58/2006. (VIII. 11.) GKM rendelet
az egyes fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 24. §-ának (9) és (10) bekezdésében, valamint 49. §-ának o) pontjában kapott felhatalmazás alapján az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) előírásainak figyelembevételével - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
A rendelet hatálya kiterjed a XV. Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: minisztérium) fejezeti kezelésű előirányzatai közül az alábbi előirányzatokra:
a) I. Szabványosítási és akkreditálási nemzetközi feladatok
25. cím, 2. alcím, 3. jogcímcsoport
b) II. Uránércbánya hosszú távú környezeti kárelhárítás
25. cím, 2. alcím, 20. jogcímcsoport
c) III. Az ágazat védelmi felkészítésének állami feladatai a honvédelmi törvény alapján
25. cím, 30. alcím, 16. jogcímcsoport
d) IV. Katasztrófavédelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási ágazati feladatok
25. cím, 30. alcím, 16. jogcímcsoport
e)[1]
f) VI. Energia Központ Kht. közhasznú feladatai
25. cím, 30. alcím, 16. jogcímcsoport
g)[2]
h) VIII. BKSZ működtetésének támogatása
25. cím, 30. alcím, 16. jogcímcsoport
i)[3] IX. Magyar Szabványügyi Testület támogatása 25. cím, 14. alcím, 5. jogcímcsoport
2. §[4]
Az előirányzatok forrása a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvényben (a továbbiakban: költségvetési törvény) e célra jóváhagyott előirányzat.
3. §
(1) A minisztérium az előirányzatokból nyújtott támogatások rendeltetésüknek megfelelő felhasználását ellenőrzi.
(2) Amennyiben a minisztérium ellenőrzése során a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználását állapítja meg, a támogatás jogtalanul igénybe vett részét visszavonja.
(3) A támogatottnak a jogtalanul igénybe vett támogatást, az igénybevétel napjától a visszavonási döntés időpontjáig számítva a - visszavonáskor érvényes mértékű -jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő kamattal növelt összeggel kell visszafizetnie.
I. Szabványosítási és akkreditálási nemzetközi feladatok
4. §
(1) Az előirányzat célja elősegíteni a nemzetgazdaság szempontjából kiemelt jelentőségű európai és nemzetközi szabványosítási és akkreditálási kapcsolatok erősítését az európai és nemzetközi szervezetekben - a hazai képviseletet és részvételt biztosító Magyar Szabványügyi Testület, valamint a Nemzeti Akkreditáló Testület (a továbbiakban: köztestületek) tevékenységén keresztül - a következő területeken:
a) a nemzetközi és az európai szabványosítási szervezetek működésében való részvétel, az ebből származó hazai feladatok előkészítése, elvégzése, egyeztetése,
b) a nemzetközi és európai akkreditálási szervezetek működésébe történő bekapcsolódás és részvétel, az ebből származó hazai feladatok előkészítése, egyeztetése, két- és többoldalú együttműködési és kölcsönös elismerési megállapodások kezdeményezése és megkötése.
(2) Az előirányzat forrása - a költségvetési törvény e célra jóváhagyott előirányzata mellett - az előirányzat javára belföldi vagy külföldi természetes és jogi személyek által teljesített, a nemzetközi és európai együttműködések megvalósítását támogató önkéntes befizetések, adományok, segélyek, amelyek az adományozás körülményeire tekintettel közérdekű kötelezettségvállalásnak minősülhetnek.
5. §
Az előirányzatból vissza nem térítendő támogatás a következő jogcímeken folyósítható:
a) a két- és többoldalú nemzetközi és európai együttműködések részvételi és a titkársági feladatai ellátásának költségei,
b) a nemzetközi és az európai szervezetek működésébe történő bekapcsolódás és részvétel költségei,
c) a nemzetközi és európai szervezetekben való részvétel tagdíjai,
d) a két- és többoldalú nemzetközi és európai megállapodásokhoz való csatlakozás és részvétel költségei,
e) a nemzetközi és európai szervezetek magyarországi ülései előkészítésének, szervezésének költségei,
f) nemzetközi és európai adatbázisok, kiadványok beszerzési, honosítási költségei,
g) a Európai Szabványügyi Bizottság/Európai Elektrotechnikai Szabványügyi Bizottság tagságával járó, az európai szabványok előkészítésében való közreműködés költségei.
6. §
(1) A gazdasági és közlekedési miniszter - a két köztestület által az előirányzat felhasználására benyújtott javaslat alapján - dönt az előirányzat éves összegének a két köztestület közötti megosztásáról.
(2) Az előirányzat terhére éven túli kötelezettség nem vállalható.
7. §
(1) A támogatás folyósítása számlákon és kifizetési dokumentumokon alapuló elszámolás szerint történik - a (2) és (3) bekezdésben foglaltak kivételével - utólagosan.
(2) A köztestület kérelmére, alkalmanként legfeljebb az előirányzott támogatás 10%-áig - utólagos elszámolási kötelezettséggel - előleg folyósítható.
(3) Az éves nemzetközi tagdíj bizonylattal igazolt teljes összege előlegként folyósítható, utólagos elszámolási kötelezettséggel.
(4) Az előleggel történő elszámolásig további támogatás nem folyósítható.
(5) A támogatásról, az előleg átadásáról és ennek elszámolási feltételeiről a minisztérium és a köztestület szerződésben állapodik meg.
II. Uránércbánya hosszú távú környezeti kárelhárítás
8. §
(1) Az előirányzat célja a mecseki uránércbányászat beruházási program befejező szakaszában, valamint a befejezést követően - az ivóvízbázis védelme, valamint egyéb környezet- és egészségvédelmi okok miatt - a víztisztítás folytatására, valamint a kiépített megfigyelő rendszerek működtetésére és a rekultivált területek egy részének karbantartására szolgáló támogatási forrás biztosítása.
(2) Az uránércbányászat felszámolásának környezetvédelmi követelményrendszerét alapvetően a Dél-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség által 1998-ban kiadott Környezetvédelmi Engedély, valamint a Pécsi Bányakapitányság által kiadott, a felhagyási munkálatokra vonatkozó Műszaki Üzemi Tervek előírásai határozzák meg. Ezen túlmenően az egyedi tájrendezési, kárelhárítási, vízrendezési tervek engedélyei is tartalmaznak hosszú távú feladatokkal járó kötelezettségeket.
(3) A beruházási program megvalósításának, valamint a környezeti rekultiváció elvégzésének, a kiépített megfigyelő rendszerek működtetésének kötelezettje a MECSEK-ÖKO Környezetvédelmi Rt. (a továbbiakban: MECSEK-ÖKO Rt.) .
(4) A MECSEK-ÖKO Rt. az előirányzat terhére elvégzendő feladatokról évente január 15-éig, tételes - felhasználási ütemezéssel és indokolással ellátott - Intézkedési Tervet készít.
(5) A minisztérium az Intézkedési Terv elfogadását követően a támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatással való elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a MECSEK-ÖKO Rt.-vel támogatási szerződést köt.
(6) A támogatás folyósításáról a minisztérium a támogatási szerződésben foglaltak alapján intézkedik.
(7) A MECSEK-ÖKO Rt. a támogatás felhasználásáról a minisztérium részére szöveges indokolással alátámasztott féléves és éves elszámolást készít.
(8) A támogatás folyósításának feltétele a szakmai feladatok, valamint a (7) bekezdésben foglalt elszámolási kötelezettség teljesítése.
III. Az ágazat védelmi felkészítésének állami feladatai a honvédelmi törvény alapján
9. §
Az előirányzat célja az ipar, a kereskedelem, az energetika és a közlekedés területén - a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvényben, illetve a nemzetgazdaság védelmi felkészítése és mozgósítása feladatai végrehajtásának szabályozásáról szóló 131/2003. (VIII. 22.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint - a védelmi felkészítési és gazdaságmozgósítási feladatokkal kapcsolatos teendők finanszírozásának biztosítása, a minősített időszakokban az ágazatok működőképességének, a lakosság ellátásának, az állam irányíthatóságának biztosítása, illetve a Magyar Honvédség és rendvédelmi szervek, továbbá a szövetséges fegyveres erők szükségleteinek kielégítése.
10. §
(1) A minisztérium a hadiipari kapacitásokkal összefüggően vissza nem térítendő támogatást nyújt a 2004. évi CV. törvény, valamint a 131/2003. (VIII. 22.) Korm. rendelet szerint meghatározott - a minisztérium fejezetét érintő - minősített időszaki igények kielégítéséhez szükséges lekötött hadiipari kapacitások biztosításához és fenntartásához.
(2) A minisztérium a kapacitások fenntartására a támogatásra jogosultakkal szerződést köt.
(3) Az előirányzat terhére éven túli kötelezettség nem vállalható.
(4) A minisztérium a támogatásra jogosultak részére, a lekötött hadiipari kapacitások biztosítására az évenként meghatározott támogatási összeget részletekben bocsátja rendelkezésre. A kifizetés igazolt teljesítmény, valamint számla vagy számlát helyettesítő bizonylat alapján utólag történik.
11. §
(1) Az előirányzat terhére támogatás nyújtható a védelmi felkészítésre az ágazat működőképességének, a lakosság ellátásának, az ágazatok állami irányíthatóságának minősített időszaki biztosítása érdekében.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt célok érdekében történhet a védelmi célú állami tartalékok fenntartása, az ágazati infrastruktúra védelmi célú fejlesztése és fenntartása, a gazdaságfelkészítés és -mozgósítás központi és területi feladatainak végrehajtása, gazdaságmozgósítási informatikai rendszer fenntartása és fejlesztése, az ágazat honvédelmi feladatainak ellátásába bevont szervezetek felkészítése, illetve a Befogadó Nemzeti Támogatás (BNT) feladatainak finanszírozása.
(3) A minisztérium a feladatok ellátására szerződést, illetve megállapodást köt.
IV. Katasztrófavédelmi, polgári védelmi és nukleárisbaleset-elhárítási ágazati feladatok
12. §
Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása az ipari, a kereskedelmi, az energetikai és a közlekedési ágazat felkészítéséhez a természeti és a civilizációs katasztrófák megelőzésére, azok bekövetkezése esetén hatásaik csökkentéséhez, a következmények felszámolásához és a helyreállítással kapcsolatos feladatok ellátásához.
13. §
(1) Az előirányzat terhére a katasztrófavédelemmel és a polgári védelemmel összefüggő célok érdekében történik az ágazatok polgári védelmi és katasztrófavédelmi rendszerének korszerűsítése, az érintett szervezetek felkészítése, a minisztériumi főügyelet működtetése.
(2) A minisztérium a feladatok ellátására szerződést, illetve megállapodást köt.
14. §
(1) Az előirányzatból a minisztérium a nukleárisbaleset-elhárítással összefüggésben vissza nem térítendő támogatást nyújt az ágazati nukleárisbaleset-elhárítási intézkedési tervben és a működési utasításban meghatározott feladatok végrehajtása feltételeinek biztosításához a kijelölési okmányban megjelölt szervezetek számára.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feladatokat a Geofizi-kai-geotechnikai Betéti Társaság (GEOS Bt.) és a Paksi Atomerőmű Rt. látja el. Az Ágazati Információs Központ feladatait a minisztérium szakmai főosztálya látja el.
(3) A minisztérium az (1) bekezdésben foglalt feladatok ellátására a támogatásra jogosultakkal szerződést köt.
(4) A minisztérium a támogatásra jogosultak részére a nukleárisbaleset-elhárítással kapcsolatos feladatok ellátására az évenként meghatározott támogatási összeget a szerződésben meghatározott határidők figyelembevételével bocsátja rendelkezésre.
(5) A támogatás folyósítása igazolt teljesítés, valamint számla vagy számlát helyettesítő bizonylat alapján utólag történik.
(6) A támogatottak a kijelölés alapján hatáskörükbe utalt feladatok teljesítéséről és a támogatási összeg felhasználásáról évente december 10-éig beszámolót készítenek a minisztérium szakmai főosztálya részére.
15. §[5]
16. §[6]
17. §[7]
18. §[8]
VI. Energia Központ Kht. közhasznú feladatai
19. §
(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása az Energia Központ Energiahatékonysági, Környezetvédelmi és Energia Információs Ügynökség Közhasznú Társaság (a továbbiakban: Energia Központ Kht.) működési költségeinek fedezetéhez a pályázat kezelésén túlmenő közhasznú feladatai ellátásához.
(2) A támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatással való elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a minisztérium az Energia Központ Kht.-val szerződésben állapodik meg.
(3) A támogatás folyósítása havonta egyenlő részletekben történik, utólagos elszámolási kötelezettséggel.
(4) Az Energia Központ Kht. a támogatás felhasználásáról szöveges indokolással alátámasztott évközi (féléves) és éves elszámolást készít a minisztérium részére.
(5) A támogatás folyósításának feltétele a szerződésben meghatározott, valamint a (4) bekezdés szerint esedékes elszámolási kötelezettség teljesítése.
(6) A minisztérium a támogatás folyósítását az elszámolási kötelezettség elmulasztása vagy el nem fogadása esetén, annak pótlásáig felfüggeszti.
20. §[9]
VIII. BKSZ működtetésének támogatása
21. §
(1) Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás nyújtása
a) a budapesti egyesített bérletek bevezetéséből származó bevételkiesés minisztériumra jutó részének pótlására a MÁV Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. részére,
b) a Budapesti Közlekedés-Szervező Kht. működési ráfordításainak fedezésére, továbbá
c) a Budapesti Közlekedési Szövetség továbbfejlesztésének finanszírozására.
(2) A támogatás folyósításának feltételeiről, a támogatás felhasználásáról a támogatással történő utólagos elszámolás módjáról, a támogatás nem rendeltetésszerű felhasználása esetén alkalmazandó szankciókról a minisztérium szerződésben állapodik meg a támogatottakkal.
(3) A támogatottak a támogatás felhasználásáról szöveges indoklással alátámasztott elszámolást készítenek a minisztérium részére.
IX. Magyar Szabványügyi Testület támogatása
22. §
(1) Az előirányzat célja a minisztérium által igényelt nemzeti szabványok kidolgozásának finanszírozása, a nemzeti szabványosításról szóló 1995. évi XXVIII. törvény 9. §-ában foglaltaknak megfelelően, különösen a következő területeken:
a) az új megközelítésű irányelvekhez, illetve azokat bevezető magyar rendeletekhez kapcsolódó harmonizált európai szabványok átvétele,
b) a szakterület európai szabványainak nemzeti szabványként, lehetőleg magyar nyelven történő bevezetése,
c) a miniszteri rendeletekhez kapcsolódó nemzeti szabványok kidolgozása.
(2) Az előirányzat terhére éven túli kötelezettség nem vállalható.
23. §
(1) Az előirányzatból vissza nem térítendő támogatás a következő jogcímeken folyósítható:
a) nemzeti szabványok kidolgozása,
b) európai és nemzetközi szabványok nemzeti szabványként való közzététele,
c) honosított, harmonizált szabványok jegyzékének rendszeresen történő közzététele.
(2) A minisztérium az elvégzendő feladatokról és annak finanszírozási feltételeiről, valamint a teljesítés módjáról és elszámolásáról a Magyar Szabványügyi Testülettel szerződésben állapodik meg.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
24. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg az egyes fejezeti kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről szóló 30/2005. (V. 13.) GKM rendelet, továbbá a 30/2005. (V. 13.) GKM rendeletet módosító 64/2005. (VIII. 9.) GKM rendelet hatályát veszti.
(2) Az e rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokat a 30/2005. (V. 13.) GKM rendeletben foglaltak szerint kell befejezni.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.
[2] Hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.
[3] Megállapította a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 1. § - a. Hatályos 2007.03.27.
[4] Megállapította a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 2. § - a. Hatályos 2007.03.27.
[5] A § - t és a megelőző alcímet hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.
[6] Hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.
[7] Hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.
[8] Hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.
[9] A § - t és a megelőző alcímet hatályon kívül helyezte a 33/2007. (III. 19.) GKM rendelet 3. § - a. Hatálytalan 2007.03.27.