9/2012. (II. 15.) NFM rendelet

a vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet módosításáról

A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 8. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat-és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a a következő 22. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"22. történelmi, muzeális vasúti jármű: az a közszolgáltatásban részt nem vevő vasúti jármű, amelyet muzeális intézmény nyilvántartásba vett, vagy amelynek gyártása 50 évnél régebben történt."

2. § Az R. 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Vasúti jármű beszerzésére vagy átalakítására vonatkozó közbeszerzési eljárás elvi előzetes típusengedély birtokában folytatható le. A vasúti jármű beszerzésére vagy átalakítására vonatkozó szállítási előszerződés műszaki feltételei alapján elvi előzetes típusengedély iránti kérelmet kell benyújtani a hatósághoz. Ha a hatóság elvi előzetes típusengedélyt adott ki, az előzetes típusengedély kiadása iránti eljárásban annak alapján határoz."

3. § Az R. 12. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Honosítási eljárásban elbírálandó típusengedély iránti kérelmet a jármű tulajdonosa vagy annak meghatalmazott képviselője nyújthat be, amelyhez mellékelni kell a 2. melléklet 4. pontjában felsorolt dokumentumokat."

4. § Az R. 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kérelmező által kiadott típus-megfelelőségi nyilatkozatot a 201/2011/EU bizottsági rendelet szerinti formában kell kiállítani."

5. § Az R. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Vasúti jármű belföldi vasúti pályahálózaton való közlekedtetéséhez a hatóság által kiadott üzembehelyezési engedély szükséges, kivéve a külföldi pályaszámú történelmi, muzeális, valamint bemutató és vizsgálat céljából a vasúti pályahálózaton közlekedő vasúti járműveket, amelyekre különleges menet iránti kérelmet kell benyújtani a hatósághoz."

6. § Az R. 21. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A hatóság az üzembehelyezési engedélyt felfüggeszti, ha a nemzeti vasúti járműnyilvántartásban vezetett üzembentartó, karbantartással megbízott szervezet adatainak változása esetén az előző üzembentartó, karbantartással megbízott szervezet nyilvántartásból való törlésének időpontjáig új üzembentartó, karbantartással megbízott szervezet nem ismeri el üzembentartói, karbantartással megbízott szervezeti jogállását."

7. § Az R. 25. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Amennyiben a karbantartással megbízott szervezet változik, erről az üzembentartó az 5. melléklet szerinti űrlapon tájékoztatja a hatóságot a nemzeti vasúti járműnyilvántartásban szereplő adatok módosításáról. A karbantartással megbízott előző szervezetet a hatóság a nemzeti járműnyilvántartásból való törlését követően mentesíti a felelősségei alól."

8. § Az R. 26. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az (1) bekezdés a) pontjától eltérően a csak saját célú pályahálózaton közlekedő vontatójárművek esetében az időszakos vizsgaciklus 6 év."

9. § Az R. 31. §-a a következő (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A vasúti járműnyilvántartásnak meg kell felelnie a 2011/107/EU bizottsági határozat, valamint a 665/2011/EU bizottsági határozat előírásainak.

(7) A hatóság a nemzeti vasúti járműnyilvántartás adatait a 665/2011/EU bizottsági határozatban meghatározott tartalommal és módon szolgáltatja az Európai Vasúti Ügynökség részére."

10. § Az R. 32. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az üzembehelyezési engedély iránti kérelem benyújtása nyilvántartásba vételi iránti kérelemnek is minősül."

11. § Az R. 37. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az olyan, magyarországi különleges RIV vagy RIC jellel ellátott olyan vasúti jármű, amelynek magyarországi közlekedésére magyar vasúti társaság 2010. december 31-e előtt adott engedélyt, 2012. június 30-át követően csak üzembehelyezési engedély alapján közlekedtethető."

12. § Az R. 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"38. § (1) Ez a rendelet - a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvénnyel együtt - a következő európai uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

a) a közösségi vasutak biztonságáról, valamint a vasúttársaságok engedélyezéséről szóló 95/18/EK tanácsi irányelv és a vasúti infrastruktúrakapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról és a biztonsági tanúsítványról szóló 2001/14/EK irányelv módosításáról szóló, 2004. április 29-i 2004/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv,

b) a vasúti rendszer Közösségen belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló, 2008. június 17-i 2008/57/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 2. cikk, 8. cikk, 21-26. cikk, 32-33. cikk és a 34. cikk (3) bekezdés,

c) a közösségi vasutak biztonságáról szóló 2004/49/EK irányelv (vasúti biztonsági irányelv) módosításáról szóló, 2008. december 16-i 2008/110/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 1. cikk 2., 8. és 9. pontja.

(2) Ez a rendelet - a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvénnyel együtt -

a) a 96/48/EK és a 2001/16/EK irányelv 14. cikkének (4) és (5) bekezdésében előírt nemzeti jármű nyilvántartás közös előírásainak elfogadásáról szóló, 2007. november 9-i 2007/756/EK bizottsági határozat,

b) a nemzeti járműnyilvántartás közös előírásainak elfogadásáról szóló 2007/756/EK határozat módosításáról szóló, 2011. február 10-i 2011/107/EU bizottsági határozat,

c) engedélyezett vasúti jármű típusmegfelelőségi nyilatkozatának modelljéről szóló, 2011. március 1-i 201/2011/EU bizottsági rendelet,

d) az engedélyezett vasútijármű-típusok európai nyilvántartásáról szóló, 2011. október 4-i 665/2011/EU bizottsági határozat,

e) a vasúti rendszer Közösségen belüli kölcsönös átjárhatóságáról szóló 2008/57/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 27. cikkének (4) bekezdésében említett referenciadokumentumról szóló, 2009. november 30-i 2009/965/EK bizottsági határozat

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg."

13. § (1) Az R. 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R. 6. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

14. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A 10. § 2012. április 1-jén lép hatályba.

(3) Ez a rendelet 2012. április 2-án hatályát veszti.

15. § (1) Az R. 5. § (1) bekezdésében a "beszerzésre" szövegrész helyébe a "beszerzésre vagy átalakításra" szöveg, 5. § (1) bekezdésében a "feltételrendszer megfelel-e" szövegrész helyébe a "feltételrendszer (feltétfüzet) megfelel-e" szöveg, 5. § (2) bekezdés a) pontjában a "beszerzésre" szövegrész helyébe a "beszerzésre vagy átalakításra" szöveg, 5. § (2) bekezdés b) pontjában a "beszerzésre" szövegrész helyébe a "beszerzésre vagy átalakításra" szöveg, 32. § (3) bekezdésében az "üzembentartó" szövegrész helyébe az "üzembentartó vagy az üzemeltetőnek az üzembentartó hozzájárulásával benyújtott" szöveg, 37. § (10) bekezdésében a"2012.július 1-jétől" szövegrész helyébe a "2013. július 1-jétől" szöveg lép.

(2) Hatályát veszti az R. 1. § (2) bekezdésében a "magyarországi pályaszámmal rendelkező" szövegrész, 3. § (1) bekezdésében az "- ideértve a határon átmenő közlekedtetést is -" szövegrész, 3. § (2) bekezdés b) pont bc) alpontja, 5. § (1) bekezdésében a "beszerzendő" szövegrész, 11. § (1) bekezdésében az "a hatályos ÁME-knek megfelelően" szövegrész, 29. § (5) bekezdése és 1. számú melléklet 10. "trolibusz" című táblázata és a táblázathoz tartozó szöveges rész.

16. § Ez a rendelet

a) a nemzeti járműnyilvántartás közös előírásainak elfogadásáról szóló 2007/756/EK határozat módosításáról szóló, 2011. február 10-i 2011/107/EU bizottsági határozat,

b) engedélyezett vasúti jármű típusmegfelelőségi nyilatkozatának modelljéről szóló, 2011. március 1-i 201/2011/EU bizottsági rendelet, valamint

c) az engedélyezett vasútijármű-típusok európai nyilvántartásáról szóló, 2011. október 4-i 665/2011/EU bizottsági határozat

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Németh Lászlóné s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet a 9/2012. (II. 15.) NFM rendelethez

Az R. 2. mellékletének módosítása

1. Az R. 2. melléklet 6. pontja a következő 6.8. alponttal egészül ki:

(Az üzembehelyezési engedély iránti kérelemhez négy példányban csatolni kell a hatóság részére:)

"6.8. a jármű nemzeti járműnyilvántartásba történő felvételéhez az 1. számú és az 5. melléklet szerinti űrlapokat."

2. Az R. 2. melléklete a következő 12. ponttal egészül ki:

"12. Az 1984. július 1-je előtt üzembe helyezett, típusengedéllyel nem rendelkező járművek nyilvántartásba vételéhez az alábbiakat kell benyújtani:

1. a vasúti járműre vonatkozó, 1. számú melléklet szerinti, a jármű típusát meghatározó adatokat tartalmazó táblázat, 2 példányban, valamint elektronikus formában,

2. a 3. melléklet szerinti, 1., illetve 2. számú vasúthatósági nyilatkozat, 2 példányban, valamint elektronikus formában,

3. az 5. melléklet szerinti mintának megfelelő űrlap benyújtása, 2 példányban, valamint elektronikus formában,

4. vasúti tartálykocsi esetében: Magyarországon bejegyzett, független kazánbiztos vagy RID szakértő szakvéleménye a tartály és szerelvényei megfelelőségére vonatkozóan,

5. a vasúti járműre vonatkozó, az 1984. július 1-jét megelőzően készült, a vasúti jármű forgalomba helyezésének, üzembehelyezésének alapjául szolgáló iratok másolatait, 2 példányban (műszaki leírás, jellegterv, jegyzőkönyv, futópróba jegyzőkönyv, bizonylat stb.)."

3. Az R. 2. melléklet 8.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Különleges menet lebonyolítására vonatkozó engedély iránti kérelemhez két példányban mellékelni kell:)

"8.2 a vasúti járműre vonatkozó, az alábbi műszaki adatokat tartalmazó, a vasúti jármű üzembentartója vagy feladója által kitöltött dokumentumot:

8.2.1. szerkesztési szelvény

8.2.2. legnagyobb sebesség

8.2.3. ütközők közötti hossz

8.2.4. belső tengelytáv

8.2.5. legnagyobb magasság

8.2.6. legnagyobb szélesség

8.2.7. vonókészülék típusa

8.2.8. ütközőkészülék típusa

8.2.9. energiaellátás (dízel, villamos, áramnem, teljesítmény, visszatáplálás van, nincs)

8.2.10. fűtés fajtája, fűtési áramnemek

8.2.11. fékberendezés típus

8.2.12. fékezett tömeg (tonna, %)

8.2.13. biztonsági felszerelések (vonatbefolyásoló, éberségi stb.)

8.2.14. bejárható legkisebb sugár

8.2.15. saját tömeg

8.2.16. legnagyobb tengelyterhelés

8.2.17. különleges előírások (vontatásra, tolatásra vonatkozó előírások, egyéb környezeti, éghajlati, földrajzi kikötések)"

2. melléklet a 9/2012. (II. 15.) NFM rendelethez

Az R. 6. mellékletének módosítása

1. Az R. 6. melléklet 1. Bevezetés pontja a következő 1.2. ponttal egészül ki:

"1.2. Az üzembentartó a 12 jegyű pályaszámtól eltérő, a szabványosnál nagyobb betűket és saját számjelzést is alkalmazhat, ha az hasznos az üzembentartó működése szempontjából. A saját számot az üzembentartó bárhol szabadon elhelyezheti, annak figyelembevételével, hogy a 12 jegyű pályaszám körüli 50 cm-es tartományban semmilyen egyéb szám, egyedi azonosító nem helyezhető el, illetve az hatósági jelzést nem takarhat el, és annak 20 cm-es tartományába nem helyezhető el."

2. Az R. 6. melléklet a 2. pont "Második számjegy" alpontjában a "3" és "4" sorszám helyébe a következő rendelkezés lép:

(2. Transzeurópai hagyományos vasúti vontatójárművek új, 12 jegyű pályaszámai

Második számjegy: X-XXXXXXXXX - X)

"3 nagysebességű villamos motorkocsi/vonat (V ≥ 190 km/h)

4 villamos motorkocsi/vonat (V < km/h)"

3. Az R. 6. melléklet 3.1. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"3.1. "Motorkocsik, motorvonatok, gumikerekes ("kétéltű") vasúti járművek.

A bevezetőben említettek szerint ezekre a járművekre az irányelv előírásai nem vonatkoznak, ennek ellenére az egységes nemzeti járműnyilvántartás kialakítása érdekében szükséges az azonos számformátumot, nyilvántartási rendszert alkalmazni.

A 12 jegyű pályaszámot a városi járműveken általános esetekben elegendő - hatósági azonosítóként - az azt tartalmazó "pályaszám-táblán" az "A" végen levő vezetőállásban a fülke belső falán a mennyezet alatt, ennek hiányában a homlokfal belső felületén a mennyezet alatt elhelyezni.

A járműveket az előzőekben megadott pályaszámokkal kell ellátni hatósági jelzésként. A jármű kocsiszekrényére csak a pályaszám kilencedik, tizedik és tizenegyedik helyen lévő sorszámát (pl. 101) kell legalább 80 mm magasságú számjegyekkel, 2000 mm-nél nem magasabbra felfesteni, mindkét oldalon - lehetőleg a vezetőállás közelében - és a járművek homlokfelületein. A felirat színválasztásánál alapszínnel biztosítani kell a megfelelő kontrasztot. A teljes pályaszámot a járművek vezetőállásában, arra alkalmas, jól látható helyen kell kihelyezni rozsdamentes fém táblán, vagy a táblával megegyező kivitelű matricán. Ez utóbbi esetben azonban a melléklet szerinti normál kivitelű rozsdamentes fém táblát a jármű kocsiszekrényén vagy alvázán, a vezetőállásos jármű esetén a melléklet szerinti erősített kivitelű rozsdamentes táblát a vezetőállásos járműrész alvázán a jobb oldalon adott esetben az alvázszám-tábla mellett a megadott módon kell elhelyezni."

Tartalomjegyzék