5/1994. (I. 30.) KHVM rendelet
a belföldi vasúti árufuvarozás legmagasabb díjairól
Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
I.
A kocsirakományú küldemények díjai
1. § A belföldi forgalomban végzett kocsirakományú árufuvarozásért fizetendő díjat vasúti kocsinként
a) a fuvarozott áru tömege,
b) a fuvarozás távolsága
alapján kell a 2., 3., 4. és 5. §-ban foglaltakra is figyelemmel megállapítani.
2. § (1) A fuvarozott áruk tömege a díj megállapítása szempontjából
a) a fuvarozó által megállapított tömeg, ennek hiányában
b) a fuvaroztató (feladó) által a fuvarlevélbe bejegyzett tömeg.
(2) A fuvarozás távolságát a feladási és rendeltetési állomás közölt az árudíjszabási kilométermutató alapján kell megállapítani (díjszámítási távolság).
3. § (1) A kocsirakományú küldemények fuvarozásáért fizetendő díjat a fuvarozónak úgy kell kiszámítania, hogy az 1. számú mellékletben szereplő táblázatnak a fuvarozási távolságra megállapított díjtételét meg kell szorozni az áru díjszámítási tömegével.
(2) A díjszámítási tömeg a 2. § (1) bekezdés szerint meghatározott árumennyiség, de legalább a tömegalosztályra előírt legcsekélyebb díjszámítási tömeg (5 t, 10 t, 15 t, 20 t, 25 t). Ha az áru tömege két legcsekélyebb díjszámítási tömeg közé esik, akkor a fuvardíjat alternatív módszerrel úgy kell megállapítani, hogy az a fuvaroztatóra nézve kedvezőbb legyen.
(3) A négy vagy ennél több tengelyű normál és széles nyomközű - a vasút tulajdonában lévő - kocsiban történő fuvarozásnál a legcsekélyebb díjszámítási tömeg: tengelyenként 5000 kg, illetőleg korlátozott tengelyterhelésű vonalon a fuvarozó által közölt berakható tömeg, ha az nem éri el a tengelyenkénti 5000 kg-ot.
(4) Rakodólapra rakott küldemény fuvarozásánál, ha a rakodólapok darabszámát, fajtáját és azok együttes tömegét a feladó a fuvarlevélbe bejegyezte, a rakodólapra helyezett áru tömegének 15%-áig a rakodólapok saját tömegét a fuvarozó a díjszámítási tömeg szempontjából nem veszi figyelembe.
(5) Kocsitakarók, ponyvatartók, továbbá az áru biztonságos fuvarozásához felhasznált rakszerek tömegét - legfeljebb az áru díjszámítási tömegének 10%-áig - a fuvarozó az áru tömegéhez nem számítja hozzá.
4. § (1) Saját kerekein futó üres - illetve a fuvarozó hozzájárulásával áruval rakott - nem a fuvarozó tulajdonát képező valamely vasút kocsiparkjába be nem sorolt vasúti jármű fuvarozásáért a fuvarozó a megfelelő díjszámítási tömeg figyelembevételével állapítja meg a fizetendő díjat.
(2) A magánkocsiban (P jelű kocsiban) feladott küldemény fuvardíja a vasút tulajdonában lévő kocsiban feladott küldemény fuvardíjának 30%-kal csökkentett összege.
(3)[1] Üres magánkocsi fuvarozásáért tengelyenként és kilométerenként 11 Ft a fizetendő díj.
(4) A vasút tulajdonában lévő különleges építésű kocsikban továbbított küldeményekért a fuvarozó 20%-kal felemelt fuvardíjat jogosult felszámítani.
(5) Rendkívüli (rakszelvényen túlérő küldemény, vasúti jármű, kedvezőtlen súlypontú küldemény stb.) küldeményekért a fuvarozó 100%-kal felemelt fuvardíjat jogosult felszámítani.
(6)[2] Ha az áru továbbításához a fuvarozó az árut továbbító kocsin kívül védő vagy közvetítő kocsit ad, ezért a fuvardíjon felül a díjszámítási távolságra kocsinként és kilométerenként 33 Ft-ot számít.
(7) Ha az áru, annak mérete miatt, csak több kocsin -ideértve a közbeiktatott kocsit is - fuvarozható, akkor az áru díjszámítási tömegét a fuvarozáshoz felhasznált kocsikra egyenlő arányban kell elosztani, és a fuvardíjat kocsinként külön-külön megállapítani.
5. § Külön tehervonattal továbbított küldeményekért járó fuvardíjat a fuvarozó legalább 500 000 kg díjszámítási tömegre az 5 t tömegalosztály díjtételével jogosult megállapítani.
II.
A konténerfuvarozás és az egyéb kombinált fuvarozási egység díjai
6. § (1) A közepes bruttó (5 t tömegű, 10,6 m3 befogadóképességű) üres, nem a fuvarozó tulajdonában lévő konténer, illetőleg a konténerben feladott áru (rakott konténer) fuvarozásáért a fuvarozás távolsága alapján konténerenként a 2. számú mellékletben megállapított díjat kell felszámítani.
(2) Az üres, nem a fuvarozó tulajdonában lévő nagykonténer (maximum bruttó 33,0 t tömegű, 15 m3 feletti befogadóképességű, 2,991 m-12,192 m közötti hosszúságú) és az egyéb kombinált fuvarozási egység (csereszekrény és nyerges félpótkocsi, maximum bruttó 38,0 t tömegű) továbbításáért, illetőleg a nagykonténerben és az egyéb kombinált fuvarozási egységben feladott árunak az ilyen forgalomban megnyitott állomások között végzett fuvarozásáért a fuvarozási távolság alapján, a konténer, az egyéb kombinált fuvarozási egység hosszúságának és bruttó tömegének figyelembevételével a 3. számú mellékletben megállapított díjat kell felszámítani.
(3) A konténer és az egyéb kombinált fuvarozási egység fuvarozási távolságát a feladási és a rendeltetési állomás között az árudíjszabási kilométermutató alapján kell megállapítani.
7. § A magánkocsin feladott nagykonténer és az egyéb kombinált fuvarozási egység továbbításáért a fuvarozó 30%-kal csökkentett díjat számít.
III.
Az expresszáru-fuvarozás díjai
8. § (1) A személyszállító vonat külön kocsijában gyűjtő forgalomban továbbított expresszáru fuvarozásának díját küldeményenként úgy kell megállapítani, hogy a díjszámítási távolságra a 4. számú mellékletben megállapított díjtételt meg kell szorozni az áru díjszámítási tömegével.
(2) A díjszámítási távolság a személyszállító vonat menetrendjében a feladási és a rendeltetési állomás közötti kilométertávolság. A díjszámítási tömeg a fuvaroztató által közölt (bevallott) tömeg 10 kg-ra felkerekített tömege.
(3) A díjat a fuvarozó legalább 40 kg áru továbbításáért jogosult felszámítani.
IV.
Egyéb díjak
9. § (1)[3] Külön jogszabályban megállapított határidőt követően
a) kocsilemondásért
aa) normál nyomközű kocsinként 3500 Ft,
ab) keskeny nyomközű kocsinként 1800 Ft;
b) konténerlemondásért
ba) közepes konténerenként 600 Ft,
bb) nagykonténerenként 1000 Ft
díjat kell fizetni.
(2)[4]
(3)[5] A kirakási és berakási idő túllépéséért[6]
a)[7] a fuvarozó tulajdonában lévő normál és széles nyomközű vasúti kocsiknál kocsinként és óránként
0-tól 24 óráig 200 Ft
25 órától 48 óráig 300 Ft
48 óra felett 400 Ft
b)[8] a fuvarozó tulajdonában lévő keskeny nyomközű kocsikért óránként 40 Ft
c)[9] a magán-, illetve a bérelt kocsik esetében óránként 50 Ft
várakozási díjat kell fizetni.[10]
(4)[11] Ha a kirakási és berakási idő szünetel, a szünetelés időtartamára kocsihasználati díjat kell fizetni. A kocsihasználati díj a fuvarozó tulajdonában lévő széles és normál nyomközű vasúti kocsiknál kocsinként és óránként 200 Ft.
V.
Kirakási és berakási idő
10. §[12]
VI.
Vegyes és záró rendelkezések
11. § (1) Az e rendeletben meghatározott díjak legmagasabb díjak, amelyek az általános forgalmi adót nem tartalmazzák.
(2)[13] A Magyar Államvasutak Rt. és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. által kiadott árufuvarozási üzletszabályzatoknak (vasúti árudíjszabásoknak) az e rendelet szerinti díjakat és díjszámítási feltételeket tartalmaznia kell; olyan díjszámítási feltételt azonban, amely az e rendelet szerinti díjak emelését lehetővé tenné, nem állapíthatnak meg.
(3) Az e rendeletben meghatározott díjakat kell alkalmazni a helyiérdekű vasúton végzett árufuvarozásra is.
12. § E rendelet 1994. február 1-jén lép hatályba, egyidejűleg a belföldi vasúti árufuvarozás díjairól szóló - a 3/1992. (I. 23.) és a 30/1992. (XII. 29.) KHVM rendelettel módosított - 1/1991. (I. 14.) KHVM rendelet hatályát veszti.
Dr. Schamschula György s. k.,
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
1. számú melléklet az 5/1994. (I. 30.) KHVM rendelethez[14]
2. számú melléklet az 5/1994. (I. 30.) KHVM rendelethez[15]
3. számú melléklet az 5/1994. (I. 30.) KHVM rendelethez[16]
4. számú melléklet az 5/1994. (I. 30.) KHVM rendelethez
5. számú melléklet az 5/1994. (I. 30.) KHVM rendelethez
Tartálykocsiban fuvarozott küldemények kirakási és berakási (lefejtési és töltési) ideje
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[2] Módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[3] Megállapította a 33/1997. (XII. 21.) KHVM rendelet 1. §-a. Hatályos 1998.01.01.
[4] Hatályon kívül helyezte a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1997.01.01.
[5] Módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[6] A felvezető szövegrészt módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[7] Módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[8] Módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[9] Beiktatta a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[10] A záró szövegrészt módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[11] Módosította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 2. § (3) bekezdése és 5. § (1) bekezdése. Hatályos 1997.01.01.
[12] Hatályon kívül helyezte a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatálytalan 1997.01.01.
[13] Megállapította a 30/1996. (XII. 22.) KHVM rendelet 3. §-a. Hatályos 1997.01.01.
[14] Megállapította a 33/1997. (XII. 21.) KHVM rendelet 2. §-a. Hatályos 1998.01.01.
[15] Megállapította a 33/1997. (XII. 21.) KHVM rendelet 2. §-a. Hatályos 1998.01.01.
[16] Megállapította a 33/1997. (XII. 21.) KHVM rendelet 2. §-a. Hatályos 1998.01.01.