Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

15/1992. (I. 27.) Korm. rendelet

a polgári védelemről[1]

A Kormány a honvédelemről szóló 1976. évi I. törvény (Hvt.) 60. § (2) bekezdésében, továbbá a helyi önkormányzatok és szerveik, a megyei közgyűlések elnökei, a fővárosban a főpolgármester, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 17. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel az 1989. évi 20. törvényerejű rendelettel kihirdetett 1949. évi Genfi Egyezményeket kiegészítő I. és II. Jegyzőkönyvben foglaltakra - a következőket rendeli el:[2]

I.

Általános rendelkezések

1. §

(1) A polgári védelem az elemi csapás vagy ipari és egyéb szerencsétlenség (a továbbiakban együtt: katasztrófa) következményeinek elhárításában való közreműködést, illetve hadiállapot (háborús veszély) esetén - a honvédelem részeként - az élet- és az anyagi javak támadófegyverek hatásai elleni védelmét szolgáló állami intézkedések, továbbá az azok alapján megvalósuló védekezés rendszere.

(2) A polgári védelem az állami és helyi önkormányzati szervek, a gazdálkodó szervezetek (a továbbiakban együtt: polgári szervek); továbbá a fegyveres erők, a fegyveres testületek, a rendészeti és polgári védelmi szervek (a továbbiakban együtt: fegyveres és rendészeti szervek), valamint az állampolgárok közreműködésével valósul meg.

2. §

A polgári védelmet alapvetően a polgári, valamint a fegyveres és rendészeti szervek rendeltetésszerű tevékenysége keretében, illetőleg azzal összehangoltan kell megszervezni és továbbfejleszteni.

II.

A polgári védelmi feladatok

3. §

(1) A polgári védelem feladatai békeidőszakban a következők:

a) a katasztrófák hatásai elleni védelemben való közreműködés érdekében a lakosság riasztására, tájékoztatására, kitelepítésére (kimenekítésére), védőeszközökkel történő ellátására, valamint a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak védelmére vonatkozó polgári védelmi intézkedési tervek kidolgozása;

b) az állampolgárok és a polgári szervek területi veszélyeztetettségnek megfelelő felkészítése a katasztrófák következményeinek csökkentésére;

c) katasztrófák esetén a károk kiterjedésének megelőzésében, illetve csökkentésében, a mentésben, elsősegélynyújtásban, mentesítésben (fertőtlenítésben), a károk felszámolásában való közreműködés, továbbá a mentés érdekében halaszthatatlan feladatok (ideiglenes helyreállítás, ellátás, átmeneti elhelyezés) végrehajtása;

d) a támadófegyverek hatásai elleni védelemre vonatkozó polgári védelmi tervek kidolgozása, naprakészen tartása;

e) az élet- és az anyagi javak támadófegyverek hatásai elleni védelme érdekében az egyéni védőeszköz ellátás és az óvóhelyi védelem tervezése és szervezése, az óvóhelyek létesítése és fenntartása;

f) a polgári védelmi szervezetek [18. § (3) bek. b) pont, 20. § (2) bek.] létrehozása, felkészítése és az anyagi készletek biztosítása;

g) az állami irányító szervek polgári védelmi felkészítése és a háborús időszaki vezetéshez szükséges technikai feltételek megteremtése;

h) közreműködés a menekültek elhelyezésével és ellátásával kapcsolatos feladatok végrehajtásában.

i)[3] ellátja a váratlan légitámadás bekövetkezése esetén elrendelt légiriasztás végrehajtását a polgári védelem riasztó- és jelzőrendszerén.

(2) A polgári védelem feladata háborús veszély időszakában a támadófegyverek hatásai elleni védekezés feltételeinek megteremtése érdekében a lakosság, valamint a polgári szervek légi, radiológiai, biológiai és vegyi (a továbbiakban: rbv) riasztására, tájékoztatására, kitelepítésére (kimenekítésére), valamint óvóhelyi védelmére és egyéni védőeszközökkel történő ellátására, továbbá a létfenntartáshoz nélkülözhetetlen anyagi javak védelmére vonatkozó előkészületek megtétele.

(3) A polgári védelem feladata a hadiállapot (fegyveres összeütközés) időszakában a támadófegyverek alkalmazását követő helyzetben a kárterület felderítése, a mentés, elsősegélynyújtás a mentesítés (fertőtlenítés) és az azokkal összefüggő halaszthatatlan feladatok (ideiglenes helyreállítás, átmeneti elhelyezés és ellátás) végrehajtása.

(4) A polgári védelmi feladatokat a polgári szervek, továbbá a fegyveres és rendészeti szervek működésére vonatkozó belső szabályzatokban (szervezeti és működési szabályzat, szolgálati szabályzat, munkarend, ügyrend stb.) kell meghatározni.

III.

A polgári védelem irányítása

4. §

(1) A polgári védelmi feladatok teljesítését a belügyminiszter irányítja [Hvt. 11. § (7) bek.], felelős az ország polgári védelméért.

(2) A belügyminiszter e feladatkörében:

a) a Kormány elé terjeszti a polgári védelem működésének, fejlesztésének alapelveit;

b) szabályozza a polgári védelmi kötelezettség teljesítésének rendjét és meghatározza a település polgári védelmi besorolását;

c) irányítja az állampolgárok és a polgári szervek polgári védelmi felkészítését, az ország rbv-riasztását, illetve tájékoztatását, továbbá a támadófegyverek hatásai elleni védekezést; felelős a polgári védelemmel szemben támasztott honvédelmi követelmények megvalósításáért, illetőleg érvényesítéséért;

d) meghatározza az atomenergia békés felhasználásával, a nukleáris létesítmények építésével és üzemeltetésével kapcsolatos polgári védelmi követelményeket, továbbá az anyagi javak, műszaki-technikai, valamint rbv-védelmének irányelveit;

e) szabályozza az érdekelt miniszterekkel egyetértésben a polgári védelmi szervezetek [18. § (3) bek. b) pont, 20. § (2) bek.] létrehozását, felkészítését, anyagi-technikai ellátását és működését;

f) gondoskodik - az érdekelt miniszterekkel együtt -a polgári védelmi eszközök, felszerelések előállíttatásáról, készletezéséről, elosztásáról és forgalomba hozataláról;

g) meghatározza a polgári védelmi szervek és szervezetek részére a támadófegyverek alkalmazása esetén a mentési, elsősegélynyújtási és mentesítési, valamint az ennek érdekében szükséges halaszthatatlan feladatok (ideiglenes helyreállítás, elhelyezés, ellátás) irányításának és végrehajtásának rendjét, a menekültek elhelyezésében és ellátásában, illetve a katasztrófák következményei megelőzésében, valamint az ezzel kapcsolatos mentésben való közreműködés feladatait;

h) meghatározza - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - a polgári védelem fejlesztésével kapcsolatos tudományos kutatási és műszaki fejlesztési feladatokat és követelményeket;

i) határoz azokban az esetekben, amikor a jogszabály a polgári védelem fejlesztését, érdekeinek érvényesülését vagy más tevékenység végrehajtását engedélyétől, előzetes hozzájárulásától vagy véleményétől teszi függővé;

j) gondoskodik a vezetéshez szükséges különleges létesítmények fenntartásáról és működtetéséről;

k) kezdeményezi a más államok polgári védelmi szerveivel való kapcsolatfelvételt és együttműködést;

l) meghatározza a polgári védelmi feladatok ellátásában közreműködő belügyi szervezetek (rendőrség, határőrség, tűzoltóság stb.) polgári védelmi feladatait;

m)[4] irányítja a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester polgári védelmi feladatainak ellátását;

n) rendeletben szabályozza a polgári szerveknél a polgári védelmi munkakört betöltő személyek képesítésének követelményeit;

o) szabályozza a polgári védelmi feladatok ellátásához szükséges adatszolgáltatás rendjét;

p) ellenőrzi a polgári védelmi rendelkezések végrehajtását.

(3) A belügyminiszter polgári védelmi jogköre - a 4. § (2) bekezdésben meghatározott feladatok tekintetében - kiterjed valamennyi polgári szervre, függetlenül attól, hogy azok mely szerv felügyelete (törvényességi felügyelete), illetve ágazati irányítása alá tartoznak.

5. §

(1) A belügyminiszter a polgári védelem szakmai irányítását a Polgári Védelem Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: PVOP) útján látja el.

(2) A PVOP tervező, szervező, koordináló és ellenőrző országos szerv. E feladatkörében a jogszabályok és az állami irányítás egyéb jogi eszközei alapján szervezi és irányítja a polgári védelmi szervek [21. § (1) bek.], a polgári szervek és az állampolgárok polgári védelemmel kapcsolatos szaktevékenységét, továbbá ellátja a hatáskörébe utalt polgári védelmi igazgatási és szakhatósági feladatokat.

(3) A polgári védelem országos parancsnokát és helyetteseit a belügyminiszter nevezi ki.

(4) A polgári védelem országos parancsnokának feladat- és hatáskörét a belügyminiszter állapítja meg.

6. §

A miniszter és az országos hatáskörű szerv vezetője a jogszabályok előírásai alapján irányítja a vezetése alatt álló minisztérium, illetőleg hivatal és annak közvetlen felügyelete alatt álló szervek polgári védelemmel kapcsolatos tevékenységét, továbbá gondoskodik az államigazgatás szakterületét érintő ágában a polgári védelmi hatósági előírások - a belügyminiszterrel egyetértésben történő-kiadásáról.

7. §

A honvédelmi miniszter határozza meg - a belügyminiszterrel egyetértésben - a polgári védelem háborús időszaki követelményeit.

8. §

Az igazságügyminiszter feladata a rendkívüli intézkedések meghatározott körének bevezetésével kapcsolatos hatáskörébe utalt feladatok végrehajtása, valamint a büntetésvégrehajtás őrizetében lévő fogvatartottak védelméről történő gondoskodás.

9. §

Az ipari és kereskedelmi miniszter feladata a kereskedelmi forgalomban lévő élelmiszerek megelőző rbv-védelmére vonatkozó hatósági követelmények kiadása, rendkívüli esetekben az ellátatlanná vált lakosság átmeneti, továbbá a mentésben, mentesítésben résztvevők ellátása, a kereskedelmi szervezetben létrehozott rbv ellenőrző hálózat felkészítése, rendkívüli helyzetben való működtetése.

10. §

A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladata a riasztás és a tájékoztatás híradástechnikai feltételeinek biztosítása, a rendkívüli helyzetekben szükséges szállítások feltételeinek és a szállítókapacitások igénybevételének szabályozása, továbbá az irányítása alá tartozó vízkárelhárítási szervezet védekezési munkájának és a polgári védelem közreműködésének összehangolása, a szükségvízellátás megszervezésének szakmai irányítása.

11. §

A népjóléti miniszter feladata a tömeges sérültellátás esetén az elsősegélynyújtási feladatok feltételeinek megteremtése, a létfontosságú javak fogyaszthatósági normáinak kidolgozása, a közegészségügyi vizsgálatok irányítása.

12. §

A földművelésügyi miniszter feladata a mezőgazdaság, az erdőgazdálkodás és az élelmiszeripar megelőző rbv-védelme, az élelmiszerek és takarmányok fogyaszt hatóságával kapcsolatos hatósági minőségvizsgálat megszervezése és működtetése, a növényi és állatbetegségek megelőzése, azok megszüntetése. Közreműködik rendkívüli esetekben az ellátatlanná vált lakosság élelmiszerellátásában.

13. §

A környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter feladata a környezetvédelemmel, a természetvédelemmel, az építésüggyel és a területfejlesztéssel kapcsolatos polgári védelmi hatósági előírások kiadása és érvényesítése, a felszíni és felszín alatti vízkészletek rbv-védelme, a radiometeorológiai adatszolgáltatás, a kiemelten védett természeti és építészeti létesítmények védelme, az életvédelmi létesítmények építésének, fenntartásának és hasznosításának szabályozása.

14. §

A művelődési és közoktatási miniszter feladata a kulturális értékek (múzeumok, levéltárak, könyvtárak, dokumentációk, magángyűjtemények stb.) védett tárolása és elszállítására vonatkozó követelmények kidolgozása, valamint szakterületén történő megvalósítása, továbbá az oktatás keretében a tanuló ifjúság polgári védelmi felkészítésének szabályozása.

15. §

(1) A Magyar Nemzeti Bank elnöke kidolgozza a pénz- és deviza-, valamint a nemesfém-készletek védelmére vonatkozó követelményeket.

(2) Az (1) bekezdés alapján meghatározott polgári védelmi követelmények érvényesítéséről működési körében a pénzintézet (1991: LXIX. tv. 5. §) vezetője gondoskodik.

16. §[5]

17. §

(1)[6] A megyei közgyűlés elnökét, a fővárosban a főpolgármester illetékességi területén -a területi honvédelmi igazgatás szerveinek közreműködésével - államigazgatási jogkörében irányítja a polgári védelmet. Polgári védelmi jogköre kiterjed az állampolgárokra és a polgári szervekre.

(2) A megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester gondoskodik a régió területén a 3. §-ban meghatározott polgári védelmi feladatok megvalósításáról, ennek keretében:[7]

a) szervezi és ellenőrzi a polgári védelmi feladatok végrehajtását, a polgári védelmi jogkörök gyakorlását;

b) elrendeli a belügyminiszter rendelkezése alapján halasztást nem tűrő esetben a belügyminiszter utólagos tájékoztatásával - a polgári védelmi szervezetek alkalmazását;

c) szervezi a lakosság és az anyagi javak mentése érdekében a fegyveres szervek, a karitatív szervezetek, valamint a polgári védelmi szervek és szervezetek együttműködését;

d) szervezi az együttműködést a kölcsönös segítségnyújtás érdekében a szomszédos régiók, valamint - nemzetközi szerződések alapján - más országok határmenti területeinek polgári védelmi szerveivel;

e) polgári védelmi ügyekben másodfokú hatósági jogkört gyakorol.

(3) A megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester Budapest főváros területén a (2) bekezdés a)-e) pontjaiban foglalt feladatokon felül szervezi és irányítja:[8]

a) a lakosság és a polgári szervek veszélyeztetett területekről való kitelepítését (kimenekítését);

b) a lakosság életvédelmével és létfenntartásával kapcsolatos polgári védelmi feladatok ellátását;

c) a főváros lakosságának óvóhelyi védelmét.

(4)[9] A megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester polgári védelmi feladatait a megyei, fővárosi polgári védelmi parancsnokságok útján látja el.

18. §

(1) A polgármester - a fővárosi kerület esetében a 17. § (3) bekezdésében és a 19. § (1) bekezdésében foglaltak kivételével - a település területén államigazgatási jogkörében irányítja, szervezi és vezeti a helyi polgári védelmi feladatok ellátását. Polgári védelmi jogköre kiterjed az állampolgárokra és a polgári szervekre.

(2)[10] A polgármester és a főpolgármester felelős a törvényben és kormányrendeletben megállapított, valamint a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester által meghatározott polgári védelmi feladatok végrehajtásáért.

(3) A polgármester a polgári védelmi feladatai körében:

a) szervezi és irányítja a lakosság, valamint a polgári szervek polgári védelmi felkészítését;

b) létrehozza a területvédelmi jellegű települési polgári védelmi szakfeladatokat ellátó polgári védelmi szervezeteket [20. § (2) bek.] és gondoskodik azok felkészítéséről;

c) biztosítja a lakosság riasztására szolgáló önkormányzati tulajdonban lévő berendezések működőképességét;

d) szervezi és irányítja a lakosság helyi védelmét, kitelepítését (kimenekítését), illetve befogadását;

e) gondoskodik az önkormányzati tulajdonban lévő életvédelmi létesítmények fenntartásáról, ellenőrzi a település területén a más tulajdonában lévő életvédelmi létesítmények fenntartását és működőképességét, előírásszerű használatát;

f) szervezi és irányítja az anyagi javak védelmét, szükség esetén gondoskodik a lakosságnak a létfenntartásához szükséges anyagi javakkal történő ellátásáról (élelmiszer, ivóvíz, gyógyszer, kötszer);

g) polgári védelmi ügyekben elsőfokú hatósági jogkört gyakorol;

h)[11] elrendeli a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester rendelkezése alapján - halasztást nem tűrő esetben a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester utólagos tájékoztatásával - a polgári védelmi szervezetek alkalmazását;

i) biztosítja a központi készletekből átadott anyagi-technikai eszközök megfelelő tárolását;

j) együttműködést szervez a lakosság és az anyagi javak mentése érdekében a fegyveres és rendészeti szervekkel, a karitatív szervezetekkel, továbbá más egyesületekkel.

(4) A polgármester a helyi polgári védelmi feladatait - a körzeti illetékességgel rendelkező - polgári védelmi parancsnokság közreműködésével látja el. A körzeti parancsnokság székhelyét és illetékességi területét a belügyminiszter rendeletben* állapítja meg.[12]

19. §

(1) A főpolgármester polgári védelmi feladatai körében:

a) gondoskodik a lakosság és a polgári szervek riasztásának, tájékoztatásának előkészítéséről és végrehajtásáról, valamint az ehhez szükséges riasztórendszer fenntartásáról, működőképességének biztosításáról;

b) gondoskodik a fővárosi önkormányzat tulajdonában levő közterületi és lakóházi óvóhelyek fenntartásáról, a METRÓ kijelölt szakaszaiban az óvóhelyi védelem biztosításáról;

c) szervezi és irányítja a fővárosi önkormányzat tulajdonában, vagy irányítása alatt álló polgári szervek polgári védelmi tevékenységét.

(2) A főpolgármester polgári védelmi feladatait a hivatala mellett működő polgári védelmi parancsnokság útján látja el.

20. §

(1) A polgári szerv vezetője - ezen belül a gazdálkodó szervezet vezetője az üzem működésének honvédelmi érdekből történő fenntartása érdekében [Hvt. 50. § (1) bek. c) pont] - felelős a jogszabályokban és a területileg illetékes polgármester intézkedéseiben meghatározott polgári védelmi feladatok ellátásáért, valamint gyakorolja a polgári védelmi kötelezettség teljesítésével kapcsolatos jogköröket [Hvt. 47. § (3) bek.]. Ennek keretében:

a) szervezi és irányítja a dolgozók polgári védelmi felkészítését;

b) közreműködik a polgári szerv dolgozóinak kitelepítésében (kimenekítésében);

c) biztosítja - szükség szerint - a dolgozók védelmét szolgáló óvóhelyek létesítését, fenntartását, valamint a dolgozók egyéni védőeszköz ellátását;

d) előkészíti és megvalósítja az anyagi javak rbv-védelmét;

e) közreműködik katasztrófák esetén, illetve a támadófegyverek alkalmazását követő helyzetben a károk csökkentésében, illetve a mentéshez szükséges halaszthatatlan munkák elvégzésében.

(2) A polgári szerv vezetője a polgári szervre háruló polgári védelmi feladatok ellátására polgári védelmi munkakört (osztályt, csoportot, részleget) létesíthet, valamint a polgári szerv keretében önvédelmi rendeltetésű polgári védelmi szervezetet hozhat létre.

IV.

A POLGÁRI VÉDELEM ÁLLOMÁNYA

21. §

(1) A polgári védelmi szervek (PVOP és háttérintézményei, megyei, fővárosi és körzeti polgári védelmi parancsnokságok) állománya szolgálati, illetőleg munkaviszonyban álló hivatásos* és polgári alkalmazott személyekből áll.[13]

(2) A polgári védelmi szervezetek [18. § (3) bek. b) pont, 20. § (2) bek.] állományát az állampolgárok köréből a polgári védelmi kötelezettség [Hvt. 47. § (2) bekezdés] alapján kell kijelölni.

A POLGÁRI VÉDELEMMEL KAPCSOLATOS ANYAGI-PÉNZÜGYI ELLÁTÁS

22. §

A polgári védelem fejlesztése mértékének és ütemének meghatározása a belügyminiszter javaslata alapján történik, aki e feladatát a honvédelem általános elveivel és követelményeivel összehangoltan látja el.

23. §

(1) A polgári védelem költségeit - az önvédelmi jellegű polgári védelmi szervezetek fenntartási és működési költségei kivételével - az állam viseli, azokat a központi költségvetésben a Belügyminisztérium, illetőleg a minisztériumok és országos hatáskörű szervek fejezeteiben Polgári Védelem cím alatt kell előirányozni.

(2) A Belügyminisztérium költségvetési fejezetében kell tervezni:

a) a polgári védelmi szervek [21. § (1) bek.] állományának bér- és társadalombiztosítási költségeit;

b) a polgári védelmi szervek [21. § (1) bek.] működésével és feladataik ellátásához használatba adott ingatlan és ingó vagyon fejlesztésével, felújításával és fenntartásával kapcsolatos költségeket;

c) a területvédelmi jellegű polgári védelmi szervezetek [18. § (3) bek. b) pont] külön norma szerint meghatározott felszereléseinek, eszközeinek beszerzési, felhalmozási, üzembentartási költségeit;

d) a területvédelmi jellegű polgári védelmi szervezetek fenntartásának és szakfelszerelései pótlásának, kiegészítésének, valamint állománya kiképzésének, a központi kiadványok, oktatási anyagok stb. elkészítésének költségeit;

e) a polgári védelemmel kapcsolatos nemzetközi együttműködés, tudományos kutatás és műszaki fejlesztés megvalósításának költségeit;

f) az ország lakosságának riasztásával és tájékoztatásával kapcsolatos fenntartási, felújítási és fejlesztési költségeit;

g) a Belügyminisztérium feladatkörébe tartozó különleges vezetési és védőlétesítmények fenntartási és működési költségeit;

h) a polgári védelmi szervek és szervezetek igénybevétele esetén felmerülő költségek fedezetére szolgáló tartalékot;

i)[14] a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester és a polgármester részére meghatározott polgári védelmi feladatok költségeit.

(3) A minisztériumok és országos hatáskörű szervek költségvetésében kell tervezni:

a) a minisztériumok és minisztériumok fejezetében sorolt szervezetek polgári védelmi kiadásait;

b) a minisztériumok vezetési és védőlétesítményeinek felújítási, berendezési, működési, építési, fenntartási költségeit.

(4) A polgári szervek viselik a törvényben és kormányrendeletben meghatározott önvédelmi jellegű polgári védelmi feladatok ellátásának költségeit.

(5) Az új beruházások létesítésekor a polgári védelmi előírások megvalósulásának költségeit - egyedi döntés alapján - a beruházási költségkeret részeként kell biztosítani.

Záró rendelkezések

24. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg a polgári védelemről szóló 2041/1974. (XII. 11.) MT határozat és az azt módosító 2015/1988. (HT. 5.) MT határozat hatályát veszti.

(2) A belügyminiszter - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - a 4. § (2) bekezdésének b), d), e), n) és o) pontjában, valamint a 18. § (4) bekezdésében foglaltak; a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter - a belügyminiszterrel egyetértésben - az életvédelmi létesítmények létesítésének és békeidőszaki hasznosításának szabályozására az e rendelet hatálybalépését követő 90 napon belül rendeletet ad ki.

Dr. Antall József s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] A 18/1995. (III. 28.) AB határozat a 15/1992. (I. 27.) Korm. rendeletet alkotmányellenesnek minősítette. Az Alkotmánybíróság a megsemmisítésre irányuló eljárást 1995. december 31-ig felfüggesztette.

[2] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[3] Beiktatta a 133/1994. (X. 21.) Korm. rendelet 12. § (1) bekezdése. Hatályos 1995.01.01.

[4] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[5] Hatályon kívül helyezte a 133/1994. (X. 21.) Korm. rendelet 12. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1995.01.01.

[6] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[7] A nyitó szövegrészt módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[8] A nyitó szövegrészt módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[9] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[10] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[11] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[12] * Szabályozására lásd 7/1992. (V. 19.) BM rendelet

[13] * Lásd: a fegyveres erők és a fegyveres testületek hivatásos állományának szolgálati viszonyáról szóló 1971. évi 10. tvr-t

[14] Módosította az 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdése b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

Tartalomjegyzék