Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

7/1992. (V. 19.) BM rendelet

a polgári védelemről szóló 15/1992. (I. 27.) Korm. rendelet végrehajtásáról[1]

A polgári védelemről szóló 15/1992. (I. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 5. §-ának (4) bekezdésében, valamint a 24. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az érdekelt miniszterekkel egyetértésben a következőket rendelem:

[A R. 4. § (2) bek. b) pontjához]

A polgári védelmi kötelezettség teljesítésének rendje

1. §

(1) A polgári védelmi kiképzés alapképzésből és továbbképzésből áll. A polgári védelmi kiképzés tananyagát a polgári védelem országos parancsnoka határozza meg.

(2) A polgári védelmi kiképzést évente 12 órát meg nem haladó időtartamban, a polgári védelmi gyakorlatot egy alkalommal (legfeljebb 8 órai időtartammal) a polgári védelmi szervezetek vezető és beosztott állománya részére lehet elrendelni.

(3) A polgári védelmi gyakorlatot a belügyminiszter vagy az általa megbízott polgári védelmi vezető, a kiképzés során elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása, valamint a polgári védelmi szervezetek egymással, illetőleg a lakossággal és más szervekkel (szervezetekkel) való együttműködésének gyakorlása vagy ellenőrzése céljából rendelheti el.

(4) A katasztrófák hatásai elleni védekezésre való polgári védelmi felkészítés (kiképzés) a munkaviszonyban állók részére munkavédelmi oktatás keretében, a munkaviszonyban nem állók részére lakossági tájékoztatással történik.

2. §

(1) A polgári védelmi szolgálatot békeidőszakban - ideiglenes jelleggel - a katasztrófák esetén a károk kiterjedésének megelőzésére, illetőleg azok hatásainak csökkentésében, a mentésben (mentesítésben), az elsősegélynyújtásban, a károk felszámolásában való közreműködés érdekében, továbbá a mentéssel összefüggő halaszthatatlan feladatok (ideiglenes helyreállítás, ellátás, átmeneti elhelyezés) végrehajtására lehet elrendelni. A polgári védelmi szolgálat folyamatos ellátására rendkívüli állapot idején kerül sor.

(2)[2] Az ideiglenes polgári védelmi szolgálat teljesítését a területileg illetékes megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester vagy polgármester rendeli el. [R. 17. § (2) bek. b) pont, 18. § (3) bek. h) pont.]

(3) A polgári védelmi szolgálat ellátásának elrendelése esetén a polgári védelmi kötelezettség alatt álló személyeknek feladataik ellátására való felhívását, illetőleg berendelését (riasztását), továbbá részükre adott utasítások teljesítését a polgári védelmi tervek alapján kell megszervezni és végrehajtani.

(4) A polgári védelmi szolgálat ellátására való felhívás szóbeli közléssel (hangosbemondó, távbeszélő, hírvivő útján) vagy névre szóló írásbeli értesítéssel történhet.

(5) A fegyveres erőknél, a rendőrségnél, a polgári nemzetbiztonsági szerveknél, a büntetésvégrehajtás szerveinél, a tűzoltóságnál, valamint a vám- és pénzügyőrségnél alkalmazásban álló polgári személyek polgári védelmi szolgálat teljesítésére munkáltatójuk által vehetők igénybe.

3. §

(1) Azokról a polgári védelmi kötelezettség alatt álló személyekről, akik polgári védelmi szervezet tagjai, nyilvántartást kell vezetni és nyilvántartásba vételük alkalmával igazolvánnyal kell ellátni (1. számú melléklet).

(2) A polgári védelmi szervezetbe beosztott személy által bejelentett adatváltozást a nyilvántartásban és az igazolványon át kell vezetni.

4. §

(1) A polgári védelmi kötelezettséget önkéntesen elvállaló személy jogai és kötelezettségei - a vállalás mértékéig - a polgári védelmi kötelezettség alatt állókéval azonosak.

(2) A polgári védelmi kötelezettség teljesítése szempontjából a polgári védelem területi szervezeteibe való beosztás az önvédelmi szervezetekbe való beosztást, a lakóhely szerinti beosztás a munkahelyi beosztást megelőzi.

5. §

A polgári védelmi szolgálatot teljesítő személy ruházatát, továbbá a polgári védelmi célokra használt járműveket és egyéb technikai eszközöket, valamint létesítményeket a polgári védelem nemzetközi megkülönböztető - a "Magyar Köztársaság Polgári Védelme" feliratú - jelével el kell látni (2. számú melléklet).

A települések polgári védelmi besorolásának szabályai

6. §

(1)[3]

(2)[4]

(3)[5]

(4)[6] Az egyes települések békeidőszaki polgári védelmi besorolását e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

[A R. 4. § (2) bek. d) pontjához]

A polgári védelmi követelmények és irányelvek

7. §

(1) A nukleáris létesítmény (atomerőmű, kutató- és oktatóreaktor, kritikus és szubkritikus rendszer, radioaktív hulladéktároló), továbbá az anyagi javak (élelmiszer, ivóvíz, vetőmag-, takarmány- és szaporítóanyag-készletek) a gyógy- és kötszerkészletek előállítására és tárolására szolgáló létesítmények helykijelölésével, létesítésével és üzembe helyezésével kapcsolatos engedélyezési eljárás során - a polgári védelmi követelmények érvényesítése érdekében - a polgári védelmi szervek közül a megyei parancsnokságok I. fokon, a Polgári Védelem Országos Parancsnoksága (a továbbiakban: PVOP) II. fokon szakhatóságként jár el.

(2) A nukleáris létesítményben olyan riasztórendszert kell kialakítani, amely alkalmas a veszélyeztetett körzetben lévő lakosság és polgári szervek riasztására. Ennek érdekében

a) az atomerőmű által veszélyeztetett körzet (30 km sugarú körön belüli terület) településein biztosítani kell a riasztórendszer teljes kiépítését és a riasztóberendezések központi vezérlését;

b) az egyéb nukleáris létesítmény által veszélyeztetett területeken (kutató- és oktatóreaktorok esetében 3 km sugarú körön belül; kritikus és szubkritikus rendszer, valamint radioaktív hulladéktároló esetében 1 km sugarú körön belül) meg kell teremteni a lakosság riasztásának technikai feltételeit.

(3)[7] A nukleáris létesítményben biztosítani kell a területileg illetékes polgármester, emellett az atomerőműben a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester azonnali értesítésének és tájékoztatásának műszaki-technikai feltételeit.

(4) Az atomerőmű által veszélyeztetett körzetben biztosítani kell a környezeti elemek (levegő, talaj, felszíni vizek, növényzet) sugárterhelésének folyamatos ellenőrzését.

(5) Az atomerőmű által közvetlenül (9 km sugarú körön belüli) veszélyeztetett körzetben biztosítani kell a lakosság egyéni légzésvédő eszközzel történő teljes körű ellátását, valamint meg kell tervezni a lakosság kitelepítését.

(6) A nukleáris létesítmény által veszélyeztetett területeken az anyagi javak (élelmiszer-, ivóvíz-, vetőmag-, takarmány- és szaporítóanyag-készletek, valamint az állatállomány) megelőző radiológiai védelmét a fokozott veszélyeztetettségre figyelemmel kell megvalósítani.

(7) A nukleáris létesítmény által közvetetten veszélyeztetett területen - az esetleges nukleáris baleset következményeinek csökkentése érdekében - a lakosság kitelepítésére, az elsősegélynyújtási feladatok ellátására, továbbá a személy-, anyag- és gépjármű-mentesítésre polgári védelmi szervezeteket kell létrehozni.

(8) A közvetlenül veszélyeztetett területen kívül települt - radiológiai mentesítésre alkalmas - létesítményeket (köztisztasági és üzemi fürdők, mosodák, gépjárműmosók és szervizek) - kivéve a létfenntartásához szükséges alapvető termékeket előállító és forgalmazó szervezeteket, a kórházakat, az egészségügyi-, a szociális és gyermekintézményeket - tervezni kell személy-, anyag- és gépjármű-mentesítésre.

(9) A radioaktív anyagok közúti, vasúti, légi és vízi úton történő szállítására a nemzetközi egyezményekben meghatározott sugárvédelmi és biztonsági előírások az irányadók.

8. §

(1) Az anyagi javak (élelmiszer-, ivóvíz-, vetőmag-, takarmány- és szaporítóanyag-készletek, az állatállomány) valamint a gyógy- és kötszerek megelőző radiológiai, biológiai és vegyi (a továbbiakban: rbv.) védelmének célja, hogy mind elemi csapások és ipari szerencsétlenségek esetén, mind rendkívüli időszakban biztosított legyen a lakosság alapvető ellátása.

(2) A létfenntartás szempontjából nélkülözhetetlen alapvető élelmiszert és ivóvizet termelő, előállító és raktározó vagy alapvető ellátást biztosító üzemet, raktárt, vízművet lehetőleg a sorolt település beépített területén kívül kell telepíteni.

(3) Az élelmiszeripari, kereskedelmi és vízgazdálkodási építményeket és műtárgyakat építészetileg úgy kell kialakítani, hogy azok zártak vagy zárttá tehetők legyenek.

(4) A létfenntartás szempontjából nélkülözhetetlen alapvető élelmiszerek és az ivóvíz termelési, gyártási, raktározási és forgalmazási technológiáinak kialakításánál biztosítani kell a rendszer zártságát, illetve utólagos kialakításának előfeltételeit, továbbá a feldolgozási folyamatban résztvevő anyagok rbv. ellenőrzésének és mentesítésének feltételeit.

(5) A csomagolóanyagok és - eszközök, illetőleg új csomagolási módszerek bevezetésénél a vonatkozó szabványokban érvényesíteni kell az rbv. védelem követelményeit, biztosítani kell, hogy elemi csapás, ipari katasztrófa esetén, illetőleg fegyveres összeütközés időszakában a szennyeződött (károsodott) területen fogyasztásra csak védőburkolattal ellátott élelmiszerek kerüljenek.

(6) A szennyeződött (károsodott) területeken biztosítani kell az élelmiszer, az ivóvíz, a takarmány stb. rendszeres rbv. ellenőrzésének kiterjesztését.

(7) A közegészségügyi és járványügyi előírásokban rögzíteni kell az rbv. minősítés alapját képező szennyezettségi határértékeket.

(8) Az anyagi javak rbv. ellenőrzését a polgári szervek felügyelete alatt működő intézmények köréből kijelölt mérőállomások látják el.

[A R. 4. § (2) bek. e) pontjához]

A polgári védelmi szervezetek létrehozásának, felkészítésének, anyagi-technikai ellátásának és működésének szabályai

9. §

(1) Az elemi csapások és ipari szerencsétlenségek (a továbbiakban együtt: katasztrófák) következményeinek elhárításában való közreműködésre, valamint a támadó fegyverek hatásai elleni védekezés érdekében azoknak a feladatoknak ellátására, amelyek más szervezetek (rendőrség, tűzoltóság stb.) rendeltetésszerű tevékenysége keretében nem biztosítható, a polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok köréből [Hvt. 47. § (2) bek.] területi polgári védelmi szervezeteket kell létrehozni.

(2) A polgári védelmi szakfeladatok - amelyek ellátására polgári védelmi szervezeteket kell létrehozni - a következők:

a) a lakosság helyi riasztása és tájékoztatása, az arra szolgáló technikai eszközök és berendezések működtetése, továbbá a polgári védelmi szervezetek állományának riasztása, illetőleg értesítése;

b) a polgári védelmi szervek és szervezetek közötti hírkapcsolatok biztosítása;

c) a veszélyeztetett területről az állampolgárok átmeneti kitelepítése (kimenekítése), továbbá a kitelepítéssel-befogadással összefüggő szállítás, elhelyezés és ellátás biztosítása;

d) a lakosság kitelepítésével kapcsolatos elsősegélynyújtási feladatok ellátása, a megsérült személyek összegyűjtése, a sebesült gyűjtőhelyig, az orvosi segélyhelyig és a kórházig járművel történő szállítása, továbbá a polgári védelmi szervezetek egészségügyi biztosítása;

e) a megelőző műszaki intézkedések végrehajtása, az épület és műszaki károk csökkentése, felszámolása, az épület-, közmű- és egyéb anyagi károk szükség szerinti helyreállítása és mentése, a romok által betemetett óvóhelyeken rekedtek felkutatása, mentése;

f) az óvóhelyek (szükségóvóhelyek) létesítése, fenntartása, azok rendeltetésszerű használatának, valamint az óvóhelyen való tartózkodási szabályok betartásának biztosítása;

g) az rbv. felderítés végrehajtása, a szennyezett (fertőzött) személyek, anyagok és létesítmények rbv. ellenőrzése, mentesítése (fertőtlenítése), a polgári védelmi szervezetek rbv. biztosítása, továbbá a nem mentesíthető anyagok összegyűjtése és megsemmisítése;

h) a kárelhárításban közreműködő polgári védelmi szervezetek élelmiszerekkel, gyógyászati anyagokkal, üzemanyaggal, mentesítő anyaggal, valamint tartalék- és pótalkatrészekkel történő ellátása;

i) a fővárosi METRÓ életvédelmi létesítményként alkalmazható szektoraiban a kollektív védelem feltételeinek biztosítása;

j) a környezet, valamint az anyagi javak rbv. szennyezettségének mérése, a kialakult helyzet értékelése és a lakosság, illetve a vezető szervek tájékoztatásához szükséges adatok biztosítása.

(3) A polgári védelem területi és önvédelmi szervezeteinek szervezeti felépítését, felszerelését és anyagi-technikai ellátásának mértékét - az érintett minisztériumokkal egyeztetett - külön állománytábla határozza meg.

10. §

(1) A települések polgári védelmi sorolása figyelembevételével a terület veszélyeztetettségétől függően a területi polgári védelmi szervezetek létrehozásáról a polgármester határoz.

(2) A polgári védelmi kötelezettség alatt álló állampolgárok polgári védelmi szervezetbe történő beosztására - a szakmai képzettség és egészségügyi alkalmasság figyelembevételével - a területileg illetékes polgármester, polgári szerv esetében (önvédelmi szervezetnél) annak vezetője rendelkezik.

(3) Polgári védelmi szervezetbe csak azokat az állampolgárokat lehet beosztani, akik a település (község, város, fővárosi kerület) területén állandó lakóhellyel rendelkeznek, vagy az ezek területén működő polgári szerveknél munkaviszonyban állnak.

(4) A területi polgári védelmi szervezetek létrehozásáért és alkalmazásuk feltételeinek biztosításáért a polgármester, az azokba beosztott állampolgárok nyilvántartásba vételéért, igazolvánnyal történő ellátásáért a körzeti polgári védelmi parancsnokság felelős.

11. §

(1) A polgári védelem területi és önvédelmi szervezeteit - alapvetően a helyi veszélyforrások által okozható - katasztrófák hatásai elleni védekezésben való közreműködésre kell felkészíteni. Kiképzésük keretében az egyes szervezetek állományának el kell sajátítani azokat az ismereteket, amelyek egyrészt egyéni védelmüket, másrészt alaprendeltetésükből fakadó feladataik [9. § (2) bek.] ellátását biztosítják.

(2) A szakkiképzés tananyagait, az ehhez szükséges tankönyveket, központi anyagokat és oktatási segédleteket a PVOP biztosítja.

(3) A területi polgári védelmi szervezetek vezető állományát a Polgári Védelem Országos Vezetőképző Intézetében (a továbbiakban: PV OVKI), illetve a területi kiképzőbázisokon, a beosztottállományt lakóhelyén, illetőleg munkahelyén kell felkészíteni.

12. §

(1) A területi polgári védelmi szervezetek külön norma szerint (állománytáblában) meghatározott felszereléseinek és eszközeinek beszerzését és elosztását, valamint azok karbantartásának (üzemben tartásának) és pótlásának költségeit a PVOP tervezi.

(2) A gépjárművek, műszaki munkagépek és technikai eszközök polgári védelmi célokra való felhasználásával kapcsolatos adatszolgáltatást, nyilvántartást és igénybevételt külön jogszabály rendezi.

13. §

(1)[8] A területi polgári védelmi szervezetek alkalmazási készenlétbe helyezését közvetlen veszély esetén a polgármester - a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester utólagos tájékoztatásával - rendelheti el.

(2) Kivételes esetekben (pl.: ipari balesetek határon túli terjedése) az ország nagyobb területét fenyegető veszély fennállásakor az egyes területi polgári védelmi szervezetek készenlétbe helyezésére a polgári védelem országos parancsnoka - a belügyminiszter felhatalmazása alapján - intézkedést adhat ki.

(3)[9] A területi polgári védelmi szervezetek alkalmazását a belügyminiszter rendelkezése alapján a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester, a a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester intézkedésére a polgármester rendeli el.

(4)[10] A területi polgári védelmi szervezetek alkalmazását halaszthatatlan esetben - a belügyminiszter utólagos tájékoztatásával - a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester, illetőleg a a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester utólagos tájékoztatásával a polgármester rendelheti el.

(5)[11] A területi polgári védelmi szervezetek működését helyi szinten a polgármester, területi (megyei, regionális) szinten a a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester vagy az általa kijelölt személy irányítja.

[A R. 4. § (2) bek. n) pontjához]

A polgári védelmi munkakör betöltéséhez szükséges képesítés követelményei

14. §

(1) Polgári védelmi munkakörnek kell tekinteni a polgári szervnél főállásban, másodállásban, mellékfoglalkozásként vagy megbízás alapján végzett polgári védelmi tevékenységet.

(2) A polgári védelmi munkakör betöltéséhez legalább középiskolai végzettség, a polgári védelmi tanfolyam elvégzése és szakvizsga letétele szükséges.

(3) Ha a polgári védelmi munkakört betöltő személy a munkaviszony létesítésekor polgári védelmi szakvizsgával nem rendelkezik, a munkáltató intézkedése szerint a munkaviszony kezdetétől számított egy éven belül köteles a polgári védelmi tanfolyamra jelentkezni és három éven belül a szakvizsgát letenni.

(4) Polgári védelmi szakképzettségnek minősül a PV OVKI vagy jogelődje nappali, levelező vagy kihelyezett tagozatán e rendelet hatálybalépése előtt elvégzett tanfolyam.

(5) A polgári védelmi szakvizsgát a PV OVKI vagy az erre jogosult jogi személy által tartott nappali vagy levelező tanfolyam elvégzése után lehet a PV OVKI vizsgabizottsága előtt letenni. A tanfolyam rendjét és tananyagát a PVOP állapítja meg.

(6) A polgári védelmi szakvizsga és annak letételéhez szükséges tanfolyam költségeit a polgári szerv viseli. Az ismétlő vizsga költsége a hallgatót terheli.

(7) Mentesül a polgári védelmi tanfolyam elvégzése és a szakvizsga letétele alól az, aki

a) több mint öt éve tölt be polgári védelmi munkakört;

b) jelenleg is polgári védelmi munkakört tölt be, de e rendelet hatálybalépésekor elmúlt 45 éves.

[A R. 4. § (2) bek. o) pontjához]

A polgári védelmi feladatok ellátásához szükséges adatszolgáltatás rendje

15. §

Az ország polgári védelmi felkészítése érdekében történő adatszolgáltatást és adatfeldolgozást a PVOP és alárendelt szervei az adatszolgáltatásra és adatfeldolgozásra vonatkozó jogszabályok előírásai alapján végzik.

[A R. 5. § (4) bek.-hez]

A polgári védelem országos parancsnokának feladat- és hatásköre

16. §

(1) A PVOP és alárendelt szervei tevékenységét az országos parancsnok irányítja, aki a jogszabályok és a belügyminiszter rendelkezései alapján szervezi és ellenőrzi a polgári védelemmel kapcsolatos szaktevékenységet, továbbá ellátja a hatáskörébe utalt polgári védelmi igazgatási és szakhatósági feladatokat.

(2) Az országos parancsnok feladatkörében

a) gondoskodik a polgári védelmi feladatok végrehajtásáról, a végrehajtás megszervezéséről, koordinálásáról és ellenőrzéséről, kezdeményezi a polgári védelmi tárgyú jogszabályok előkészítését;

b) közreműködik a polgári védelmi szakhatósági előírások kidolgozásában, ellátja a jogszabályok által számára megállapított szakhatósági tevékenységet;

c) kidolgozza a polgári védelem működésére vonatkozó terveket, gondoskodik azok naprakész állapotban tartásáról;

d)[12] kinevezi a PVOP és intézményeinek vezetőit, továbbá a a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester egyetértésével a megyei (fővárosi) és körzeti polgári védelmi parancsnokokat, valamint a polgári védelmi szervek hivatásos állományát és a PVOP polgári állományát;

e) irányítja a szolgálati alárendeltségébe tartozó intézmények, a megyei és a fővárosi polgári védelmi parancsnokságok tevékenységét, meghatározza azok feladatait és jóváhagyja ügyrendjüket;

f) meghatározza a PVOP és alárendelt szervei tulajdonában, használatában lévő létesítmények rendeltetését, telepítésének és üzemeltetésének szabályait;

g) biztosítja - a költségvetési kereteken belül - a PVOP szervei működéséhez szükséges személyi, tárgyi, valamint anyagi feltételeket;

h) szakmailag irányítja a polgári védelmi szervezetek létrehozását, felkészítését és működtetését, kidolgozza a polgári védelmi szervezetek alkalmazási készenlétének elrendelésére vonatkozó szabályokat, intézkedik a polgári védelmi szervezetek működéséhez szükséges anyagi, technikai, pénzügyi ellátásra;

i) biztosítja a polgári védelmi szakanyagok és felszerelések beszerzését, a veszélyeztetettségi besorolásnak megfelelő elosztását;

j) kidolgozza a lakosság és a polgári szervek védekezésre való felkészítésének (tájékoztatásának) általános szabályait, a polgári védelmi tájékoztatás módszereit;

k) kidolgozza a lakosság riasztásának és tájékoztatásának rendszerét, módját és követelményeit, biztosítja a riasztóeszközök fenntartását és üzemképességét;

l) működteti (fejleszti) a polgári védelem híradó és informatikai rendszerét; szükség esetén létrehozza és működteti a polgári védelem Helyzetértékelő és Tájékoztató Központját;

m) kidolgozza a lakosság átmeneti kitelepítésével és befogadásával kapcsolatos tervezési, szervezési elveket;

n) gondoskodik a területi vezető szervek védett munkahelyéül szolgáló létesítmények működéséhez szükséges feltételek biztosításáról;

o) irányítja a polgári védelem fejlesztésével kapcsolatos tudományos kutatási és műszaki fejlesztési feladatok végrehajtását;

p) közreműködik a polgári védelmi nemzetközi szerződések előkészítésében, szervezi a nemzetközi szerződésekből fakadó kötelezettségek teljesítését;

r) a polgári védelmi feladatok végrehajtása érdekében együttműködik a polgári szervekkel, a fegyveres és rendészeti szervekkel [R. 1. § (2) bek.], továbbá az egyesületekkel.

[A R. 18. § (4) bek.-hez]

17. §

A körzeti illetékességgel rendelkező polgári védelmi parancsnokságok székhelyét és illetékességi területét e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

(1)[13]

(2) A körzeti polgári védelmi parancsnokság állományát szükség szerint a polgári védelmi kötelezettség alatt álló - szakmai felkészültség szempontjából arra alkalmas - személyekkel lehet kiegészíteni.

Záró rendelkezések

18. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A polgári védelmi szervezeteket 1992. december 31-ig - a polgári védelmi sorolás alapján - kell létrehozni.

Dr. Boross Péter s. k.,

belügyminiszter

1. számú melléklet a 7/1992. (V. 19.) BM rendelethez

2. számú melléklet a 7/1992. (V. 19.) BM rendelethez

A polgári védelem megkülönböztető jelzése

A megkülönböztető jelzés leírása:

A jelzés kör alakú. A körön két párhuzamos körgyűrű között fehér alapon felirat. Felső felén Magyar Köztársaság, alsó felén Polgári Védelem felirat látható. A két felirat között a Magyar Köztársaság nemzeti színei, három egyenlő szélességű piros, fehér és zöld szín vízszintes sávjai láthatók a körgyűrű szélességében.

A kör belseje narancssárga színű alap, amelyben egy kék színű, egyenlő oldalú háromszög van elhelyezve úgy, hogy a háromszög egyik csúcsa függőlegesen felfelé mutat, és a háromszög egyik csúcsa sem érinti a narancssárga alap szélét

A szimbolikus jelzésen, továbbá azon belül semmilyen felirat, címer, sziluett nem helyezhető el.

3. számú melléklet a 7/1992. (V. 19.) BM rendelethez[14]

Lábjegyzetek:

[1] 18/1995. (III. 28.) AB határozatában az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a tűzvédelem és a polgári védelem központi irányításáról szóló 85/1993. (VI. 1.) Korm. rendelet, a polgári védelemről szóló 15/1992. (I. 27.) Korm. rendelet, az ennek végrehajtásáról rendelkező 7/1992. (V. 19.) BM rendelet, a honvédelemről szóló, már hatályon kívül helyezett 1976. évi I. tv. végrehajtása tárgyában megjelent 6/1976. (III. 31.) MT rendelet alkotmányellenes. Az Alkotmánybíróság az említett rendeletek megsemmisítésére irányuló eljárást 1995. december 31-ig felfüggesztette.

[2] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[3] Hatályon kívül helyezte a 114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1995.10.05.

[4] Hatályon kívül helyezte a 114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1995.10.05.

[5] Hatályon kívül helyezte a 114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1995.10.05.

[6] Beiktatta a 9/1993. (V. 21.) BM rendelet 1. §-a. Hatályos 1993.06.05.

[7] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[8] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[9] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[10] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[11] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[12] Módosította a 1994. évi LXIII. törvény 62. § (4) bekezdés b) pontja. Hatályos 1994.12.11.

[13] Hatályon kívül helyezte a 20/1995. (XII. 19.) BM rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1995.12.27.

[14] Hatályon kívül helyezte a 20/1995. (XII. 19.) BM rendelet 2. §-a. Hatálytalan 1995.12.27.

Tartalomjegyzék