14/1973. (VI. 2.) MT rendelet

a tűz elleni védekezésről és a tűzoltóságról szóló 1973. évi 13. törvényerejű rendelet végrehajtásáról

A tűz elleni védekezésről és a tűzoltóságról szóló 1973. évi 13. törvényerejű rendelet 19. íjában kapott felhatalmazás alapján a Minisztertanács a következőket rendeli.

A tvr. 3. §-ához:

1. §

(1) A tűzvédelmi feladatok ellátásának ágazati, valamint a tűzoltóság tevékenységének központi irányítását a belügyminiszter az érdekelt miniszterekkel és az országos hatáskörű szervek vezetőivel (a továbbiakban: miniszter) egyetértésben, illetőleg a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottsága útján látja el [1971. évi I. tv. 74. § (1)-(3) bekezdés, valamint 11/1971. (III. 31.) Korm. rendelet 80. §].

(2) A belügyminiszter ágazati irányító jogköre - a bányák föld alatti része kivételével - a tűzvédelmet ellátó és abban közreműködő valamennyi szervre kiterjed függetlenül attól, hogy az milyen alárendeltségben működik.

(3) A belügyminiszter irányítja, koordinálja a - Honvédelmi Minisztérium kivételével - a minisztériumok és az országos hatáskörű szervek (a továbbiakban: minisztérium) tűzvédelmi kutatómunkáját, továbbá szervezi a tűzoltóság nemzetközi kapcsolatait.

(4) A belügyminiszter az (1) és a (3) bekezdésben meghatározott irányító jogkörét a Belügyminisztérium Tűzoltóság Országos parancsnoka útján gyakorolja.

2. §

A belügyminiszter a tűzoltóság egységeinek, illetőleg tagjainak a jelentősebb tűz és káreset felszámolására, az ezekkel kapcsolatos jelentésre, adatszolgáltatásra, valamint a nagygyakorlatok tartására közvetlen utasítást adhat.

A tvr. 5. §-ához:

3. §

(1) Az állami tűzoltóság központi szerve a Belügyminisztérium Tűzoltóság Országos Parancsnokság.

(2) Az állami tűzoltóság területi és helyi szerveit az illetékes tanács a belügyminiszterrel egyetértésben létesíti, szervezi át, illetőleg szünteti meg.

(3) Az állami tűzoltóság területi szerveinek létesítésénél, átszervezésénél, megszüntetésénél minden esetben

a) érvényesíteni kell

- a népgazdaság érdekét.

- a népgazdaság távlati fejlesztési terveiben meghatározott célkitűzéseket.

- az országos terület- és településhálózat fejlesztési koncepciót,

b) figyelembe kell venni

- a működési terület tűzveszélyességét,

- az államigazgatás területi beosztását.

- a kölcsönös segítségnyújtást.

(4) Az állami tűzoltóság területi szervei több államigazgatási egység területére összevontan is szervezhetők.

4. §

Az állami tűzoltóság szolgálatellátásának szabályait a belügyminiszter állapítja meg.

5. §

(1) Az állami tűzoltóság területi szerveinek irányítását a tanács végrehajtó bizottsága igazgatási feladatokat ellátó szakigazgatási szerve a következők szerint gyakorolja:

a) a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottsága igazgatási feladatokat ellátó szakigazgatási szerve a fővárosi, illetőleg a megyei tűzoltóparancsnokság és az annak alárendelt üzemi tűzoltóparancsnokság.

b) a megyei városi, a városi és a fővárosi kerületi tanács végrehajtó bizottsága igazgatási feladatokat ellátó szakigazgatási szerve a megyei városi, a városi, a fővárosi kerületi tűzoltóparancsnokság, továbbá az összevontan szervezett megyei városi-járási, a városi-járási és a fővárosi kerületi tüzoltóparancsnokság,

c) a járási hivatal elnöke a járási tűzoltóparancsnokság felett.

(2) Az illetékes tanács, illetőleg a végrehajtó bizottság szükség szerint beszámoltatja a tűzoltóságot a tűzvédelmi feladatok ellátásáról.

A tvr. 7. §-ához:

6. §

Az állami tűzoltóság tagjai hivatásos és kinevezett polgári állományúak.

A tvr. 8-9. §-ához:

7. §

(1) Az önkéntes tűzoltóságot a területileg illetékes állami tűzoltóparancsnok véleményének figyelembevételével a községi, a nagyközségi és a városi tanács létesíti, szervezi át, szünteti meg.

(2) Az önkéntes tűzoltóság minta-alapszabályát a belügyminiszter adja ki.

(3) A dolgozóknak a lakóhelyük szerinti önkéntes tűzoltóság tagjai sorába való belépését, illetőleg annak munkájában való részvételét a munkáltató köteles elősegíteni.

8. §

(1) Vállalati tűzoltóságot ott kell szervezni, ahol a tűzvédelem azt indokolja.

(2) A vállalati tűzoltóságot a költségvetési szerv, az állami vállalat, az üzem, a szövetkezet, az egyéb gazdálkodó szerv és más jogi személy (a továbbiakban: vállalat) igazgatója (vezetője) létesíti, szervezi át, szünteti meg.

9. §

(1) Az önkéntes és a vállalati tűzoltóság parancsnokát az illetékes megyei városi, városi, fővárosi kerületi, járási tűzoltóparancsnok véleményének figyelembevételével a tűzoltóságot létesítő tanács, városban a végrehajtó bizottság, illetőleg a vállalat igazgatója (vezetője) nevezi ki, menti fel.

(2) Az önkéntes és a vállalati tűzoltók rendfokozatát érintő intézkedésekre az illetékes állami tűzoltóság parancsnoka jogosult.

10. §

(1) Meghatározott tisztségviselők részére az önkéntes tűzoltóságnál tiszteletdíj, a vállalati tűzoltóságnál pedig külön díjazás jár.

(2) A szabadidejükben tűzoltói feladatokra igénybe vett vállalati tűzoltók részére a tűzoltóság létesítőjétől - a belügyminiszter által az érdekelt miniszterekkel egyetértésben megállapított - külön díjazás (térítés) jár.

11. §

(1) Az önkéntes és a vállalati tűzoltók erkölcsi megbecsülése érdekében az állami tűzoltóság hivatásos tagjaira vonatkozó rendelkezéseket (dicséret, jutalom, kitüntetés) - a belügyminiszter által megállapított keretek között - az önkéntes és a vállalati tűzoltóság tagjaira is alkalmazni lehet.

(2) A fegyveres erők, a fegyveres testületek és a rendészeti szervek tagjainak a testületekkel szemben fennálló anyagi felelősségéről szóló 7/1970. (IV. 1.) Korm. rendeletet az önkéntes és a vállalati tűzoltóság tagjaira is alkalmazni kell.

12. §

Az önkéntes és a vállalati tűzoltóság feladatának, szervezésének, működésének, szolgálatának, igénybevételének, képzésének elveit, továbbá a legkisebb létszámát a belügyminiszter az illetékes miniszterrel egyetértésben határozza meg.

A tvr. 10. §-ához:

13. §

(1) A tűzoltóság létesítője, illetőleg fenntartója a belügyminiszter által megállapított irányelvek alapján gondoskodik a tűzoltóság

a) elhelyezéséről,

b) szolgálatának, illetőleg működésének feltételeiről, a szolgálat ellátásához szükséges személyi és szakfelszerelésről,

c) személyi állományát megillető járandóságokról.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok pénzügyi fedezetéről középtávú és éves terveiben, költségvetésében a tűzoltóság létesítője, illetőleg fenntartója gondoskodik.

(3) A beruházási javaslat (program) jóváhagyása előtt az illetékes tűzoltóparancsnokság, egyedi nagyberuházás esetén pedig a Belügyminisztérium nyilatkozatát kell kérni és annak megfelelően kell gondoskodni a tűzoltóság létesítéséről, elhelyezéséről és felszereléséről, illetőleg fejlesztéséről.

14. §

(1) A tűzoltóság használatában álló ingatlanokat (területet, épületet, épületrészt, helyiséget) csak a tűzoltóság céljaira szabad használni.

(2) A tűzvédelem céljára szolgáló berendezéseket, készülékeket, felszereléseket, járműveket, technikai eszközöket és oltóanyagokat stb. rendeltetésüktől eltérő célra kiadni, használni és kijelölt helyükről eltávolítani nem szabad.

Kivételes esetekben ez alól felmentést a fővárosi, megyei tűzoltóparancsnok adhat.

A tvr. 13. §-ához:

15. §

(1) Az állami tűzoltóság területi szervei feladataik ellátása során, illetékességi és működési területüktől függetlenül, egymást segíteni kötelesek. A kölcsönös segítségnyújtás szervezése a - Belügyminisztérium irányításával - fővárosi, megyei tűzoltóparancsnokság feladata.

(2) Az önkéntes és a vállalati tűzoltóság készenléti szolgálatát a területileg illetékes állami tűzoltóparancsnok, illetőleg a tűzoltóság létesítője, valamint felettes szerve rendelheti el.

A tvr. 14. §-ához:

16. §

(1) A tűz oltásának egyszemélyi felelős vezetője a tűzoltásvezető, aki a feladatának ellátásához szükséges minden intézkedést megtehet. A tűz színhelyén más szerv vagy személy intézkedéseket csak a tűzoltás vezetőjének egyetértésével tehet.

(2) A tűzoltás vezetője a tűzkár elhárításához, illetőleg a káreset következményeinek csökkentése érdekében:

a) honvédségi, rendőri és munkásőri erők kirendelését igényelheti, továbbá

b) állampolgárokat,

c) járműveket, eszközöket, felszereléseket, anyagokat stb. vehet igénybe.

(3) A tűzoltáshoz kirendelt honvédségi, rendőri és munkásőri egységek parancsnokai a tűzoltás vezetőjének szakirányításával kötelesek biztosítani a tűzoltás, illetve a mentés zavartalanságát és szükség esetén egységük részvételét a munkálatokban. A honvédségi, a rendőri és a munkásőri egységeknek a tűz helyszínére érkezéséig a tűzoltás vezetője jogosult, illetőleg köteles azokat az intézkedéseket megtenni, amelyek a tűzoltás és a mentés zavartalanságát biztosítják.

17. §

(1) A kártalanítási összeget az a fővárosi, megyei tűzoltóparancsnokság köteles megfizetni, amelynek területén a tűzeset történt.

(2) A károsult igényének érvényesítése iránt indított perben az államot az (1) bekezdésben meghatározott szerv képviseli.

18. §

(1) Tűz és kárjelzés, továbbá segélykérés céljára minden községben és nagyobb településen legalább egy, mindenki által bármikor használható távbeszélő állomást kell üzemben tartani. A tűz- és kárjelzés, segélykérés, illetve visszajelzés díjtalan és minden más hívással szemben elsőbbséget élvez.

(2) Az állami, valamint a rendszeres ügyeleti szolgálatot ellátó önkéntes és vállalati tűzoltóság részére az ügyeleti szolgálat elhelyezésére szolgáló épületben távbeszélő berendezést kell üzemeltetni. A távbeszélő berendezés létesítésével és üzemeltetésével kapcsolatos költségek a tűzoltóság létesítőjét terhelik.

A tvr. 15. §-ához:

19. §

(1) Az állami tűzoltóság illetékességi területén - a Honvédelmi Minisztérium létesítményei, valamint a bányák föld alatti részével kapcsolatos ügyek kivételével - minden tűzvédelmi ügyben jogosult eljárni.

(2) Az állami tűzoltóság hatósági jogkörében:

a) szemle, ellenőrzés során észrevételezi a tűzvédelmi szabálytalanságokat, azok megszüntetése iránt intézkedik;

b) határozatban tűzvédelmi kötelezettségeket állapít meg, továbbá a tűzvédelmi szabályok alól - jogszabályban és szabványban meghatározott esetekben - más hasonló biztonságot nyújtó előírások mellett felmentést, illetőleg eltérést engedélyez;

c) a tűzkárok megelőzése, valamint a hiányosságok megszüntetése céljából az érdekelt szerv vezetőjét, meghatározott időn belül történő intézkedések megtételére, illetőleg a megtett intézkedésekről történő tájékoztatásadásra hívhatja fel;

d) az üzemeltetést, a tevékenység folytatását, az anyagok tárolását - amennyiben az közvetlen tűz vagy robbanásveszélyt jelent - a tűzvédelmi követelmények érvényesítéséig szüneteltetheti. Az ilyen intézkedéssel szemben benyújtott jogorvoslati kérelemnek nincs halasztó hatálya;

e) a tűz vagy robbanásveszélyes munkahelyeken azt a dolgozót, aki a tűzvédelmi előírásokat, illetőleg a tűzoltó eszközök használatát nem ismeri, a szükséges ismeretek megszerzéséig a munkavégzéstől eltilthatja;

f) tűzvizsgálatot tart;

g) a tűzesetről jogi személyek részére - kérésükre - tűzvizsgálati jegyzőkönyv kivonatot ad;

h) azokat a dolgokat, amelyek a tűz keletkezési okának - bűncselekmény, illetőleg szabálysértés elkövetésének - bizonyítására szolgálnak, az eljárásra illetékes hatóság részére lefoglalhatja;

i) a tűzvédelmi követelmények, valamint a tűz keletkezési okának megállapításához szakértőt vehet igénybe;

j) felkérésre tűzvédelmi szakvéleményt ad.

20. §

Az állami tűzoltóság minden olyan tűzvédelmi ügyben, amelyben nem hatóságként vagy szakhatóságként jár el, szakértőként működik közre.

A tvr. 18. §-ához:

21. §

(1) Minden új tűz vagy robbanásveszéllyel járó készülék, gép, berendezés, technológia, anyag stb. bevezetése, illetőleg alkalmazása előtt elsődlegesen a gyártó, a forgalomba hozó, vagy az alkalmazó köteles a tűzvédelmi rendelkezések megállapítása céljából szükséges vizsgálatok elvégzéséről gondoskodni.

(2) Az általánosan alkalmazott, vagy általánosan újonnan bevezetésre kerülő anyag, szerkezet, gép, berendezés, technológia tűzvédelmi előírásait - általános előírás hiányában - az irányítása, illetőleg a felügyelete alá tartozó ágazatban a miniszter a belügyminiszterrel egyetértésben állapítja meg. Egyedi alkalmazás esetén a tűzvédelmi előírások megállapítása az illetékes tűzvédelmi hatóság feladata.

(3) Új tűzvédelmi berendezés, készülék, felszerelés, jármű, technikai eszköz és oltóanyag gyártását, forgalmazását, a meglevők módosítását, külföldről történő behozatalát csak a Belügyminisztérium egyetértésével szabad engedélyezni.

(4) Az (1)-(3) bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtásáról a néphadsereg vonatkozásában a honvédelmi miniszter saját hatáskörében gondoskodik.

22. §

A vállalatok az állami tűzoltóság részére a tűzvédelmi ügyekben kért felvilágosítást, adatokat kötelesek megadni.

23. §

(1) A vállalatok kötelesek gondoskodni arról, hogy dolgozóik a munka, illetőleg a tevékenységi körükkel kapcsolatos tűzvédelmi ismereteket munkába állításuk előtt elsajátítsák és a tűz esetén végzendő feladatokat megismerjék, illetőleg az előírt tűzvédelmi szakvizsgát letegyék.

(2) Azokat a foglalkozási ágakat, munkaköröket, amelyekben tűzvédelmi szakvizsgát kell tenni, továbbá a szakvizsga rendjét és anyagát a belügyminiszter - az érdekelt miniszterrel egyetértésben - határozza meg.

(3) A munkáltató azokat a dolgozókat, akik a munkakörükhöz szükséges tűzvédelmi ismeretekkel, illetve az előírt szakvizsgával nem rendelkeznek - annak megszerzéséig - az adott munkakörben nem foglalkoztathatja.

(4) Az oktatási intézményekben és szaktanfolyamokon oktatni kell az általános tűzvédelmi ismereteket, illetőleg az egyes szakanyagokhoz kapcsolódó tűzvédelmi rendelkezéseket, az oktatásról az oktatási intézmény, illetőleg az oktatást végző egyéb szerv köteles gondoskodni.

24. §

A tűzvédelmi szervezet létrehozásának és működésének elveit a belügyminiszter állapítja meg, amelynek alapján a miniszter, a fővárosi és a megyei tanács végrehajtó bizottsága - a belügyminiszterrel egyetértésben - tűzvédelmi szervezeti és működési szabályzatot ad ki.

25. §

(1) A vállalatok közvetlen tűzvédelme céljából a jogszabályokban, szabványokban, illetőleg tűzvédelmi határozatokban meghatározott tűzoltóberendezések létesítéséről, tűzoltókészülékek, felszerelések, technikai eszközök beszerzéséről, működtetéséről, karbantartásáról, javításáról, felújításáról, pótlásáról és időszakos ellenőrzéséről, továbbá a szükséges oltóvíz és egyéb oltóanyagok biztosításáról a vállalat igazgatója (vezetője) köteles gondoskodni.

(2) A községekben, városokban és településeken a szükséges oltóvízkészletek, víznyerési lehetőségek biztosítása a tanács végrehajtó bizottsága illetékes szakigazgatási szervének feladata.

Záró rendelkezések

26. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; végrehajtásáról a belügyminiszter az érdekelt miniszterekkel egyetértésben gondoskodik, ennek során a szükséges átmeneti rendelkezéseket is megállapíthatja.

(2) Az egyes szabálysértésekről szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Sz. r.) 17. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a bányák föld alatti részei tekintetében a bányahatóság hatáskörébe tartozik."

(3) E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti:

- a tűzoltóságról és a tűzrendészetről szóló 30/1956. (IX. 8.) MT rendelet,

- az Sz. r. 18. §-ának (2) bekezdése,

- a községi tűzoltótestületek alapszabály mintájáról szóló 1001/1956. (I. 4.) Mt. határozat,

- az árvíz- és belvízvédekezéssel kapcsolatosan a közerőre háruló munka megjavításáról szóló 1061/1957. (VI. 26.) Korm. határozat.

Fock Jenő s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék