Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

54/2011. (X. 19.) NFM rendelet

a tengeri hajók bejelentkezési és bejelentési kötelezettségéről

A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés b), l) és o) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A rendelet hatálya és alkalmazási köre

1. § (1) A rendelet hatálya a (2) bekezdésben meghatározott tengeri hajó parancsnokára, üzemben tartójára, a hajózási üzemeltetési vezetőre, a veszélyes vagy szennyező áru fuvaroztatójára és az áru tulajdonosára, valamint a hajózási hatóságra terjed ki.

(2) A rendeletet - a (4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - az EGT-tagállam tengeri kikötőjébe érkező és azokat elhagyó, parti tengeren áthaladó magyar hajólajstromban nyilvántartott

a) személyszállító tengeri hajóra,

b) 300 BRT vagy annál nagyobb nem személyszállító tengeri hajóra

kell alkalmazni.

(3) A rendelet hatálya az 5. §-ban foglaltak tekintetében az EGT-tagállam beltengerén vagy felségvizein közlekedő vagy a kifogott halszállítmányt valamely EGT-tagállam kikötőjében kirakodó, 15 méternél hosszabb, magyar hajólajstromban nyilvántartott tengeri halászhajóra, valamint a tengeri halászhajó üzemben tartójára és parancsnokára terjed ki.

(4) A rendelet 10. §-át a hajó méreteitől függetlenül, valamennyi veszélyes vagy szennyező árut szállító tengeri hajóra alkalmazni kell.

(5) A rendeletet nem kell alkalmazni

a) a hadihajóra vagy állami tulajdonban lévő vagy állam által üzemeltetett nem gazdasági célra használt hajóra;

b) az 5. §-ban meghatározottak kivételével a legfeljebb 45 méter hosszúságú halászhajóra, hagyományőrző hajóra, kedvtelési célú hajóra;

c) amennyiben a hajó üzemanyagkészlete a 1000 bruttó regisztertonnát nem haladja meg, az üzemanyagkészletre, valamint a hajó üzemeltetéséhez szükséges egyéb készletekre és a hajó felszereléseire.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. automatikus hajóazonosító rendszer: a hajók helyzetének meghatározására és nyomon követésére szolgáló azonosító rendszer (a továbbiakban: AIS);

2. AIS-készülék: az AIS-rendszerben működő, a SOLAS egyezményben meghatározott, az automatikus azonosító rendszerek fedélzeti használatára vonatkozó rendelkezéseknek megfelelő elektronikus jeladó és adatközlő készülék;

3. egységrakomány képző eszköz: közúti teherszállító jármű, vasúti teherkocsi, konténer, közúti tartálykocsi, vasúti kocsi vagy szállítható tartály;

4. fuvaroztató: az a személy, akinek személyes közreműködésével vagy akinek a nevében, vagy javára a tengeri árufuvarozási szerződést kötötték, vagy akinek személyes közreműködésével vagy akinek a nevében a küldeményt fuvarozásra ténylegesen átadták;

5. hagyományőrző hajó: történelmi, veterán hajó vagy veterán hajó másolata, amelyet a tengerészeti hagyományok ápolása céljával, vagy kultúrtörténeti emlék objektumként terveztek, építettek és a tengerészeti hagyományok szerint üzemeltetnek;

6. hajóforgalom irányító szolgálat: olyan szolgáltatás, amely a környezet védelme érdekében a hajók biztonságos közlekedését szolgálja úgy, hogy a forgalom résztvevőivel fenntartott kölcsönös és aktív kapcsolat útján a forgalmi helyzet irányítására intézkedést foganatosít;

7. hajózási forgalomirányító rendszer: baleset megelőzési célú, az egymástól eltérő irányban haladó hajók útvonalának elkülönítését, továbbá fokozott veszélyt jelentő forgalomtól elzárt térség közelében, part menti forgalmi zónában vagy szorosokban való biztonságos hajózás érdekében kijelölt útvonal használatát, ideértve mélyvízi útvonal használatát is megvalósító rendszer (a továbbiakban: SRS);

8.[1] hajózási hatóság: a Budapest Főváros Kormányhivatala;

9. hajózási üzemeltetési vezető: a hajó üzemben tartója által tájékoztatásadásra és intézkedésre felhatalmazott személy;

10. LRIT-készülék: az LRIT-rendszerben adatok továbbítására szolgáló, a SOLAS egyezményben meghatározott követelményeknek megfelelő felszerelés;

11. MARPOL egyezmény: a hajókról történő szennyezés megelőzéséről szóló 1973. évi nemzetközi egyezmény és az ahhoz csatolt 1978. évi Jegyzőkönyv ("MARPOL 1973/1978.") kihirdetéséről szóló 2001. évi X. törvény által kihirdetett nemzetközi egyezmény;

12. menedékkikötő: vészhelyzetbe került hajó biztonságos kikötésére vagy horgonyzására kijelölt hajózási létesítmény;

13. menetrend szerinti járat: olyan hajójárat, amelyen az utasok szállítása legalább egy hónapon keresztül meghatározott útvonalon az utasokat előre meghatározott kikötőkben felvéve és kitéve történik;

14. nagy hatókörű hajóazonosító és nyomon követő rendszer: a hajók helyzetének nagy távolságból történő meghatározására és nyomon követésére szolgáló műszaki rendszer (a továbbiakban: LRIT);

15. Nemzetközi Biztonságos Vezetési Szabályzat (ISM Szabályzat): a SOLAS egyezmény melléklet IX. fejezetében meghatározott, a 2001. évi XI. törvénnyel kihirdetett "Életbiztonság a tengeren" tárgyú nemzetközi egyezmény és az ahhoz csatolt 1978. évi Jegyzőkönyv ("SOLAS 1974/1978.") mellékletének kihirdetéséről szóló 35/2001. (X. 12.) KöViM rendelettel kihirdetett szabályzat;

16. parti állomás:

a) hajóforgalom irányító szolgálat,

b) a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (a továbbiakban: IMO) által elfogadott rendszer szerinti kötelező adatszolgáltatásért felelős parti állomás vagy az a szervezet, amely a tengeri felkutatásra és mentésre, vagy az olajszennyezés felszámolására irányuló tevékenység végzésére jogosult;

17. SOLAS egyezmény: a Londonban, 1974. november hó 1. napján kelt "Életbiztonság a tengeren" tárgyú nemzetközi egyezmény és az ahhoz csatolt 1978. évi Jegyzőkönyv ("SOLAS 1974/1978.") kihirdetéséről szóló 2001. évi XI. törvénnyel kihirdetett nemzetközi egyezmény;

18. szennyező áru:

a) a MARPOL egyezmény I. mellékletében meghatározott olaj,

b) a MARPOL egyezmény II. mellékletében meghatározott ártalmas folyékony anyag,

c) a MARPOL egyezmény III. mellékletében meghatározott ártalmas anyag;

19. veszélyes áru: a MARPOL és SOLAS egyezmény mellékleteinek kihirdetéséről szóló jogszabályokban meghatározott veszélyes áru;

20. úti adatrögzítő készülék: az úszólétesítményeken lévő berendezés, amely kiolvasás után információt szolgáltathat az úszólétesítmény irányítása céljából a tengeri baleset bekövetkezését megelőzően végrehajtott műveletekről (a továbbiakban: VDR).

3. Kikötőbe való érkezést megelőzően érvényesülő bejelentkezési kötelezettség

3. § (1) EGT-állam kikötőjébe tartó tengeri hajó üzemben tartója, hajózási üzemeltetési vezetője vagy parancsnoka az 1. melléklet 1. pontjában meghatározott adatokat

a) legalább huszonnégy órával a hajó kikötőbe történő érkezését megelőzően,

b) amennyiben a hajó útjának időtartama rövidebb huszonnégy óránál, legkésőbb akkor, amikor a hajó az előző kikötőt elhagyja, vagy

c) amennyiben a rendeltetési kikötő nem ismert, vagy a hajó útja során a rendeltetési kikötő megváltozott, annak megismerésekor haladéktalanul

közli a rendeltetési kikötő szerinti illetékes hatósággal.

(2) A kikötő szerinti tagállam döntésétől függően mentesül a bejelentkezési kötelezettség alól a legfeljebb 12 órás időtartamú utat teljesítő menetrend szerinti járat üzemben tartója, hajózási üzemetetési vezetője vagy parancsnoka, ha

a) a menetrend szerinti járatokat üzemeltető társaság rendelkezik az érintett hajók folyamatosan frissített listájával és megküldi a kikötő szerinti illetékes hatóságnak, és

b) a kikötő szerinti illetékes hatóságok kérésére az 1. melléklet 1. pontjában felsorolt adatokat az összes megtett út esetében elektronikus úton folyamatosan elérhetővé teszik.

(3) A hajóparancsnok a mentességet illetően tájékozódni köteles.

(4) Amennyiben a menetrend szerinti járat a rendeltetési kikötőbe vagy a révkalauz-állomáshoz a tervezett érkezési időponthoz képest három óránál később érkezik a bejelentkezési kötelezettséget teljesíteni kell.

(5) A nem EGT-állam kikötőjéből EGT-állam kikötőjébe tartó, veszélyes vagy szennyező árut szállító tengeri hajó köteles eleget tenni a 10. §-ban előírt bejelentési kötelezettségnek.

4. AIS-készülék használata

4. § (1) A személyszállító tengeri hajót, valamint a legalább 300 BRT bruttó űrtartalmú nem személyszállító tengeri hajókat, amelyek valamely EGT-tagállam kikötőjébe érkeznek, fel kell szerelni AIS-készülékkel, kivéve, ha a parti állam

a) a nem nemzetközi forgalomban részt vevő 15 méternél kisebb hosszúságú vagy 300 BRT-nél kisebb bruttó űrtartalmú személyszállító tengeri hajót,

b) a tagállam beltengerein és az AIS-készülékkel felszerelt más hajók által használt külső útvonalakon közlekedő, legalább 300 BRT, de 500 BRT-nél kisebb bruttó űrtartalmú nem személyszállító tengeri hajót

mentesíti a felszerelési kötelezettség alól.

(2) Az AIS-készüléket folyamatosan üzemben kell tartani, kivéve, ha a hajó parancsnoka szerint a hajó biztonsága vagy védelme érdekében annak kikapcsolása szükséges.

5. Az AIS-készülék halászhajók általi használata

5. § (1) Az 1. § (3) bekezdésben meghatározott halászhajót AIS-készülékkel kell felszerelni, kivéve, ha a parti állam a tagállam beltengerein és az AIS-készülékkel felszerelt más hajók által használt külső útvonalakon közlekedő, legalább 300 BRT, de 500 BRT-nél kisebb bruttó űrtartalmú nem személyszállító tengeri hajót mentesíti a felszerelési kötelezettség alól.

(2) Az AIS-készüléket folyamatosan üzemben kell tartani, kivéve, ha a hajó parancsnoka szerint a hajó biztonsága vagy védelme érdekében annak kikapcsolása szükséges.

6. Az LRIT-készülék használata

6. § (1) Az LRIT-rendszerrel történő azonosításhoz szükséges LRIT-készülékkel kell felszerelni a nemzetközi hajóforgalomban részt vevő személy- és teherszállító tengeri hajókat, valamint a mozgó olajfúró berendezéseket.

(2) A kizárólag a hajózási képesítésekről szóló jogszabályban meghatározott GMDSS A1 körzetben közlekedő, AIS-készülékkel felszerelt hajók mentesülnek az LRIT üzemeltetésének kötelezettsége alól.

7. Az SRS alkalmazása

7. § A hajóparancsnok az IMO által jóváhagyott hajózási forgalomirányító rendszerrel lefedett területen a tengeri hajót a forgalomirányító rendszer szabályai és a forgalomirányító rendszerben adott utasításoknak megfelelően vezeti.

8. A VDR használata

8. § (1) A személyszállító tengeri hajókat, valamint a legalább 3000 BRT bruttó űrtartalmú nem személyszállító tengeri hajókat, amelyek valamely EGT-tagállam kikötőjébe érkeznek, a SOLAS egyezmény V. fejezetében előírt műszaki és üzemi követelményeknek megfelelően úti adatrögzítő készülékkel kell felszerelni.

(2) A 2002. július 1. előtt épített nem személyszállító tengeri hajók esetében VDR-ként olyan egyszerűsített adatrögzítő készülék (S-VDR) is alkalmazható, amely kielégíti a SOLAS egyezmény V. fejezete alapján kidolgozott műszaki és üzemi követelményeket.

(3) A kikötő szerinti tagállam döntésétől függően mentesül a VDR és S-VDR felszerelési kötelezettség alól

a) a tengeri személyhajókra vonatkozó biztonsági követelményekről szóló jogszabályban meghatározott A kategóriájú személyhajó,

b) a 2002. július 1. előtt épített, ro-ro személyszállító hajónak nem minősülő hajó, ha a VDR és a hajón lévő más berendezések között kapcsolat nem alakítható ki,

c) a 2002. július 1. előtt épített teherhajó, ha a SOLAS egyezmény V. fejezetében előírt határidőtől számított két éven belül üzemen kívül helyezik.

9. Hajón lévő veszélyes vagy szennyező árura vonatkozó szabályok

A fuvaroztatót terhelő kötelezettségek

9. § A hajó üzemben tartója, az üzemben tartó megbízottja vagy parancsnoka a veszélyes, vagy szennyező árut a hajón történő szállításra akkor veszi át, és a hajóba történő berakásához akkor járul hozzá, ha az áru átvételét megelőzően a fuvaroztató átadja

a) az 1. melléklet 2. pontjában meghatározott tájékoztatást tartalmazó nyilatkozatot,

b) a MARPOL egyezmény I. melléklete szerinti anyagok tekintetében a biztonsági adatlapot, amelyen szerepelnek a termékek fiziko-kémiai jellemzői, az adott esetnek megfelelően beleértve az 50 °C-on mért, cSt-ban kifejezett viszkozitást és a 15 °C-on mért sűrűséget is, valamint a 2. mellékletben szereplő adatok, és

c) a fuvaroztató vagy bármely olyan személy vagy szerv segélyhívási elérhetőségét, aki vagy amely rendelkezik a termékek fiziko-kémiai jellemzőire és a vészhelyzet esetében hozandó intézkedésekre vonatkozó információkkal.

A hajón szállított veszélyes vagy szennyező áru bejelentése

10. § (1) Tagállam kikötőjét elhagyó, veszélyes vagy szennyező árut szállító tengeri hajó üzemben tartója, hajózási üzemeltetési vezetője vagy parancsnoka - a hajó méretétől függetlenül - legkésőbb a hajó indulását megelőzően köteles az indulási kikötő szerint illetékes hatóság számára az 1. melléklet 3. pontjában meghatározott adatokra vonatkozó tájékoztatást megadni.

(2) Veszélyes vagy szennyező árut szállító, EGT területén kívüli kikötőből tagállam kikötőjébe vagy parti tengerén lévő horgonyzóhelyre tartó hajó üzemben tartója, hajózási üzemeltetési vezetője vagy parancsnoka - a hajó méretétől függetlenül - legkésőbb a berakodási kikötő elhagyásakor vagy - amennyiben ezek az adatok a hajó indulásakor még nem ismertek - a rendeltetési kikötő vagy horgonyzóhely ismertté válásakor, haladéktalanul köteles az 1. melléklet 3. pontjában meghatározott adatokat tartalmazó tájékoztatást megadni a rendeltetési kikötő vagy horgonyzóhely szerint illetékes hatóság számára.

(3) Az 1. melléklet 3. pontjában meghatározott adatokat tartalmazó tájékoztatást elektronikus úton a parti állam információs rendszere útján kell továbbítani.

(4) A kikötő szerinti tagállam döntésétől függően mentesül a tájékoztatási kötelezettség alól a legfeljebb 12 órás időtartamú utat teljesítő menetrend szerinti járat üzemben tartója, hajózási üzemetetési vezetője vagy parancsnoka, ha

a) a menetrend szerinti járatokat üzemeltető társaság rendelkezik az érintett hajók folyamatosan frissített listájával és megküldi a kikötő szerinti illetékes hatóságnak, és

b) a kikötő szerinti illetékes hatóságok kérésére az 1. melléklet 3. pontjában felsorolt adatokat az összes megtett út esetében elektronikus úton folyamatosan elérhetővé teszik.

(5) A hajóparancsnok a mentességet illetően tájékozódni köteles.

(6) Amennyiben a menetrend szerinti járat a rendeltetési kikötőbe vagy a révkalauz-állomáshoz a tervezett érkezési időponthoz képest három óránál később érkezik, a tájékoztatási kötelezettséget teljesíteni kell.

10. A tengeren bekövetkezett víziközlekedési események és víziközledési balesetek jelentése

11. § (1) Tagállam számára nemzetközi egyezményben meghatározott felkutatási és mentési körzetben vagy a tagállam kizárólagos gazdasági zónájában vagy azzal egyenértékű területen közlekedő hajó parancsnoka haladéktalanul jelenti az adott földrajzi területért felelős parti állomásnak

a) az ütközést, zátonyra futást, működési rendellenességet vagy üzemzavart, a rakomány elárasztódását vagy elmozdulását; a hajótest bármilyen hibáját vagy szerkezeti meghibásodását;

b) a hajó manőverező képességére vagy tengerállóságára hatást gyakorló meghibásodást vagy a hajtó rendszer, a kormányberendezés, az elektromos áramfejlesztő rendszer, a navigációs berendezések vagy a hírközlő berendezések működésére hatással lévő üzemzavart;

c) a tagállam vizeinek vagy partjainak szennyezésével fenyegető helyzetet, szennyező anyagnak a tengerbe történő kibocsátását vagy a kibocsátás veszélyét;

d) a tenger felszínén észlelt úszó szennyezőanyagfoltot, konténert vagy rakománydarabot.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jelentésnek tartalmaznia kell a hajó azonosítóit, a földrajzi helyzetét leíró adatokat, az indulási kikötőt, a rendeltetési kikötőt, azt a levelezési címet, ahonnan a hajón szállított veszélyes és szennyező áruról részletes tájékoztatás szerezhető be, a hajón tartózkodó személyek számát, az esemény részletes leírását, és a 3. mellékletben szereplő tájékoztatást.

11. Hajóparancsnok feladatai a veszélyt rejtő időjárási körülmények esetében

12. § (1) Életet és környezetet veszélyeztető időjárási körülmények esetében a kikötőben tartózkodó, a kikötőbe érkezni vagy kikötőből indulni szándékozó hajó parancsnokának - a SOLAS egyezményben foglaltak és a veszélyben lévő hajók megsegítésére vonatkozó kötelezettség sérelme nélkül - figyelembe kell venni

a) a parti állam hatóságától kapott tájékoztatást a tenger állapotára, az időjárási viszonyokra, a veszélyhelyzetre vonatkozóan,

b) a parti állam hatósága által kiadott tiltást, illetve korlátozást, ideértve az üzemanyag felvételének esetleges tilalmát is.

(2) A hajóparancsnoknak figyelembe kell vennie a parti állam illetékes hatósága életet és tengerbiztonságot veszélyeztető jéghelyzet esetében a jéghelyzetre, az ajánlott útvonalakra és a jégtörő szolgáltatásaira vonatkozó tájékoztatását.

(3) A víziközlekedést veszélyeztető jégképződés esetében a parti állam hajózási hatósága ellenőrzésekor a hajóparancsnoknak igazolnia kell, hogy a hajó megfelel a szilárdsági és teljesítmény-követelményeknek.

(4) A hajóparancsnoknak értesítenie kell az üzemben tartót az (1)-(2) bekezdésben adott tájékoztatás nyomán tett intézkedésekről.

(5) Amennyiben a hajóparancsnok intézkedése eltér az (1)-(2) bekezdés szerinti utasítástól, tájékoztatnia kell a parti államot az intézkedése okairól.

12. Hajóparancsnok feladatai a víziközlekedési események és balesetek esetében

13. § (1) A parti állam vagy a víziközlekedési balesettel vagy eseménnyel érintett állam által - a 11. § (1) bekezdésében meghatározott víziközlekedési esemény vagy víziközlekedési baleset esetében - megtett intézkedéssel összhangban a hajó parancsnoka köteles:

a) a hajó biztonságos vezetése mellett korlátozni a hajó mozgását, vagy az illetékes hatóság által meghatározott útirányt követni;

b) a környezet és a tengerbiztonság veszélyeztetését megszüntetni;

c) a veszély felmérése, a parancsnoknak történő segítségnyújtás érdekében a hajóra küldött értékelő csoporttal együttműködni;

d) menedékhelyet igénybe venni;

e) révkalauzt igénybe venni;

f) együttműködni a hajó vontatásánál.

(2) Az üzemben tartó, a hajó parancsnoka és a hajón szállított veszélyes vagy szennyező áruk tulajdonosa az esemény vagy baleset következményeinek csökkentése céljából együttműködik az érintett állam hatóságával. Kérésre közlik a 9. §-ban megkövetelt tájékoztatást.

(3) A hajó parancsnoka az ISM szabályzatban meghatározott kötelezettségének eleget téve értesíti a hajó üzemben tartóját a 11. § (1) bekezdésében meghatározott eseményről vagy balesetekről, ezt követően az üzemben tartó haladéktalanul felveszi a kapcsolatot az illetékes parti állomással és az esetleges utasítások vétele érdekében összeköttetésben marad azzal.

(4) A hajózási hatóság haladéktalanul intézkedik a megfelelési bizonyítvány és a biztonságos vezetési bizonyítvány visszavonása iránt, ha az üzemben tartó nem teljesíti a (3) bekezdésben meghatározott kötelezettségét, és a parti állam jelzése alapján indított hatósági vizsgálat megállapítja a magyar lajstromba bejegyzett hajót üzemeltető társaság biztonsági üzemeltetési rendszerének hibáját.

13. Záró rendelkezések

14. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) E rendelet 5. §-ában foglaltakat

a) a legalább 24 méter, de 45 méternél kisebb teljes hosszúságú halászhajók esetében 2012. május 31-étől,

b) a legalább 18 méter, de 24 méternél kisebb teljes hosszúságú halászhajók esetében 2013. május 31-étől,

c) a legalább 15 méter, de 18 méternél kisebb teljes hosszúságú halászhajók esetében 2014. május 31-étől

kell alkalmazni.

(3) Hatályát veszti a tengeri hajók bejelentkezési és bejelentési kötelezettségéről és a hajóforgalom megfigyelésére, tájékoztatására és segítség nyújtására szolgáló rendszer létrehozataláról szóló 69/2004. (IV. 28.) GKM rendelet.

15. § Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

a) az Európai Parlament és a Tanács 2002/59/EK irányelve a közösségi hajóforgalomra vonatkozó megfigyelő és információs rendszer létrehozásáról és a 93/75/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről,

b) az Európai Parlament és a Tanács 2009/17/EK irányelve a közösségi hajóforgalomra vonatkozó megfigyelő és információs rendszer létrehozásáról szóló 2002/59/EK irányelv módosításáról,

c) a Bizottság 2011/15/EU irányelve a közösségi hajóforgalomra vonatkozó megfigyelő és információs rendszer létrehozásáról szóló 2002/59/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról.

Dr. Fellegi Tamás s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet az 54/2011. (X. 19.) NFM rendelethez

A bejelentés keretében közlendő adatok

1. A 3. § (1) bekezdésében foglaltak szerint közlendő adatok

Általános adatok:

a) a hajó azonosítói: név, hívójel, az IMO-tól származó azonosítószám vagy MMSI (Maritime Mobil Service Identity) szám;

b) rendeltetési kikötő;

c) a rendeltetési kikötőbe, illetve a révkalauz állomásra való érkezés becsült időpontja az illetékes hatóság által meghatározott rend szerint, valamint a kikötőből való elhajózás becsült időpontja;

d) a hajón tartózkodó személyek száma.

2. A 9. §-ban foglaltak szerint közlendő adatok - a rakományra vonatkozó adatok:

a) a veszélyes vagy szennyező áruk pontos megnevezése

aa) az UN számok kiegészítőleges feltüntetésével, amennyiben az adott árura ez a szám létezik;

ab) az IMO-ban meghatározott veszélyességi osztálynak az IMDG, IBC és IGC szabályzatok szerinti feltüntetésével, és adott esetben az INF-szabályzat szerint a rakománytól függően, a VII/14.2 szabályban foglaltak szerint meghatározott hajóosztály;

ac) az áru mennyisége és helye a hajón, amennyiben a szállítás egységrakományként, de nem tartályban történik, akkor az egységnyi rakománymennyiség azonosító száma;

b) az a levelezési cím, ahol a rakományra vonatkozóan részletes tájékoztatás kapható.

3. A 10. §-ban foglaltak szerint közlendő adatok

3.1. Általános adatok:

a) a hajó azonosítói: név, hívójel, az IMO-tól származó azonosítószám vagy MMSI szám;

b) rendeltetési kikötő;

c) a tagállam kikötőjét elhagyó hajó esetében: az indulási kikötő, vagy a révkalauz állomás elhagyásának időpontja az illetékes hatóság által meghatározott rend szerint, valamint a rendeltetési kikötőbe történő érkezés becsült időpontja;

d) az EGT területén kívüli kikötőből EGT-tagállami kikötőbe tartó hajó esetében a célkikötőbe vagy a révkalauz állomásra történő érkezés becsült időpontja az illetékes hatóság által meghatározott rend szerint;

e) a hajón tartózkodó személyek száma.

3.2. A rakományra vonatkozó adatok:

a) a veszélyes vagy szennyező áruk pontos megnevezése

aa) az UN számok kiegészítőleges feltüntetésével, amennyiben az adott árura ez a szám létezik,

ab) az IMO-ban meghatározott veszélyességi osztálynak az IMDG, IBC és IGC szabályzatok szerinti feltüntetésével, és adott esetben az INF szabályzat szerint a rakománytól függően, a VII/14.2 szabályban foglaltak szerint meghatározott hajóosztály,

ac) az áru mennyisége és helye a hajón, amennyiben a szállítás egységrakományként, de nem tartályban történik, akkor az egységnyi rakománymennyiség azonosító száma;

b) igazolás arról, hogy a veszélyes vagy szennyező áruk adatait és a hajón való elhelyezésüket tartalmazó jegyzék (list), bevallási jegyzék (manifest) vagy rakodási terv (cargo plan) a hajón rendelkezésre áll;

c) az a levelezési cím, ahol a rakományra vonatkozóan részletes tájékoztatás kapható.

2. melléklet az 54/2011. (X. 19.) NFM rendelethez

1.

A MARPOL EGYEZMÉNY I. MELLÉKLETE SZERINTI OLAJ RAKOMÁNYKÉNT ÉS AZ OLAJ ÜZEMANYAG BUNKEROLÁSA FORMÁJÁBAN TÖRTÉNŐ BERAKODÁSÁHOZ SZÜKSÉGES BIZTONSÁGI, KEZELÉSI ÉS KÖRNYEZETI ADATOK

ABC
1SzakaszCímTartalom
21.Az anyag vagy keverék és a
szállító azonosítása
- A kategória megnevezése - lásd az útmutatást a
MARPOL egyezmény olajrakomány és olaj üzemanyag
típusát meghatározó 1. melléklet 2. mellékletében.
3- Az anyagok megnevezése.
4- Az anyagok kereskedelmi megnevezése.
5- A hajó fuvarlevél, a bunker fuvarlevél vagy más
fuvarokmány megnevezése.
6- Más azonosítási mód.
7- A szállító adatai, ideértve a nevet, a címet, a
telefonszámot stb.
8- Vészhelyzeti telefonszám.
92.Veszélyes anyagok azonosítása- Az anyag/keverék GHS osztályozása és más
szabályrendszer szerinti osztályozása.
10- Más kockázatok, amelyek nem eredményezik az
osztályozást (például hidrogén szulfid, vagy nem
vonatkozik azokra a GHS). Lásd az iránymutatásokat
a 2. mellékletben.
113.Összetétel/információ az
alkotókról
- Köznapi vagy egyéb megnevezés.
12- Szennyezők és stabilizáló adalékok, amelyek
önmagukban osztályozottak, és amelyek
hozzájárulnak az anyagok osztályozásához.
13- Az összes alkotóelem kémiai azonossága és
koncentrációja, illetve koncentráció tartománya,
amelyek veszélyes a GHS értelmezése szerint, és jelen
vannak kimutatási (Cut-off) szintjeik fölött.
A reproduktív toxicitás, karcinogenicitás és az
1. kategóriájú mutagenitás Cut-off szintje 0,1%.
Az összes többi veszélyosztályra vonatkozó
kimutathatósági szint 1%. Lásd az iránymutatásokat
a 2. mellékletben.
144.Elsősegélynyújtási intézkedések- A szükséges intézkedések ismertetése, felosztva a
kitettség különböző behatolási módjai szerint, azaz
belélegzés, érintkezés bőrrel és szemmel, valamint
lenyelés.
15- A legfontosabb tünetek/hatások, akut, illetve
késleltetett formában.
16- Az azonnali orvosi ellátás és szükség esetén
különleges kezelés indikációja.
175.Tűzoltási intézkedések- Megfelelő tűzoltó közegek.
18- A vegyi anyagnak tulajdonítható különleges
kockázatok (például bármely veszélyes égéstermék
természete).
19- Különleges védőberendezések és óvintézkedések
tűzoltók számára.
206.Az anyag kiömlésekor
szükséges intézkedések
- Személyi óvintézkedések, védőfelszerelés és
vészhelyzeti eljárások.
21- Környezeti óvintézkedések.
22- Az összegyűjtés és mentesítés módszerei és eszközei.
237.Kezelés és tárolás- A biztonságos kezeléssel kapcsolatos óvintézkedések.
24- A biztonságos tárolás feltételei, ideértve minden
esetleges összeférhetetlenséget.
258.Kitettség ellenőrzése/személyi- Ellenőrzési paraméterek (például foglalkozási
védelemkitettségi határértékek).
26- Megfelelő műszaki óvintézkedések.
27- Egyedi védelmi intézkedések, mint például személyes
védőfelszerelés.
289.Fizikai és kémiai tulajdonságok- Lásd az Iránymutatásokat a 2. mellékletben.
2910.Stabilitás és reakcióképesség- Kémiai stabilitás.
30- Lehetséges veszélyes reakciók.
31- Megelőzés módjai (például statikus kisülés).
3211.Toxikológiai információ- Tömör, de teljes, és közérthető leírás a különböző
toxikológiai (egészségügyi) hatásokról, és az említett
hatások beazonosítására alkalmazott rendelkezésre
álló adatok, ideértve a következőket:
33- A kitettség valószínű módjaira vonatkozó információ
(belélegzés, lenyelés, érintkezés bőrrel és szemmel).
34- A fizikai, kémiai és toxikológiai jellemzőkkel
kapcsolatos tünetek.
35- A rövid és hosszú távú kitettségből adódó késleltetett
és azonnali hatások, valamint krónikus hatások.
36- A toxicitás számszerű mérése (mint például akut
toxicitási becslések).
37- Lásd az Iránymutatásokat a 2. mellékletben.
3812.Ökológiai információ- Ökotoxicitás (vízi és földi, ahol ez rendelkezésre áll).
39- Tartósan megmaradás és lebomlóképesség.
40- Bioakkumulációs képesség.
41- Áramlás talajban.
42- Egyéb kedvezőtlen hatások.
43- Lásd az Iránymutatásokat a 2. mellékletben.
4413.Ártalmatlanítási szempontok- Visszamaradt hulladék ismertetése és információ azok
biztonságos kezeléséről és ártalmatlanítási
módszereiről, összhangban a MARPOL egyezmény
követelményeivel.
4514.Szállítási információ- UN szám, ahol értelmezhető.
46- UN megfelelő szállítási megnevezés, értelemszerűen.
47- Szállítási kockázati kategória (kategóriák),
értelemszerűen.
48- Különleges óvintézkedések, amelyeket a
felhasználónak ismernie kell, vagy amelyeket be kell
tartania a szállítással kapcsolatban (például fűtési és
szállítási hőmérsékletek).
49- Megjegyzés, miszerint a termék a MARPOL
egyezmény I. melléklete szerint került szállításra.
5015.Szabályozási információ- A szóban forgó termékre nézve specifikus biztonsági,
egészségügyi és környezeti előírások.
5116.Egyéb információ, ideértve a- Verziószám.
biztonsági adatlapok (MSDS)- Kiadás kelte.
elkészítésével és módosításával- Kiadás forrása.
kapcsolatos információt

2.

TÁJÉKOZTATÓ A MARPOL EGYEZMÉNY I. MELLÉKLETE SZERINTI OLAJRAKOMÁNY, ÉS ÜZEMANYAG OLAJ MSDS BIZTONSÁGI ADATLAPJAINAK KITÖLTÉSÉHEZ

I. Folyadék kategóriák a MARPOL EGYEZMÉNY I. melléklete szerinti olajrakomány és üzemanyagolaj biztonsági adatlapjának (MSDS) kitöltéséhez

1. nyersolajok;

2. üzemanyag és maradék olajok, ideértve a hajók üzemanyag tartályait*;

3. félkész párlatok, hidraulika olajok és kenőolajok;

4. gázolajok, ideértve a hajó üzemanyag tartályait**;

5. kerozinok;

6. nafták és kondenzátumok;

7. benzinelegyítő alapanyagok;

8. benzin és párlatok;

9. aszfalt oldatok.

II. A MARPOL egyezmény I. mellékletében meghatározott tulajdonságok és információ mellett közölni kell az alábbi tulajdonságokat és információt:

1. az MSDS 2. szakaszában az alábbiakra vonatkozóan meg kell adni a megfelelő kockázati azonosítást, a 3. szakaszában az összetételt, illetve az alkotóelemekre vonatkozó információt, és a 11. szakaszában a toxikológiai információt:

a) benzol - amennyiben egyenlő vagy nagyobb, mint 0,1 súlyszázalék arányban van jelen (még akkor is, ha az az anyag természetesen előforduló alkotóeleme);

b) hidrogénszulfid - amennyiben bármilyen koncentrációban, folyékony vagy gőz nemű állapotban van jelen, vagy ha lehetséges, felgyülemlése a tartály páraterében; és

c) össz kéntartalom - amennyiben egyenlő vagy nagyobb, mint 0,5 súlyszázalék, jelenlétét az MSDS 3. szakaszában kell feltüntetni, és figyelmeztetni kell a hidrogénszulfid kialakulásának veszélyére a 2. és 11. szakaszában;

2. a fizikai és kémiai tulajdonságok az MSDS 9. szakaszában:

a) megjelenés (fizikai állapot, szín stb.);

b) szag;

c) cseppenéspont;

d) forrási tartomány;

e) lobbanáspont;

f) felső és alsó gyulladási vagy robbanási határértékek;

g) páranyomás [Reid féle páranyomás (RVP), értelemszerűen];

h) pára sűrűség;

i) sűrűség;

j) öngyulladási hőmérséklet; és

k) kinematikai viszkozitás; és

3. az MSDS 12. szakaszában ökológiai információk: Tartósan megmaradó vagy nem megmaradó olaj a Nemzetközi Olajszennyezési Kártérítési (IOPC) Alap meghatározása szerint.***

* Lásd az ISO 8217:2005. szabványt, Kőolajtermékek, Üzemanyagok (F. osztály) - Tengerészeti üzemanyagok specifikációi, 2. táblázat.

** Lásd az ISO 8217:2005. szabványt, Kőolajtermékek, Üzemanyagok (F. osztály) - Tengerészeti üzemanyagok specifikációi, 1. táblázat.

*** A Nemzetközi Olajszennyezési Kártérítési (IOPC) Alap meghatározása: "Nem megmaradó olaj az az olaj, amely a szállítás idején szénhidrogén frakciókból áll, (a) amelynek legalább 50 térfogatszázaléka 340 °C-nál párlódik le (645 °F), és (b) melynek legalább 95 térfogatszázalék 370 °C (700 °F) hőmérsékleten párolódik le, az ASTM D-86/78 sz. módszere, vagy annak bármely későbbi módosítása szerint vizsgálva".

3. melléklet az 54/2011. (X. 19.) NFM rendelethez

Adatszolgáltatás a veszélyes árukat, káros és szennyező anyagokat érintő események során

ABCD
1TávgépíróTelefon (választható)FunkcióSzükséges információ
2A rendszerA rendszerRendszerazonosító Jelentés típusaHajózási
megnevezésemegnevezéseadatszolgáltatási
(pl. AMVER/rendszervagy a
legközelebbi
megfelelő parti
rádióállomás
3AUSREP/MAREP/(pl.AMVER/Jelentés típusa
ECAREG/JASREP
4AUSREP/MAREP/
5ECAREG/JASREP)
6Állam teljes
meghatározása
7SPÁthajózási terv
8PRHelyzetjelentés
9DRÚtiránytól való
eltérés jelentése
10FRUtolsó jelentés
11DGVeszélyes áruk
bejelentése
12HSKáros anyagok
bejelentése
13MPTengert szennyező
anyagok bejelentése
14Teljes meghatározásEgyéb további
jelentés
15AHajó (alfa)HajóNév, hívójel vagy
hajó kikötési
helyének azonosítója
és zászló
16BIdő (bravo)Az esemény napja és idejeEgy 6-jegyű
számcsoport, amely
megadja a hónap
napját (első két
számjegy), az órát és
a percet (utolsó négy
számjegy) Az UTC
időzónától eltérő
időzóna esetében
17CPozíció (charlie)PozícióEgy 4-jegyű
számcsoport, amely
fokban és percben
adja meg az É (északi)
vagy D (déli) földrajzi
szélességet és egy
5-jegyű számcsoport,
amely fokban és
percben adja meg az
K (keleti) vagy NY
(nyugati) földrajzi
hosszúságot; vagy
18DPozíció (delta)PozícióKiigazított
iránymeghatározás
(első 3 számjegy) és
távolság (távolság
megadása) tengeri
mérföldben egy
egyértelműen
meghatározott
irányjelző bójától
(bója meghatározása)
19EIrányvonal (echo)Kiigazított iránymeghatározásEgy 3-jegyű
számcsoport
20FSebesség (foxtrot)Sebesség csomóban és a csomó
tizedében kifejezve
Egy 3-jegyű
számcsoport
21GElhajózott (golf)Indulási kikötőUtolsó kikötő neve
22HBelépés (hotel)Rendszerbe való belépés napja, ideje
és pontja
Belépés ideje a (B)
pont szerint és
belépési pozíció a (C)
vagy (D) pont szerint
23ICélállomás és ETACélállomás és az érkezés várhatóA kikötő neve és a
(India)idejedátum-idő
számcsoport a (B)
pont szerint
24JRévkalauz (juliet)RévkalauzAnnak közlése, hogy
van-e mélytengeri
vagy helyi révkalauz
a fedélzeten
25KKilépés (kilo)A rendszerből való kilépés napja,
ideje és pontja vagy a hajó
megérkezése a célállomásra
Kilépés ideje a (B)
pont szerint és
kilépési pozíció a (C)
vagy (D) pont szerint
26LÚtvonal (lima)Útvonal információkTervezett útirány
27MRádióhírközlés (mike)RádióhírközlésA figyelt
állomások/frekvenciák
teljes megnevezése
28NKövetkező jelentés
(november)
A következő jelentés idejeDátum-idő
számcsoport a (B)
pont szerint
29OMerülési magasságAktuális maximális statikus merülésiMétert és centimétert
(oscar)magasság méterbenjelentő 4-jegyű
számcsoport
30PSzállítmányFedélzeten található szállítmánySzállítmány és az
emberekre, illetve a
környezetre esetleg
kockázatot jelentő
veszélyes káros
anyagokra vonatkozó
részletek (Lásd
részletesen az
adatszolgáltatási
követelményeknél)
31QMeghibásodás, kár,Meghibásodás/kár/hiányosság/egyébMeghibásodások, kár,
hiányosság,korlátozásokhiányosságok vagy
korlátozásokegyéb korlátozások
(guebec)rövid részletezése
(Lásd részletesen az
adatszolgáltatási
követelményeknél)
32RSzennyezés/tengerbeSzennyezés vagy tengerbe veszettA szennyezés (olaj,
veszett veszélyesveszélyes áruk részletezésevegyi anyagok stb.)
áruk (romeo)vagy tengerbe
veszett veszélyes
áruk rövid
ismertetése, pozíció
megadása a (C) vagy
(D) pont szerint (Lásd
részletesen az
adatszolgáltatási
követelményeknél)
33Időjárási viszonyokAz uralkodó időjárási
és tengeri viszonyok
rövid ismertetése
34SIdőjárás (sierra)A hajó
képviselőjének vagy
tulajdonosának vagy
mindkettőnek a neve
35TKépviselő (tango)információk megadása céljából(Lásd részletesen az
adatszolgáltatási
követelményeknél)
36UMéret és típus
(uniform)
A hajó mérete és típusaHajóhosszúság,
hajószélesség,
tonnatartalom és
típus stb., igény
szerint
37VMedic (victor)Egészségügyi személyzetOrvos, egészségügyi
asszisztens, ápoló,
(egészségügyi
szakdolgozó),
egészségügyi
szakképesítéssel nem
rendelkező
személyzet
38WSzemélyek (whiskey)A fedélzeten tartózkodó személyek
száma
Szám megadása
39XÉszrevételekEgyébBármely további
információ adott
esetben, eseményről
vagy akár
eseményben, akár
segítségnyújtásban
vagy mentésben
érintett más hajókról
adott rövid
tájékoztatás (Lásd
részletesen az
adatszolgáltatási
követelményeknél)
40YTovábbítás (yankee)Az adatszolgáltatás más rendszerbe
történő továbbítására irányuló kérés,
pl. AMVER, AUSREP, JASREP, MAREP
stb.
Jelentés tartalma
41ZJelentés vége (zulu)Jelentés végeTovábbi információ
nem szükséges

1. ELJÁRÁSOK

Útmutató az adatszolgáltatáshoz:

A B
1.1.Áthajózási terv- Egy adott rendszeren belüli kikötőből való indulás, illetve lehetőleg
közvetlenül az indulás előtt vagy az adott rendszer által lefedett területre
való belépéskor.
1.2.Helyzetjelentés- Amikor az a rendszer hatékony üzemelésének biztosításához szükséges.
1.3.Útiránytól való eltérés jelentése- Ha a hajó pozíciója jelentősen eltér attól, ami az előző jelentések alapján
előre látható lett volna, ha a jelentett útvonal megváltozik vagy a
hajóparancsnok döntése alapján.
1.4.Utolsó jelentés- A rendeltetési kikötőbe való megérkezéskor és egy adott rendszer által
lefedett terület elhagyásakor.
1.5.Veszélyes áruk bejelentése- Amennyiben károkozással vagy valószínűleg azzal járó esemény
következik be azáltal, hogy csomagolt, köztük szállítókonténerben,
hordozható tartályokban, közúti és vasúti járművekben, valamint
hajócsónakokban található veszélyes anyagok kerültek a hajóról tengerbe.
1.6.Káros anyagok bejelentése- Amennyiben olajkibocsátással (MARPOL egyezmény I. melléklet) vagy
ömlesztetett folyékony halmazállapotú mérgező hatású anyagok (MARPOL
egyezmény II. melléklet) kibocsátásával vagy valószínű kibocsátásával járó
esemény következik be.
1.7.Tengert szennyező anyagok- Abban az esetben, ha károkozással vagy valószínűleg azzal járó esemény
bejelentésekövetkezik be azáltal, hogy csomagolt formátumú, köztük
szállítókonténerben, hordozható tartályokban, közúti és vasúti
járművekben, valamint hajócsónakokban található, a Nemzetközi Tengeri
Veszélyes Áru Szállítási Szabályzat szerint a tenger szennyezését okozó,
káros anyagok kerültek a hajóról a tengerbe (MARPOL egyezmény III.
melléklet).
1.8.Egyéb további jelentés- A további jelentéstétel az rendszereljárásoknak megfelelően történik,
amelyről az Általános alapelvek 9. pontjában foglaltak szerint értesítést
küldtek.
2.1.A jelentésből mellőzendők a hajózási adatszolgáltatási formátum nem megfelelő részei.
2.2.Nyelvi nehézségek esetében anyelvhasználat tekintetében az angol nyelv és lehetőség szerint a Szabványos
Tengerészeti Navigációs Szótár használata szükséges. Részletes tájékoztatás küldése esetén akár a Nemzetközi
Kódjelzések Könyve is alkalmazható. A Nemzetközi Kódjelzések Könyvének alkalmazásakor a betűrendi tárgymutató
után kell beszúrni a megfelelő mutatót.
2.3.Útvonal információk közlésekor, minden fordulási pontnál az alábbi C pont szerint meg kell adni a földrajzi szélességet
és hosszúságot, valamint az e pontok között tervezett útirány típusát, például "RL" (szélirányszög), "GC" (nagy kör)
vagy "parti", illetve part menti hajózás esetében az alábbi B pontban megadott 6-jegyű számcsoporttal kifejezve kell
megadni a fontosabb pontok melletti elhaladás becsült napját és idejét.
3.A RÉSZLETES ADATSZOLGÁLTATÁSI ÚTMUTATÓ
3.1.Veszélyes áruk bejelentése (DG)
3.1.1.Az elsődleges jelentések a szabványos adatszolgáltatási formátum A, B, C (vagy D), M, Q, R, S, T, U, X pontjait
tartalmazzák. Az R pont részletezése a következő:
R1Az áruk pontos műszaki megnevezése vagy neve.
2UN-szám(ok).
3IMO kockázati osztály(ok).
4Az áruk gyártóinak neve, ha ismert vagy a címzett, illetve feladó neve.
5Csomagolás típusa, azonosító jelekkel. Annak megadása, hogy a csomagok
hordozható tartályban, illetve tartálykocsiban vagy szállítókonténerben vagy
egyéb rakományszállító egységben vannak-e. Meg kell adni az adott
egységhez tartozó, hivatalos regisztrációs jelzéseket és számokat.
6Az áruk becsült mennyisége és valószínűsíthető állapota.
7Annak megadása, hogy a tengerbe veszett áruk a vízen úsznak-e vagy
elmerültek.
8Annak megadása, hogy az áruvesztés még tart-e.
9Mi okozta a kárt.
3.1.2.Amennyiben a hajó állapota miatt fennáll a veszélye a csomagolt veszélyes áruk további tengerbe kerülésének, akkor
a szabványos adatszolgáltatási formátum P és Q pontja szerint kell adatot szolgáltatni. A P pont részletezése a
következő:
P1Az áruk pontos műszaki megnevezése vagy neve.
2UN-szám(ok).
3IMO kockázati osztály(ok).
4Az áruk gyártóinak neve, ha ismert vagy a címzett, illetve feladó neve.
5Csomagolás típusa, azonosító jelekkel. Annak megadása, hogy a csomagok
hordozható tartályban, illetve tartálykocsiban vagy szállítókonténerben vagy
egyéb rakományszállító egységben vannak-e. Meg kell adni az adott
egységhez tartozó, hivatalos regisztrációs jelzéseket és számokat.
6Az áruk becsült mennyisége és valószínűsíthető állapota.
3.1.3.Azokat az adatokat, amelyek nem állnak azonnal rendelkezésre, kiegészítő üzenet(ek)ben kell közölni.
3.2.Káros anyagok bejelentése (HS)
3.2.1.Amennyiben ténylegesen bekövetkezett kibocsátásról van szó, akkor a káros anyagokról szóló elsődleges jelentések
a szabványos adatszolgáltatási formátum A, B, C (vagy D), E, F, L, M, N, Q, R, S, T, U, X pontjait tartalmazzák.
Valószínűsíthető kibocsátás esetében (lásd 3.4.) a jelentésnek a P pontot is tartalmaznia kell. A P, Q, R, T és X pontok
esetében a következőket kell közölni:
P1A fedélzeten található olaj típusa vagy a folyékony halmazállapotú mérgező
hatású anyagok pontos műszaki megnevezése.
2UN-szám(ok).
3A szennyezés kategóriája (A, B,C vagy D) a folyékony halmazállapotú mérgező
hatású anyagok esetében.
4Az anyagokgyártóinak neve, adott esetben és ha ismert, vagy a címzett, illetve
feladó neve.
5Mennyiség.
Q1A hajó állapota, releváns esetben.
2Képesség a szállítmány/ballaszt/üzemanyag átrakására.
R1A tengerbe bocsátott olaj típusa vagy a folyékony halmazállapotú mérgező
hatású anyagok pontos műszaki megnevezése.
2UN-szám(ok).
3A szennyezés kategóriája (A, B,C vagy D) a folyékony halmazállapotú mérgező
hatású anyagok esetében.
4Az anyagokgyártóinak neve, adott esetben és ha ismert, vagy a címzett, illetve
feladó neve.
5Az anyagok becsült mennyisége.
6Annak megadása, hogy a tengerbe veszett áruk a vízen úsznak-e vagy
elmerültek.
7Annak megadása, hogy az áruvesztés még tart-e.
8Mi okozta a kárt.
9A kibocsátás, illetve a tengerbe veszett anyagok becsült mozgása, a jelenlegi
viszonyok megadásával, ha ismert.
10Ha lehetséges, a kiömlés felszínének megbecslése.
T1A hajó tulajdonosának és képviselőjének neve, címe, telex- és telefonszáma
(a hajó bérlője, ügyvezetője vagy üzemeltetője, illetve ügynökük).
X1A kibocsátással és a hajó mozgásával kapcsolatban zajló művelet.
2Kért, illetve másoktól kapott segítség vagy mentés.
3A segítséget nyújtó vagy mentést végző hajó parancsnokának közölnie kell a
végrehajtott vagy tervezett művelet részleteit.
3.2.2.A fenti előzetes jelentésben szereplő információk továbbítását követően, a lehető legtöbb, a tengeri környezet
védelme szempontjából alapvető fontosságú, az eseménnyel kapcsolatos információt kiegészítő adatszolgáltatás
keretében mielőbb közölni kell. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a P, Q, R, S és X pontokat.
3.2.3.Amennyire az gyakorlati szempontból lehetséges, a segítségnyújtási, illetve mentési műveletben részt vállaló vagy
arra felkért hajó kapitánya a szabványos adatszolgáltatási formátum A, B, C (vagy D), E, F, L, M, N, P, Q, R, S, T, U, X pontjai
kapcsán biztosít adatszolgáltatást. A kapitánynak a fejleményekről a parti államokat is folyamatosan tájékoztatnia kell.
3.3.Tengert szennyező anyagok bejelentése (MP)
3.3.1.Amennyiben ténylegesen bekövetkezett kibocsátásról van szó, akkor a tengert szennyező anyagokról szóló
elsődleges jelentések a szabványos adatszolgáltatási formátum A, B, C (vagy D), E, F, L, M, N, Q, R, S, T, U, X pontjait
tartalmazzák. Valószínűsíthető kibocsátás esetében (lásd 3.4.) a jelentésnek a P pontot is tartalmaznia kell. A P, Q, R, T és
X pontok esetében a következőket kell közölni:
P1Az áruk pontos műszaki megnevezése vagy neve.
2UN-szám(ok).
3IMO kockázati osztály(ok).
4Az áruk gyártóinak neve, ha ismert vagy a címzett, illetve feladó neve.
5Csomagolás típusa, azonosító jelekkel. Annak megadása, hogy a csomagok
hordozható tartályban, illetve tartálykocsiban vagy szállítókonténerben vagy
egyéb rakományszállító egységben vannak-e. Meg kell adni az adott
egységhez tartozó, hivatalos regisztrációs jelzéseket és számokat.
6Az áruk becsült mennyisége és valószínűsíthető állapota.
Q1A hajó állapota, releváns esetben.
2Képesség a szállítmány/ballaszt/üzemanyag átrakására.
R1Az áruk pontos műszaki megnevezése vagy neve.
2UN-szám(ok).
3IMO kockázati osztály(ok).
4Az áruk gyártóinak neve, ha ismert vagy a címzett, illetve feladó neve.
5Csomagolás típusa, azonosító jelekkel. Annak megadása, hogy a csomagok
hordozható tartályban, illetve tartálykocsiban vagy szállítókonténerben vagy
egyéb rakományszállító egységben vannak-e. Meg kell adni az adott
egységhez tartozó, hivatalos regisztrációs jelzéseket és számokat.
6Az áruk becsült mennyisége és valószínűsíthető állapota.
7Annak megadása, hogy a tengerbe veszett áruk a vízen úsznak-e vagy
elmerültek.
8Annak megadása, hogy az áruvesztés még tart-e.
9Mi okozta a kárt.
T1A hajó tulajdonosának és képviselőjének neve, címe, telex- és telefonszáma
(a hajó bérlője, ügyvezetője vagy üzemeltetője, illetve ügynökük).
X1A kibocsátással és a hajó mozgásával kapcsolatban zajló művelet.
2Kért, illetve másoktól kapott segítség vagy mentés.
3A segítséget nyújtó vagy mentést végző hajó parancsnokának közölnie kell a
végrehajtott vagy tervezett művelet részleteit.
3.3.2.A fenti előzetes jelentésben szereplő információk továbbítását követően, a lehető legtöbb, a tengeri környezet
védelme szempontjából alapvető fontosságú, az eseménnyel kapcsolatos információt adatszolgáltatás keretében
mielőbb közölni kell. E tájékoztatásnak tartalmaznia kell a P, Q, R, S és X pontokat.
3.3.3.Amennyire az gyakorlati szempontból lehetséges, a segítségnyújtási, illetve mentési műveletben részt vállaló vagy
arra felkért hajó kapitánya a szabványos adatszolgáltatási formátum A, B, C (vagy D), M, P, Q, R, S, T, U, X pontjai kapcsán
biztosít adatszolgáltatást. A kapitánynak a fejleményekről a parti államokat is folyamatosan tájékoztatnia kell.
Valószínű kibocsátás
3.4.
3.4.1.A hajó vagy a hajó berendezéseinek sérülése miatt bekövetkező anyagkibocsátás valószínűsége esetén indokolt
az adatszolgáltatás. Annak eldöntése során, hogy fennáll-e a kibocsátás valószínűsége és szükséges-e jelentést tenni,
többek között az alábbi tényezőket kell figyelembe venni:
1a hajó, a gépészeti berendezések, illetve eszközök sérülésének,
meghibásodásának vagy üzemzavarának jellege; és
2a tenger állapota, szélviszonyok és forgalomsűrűség az esemény
bekövetkeztének helyén és idején.
3.4.2.Elismerjük, hogy nem lenne célszerű pontosan meghatározni a valószínűsíthető kibocsátással járó események összes
típusát, ami aztán garantálhatná az adatszolgáltatási kötelezettséget. Mindazonáltal, mintegy általános irányelvként,
a hajókapitánynak a következő esetekben kell biztosítania az adatszolgáltatást:
1hajóbiztonságot befolyásoló sérülés, meghibásodás vagy üzemzavar; példák:
ütközés, zátonyra futás, tűz, robbanás, szerkezeti meghibásodás, elárasztás,
rakomány elmozdulása; valamint
2a gépészeti berendezések, illetve eszközök olyan meghibásodása vagy
üzemzavara, amely a hajózás biztonságát veszélyezteti; példák: a
kormányszerkezet, a főgép, az elektromos áramot előállító rendszer,
az alapvető hajózási navigációs segédeszközök meghibásodása, illetve
üzemzavara.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította az 1/2017. (I. 3.) NFM rendelet 62. §-a. Hatályos 2017.01.03.

Tartalomjegyzék