Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

83/1951. (IV. 1.) MT rendelet

a gépkocsivezetők munkabérének és munkafeltételeinek megállapításáról

(Közigazgatási rendszám; 7.706.)

A Magyar Népköztársaság minisztertanácsa a Munka Törvénykönyve 37. és 64. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli:

1. § (1) A jelen rendelet hatálya kiterjed minden munkaviszonyban álló gépkocsivezetőre, segédvezetőre (kocsikísérő), valamint a közútra vizsgáztatott vontató traktorvezetőkre (a továbbiakban: gépkocsivezetők).

(2) Nem tartoznak a rendelet hatálya alá az Autótaxi Vállalatnál alkalmazott gépkocsivezetők, valamint a mezőgazdaságban és rokontermelési ágakban alkalmazott vontató traktorvezetők.

2. § (1) A gépkocsivezetők munkaideje havi 250 óra, átlag napi 10 óra.

(2) A Fővárosi Autóbusz Vállalatnál alkalmazott autobuszgépkocsi vezetők munkaideje havi 240 óra.

(3) Az Országos Mentőszolgálat a mentőkocsijain váltásnélküli munkára alkalmazott, valamint a járandósági [65/1950. (III. 2.) MT rendelet 9. §] és személyi használatú [65/1950. (III. 2.) MT rendelet 11. §] gépkocsikon alkalmazott gépkocsivezetők munkaideje a mindenkori szükséglethez igazodik.

(4) Az illetékes miniszter engedélyével a gépkocsivezetők holtidényben, vagy munkaszervezési okokból (pl. 8 órás váltóműszak esetén) az (1) be-kezelésben meghatározottnál rövidebb rendszeres munkaidővel is foglalkoztathatók.

3. § (1) A járandósági és személyi használatú gépkocsikon alkalmazott gépkocsivezetők részére a heti pihenőnapot úgy kell biztosítani, hogy havonta egy feltétlenül, de lehetőleg kettő vasárnapra essék.

(2) A gépkocsivezető részére a rendes pihenőnapja helyett a hét más napját is ki lehet jelölni esetenként pihenőnapul, de erről a gépkocsivezetőt legalább 3 nappal a rendes pihenőnapja előtt és 24 órával a kijelölt új pihenőnapot megelőzően értesíteni kell.

4. § (1) A gépkocsivezetők munkabérét (alapbér) e rendelet melléklete tünteti fel.

(2) A havi munkabér a fizetett étkezési idő, a munkaidő alatt végzett kocsimosás díjazását is magában foglalja.

(3) Ha a gépkocsivezető rendszeresen rövidebb munkaidővel dolgozik [2. § (4) bekezdés], munkabére is annak arányában, de legalább havi 210 órának megfelelően állapítandó meg.

5. § (1) A gépkocsivezetőt a havi munkaidőn (2. §) túl munkában töltött időre, valamint a heti pihenőnapon és munkaszüneti napon esetleg végzett munkáért díjazás illeti meg. A díjazás feltételeit és mértékét az Országos Munkabér Bizottság határozza meg.

(2) Kéttengelyes pótkocsi vontatása esetén, ha a pótkocsi is rakható, a vontatás idejére a gépkocsivezetőt pótlék illeti meg. A pótlék az alapbér 25%-a. Második és minden további pótkocsi vontatása esetén újabb 10% pótlék jár.

(3) Az Országos Mentőszolgálatnál alkalmazott mentőgépkecsivezetőket havi 50 forint hordágypénz illeti meg.

(4) A Fővárosi Autóbusz Vállalat autobuszgép-kocsivezetői óvatossági pótlékban részesítendők. Ennek feltételeit és mértékét a közlekedés- és postaügyi miniszter határozza meg.

6. § (1) Az alapbéren felül a 7. és 8. §-ban meghatározott feltételek fennforgása esetén:

a) a személy gépkocsivezetőt kilométerpénzben és prémiumban,

b) a tehergépkocsi- vagy egyéb gépjárművezetőt pedig prémiumban kell részesíteni.

(2) A járandósági és személyi használatú gépkocsikon alkalmazott gépkocsivezető, valamint a segédvezető (kocsikísérő) az (1) bekezdésben meghatározott juttatásban nem részesíthető.

(3) A Fővárosi Autóbusz Vállalatnál, valamint a közlekedés- és postaügyi miniszter által meghatározott autóbusz vállalatoknál alkalmazott autóbuszvezetők részére adandó prémium (kilométerpénz) feltételeit és mértékét a közlekedés- és postaügyi miniszter, az Országos Mentőszolgálatnál alkalmazott gépkocsivezetők prémiumát az egészségügyi miniszter szabályozza az Országos Munkabér Bizottsággal egyetértésben.

7. § (1) A Budapest területén lévő telephelyen személy gépkocsira alkalmazott gépkocsivezetők 1200, a Budapest területén kívüli telephelyre alkalmazott gépkocsivezetők 2000 kilométeren felül teljesített minden kilométer után 9 fillér kilométerpénzt kapnak.

(2) Ha az üzemanyagfogyasztás az előírt normát [8. § (4) bekezdés] havi átlagban 5%-kal meghaladja, kilométerpénz nem fizethető.

8. § (1) A prémium alapjául az alábbi feladatokat lehet kitűzni:

a) személygépkocsiknál az üzemanyagköltségek csökkentését;

b) tehergépkocsinál a kilométerek számának és az elszállított áru mennyiségének (tonna/kilométer) növelését;

c) mind a személy-, mind a tehergépkocsiknál a hasonló típusú és használtsági fokú gépkocsik szokásos javítási költségeinél elérhető megtakarítás, különösen pedig a fődarabok élettartamának meghosszabbítása.

(2) Tehergépkocsiknál egészen kivételes esetekben a gépkocsikihasználás növelése (tonna/kilométer) helyett az üzemanyafogyasztás és gumitakarékosság tűzhető ki a prémium alapját képező feladatul.

(3) Az (1) bekezdés a) és c), valamint b) és c) pontjában említett feladatok együttesen is kitűzhetők.

(4) Az üzemanyagfogyasztási, valamint a javítási költségnormákat a közlekedés- és postaügyi miniszter határozza meg.

9. § (1) Tehergépkocsiknál és egyéb járműveknél a prémium alapjául szolgáló feladatokat a vállalat igazgatója (intézmény vezetője) tűzi ki.

(2) A premizálásra vonatkozó általános irányelveket és a prémium felső halárát az illetékes minisztériumi főosztály határozza meg. Az irányelveket és a prémium mértékére vonatkozó rendelkezéseket az O. M. B. elnöke a közlekedés- és postaügyi miniszterrel egyetértésben egyezteti össze.

10. § (1) A prémiumalapok meghatározásánál olyan feladatokat kell kitűzni, amelyeknél az eredmény megállapításához szükséges adatok egyértelműen rendelkezésre állanak.

(2) A prémium mértékét gazdaságossági számítások alapján kell meghatározni. A gazdaságosságnak mindenkor kimutathatónak kell lennie. A premizálás alapját képező feladatok végrehajtása esetén fizethető prémium felső határa az üzemanyagmegtakarítás 40%-a és az összes egyéb kimutatható megtakarításnak legfeljebb 25%-a-

(3) A prémiumot csak az alapfizetés után és havonta kell elszámolni. Kifizetése a tárgyhónapot követő hónap folyamán történik.

11. § (1) A kiküldetésre (külszolgálatra) vonatkozólag a 33/1951. (I. 31.) MT rendeletet kell alkalmazni.

(2) Ha a gépkocsi aznap nem tér vissza, a gépkocsivezető munkaidejébe csak a ténylegesen munkában (vezetéssel, vagy várakozással) töltött időt, de legalább napi 10 órát kell a havi munkaidőbe beszámítani.

12. § (1) Ha a javítás miatt a gépkocsivezető ilyen munkakörben nem foglalkoztatható, más képességeinek megfelelő munkakörbe kell beosztani. A gépkocsivezető a beosztást köteles elfogadni.

(2) Ha az (1) bekezdésben említett beosztás egy hónapi időtartamot nem halad meg és a munka teljesítménybérben végezhető, a gépkocsivezető részére a munkája szerinti keresetét kell kifizetni. Ha a munka teljesítménybérben nem végezhető, a gépkocsivezető részére az őt megillető gépkocsivezetői alapfizetés jár. Ha az új beosztás az egy hónapi időtartamot meghaladja, a gépkocsivezető részére minden esetben az új munkakör szerinti munkabért kell kifizetni.

13. § A gépkocsivezetők munkaruha juttatására a 71/ 1951. (III. 16.) MT rendelet, illetőleg a 31/1951. (I. 31.) MT rendelet 54. §-a alkalmazandó.

14. § (1) A jelen rendelet végrehajtási utasítását az Országos Munkabér Bizottság adja ki. A rendelet végrehajtásáról a felügyeletük alá tartozó vállalatok (hivatalok, intézmények) tekintetében az illetékes miniszterek gondoskodnak.

(2) A jelen rendelet hatálybalépésével a 38/1950. (I. 29.) MT, 39/1950. (I. 29.) MT, 40/1950. (I. 29.) MT, 51/1950. (II. 5.) MT és 52/1950. (II. 5.) MT rendeleteknek, az OMB határozatoknak és a kollektív szerződéseknek a gépkocsivezetők munkafeltételeire és munkabérére vonatkozó rendelkezései hatályukat vesztik.

Dobi István s. k.,

a minisztertanács elnöke

Melléklet a 83/1951. (IV. 1.) MT rendelethez

Gépkocsivezetők havi munkabére

Tartalomjegyzék