24/2003. (III. 4.) Korm. rendelet
a területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok pályázati rendszerben történő felhasználása összehangolásának rendjéről
A Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetéséről szóló 2002. évi LXII. törvény 57. §-a (7) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
1. §
(1) A rendelet hatálya kiterjed
a) az 1. számú mellékletben meghatározott fejezeti kezelésű előirányzatoknak (a továbbiakban: előirányzat) az előirányzatot kezelő miniszter által pályázati célra meghatározott azon részére, amelyből a miniszter a területfejlesztést közvetve vagy közvetlenül szolgáló támogatási rendszert működtet,
b) az előirányzat terhére pályázati felhívást kiíró szervezetre,
c) a pályázóra.
(2) Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Ámr.) az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
2. §
(1) Az előirányzat pályázati célt szolgáló összegéről az előirányzat kezelője előirányzatonként -január 31-ig - a Miniszterelnöki Hivatalt vezető minisztert (a továbbiakban: MeH-et vezető miniszter) értesíti, aki a pályázati célt szolgáló összesített forrásokról a Kormányt tájékoztatja.
(2) Ha jogszabály rendelkezése, országgyűlési határozat, vagy az érintett előirányzatot kezelő miniszter döntése alapján az előirányzat meghatározott részének felhasználása a regionális, térségi fejlesztési tanács vagy megyei területfejlesztési tanács hatáskörébe tartozik, az (1) bekezdés szerinti értesítésben és tájékoztatóban ezt is fel kell tüntetni.
(3) Az előirányzat felhasználását szabályozó miniszteri rendelet, illetve utasítás (a továbbiakban együtt: előirányzat felhasználási szabály) megalkotása és módosítása a MeH-et vezető miniszterrel egyeztetve történik.
(4) A (3) bekezdésben foglalt egyeztetés során a MeH-et vezető miniszter:
a) véleményt nyilvánít az előirányzat felhasználási szabályról,
b) javaslatot tehet a jogszabályban, országgyűlési határozatban vagy kormányhatározatban foglalt prioritásoknak, a területfejlesztési eszközrendszer elemeinek, illetve támogatási céloknak az előirányzat felhasználási szabályban történő érvényesítésére,
c) kérheti az előirányzat felhasználási szabálynak más miniszterrel való egyeztetését, és ennek eredményéről való tájékoztatást,
d) szükség esetén az érintett miniszterek részvételével egyeztető megbeszélést hívhat össze.
3. §
(1) Az előirányzatból a következő évben támogatni kívánt tervezett támogatási célokról, illetve az azokkal elérendő társadalmi-gazdasági - és ezen belül kiemelten a területfejlesztési-hatások bemutatásáról az előirányzat kezelője november 30-ig írásban tájékoztatja a Miniszterelnöki Hivatal területfejlesztésért felelős politikai államtitkárát (a továbbiakban: politikai államtitkár).
(2) Az (1) bekezdésben foglalt tájékoztatók összesített adatait, valamint az adatok elemzéséből levont következtetéseket a politikai államtitkár az érintett előirányzat kezelőjével közli, egyben javaslatokat tehet a párhuzamosságok elkerülése, lehetőség szerint közös pályázati rendszer működtetésének ösztönzése és előkészítése érdekében.
4. §
(1) Az előirányzat terhére kiírandó pályázati felhívásokat a kiíró egyezteti a MeH-et vezető miniszter felhatalmazása alapján eljáró politikai államtitkárral. Az egyeztetés keretében a kiíró a teljes pályázati felhívást - az annak részét képező adatlapokkal, mellékletekkel együtt - megküldi a politikai államtitkár részére.
(2) Amennyiben a pályázati felhívás megfelel a jogszabályban, országgyűlési határozatban vagy kormányhatározatban foglalt feltételeknek, a politikai államtitkár a pályázati felhívást a Miniszterelnöki Hivatal Nemzeti Területfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: NTH) által vezetett nyilvántartásba 8 napon belül felveszi, és erről értesíti a pályázat kiíróját.
(3) A pályázati felhívások nyilvántartása tartalmazza:
a) a pályázati felhívás kódszámát,
b) a pályázati felhívás kiíróját, tárgyát,
c) a felhasználásra kerülő célelőirányzat megnevezését,
d) a felhasználásra kerülő forrás összegét,
e) a pályázatok benyújtására vonatkozó határidőt/határidőket,
f) a pályázatok elbírálásának várható időpontját,
g) a pályázati felhívás Magyar Közlöny Hivatalos Értesítőben (a továbbiakban: Értesítő) való közzétételének idejét.
(4) Ha a pályázati felhívással kapcsolatban a politikai államtitkár eltérően foglal állást, erről a pályázati felhívás kiíróját 10 napon belül írásban - indokai megjelölésével - értesíti. Ha a pályázati felhívás kiírója az állásfoglalásban foglaltakkal nem ért egyet, a politikai államtitkárral egyeztetést folytat le.
(5) Ha a (4) bekezdésben foglalt egyeztetés az állásfoglalás átvételétől számított 5 munkanap alatt nem vezet eredményre, a pályázati felhívásról a MeH-et vezető miniszter és az érintett miniszterek egyeztetnek. Ha a regionális, térségi fejlesztési tanács, illetve a megyei területfejlesztési tanács által kiírt pályázati felhívás tekintetében van véleményeltérés, a pályázati felhívásról a tanács elnöke és a MeH-et vezető miniszter egyeztet. Az egyeztetésre a 2. § (4) bekezdésben foglaltak megfelelően irányadók. Az egyeztetés alapján elfogadott pályázati felhívással kapcsolatban a politikai államtitkár 3 munkanapon belül a 4. § (2) bekezdésben foglaltak szerint jár el.
(6)[1] A nyilvántartásba vételről az NTH - a 8. § (3) bekezdése szerinti adatlap megküldésével együtt - haladéktalanul tájékoztatja a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár).
5. §
(1)[2] A pályázati felhívást kiíró - a Kincstár által működtetett monitoring rendszer - nyilvántartásába vételről szóló értesítés kézhezvételét követő 3 munkanapon belül - kezdeményezi pályázati felhívásának az Értesítőben való közzétételét. A közzététel legalább tartalmazza:
a) a pályázati felhívás kódszámát,
b) a pályázati felhívás kiíróját, tárgyát,
c) a felhasználásra kerülő célelőirányzat megnevezését,
d) a felhasználásra kerülő forrás összegét,
e) a pályázati felhívás szövegét.
(2) Az NTH az általa vezetett nyilvántartás alapján gondoskodik arról, hogy az Értesítőben legalább negyedévenként megjelenjenek a még hatályos pályázati felhívások (Pályázati Kódex).
(3) A folyamatosan benyújtható pályázatok esetében a pályázati felhívásban meg kell jelölni a pályázati időszakon belül az elbírálási időpontokat, ennek hiányában a döntések ütemezését.
6. §
(1) A pályázatokat - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a benyújtási határidő lejártát követő 60 napon belül el kell bírálni.
(2) A pályázatokat döntésre előkészítő bizottságokban a politikai államtitkár képviseletét biztosítani kell.
(3) A pályázati felhívást kiíró a pályázatok elbírálásától számított 10 munkanapon belül kezdeményezi az Értesítőnél a pályázatok elbírálása tárgyában hozott döntéseinek - a döntésre vonatkozó adatok alábbi bontásban történő - közzétételét:
a) a pályázati felhívás kiírója, tárgya, a támogatást biztosító célelőirányzat(ok) megnevezése, a döntéshozó, a döntés ideje;
b) nyertes pályázatokra vonatkozó adatok: kedvezményezett megnevezése, székhelye/lakóhelye, a támogatás tárgya, a program teljes bekerülési költsége, a támogatás összege, a támogatott program megvalósulásának helye (település, kistérség), a támogatást biztosító célelőirányzat(ok).
7. §
A pályázati rendszerrel, az elbírálással és a pályázati célok megvalósulásával kapcsolatban a politikai államtitkár tájékoztatást kérhet a pályázati felhívás kiírására jogosulttól, valamint a 8. § (4) bekezdésében meghatározott nyilvántartást vezető szervektől, a tájékoztatás megadására legalább öt munkanapot kell biztosítani. A tájékoztatás alapján a politikai államtitkár a MeH-et vezető miniszter egyetértésével a szükséges intézkedések megtételét kezdeményezheti.
8. §
(1) A 4. § (2) bekezdése szerint a pályázati felhívások nyilvántartásba vétele egyéni kód alapján történik. A kód a pályázati felhíváshoz kötődik, amelyet az NTH a nyilvántartásba vétellel ad ki.
(2) A nyilvántartó rendszernek alkalmasnak kell lennie arra, hogy a pályázati felhívás, a pályázati forrást biztosító célelőirányzat, a pályázatok nagyságrendje, a pályázó, a pályázattal érintett település (települések), illetve nagyobb egység esetén az érintett térség (kistérség, megye, régió), valamint a beruházás típusa, a beruházás mértéke [számszerűsíthető adatai (pl. létesített új munkahelyek száma db., megépült csatornahálózat hossza km stb.)] a pályázatot támogató, illetve elutasító döntés megállapítható legyen.
(3)[3] A pályázati felhívás kiírója a pályázati felhívást két eredeti példányban, mindegyiket az Ámr. 8/a. számú melléklete szerinti adatlappal együtt, papír alapon küldi meg az NTH-hoz. * A pályázati kódszámot az NTH az adatlapra rávezeti.
(4)[4] A Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal és az előirányzatot kezelő miniszter jogosult a Kincstár által működtetett monitoring rendszer, valamint a Nemzeti Fejlesztési Hivatal által vezetett EMIR nyilvántartásnak a területfejlesztési célú fejezeti kezelésű előirányzatokhoz kapcsolódó adataihoz (a továbbiakban: területfejlesztési célú pályázati nyilvántartás adatai) hozzáférni és azt használni.
(5) A MeH-et vezető miniszter az NTH útján igénybe vett területfejlesztési célú pályázati nyilvántartás adatai és a tárcák területi értékelései alapján évente tájékoztatja a Kormányt arról, hogy a központi támogatások a területfejlesztési politika céljaival mennyire voltak összhangban.
9. §
(1) Az előirányzatot kezelő miniszter, az ágazati-szakmapolitikai célok és a területfejlesztés szempontjainak együttes figyelembevételével, az előirányzat pályázati rendszerben felhasználható részéből regionális-térségi keretet (kereteket) különíthet el.
(2) A miniszter az (1) bekezdés szerinti keret (keretek) feletti decentralizált döntés-előkészítésbe közreműködőként, külön megállapodás alapján, regionális szintű közreműködő szervezetet jelölhet ki, illetve kérhet fel
(3) Az (1) bekezdés szerinti keret (keretek) felhasználásával kapcsolatos döntés-előkészítésbe be kell vonni a területileg illetékes regionális fejlesztési tanács (ok) képviselőjét.
10. §
(1)[5] A területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló pályázatoknál a területfejlesztés kedvezményezett térségeinek jegyzékéről szóló 64/2004. (IV. 15.) Korm. rendeletben megjelölt
a) leghátrányosabb helyzetű kistérségek és a leghátrányosabb helyzetű települések esetében az egyébként nyújtható támogatás összege további 20%-kal,
b) hátrányos helyzetű kistérségek esetében az egyébként nyújtható támogatás összege további 10%-kal,
c) átmenetileg kedvezményezett kistérségek esetében az egyébként nyújtható támogatás összege további 5%-kal, emelt mértékben állapítható meg.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt emelt mérték megállapítása során a vállalkozásoknak nyújtott állami támogatások tilalma alóli mentességek egységes eljárási rendjéről szóló 163/2001. (IX. 14.) Korm. rendelet rendelkezéseit is alkalmazni kell.
11. §
(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet 4. § (3) bekezdésének a) pontja, 5. § (1) bekezdésének a) pontja, 8. § (1)-(2) bekezdése, valamint (3) bekezdésének a pályázati kódszámra vonatkozó rendelkezése 2004. január 1-jén lép hatályba.
(3) A pályázati felhívásokat a rendelet hatálybalépésétől 2004. január 1-jéig az NTH az általa kialakított, a felhívások azonosítására alkalmas módon tartja nyilván.
(4) Az előirányzat kezelője a 2. § (1) bekezdésében foglalt értesítési kötelezettségét, a 2003. évben az előirányzat pályázati célt szolgáló összegére vonatkozóan, e rendelet hatálybalépésétől számított 30 napon belül teljesíti.
(5) Ha a 2. § (3) bekezdése szerinti előirányzat felhasználási szabály e rendelet hatálybalépése előtt már hatályba lépett, a 4. §-ban foglalt eljárást alkalmazni nem kell.
12. §
(1) Az Ámr. 43. §-ának (6) bekezdésében a "Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnak" szöveg helyébe a "Miniszterelnöki Hivatalnak (Nemzeti Területfejlesztési Hivatal)" szöveg lép.
(2) Az Ámr. "Azonos támogatási célt szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok, illetve az elkülönített állami pénzalapok pénzeszközei felhasználásának speciális szabályai" című VIII. Fejezete a következő címmel és 93/C. §-sal egészül ki:
"A területfejlesztési célú fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának összehangolási szabályai
93/C. § A területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok pályázati rendszerű felhasználása esetében az összehangolás szabályairól szóló külön kormányrendeletet is alkalmazni kell."
(3) Az Ámr. 8/a. számú melléklete a következő 12. ponttal egészül ki:
"12. Pályázati felhívás kódszáma (Miniszterelnöki Hivatal Nemzeti Területfejlesztési Hivatal tölti ki!):"
Dr. Medgyessy Péter s. k.,
miniszterelnök
1. számú melléklet a 24/2003. (III. 4.) Korm. rendelethez[6]
Az összehangolás szabályai alá tartozó pályázati rendszerben felhasználható területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló fejezeti kezelésű előirányzatok
Cím-szám | Alcímszám | Jogcím-cso-port-szám | Jogcímszám | Előir. csop.-szám | Kiemelt előír, szám | Fejezet kiemelt előirányzat neve |
X. Miniszterelnökség | ||||||
8 | 4 | 1 | Terület- és régiófejlesztési célelőirányzat | |||
XI. Belügyminisztérium | ||||||
23 | 2 | Területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatás | ||||
23 | 8 | 1 | Céljellegű decentralizált támogatás (Területfejlesztési Tanácsok és Fővárosi Közgyűlés normatív kerete) | |||
19 | 2 | 58 | Állami Támogatású Bérlakás Program | |||
23 | 2 | 12 | Települési hulladék közszolgáltatás fejlesztéseinek támogatása | |||
XII. Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium | ||||||
10 | 5 | 2 | Fejlesztési típusú támogatások | |||
XV. Gazdasági és Közlekedési Minisztérium | ||||||
25 | 3 | 1 | Beruházás-ösztönzési célelőirányzat | |||
25 | 3 | 3 | Kis- és középvállalkozói célelőirányzat | |||
25 | 5 | 1 | 2 | 3 | Útfenntartási és fejlesztési célelőirányzat | |
3 | 2 | Turisztikai célelőirányzat | ||||
XVI. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium | ||||||
10 | 8 | Környezetvédelmi és vízügyi célelőirányzat | ||||
XXIII. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma | ||||||
10 | 2 | 9 | Nemzeti közművelődési és könyvtári hálózatfejlesztési program | |||
XXIV. Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium | ||||||
2 | 4 | 3 | 2 | Ifjúsági házak, klubok fejlesztése | ||
2 | 4 | 3 | 3 | Játszótér fejlesztés | ||
2 | 4 | 3 | 4 | Ifjúsági szállások fejlesztése | ||
XXV. Informatikai és Hírközlési Minisztérium | ||||||
5 | 6 | Informatikai, távközlés-fejlesztési és frekvenciagazdálkodási feladatok | ||||
XXVI. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium | ||||||
8 | 8 | 15 | Közmunkaprogramok támogatása | |||
LXIX. Kutatási és Technológiai Innovációs Alap | ||||||
„ |
2. számú melléklet a 24/2003. (III. 4.) Korm. rendelethez[7]
3. számú melléklet a 24/2003. (III. 4.) Korm. rendelethez[8]
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 89/2003. (VI. 25.) Korm. rendelet 105. § d) pontja. Hatályos 2003.06.30.
[2] Módosította a 401/2007. (XII. 27.) Korm. rendelet 62. § (9) bekezdése a) pontja. Hatályos 2008.01.01.
[3] * E bekezdés pályázati kódszámra vonatkozó rendelkezése 2004. január 1-jén lép hatályba.
[4] Módosította a 401/2007. (XII. 27.) Korm. rendelet 62. § (9) bekezdése a) pontja. Hatályos 2008.01.01.
[5] Megállapította a 62/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2004.04.18.
[6] Megállapította a 62/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2004.04.18.
[7] Hatályon kívül helyezte a 62/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatálytalan 2004.04.18.
[8] Hatályon kívül helyezte a 62/2004. (IV. 15.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatálytalan 2004.04.18.