73/2018. (IV. 20.) Korm. rendelet
a helyi közszolgáltatás információs rendszerről
A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
a 10. § tekintetében az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 105. § (1) bekezdés a) és e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában
1. alapinfrastruktúra: a helyi közszolgáltatás információs rendszer működését biztosító adatközponti és hálózati informatikai infrastruktúra, különösen a fizikai szerverek, hálózati eszközök és a virtualizációs platform;
2. alkalmazásüzemeltetés: a helyi közszolgáltatás információs rendszer alkalmazásoldali működtetése, ide nem értve a helyi közszolgáltatás információs rendszer működéséhez szükséges - nem informatikai jellegű - szakmai alkalmazástámogatói feladatokat (például az önkormányzati felhasználók napi szintű támogatása, önkormányzati és ágazati oldalról érkező fejlesztési igények meghatározása);
3. helyi közszolgáltatás: törvényben meghatározott helyi közügy, valamint helyben biztosítható közfeladat;
4.[1] IKIR: helyi közszolgáltatás információs rendszer, amely a települési önkormányzatok által biztosított helyi közszolgáltatások tervezésének, valamint az operatív feladatellátás szervezésének és fejlesztésének támogatását szolgáló elektronikus információs és vezetői döntéstámogató rendszer;
5. központi szolgáltató: a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: NISZ Zrt.) és az IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: IdomSoft Zrt.).
2. A helyi közszolgáltatás információs rendszer működtetése és üzemeltetése
2. § (1)[2] Az IKIR-t a helyi önkormányzatokért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) működteti.
(2) Az IKIR elemei:
a) adattárház,
b) szakmai modulok,
c) karbantartó, adatátviteli és támogató funkciók.
(3) Az IKIR a felhasználói adatigényeket strukturált adattárolást biztosító, az 1. mellékletben meghatározott forrásrendszerekből (a továbbiakban: forrásrendszerek) átvett adatokra épülő adattárházi funkció segítségével szolgálja ki.
(4) Az IKIR szakmai moduljai:
a) elemzési modul,
b) feladatellátás-tervezési és -elemzési modul,
c)[3] felmérés modul,
d)[4] okosváros modul,
e)[5] lakossági modul.
(5) Az IKIR működéséhez szükséges - nem informatikai jellegű - szakmai alkalmazástámogatói feladatokat a miniszter által irányított minisztérium hivatali szervezetében működő IKIR Kompetencia Központ (a továbbiakban: Központ) látja el. A Központ feladata különösen
a) a felhasználási feltételek kialakítása,
b) a rendszerhasználathoz szükséges regisztráció menedzselése, támogatása,
c) az ügyfélszolgálati feladatok ellátása,
d)[6] a központi forrásrendszerekből származó adatok ellenőrzése, tesztelése, betöltése és a rendszer belső adatösszhangjával kapcsolatos feladatok ellátása,
e) az alkalmazástámogatás,
f) a működés ellenőrzése és a fejlesztési irányok meghatározása,
g) az incidenskezelés, hibaelhárítás koordinációja.
h)[7] a lakossági modul komponenseinek koordinálása.
3. § (1) Az IKIR alapinfrastruktúra üzemeltetője és továbbfejlesztője a NISZ Zrt.
(2)[8] Az IKIR alkalmazásüzemeltetésének és az alkalmazás továbbfejlesztésének feladatait - a 2. § (5) bekezdés a)-h) pontja szerinti szakmai alkalmazástámogatói feladatok kivételével - az IdomSoft Zrt. látja el.
(3) Az IKIR működési környezetét a Kormányzati Adatközpontban kell biztosítani.
(4)[9] A központi szolgáltatók által ellátott feladatokra vonatkozóan a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokról szóló 309/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése és 4/A. §-a alapján közszolgáltatási szerződést köt, és a központi szolgáltatók által ellátott feladatok finanszírozása e közszolgáltatási szerződés keretein belül történik. Az egyes szolgáltatási szintek részletes tartalmáról a közszolgáltatási szerződés rendelkezik.
(5) A (4) bekezdés szerinti közszolgáltatási szerződés megkötéséhez szükséges források rendelkezésre állásáról - a közszolgáltatási szerződések finanszírozását biztosító fejezeti kezelésű előirányzat javára történő átcsoportosításáról - a miniszter gondoskodik.
3. Csatlakozási feltételek
4. § (1)[10] Az IKIR szolgáltatásait
a) a helyi önkormányzatok és regisztrált felhasználója,
b) a helyi önkormányzatok és a helyi közszolgáltatások központi szakmai tervezését, koordinációját, a feladatellátás szakmai irányítását és felügyeletét, szabályozását és finanszírozását végző központi államigazgatási szerv, valamint szakirányú képzést biztosító felsőoktatási intézmény és szakirányú kutatást végző kutatóintézet, illetve az országos önkormányzati érdekszövetségek (a továbbiakban: központi szerv) regisztrált felhasználója és
c) a lakossági modul vonatkozásában - regisztráció nélkül - bárki
igénybe veheti.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölteken kívüli szervezet részére az IKIR szolgáltatásainak igénybevételére a miniszterrel kötött szerződés alapján van lehetőség.
(3)[11] Az (1)-(2) bekezdés szerinti szervek vezetői az IKIR-hez való csatlakozást a miniszternél önkéntes regisztráció útján kezdeményezhetik. A regisztráció az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 35. § (1) bekezdés a)-d) pontja szerinti elektronikus azonosítási szolgáltatás igénybevételével történik.
(4) A csatlakozás feltétele a miniszter által meghatározott adatkezelési tájékoztató és felhasználási feltételek elfogadása.
(5)[12] A regisztráció és az IKIR szolgáltatásainak igénybevétele térítésmentes.
4. IKIR adattárház
5. § (1)[13] Az IKIR forrásadatai:
a) a forrásrendszerek, adatbázisok aggregált átadott adatai,
b) az IKIR felhasználói által rögzített adatok és
c) a felmérés modulban anonim módon megadott adatok.
(2) Az IKIR működtetésének biztosításához a forrásrendszerek az 1. mellékletben meghatározott közérdekű vagy közérdekből nyilvános adatokat rendszeresen szolgáltatják.
(3)[14] A Központ szakmai vezetője és a forrásrendszer működtetéséért felelős szerv vezetője által kijelölt kapcsolattartó adatlap kitöltésével és aláírásával az alábbiakról rendelkezik:
a) az átadott adatok leírása, jellemzése (adattartalom felsorolása, az egyes adatmezők leírása, a kötött értékkészlettel bíró adatkörök értékkészletének listázása és ismertetése),
b) az átadott adatok formátumának specifikálása,
c) az adatátadások rendszeressége, időzítése,
d) a korábbi évek adatainak visszamenőleges átadhatósága, e múltbeli adatok esetleges strukturális átvezetéseinek specifikálása,
e) az átadás technológiája (adathordozó, állomány le-, illetve feltöltések, online nézetek meghívása, illetve mindezek technikai paraméterei),
f) normál üzemviteli, tesztelési, hibakezelési kapcsolattartók megadása és
g) az átadott adatok láthatóságának esetleges speciális feltételei.
5. Adatkezelés és nyilvánosság[15]
6. § (1) A forrásrendszerekből átadott adatok tartalmáért a forrásrendszer adatkezelője felel.
(2)[16] Az IKIR-t úgy kell kialakítani, hogy a feladatellátás-tervezési és -elemzési modulban és a felmérési modulban rögzített adatokhoz csak adatkezelő helyi önkormányzatok férhetnek hozzá, azokat más helyi önkormányzat kizárólag az adatkezelő helyi önkormányzat engedélyével ismerheti meg.
(3)[17] Az IKIR adattárházban lévő, a közérdekű és közérdekből nyilvános adatoknak az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény szerinti megismerését a miniszter által irányított minisztérium biztosítja, a forrásrendszerekből származó adat esetén a forrásrendszer adatkezelőjének, a feladatellátás-tervezési és -elemzési modulban és a felmérési modulban rögzített adat esetén az adatkezelő helyi önkormányzat segítségével.
(4)[18] Az IKIR lakossági modulját úgy kell kialakítani, hogy abban az 1. melléklet 1. táblázat 2., 15. pontja és 2. táblázat 3. pontja szerinti adatkörök egyes, meghatározott statisztikai adataiból készült diagramok, az IKIR-be betöltött önkormányzati törzsadattár közérdekből nyilvános adatai jelenjenek meg és legyenek bárki számára elérhetőek. A lakossági modulban a regisztrált felhasználó helyi önkormányzat jogosult felhívni a lakosság figyelmét az általa indított felmérésekben való részvételre.
(5)[19] Az IKIR felmérés moduljában indított, illetve indítandó felméréseket az adatkezelő önkormányzat nyilvánossá teheti saját nyilvános felületein.
6. Záró rendelkezések
7. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1-6. § és a 8-9. § 2018. április 25. napján lép hatályba.
8. § (1) A 3. § a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(2) A 3. § tervezetének a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént.
9. §[20]
10. §[21]
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 73/2018. (IV. 20.) Korm. rendelethez
1. Az IKIR adattárház meglévő forrásai és adatkörei[22]
A | B | |
Forrásrendszer | Adatkör | |
1. | ||
2. | Területi Statisztikai Adatbázis Rendszer (T-STAR) Budapesti Statisztikai Adatbázis Rendszer (BP-STAR) | A rendszerben kezelt alábbi adatkör: T-STAR katalógus teljes mutatóállománya településsoros értékadatokkal évenként BP-STAR katalógus teljes mutatóállománya kerületsoros értékadatokkal évenként |
3. | Népszámlálási adatok | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: a) T-STAR, BP-STAR katalógus teljes népszámlálási mutatóállománya település/kerület soros értékadatokkal, adatvédelemmel ellátva b) Nemzetiségi adatok (adatvédelemmel ellátva) |
4. | EBR42 | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: a) Megalapozó felmérés adatai b) Évközi felmérések adatai c) Végleges felmérés adatai d) Felülvizsgálat adatai |
5. | KTÖRZS - Közhiteles hatósági törzskönyvi nyilvántartás a költségvetési szervekről és a költségvetési körben gazdálkodó szervekről | A rendszerben kezelt összes nyilvános adatkör |
6. | KGR-K11 | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: a) Elemi költségvetések adatai b) A települési önkormányzatok június 30-ai iparűzési adóerőképesség adata (6. havi időközi költségvetési jelentés adatai) c) Éves költségvetési beszámolók adatai |
7. | Köznevelési Statisztika (KIR-STAT) | A rendszerben kezelt összes adatkör |
8. | Köznevelés Információs Rendszer (KIR) Jegyzői adatszolgáltató modul | A rendszerben kezelt összes adatkör a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók létszámadatairól, kivéve a személyes adatokat |
9. | Igénybevevői Nyilvántartás (KENYSZI) | A rendszerben kezelt alábbi adatkör: Szolgáltatások havi igényléseinek és igénybevételének adatai településsorosan, a szolgáltató telephelye és az igénylő, igénybevevő lakhelye szerint |
10. | Szolgáltatói nyilvántartás (MŰKENG) | A rendszerben kezelt összes nyilvános adatkör |
11. | (Gigabit) Hálózatfejlesztés Támogató és Monitoring Rendszer (HTMR) | A rendszerben kezelt összes adatkör |
12. | BM közfoglalkoztatási adatok | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: a) Közfoglalkoztatottak létszámadatai b) Közfoglalkoztatási szerződések keretében történt összes kifizetés és személyi jellegű kifizetések |
13. | Köznevelési intézménytörzs (KIR-INT) | A rendszerben kezelt összes adatkör |
14. | Helységnévtár | A rendszerben kezelt összes adatkör |
15. | Személyiadat- és lakcímnyilvántartás | A rendszerben kezelt alábbi statisztikai adatok/aggregátumok: a) Magyarország állandó lakossága településenként, születési évenként, nemek szerinti bontásban, és összesítve is; b) Magyarország lakónépessége településenként, születési évenként, nemek szerinti bontásban, és összesítve is; c) Magyarország 0-17 éves állandó lakossága születési hónaponként, vármegyénként, járási hivatalonként, településenkénti bontásban; d) Magyarország lakosságának speciális statisztikái lakóhely (település, irányítószám), születési idő, nem, előfordulás darabszáma adattartalommal, valamint tartózkodási hely (település, irányítószám), születési idő, nem, előfordulás darabszáma adattartalommal. |
16. | IKVA | A rendszerben kezelt alábbi adatkör: Víziközműadatok |
17. | KÖFOP-2.3.3-VEKOP-16 "Helyi versenyképesség-fejlesztési kutatási program" projekt | A helyi közszolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettségmérési adatok |
2. Az IKIR adattárház új forrásai és adatkörei[25]
A | B | |
Forrásrendszer | Adatkör | |
1. | Kultstat - Kulturális Statisztikai Rendszer | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: A helyi kulturális közszolgáltatásokkal összefüggő látogatói, használati, állományi, illetve szolgáltatási nyilvános adatok |
2. | NEAK - Járóbeteg-szakellátás publikus információi | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: Járóbeteg szakellátások, illetve fogászati szakellátások szolgálatok teljesítményadatai NEAK elszámolás szerint |
3. | Adatbázis a Digitális Jólét program által finanszírozott nyilvános elérésű vezeték nélküli internet-hozzáférési pontokról (DJP adatbázis) | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: A településen elérhető DJP pontok száma |
4. | Fejlesztéspolitikai Adatbázis és Információs Rendszer (FAIR) | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: A településeken Európai Uniós fejlesztési programokból finanszírozott projektek száma, igényelt, megítélt és kifizetett támogatási összegei, közérdekből nyilvános adatai. |
5. | Vállalkozásdemográfia | Az ún. működő (árbevétellel vagy létszámmal rendelkező) vállalkozások demográfiai adatait (pl. alapítás, túlélés, megszűnés) mutatja be az adott tárgyévre vonatkozóan |
6. | OSAP 1229 - Hatósági statisztika | A helyi önkormányzatok államigazgatási és önkormányzati hatósági ügyekben hozott elsőfokú döntéseinek adatai ágazatok szerint |
7. | Robotzsaru (Balesetek adatai) | Személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetek OSAP adatgyűjtés szerinti adatai |
8. | Pénzbeli és természetbeni ellátások rendszere | Az alábbi szociális és gyermekvédelmi ellátásokra jogosultak száma életkori és állampolgárság/idegenrendészeti státusz szerinti bontásban Aktív korúak ellátására vonatkozó adatok Időskorúak járadékára vonatkozó adatok Gyermekek otthongondozási díjára vonatkozó adatok Ápolási díjra vonatkozó adatok Közgyógyellátásra vonatkozó adatok Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságra vonatkozó adatok Települési támogatásra vonatkozó adatok Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre vonatkozó adatok Gyermektartásdíj megelőlegezésre vonatkozó adatok |
9. | NAV adatbázisok | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök települési szintű statisztikai mutatói: SZJA bevallások adatai TAO bevallások adatai Gépjárműadó adatok |
10. | MEKH Energiainformációs Adattára | A rendszerben kezelt alábbi adatkörök: Földgáz-fogyasztással kapcsolatos adatok Vezetékes PB gázfogyasztással kapcsolatos adatok Villamosenergia-felhasználással kapcsolatos adatok Távhőszolgáltatással kapcsolatos adatok |
2. melléklet a 73/2018. (IV. 20.) Korm. rendelethez[26]
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[2] Módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 8. § a) pontja. Hatályos 2023.06.29.
[3] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.06.29.
[4] Beiktatta a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.06.29.
[5] Beiktatta a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.06.29.
[6] Módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 8. § b) pontja. Hatályos 2023.06.29.
[7] Beiktatta a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2023.06.29.
[8] Módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 8. § c) pontja. Hatályos 2023.06.29.
[9] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[10] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[11] Módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 8. § d) pontja. Hatályos 2023.06.29.
[12] Módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[13] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.06.29.
[14] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2023.06.29.
[15] Az alcím címét módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 8. § e) pontja. Hatályos 2023.06.29.
[16] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[17] Megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[18] Beiktatta a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[19] Beiktatta a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2023.06.29.
[20] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12. §-a alapján.
[21] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12. §-a alapján.
[22] A melléklet címét megállapította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 7. §-a (lásd: 1. melléklet 1. pont). Hatályos 2023.06.29.
[23] Módosította a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 7. §-a (lásd: 1. melléklet 2-4. pont). Hatályos 2023.06.29.
[24] Módosította a 616/2022. (XII. 29.) Korm. rendelet 288. §-a. Hatályos 2023.01.01.
[25] Beiktatta a 262/2023. (VI. 28.) Korm. rendelet 7. §-a (lásd: 1. melléklet 5. pont). Hatályos 2023.06.29.
[26] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.