1/2018. (I. 18.) NFM rendelet
az egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában,
a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában,
a 3. alcím tekintetében a közigazgatási szabályszegések szankcióinak átmeneti szabályairól, valamint a közigazgatási eljárásjog reformjával összefüggésben egyes törvények módosításáról és egyes jogszabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 2017. évi CLXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében,
a 4. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 19. alpontjában
kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 109. § 13. pontjában foglalt feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
1. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 14. § (2) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
(A közúti ellenőrzés során a közlekedési hatóság szemrevételezéssel és a rendelkezésére álló vizsgáló eszközökkel megvizsgálja:)
"h) az MR.-ben meghatározott alternatív üzemanyaggal hajtott és intermodális szállítást végző járművekre"
(vonatkozó - jogszabályban, továbbá a nemzetközi forgalomban közlekedő járműre nemzetközi egyezményben vagy megállapodásban foglalt - követelmények teljesítését.)
2. § Az ER. 31. § (1) bekezdése a következő 8. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"8. a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteinek, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról szóló 96/53/EK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2015. április 29-i (EU) 2015/719 európai parlamenti és a tanácsi irányelvnek"
(való megfelelést szolgálja.)
3. § Az ER. 10. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
4. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 2. §-a a következő (21)-(25) bekezdéssel egészül ki:
"(21) E rendelet alkalmazásában alternatív üzemanyagok: a közlekedés energiaellátásában a fosszilis üzemanyagokat legalább részben helyettesítő üzemanyagok vagy energiaforrások, amelyek potenciálisan hozzájárulnak a közlekedési ágazat dekarbonizációjához, és javítják annak környezeti teljesítményét, beleértve:
a) az elektromos járművek által használt villamos energiát;
b) hidrogént;
c) földgázt, beleértve a biometánt, gáznemű (sűrített földgáz - CNG) és cseppfolyós (cseppfolyós földgáz - LNG) formában;
d) cseppfolyós propán-bután gázt (LPG);
e) a fedélzeten tárolt vagy fedélzeti forrásból származó mechanikus energiát, ideértve a hulladékhőt is.
(22) E rendelet alkalmazásában alternatív üzemanyaggal hajtott jármű: teljes egészében vagy részben alternatív üzemanyaggal meghajtott olyan gépjármű, amely az ER. A. Függeléke szerinti jóváhagyással rendelkezik.
(23) E rendelet értelmében intermodális szállítási műveletek:
a) a nemzetközi kombinált árufuvarozást elősegítő kedvezményekről szóló 266/2003. (XII. 24.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében meghatározott, egy vagy több, legfeljebb 14,22 méter (45 láb) teljes hosszúságú konténer vagy cserefelépítmény szállítása céljából végzett szállítási műveletek vagy
b) a vízi szállítást is magukban foglaló, egy vagy több, legfeljebb 14,22 méter (45 láb) teljes hosszúságú konténer vagy cserefelépítmény szállítása céljából végzett szállítási műveletek, feltéve, hogy a kezdeti vagy a végső közúti szakasz hossza legfeljebb 150 km az Európai Unió területén, ami akkor léphető túl, ha az a tervezett szolgáltatás szempontjából a legközelebb eső megfelelő közlekedési terminál eléréséhez szükséges, az alábbi járművek esetében:
ba) a 6. § (3) bekezdés c) pontjában foglalt rendelkezéseknek megfelelő jármű, vagy
bb) a 6. § (3) bekezdés c) pont ca) vagy cb) alpontjának megfelelő járművek,
ha a távolságot az érintett tagállam engedélyezi.
(24) Az intermodális szállítási műveletek tekintetében a tervezett szolgáltatás szempontjából a legközelebb eső megfelelő közlekedési terminál bármelyik - a rakomány be- vagy kirakásának helye szerinti - szomszédos tagállamban is lehet.
(25) E rendelet értelmében megbízó: az a természetes vagy jogi személy, aki a fuvarlevélen vagy egy azzal egyenértékű dokumentumon megbízóként kerül megnevezésre, illetve akinek a nevében vagy megbízásából a fuvartársasággal a fuvarszerződést megkötötték."
5. § (1) Az MR. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Motorkerékpár pótkocsijának a szélessége az 1,00 métert, fokozott hőszigetelésű jármű felépítményének vagy járművek által szállított, fokozott hőszigetelésű konténereknek vagy cserefelépítményeknek a szélessége a 2,60 métert, minden egyéb jármű szélessége a 2,55 métert nem haladhatja meg."
(2) Az MR. 5. §-a a következő (9)-(13) bekezdéssel egészül ki:
"(9) A (4) bekezdésben megállapított legnagyobb hosszúságok és a (3) bekezdés c) pontjában a félpótkocsi leghátsó pontjának függőleges síkja és a királycsap tengelye közötti legnagyobb megengedett távolság legfeljebb 15 cm-rel léphető túl azon járművek és jármű-kombinációk esetében, amelyek 14,22 méter (45 láb) hosszúságú konténereket vagy 14,22 méter (45 láb) hosszúságú cserefelépítményeket szállítanak - akár üresen, akár rakománnyal -, amennyiben a konténer vagy cserefelépítmény közúti szállítása intermodális szállítási művelet részeként történik.
(10) Az energiahatékonyság javítása érdekében az aerodinamikai eszközökkel felszerelt, a (11) és a (12) bekezdésben megállapított követelményeknek és az ER. A. Függelékének megfelelő járművek vagy jármű-kombinációk túlléphetik a (3) bekezdésben, valamint a (4) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott legnagyobb hosszúságokat abból a célból, hogy a járművek vagy jármű-kombinációk hátsó részére aerodinamikai eszközöket lehessen felszerelni. Az ilyen eszközökkel felszerelt járműveknek vagy jármű-kombinációknak meg kell felelniük az e rendelet 34. § (1) bekezdésében foglaltaknak, és a megengedett legnagyobb hosszúságok túllépése nem eredményezheti a szóban forgó járművek vagy jármű-kombinációk rakodási hosszának növekedését.
(11) Ha az aerodinamikai eszközök meghaladják a 0,5 méteres hosszúságot, a forgalomba hozatalukat megelőzően el kell végezni a típusjóváhagyást az ER. A. Függeléke szerinti típusjóváhagyási szabályoknak megfelelően.
(12) Ha aerodinamikai eszközök veszélyeztethetik más úthasználók vagy a járművezető biztonságát, a járművezető behajtja, behúzza vagy eltávolítja az eszközöket. A településeken belüli és a települések közötti közlekedés során - ahol a megengedett sebesség legfeljebb 50 km/óra - a jármű vezetőnek különös figyelmet kell fordítani a közlekedés többi résztvevőjének biztonságára is. Az aerodinamikai eszközök behúzott vagy behajtott állapotban sem haladhatják meg az engedélyezett legnagyobb hosszúságot 20 cm-nél nagyobb mértékben.
(13) Az energiahatékonyság - különösen a vezetőfülkék aerodinamikai teljesítményét illető - javítása és a közúti közlekedés biztonságának növelése céljából túl lehet lépni a (3) bekezdés, valamint a (4) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott legnagyobb hosszúságokat azon járművek és jármű-kombinációk esetében, amelyek megfelelnek az ER. A. Függelékének, amennyiben vezetőfülkéjük jobb aerodinamikai, energiahatékonysági és biztonsági teljesítményt biztosít. Az ilyen vezetőfülkével felszerelt járműveknek vagy jármű-kombinációknak meg kell felelniük a 34. § (1) bekezdésében foglaltaknak."
6. § (1) Az MR. 6. § (1) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű jármű megengedett legnagyobb össztömege)
"a) kéttengelyes jármű - kivéve az aa)-ac) alpontban meghatározott jármű esetében a 18,0 tonnát,
aa) autóbusz esetében a 19,5 tonnát,
ab) kizárólag belföldi forgalomban használt jármű esetében a 20,0 tonnát,
ac) alacsonynyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt
aca) mezőgazdasági vontató,
acb) lassú jármű és
acc) mezőgazdasági pótkocsi esetében a 25,0 tonnát,
b) háromtengelyes
ba) gépjármű - kivéve a bb) alpontban meghatározott gépjármű - esetében a 25,0 tonnát,
bb) útkímélő tengelycsoporttal rendelkező, vagy a hajtott tengelyen ikerabroncsozású és legfeljebb 9,5 tonna tengelyterhelésű gépjármű esetében a 26,0 tonnát,
bc) pótkocsi - kivéve a bdc) alpontban meghatározott pótkocsi - esetében a 24,0 tonnát,
bd) alacsonynyomású mezőgazdasági gumiabronccsal felszerelt
bda) mezőgazdasági vontató,
bdb) lassú jármű és
bdc) mezőgazdasági pótkocsi esetében a 32,0 tonnát,"
(nem haladhatja meg.)
(2) Az MR. 6. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű járműszerelvény együttes megengedett legnagyobb össztömege)
"c) öt vagy ennél több tengelyes járműszerelvény - kivéve a ca) és cb) alpontokban meghatározott járműszerelvényeket -, továbbá a csuklós jármű a 40,0 tonnát,
ca) intermodális szállítási műveletek keretében egy vagy több konténert vagy cserefelépítményt szállító kéttengelyes gépjármű háromtengelyes félpótkocsival, legfeljebb 14,22 méter (45 láb) legnagyobb teljes hosszúságig a 42,0 tonnát,
cb) intermodális szállítási művelet keretében egy vagy több konténert vagy cserefelépítményt szállító háromtengelyes gépjármű két- vagy háromtengelyes félpótkocsival, legfeljebb 14,22 méter (45 láb) legnagyobb teljes hosszúságig a 44,0 tonnát"
(nem haladhatja meg.)
(3) Az MR. 6. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az (1) bekezdés a) és b) pontja, valamint a (3) bekezdés a) pontja hatálya alá tartozó alternatív üzemanyaggal hajtott gépjárműveknél a megengedett legnagyobb össztömegét a forgalomba helyezést megelőző vizsgálat során a közlekedési hatóság az alternatív üzemanyag-technológiához szükséges többletsúllyal, de legfeljebb egy tonnával megnövelheti, kivéve az (1) bekezdés aa)-ac) és bc), bd) alpontjába tartozó járműveket."
7. § Az MR. 7. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) Az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek legnagyobb tengelyterhelése nem haladhatja meg az (1)-(3) bekezdésben meghatározott tömeghatárokat."
8. § Az MR. 120. §-a a következő 106. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"106. a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteinek, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról szóló 96/53/EK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2015. április 29-i (EU) 2015/719 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek"
(való megfelelést szolgálja.)
3. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 94. § (2) bekezdés b) pontjának alkalmazásáról szóló 80/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet módosítása
9. § (1) A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 94. § (2) bekezdés b) pontjának alkalmazásáról szóló 80/2009. (XII. 29.) KHEM rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. § (5) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A Ket. 94. § (2) bekezdés b) pontja alkalmazásának a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény]
"a) 20. § (1) bekezdés a) és b) pontja alapján a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet] 1. melléklet 1. pontjában, 2. pont a) alpontjában, 4. pont a) alpontjában, 5. és 6. pontjában, valamint 2. melléklet 1. pontjában foglalt esetekben,"
(van helye.)
(2) Az R1. 2. § (5) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
[A Ket. 94. § (2) bekezdés b) pontja alkalmazásának a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény]
"c) 20. § (1) bekezdés c) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 3. melléklet B2-B4, B6-B8, B10-B12, B14-B16, C2-C5, D2-D5, D7-D10, D12-D15, D17-D20, D22-D25, D27-D30, D32-D35, E2-E13 és F1-F2 pontjában, valamint 4/A. mellékletében foglalt esetekben,
d) 20. § (1) bekezdés d) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 4. melléklet G1, H1-H19, H26-H27, I1-I5, J1-J2, L1, L3 és M1-M7 pontjában foglalt esetekben,"
(van helye.)
(3) Az R1. 2. § (5) bekezdése a következő l)-p) ponttal egészül ki:
[A Ket. 94. § (2) bekezdés b) pontja alkalmazásának a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény]
"l) 20. § (1) bekezdés f) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 6. mellékletében foglalt esetekben,
m) 20. § (1) bekezdés g) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 7. mellékletében foglalt esetekben,
n) 20. § (1) bekezdés h) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 8. mellékletében foglalt esetekben,
o) 20. § (1) bekezdés i) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 9. mellékletében foglalt esetben,
p) 20. § (1) bekezdés j) pontja alapján a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 10. melléklet 1. pontjában foglalt esetben"
(van helye.)
10. § Az R1. 2. § (5) bekezdés n) pontjában a "8. mellékletében" szövegrész helyébe a "8. mellékletében és a 14. mellékletében" szöveg lép.
4. A menetíró készülékről szóló 75/2016. (XII. 29.) NFM rendelet módosítása
11. § (1) A menetíró készülékről szóló 75/2016. (XII. 29.) NFM rendelet (a továbbiakban: R2.) 15. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A jármű javítása céljából történő menetíró készülék plomba eltávolítása vagy feltörése esetén a menetíró készülékek plombájának eltávolítására vagy feltörésére vonatkozó írásbeli nyilatkozat szabványosított formájának meghatározásáról szóló 2017. március 23-i (EU) 2017/548 bizottsági végrehajtási rendeletben meghatározottak szerint kell eljárni."
(2) Az R2. 39. §-a a következő c) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"c) a menetíró készülékek plombájának eltávolítására vagy feltörésére vonatkozó írásbeli nyilatkozat szabványosított formájának meghatározásáról szóló, 2017. március 23-i (EU) 2017/548 végrehajtási rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg).
5. Záró rendelkezések
12. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A 10. § 2018. május 20-án lép hatályba.
13. § Ez a rendelet a menetíró készülékek plombájának eltávolítására vagy feltörésére vonatkozó írásbeli nyilatkozat szabványosított formájának meghatározásáról szóló, 2017. március 23-i (EU) 2017/548 végrehajtási rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
14. § Ez a rendelet a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteinek, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról szóló 96/53/EK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2015. április 29-i (EU) 2015/719 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Dr. Seszták Miklós s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet az 1/2018. (I. 18.) NFM rendelethez
Az ER. 10. számú melléklet I. Fejezet 2.11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.11. A közlekedésért felelős miniszter által irányított minisztérium az adatokat tartalmazó jelentést - a méret és tömeg előírások ellenőrzési adatait kivéve - minden második naptári év március 20. napjáig megküldi az Európai Bizottság részére.
A méret és tömeg előírások ellenőrzési adatait a közlekedésért felelős miniszter által irányított minisztérium legkésőbb az adott kétéves időszak végét követő év szeptember 30-ig megküldi a Bizottság részére, amelyek tartalmazzák
a) az előző két naptári évben elvégzett ellenőrzések számát, valamint
b) azon túlterhelt járművek vagy jármű-kombinációk számát, amelyeket azonosítottak."