Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet

a környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről

A Kormány a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110/A. § a) pont aa) és ac) alpontjában, valamint b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Az országos, a területi és a járási környezetvédelmi hatóság illetékessége

1. §[1] (1) Országos illetékességű környezetvédelmi hatóságként (a továbbiakban: országos környezetvédelmi hatóság) kormányrendeletben hatáskörébe utalt hatósági ügyekben a Pest Vármegyei Kormányhivatal jár el.

(2) Országos illetékességű másodfokú környezetvédelmi hatóságként kormányrendeletben hatáskörébe utalt hatósági ügyekben a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár jár el.

2. § (1)[2] Területi környezetvédelmi hatóságként vármegyei illetékességgel - az e bekezdésben foglalt kivétellel - a vármegyei kormányhivatal jár el. Budapest főváros és Pest vármegye területére kiterjedő illetékességgel a Pest Vármegyei Kormányhivatal jár el.

(2)[3] A környezetvédelmi hatáskörben eljáró vármegyei kormányhivatal (a továbbiakban: területi környezetvédelmi hatóság) különös illetékességgel az 1. melléklet szerinti esetekben jár el.

(3) Amennyiben nyomvonalas beruházás nyomvonala több területi környezetvédelmi hatóság illetékességi területét is érinti, az érintett hatóságok közül

a) a b) pontban meghatározott eset kivételével az jár el, amely hatóság illetékességi területét a beruházás nyomvonalának hosszabb szakasza érinti,

b) amennyiben az érintett hatóságok együttesen kérik, a felügyeleti szerv által kijelölt hatóság jár el.

3. §[4] A kormányrendelettel hatáskörébe utalt ügyekben környezetvédelmi hatóságként járási illetékességgel a fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala (a továbbiakban: járási környezetvédelmi hatóság) jár el.

2. Felügyeleti, törvényességi és szakszerűségi hatáskörök gyakorlása

4. § (1) A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Ksztv.) 2. § (1) bekezdés e)-h) pontjában meghatározott, valamint a törvényességi és a szakszerűségi ellenőrzési hatásköröket

a)[5] az országos környezetvédelmi hatóság,

b) a területi környezetvédelmi hatóság, valamint

c) a járási környezetvédelmi hatóság

környezetvédelmi feladatköreinek gyakorlásával összefüggésben szakmai irányító miniszterként a környezetvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) gyakorolja.

(2)[6] A Ksztv. 2. § (1) bekezdés e)-h) pontjában meghatározott, valamint a törvényességi és a szakszerűségi ellenőrzési hatásköröket az országos környezetvédelmi hatóság, valamint a területi környezetvédelmi hatóság klímaváltozással kapcsolatos feladatköreinek gyakorlásával összefüggésben szakmai irányító miniszterként az energiapolitikáért felelős miniszter gyakorolja.

(3)[7] Az országos környezetvédelmi hatóság, valamint a területi környezetvédelmi hatóság hatáskörébe tartozó közigazgatási hatósági ügyek vonatkozásában a Ksztv. 2. § (1) bekezdés e) és f) pontjában, valamint kizárólag ezekhez kapcsolódva a Ksztv. 2. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott hatásköröket a (4) bekezdés szerinti jogkörében a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár gyakorolja.

(4)[8] Az országos környezetvédelmi hatóság, valamint a területi környezetvédelmi hatóság hatáskörébe tartozó közigazgatási hatósági ügyek vonatkozásában az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény szerinti felügyeleti jogköröket a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár gyakorolja.

(5)[9] Ha az országos környezetvédelmi, valamint a területi környezetvédelmi hatóság olyan döntésével szemben kerül sor a (4) bekezdés szerinti felügyeleti eljárás lefolytatására, amely

a) természetvédelemmel kapcsolatos megállapítást is tartalmaz, a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár beszerzi a természetvédelemért felelős miniszter,

b)[10] vízgazdálkodással kapcsolatos megállapítást is tartalmaz, a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár beszerzi a vízgazdálkodásért felelős miniszter,

c)[11] vízvédelemmel kapcsolatos megállapítást is tartalmaz, a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár beszerzi a vízvédelemért felelős miniszter

véleményét.

(6)[12] A miniszter az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat szakszerűségi ellenőrzéséhez a HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt.-t (a továbbiakban: HungaroMet Nonprofit Zrt.) közreműködőként veheti igénybe.

3. Környezetvédelmi hatóságok kijelölése

5. § (1) A Kormány környezetvédelmi hatóságként

a) a minisztert,

b)[13] a Pest Vármegyei Kormányhivatalt,

c)[14] a vármegyei kormányhivatalt,

d) a járási környezetvédelmi hatóságot,

e)[15] a HungaroMet Nonprofit Zrt.-t,

f) a főpolgármestert,

g) a polgármestert,

h) a fővárosi főjegyzőt,

i) a települési önkormányzat jegyzőjét,

j) a fővárosi kerületi önkormányzat jegyzőjét [az f)-j) pont szerintiek a továbbiakban együtt: önkormányzati környezetvédelmi hatóság] és

k) Budapest Főváros Kormányhivatalát

l)[16] a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárt

jelöli ki.

(2) Környezetvédelmi hatóságként - ha kormányrendelet másként nem rendelkezik - a területi környezetvédelmi hatóság jár el.

6. § Budapest Főváros Kormányhivatala jár el országos illetékességgel a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Kvt.) 66. § (1b) bekezdése szerinti esetben.

7. §[17] (1) Az országos környezetvédelmi hatóság országos illetékességgel jár el:

a) a Kvt. 66. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt környezetvédelmi hatóságként gyorsforgalmi út építése esetén;

b) a Magyar Köztársaság gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló 2003. évi CXXVIII. törvény

ba) 5. § (3) bekezdésében, 6. § (1), (3) és (4) bekezdésében, 9. § (2) és (3) bekezdésében, 10. §-ában, 12. § (1) bekezdésében foglalt környezetvédelmi hatóságként, továbbá

bb) 9. § (1) bekezdésében foglalt környezetvédelmi hatóságnak a gyorsforgalmi utak építése során a Kvt. 67. § (1) és (2) bekezdésében, 71. § (1) bekezdés a) és b) pontjában, 71. § (3) bekezdésében, valamint 72. §-ában foglalt környezetvédelmi hatóságként, azzal, hogy a Kvt. 72. §-ában foglalt környezetvédelmi hatóságként a területi környezetvédelmi hatóság csak a környezetvédelmi engedély tekintetében.

(2) Kormányrendelettel hatáskörébe utalt ügyekben országos illetékességgel a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár jár el.

4. Környezetvédelmi igazgatási szerv kijelölése

8. § (1) A Kormány környezetvédelmi igazgatási szervként

a)[18] a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkárt,

b)[19] az országos környezetvédelmi hatóságot,

c)[20] a területi környezetvédelmi hatóságot és

d)[21]

e)[22] a HungaroMet Nonprofit Zrt.-t

jelöli ki.

(2) Környezetvédelmi igazgatási szervként - ha kormányrendelet másként nem rendelkezik - a területi környezetvédelmi hatóság jár el.

(3) A környezetvédelmi igazgatási szervként eljáró területi környezetvédelmi hatóság különös illetékességgel a 2. melléklet szerinti esetekben jár el.

9. §[23] A környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár ellátja a Magyarország tagságával összefüggő feladatokat a Környezetvédelmi Jog Átültetéséért és Végrehajtásáért tevékenykedő Európai Uniós Hálózat (IMPEL) szervezetében.

10. § A Kvt. 49. § (3) bekezdésében foglalt környezetvédelmi igazgatási szervként

a)[24] a mérő-, észlelő-, ellenőrző hálózat működtetése vonatkozásában országos illetékességgel

aa) a Magyarország nemzeti meteorológiai szolgáltatójáról és a meteorológiai tevékenységről szóló kormányrendelet szerinti feladatkörében, és

ab) a levegő védelméről szóló kormányrendelet szerinti feladatkörében

a HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság,

b)[25] az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer működtetése vonatkozásában a feladatköréhez tartozó ügyekben

ba) az országos környezetvédelmi hatóság országos illetékességgel,

bb) a területi környezetvédelmi hatóság, illetve

bc) a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár országos illetékességgel

jár el.

5. A környezetvédelmi hatóság eljárásaiban vizsgálandó szakkérdések

11. § (1)[26] Az országos környezetvédelmi hatóság, valamint a területi környezetvédelmi hatóság a 3. mellékletben meghatározott szakkérdéseket is vizsgálja, ha a 3. melléklet szerinti előzetes vizsgálati, környezeti hatásvizsgálati, egységes környezethasználati engedélyezési eljárásban, az összevont eljárásban valamint az egységes környezethasználati engedélynek a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 20/A. § (4) és (6) bekezdése szerinti felülvizsgálatára irányuló eljárásban (a továbbiakban: felülvizsgálati eljárásban) a 3. mellékletben megjelölt feltételek fennállnak.

(2) Az előzetes vizsgálati, környezeti hatásvizsgálati, egységes környezethasználati engedélyezési eljárásban, az összevont eljárásban, a környezetvédelmi felülvizsgálati eljárásban, továbbá felülvizsgálat és a teljesítményértékelés közös szabályai szerinti eljárásban hozott határozatot a területi vízügyi és a területi vízvédelmi hatósággal közölni kell.

12. § (1) A területi környezetvédelmi hatóság a 4. mellékletben meghatározott szakkérdéseket is vizsgálja, ha a 4. melléklet szerinti környezetvédelemmel összefüggő eljárásokban a 4. mellékletben megjelölt feltételek fennállnak.

(2) A területi környezetvédelmi hatóság az 5. mellékletben meghatározott szakkérdéseket is vizsgálja, ha az 5. melléklet szerinti felszámolással összefüggő környezetvédelmi eljárásokban az 5. mellékletben megjelölt feltételek fennállnak.

(3) A területi környezetvédelmi hatóság a 6. mellékletben meghatározott szakkérdéseket is vizsgálja, ha a 6. melléklet szerinti levegő védelmével összefüggő eljárásokban a 6. mellékletben megjelölt feltételek fennállnak.

12/A. §[27] A környezetvédelmi hatóság az engedélyezési eljárásában - az adott eljárásra vonatkozó különös szabályokban meghatározott szempontok mellett - a 8. mellékletben foglalt táblázat szerinti feltételek esetén vizsgálja a táblázatban meghatározott szakkérdést.

6. A környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár, valamint a területi környezetvédelmi hatóság igazgatási feladatai[28]

13. §[29] A környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár állami alaptevékenysége körében

a) szolgáltatja a miniszter által kért, a kormányzati munka ellátásához szükséges, tevékenysége során keletkezett adatokat;

b) elemzi és értékeli a feladat- és hatáskörét érintő jogszabályok végrehajtását;

c) véleményezi a feladat- és hatáskörét érintő jogszabálytervezeteket;

d) hatósági feladatai során önállóan, egyéb feladatoknál pedig a miniszter felkérése alapján közreműködik a nemzetközi feladatok végrehajtásában;

e) ellátja a továbbképzési feladatokat;

f) összegyűjti és az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer rendelkezésére bocsátja az annak működéséhez szükséges - feladatkörével összefüggő - adatokat, továbbá együttműködik más ellenőrző és információs rendszerekkel, és

g) vezeti és - a területi környezetvédelmi, természetvédelmi, valamint a területi vízügyi és a területi vízvédelmi hatóságok adatszolgáltatásával összhangban - aktualizálja a környezetkárosodás megelőzésének és elhárításának rendjéről szóló 90/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 12. § (3) bekezdése szerinti nyilvántartást, valamint a hozzá tartozó térinformatikai ábrázolást.

14. § (1) A területi környezetvédelmi hatóság állami alaptevékenysége körében

a) összegyűjti és az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer rendelkezésére bocsátja az annak működéséhez szükséges - feladatkörével összefüggő - adatokat, továbbá együttműködik más ellenőrző és információs rendszerekkel;

b) közreműködik a nemzetközi feladatok végrehajtásában;

c)[30] véleményezi a kiemelt térségre és a vármegyére készülő területfejlesztési koncepciót és programot, valamint területrendezési tervet, továbbá a településrendezési eszközöket;

d) hozzáférhetővé teszi a környezet állapotáról szerzett adatokat, és megfelelő tájékoztatást ad azokról;

e)[31] adatot szolgáltat a területi környezetveszélyeztetésekről és környezetkárosodásokról a környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár részére a 13. § g) pontja szerinti nyilvántartás vezetéséhez és

f) részt vesz a környezeti tudat- és szemléletformáló feladatok ellátásában.

(2)[32] A területi környezetvédelmi hatóság a levegőtisztaság-védelmi emisszió mérés, a mobil mérőegységekkel elvégezhető levegőminőségi mérés és zajmérés vonatkozásában a 2. § (1) bekezdése szerinti általános illetékességi területére a hatósági ellenőrzési terv előkészítése céljából az ellenőrzési időszakot megelőző 30. napig hatósági mérési tervet készít. A hatósági mérési terv - a 7. melléklet szerint - az adott területen a regionális laboratóriumot üzemeltető vármegyei kormányhivatal bevonásával és jóváhagyásával készül.

(3) A területi vízvédelmi hatóság, valamint a területi vízvédelmi és a területi vízügyi igazgatási szerv részére a területi környezetvédelmi hatóság biztosítja az (1) bekezdés a) pontja és a 15. § a)-c) pontja szerinti rendszerben rögzített, a vizekre vonatkozó adatokhoz történő hozzáférést.

(4) A területi vízügyi és a területi vízvédelmi hatósági és igazgatási tevékenység ellátáshoz szükséges a 15. § b) és c) pontja szerinti feladatok finanszírozása - a hivatalból indult és kötelezettséget megállapító határozattal záruló hatósági eljárások kivételével - önköltségi alapon, a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter és a vízvédelemért, illetve vízügyi igazgatási szervek irányításáért felelős miniszter közötti megállapodásban foglaltak szerint történik. A hivatalból indult és kötelezettséget megállapító határozattal záruló hatósági eljárások esetében a 15. § b) és c) pontja szerinti tevékenység költségét - a környezetvédelmi és vízügyi hatósági eljárás során felmerülő egyéb eljárási költségekről szóló kormányrendelet szerint - a kötelezett viseli.

7. A regionális laboratóriumok működtetése

15. § A 7. melléklet szerinti kormányhivatal - a víz mint környezeti elem tekintetében a vízvédelemért felelős miniszter szakmai irányítása mellett - regionális laboratóriumot működtet, amely mintavétellel, laboratóriumi, illetve egyéb műszeres vizsgálati tevékenységével üzemelteti

a) a környezeti állapotértékeléshez szükséges monitoring-rendszert,

b) az igazgatási és hatósági tevékenység ellátásához szükséges mérőrendszert, valamint

c) a rendkívüli környezeti eseményekhez és a helyreállítási intézkedésekhez kapcsolódó mérőrendszert.

8. Eljárásjogi rendelkezések

16. § A sajátos építményfajták körébe tartozó honvédelmi és katonai célú építményekkel összefüggő környezetvédelmi ügyek elintézésében csak olyan személyek vehetnek részt, akik a Nemzeti Biztonsági Felügyelet által kiállított személyi biztonsági tanúsítvánnyal rendelkeznek.

9. Záró rendelkezések

17. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 20. § 2023. január 1-jén lép hatályba.

18. § E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.

18/A. §[33] E rendeletnek - az egyes kormányrendeletek környezetvédelmi hatósági eljárással kapcsolatos módosításáról szóló 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: MódR.) 8. § (2) bekezdésével megállapított - 1. §-át a MódR. hatálybalépését követően indult vagy megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

19. § Ez a rendelet

a) az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló, 2011. december 13-i 2011/92/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) a környezeti károk megelőzése és felszámolása tekintetében a környezeti felelősségről szóló, 2004. április 21-i 2004/35/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk (1) bekezdés b) pontjának és 5. cikk (3) bekezdésének

való megfelelést szolgálja.

20. §[34]

21. §[35]

22. §[36]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez

A területi környezetvédelmi hatóságok különös illetékessége

1. Terület alapján meghatározott különös illetékesség

[37]
AB
1.Területi környezetvédelmi hatóságKülönös illetékességi terület
2.Veszprém Vármegyei
Kormányhivatal
a Balaton vízfelülete és a Balaton parti településeknek a tó medrébe
(jogi partvonalával határolt területébe) nyúló, medréhez tartozó
közigazgatási területe

2. Ügytípus alapján meghatározott különös illetékesség

[38]
AB
1.Területi környezetvédelmi hatóságKülönös illetékességi ügytípus
2.Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei
Kormányhivatal
A sajátos építményfajták körébe tartozó honvédelmi és katonai célú
építményekkel, valamint a honvédelmi és katonai célú ingatlanokkal
összefüggő környezetvédelmi hatósági ügyek
3.Baranya Vármegyei
Kormányhivatal
Kiemelt létesítményekkel kapcsolatos környezetvédelmi hatósági ügyek
[az atomenergia alkalmazása során a levegőbe és vízbe történő
radioaktív kibocsátásokról és azok ellenőrzéséről szóló
15/2001. (VI. 6.) KöM rendelet 2. § i) pontja szerinti kiemelt létesítmények
(atomerőmű, kísérleti és tanreaktor, uránbánya, radioaktív hulladéktároló,
A-szintű izotóplaboratórium, kiégett fűtőelem-tároló)]

2. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez

Környezetvédelmi igazgatási szervek különös illetékességi területe

1.1. Terület alapján meghatározott különös illetékesség

[39]
AB
1.Területi környezetvédelmi hatóságKülönös illetékességi terület
2.Fejér Vármegyei Kormányhivatala Balaton vízfelülete és a Balaton parti településeknek a tó medrébe
(jogi partvonalával határolt területébe) nyúló, medréhez tartozó
közigazgatási területe

1.2. A vizsgálat típusához kötött különös illetékesség

1.2.1. A területi környezetvédelmi hatóság illetékességi területe környezeti zajmérések végzésének vonatkozásában

[40]
AB
1.Területi környezetvédelmi hatóságIlletékességi terület (vármegye)
2.Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Győr-Moson-Sopron vármegye,
Komárom-Esztergom vármegye
3.Vas Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Vas vármegye, Zala vármegye
4.Fejér Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Fejér vármegye, Tolna vármegye,
Veszprém vármegye
5.Baranya Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Baranya vármegye, Somogy vármegye
6.Pest Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Budapest, Pest vármegye, Nógrád vármegye
7.Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Hajdú-Bihar vármegye
8.Békés Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Békés vármegye
9.Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei
Kormányhivatal
a honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye
10.Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei
Kormányhivatal
a honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye,
Heves vármegye
11.Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei
Kormányhivatal
a honvédelmi és katonai célú építmények vonatkozásában
az ország egész területe: Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
12.Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatala honvédelmi és katonai célú építmények zajkibocsátásának
vizsgálata kivételével: Csongrád-Csanád vármegye,
Bács-Kiskun vármegye

1.2.2. A regionális laboratóriumot üzemeltető vármegyei kormányhivatal, illetve a területi környezetvédelmi hatóság illetékességi területe környezeti rezgésmérések végzésének vonatkozásában[41]

[42]
AB
1.Regionális laboratóriumot üzemeltető vármegyei
kormányhivatal/Területi környezetvédelmi hatóság
Illetékességi terület (vármegye)
2.Hajdú-Bihar Vármegyei KormányhivatalHajdú-Bihar vármegye, Békés vármegye, Szabolcs-Szatmár-Bereg
vármegye, Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, Heves vármegye,
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye, Csongrád-Csanád vármegye
3.Fejér Vármegyei KormányhivatalGyőr-Moson-Sopron vármegye, Komárom-Esztergom vármegye,
Vas vármegye, Zala vármegye, Fejér vármegye, Tolna vármegye, Veszprém vármegye, Baranya vármegye, Somogy vármegye, Bács-Kiskun vármegye
4.Pest Vármegyei KormányhivatalBudapest, Pest vármegye, Nógrád vármegye

1.2.3. A radiológiai vizsgálatokat valamennyi környezeti elem vonatkozásában országos illetékességi területtel a Baranya Vármegyei Kormányhivatal végzi.[43]

2. A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 14. § (4) bekezdésében, 15. § (3) bekezdésében, 16. §-ában, 17. §-ában és 18. § (1) bekezdésében meghatározott igazgatási feladatokat ellátó vármegyei kormányhivatalok[44]

[45]
AB
1.Területi környezetvédelmi hatóságA feladatellátás területi lehatárolása a légszennyezettségi agglomerációk és
zónák kijelöléséről szóló 4/2002. (X. 7.) KvVM rendelet 1. számú mellékletében
kijelölt zónák és agglomerációk alapján
2.Baranya Vármegyei Kormányhivatala) a "6. Pécs környéke" légszennyezettségi zóna,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Baranya vármegye közigazgatási területe,
3.Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Bács-Kiskun vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Baja és
Kecskemét közigazgatási területe
4.Békés Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Békés vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából
Békéscsaba közigazgatási területe
5.Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei
Kormányhivatal
a) a "8. Sajó Völgye" légszennyezettségi zóna,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye közigazgatási területe,
6.Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Csongrád-Csanád vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Szeged
közigazgatási területe
7.Fejér Vármegyei Kormányhivatala) az "5. Dunaújváros környéke" légszennyezettségi zóna,
b) a "4. Székesfehérvár-Veszprém" légszennyezettségi zónából
Fejér vármegye közigazgatási területe
c) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Fejér vármegye közigazgatási területe,
8.Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatala) a "2. Győr-Mosonmagyaróvár" légszennyezettségi zóna,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Győr-Moson-Sopron vármegye közigazgatási területe,
c) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Sopron
közigazgatási területe
9.Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatala) a "9. Debrecen környéke" légszennyezettségi zóna,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Hajdú-Bihar vármegye közigazgatási területe
10.Heves Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Heves vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Eger
közigazgatási területe
11.Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei
Kormányhivatal
a) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Szolnok
közigazgatási területe
12.Komárom-Esztergom Vármegyei
Kormányhivatal
a) a "3. Komárom-Tatabánya-Esztergom" légszennyezettségi
zóna,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Komárom-Esztergom vármegye közigazgatási területe,
13.Nógrád Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Nógrád vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából
Salgótarján közigazgatási területe
14.Pest Vármegyei Kormányhivatala) az "1. Budapest és környéke" légszennyezettségi
agglomeráció területe,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Pest vármegye közigazgatási területe,
15.Somogy Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Somogy vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Kaposvár
közigazgatási területe
16.Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei
Kormányhivatal
a) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából
Nyíregyháza közigazgatási területe
17.Tolna Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Tolna vármegye közigazgatási területe,
18.Vas Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Vas vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából
Szombathely közigazgatási területe
19.Veszprém Vármegyei Kormányhivatala) a "4. Székesfehérvár-Veszprém" légszennyezettségi zónából
Veszprém vármegye közigazgatási területe,
b) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Veszprém vármegye közigazgatási területe,
c) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából Ajka
közigazgatási területe
20.Zala Vármegyei Kormányhivatala) a "10. Az ország többi területe" légszennyezettségi zónából
Zala vármegye közigazgatási területe,
b) a "11. Kijelölt városok" légszennyezettségi zónából
Zalaegerszeg közigazgatási területe

3. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez[46]

Az előzetes vizsgálati, a környezeti hatásvizsgálati, az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásban, az összevont eljárásban, valamint a felülvizsgálati eljárásban, vizsgálandó szakkérdések

ABC
1.Vizsgálat feltételeSzakkérdésMásodfokon kirendelhető
szakértő
2.Előzetes
vizsgálat
Környezeti
hatásvizsgálat
Egységes
környezethasználati
engedélyezés
3.Minden esetben.A környezet- és településegészségügyre,
az egészségkárosító kockázatok és
esetleges hatások felmérésére, a felszín
alatti vizek minőségét, egészségkárosítás
nélküli fogyaszthatóságát,
felhasználhatóságát befolyásoló
körülmények, tényezők vizsgálatára,
lakott területtől (lakóépülettől) számított
védőtávolságok véleményezésére, a
talajjal, a szennyvizekkel, veszélyes
hulladékokkal kapcsolatos közegészségügyi
követelmények érvényesítésére, az
emberi használatra szolgáló felszíni vizek
védelmére kiterjedően.
Nemzeti
Népegészségügyi és
Gyógyszerészeti Központ
4.Ha a tevékenység
következtében
az a környezeti
elem vagy rendszer
hatásviselő lehet,
amelynek védelme
a hatáskörébe tartozik,
azt érinti vagy olyan
környezetveszélyeztetés
fordulhat elő, amely
elleni védelmet
jogszabály a feladat- és
hatáskörébe utalja.
Az egységes
környezethasználati
engedély
megszerzésére
irányuló eljárás
nyilvántartott
régészeti lelőhelyet,
régészeti
védőövezetet vagy
műemléki területet
érint.
Kulturális örökség (műemlékek, műemléki
területek védelme, nyilvántartott régészeti
lelőhelyek, védetté nyilvánított régészeti
lelőhelyek, régészeti védőövezetek)
védelmére kiterjedően.
Építési és Közlekedési
Minisztérium
műemlékvédelemért
felelős helyettes
államtitkár
5.Minden esetben.A természet és a táj védelmére
vonatkozó nemzeti és közösségi jogi
követelményeknek való megfelelés
elbírálására vonatkozó feladatkörében
a hatóság azt vizsgálja, hogy az
engedélyeztetni kívánt tevékenység,
építmény, létesítmény megfelel-e
a) a védett természeti értékek és területek
megőrzése, fenntartása, fejlesztése,
helyreállítása, kiemelt oltalmuk biztosítása,
b) a közösségi és a kiemelt közösségi
jelentőségű fajok, továbbá élőhelytípusok
kedvező természetvédelmi helyzetének
megőrzése, fenntartása, fejlesztése és
helyreállítása,
a Natura 2000 területek egységességének
biztosítása, valamint
c) a természeti értékek és területek,
a tájak és az egyedi tájértékek, valamint
azok természeti rendszereinek,
jellegzetességének, biológiai
sokféleségének, természetes vagy
természetközeli állapotának megőrzése,
fenntartható használatának és
helyreállításának elősegítése
jogszabályokban és az Európai Unió
általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó
jogi aktusában rögzített követelményeinek.
Agrárminisztérium
természetvédelemért
felelős helyettes
államtitkár
6.Ha az eljárás termőföldön vagy azzal
szomszédos földrészleten megvalósuló
beruházás, illetve tevékenység engedélyezésére
irányul.
A termőföldre gyakorolt hatások vizsgálata.Agrárminisztérium
földügyekért felelős
helyettes államtitkár
7.Ha az eljárás erdőt érint, és ugyanezt
a szakkérdést korábban önálló eljárásban vagy
szakhatóságként nem vizsgálták.
a) Az erdőre gyakorolt hatások vizsgálata,
b) ha az eljárás során vizsgált beruházás
vagy tevékenység erdő igénybevételével
jár, akkor az a) pontban foglaltakon túl az
erdő igénybevétel engedélyezhetőségének
a vizsgálata.
Agrárminisztérium
földügyekért felelős
helyettes államtitkár
8.Ha a tevékenység
következtében
az a környezeti
elem vagy rendszer
hatásviselő lehet,
amelynek védelme
hatáskörükbe tartozik,
azt érinti, vagy olyan
környezetveszélyeztetés
fordulhat elő, amely
elleni védelmet
jogszabály feladat- és
hatáskörébe utalja.
Ha az egységes
környezethasználati
engedély
megszerzésére
irányuló eljárás
termőföldet érint.
Termőföld mennyiségi védelmének
követelményei tekintetében.
Agrárminisztérium
földügyekért felelős
helyettes államtitkár
9.Ha a kérelem a területfejlesztési koncepció,
a területfejlesztési program és a
területrendezési terv tartalmi követelményeiről,
valamint illeszkedésük, kidolgozásuk,
egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük
részletes szabályairól szóló kormányrendelet
szerinti országos vagy térségi jelentőségű
műszaki infrastruktúra hálózatok és egyedi
építmények megvalósítására, valamint azok
jelentős módosítására irányul.
A területrendezési tervekkel való összhang
tekintetében.
Építési és Közlekedési
Minisztérium területi
tervezésért és építésügyi
igazgatásért felelős
helyettes államtitkár
10.Gyorsforgalmi út esetén.A környezet- és településegészségügyre,
az egészségkárosító kockázatok és
esetleges hatások felmérésére, a felszín
alatti vizek minőségét, egészségkárosítás
nélküli fogyaszthatóságát,
felhasználhatóságát befolyásoló
körülmények, tényezők vizsgálatára,
lakott területtől (lakóépülettől) számított
védőtávolságok véleményezésére,
a talajjal, a szennyvizekkel, veszélyes
hulladékokkal kapcsolatos közegészségügyi
követelmények érvényesítésére, az
emberi használatra szolgáló felszíni vizek
védelmére kiterjedően.
Nemzeti
Népegészségügyi és
Gyógyszerészeti Központ
11.Gyorsforgalmi út esetén,
ha a tevékenység
következtében
az a környezeti
elem vagy rendszer
hatásviselő lehet,
amelynek védelme
a hatáskörébe tartozik,
azt érinti vagy olyan
környezetveszélyeztetés
fordulhat elő, amely
elleni védelmet
jogszabály a feladat- és
hatáskörébe utalja.
Gyorsforgalmi út
esetén,
ha a környezetvédelmi engedély
megszerzésére
irányuló eljárás
nyilvántartott
régészeti lelőhelyet,
régészeti
védőövezetet vagy
műemléki területet
érint.
Kulturális örökség (műemlékek, műemléki
területek védelme, nyilvántartott régészeti
lelőhelyek, védetté nyilvánított régészeti
lelőhelyek, régészeti védőövezetek)
védelmére kiterjedően.
Építési és Közlekedési
Minisztérium
műemlékvédelemért
felelős helyettes
államtitkár
12.Gyorsforgalmi út esetén, ha az eljárás
termőföldön vagy azzal szomszédos
földrészleten megvalósuló beruházás, illetve
tevékenység engedélyezésére irányul.
A termőföldre gyakorolt hatások vizsgálata.Agrárminisztérium
földügyekért felelős
helyettes államtitkár
13.Gyorsforgalmi út esetén, ha az eljárás erdőt
érint, és ugyanezt a szakkérdést korábban
önálló eljárásban vagy szakhatóságként nem
vizsgálták.
a) Az erdőre gyakorolt hatások vizsgálata
b) ha az eljárás során vizsgált beruházás
vagy tevékenység erdő igénybevételével
jár, akkor az a) pontban foglaltakon túl az
erdő igénybevétel engedélyezhetőségének
a vizsgálata.
Agrárminisztérium
földügyekért felelős
államtitkár
14.Gyorsforgalmi út esetén,
ha a tevékenység
következtében
az a környezeti
elem vagy rendszer
hatásviselő lehet,
amelynek védelme
hatáskörükbe tartozik,
azt érinti, vagy olyan
környezetveszélyeztetés
fordulhat elő, amely
elleni védelmet
jogszabály feladat- és
hatáskörébe utalja.
Gyorsforgalmi út
esetén,
ha az egységes
környezethasználati
engedély
megszerzésére
irányuló eljárás
termőföldet érint.
Termőföld mennyiségi védelmének
követelményei tekintetében.
Agrárminisztérium
földügyekért felelős
helyettes államtitkár
15.Gyorsforgalmi út esetén, ha a kérelem
a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési
program és a területrendezési terv tartalmi
követelményeiről, valamint illeszkedésük,
kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk
és közzétételük részletes szabályairól szóló
kormányrendelet szerinti országos vagy térségi
jelentőségű műszaki infrastruktúra hálózatok és
egyedi építmények
megvalósítására, valamint azok jelentős
módosítására irányul.
A területrendezési tervekkel való összhang
tekintetében.
Építési és Közlekedési
Minisztérium területi
tervezésért és építésügyi
igazgatásért felelős
helyettes államtitkár
16.Ha a tevékenység gyógyhelyen vagy
gyógyhelyre, természetes gyógytényezőre
hatást gyakorló módon valósul meg.
Természetes gyógytényezők, gyógyhelyek
természeti adottságainak és az emberi
használatra szolgáló felszíni vizek
védelmére, valamint
a természetes gyógytényezőket érintő
hatások vizsgálatára kiterjedően.
Nemzeti
Népegészségügyi és
Gyógyszerészeti Központ
17.Minden esetben.A hulladékképződés megelőzését szolgáló
intézkedéseket,
a hulladékkezelésre vonatkozó
jogszabályi követelmények teljesítését,
a hulladékgazdálkodási előírások
alapján a technológiából származó
környezetterhelések kockázatát,
a tevékenység végzése során képződő
hulladék elhelyezését, a hulladék
kezelésének megfelelőségét,
továbbá a hulladékgazdálkodásból eredő
környezeti kockázatokat,
az építési vagy bontási tevékenység során
az építési-bontási hulladékok kezelését,
valamint
a bezárt hulladéklerakók rekultivációjánál
szükséges intézkedéseket.
Energiaügyi
Minisztérium Nemzeti
Hulladékgazdálkodási
Hatóság

4. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez

Egyes környezetvédelmi eljárásokban vizsgálandó szakkérdések

ABC
1.Eljárás megnevezéseVizsgálat feltételeSzakkérdés
2.A felszín alatti vizek védelméről szóló
kormányrendelet szerinti,
- a tényfeltárásra kötelezésre,
- a tényfeltárási terv elfogadására,
a tényfeltárási záródokumentáció
elbírálására,
- az "(E) egyedi szennyezettségi
határérték"
megállapítására,
- a szennyezettséggel, károsodással
kapcsolatos beavatkozás
szükségességének megítélésére,
- a beavatkozási terv elfogadására
- a (D) kármentesítési célállapot
határérték megállapítására,
- a beavatkozás elégtelensége
esetén annak folytatására, a további
tényfeltárás elrendelésére,
- a beavatkozási záródokumentáció
elfogadásával való befejezésére,
- a kármentesítési monitoring
elrendelésére,
- a kármentesítés befejezésére,
- a kármentesítési monitoring
záródokumentáció elbírálására
irányuló döntése meghozatalára
vonatkozó eljárás.
minden esetben
Ha hulladék jogellenes
kezelése, elhelyezése, illetve
elhagyása feltételezhető,
vagy a kármentesítési
eljárások során hulladék
képződik.
A felszín alatti víz minőségi és
mennyiségi védelmének, ivóvíz-,
ásványvíz- és gyógyvízkészlet
minőségét, egészségkárosítás nélküli
fogyaszthatóságát, felhasználhatóságát
befolyásoló körülmények vizsgálata.
A vizek állapotának megfigyelését
biztosító monitoring tervezésének
véleményezése. A beavatkozás
célértékének (D) meghatározása
a felszín alatti vizekre.
Termőföldön vagy termőfölddel
szomszédos földrészleten megvalósuló
tevékenység esetén vizsgálja, hogy
a tevékenység megfelel-e, és ha igen,
milyen feltételekkel a termőföld
védelméről szóló törvény szerinti
talajvédelmi kötelezettségeknek.
A szennyezés okozta
humánegészségügyi kockázatok
vizsgálata, a beavatkozási célérték (D)
meghatározásának közegészségügyi
vizsgálata.
A természetben okozott károsodások
és azok helyreállításával kapcsolatos
kérdések vizsgálata.
A szükséges hulladékgazdálkodási
beavatkozás megállapításának
kérdésében.
3.A kivitelező részére a zajterhelési
határértékek betartása alól egyes
építési időszakokra, valamint
az építkezés közben előforduló,
előre nem tervezhető, határérték
feletti zajterhelést okozó építőipari
tevékenységekre vonatkozó
felmentés megadása.
minden esetbenAz egészségkárosító kockázatok és
esetleges hatások vizsgálata.
4.Az egyes tevékenységek illékony
szerves vegyület kibocsátásának
korlátozásáról szóló rendelet alapján
indított, a VOC diffúz kibocsátási
határértékek betartása alóli,
felmentés megadása iránti eljárás
minden esetbenAz emberi egészségre gyakorolt hatás
vizsgálata.
5.Az egyes tevékenységek illékony
szerves vegyület kibocsátásának
korlátozásáról szóló rendelet alapján
indított, a zárt körülmények között
nem végezhető bevonatfelviteli,
festési tevékenységek esetében
a VOC kibocsátási határértékek
betartása alóli felmentés megadása
iránti eljárás.
minden esetbenAz emberi egészségre gyakorolt hatás
vizsgálata.

5. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez

Felszámolási és végelszámolási eljárásban vizsgálandó szakkérdések

ABC
1.Eljárás megnevezéseVizsgálat feltételeSzakkérdés
2.A felszámolási eljárás és
a végelszámolás környezet- és
természetvédelmi követelményeiről
szóló kormányrendelet szerinti
környezetvédelmi hatósági
eljárások
Ha a tevékenység jellemzői alapján
hulladék képződhetett.
A szükséges hulladékgazdálkodási
intézkedés megállapításának
kérdésében.
3.A felszámolási eljárás és
a végelszámolás környezet- és
természetvédelmi követelményeiről
szóló kormányrendelet szerinti
környezetvédelmi hatósági
eljárások
Ha a tevékenység védett természeti
területet vagy értékeket, Natura
2000 területet vagy jelölő faj
élőhelyét érinti, vagy arra közvetlen
kihatása van.
A szükséges természetvédelmi
hatósági intézkedés
megállapításának kérdésében
4.A felszámolási eljárás és
a végelszámolás környezet- és
természetvédelmi követelményeiről
szóló kormányrendelet szerinti
környezetvédelmi hatósági
eljárások
Ha a tevékenység jellemzői alapján
a vizek minőségi és mennyiségi
állapotára hatással van.
A szükséges vízügyi és a vízvédelmi
intézkedés megállapításának
kérdésében

6. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez

Levegő védelmével kapcsolatos eljárásban vizsgálandó szakkérdések

ABC
1.Eljárás megnevezéseVizsgálat feltételeSzakkérdés
2.A levegő védelmével kapcsolatos
hatósági eljárás
Ha a tevékenység során hulladékot
használnak fel, a légszennyező
pontforrás működtetése
során hulladék képződik, vagy
a levegővédelmi intézkedés
a hulladék gyűjtése vagy kezelése
miatt szükséges.
A tevékenység
hulladékgazdálkodási
megfelelőségének vizsgálata
kérdésében.

7. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez

A 15. § szerinti feladatokat ellátó regionális laboratóriumot üzemeltető vármegyei kormányhivatalok illetékességi területe[47]

[48]
AB
1.Vármegyei kormányhivatalIlletékességi terület
2.Győr-Moson-Sopron vármegyei KormányhivatalGyőr-Moson-Sopron vármegye, Komárom-Esztergom
vármegye, Vas vármegye, Zala vármegye
3.Fejér vármegyei KormányhivatalFejér vármegye, Tolna vármegye, Veszprém vármegye
4.Baranya vármegyei KormányhivatalBaranya vármegye, Somogy vármegye
5.Pest vármegyei KormányhivatalBudapest főváros, Pest vármegye, Nógrád vármegye
6.Hajdú-Bihar vármegyei KormányhivatalHajdú-Bihar vármegye, Békés vármegye, Szabolcs-
Szatmár-Bereg vármegye
7.Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei KormányhivatalBorsod-Abaúj-Zemplén vármegye, Heves vármegye,
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye
8.Csongrád-Csanád vármegyei KormányhivatalCsongrád-Csanád vármegye, Bács-Kiskun vármegye

8. melléklet a 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelethez[49]

A környezetvédelmi hatóság engedélyezési eljárásában az eljáró hatóság által vizsgálandó szakkérdések

ABC
1Hatósági eljárásSzakkérdésSzakkérdés vizsgálatának feltétele
2Előzetes vizsgálati, környezeti
hatásvizsgálati, egységes
környezethasználati engedélyezési
eljárás.
Annak elbírálása, hogy
a tevékenység vízellátása,
a keletkező csapadék és szennyvíz
elvezetése, valamint a szennyvíz
tisztítása biztosított-e, vízbázis
védőterületére, védőidomára,
jogszabályban, illetve határozatban
meghatározott előírások
érvényesíthetők-e, továbbá annak
elbírálása, hogy a tevékenység az
árvíz és a jég levonulására,
a mederfenntartásra milyen hatást
gyakorol.
Minden esetben.
3Előzetes vizsgálati, környezeti
hatásvizsgálati, egységes
környezethasználati engedélyezési
eljárás.
Annak elbírálása, hogy
a tevékenység kapcsán a felszíni
és felszín alatti vizek minősége,
mennyisége védelmére és
állapotromlására vonatkozó
jogszabályban, illetve határozatban
meghatározott előírások
érvényesíthetők-e.
Minden esetben.
4Környezeti hatásvizsgálati eljárás.Az ipari baleseti kockázatok
tekintetében a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos
baleseteknek való kitettségből
eredő várható hatások elbírálása.
Minden esetben.
5Környezetvédelmi felülvizsgálatra
való kötelezésre irányuló eljárás.
A felülvizsgálat elvégzése felszíni
és felszín alatti vizek minősége
védelme szempontjából
indokolt-e, továbbá a benyújtandó
felülvizsgálati dokumentáció
vízvédelmi tartalmának
meghatározása.
Minden esetben.
6Környezetvédelmi felülvizsgálatra
való kötelezésre irányuló eljárás.
A felülvizsgálat elvégzése
vízgazdálkodási, vízbázisvédelmi
és vízkárelhárítási szempontból
indokolt-e, továbbá a benyújtandó
felülvizsgálati dokumentáció
vízgazdálkodási tartalmának
meghatározása.
Minden esetben.
7Környezetvédelmi működési
engedélyezési eljárás
- felülvizsgálat, teljesítményértékelés
alapján - a környezetvédelmi
teljesítményértékelés jóváhagyása.
A felszíni és felszín alatti
vizek minősége védelmére
jogszabályban, illetve határozatban
meghatározott előírások
érvényesülnek-e, a tevékenység
vízellátása, a keletkező csapadék
és szennyvíz elvezetése, valamint
a szennyvíz tisztítása biztosított-e,
a vízbázis védőterületére,
védőidomára, jogszabályban,
illetve határozatban meghatározott
előírások érvényesülnek-e,
továbbá annak elbírálása, hogy
a tevékenység az árvíz és a jég
levonulására, a mederfenntartásra
milyen hatást gyakorol.
Minden esetben.
8A felszín alatti vizek védelméről szóló
kormányrendelet szerinti,
a tényfeltárásra kötelezésre,
a tényfeltárási terv elfogadására,
a tényfeltárási záródokumentáció
elbírálására, az "(E) egyedi
szennyezettségi határérték"
megállapítására,
a szennyezettséggel, károsodással
kapcsolatos beavatkozás
szükségességének megítélésére,
a beavatkozási terv elfogadására,
a "(D) kármentesítési célállapot
határérték" megállapítására,
a beavatkozás elégtelensége esetén
annak folytatásáról,
a további tényfeltárás elrendelésére,
a beavatkozási záródokumentáció
elfogadásával való befejezésére,
a kármentesítési monitoring
elrendelésére, a kármentesítés
befejezésére, a kármentesítési
monitoring záródokumentáció
elbírálására irányuló döntés
meghozatala iránti eljárás.
A felszín alatti vizek védelmére
vonatkozó jogszabályi
követelmények érvényesítése,
vízbázis védőterületére,
védőidomára, jogszabályban,
illetve határozatban meghatározott
előírások érvényesülnek-e.
Minden esetben.
9A környezetkárosodás
megelőzésének és elhárításának
rendjéről szóló kormányrendelet
szerinti területi terv és üzemi terv
jóváhagyására irányuló eljárás.
A tevékenységnek, létesítménynek
a felszíni és felszín alatti vizek
védelmére, valamint a vizek
állapotára gyakorolt hatás
vizsgálata.
Minden esetben.
10A környezetkárosodás
megelőzésének és elhárításának
rendjéről szóló kormányrendelet
szerinti területi terv és üzemi terv
jóváhagyására irányuló eljárás.
A tevékenységnek, létesítménynek
vízbázisra, a vizek lefolyására,
az árvíz és a jég levonulására
gyakorolt hatás vizsgálata.
Minden esetben.
11A környezetvédelmi nyilatkozat
elbírálására, a környezeti
állapotvizsgálatra kötelezésre és
az állapotvizsgálat eredményének
elbírálására irányuló eljárás.
A felszíni és felszín alatti vizekre
gyakorolt környezeti hatások
megállapítása.
Minden esetben.
12A hulladékégetés műszaki
követelményeiről, működési
feltételeiről és a hulladékégetés
technológiai kibocsátási
határértékeiről szóló rendelet alapján
indított eljárás.
A hulladékégető vagy hulladék-együttégető műre vonatkozó
engedély szennyvízkibocsátási
követelményeinek megállapítása.
Minden esetben.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[2] Módosította e rendelet 20. § (1)-(2) és (5) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[3] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[4] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[5] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[6] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[7] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[8] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[9] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[10] Módosította a 257/2024. (VIII. 29.) Korm. rendelet 356. § a) pontja. Hatályos 2024.10.01.

[11] Módosította a 257/2024. (VIII. 29.) Korm. rendelet 356. § b) pontja. Hatályos 2024.10.01.

[12] Módosította az 591/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 28. § a) pontja. Hatályos 2024.01.01.

[13] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 10. § (1) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[14] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[15] Módosította az 591/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 28. § b) pontja. Hatályos 2024.01.01.

[16] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 10. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[17] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[18] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 12. §-a. Hatályos 2024.07.01.

[19] Beiktatta a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 12. §-a. Hatályos 2024.07.01.

[20] Módosította az 591/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 28. § c) pontja. Hatályos 2024.01.01.

[21] Hatályon kívül helyezte az 591/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 29. §-a. Hatálytalan 2024.01.01.

[22] Módosította az 591/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 28. § b) pontja. Hatályos 2024.01.01.

[23] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[24] Megállapította az 591/2023. (XII. 20.) Korm. rendelet 27. §-a. Hatályos 2024.01.01.

[25] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 14. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[26] Módosította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 17. § b) pontja. Hatályos 2024.07.01.

[27] Beiktatta a 258/2024. (VIII. 29.) Korm. rendelet 30. §-a. Hatályos 2024.10.01.

[28] A címet megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 15. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[29] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 16. § (2) bekezdése. Hatályos 2024.07.01.

[30] Módosította e rendelet 20. § (4) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[31] Módosította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 17. § d) pontja. Hatályos 2024.07.01.

[32] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[33] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 19. §-a. Hatályos 2024.07.01.

[34] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.

[35] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.

[36] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.

[37] Módosította e rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[38] Módosította e rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[39] Módosította e rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[40] Módosította e rendelet 20. § (1) és (5)-(6) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[41] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[42] Módosította e rendelet 20. § (1), (3) és (5)-(6) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[43] Módosította e rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[44] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[45] Módosította e rendelet 20. § (1) és (5)-(6) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[46] Megállapította a 119/2024. (VI. 10.) Korm. rendelet 20. §-a (ld. 2. melléklet). Hatályos 2024.06.15.

[47] Módosította e rendelet 20. § (3) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[48] Módosította e rendelet 20. § (1), (3) és (6) bekezdése. Hatályos 2023.01.01.

[49] Beiktatta a 258/2024. (VIII. 29.) Korm. rendelet 31. §-a (ld. 17. melléklet). Hatályos 2024.10.01.

Tartalomjegyzék