Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

...Bővebben...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Bővebben...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Bővebben...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Bővebben...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Bővebben...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.                               

...Bővebben...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Bővebben...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Bővebben...

Egy bíró ítéletei

HANGGAL! A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!                    

...Bővebben...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Bővebben...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Bővebben...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni bennük a Jogkódex?

...Bővebben...

269/2018. (XII. 20.) Korm. rendelet

az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról

A Kormány

az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

a 2. alcím tekintetében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 47. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 53. § f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 94. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Központi hatóságok

1. § (1) A Kormány az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 15. cikk (1) bekezdése alapján

a) a belügyminisztert,

b) a külgazdasági és külügyminisztert és

c) a Miniszterelnökséget vezető minisztert

jelöli ki központi hatóságként.

(2) A Kormány a Rendelet 15. cikk (2) bekezdése szerinti központi hatóságként (a továbbiakban: fő központi hatóság) az igazságügyi minisztert jelöli ki.

2. § (1) Az 1. § (1) bekezdés a) pontja szerinti központi hatóság

a) fogadja és megválaszolja a lakóhely, a tartózkodási hely és a büntetlen előélet igazolására szolgáló magyar közokiratokkal kapcsolatban a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket, és

b) gondoskodik az a) pontban felsorolt közokiratokra vonatkozó, a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2012. október 25-i 1024/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: IMI rendelet) szerinti belső piaci információs rendszerbe (a továbbiakban: IMI-rendszer) történő feltöltéséről.

(2) Az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti központi hatóság

a) fogadja és megválaszolja a konzuli tisztviselők által kiállított magyar közokiratokkal kapcsolatban a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket, és

b) gondoskodik az a) pontban megjelölt közokiratokra vonatkozó, a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak az IMI-rendszerbe történő feltöltéséről.

(3) Az 1. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott központi hatóság az anyakönyvi és állampolgársági ügyekért való felelőssége keretében

a) fogadja és megválaszolja a születés, a haláleset, a név, a házasságkötés, a bejegyzett élettársi kapcsolat és az állampolgárság igazolására szolgáló magyar közokiratokkal kapcsolatban a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket, és

b) gondoskodik az a) pontban felsorolt közokiratokra vonatkozó, a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak az IMI-rendszerbe történő feltöltéséről.

(4) A fő központi hatóság

a) fogadja és a 3. § (1) bekezdése alapján továbbítja vagy közvetlenül megválaszolja a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkereséseket,

b) a 4. §-nak megfelelően külföldre továbbítja a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti megkereséseket,

c) az 5. §-nak megfelelően az (1) bekezdés a) pontjában, a (2) bekezdés a) pontjában és a (3) bekezdés a) pontjában felsorolt közokiratok kivételével gondoskodik a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információknak az IMI-rendszerbe történő feltöltéséről,

d) képviseli Magyarországot a Rendelet 23. cikke szerinti ad hoc bizottságban,

e) kezdeményezi a Rendelet 24. és 25. cikkében megjelölt, az e rendelet 5. és 6. §-a alapján beszerzett információknak a Bizottsággal történő közlését, és

f) az IMI rendelet 6. cikke szerinti nemzeti IMI-koordinátornál kezdeményezi magyar bíróság, hatóság vagy más szerv (a továbbiakban együtt: hatóság) regisztrálását az IMI-rendszerben.

3. § (1) A fő központi hatóság a más központi hatóság hatáskörébe tartozó közokiratra vonatkozó külföldi megkeresést három munkanapon belül a hatáskörrel rendelkező központi hatóságnak teszi át.

(2) A központi hatóság és a fő központi hatóság a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja alapján külföldről érkező megkeresések megválaszolása érdekében szükség esetén megkeresi az érintett közokiratot vagy hiteles másolatot kiállító hatóságot.

(3) A megkeresett hatóság a megkeresésre az annak átvételétől számított öt munkanapon belül válaszol.

4. § (1) Ha valamely hatóságnak, amelyhez a Rendelet hatálya alá tartozó külföldi közokiratot vagy hiteles másolatot mutattak be (a továbbiakban: eljáró hatóság), észszerű kétsége támad a bemutatott közokirat vagy hiteles másolat hitelességét illetően, és a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés a) pontja szerinti ellenőrzést követően az észszerű kétség fennmarad, az eljáró hatóság a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti megkeresés előterjesztése érdekében megkeresi a fő központi hatóságot. Az eljáró hatóság a megkereséshez csatolja a bemutatott közokiratot vagy hiteles másolatát, illetve megjelöli az észszerű kétség indokát.

(2) A fő központi hatóság az eljáró hatóság megkeresésének megérkezésétől számított öt munkanapon belül terjeszti elő a külföldi hatósághoz a Rendelet 14. cikk (1) bekezdés b) pontja szerinti megkeresést.

(3) A fő központi hatóság a megkeresett külföldi hatóság válaszáról az annak megérkezésétől számított öt munkanapon belül tájékoztatja az eljáró hatóságot.

5. § (1) A fő központi hatóság a Rendelet 22. cikk (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti információk beszerzése érdekében szükség esetén megkeresi az érintett közokiratra vonatkozó szabályozásért felelős minisztert, a közokirat kiállítására hatáskörrel rendelkező hatóságot vagy más olyan hatóságot, amely az IMI-rendszerbe feltöltendő információkkal rendelkezhet.

(2) A megkeresett miniszter vagy hatóság a kért adatokat a megkeresés megérkezésétől számított tizenöt munkanapon belül köteles megadni. A fő központi hatóság ennél hosszabb határidőt is megjelölhet.

(3) Ha a (2) bekezdés alapján közölt információkban utóbb változás következik be, a megkeresett miniszter vagy hatóság haladéktalanul tájékoztatja a fő központi hatóságot.

(4) Az (1)-(3) bekezdést a Rendelet 24. cikk (1) bekezdésében megjelölt információk tekintetében is alkalmazni kell.

6. § Ha a Rendelet 25. cikke alapján az országspecifikus bejegyzések megnevezései módosításának közlése válik szükségessé, a módosítás hatálybelépését megelőzően négy hónappal az érintett közokiratra vonatkozó szabályozásért felelős miniszter a módosításokról tájékoztatja a fő központi hatóságot.

2. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet módosítása

7. § (1) A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról szóló 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet] 9. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) Az eljáró hatóság a családi állapot igazolással egyidejűleg - a polgár kérelmére - kiállítja az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatványt."

(2) A 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 17. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az eljáró hatóság a hatósági igazolványhoz - a polgár kérelmére - kiállítja az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatványt."

(3) A 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet a következő 50/A. §-sal egészül ki:

"50/A. § (1) E rendeletnek az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásáról szóló 269/2018. (XII. 20.) Korm. rendelettel megállapított rendelkezéseit a 2019. február 16. napját követően indult családi állapot igazolás és hatósági igazolvány kiállítására irányuló eljárásokban kell alkalmazni.

(2) Az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatvány kiállítása a 2019. február 16. napját megelőzően kiadott, érvényes hatósági igazolványokhoz is kérelmezhető."

(4) A 146/1993. (X. 26.) Korm. rendelet 51. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"51. § (1) E rendelet 9. § (6) bekezdése, 10/A. § f) pontja, 19. § (3a) és (6) bekezdése és 21. § (2) bekezdése a 2003/109/EK tanácsi irányelv hatályának a nemzetközi védelmet élvező személyekre történő kiterjesztése tekintetében a fenti irányelv módosításáról szóló, 2011. május 11-i 2011/51/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(2) E rendelet 9. § (8) bekezdése, 17. § (4) bekezdése és 50/A. §-a az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

3. A belső piaci információs rendszer hazai működéséről és az abban való részvételnek a szabályairól, valamint a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti bejelentési kötelezettség teljesítéséről szóló 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet módosítása

8. § A belső piaci információs rendszer hazai működéséről és az abban való részvételnek a szabályairól, valamint a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti bejelentési kötelezettség teljesítéséről szóló 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet] 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § Az IMI-koordinátorok és a hatóságok a közvetlenül az IMI-rendszerben való részvétellel és az IMI-rendszer használatával összefüggő ügyekben egymással, az uniós szervekkel, hivatalokkal és ügynökségekkel, valamint az Európai Bizottsággal elektronikus úton, az IMI-rendszeren belül vagy - ha az IMI-rendszeren belül erre nincs mód - erre a célra rendszeresített elektronikus levélcímen keresztül tartanak kapcsolatot."

9. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 3. §-a a következő h)-j) ponttal egészül ki:

(E rendelet hatálya kiterjed:)

"h) az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet 14. cikkében meghatározott eljárásokra,

i) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet 56. cikkében, 60-66. cikkében és 70. cikk (1) bekezdésében foglalt feladatok végrehajtására,

j) az információkhoz, eljárásokhoz, valamint segítségnyújtó és problémamegoldó szolgáltatásokhoz hozzáférést biztosító egységes digitális kapu létrehozásáról, továbbá az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2018. október 2-i (EU) 2018/1724 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6. cikk (4) bekezdésében, 15. és 19. cikkében foglalt feladatok végrehajtására."

10. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 4. §-a a következő c) ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

"c) uniós szerv, hivatal és ügynökség: az IMI rendelet 5. cikk g) pontja szerinti IMI-szereplő, amelyet az IMI-rendszerben regisztráltak."

11. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A nemzeti IMI-koordinátor)

"d) figyelemmel kíséri az IMI-rendszerben a hatóságok, uniós szervek, hivatalok és ügynökségek regisztrációját, továbbá a más EGT-államból érkező megkeresések, valamint a hatóságok, uniós szervek, hivatalok és ügynökségek által más EGT-államokba küldött megkeresések teljesítését, és - ha szükséges - a megkeresések megfelelő teljesítése érdekében kezdeményezi a hatáskörrel rendelkező IMI-koordinátornál vagy más EGT-állam nemzeti IMI-koordinátoránál a szükséges intézkedések megtételét, továbbá"

12. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 6. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A nemzeti IMI-koordinátor)

"f) közvetít a más EGT-állam illetékes hatósága, az uniós szervek, hivatalok és ügynökségek és az általa koordinált hatóság között felmerülő, egy adott megkeresés teljesítésével összefüggő vitás kérdésben a vita rendezése érdekében,"

13. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 7. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A delegált IMI-koordinátor)

"c) közvetít a más EGT-állam illetékes hatósága, az uniós szervek, hivatalok és ügynökségek és az általa koordinált hatóság között felmerülő, egy adott megkeresés teljesítésével összefüggő vitás kérdésben a vita rendezése érdekében,"

14. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hatóság - az IMI-rendszerben a megkeresések intézésén túlmenően -)

"b) együttműködik az IMI-koordinátorokkal, az uniós szervekkel, hivatalokkal, ügynökségekkel és az Európai Bizottsággal az IMI-rendszer megfelelő működése érdekében, ennek keretében részükre az IMI-rendszer alkalmazásáról - az általuk igényeltek szerint, a szükséges körben - adatot szolgáltat, és jelez bármilyen, az IMI-rendszer alkalmazásával összefüggésben felmerült problémát,"

15. § A 354/2013. (X. 7.) Korm. rendelet 28. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"28. § Ez a rendelet

a) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK irányelvnek és

b) a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv VI. fejezete alapján a tagállamok közötti, elektronikus úton történő információcserével kapcsolatos gyakorlati intézkedések megállapításáról szóló, 2009. október 2-i 2009/739/EK bizottsági határozatnak való megfelelést szolgálja, továbbá

c) a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló 1024/2012/EU európai parlamenti és a tanácsi rendeletnek és

d) az információkhoz, eljárásokhoz, valamint segítségnyújtó és problémamegoldó szolgáltatásokhoz hozzáférést biztosító egységes digitális kapu létrehozásáról, továbbá az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2018. október 2-i (EU) 2018/1724 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

4. Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet módosítása

16. § Az anyakönyvezési feladatok ellátásának részletes szabályairól szóló 429/2017. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Anykr.) 12. §-a a következő (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Anyakönyvi kivonat kiállítására az At. 4. § (7) bekezdése alapján jogosult szervek - az ügyfél kérelmére - az EAK rendszer alkalmazásával az anyakönyvi kivonat mellékleteként kiállítják az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatványt.

(5) Az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatvány kizárólag a 2014. július 1. után kiállított anyakönyvi kivonathoz kérelmezhető.

(6) Az anyakönyvi kivonat kiállítására jogosult szerv a bemutatott anyakönyvi kivonat adattartalmát összehasonlítja az ügyfél elektronikus anyakönyvbe bejegyzett adataival. Az anyakönyvi kivonat adattartalmát érintő adatváltozás megállapítása esetén a bemutatott anyakönyvi kivonathoz az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatvány nem állítható ki.

(7) Az elektronikusan igényelt anyakönyvi kivonathoz egyidejűleg az (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott többnyelvű formanyomtatvány is kérelmezhető."

17. § Az Anykr. a következő 30. §-sal egészül ki:

"30. § E rendelet 12. § (4)-(7) bekezdése az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

5. Záró rendelkezések

18. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 3-4. §, a 6-7. § és a 16-17. § 2019. február 16. napján lép hatályba.

19. § Ez a rendelet

a) az egyes közokiratoknak az Európai Unión belüli bemutatására vonatkozó előírások egyszerűsítése révén a polgárok szabad mozgásának előmozdításáról és az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2016. július 6-i (EU) 2016/1191 európai parlamenti és tanácsi rendelet,

b) a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről és a 2008/49/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2012. október 25-i (EU) 1024/2012 európai parlamenti és tanácsi rendelet és

c) az információkhoz, eljárásokhoz, valamint segítségnyújtó és problémamegoldó szolgáltatásokhoz hozzáférést biztosító egységes digitális kapu létrehozásáról, továbbá az 1024/2012/EU rendelet módosításáról szóló, 2018. október 2-i (EU) 2018/1724 európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék