Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

7/2009. (IV. 2.) NFGM rendelet

az Új Magyarország Fejlesztési Tervben szereplő Regionális Fejlesztés Operatív Programokra meghatározott előirányzatok felhasználásának állami támogatási szempontú szabályairól szóló 19/2007. (VII. 30.) MeHVM rendelet módosításáról

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény 51. § (6) bekezdésében, val amint a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

(1) Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben szereplő Regionális Fejlesztés Operatív Programokra meghatározott előirányzatok felhasználásának állami támogatási szempontú szabályairól szóló 19/2007. (VII. 30.) MeHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) E rendelet hatálya nem tejed ki:

a) a Közép-magyarországi Operatív Program vonatkozásában a Gazdasági Versenyképesség Operatív Program 4. prioritására, a Gazdaságfejlesztési Operatív Programra és a Közép-Magyarországi Operatív Program 1. prioritására vonatkozó részletes szabályokról szóló 8/2007. (III. 19.) MeHVM rendelet, valamint

b) a Regionális Fejlesztés Operatív Programok vonatkozásában a Gazdaságfejlesztési Operatív Program K+F és innováció a versenyképességért prioritására és a Regionális Operatív Programok K+F és innováció tárgyú konstrukcióira rendelt források felhasználásának részletes szabályairól és a támogatás jogcímeiről szóló 22/2007. (VIII. 29.) MeHVM rendelet által szabályozott területekre."

(2) Az R. 1. § (3) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az e rendeletben szabályozott célelőirányzat felhasználására, kezelésére, működtetésére és ellenőrzésére az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben (a továbbiakban: Áht.), az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.), valamint az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásokról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet] foglaltak az irányadók."

2. §

Az R. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § E rendelet alkalmazásában

1. acélipar: a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló, 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: 800/2008/EK bizottsági rendelet) 2. cikk 29. pontjában meghatározott fogalom,

2. állami támogatás: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés (a továbbiakban: EK Szerződés) 87. cikk (1) bekezdése szerinti támogatás és a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 1. § 5. pontja szerinti csekély összegű támogatás (a továbbiakban: támogatás),

3. általános képzés: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 38. cikk 2. pontjában meghatározott fogalom,

4. bérköltség: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 15. pontjában meghatározott fogalom,

5. diszkont kamatláb: a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 1. § 36. pontjában meghatározott fogalom,

6. felvásárlás: egy létesítményhez közvetlenül kapcsolódó tárgyi eszközök megvásárlása, ha a létesítmény bezárásra került vagy - ha nem vásárolják fel - bezárásra került volna, és az eszközöket egy független beruházó veszi meg,

7. halászathoz és akvakultúrához kapcsolódó tevékenység: a halászati és akvakultúratermékek piacának közös szervezéséről szóló, 1999. december 17-i 104/2000/EK tanácsi rendelet szerinti halászati és akvakultúra tevékenységet szolgáló beruházásokhoz, továbbá halászati termékek feldolgozását és forgalmazását szolgáló beruházáshoz kapcsolódó tevékenység,

8. hátrányos helyzetű munkavállaló: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 18. pontjában meghatározott fogalom,

9. immateriális javak: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 11. pontjában meghatározott fogalom,

10. induló beruházás: az a beruházás, amely megfelel a 800/2008/EK bizottsági rendelet 12. cikk (1) bekezdés a) vagy b) pontjában foglalt feltételeknek,

11. kis- és középvállalkozás (a továbbiakban együtt: KKV): az a vállalkozás, amely a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában megfelel a 800/2008/EK bizottsági rendelet I. mellékletében meghatározott vállalkozások valamelyikének,

12. közösségi szabvány:

a) olyan kötelező közösségi szabvány, amely környezeti mutatókra ír elő a vállalkozások által elérendő szinteket, vagy

b) a környezetszennyezés integrált megelőzéséről és csökkentéséről szóló, 2008. január 19-i 2008/1/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvben rögzített, az elérhető legjobb technikák használatára vonatkozó kötelezettség, amelyet a Bizottság ezen irányelv 17. cikk (2) bekezdésének megfelelően a legújabb erre vonatkozó tájékoztatásában tett közzé,

13. közvetlenül a beruházási projekt által teremtett munkahelyek: a 800/2008/EK bizottsági rendel et 2. cikk 14. pontjában meghatározott fogalom,

14. múzeum: működési engedéllyel rendelkező muzeális intézmények és múzeumi működési engedéllyel nem rendelkező egyéb kiállítások, bemutató helyek,

15. nagyberuházás: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 12. pontjában meghatározott fogalom,

16. nehéz helyzetben lévő vállalkozás: a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 8. számú mellékletében meghatározott fogalom,

17. ösztönző hatású támogatás: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 8. cikkében meghatározott fogalom,

18. projekt megkezdése: A támogatott projektek megkezdése időpontja, amely

a) építési tevékenység támogatása esetén

aa) az építési naplóba történt első bejegyzés időpontja (építési naplóval igazolva),

ab) olyan építési jellegű munkák esetében, ahol építési napló vezetése nem kötelező, ott a kivitelezői szerződés alapján a kivitelező nyilatkozatában a munkálatok megkezdésére vonatkozóan megjelölt nap;

b) gép, berendezés, eszköz, anyag, termék, immateriális jószág beszerzés támogatása esetén az első beszerzett eszköz visszavonhatatlan megrendelését igazoló okmány kiállításának dátuma, megrendelés hiányában a szállításra megkötött szerződés létrejöttének napja;

c) szolgáltatás, egyéb tevékenység támogatása esetén ha a szerződéskötést megelőzően megrendelésre kerül sor, ennek időpontja, illetve előzetes megrendelés hiányában a megvalósításra megkötött első szerződés létrejöttének napja;

d) fejlesztési célú pénzeszközök átadása esetén az első pénzátadás napja;

e) ingatlanvásárlás, földterület vásárlása esetén az adásvételi szerződés megkötésének dátuma;

f) közműfejlesztési hozzájárulás fizetése esetén annak a szolgáltató részére történő átutalása (a szolgáltatói szerződéssel, az átutalás tényét igazoló bank által cégszerűen aláírt, banki bankszámla kivonattal igazolva);

g) a kedvezményezett által végzett tevékenység esetén az első, nem projekt előkészítésnek minősülő tevékenység felmerülése.

A projekt-előkészítési tevékenységek nem jelentik a projekt megkezdését.

Ha a projekt keretében több tevékenység támogatására kerül sor, a legkorábbit kell a projekt megkezdésének tekinteni.

19. referencia alapkamatláb: a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 1. § 20. pontjában meghatározott fogalom,

20. saját forrás: a kedvezményezett által a fejlesztési programhoz igénybe vett állami támogatást nem tartalmazó forrás,

21. szakképzés: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 38. cikk 1. pontjában meghatározott fogalom,

22. szénipar: az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága által a szén tekintetében megállapított nemzetközi kodifikációs rendszer értelmében kiváló minőségű, közepes minőségű és gyenge minőségű A és B csoportba sorolt szén kitermelése,

23. szinten tartást szolgáló eszköz: szinten tartást szolgál az az eszköz, amely a kedvezményezett által már használt tárgyi eszközt, immateriális jószágot váltja ki anélkül, hogy a kiváltás az előállított termék, a nyújtott szolgáltatás, a termelési, illetve a szolgáltatási folyamat alapvető változását eredményezné,

24. szintetikusszál-ipar: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 30. pontjában meghatározott fogalom,

25. támogatási intenzitás: a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 1. § 24. pontjában meghatározott fogalom,

26. támogatástartalom: a kedvezményezett számára nyújtott állami támogatásnak a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében foglalt módszertan alapján kiszámolt értéke,

27. támogatott területek: az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés a) pontja szerint támogatott régiók: Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, Dél-Dunántúl, Közép-Dunántúl, Nyugat-Dunántúl; az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés c) pontja szerint támogatott régió: Közép-Magyarország,

28. tárgyi eszköz: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 10. pontjában meghatározott fogalom."

3. §

Az R. 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az EK Szerződés 87. cikk (1) bekezdésének hatálya alá tartozó, e rendelet által szabályozott támogatások a 3-25/A. § alapján nyújthatók."

4. §

(1) Az R. 7. § a)-d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A 4. §-ban meghatározott jogcímek alapján a következő típusú támogatás nyújtható:]

"a) A 4. § a)-gy), i)-o), sz)-t), x), y) pontjában megjelölt jogcímek alapján regionális beruházási és foglalkoztatási támogatás (a továbbiakban: regionális beruházási támogatás) nyújtható, amely tekintetében a 800/2008/EK bizottsági rendelet 13. cikkében foglaltak, valamint a 8-12. §-ban foglaltak az irányadók.

b) A 4. § ty), u) pontja alapján kizárólag KKV-k részére nyújtható támogatás. A 4. § ty) pontja alapján KKV vásárokon való részvételéhez nyújtható támogatás, amelyre a 800/2008/EK bizottsági rendelet 27. cikkében, valamint a 16. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók. A 4. § u) pontja alapján KKV-k részére tanácsadáshoz nyújtható támogatás, amelyre a 800/2008/EK bizottsági rendelet 26. cikkében, valamint a 17. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.

c) A 4. § h), r) pontjában megjelölt jogcímek alapján képzési célú támogatás nyújtható, amelyre a 800/2008/EK bizottsági rendelet 38-39. cikkében, valamint a 18-19. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.

d) A 4. § a)-zs) pontja alapján csekély összegű támogatás nyújtható, amelyre a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendeletben, valamint a 20. §-ban foglaltak az irányadók."

(2) Az R. 7. §-a a következő g)-h) ponttal egészül ki:

[A 4. §-ban meghatározott jogcímek alapján a következő típusú támogatás nyújtható:]

"g) A 4. § m), u), z) pontjában megjelölt jogcímek alapján újonnan létrehozott kisvállalkozások részére nyújtható támogatás, amelyre a 800/2008/EK bizottsági rendelet 14. cikkében, valamint a 14-15. §-ban foglalt rendelkezések irányadók.

h) A 4. § w) pontjában megjelölt jogcímek alapján az energia-megtakarítási intézkedésekhez környezetvédelmi beruházási támogatás, amelyre a 800/2008/EK bizottsági rendelet 21. cikkében, valamint a 13. §-ban foglalt rendel-kezések irányadók."

5. §

(1) Az R. 7. §-át követő cím helyébe a következő cím lép:

"A REGIONÁLIS BERUHÁZÁSI TÁMOGATÁSOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK"

(2) Az R. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"8. § (1) E rendelet alapján regionális beruházási támogatás csak abban az esetben nyújtható, ha a beruházás költségei az alábbi költségekből tevődnek össze:

a) tárgyi eszközbe vagy immateriális javakba történő beruházás, amely új létesítmény létrehozásához, meglévő létesítmény bővítéséhez, egy létesítmény termelésének további új termékekkel történő diverzifikációjához vagy egy meglévő létesítmény termelési folyamatának alapvető megváltoztatásához kapcsolódik, vagy

b) egy létesítményhez közvetlenül kapcsolódó befektetett eszközök beszerzése, ha a létesítmény bezárásra került vagy - ha nem vásárolták volna fel - bezárásra került volna, és az eszközöket független beruházó vásárolja meg.

(2) A támogatási intenzitást a tárgyi eszközökbe és immateriális javakba történő beruházás elszámolható költségeinek hányadaként, közvetlenül a beruházási projekttel létrehozott munkahelyek esetén az új munkavállaló két éves becsült bérköltségének hányadaként, vagy e fenti két módszer együttes alkalmazásával kell kiszámítani, feltéve, hogy a támogatás nem lépi túl a kétfajta számítás alkalmazásából eredő kedvezőbb értéket.

(3) Az egyes azonos elszámolható költségekkel rendelkező projektek támogatási intenzitása nem haladhatja meg a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 30. § (1) bekezdésében meghatározott mértékeket.

(4) Nagyberuházás esetén a támogatási intenzitás a (3) bekezdés alapján meghatározott támogatási intenzitás

a) 100%-a, jelenértéken 50 millió eurónak megfelelő forintösszegig,

b) 50%-a, jelenértéken 50 és 100 millió eurónak megfelelő forintösszeg közötti részre,

c) 34%-a, a jelenértéken 100 millió eurónak megfelelő forintösszeg feletti részre.

(5) Ha a pályázó a pályázat benyújtásakor

a) kisvállalkozásnak minősül, akkor - szállítási ágazat és nagyberuházás kivételével - a támogatási intenzitás 20%-kal,

b) középvállalkozásnak minősül, akkor - szállítási ágazat és nagyberuházás kivételével - 10%-kal növelt értéke a (3) bekezdésben meghatározott mértéknek.

(6) A mezőgazdasági termékek feldolgozásához, illetve forgalmazásához kapcsolódó beruházások esetén a maximális támogatási intenzitások az alábbiak:

a) ha a kedvezményezett KKV, az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés a) pontja alapján támogatott területek esetében a támogatási intenzitás 50%, az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés c) pontja alapján támogatott területek esetében pedig 40%,

b) ha a kedvezményezett által a 800/2008/EK bizottsági rendelet I. mellékletének megfelelően számított foglalkoztatottainak száma kevesebb mint 750 fő, és árbevétele kevesebb mint 200 millió eurónak megfelelő forintösszeg, az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés a) pontja alapján támogatott területek esetében a támogatási intenzitás 25%, az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés c) pontja alapján támogatott területek esetében 20%.

(7) Ha egy vállalkozás a kis- és középvállalkozásokba történő kockázatitőke-befektetések előmozdítását célzó állami támogatásokról szóló közösségi iránymutatás alapján részesül támogatásnak minősülő kockázatitőke-juttatásban, a tőkejuttatástól számított három éven belül - a nyújtott tőke összegéig - az adott vállalkozásnak e rendelet alapján megítélt beruházási támogatás intenzitását 20%-kal csökkenteni kell."

6. §

Az R. 9. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím, egyidejűleg az R. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"A támogatott beruházás elszámolható költségei

9. § (1) A támogatást a tárgyi vagy immateriális beruházási költségek, illetve létesítmény felvásárlása esetén a felvásárlás költségei alapján kell kiszámítani.

(2) Elszámolható költségek:

a) a beruházás célját szolgáló

aa) tárgyi eszköznek a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.) szerinti bekerülési értéke,

ab) tárgyi eszköz vételára létesítmény felvásárlásakor,

ac) immateriális javak közül a találmány, a szabadalom, a licenc és a know-how Sztv. szerinti bekerülési értéke (a továbbiakban: támogatható immateriális javak) vagy

b) a beruházás üzembe helyezését követő harmadik év végéig újonnan létrehozott munkakörökben foglalkoztatott munkavállalók Sztv. 79. §-a szerint elszámolható személyi jellegű ráfordításának 24 havi összege, a munkakör létrehozásának napjától számítva.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott elszámolható költségek részletes felsorolását a pályázati dokumentáció tartalmazza. A pályázati dokumentáció az elszámolható költségek körét az (1)-(2) bekezdésben meghatározottaktól szűkebben is meghatározhatja.

(4) A támogatott projekt kapcsán beszerzett eszköznek újnak kell lennie, kivéve a felvásárlás esetét vagy ha KKV részesül támogatásban. Felvásárlás, illetve KKV által vásárolt használt eszköz támogatása esetén az ügylet vagy az eszköz vásárlása kizárólag piaci értéken történhet.

(5) A földterülettől és épülettől eltérő eszközök lízingével kapcsolatos költségeket csak akkor lehet figyelembe venni, ha az pénzügyi lízing formájában valósul meg, és a szerződés tartalmazza az eszköznek a futamidő lejárta utáni megvásárlására vonatkozó kötelezettséget. Földterület és épületek bérlése esetén a beruházási projekt befejezésének várható időpontját követően a bérletnek nagyvállalatok esetében még legalább öt évig, KKV esetében legalább három évig kell folytatódnia."

7. §

Az R. 10. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím, egyidejűleg az R. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"A regionális beruházási támogatás igénybevételének alapvető feltételei

10. § (1) A támogatás akkor vehető igénybe, ha a kedvezményezett kötelezettséget vállal arra, hogy a beruházást annak befejezésétől (üzembe helyezés időpontjától) számított legalább öt évig - KKV esetében legalább három évig - fenntartja (kötelező üzemeltetési időszak) az érintett régióban.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott követelmény nem akadályozza a gyors technológiai változások miatt a meghatározott fenntartási időszak alatt korszerűtlenné vált eszköz cseréjét, ha a fenntartási időszak alatt a gazdasági tevékenység fenntartása az érintett régióban biztosított. A korszerűtlenné vált üzem, illetve eszköz, továbbá cseréjét követő fenntartási időszakban a kedvezményezett az üzem vagy a fejlesztés cseréjére támogatásban nem részesülhet.

(3) A támogatás akkor vehető igénybe, ha a kedvezményezett a tárgyi eszközök és az immateriális javak beszerzésekor, illetve felvásárlás esetén az elszámolható költségek legalább 25%-át saját forrásból biztosítja.

(4) Az elszámolható költséget szokásos piaci áron kell figyelembe venni, ha az a kedvezményezett és a vele kapcsolt vállalkozási viszonyban lévő személy között a szokásos piaci ártól eltérő áron kötött szerződés alapján merült fel.

(5) Az immateriális eszközök költségként csak akkor számolhatóak el, ha

a) kizárólag a regionális támogatásban részesülő létesítményben használják fel,

b) amortizálható eszköznek minősülnek,

c) piaci feltételek mellett olyan társaságtól szerezték be, amely felett a kedvezményezettnek külön jogszabály szerinti sem közvetlen, sem közvetett befolyása nincs,

d) a kedvezményezett immateriális eszközként tartja nyilván azokat, a kedvezményezett tulajdonát képezik nagyvállalatok esetén legalább öt, KKV esetében legalább három éven keresztül.

(6) Nagyvállalatok esetében az immateriális javak aránya nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át.

(7) A beruházáshoz kapcsolódóan csak az annak megvalósításához feltétlenül szükséges ingatlan megvásárlásának költsége számolható el.

(8) A vissza nem térítendő támogatás igénybevételével beszerzett tárgyi eszközök a zárójegyzőkönyv felvételéig (a fenntartási időszak végéig) kizárólag a támogatási szerződésben és a pályázatban meghatározott céloknak megfelelően hasznosíthatók. Az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyon - ha az a támogatási döntés kedvezményezettjének tulajdonába kerül - az Ámr. 89. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek mellett, a támogatási szerződésben foglalt kötelezettségek lejártáig csak a támogató előzetes jóváhagyásával idegeníthető el vagy adható bérbe. Ha az elidegenítéshez a támogató hozzájárult, a támogatási döntés kedvezményezettje mentesül a támogatási összeg visszafizetésének kötelezettsége alól. Hozzájárulás hiányában a támogatási döntés kedvezményezettje köteles a tárgyi eszköz értékére eső támogatást a folyósítás időpontjától a támogatás összegének tényleges visszafizetése idejéig felszámított kamattal növelt összegben visszafizetni. A kamat mértéke az elidegenítés időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszerese.

(9) Ha a támogatás kiszámítása a bérköltségek alapján történik, a támogathatóság feltétele, hogy a munkahelyeket közvetlenül a beruházási projekt hozza létre, valamint a munkahelyeket a beruházás befejezésétől számított 3 éven belül létre kell hozni és a munkahelyeket legalább öt évig, KKV-k esetében legalább 3 évig fenn kell tartani."

8. §

Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"11. § Nem nyújtható regionális beruházási támogatás a következő költségekre:

a) a támogatási program 12. § szerinti közzététele előtt felmerült költségek,

b) a létesítmény felvásárlása esetén a szinten tartást szolgáló tárgyi eszközök bekerülési értéke, vételára,

c) a korábban már használatba vett olyan tárgyi eszköz bekerülési értéke, amelynek alapján a kedvezményezett, más gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó támogatást vett igénybe,

d) olyan tárgyi eszköz bekerülési értéke, amelyet a kedvezményezett csődeljárás vagy felszámolás alatt álló társaságtól szerzett be,

e) szállítási ágazatban a szállító berendezések (gördülő eszközök) bekerülési értéke."

9. §

Az R. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12. § A támogatások átláthatóságának növelése céljából e rendelet regionális beruházási támogatásokra vonatkozó előírásait, a támogatási programot közzé kell tenni az NFÜ honlapján. A támogatási programot nem lehet az interneten való közzététel előtt elindítani."

10. §

Az R. 13. §-át megelőző alcím helyébe a következő alcím, egyidejűleg az R. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az energia-megtakarítási intézkedéshez nyújtott környezetvédelmi beruházási támogatás

13. § (1) Energia-megtakarítási intézkedésekhez nyújtott környezetvédelmi beruházási támogatást a (2)-(3) bekezdésben vagy a (4)-(6) bekezdésben rögzített feltételek alapján lehet nyújtani.

(2) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg a támogatható költségek 60%-át. A támogatási intenzitás 20%-kal növelhető a kisvállalkozásoknak, illetve 10%-kal a középvállalkozásoknak nyújtott támogatások esetén.

(3) A támogatható költségek a közösségi szabványok által előírtnál magasabb szintű energiamegtakarítás megvalósításához szükséges beruházási többletköltségek. A támogatható költségek kiszámításához az (5)-(6) bekezdésben rögzített módszert kell alkalmazni. A támogatható költségek kiszámítása során figyelmen kívül kell hagyni az energiamegtakarításhoz szükséges többletberuházáshoz kapcsolódó költségeket és működési előnyöket, amelyek KKV eset ében e beruházás első három éve alatt, az Európai Unió széndioxidkibocsátás-kereskedelmi rendszerében részt nem vevő nagyvállalatok esetében a beruházás első négy éve alatt, az Európai Unió széndioxidkibocsátás-kereskedelmi rendszerében részt vevő nagyvállalatok esetében a beruházás első öt éve alatt jelentkeztek. Nagyvállalkozások esetén ez az időszak csökkenthető e beruházás élettartamának első három évére, ha bizonyítható, hogy a beruházás értékcsökkenés-leírási ideje nem haladja meg a három évet. A támogatható költségek számítását független könyvvizsgálóval kell hitelesíttetni.

(4) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg a támogatható költségek 20%-át. A támogatási intenzitás 20%-kal növelhető a kisvállalkozásoknak, illetve 10%-kal a középvállalkozásoknak nyújtott támogatások esetén.

(5) A beruházásnak a környezetvédelemhez közvetlenül kapcsolódó költségeit az alternatív helyzetből kiindulva kell meghatározni:

a) ha beruházás összköltségén belül a környezetvédelmi beruházás költsége egyszerűen meghatározható, a környezetvédelemhez szorosan kapcsolódó költség az elszámolható költség,

b) minden más esetben úgy kell megállapítani a beruházás többletköltségeit, hogy a beruházást össze kell hasonlítani az állami támogatás nélküli alternatív helyzettel; az alternatív helyzet egy, műszaki szempontból hasonló, alacsonyabb környezetvédelmi szintet képviselő beruházás (amely megfelel a kötelező közösségi szabványoknak, ha vannak ilyenek), amely hitelt érdemlően megvalósítható lenne támogatás nélkül (a továbbiakban: referencia-beruházás); a műszaki szempontból hasonló beruházás olyan beruházást jelent, amelynek termelőkapacitása és minden egyéb műszaki jellemzője azonos a beruházáséval (kivéve azon jellemzőket, amelyek közvetlenül a környezetvédelmi többletberuházáshoz kapcsolódnak); az ilyen referencia-beruházásnak továbbá üzletileg hiteles alternatívát kell jelentenie az értékelés tárgyát képező beruházáshoz képest.

(6) A támogatható beruházást tárgyi eszközökbe, illetve immateriális javakba történő beruházás formájában kell megvalósítani, a működési előnyöket és a működési költségeket figyelmen kívül kell hagyni."

11. §

Az R. a 14. §-t megelőzően a következő címmel és alcímmel egészül ki, egyidejűleg az R. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"AZ ÚJONNAN LÉTREHOZOTT KISVÁLLALKOZÁSOK RÉSZÉRE NYÚJTOTT TÁMOGATÁSOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK

A támogatás mértéke

14. § (1) Az újonnan létrehozott kisvállalkozások részére nyújtott támogatás összege nem haladhatja meg

a) a 2 millió eurót a gazdasági tevékenységüket az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés a) pontja szerint támogatott régiókban végző kisvállalkozások esetében,

b) az 1 millió eurót a gazdasági tevékenységüket az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés c) pontja szerint támogatott régiókban végző kisvállalkozások esetében.

(2) A támogatás éves összege vállalkozásonként nem lépheti túl az (1) bekezdésben rögzített összegek 33%-át.

(3) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg a következő mértéket:

a) az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés a) pontja hatálya alá tartozó régiókban a támogatható költségek 35%-át a vállalkozás megalakulását követő első három évben, 25%-át az ezt követő két évben,

b) az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés c) pontja hatálya alá tartozó régiókban a támogatható költségek 25%-át a vállalkozás megalakulását követő első három évben, 15%-át az ezt követő két évben.

(4) A (3) bekezdésben meghatározott támogatási intenzitások 5%-kal növelhetők az EK Szerződés 87. cikk (3) bekezdés a) pontja szerint támogatott régiókban, amelyben az egy főre jutó bruttó hazai össztermék kevesebb, mint az Európai Unió tagállamai átlagának 60%-a."

12. §

Az R. a 15. §-t megelőzően a következő alcímmel egészül ki, egyidejűleg az R. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"Elszámolható költségek

15. § (1) Elszámolható költségek a kisvállalkozás létrehozásához közvetlenül kapcsolódó jogi, tanácsadói, konzultációs és adminisztratív költségek, valamint - ha a vállalkozás létrehozását követő első öt évben merülnek fel - a következő költségek:

a) a külső finanszírozás kamata és a saját tőkére jutó osztalék, ha a referencia-kamatlábbal számolt osztalékot nem haladja meg,

b) a termelési létesítmény, illetve felszerelés bérleti díja,

c) energia-, víz- és fűtési díj, (az általános forgalmi adó és a társasági adó kivételével) adók és adminisztratív díjak,

d) az értékcsökkenés, a termelési létesítmény, illetve a felszerelés lízingdíja, valamint a bérköltségek, ha az alapul szolgáló beruházás vagy a munkahely-teremtési és a munkaerő-felvételi intézkedések nem részesültek egyéb támogatásban.

(2) Azon kisvállalkozások, amelyeket az elmúlt 12 hónapban bezárt vállalkozások résztulajdonosai irányítanak, nem részesülhetnek támogatásban, ha az érintett vállalkozások ugyanazon az érintett piacokon vagy szomszédos piacokon tevékenykednek."

13. §

Az R. 16. §-át megelőző cím helyébe a következő cím lép:

"A KKV VÁSÁROKON VALÓ RÉSZVÉTELÉHEZ NYÚJTANDÓ TÁMOGATÁSOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK"

14. §

(1) Az R. a 17. §-t megelőzően a következő címmel egészül ki:

"A KKV RÉSZÉRE TANÁCSADÁSHOZ NYÚJTANDÓ TÁMOGATÁSOKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK"

(2) Az R. 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) E rendelet alapján a külső tanácsadók által nyújtott szolgáltatások tanácsadói költségei elszámolhatók, a maximális támogatási intenzitás 50%."

15. §

Az R. 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"18. § Képzési támogatást általános képzéshez és szakképzéshez lehet nyújtani."

16. §

(1) Az R. 19. § (2) bekezdés a)-d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Elszámolható költségek:]

"a) az oktatók személyi jellegű költségei;

b) az oktatók és a képzésben résztvevők utazási költségei, beleértve a szállásköltségeket;

c) egyéb folyó költségek, úgymint a projekthez közvetlenül kapcsolódó anyagok, fogyó eszközök;

d) az eszközök és felszerelések amortizációja olyan mértékben, amennyire azokat kizárólag a képzési projekt céljaira használják;"

(2) Az R. 19. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A maximális támogatási intenzitás

a) általános képzés esetén az elszámolható költségek 60%-a,

b) szakosított képzés esetén az elszámolható költségek 25%-a."

(3) Az R. 19. § (6)-(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az (5) bekezdésben meghatározott maximális támogatási intenzitás az elszámolható költségek 80%-ának megfelelő maximális támogatási intenzitásig növelhető a következők szerint:

a) 10%-kal a fogyatékkal élő vagy hátrányos helyzetű munkavállalóknak nyújtott képzés esetén,

b) 10%-kal a középvállalkozásoknak nyújtott támogatás esetén,

c) 20%-kal a kisvállalkozásnak nyújtott támogatás esetén.

(7) Ha valamely támogatási projektben mind szakosított, mind általános képzési összetevők szerepelnek, amelyek a képzés támogatási intenzitásának a kiszámítása céljából egymástól nem választhatók el, vagy ha a támogatási projektben szereplő képzés szakosított, illetve általános jellege nem állapítható meg, az (5) bekezdés b) pontja szerinti szakosított képzésre vonatkozó támogatási intenzitást kell alkalmazni."

17. §

(1) Az R. 23. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Nem nyújtható támogatás:]

"b) csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt álló szervezetnek és a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 8. számú melléklete szerinti nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak;"

(2) Az R. 23. §-a a következő j)-l) ponttal egészül ki:

[Nem nyújtható támogatás:]

"j) a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (2) és (3) bekezdésében foglalt tevékenységekhez;

k) a 800/2008/EK rendel et 1. cikk (4) bekezdésében meghatározott célra;

l) a 800/2008/EK rendel et 1. cikk (6) bekezdésében meghatározott támogatásokra."

(3) Az R. 23. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § eredeti szövegének számozása (1) bekezdésre változik:

"(2) E rendelet alapján támogatás csak akkor ítélhető meg, ha a kedvezményezett még a beruházás megkezdése előtt a támogatás iránti kérelmét benyújtja. Nagyvállalkozások esetében a fentieken kívül a kedvezményezettek kötelesek bizonyítani, hogy a támogatás segítségével lényegesen megnövekszik a projekt mérete, kiszélesedik a tevékenység köre, növekszik a kedvezményezett által a projektre fordítandó összeg, lényegesen felgyorsul a projekt végrehajtási üteme, vagy regionális beruházási támogatás esetében a projekt a támogatás hiányában nem az érintett támogatott régióban valósult volna meg."

18. §

Az R. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"25. § (1) Az e rendeletben szereplő, a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatás különböző elszámolható költségek esetén halmozható más, a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatással. Azonos vagy részben azonos elszámolható költségek esetében a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatás abban az esetben halmozható más, a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatással, illetve csekély összegű támogatással, ha az nem vezet a 800/2008/EK bizottsági rendelet szerinti legmagasabb támogatási intenzitás, illetve támogatási összeg túllépéséhez.

(2) Az (1) bekezdéstől eltérően fogyatékkal élő munkavállalóknak nyújtott támogatás az ugyanazon elszámolható költségek vonatkozásában halmozható a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott egyéb támogatással, ha az nem vezet az érintett munkavállalók alkalmazási idejének bármely időszakában a vonatkozó költségek 100%-át meghaladó támogatási intenzitáshoz."

19. §

Az R. a 25. §-t követően a következő 25/A. §-sal egészül ki:

"25/A. § (1) E rendelet alapján - a csekély összegű támogatások kivételével - csak ösztönző hatású támogatásokat lehet nyújtani.

(2) A támogatások átláthatóságának növelése céljából e rendeletet hatálybalépését követően az NFÜ honlapján is közzé kell tenni."

20. §

Az R. 26. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) E rendelet alapján támogatási döntést csekély összegű támogatások tekintetében 2013. december 31-ig lehet hozni."

21. §

Az R. 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"27. § Ez a rendelet az alábbi uniós jogi aktusok hatálya alá tartozó támogatásokkal kapcsolatos szabályozást tartalmaz:

a) A Bizottság 800/2008/EK rendelete (2008. augusztus 6.) a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról (HL L 214., 2008. 08. 09.),

b) A Bizottság 1998/2006/EK rendelete (2006. december 15.) a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról (HL L 379., 2006. 12. 28.)."

22. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

(2) Hatályát veszti az R. 23. § h) pontja, a 26. § (3) bekezdése.

Bajnai Gordon s. k.,

nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter