56/2011. (XI. 8.) NFM rendelet

az egyes légiközlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában és 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 71/2006. (IV. 3.) Korm. rendelet 32/A. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel, továbbá az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 94. § k) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró vidékfejlesztési miniszterrel egyetértésben,

a 8-9. §, a 10. § (2)-(3) bekezdése és a 11. § (2) bekezdése tekintetében a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 71/2006. (IV. 3.) Korm. rendelet 32/A. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben,

az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosítása

1. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R1.) a következő 1/A-1/D. §-sal egészül ki:

"1/A. § Az e rendeletben kihirdetett légtér módosítására, új légtér kijelölésére vonatkozó tervet, az e rendeletben meghatározottak szerint kell előterjeszteni a közlekedésért felelős miniszternek.

1/B. § A légtér módosítására, új légtér kijelölésére irányuló javaslat benyújtása előtt a kérelmező előzetes konzultációt kezdeményez a Nemzeti Légtér Koordinációs Munkacsoporttal (a továbbiakban: NLKM). Ennek keretében a kérelmező megadja a 4. melléklet 1. pontjában meghatározott információkat, az NLKM tájékoztatja a kérelmezőt az eljárásról, különösen az előzetes javaslat tartalmi elemeiről és a vonatkozó hazai és közösségi szabályozásról.

1/C. § (1) A kérelmező az 1/B. §-ban meghatározott tájékoztatás alapján készíti el az előzetes javaslatot, és azt benyújtja a közlekedésért felelős miniszter útján az NLKM-nek. Az előzetes javaslatnak legalább a 4. melléklet 2. pontjában meghatározottakat kell tartalmaznia.

(2) Ha az előzetes javaslat nem tartalmazza a 4. melléklet 2. pontjában meghatározott elemeket, az NLKM az előzetes javaslatot érdemben nem tárgyalja.

(3) Az NLKM tagjainak, az NLKM ülésein tanácskozási joggal résztvevőknek, továbbá más érintett szervezeteknek az előzetes javaslat véleményezésére harminc nap áll rendelkezésre, de indokolt esetben az NLKM titkára ennél rövidebb időt is meghatározhat. Az NLKM a vélemények vagy szükség szerint azok egyeztetése alapján előzetes döntési javaslatot készít.

(4) Az előzetes javaslat támogatásáról, elutasításáról vagy a további eljárásról a kérelmezőt írásban kell tájékoztatni.

(5) Ha az NLKM előzetes döntési javaslatának előkészítése során érdekütközés vagy kockázat merül fel az előzetes javaslattal kapcsolatosan, a kérelmezőnek az érdekelt felek bevonásával egyeztetést kell lefolytatnia, amelynek eredményét az előzetes javaslathoz csatolni kell. Az NLKM ezt követően az egyeztetés eredménye alapján alakítja ki a (3) bekezdés szerinti előzetes döntési javaslatát.

(6) Repülőtér létesítése vagy fejlesztése esetén a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló kormányrendelet szerinti létesítési vagy fejlesztési engedély megszerzését megelőzően kell az előzetes javaslatot benyújtani. A létesítési engedélyhez szükséges dokumentációnak az NLKM (3) bekezdésben meghatározott döntési javaslatát kell tartalmaznia.

1/D. § (1) Az NLKM előzetes döntési javaslata alapján a kérelmező elkészíti a légtér módosítására, új légtér kijelölésére vonatkozó tervet (a továbbiakban: végleges javaslat), amelynek kötelező tartalmi elemeit a 4. melléklet 2. pontját kiegészítve a 4. melléklet 3. pontja tartalmazza.

(2) A kérelmező végleges javaslatát annak teljes dokumentációjával a közlekedésért felelős miniszter útján terjeszti az NLKM elé, amely testület döntési javaslatot készít a végleges javaslatról.

(3) Repülőtér létesítése vagy fejlesztése esetén a (2) bekezdés szerinti hozzájáruló döntés a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló kormányrendelet szerinti létesítési vagy fejlesztési engedély megléte esetén hozható.

(4) A végleges javaslat támogatásáról, elutasításáról vagy a további eljárásról kialakított döntési javaslatról írásban kell tájékoztatni a kérelmezőt.

(5) A légtér módosítására, új légtér kijelölésére irányuló végleges javaslathoz a 2150/2005/EK bizottsági rendelet 7. cikke szerinti biztonsági felmérést kell készíteni a 4. melléklet 3.2. és 3.6. pontjában foglalt tartalmi követelmények szerint.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott biztonsági felmérés elkészítésének vezetésére alkalmasnak az a személy tekinthető, aki az EUROCONTROL Safety Regulatory Requirement (ESARR) előírásoknak megfelelő, az EUROCONTROL Safety Assessment Methodology elemeivel megegyező tartalmú funkcionális veszélyelemzés (Functional Hazard Assessment) elkészítésének elsajátítására alkalmas, a 4. melléklet 4. pontjában meghatározott képzést végzett.

(7) A biztonsági felmérés megfelelőségéről a légiközlekedési hatóság nyilatkozik."

2. § Az R1. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. § (1) A 3. mellékletben meghatározott, a légiközlekedési hatóság engedélyével igénybe vehető korlátozott légtér igénybevételére a légiközlekedési hatóság -a6.§ (4) bekezdés b) pont bf) alpontjában meghatározott eset kivételével - a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 22. §-a szerinti engedéllyel rendelkező szervezetnek adhat engedélyt.

(2) A korlátozott légtér igénybevétele iránti kérelemnek - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl - tartalmaznia kell:

a) a korlátozott légtér nevét, azonosítóját,

b) a korlátozott légtér igénybevételének célját,

c) a repülés során használt légijármű típusát, lajstromjelét vagy azonosítójelét,

d) a légtér igénybevételének tervezett kezdő dátumát és időpontját UTC-ben, valamint időtartamát,

e) környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér esetében az a)-d) pontokban foglaltakon túl, amennyiben ismert, a repülés útvonalát és magasságát, vagy ha a tervezett repülési útvonalra és magasságra vonatkozó információk nem állnak rendelkezésre a kérelmezés időpontjában, az igénybe venni kívánt légtérrész oldalhatárait WGS-84 rendszerű földrajzi koordináták szerint, valamint alsó és felső határát a földfelszíntől számítva, méterben.

(3) A korlátozott légtér igénybevételét a légiközlekedési hatóság legfeljebb harminc napra engedélyezheti. A határozatnak - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl - a (2) bekezdésben meghatározott adatokat kell tartalmaznia.

(4) Légi kutató-mentő repülés, mentőrepülés, rendészeti vagy bűnüldözés feladata céljából végzett repülés, valamint valós légvédelmi repülés esetében a korlátozott légtér igénybevételéhez engedély nem szükséges.

(5) A légiközlekedési hatóság a korlátozott légtér igénybevételének engedélyezéséről kiadott határozatát megküldi a korlátozással érintett légtérben illetékes légiforgalmi szolgálatnak.

(6) A korlátozott légtérben végrehajtott repülésekre - a korlátozást figyelembe véve - azon légiforgalmi és repülési szabályokat, eljárásokat kell alkalmazni, amelyek a vele közös részt alkotó légiforgalmi légtérre vagy időszakosan korlátozott légtérre vonatkoznak."

3. § (1) Az R1. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"15. § (1) A magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I. 16.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rendelet) meghatározott eseti légtér kijelölése iránti kérelmet harminc nappal a tervezett igénybevétel előtt, a katonai légügyi hatósághoz kell benyújtani.

(2) Az eseti légterek kijelölése során a katonai légügyi hatóság egyidejűleg nem jelölhet ki olyan eseti légtereket, amelyek térben és időben átfedik egymást.

(3) Az eseti légteret - a (4) bekezdésben foglalt eltéréssel - a légtér kijelölés indokául szolgáló esemény, rendezvény időtartamára lehet kijelölni.

(4) Az eseti légteret a 15/A. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott esetben egy évben legfeljebb két alkalommal, alkalmanként 90 napra lehet kijelölni. Harmadik alkalommal az eseti légteret akkor lehet kijelölni, ha ezzel egyidejűleg a kérelmező kezdeményezte az 1/A-1/D. § szerinti légtér-kijelölést.

(5) Amennyiben az eseti légtér kijelölését a kérelmező ellenőrzött légtérben vagy olyan légtérben kezdeményezi, ahol műszer szerinti repülési eljárás engedélyezett, a kérelemhez a kérelmezőnek mellékelnie kell a 2150/2005/EK bizottsági rendelet 7. cikkében meghatározott biztonsági elemzést a 4. melléklet 3.2. és 3.6. pontjában foglalt tartalmi követelmények szerint.

(6) Amennyiben az eseti légteret olyan légtéren belül tervezik kijelölni, amelyben műszer szerinti repülés engedélyezett, a kérelemhez mellékelni kell az illetékes légiforgalmi szolgáltató véleményét a közzétett repülési eljárások biztonságos végrehajthatóságáról az eseti légtér kijelölése esetén."

(2) Az R1. a következő 15/A. §-sal egészül ki:

"15/A. § (1) Eseti légteret a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében kell kijelölni:

a) a Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében, és ha a repülés nem hajtható végre a légiforgalmi légtérre meghatározott repülési szabályok szerint, a Korm. rendelet 1. § (3) bekezdésében meghatározott esetben,

b) légi bemutatókhoz, ejtőernyős bemutatókhoz, és ha a repülés nem hajtható végre a légiforgalmi légtérre meghatározott repülési szabályok szerint, repülősport-rendezvényekhez,

c) a külön légtér-igénybevétellel járó katonai vagy rendészeti műveletekhez,

d) gyakorló ejtőernyős ugráshoz vagy gyakorló műrepülés céljából az ATZ-vel, TIZ-zel nem rendelkező repülőterek esetében.

(2) Az eseti légtér kijelölésére vonatkozó kérelemnek - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl - tartalmaznia kell:

a) a légtér oldalhatárait WGS-84 rendszerű földrajzi koordináták szerint,

b) a légtér-igénybevétel dátumát, a kezdés és befejezés időpontját (UTC-ben),

c) az igényelt légtér alsó és felső határát,

d) a légtérigénylés indokát,

e) a légtérben a légiforgalom szervezéséért felelős személy vagy szolgálat megnevezését és elérhetőségét,

f) a légtérigénylő - a tevékenység szervezéséért - felelős személy nevét és elérhetőségét.

(3) Az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott esetben a kérelemhez mellékelni kell a 4. melléklet 2.10. pontja szerint elkészített biztonsági felmérést, amelynek tartalmaznia kell a tervezett változtatásokkal érintett légiforgalmi szolgálatokkal, egyéb érintett szervezetekkel történt egyeztetés dokumentációját is, valamint a felmerülő kockázatok csökkentéséhez szükséges eljárásokat.

(4) Ha az eseti légtér kijelölésének indoka az (1) bekezdés b) pontjában vagy a Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében meghatározott esemény megtartása, úgy a kérelmezőnek a légiközlekedésről szóló törvényben előírt egyéb engedély megszerzésére irányuló eljárást az eseti légtér kijelölésére irányuló eljárással egy időben kell megindítania.

(5) Az eseti légtér kijelölésére vonatkozó határozatnak - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl - tartalmaznia kell a kérelemben megadott adatokat.

(6) A katonai légügyi hatóság az eseti légtér kijelölésére vonatkozó határozatot a légtér működésének megkezdése előtt legkésőbb 7 nappal megküldi a légiforgalmi tájékoztató szolgálatnak közzététel céljából, valamint a Budapest ATS Központnak."

4. § Az R1. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"16. § (1) Az eseti légtér igénybevételének megkezdését - a határozatban engedélyezett kezdő időpontja, illetve a b) pont esetében a szüneteltetés időpontja előtt legalább 30 perccel - a 15/A. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott személy köteles a Budapest ATS Központnak megadni a következő információkkal:

a) az igénybevétel valós kezdésének időpontja (a továbbiakban: aktiválás), és a tervezett befejezés időpontja,

b) ha az igénybevétel legalább 30 percig szünetel, az ismételt aktiválás tervezett időpontja,

c) az engedélyezett eseti légtér kiterjedésének csökkentése a tényleges feladat függvényében,

d) az igénybevétel várható befejezésének időpontja, ha az korábbi a határozatban engedélyezett befejező időpontnál.

(2) Ha az engedélyes a Budapest ATS Központnak megadott kezdési időpontot követő 30 percen belül a légtér igénybevételét nem kezdi meg, a 15/A. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott személynek új kezdési időpontot kell megadnia, illetve, ha a tevékenységet az engedélyezett befejezési időpont előtt befejezik, erről azonnal tájékoztatnia kell a Budapest ATS Központot.

(3) Az eseti légteret az (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti aktiválás időpontjától

a) a katonai légügyi hatóság határozatában engedélyezett befejező időpontig vagy az (1) bekezdés d) pontja szerint bejelentett időpontig és

b) a katonai légügyi hatóság határozatában engedélyezett kiterjedésben vagy az (1) bekezdés c) pontja szerint megadott csökkentett kiterjedésben kell működőnek tekinteni.

(4) Az eseti légtér nem vehető igénybe

a) a határozatban engedélyezett időpont előtt,

b) a határozatban engedélyezett időponton vagy ha az (1) bekezdés d) pontja szerint a befejezés időpontját bejelentették, akkor a bejelentett időponton túl, valamint, ha az (1) bekezdés c) pont szerint a légtér kiterjedését csökkentették, akkor azt meghaladóan.

(5) Az eseti légtér a 15/A. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározott légtérigénylő hozzájárulásával vehető igénybe."

5. § Az R1. a következő alcímmel és 18/A. §-sal egészül ki:

"Légtéradatok archiválása

18/A. § A veszélyes légtér, az időszakosan korlátozott légtér, az eseti légtér és a koordinált légtér igénylésére és igénybevételére vonatkozó, a Budapest ATS Központnak megadott adatokat a Budapest ATS Központnak 30 napig meg kell őriznie."

6. § Az R1. 20. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A katonai légijárművek földközeli és kis magasságú, 250 kt (460 km/h) lAS-nél nagyobb sebességű harcászati jellegű útvonalrepüléseinek végrehajtása a légterekre vonatkozó szabályok szerint kijelölt katonai légi folyosóban történhet."

7. § Az R1. az 1. melléklet szerinti 4. melléklettel egészül ki.

2. A légi forgalom irányításának szabályairól szóló 16/2000. (XI. 22.) KöViM rendelet módosítása

8. § (1) A légi forgalom irányításának szabályairól szóló 16/2000. (XI. 22.) KöViM rendelet (a továbbiakban: R2.) 1. számú melléklet 1. Fejezet 1.17.4.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.17.4.1. A polgári légiforgalmi szolgálati egységeknek továbbítaniuk kell a légvédelmi szervek számára a nemzetközi repülést végző, ismert légi járművek tervezett és tényleges mozgására vonatkozó adatokat az azonosítás megkönnyítése és az esetleges elfogások elkerülése érdekében."

(2) Az R2. 2. számú melléklet 8. Fejezet 8.7.3.9 pontja a következő rendelkezéssel egészül ki:

"A várakozó és más légijárművek közötti vízszintes radarelkülönítési minimumot az illetékes légiforgalmi irányító szolgálat a légiközlekedési hatóság jóváhagyásával nem kevesebb, mint 5 NM (9,3 km)-re csökkentheti, ha dokumentált repülésbiztonsági értékelés alapján a csökkentett elkülönítés megfelel az elfogadható repülésbiztonsági szintnek."

3. A Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet módosítása

9. § A Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet (a továbbiakban: R3.) melléklet 3. Fejezet 3.6.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.6.1. A 117,975-137,000 MHz frekvenciasávban működő, 25 kHz vagy kisebb csatornaosztású rádiótávbeszélő üzemmódú rádióberendezéssel kell felszerelni:

- ellenőrzött légtérben működő,

- az éjszakai VFR repülést végző,

- az államhatárt keresztező légi járműveket."

4. Záró rendelkezések

10. § (1) Az R1.

a) 6. § (4) bekezdés b) pontjában a "kivéve az 5. § (1) bekezdésében meghatározott" szövegrész helyébe a "kivéve az 5. § (4) bekezdésében meghatározott" szöveg,

b) 25. § (5) bekezdés a) pontjában az "5. cikk (3) bekezdése, 6. cikk (1) bekezdése" szövegrész helyébe a "4. cikke, 5. cikk (3) bekezdése, 6. cikk (1) bekezdése, 7. cikk" szöveg,

c) 2. melléklet "I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK" címet követő táblázat "Polgári repülőtéri körzetek" címe alatt a "Ferihegy CTR" szövegrész helyébe a "Budapest CTR" szöveg,

d) 2. melléklet "I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK" cím "ATS ÁTRUHÁZÁS" alcím 1. pont a) alpont (2) bekezdésében a "480023N 0170938E - 475420N 0172757E - 475119N 0173231E - 474916N 0173700E - 474151N 0173241E -474222N 0172540E - 474506N 0170537E - 474225N 0170456E - 473244N 0164214E - 465209N 0160650E" szövegrész helyébe a "480024N 0170939E - 474227N 0170500E - 473244N 0164214E - 465209N 0160650E" szöveg,

e) "I. ELLENŐRZÖTT LÉGTEREK" cím alatt "ATS ÁTRUHÁZÁS" alcím alatti 1. pont a) alpont (3) bekezdésében szereplő "ferihegyi QNH" szövegrész helyébe a "budapesti QNH" szöveg

lép.

(2) Az R2.

a) 1. számú melléklet 1. Fejezet 1.8.2.2. alpontjában és 5. Fejezet 5.2.2.1.6. alpontjában a "Budapest-Ferihegy" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér" szöveg,

b) 2. számú melléklet 4. Fejezet 4.10.1.3 pontjában a "Budapest-Ferihegyi QNH" szövegrész helyébe a "budapesti QNH" szöveg,

c) 2. számú melléklet 2. függelék "2. Példák az ATS közleményekre" alcímet követő 2.3.6.2.1. alpontjában a "Budapest/Ferihegyről" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről" szöveg,

d) 2. számú melléklet 8. Függelék 2.4. pontjában a "Ferihegy CTR-ben" szövegrész helyébe a "Budapest CTR-ben" szöveg,

e) 2. számú melléklet 8. függelék 2.5.1. és 2.5.2. alpontjában a "Budapest/Ferihegy repülőtérre" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre" szöveg

lép.

(3) Az R3. melléklet

a) 2. Fejezet 2.2.5.4. pontjában a "Budapest-Ferihegyi CTR-ben" szövegrész helyébe a "Budapest CTR-ben" szöveg,

b) 2. Fejezet 2.11.5.3. pontjában a "Budapest-Ferihegyről" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről" szöveg,

c) "B" Függelék 4.5. pontját követő megjegyzésben a "Budapest-Ferihegy repülőtérre" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre" szöveg,

d) "E" függelék I. rész 3.3.2.1. pont (ii) alpontjában a "Budapest-Ferihegy repülőtérről" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről" szöveg, valamint a "Budapest-Ferihegyi repülésbejelentő irodán" szövegrész helyébe a "Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodáján" szöveg,

e) "E" függelék I. rész 3.3.2.1. pont (iv) alpontjában a "Budapest-Ferihegyi repülőtér repülésbejelentője" szövegrész helyébe a "Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodája" szöveg,

f) "E" függelék I. rész 3.3.3.2. pontjában a "Budapest-Ferihegyi repülésbejelentőn" szövegrész helyébe a "Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodáján" szöveg,

g) "E" függelék I. rész 4. pontjában a "Budapest-Ferihegyi repülőtér repülésbejelentőjénél" szövegrész helyébe a "Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodájánál" szöveg,

h) "E" függelék I. rész 7.2. pontjában a "Budapest-Ferihegyi repülésbejelentő irodához" szövegrész helyébe a "Légiforgalmi szolgálatok bejelentő irodához" szöveg,

i) "E" függelék I. rész 7.3. a) pont (ii) alpontjában és b) pont (ii) alpontjában a "Budapest-Ferihegyi repülésbejelentő" szövegrész helyébe a "Légiforgalmi szolgálatok bejelentő iroda" szöveg,

j) "E" függelék I. rész "8. Telefon- és telefaxszámok" pont alatti táblázatban a "Budapest-Ferihegy" szövegrész helyébe a "HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat" szöveg,

k) "E" függelék II. rész "2. Az FPL űrlap kitöltése" pont "2.2. Az FPL űrlap rovatainak és mezőinek kitöltése" alpont, "15. rovat: ÚTVONAL" cím, "Példák az ATS útvonalakon kívül végrehajtott belföldi repülések útvonalának leírására" alcímet követő táblázatban a "Budapest Ferihegy", valamint a "Budapest Ferihegyi" szövegrész helyébe a "Budapest (Liszt Ferenc)" szöveg,

l) "H" függelék 2. pontjában a "Budapest-Ferihegy repülőtérről/re" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről vagy oda" szöveg,

m) "L" Függelék címében a "BUDAPEST-FERIHEGY" szövegrész helyébe a "BUDAPEST" szöveg,

n) "L" Függelék címét követő Megjegyzésben és az 1. pont címében a "Budapest-Ferihegy" szövegrész helyébe a "Budapest" szöveg,

o) "L" Függelék 1.1.3. pontjában a "Budapest-Ferihegy repülőtérre" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre" szöveg,

p) "L" Függelék 1.2.1.1. pontjában a "Budapest-Ferihegyi TWR" szövegrész helyébe a "Budapesti TWR" szöveg,

q) "L" Függelék 1.2.1.2. pontjában a "Budapest-Ferihegy repülőtérre" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre" szöveg,

r) "L" Függelék 1.3. pontjában a "Budapest-Ferihegyi repülőtéren" szövegrész helyébe a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren" szöveg

lép.

11. § (1) Hatályát veszti az R1. 3. melléklet Korlátozott légterek cím alatti táblázatának utolsó, "Határsáv" légtér azonosítóval megjelölt sora.

(2) Hatályát veszti az R3. melléklet

a) 2. Fejezet 2.3.1.2. pont d) alpontja,

b) "E" függelék II. Rész 2.2. pont, "15. rovat: ÚTVONAL" cím, "Budapest FIR-re vonatkozó egyedi előírások" alcím alatt az "Az államhatár menti korlátozott légtérben tervezett repülésekre benyújtott FPL-ken a 18. rovatban RMK/ADIZFLIGHT jelölést kell használni, kiegészítve a katonai légügyi hatóság engedélyező határozatának számával." szövegrész,

c) "E" függelék II. Rész 2.2. pont, "18. rovat: EGYÉB TÁJÉKOZTATÁSOK" cím, "RMK/ Egyéb nyílt-szövegű megjegyzés" alcím alatt az "- az államhatár menti korlátozott légtérben tervezett repülések esetén az erre való utalást, valamint az engedélyező határozat számát," szövegrész,

d) "R" Függelék 13. és 133. pontja.

12. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Ez a rendelet a rugalmas légtérfelhasználásra vonatkozó közös szabályok megállapításáról szóló, 2005. december 23-i 2150/2005/EK bizottsági rendelet 4. és 7. cikkének végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.

Dr. Fellegi Tamás s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet az 56/2011. (XI. 8.) NFM rendelethez

"4. melléklet a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelethez

A LÉGTÉRSZERKEZET MÓDOSÍTÁSÁRA IRÁNYULÓ JAVASLAT KÖTELEZŐ TARTALMI ELEMEI

1. Az előzetes konzultáció során a kérelmező által kötelezően megadandó információk köre

1.1. rövid indokolás a légtérmódosítás szükségességéről, illetve új légtér esetében a célokról és azok várható hatásairól,

1.2. tájékoztatás a módosítás légtér felhasználókra gyakorolt hatásairól, illetve a meglévő légtérstruktúrával kapcsolatban esetlegesen felmerülő érdekütközésekről,

1.3. annak előzetes megállapítása, hogy a változtatás várhatóan hatással lesz-e a szomszédos országokkal kialakított légtér-felhasználási megállapodásokra (ha van ilyen), illetve az egységes európai égboltra vonatkozó hazai stratégiára (FAB-ok, egyéb nemzetközi érdekek).

2. Az előzetes javaslat kötelező tartalmi elemei

2.1. részletes indokolás a légtérmódosítás szükségességéről,

2.2. a rövid és hosszú távú célkitűzések (például forgalom jellege, típusa),

2.3. a tervezett légtér jellemzői indokolással, különösen a tervezett légtér típusára vonatkozóan (típus, üzemelési időszakok, ATS útvonalhálózatba való illeszthetőség, repülési eljárás típusa, jellemzője, forgalom összetétele, mértéke, stb.),

2.4. ha a légtér típusa szükségessé teszi, a légiforgalmi irányító vagy légiforgalmi tájékoztató szolgálat megjelölése,

2.5. repülőtéri légtér (a közelkörzeti légteret is beleértve) esetében a repülőtér műszerezettsége, a légtér felderítésére alkalmazott és egyéb navigációs eszközök,

2.6. a légtér felhasználóira gyakorolt hatások vizsgálata, a forgalom összetételének várható változása, a tervezett légtérben végrehajtható műveletek változása (IFR/VFR),

2.7. a meglévő légtérstruktúrába való beillesztés várható hatásai az érintett (környező) légterekre és repülőterekre,

2.8. a tervezett változtatásokkal érintett más légtérfelhasználókkal, légiforgalmi szolgálatokkal, egyéb érintett szervezetekkel a 2.6.-2.7. pontokban említett, érdekütközést jelentő hatások elkerülése érdekében, valamint a felmerülő kockázatok csökkentésének lehetőségéről történt egyeztetés eredményének ismertetése (levelezés, egyeztetésről készült emlékeztető, stb.),

2.9. a légtérgazdálkodásban várható előnyök, hátrányok rövid bemutatása, gazdasági, társadalmi, honvédelmi, nemzetbiztonsági indokok (például a forgalom jobb eloszlása, szűk keresztmetszetek csökkenése, késések csökkenése, más útvonalak tehermentesítése),

2.10. előzetes biztonsági felmérés, amelyből kiderül, hogy a légtérstruktúrában bekövetkező változtatás milyen jellegű kockázatokat, illetve biztonságkritikus folyamatokat eredményezhet, és hogy ezekre a teljes biztonsági felmérés elvégzése után a megfelelő kockázatcsökkentő eljárásokat alkalmazva - az elvárt biztonsági szintet fent lehet tartani,

2.11. legalább egy térkép, amely teljességében bemutatja a javasolt változtatást, a régi és az új légtér befoglaló paramétereivel, az előzetes javaslat keretében vizsgált érintett területek, földrajzi pontok és más légterek feltüntetésével (lehetőleg 1:250 000 méretarányban).

3. A végleges javaslat kötelező tartalmi elemei

3.1. a légtérmódosítással összefüggő minden olyan változás, amelyre vonatkozóan a teljes biztonsági felmérést elvégezték,

3.2. a teljes biztonsági felmérés és annak dokumentációja, amelynek egyértelműen alá kell támasztania, hogy a tervezett változtatás integrációja a meglévő légtérstruktúrába nem okozza a rendszer repülésbiztonsági szintjének csökkenését, és tartalmazza a tervezett változtatásokkal érintett más légtérfelhasználókkal, légiforgalmi szolgálatokkal, egyéb érintett szervezetekkel, valamint a felmerülő kockázatok csökkentésének lehetőségéről történt egyeztetés eredményének ismertetése (levelezés, egyeztetésről készült emlékeztető, stb.),

3.3. ha a légtérmódosításra, illetve az azon belüli repülési eljárásokra több megoldási lehetőség is felmerült, indokolni kell, hogy miért célszerűbb azt megvalósítani, amelyet a javaslat tartalmaz,

3.4. az előzetes becslések újraszámolt adatai a végleges javaslatnak megfelelően, és a 2. pontban foglalt további dokumentumoknak a végleges javaslatnak megfelelően frissített változata (térkép, légtérjellemzők, stb.),

3.5. a biztonsági felmérés elkészítését vezető személy alkalmasságának igazolása,

3.6. a kérelmező vagy a 3.5. pontban említett személy nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy a biztonsági felmérés megfelel a vonatkozó szabályozásnak [EUROCONTROL Safety Regulatory Requirement (ESARR) előírásai, különös tekintettel az ESARR 2, ESARR 4 és a hozzájuk kapcsolódó útmutató anyagokra, ICAO ANNEX 11 és Doc 9426, valamint e rendelet előírásai],

3.7. repülőtér létesítése vagy fejlesztése esetén a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól szóló kormányrendelet szerinti létesítési vagy fejlesztési engedély.

4. Az ESARR előírásoknak megfelelő, a EUROCONTROL Safety Assessment Methodology elemeivel megegyező tartalmú biztonsági felmérés elkészítésének elsajátítására alkalmas képzettség

A EUROCONTROL - Institute of Air Navigation Services (Légi Navigációs Szolgálatok Képzőintézete) képzése, a következő képzési modulokkal:

Kötelező elemek:

Introduction to Safety Assessment Methodology (SAF-SAM)

Functional Hazard Assessment - Total System Approach (SAF-SAM1-FHA)

Ajánlott elemek:

Preliminary System Safety Assessment for ATM system designers (SAF-SAM2-PSSA)

System Safety Assessment for Implementation and Monitoring (SAF-SAM3-SSA)"

Tartalomjegyzék