243/2006. (XII. 5.) Korm. rendelet
az INTERREG III Közösségi Kezdeményezés programok végrehajtásának részletes szabályairól szóló 359/2004. (XII. 26.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 124. §-a (2) bekezdésének cs) pontjában, valamint t) pontjának második fordulatában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. §
(1) Az INTERREG III Közösségi Kezdeményezés programok végrehajtásának részletes szabályairól szóló 359/2004. (XII. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a (1) bekezdésének aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában a programok tervezéséért, lebonyolításáért és ellenőrzéséért felelős intézmények]
"aa) irányító hatóság: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Nemzetközi Együttműködési Programokért felelős szervezeti egysége;"
(2) Az R. 2. §-a (1) bekezdésének ac) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában a programok tervezéséért, lebonyolításáért és ellenőrzéséért felelős intézmények]
"ac) nemzeti hatóság: a 2. §-a (1) bekezdésének aa) alpontjában foglalt szervezeti egység;"
(3) Az R. 2. §-a (1) bekezdésének a) pontja a következő ag) alponttal egészül ki:
[E rendelet alkalmazásában a programok tervezéséért, lebonyolításáért és ellenőrzéséért felelős intézmények]
"ag) központi harmonizációs egység: a Pénzügyminisztériumnak az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer központi harmonizációjáért, szabályozásának előkészítéséért és koordinációjáért, valamint fejlesztéséért felelős szervezeti egysége."
(4) Az R. 2. §-a (1) bekezdésének v) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a bekezdés a következő w)-y) ponttal egészül ki:
"v) INTERREG Monitoring és Információs Rendszer (IMIR): az INTERREG III Közösségi Kezdeményezési programokkal és az azok keretében megvalósuló projektekkel kapcsolatos végrehajtási, kifizetési, monitoring, ellenőrzési, szabálytalanságkezelési és számviteli feladatokat támogató információtechnológiai rendszer.
w) Forrásgazda: az INTERREG programok előirányzatai esetében a költségvetési tervezési, előirányzat-módosítási, felhasználási, beszámolási, információszolgáltatási, ellenőrzési kötelezettségek viselője és jogok gyakorlója.
x) Likviditás-kezelési rendszer: a forráslehívás fedezetének a mindenkori költségvetési törvény keretei közötti folyamatos biztosítása érdekében a forrásgazda, a kifizető hatóság és az alkifizető hatóság által működtetett rendszer.
y) Likviditás-kezelési útmutató: az adatszolgáltatási és bizonylati rendet tartalmazó, az irányító hatóság, a közreműködő szervezet, az alkifizető hatóság és a kifizető hatóság részére a forrásgazda által, a kifizető hatóság, illetve az I. fejezet szerinti programok kivételével az alkifizető hatóság egyetértésével a pénzügyi folyamatok zavartalan lebonyolítása érdekében kiadott dokumentum."
(5) Az R. 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a 2. § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Az (1) bekezdésben nem meghatározott fogalmak az Európai Unió által nyújtott egyes pénzügyi támogatások felhasználásával megvalósuló, és egyes nemzetközi megállapodások alapján finanszírozott programok monitoring rendszerének kialakításáról és működéséről szóló 102/2006. (IV. 28.) Korm. rendeletben, illetve az Európai Unió strukturális alapjaiból és Kohéziós Alapjából származó támogatások hazai felhasználásáért felelős intézményekről szóló 1/2004. (I. 5.) Korm. rendeletben foglaltak szerint értelmezendők.
(3) Az ellenőrzési nyomvonal, a szabálytalanság, a szabálytalanság gyanúja, a négy szem elve a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjai, az EQUAL Közösségi Kezdeményezés program és a Kohéziós Alap projektek támogatásainak fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási, számviteli és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 360/2004. (XII. 26.) Korm. rendeletben foglaltak szerint értelmezendők."
2. §
Az R. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép, valamint a 8. §-t megelőző alcím helyébe a következő alcím lép:
"A központi harmonizációs egység
8. § (1) A központi harmonizációs egység feladatai az INTERREG Közösségi Kezdeményezés magyarországi projektjeinek támogatásaival kapcsolatos hazai belső kontroll rendszerek (ideértve a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszereket, valamint a belső ellenőrzési rendszereket) fejlesztése, szabályozásának előkészítése, koordinációja és harmonizációja.
(2) A kifizető hatóság, az alkifizető hatóság, az irányító hatóság, a nemzeti hatóság, a közreműködő szervezet az Európai Bizottság által lefolytatott ellenőrzések alapján készült jelentés tervezetre megküldendő tagállami választ és intézkedési tervet, kiküldése előtt véleményezésre megküldik a központi harmonizációs egység és a KEHI részére. A kifizető hatóság, az alkifizető hatóság, az irányító hatóság, a nemzeti hatóság, a közreműködő szervezet haladéktalanul értesítik a központi harmonizációs egységet az Európai Bizottság által lefolytatott ellenőrzés egyeztető megbeszéléseiről, melyeken a központi harmonizációs egység és a KEHI tanácskozási joggal részt vesz."
3. §
Az R. a következő 8/A. §-sal egészül ki, valamint a 8/A. §-t megelőzően a következő alcímmel egészül ki:
"INTERREG Monitoring és Információs Rendszer
8/A. § Az IMIR feladata az INTERREG III Közösségi Kezdeményezés programok és az azok keretében megvalósuló projektek adatainak gyűjtése, rendszerezése és szolgáltatása. Valamennyi, a támogatási rendszer működtetésében részt vevő intézmény e rendszert használja végrehajtási, kifizetési, ellenőrzési, monitoring feladatai ellátása során, illetve felhasználja ezen feladataihoz kapcsolódó tájékoztatási kötelezettségei ellátásához."
4. §
Az R. 9. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A programokra tervezett közösségi forrást és a kapcsolódó hazai finanszírozást ugyanazon az előirányzaton kell megjeleníteni. Amennyiben a hazai társfinanszírozást bevételként és kiadásként tervezett pénzösszeg is fedezi (pl. átvett pénzeszköz), úgy az Európai Uniótól kapott forrásokat és az egyéb bevételként és kiadásként feltüntetett forrásokat külön soron kell megjeleníteni."
5. §
Az R. 10. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A kifizető hatóság bankszámláin keletkezett kamatok felhasználhatóak az adott projekt költségvetési finanszírozásának kiváltására a kifizető hatóság által meghatározott feltételek szerint."
6. §
(1) Az R. 13. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A forintban teljesült kifizetések esetén az Európai Bizottsággal történő elszámolások alkalmával azt az Európai Unió hivatalos lapjában közzétett árfolyamot kell használni, amely a kifizető hatóság által - az európai uniós jog-szabályoknak megfelelően - megjelölt napot megelőző hónap utolsó előtti banki munkanapján volt érvényes."
(2) Az R. 13. §-ának (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az irányító hatóság biztosítja adott program esetén - a központi költségvetési és közösségi hozzájárulások, valamint saját források felhasználása alapján - a költségnyilatkozatok összeállítását és eljuttatását a kifizető hatóságnak intézkedésenkénti bontásban a kifizető hatóság által meghatározott határidőkre, de legalább évente négy alkalommal. A kifizető hatóság minden év január 31-ig tájékoztatja az irányító hatóságot az Európai Bizottságnak küldendő átutalás-igénylések benyújtásának várható ha-táridejeiről.
(7) A kifizető hatóság eljuttatja az időközi átutalás-igénylést az Európai Bizottságnak az általa meghatározott határidőkre, de legalább évente négy alkalommal."
7. §
Az R. 16. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A közösségi hozzájárulás összegeit - az irányító hatóság utólagos közösségi hozzájárulás elszámolási igény kitöltött és vezető beosztású személy által jóváhagyott dokumentációjának benyújtását követő 8 munkanapon belül - a kifizető hatóság utólagosan átutalja az adott programra nyitott forint (bank) számláról az adott programra nyitott EFK-számlára."
8. §
Az R. 20. §-a (4) bekezdésének g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A közreműködő szervezet a benyújtott számlák vagy a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló egyéb bizonylatok ellenőrzését követően hitelesítési jelentésben nyilatkozik az irányító hatóságnak a kedvezményezettek költségei elszámolhatóságáról, különösen, hogy]
"g) azok a vonatkozó közösségi politikáknak, versenypolitikai szabályoknak, állami támogatási, államháztartásra vonatkozó jogszabályoknak és a közbeszerzésre, környezetvédelemre, esélyegyenlőségre, tájékoztatásra és nyilvánosságra vonatkozó előírásoknak megfelelően merültek fel;"
9. §
Az R. 21. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: "(3) Az irányító hatóság a hitelesítési tevékenységet a kifizető hatóság által összeállított útmutató alapján végzi."
10. §
(1) Az R. 24. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az (1) és (2) bekezdés szerinti bankszámlák forgalmáról a Magyar Államkincstár bankszámlakivonatot küld a nemzeti hatóságnak és az alkifizető hatóságnak. A nemzeti hatóság ez alapján látja el a kincstári elszámolások beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 240/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet 4. §-a szerinti adatszolgáltatási kötelezettségét."
(2) Az R. 24. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a 24. § a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
"(8) A nemzeti hatóság (az alkifizető hatóság rendelkezési jogába átadott) számláin keletkező árfolyam-különbözetből adódó nyereség vagy veszteség összegét az adott programra nyitott EFK-számlával szemben kell pénzügyileg rendezni.
(9) A nemzeti hatóság (az alkifizető hatóság rendelkezési jogába átadott) számláin keletkezett kamatok felhasználhatóak az adott projekt költségvetési finanszírozására az alkifizető hatóság által meghatározott feltételek szerint."
11. §
Az R. 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"28. § (1) A nemzeti hatóság biztosítja azt, hogy a támogatás összege rendelkezésre álljon, annak érdekében, hogy a kedvezményezett támogatásra jogosult számláinak támogatási összege teljes (közösségi hozzájárulás és hazai finanszírozás) összegben kiegyenlítésre kerüljenek.
(2) Minden forráslehívási folyamat kezdetén a nemzeti hatóság programonként összesíti a támogatásra jogosult számlák adatait.
(3) A nemzeti hatóság az adott programra nyitott EFK-számla terhére megelőlegezheti a jogosult támogatás teljes összegét (közösségi hozzájárulás és hazai társfinanszírozás) és gondoskodik az átutalásáról az adott programra nyitott forint lebonyolítási bankszámlára."
12. §
Az R. 29. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Ha a számlák vagy a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló egyéb bizonylatok megfelelnek a jogszabályoknak, a kifizetett számla értékének megfelelő támogatás összegét a nemzeti hatóság átutalja az adott programra nyitott EFK-számláról az adott programra nyitott forint lebonyolítási (bank) számlára a számla vagy gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló egyéb bizonylat közreműködő szervezetnek történő benyújtását követő 60 naptári napon belül."
13. §
Az R. 33. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a 33. § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A költségigazolás keretében az alkifizető hatóság - a nemzeti hatóság által kiállított költségnyilatkozat és hitelesítési jelentés, valamint egyéb ellenőrzési jelentések alapján - nyilatkozik a költségnyilatkozat pontosságáról, az abban foglalt költségek elszámolhatóságáról, valamint a program lebonyolításában közreműködő szervezet irányítási és ellenőrzési eljárásainak jogszabályi előírásokkal, valamint közösségi szakpolitikákkal összhangban való működéséről.
(3) Az alkifizető hatóság az igazolási tevékenységének alátámasztása érdekében jogosult ellenőrzést végezni a program hazai pénzügyi lebonyolításában részt vevő szervezeteknél."
14. §
Az R. 35. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A szabálytalanságok nyilvántartása és jelentése érdekében a kifizető hatóság, az irányító hatóság, a közreműködő szervezet vezetői kijelölik a szabálytalanságok nyilvántartásáért és jelentéséért felelős szervezeti egységet vagy személyt.
(4) A közreműködő szervezet biztosítja, hogy a kifizetett, de szabálytalanul felhasznált támogatási összegek a kedvezményezettektől behajtásra kerüljenek."
15. §
Az R. 40. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A társfinanszírozás folyósítása a kedvezményezett bankszámlájára a kedvezményezett által kifizetett számlák támogatási összegének utólagos megtérítése útján történik."
16. §
Az R. a következő harmadik résszel és 44/A-44/K. §-sal egészül ki, ezzel egyidejűleg az eredeti harmadik és negyedik rész számozása negyedik és ötödik részre változik:
"HARMADIK RÉSZ SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSE
44/A. § (1) A szabálytalanságok nyilvántartása és jelentése érdekében az irányító hatóság, illetve a nemzeti hatóság, a kifizető hatóság, valamint a közreműködő szervezet vezetői a szabálytalanságok nyilvántartásáért és jelentéséért felelős szervezeti egységet vagy személyt (a továbbiakban: szabálytalanság-felelős) kijelölik. (2) A szabálytalanság-felelős gondoskodik a) a szabálytalanságok nyilvántartásáról,
b) a szabálytalanságokkal kapcsolatos negyedéves jelentések összeállításáról,
c) az IMIR szabálytalanságokkal kapcsolatos adatokkal történő feltöltéséről,
d) az OLAF Koordinációs Irodával történő együttműködésről,
e) a kifizető hatósággal, illetve alkifizető hatósággal történő együttműködésről.
44/B. § (1) A támogatási folyamat bármely szakaszában a szervezet azon tagja, aki szabálytalanság gyanúját észlelte vagy akinek ilyen gyanú tudomására jutott, azonnal írásban rögzíti a gyanút, melyet haladéktalanul megküld a szervezet szabálytalanság-felelősének.
(2) A szervezet szabálytalanság-felelőse megküldi a szervezet vezetőjének a szabálytalansági gyanúról kapott tájékoztatást, a kapcsolódó dokumentumokat, valamint vonatkozó véleményét, javaslatot téve az ügy kivizsgálására vagy annak mellőzésére; majd a szabálytalanság gyanúját 2 munkanapon belül rögzíti az IMIR-ben.
(3) A szervezet vezetője 2 munkanapon belül dönt a szabálytalansági vizsgálat elindításáról vagy az arra irányuló javaslat elutasításáról, vagy dönt a szabálytalansági gyanú kivizsgálására vonatkozó javaslat és a kapcsolódó dokumentumoknak az érintett szervezethez történő átadásáról, melyről egyidejűleg értesíti a szervezet szabálytalanság-felelősét.
(4) A szervezet vezetője a szabálytalansági vizsgálat elindításáról való döntés esetén, azzal egyidejűleg kijelöli a szabálytalansági vizsgálat vezetőjét, valamint a vizsgálatba bevonandó szakértőket. A szabálytalanság-felelős a szabálytalansági vizsgálat elindításának vagy elutasításának tényét 2 munkanapon belül rögzíti az IMIR-ben.
(5) A közreműködő szervezetnél elindított szabálytalansági vizsgálat lefolytatásának jogát az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetője, annak az IMIR-ben történt rögzítését követő 3 munkanapon belül magához vonhatja. Ebben az esetben az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetője döntéséről írásban értesíti a közreműködő szervezet vezetőjét, és egyúttal kéri a rendelkezésre álló dokumentumok megküldését.
(6) A közreműködő szervezet szabálytalanság-felelőse a rendelkezésre álló dokumentumokat - másolat megtartása mellett - az (5) bekezdés szerinti megkereséstől számított 2 munkanapon belül megküldi az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetőjének.
44/C. § Amennyiben az Európai Bizottság, a KEHI, a belső ellenőrzési részleg, a kifizető hatóság, illetve alkifi-zető hatóság vagy bármely, ellenőrzést végző szervezet szabálytalanság gyanújáról értesíti az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetőjét, akkor az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetője (vagy döntése alapján az érintett szervezet vezetője) köteles a szabálytalansági vizsgálat lefolytatására, vagy amennyiben az ellenőrzést végző szerv megállapításait elfogadja, további vizsgálat lefolytatása nélkül megállapíthatja a szabálytalanságot.
44/D. § (1) A szabálytalansági vizsgálat eredményéről - szabálytalanság megállapításának hiányában is - a vizsgálat vezetője szabálytalanság-vizsgálati jegyzőkönyvet készít.
(2) A szabálytalanság-vizsgálati jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) az érintett programok megnevezését, a kedvezményezett adatait,
b) az érintett összeg nagyságát finanszírozási forrásonként,
c) a szabálytalansági gyanúról való tudomásszerzés módját és idejét,
d) a szabálytalansági gyanú rövid összefoglalását,
e) a vizsgálatban közreműködők megnevezését,
f) a megvizsgált dokumentumok, körülmények és tények felsorolását,
g) a meghallgatott személyek megnevezését, a meghallgatás, illetve a helyszíni vizsgálat során készült jegyzőkönyv a meghallgatott személy, illetve a helyszíni vizsgálat során jelenlévők aláírásával ellátott példányát,
h) a meghallgatott személy, illetve a helyszíni vizsgálat során jelenlévő ag) pont szerinti jegyzőkönyv tartalmával kapcsolatos egyet nem értése esetén az erre utaló záradékot,
i) a vizsgálat során megállapított következtetéseket és az azt alátámasztó dokumentumoknak a vizsgálatvezető által hitelesített másolatát.
(3) A szabálytalanság tényének megállapítása esetén a szabálytalanság-vizsgálati jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell továbbá
a) a megsértett rendelkezések pontos hivatkozását (és annak meghatározását, hogy a szabálytalanságnak hátrányos hatása van vagy lehet az Európai Unió általános költségvetésére),
b) rendszerjellegű szabálytalanság megállapítása esetén az arra való utalást, valamint
c) a további intézkedésekre tett javaslatot.
(4) A szervezet vezetője a szabálytalanság-vizsgálati jegyzőkönyv alapján dönt a szabálytalansági vizsgálat lezárásáról.
(5) A szabálytalansági vizsgálat lezárulhat:
a) annak megállapításával, hogy nem történt szabálytalanság és a szabálytalansági eljárás intézkedés nélküli megszüntetésével, vagy
b) szabálytalanság megtörténtét megállapító és intézkedést elrendelő döntéssel.
44/E. § (1) A szervezet vezetője a jegyzőkönyv, valamint döntésének megküldésével értesíti a szabálytalanság-felelőst, valamint a szabálytalanságban érintetteket.
(2) Amennyiben a szabálytalansági vizsgálat szabálytalanságot állapít meg, a szervezet vezetője dönt a szükséges intézkedések alkalmazásáról.
(3) A közreműködő szervezet vezetőjének a (2) bekezdés szerinti döntéséhez az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetőjének jóváhagyása szükséges.
(4) A szabálytalansági vizsgálat lezárásának időpontja a 44/E. § (5) bekezdés szerinti döntés meghozatalának napja.
(5) A szabálytalanság-felelős a szabálytalansági vizsgálat eredményeit 2 munkanapon belül rögzíti az IMIR-ben.
44/F. § (1) A 44/B-44/D. §-ban foglalt rendelkezések végrehajtásáról az irányító hatóságnak, illetve a nemzeti hatóságnak, a kifizető hatóságnak, illetve az alkifizető hatóságnak, valamint a közreműködő szervezetnek a szabálytalanság gyanújának a szabálytalanság-felelős tudomására jutásától számított 45 napon belül kell gondoskodniuk.
(2) A szabálytalanság elévülési ideje 5 év.
(3) Az elévülést bármely, a szabálytalanság kezelésére hozott intézkedés megszakítja.
44/G. § (1) Ha a szabálytalansági vizsgálat során a szervezet vezetője bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúját észleli, köteles a hatáskörrel rendelkező illetékes hatóságnál feljelentést tenni.
(2) Rendszerjellegű szabálytalanság megállapításáról a szervezet belső ellenőrzését, az irányító hatóságot, illetve nemzeti hatóság és a kifizető hatóságot, illetve az alkifizető hatóságot 5 munkanapon belül értesíteni kell.
44/H. § (1) Az irányító hatóság, illetve a nemzeti hatóság felelőssége annak biztosítása, hogy a már kifizetett, de szabálytalanul felhasznált támogatási összegek a kedvezményezettektől behajtásra kerüljenek. Az INTERREG IIIA programok esetében a behajtott összeget a lebonyolítási (bank) számlán történő jóváírásáról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül a forrásgazda megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára kell visszautalni. A behajtott összeg közösségi támogatási részét a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlán történő jóváírásáról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül kell visszautalni a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság megfelelő (bank) számlájára.
(2) A közreműködő szervezet feladata annak biztosítása, hogy a kifizetett, de szabálytalanul felhasznált támogatási összegek a kedvezményezettektől behajtásra kerüljenek. Az INTERREG IIIA programok esetében a lebonyolítási (bank) számlán történt jóváírásról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül a behajtott összeg költségvetési támogatás részét a forrásgazda megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára, illetve a közösségi támogatás részét a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság megfelelő (bank) számlájára kell visszautalni.
(3) A Magyar Államkincstár által kiállított bankszámlakivonatok adatait a (bank) számla felett rendelkezőknek az IMIR rendszerben a kézhezvételt követő 2 munkanapon belül rögzíteni és a rögzítést követő 2 munkanapon belül jóváhagyni kell.
(4) Amennyiben az Európai Bizottság visszafizetésre szólítja fel a kifizető hatóságot, illetve az alkifizető hatóságot és az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság értesítését követően nem tudja behajtani a szabálytalanságban érintett összeget, akkor az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság az érintett összeget a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság felé a megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámla ellenében a céltartalék terhére számolja el, és gondoskodik az összeg kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság megfelelő (bank) számlájára történő átutalásáról a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság által megadott fizetési határidőre.
(5) Amennyiben a szabálytalanságban érintett összegeket a program zárásáig nem sikerült behajtani, akkor a behajtásra tett kísérletek és intézkedések valamennyi dokumentációját legalább a program zárását követő harmadik év végéig programonkénti bontásban meg kell őrizni.
(6) Az INTERREG IIIA programok esetében az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság nem nyújthat be olyan közösségi hozzájárulásra vonatkozó igényt a kifizető hatósághoz, illetve az alkifizető hatósághoz, illetve a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság nem hagyhat jóvá olyan közösségi hozzájárulásra vonatkozó igényt, amely olyan költséget tartalmaz, amelyre vonatkozóan a benyújtás időpontjában szabálytalansági vizsgálat folyik, vagy amelyre vonatkozóan a szabálytalanság ténye megállapítást nyert.
(7) Az INTERREG IIIA programok esetében az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság köteles a kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság megfelelő (bank) számlájára visszautalt összeggel a soron következő költségnyilatkozatot csökkenteni. A kifizető hatóság, illetve az alkifizető hatóság visszafizetett összeggel csökkentett átutalás igénylést nyújt be az Európai Bizottságnak, illetve a külföldi székhelyű kifizető hatóságnak.
44/I. § (1) Minden negyedévet követő 6 héten belül az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság a szabálytalansági eljárások indításáról, a megtett intézkedésekről és azok eredményeiről az Európai Bizottság által meghatározott formában jelentést küld a kifizető hatóság részére.
(2) Az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság a negyedik negyedéves szabálytalansági jelentések mellékleteként kimutatást küld a kifizető hatóság részére az INTERREG Közösségi Kezdeményezés programok keretében adott időpontban behajtásra váró, a behajtási eljárások megindításának éve szerint osztályozott összegekről, illetve tájékoztatja a kifizető hatóságot a behajtott összegek újrafelhasználásának módjáról.
44/J. § (1) Minden negyedévet követő 7 héten belül az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság által benyújtott negyedéves jelentések alapján a kifizető hatóság köteles összevont jelentést küldeni az OLAF Koordinációs Iroda részére a programok, lebonyolítása során tapasztalt szabálytalanságokról vagy visszaélésekről, az ezekkel kapcsolatban megtett intézkedésekről, illetőleg a folyamatban levő államigazgatási, bírósági eljárások helyzetéről. A jelentést az OLAF Koordinációs Iroda megküldi az Európai Bizottság (Európai Csalásellenes Hivatal) részére.
(2) A negyedik negyedéves jelentéshez csatolva a kifizető hatóság az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság által negyedévente benyújtott jelentés alapján évente egyszer kimutatást küld az OLAF Koordinációs Irodának a behajtásra váró összegekről, a behajtási eljárás megindításának éve szerinti csoportosításban, melyet az OLAF Koordinációs Iroda továbbít az Európai Bizottság (Európai Csalásellenes Hivatal) felé.
44/K. § A 44/I-44/J. §-ban írt jelentési kötelezettségek csak azon szabálytalanságokra vonatkoznak, amelyek hátrányosak vagy hátrányosak lehetnek az Európai Unió általános költségvetésére."
17. §
Az R. 45. §-a (2) bekezdésének b)-c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[Az irányító hatóság, a kifizető hatóság, a nemzeti hatóság és a közreműködő szervezet]
"b) a tervezés, a pályáztatás, a szerződéskötés, a pénzügyi lebonyolítás, számvitel, ellenőrzés és a monitoring feladatait funkcionálisan elkülönítik, ezen feladatok megfelelő szabályozásáról a vonatkozó belső szabályzataikban gondoskodnak,
c) a szerződéskötés, a pénzügyi lebonyolítás, számviteli nyilvántartás és beszámolás folyamataiban és ezen folyamatok adatainak az IMIR-be történő bevitele során biztosítják a négy szem elvének érvényesülését,"
18. §
Az R. 46. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A kifizetéseket megelőző dokumentum alapú ellenőrzések keretében a számlákon szereplő költségek elszámolhatóságának megállapításához ellenőrizni kell az elszámolásra benyújtott számlákhoz kapcsolódó szerződéseket, illetve - a strukturális alapok által társfinanszírozott tevékenységek kiadásainak támogathatósága tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet alkalmazása részletes szabályainak megállapításáról szóló 1685/2000/EK rendelet módosításáról és az 1145/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 448/2004/EK rendeletben előírt elszámolhatósági szabályokra tekintettel - az alvállalkozói szerződéseket és számlákat is."
19. §
Az R. a következő 47/A. §-sal egészül ki:
"47/A.§ (1) A közreműködő szervezet vezetője e rendelet melléklete szerint köteles nyilatkozni az általa működtetett irányítási és ellenőrzési rendszerek megfelelő működéséről, e nyilatkozatot minden év február 28-ig megküldi az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetőjének. Az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság vezetője köteles a saját szervezetére vonatkozóan nyilatkozni, illetve a közreműködő szervezet nyilatkozatai alapján összefoglalót készíteni a tárgyévre vonatkozóan, amit minden év április 15-ig megküld a pénzügyminiszternek.
(2) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt szervezetnél év közben változás történik a szervezet vezetője személyében, továbbá ha a szervezet átalakul vagy megszűnik, a távozó vezető, átalakuló vagy megszűnő szervezet vezetője köteles az (1) bekezdésben előírt nyilatkozatot az addig eltelt időszak vonatkozásában kitölteni, és az új vezetőnek (jogutódnak) átadni, aki köteles azt az éves beszámolóhoz mellékelni saját nyilatkozatával együtt."
20. §
Az R. 48. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"48. § (1) Az irányító hatóság, nemzeti hatóság, kifizető hatóság és a közreműködő szervezet működésének belső ellenőrzését biztosítani kell, melyet az irányító hatóság és a nemzeti hatóság, a kifizető hatóság, valamint a közreműködő szervezet funkcionálisan független belső ellenőrzési egységei látnak el.
(2) Az irányító hatóság, illetve a nemzeti hatóság és a közreműködő szervezet közötti megállapodásban rögzíteni kell a belső ellenőrzések végrehajtásának kötelezettségét a delegált feladatok vonatkozásában."
21. §
Az R. a következő 50/A. §-sal egészül ki:
"50/A. § (1) Az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság a közreműködő szervezet, valamint a kifizető hatóság belső ellenőrzését ellátó részlegek az általuk az uniós támogatások felhasználásával összefüggésben végrehajtott belső ellenőrzések ellenőrzési jelentéseit haladéktalanul, de legkésőbb a jelentés lezárását követő 15 napon belül megküldik a KEHI, a kifizető hatóság, illetve alkifizető hatóság és az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság részére.
(2) Az európai uniós támogatásokat ellenőrző szervezetek kötelesek ellenőrzési jelentéseiket megküldeni a vizsgált irányító hatóságot, illetve nemzeti hatóságot működtető központi költségvetési szerv belső ellenőrzési egységének és a kifizető hatóságnak, illetve alkifizető hatóságnak."
22. §
Az R. 51. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A 438/2001/EK rendelet 10. cikk 1. (a) pontjával kapcsolatos rendszerellenőrzéseket éves rendszerességgel a KEHI végzi el."
23. §
Az R. 52. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A KEHI - az Európai Bizottság, valamint a pénzügyminiszter által közzétett módszertani iránymutatásoknak megfelelően - az INTERREG IIIA programok esetében elvégzi a teljes támogatható kiadások legalább 5%-át érintő ellenőrzéseket. Az 5%-os ellenőrzések mintavételezési alapja a kifizető hatóság, illetve alkifizető hatóság által az Európai Bizottság, illetve a külföldi székhelyű kifizető hatóság felé igazolt költség.
(2) Az 5%-os ellenőrzésekről szóló jelentéseknek meg kell felelniük a pénzügyminiszter által meghatározott formai és tartalmi követelményeknek, és tartalmazniuk kell az ellenőrzés során elvégzett kockázatelemzés vagy mintavételezés leírását és a minták kiválasztásának indokolását."
24. §
Az R. a következő 52/A. §-sal, valamint az 52/A. §-t megelőzően a következő alcímmel egészül ki:
"Intézkedési tervekre vonatkozó különleges szabályok
52/A. § (1) Az irányító hatóság, kifizető hatóság, nemzeti hatóság, az alkifizető hatóság, a közreműködő szervezet vezetője köteles valamennyi vonatkozó, az európai uniós támogatások felhasználásával összefüggő ellenőrzési jelentés alapján intézkedési tervet készíteni - amennyiben a jelentésben rá vonatkozó, intézkedést igénylő megállapítás szerepel -, és felelős annak végrehajtásáért, illetve a végrehajtás nyomon követéséért.
(2) Az intézkedési terveket, azok elkészültét követő 15 napon belül köteles megküldeni
a) a közreműködő szervezet az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság a kifizető hatóság, illetve alkifizető hatóság és a KEHI részére;
b) az irányító hatóság, illetve nemzeti hatóság a kifizető hatóság, illetve alkifizető hatóság és a KEHI részére;
c) a kifizető hatóság, illetve alkifizető hatóság a KEHI részére.
(3) A (2) bekezdésben felsorolt szervezetek gondoskodnak az intézkedési tervekben megfogalmazottak megvalósításának (különös tekintettel a szabálytalanságok kezelésével kapcsolatos intézkedésekre) folyamatos nyomon követéséről, melynek helyzetéről évente egy alkalommal -január 15-ig - egy összefoglaló keretében tájékoztatják egymást a (2) bekezdésben foglaltak szerint."
25. §
Az R. 53. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az irányító hatóság minden évben - a pénzügyminiszter véleményének kikérésével - elkészíti az irányítási és ellenőrzési rendszer változásairól szóló összesített jelentést, melyet március 31-ig megküld a KEHI-nek."
26. §
(1) Az R. 55. §-ának (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Azon INTERREG IIIA programok esetében, amelyekben Magyarország látja el az irányító hatósági feladatokat, a programok végső elszámolásához kapcsolódóan a zárónyilatkozat kiadásához szükséges ellenőrzéseket a KEHI hajtja végre, az Európai Bizottság által kiadott módszertan szerint és a nemzetközi számviteli standardok alapján.
(2) Az irányító hatóság vezetője az egyes programok várható lezárását a zárás időpontját megelőző év október 15-ig jelzik a KEHI-nek, hogy a zárónyilatkozat kiadásához kapcsolódó ellenőrzéseket munkatervében tervezni tudja."
(2) Az R. 55. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az INTERREG IIIB, IIIC, INTERACT és ESPON programok esetében a zárónyilatkozat kiadása érdekében a KEHI az illetékes pénzügyi ellenőrzési csoport munkájában közreműködik, illetve részt vehet a magyarországi programokat érintő ellenőrzési feladatok végrehajtásában."
27. §
Az R. 57. §-a a következő d)-g) ponttal egészül ki: [Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:]
"d) a Tanács 2988/95/EK rendelete (1995. december 18.) az Európai Közösségek pénzügyi érdekeinek védelméről;
e) a Bizottság 1681/94/EK rendelete (1994. július 11.) a strukturális politikák finanszírozása keretében történt szabálytalanságokról és tévesen kifizetett összegek behajtásáról, valamint egy információs rendszer e téren történő létrehozásáról;
f) a Bizottság 2035/2005/EK rendelete (2005. december 12.) a strukturális politikák finanszírozása keretében történt szabálytalanságokról és tévesen kifizetett összegek behajtásáról, valamint egy információs rendszer e téren történő létrehozásáról szóló 1681/94/EK rendelet módosításáról;
g) a Bizottság 448/2004/EK rendelete (2004. március 10.) a strukturális alapok által társfinanszírozott tevékenységek kiadásainak támogathatósága tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet alkalmazása részletes szabályainak megállapításáról szóló 1685/2000/EK rendelet módosításáról és az 1145/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről."
28. §
Az R. e rendelet mellékletével egészül ki.
Záró rendelkezések
29. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
(2)[1] E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R. 17. §-ának (3) bekezdése, 18. §-a (2) bekezdésének d) pontja, 22. §-a, 32. §-a (1) bekezdésének g) pontja, 41. §-a (3) bekezdésének e) pontja, valamint 44. §-a.
(3) Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:
a) a Tanács 1260/1999/EK rendelete (1999. június 21.) a strukturális alapokra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról;
b) a Bizottság 438/2001/EK rendelete (2001. március 2.) a strukturális alapok keretében nyújtott támogatások irányítási és ellenőrzési rendszerei tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtása részletes szabályainak megállapításáról;
c) a Bizottság 448/2001/EK rendelete (2001. március 2.) a strukturális alapok keretében nyújtott támogatások pénzügyi korrekciós eljárásai tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtása részletes szabályainak megállapításáról;
d) a Tanács 2988/95/EK rendelete (1995. december 18.) az Európai Közösségek pénzügyi érdekeinek védelméről;
e) a Bizottság 1681/94/EK rendelete (1994. július 11.) a strukturális politikák finanszírozása keretében történt szabálytalanságokról és tévesen kifizetett összegek behajtásáról, valamint egy információs rendszer e téren történő létrehozásáról;
f) a Bizottság 2035/2005/EK rendelete (2005. december 12.) a strukturális politikák finanszírozása keretében történt szabálytalanságokról és tévesen kifizetett összegek behajtásáról, valamint egy információs rendszer e téren történő létrehozásáról szóló 1681/94/EK rendelet módosításáról;
g) a Bizottság 448/2004/EK rendelete (2004. március 10.) a strukturális alapok által társfinanszírozott tevékenységek kiadásainak támogathatósága tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet alkalmazása részletes szabályainak megállapításáról szóló 1685/2000/EK rendelet módosításáról és az 1145/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről.
(4) Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
a) az Európai Bizottság 2000. április 28-i Közleménye a tagállamoknak az európai térség harmonikus és kiegyensúlyozott fejlődésének elősegítését célzó transz-európai együttműködést támogató közösségi kezdeményezésre (INTERREG III) vonatkozó iránymutatásokról;
b) az Európai Bizottság 2003. március 11-i Közleménye a Tanácsnak és az Európai Parlamentnek: Tágasabb Európa - Szomszédság: Új keretek a keleti és déli szomszéd államokkal fennálló kapcsolatoknak.
A miniszterelnök helyett:
Kiss Péter s. k.,
szociális és munkaügyi miniszter
Melléklet a 243/2006. (XII. 5.) Korm. rendelethez
"Melléklet a 359/2004. (XII. 26.) Korm. rendelethez
NYILATKOZAT | |
A) Alulírott................................................................ ,.................................... a ....................................... a(z).............................. közre- működő szervezet/irányító hatóság/nemzeti hatóság vezetője, jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy ............ évben az általam vezetett szervezetnél az előírásoknak megfelelően gondoskodtam az INTERREG III Közösségi Kezdeményezés programok............................... ..........................................................közreműködő szervezet/irányító hatóság/nemzeti hatóság feladatának ellátásához kapcsolódó pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek hatékony, eredményes és gazdaságos működtetéséről. | |
Gondoskodtam | |
- a közreműködő szervezet/irányító hatóság/nemzeti hatóság feladatának ellátására vonatkozó megállapodásban/szerződésben/jogszabályban előírt tevékenységek meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáról, | |
- a szervezet feladatainak ellátásában a szakmai hatékonyság, eredményesség és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséről, | |
- a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséről, azok teljességéről és hitelességéről, | |
- a belső kontroll megszervezéséről és hatékony, eredményes és gazdaságos működtetéséről. | |
Kijelentem, hogy | |
- a benyújtott beszámolók és elszámolások a legjobb tudásom szerint a valóságnak megfelelőek, teljes körűek és pon- tosak, | |
- olyan rendszert vezettem be, ami megfelelő bizonyosságot nyújt az eljárások jogszerűségére és szabályszerűségére vonatkozóan, továbbá megfelel a hazai és közösségi szabályoknak, | |
- a szervezeten belül jól körülhatárolt volt a felelősségi körök meghatározása, működtetése, a vezetők a szervezet minden szintjén tisztában voltak a célokkal és az azok elérését segítő eszközökkel annak érdekében, hogy végre tudják hajtani a kitűzött feladatokat és értékelni tudják az elért eredményeket. E tevékenységről a vezetői beszámoltatás rendszerén keresztül folyamatos információval rendelkeztem, a tevékenységet folyamatosan értékeltem. | |
Kelt:.............................................................................. | |
P.H. | |
............ ……………………………….. aláírás |
B) Az A) pontban meghatározott nyilatkozatot az alábbiak miatt nem áll módomban megtenni: | |
Kelt:.................................. ......................................... P. H. | |
aláírás" |
Lábjegyzetek:
[1] Helyesbítette a Magyar Közlöny 2006/152. száma. Megjelent 2006.12.12.