Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelet

a jogi versenyképesség érdekében egyes kormányrendeletek deregulációs célú módosításáról

[1] A kormányrendelet célja a jogi versenyképesség növelése és a magyar gazdaság teljesítményének fokozása érdekében a magyar jogrendszer részét képező gazdasági és társadalmi működésre vonatkozó jogszabályok deregulációs célú módosítása. A jogi versenyképesség fokozásával Magyarország az Európai Unióban élen járó országként, kiemelt hangsúlyt helyez a vállalkozásokat és az állampolgárokat terhelő szükségtelen adminisztrációs és egyéb terhet jelentő jogi szabályozás átalakítására, ezzel is támogatva a magyar emberek mindennapjainak kiszámíthatóságát.

[2] A hazai vállalkozások és a magyar emberek kiegyensúlyozott és kiszámítható mindennapjai érdekében szükséges a magyar jogrendszeren belül a minőségi és hatékony jogalkotás és jogalkalmazás. A szükségtelen vagy túlszabályozottságot jelentő jogszabályok deregulációjával megteremthető a jogi szabályozás és a gyakorlati összhangja, a már elavult jogi szabályozásokat, új és hatékony szabályok válthatják fel.

[3] Az Európai Unió elnökségi feladatainak ellátása során hazánk számára kiemelt prioritás a jogi versenyképesség biztosítása Európa egészében. Az Európai Unió jogi versenyképessége szempontjából a hazai jogrendszer példát kíván mutatni a vállalkozásokat és a magyar embereket terhelő szükségtelen jogi szabályozás deregulációjával. Magyarország élen jár Európában az állami működést meghatározó normák folyamatos nyomon követésében és módosításában. Emellett folyamatos a gazdaság szereplőitől, illetve az állampolgároktól érkező visszajelzések feldolgozása és hasznosítása a jogrendszer hatékonyságának növelése érdekében.

[4] A kormányrendelettel a hazai versenyképességet meghatározó számos területen kerül sor a jogi szabályozás deregulációjára. Felülvizsgálatra és számos területen egyszerűsítésre kerülnek a környezetvédelmi, bányászati igazgatási, illetve hulladékgazdálkodási szabályozások annak érdekében, hogy a hatósági engedélyezés során minél kevesebb adat kerüljön a vállalkozásoktól bekérésre és az állami adatbázisokban már meglévő adatok kerüljenek hasznosításra.

[5] A magyar fogyasztók érdekeinek védelme a hazai gazdaság működésének egyik legfontosabb eleme, így a fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyságának növelésével a törvény célja a fogyasztói érdekek érvényesítésének előmozdítása és fejlesztése. Időszerű, hogy a fogyasztóvédelem szabályai is igazodjanak a digitális korhoz és mind kevesebb papíralapú dokumentummal kelljen a fogyasztónak találkoznia ahhoz, hogy a fogyasztói jogaival élni tudjon.

[6] A Kormány

a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 50/A. § (1) bekezdés 4. és 33. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 50/A. § (1) bekezdés 14. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 55. § (1) bekezdés h) pontjában és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti és felhatalmazó rendelkezésekről szóló 2013. évi CLXXVII. törvény 66. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti és felhatalmazó rendelkezésekről szóló 2013. évi CLXXVII. törvény 66. § (1) bekezdés e) pontjában, a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 55. § (1) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím tekintetében a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 55. § (1) bekezdés h) pontjában, valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatálybalépésével összefüggő átmeneti és felhatalmazó rendelkezésekről szóló 2013. évi CLXXVII. törvény 66. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 7. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 3., 12. és 18. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 8. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 17. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 9. alcím tekintetében a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (1) bekezdés 7. pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 10. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 9. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 11. alcím tekintetében a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 50/A. § (1) bekezdés 12. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 12. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 5., 24. pontjában, valamint 110/A. § a) pont af) alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 13. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 14. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 30. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 15. alcím tekintetében a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 16. alcím tekintetében a fémkereskedelemről szóló 2013. évi CXL. törvény 15. § (7) bekezdés n) pontjában felhatalmazása alapján,

a 17. alcím tekintetében a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 32. pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 18. alcím tekintetében a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 19. alcím tekintetében a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 5. és 14. pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 20. alcím tekintetében a környezetvédelem általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 21. alcím tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (2) és (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

a 22. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 23. alcím tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 139. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 24. alcím tekintetében a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (2) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. alcím tekintetében a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 55. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 26. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110/A. § a) pont aa) és ac) alpontjában, valamint b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 27. alcím tekintetében az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 91. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § a) pontja tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 36. §-ában és 110. § (7) bekezdés 28. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § b) pontja tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 36. §-ában, a 110. § (7) bekezdés 29. pontjában, valamint a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 14. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § c) pontja tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 36. §-ában és 110. § (7) bekezdés 28. pontjában, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 14. § (6) bekezdésében, valamint a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (1) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § d) pontja tekintetében a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 55. § (1) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § e) pontja tekintetében a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 132. § 19. és 35. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § f) pontja tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (7) bekezdés 23. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 32. § g) pontja tekintetében a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (2) bekezdés a), c) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 33. § tekintetében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 31. § (1) a) pont ac) alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól szóló 176/1997. (X. 11.) Korm. rendelet módosítása

1. § A repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének szabályairól szóló 176/1997. (X. 11.) Korm. rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A zajgátló védőövezetet kijelölő határozat számát a környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárásokban meg kell adni, valamint az előírt tanulmányokat, illetve engedélyezési terveket mellékelni kell. A zajgátló védőövezetet kijelölő határozat beszerzése iránt a környezetvédelmi hatósági engedélyezési eljárásokban a hatóság hivatalból gondoskodik."

2. A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény végrehajtásáról szóló 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása

2. § (1) A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény végrehajtásáról szóló 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelet] 3. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) Amennyiben a számviteli törvény szerinti beszámolókészítési kötelezettség teljesítését az átvevő nem igazolja, úgy a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvény 5. § (1) bekezdése szerinti kormányrendeletben kijelölt hatóság vagy központi kormányzati igazgatási szerv hivatalból ellenőrzi, hogy a kötelezettségnek a kérelmező eleget tett."

(2) A 203/1998. (XII. 19.) Korm. rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A bányajáradékot - a (12) bekezdésben foglalt eltéréssel - az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint önbevallásban kell meghatározni. Önbevallást a kutatás során végzett kitermelés megkezdését, az első műszaki üzemi tervet jóváhagyó határozat véglegessé válását vagy a Bt. 1. § (7) és (7a) bekezdése alapján végzett kitermelés megkezdését követő első határnaptól kezdődően kell benyújtani. A bányajáradék önbevallást akkor is be kell nyújtani, ha az adott időszakban bányajáradék fizetési-kötelezettség nem keletkezett. A bányafelügyelet a bányajáradék számítását, az önbevallás alapjául szolgáló adatokat, továbbá a bányajáradék befizetését ellenőrzi, a bányajáradék fizetésre kötelezettekről és a bányajáradék fizetésről nyilvántartást vezet."

3. A bányatavak hasznosításával kapcsolatos jogokról és kötelezettségekről szóló 239/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

3. § Hatályát veszti a bányatavak hasznosításával kapcsolatos jogokról és kötelezettségekről szóló 239/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § (4) bekezdésében az "az e rendelet mellékletében meghatározott tartalmú," szövegrész.

4. Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet módosítása

4. § (1) Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A vállalkozás - a 3/A. §-ban foglaltak kivételével - köteles a fogyasztási cikkel együtt vagy az (5) bekezdés szerinti határidőn belül a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja a jótállási jegy tartalmának jól olvashatóságát."

(2) Az R1. 3. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A vállalkozás az e rendelet előírásainak megfelelő jótállási jegyet - a fogyasztó eltérő kérése hiányában -elektronikus úton is átadhatja a fogyasztó részére. Ezen eltérő kérés lehetőségére - a távollévők között kötött szerződések kivételével - a vállalkozás a fogyasztási cikk átadásával egyidejűleg felhívja a fogyasztó figyelmét. A fogyasztó részére elektronikusan átadott számla jótállási jegyként akkor fogadható el, ha tartalma megfelel az e rendelet jótállási jegyre vonatkozó előírásainak is. A vállalkozás a jótállási jegy elektronikus úton való átadására legkésőbb a fogyasztási cikk átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles. Ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikus dokumentumként nem közvetlen megküldéssel adja át, hanem letöltést biztosító elérési cím formájában bocsátja azt a fogyasztó rendelkezésére, akkor az elektronikus jótállási jegy letölthetőségét a jótállási idő végéig nem szüntetheti meg, a letöltési cím elérhetőségét biztosítania kell."

(3) Az R1. a következő 3/A. §-sal egészül ki:

"3/A. § (1) A vállalkozás nem köteles jótállási jegy kiállítására, illetve a fogyasztó részére történő átadására, amennyiben a fogyasztási cikk eladási ára nem haladja meg az 50 000 forintot.

(2) A vállalkozás az (1) bekezdésben foglalt esetben is biztosítja a fogyasztó részére a 3. § (3) bekezdés b), e) és f) pontja szerinti tájékoztatást olyan formában, amely a jótállási határidő végéig biztosítja annak jól olvashatóságát.

(3) Az (1) bekezdésben foglalt esetben a jótállásból eredő jogok a 4. § (3) bekezdése szerint az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek. Ezen körülményre a vállalkozás a fogyasztási cikk átadásával egyidejűleg köteles felhívni a fogyasztó figyelmét."

5. § Az R1. 4. § (1) bekezdésében a "bekezdésben foglalt" szövegrész helyébe a "bekezdésben és a 3/A. §-ban foglalt" szöveg lép.

5. A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállásról szóló 181/2003. (XI. 5.) Korm. rendelet módosítása

6. § A lakásépítéssel kapcsolatos kötelező jótállásról szóló 181/2003. (XI. 5.) Korm. rendelet 4. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A vállalkozó - a fogyasztó eltérő kérése hiányában - a jótállási jegyet elektronikus úton is átadhatja a fogyasztó részére."

6. Az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról szóló 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet módosítása

7. § (1) Az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról szóló 249/2004. (VIII. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) 3. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A vállalkozás az e rendelet előírásainak megfelelő jótállási jegyet - a fogyasztó eltérő kérése hiányában - a jótállási jegyet elektronikus úton is átadhatja a fogyasztó részére. Ezen eltérő kérés lehetőségére - a távollévők között kötött szerződések kivételével - a vállalkozás a jótállási jegy átadását megelőzően felhívja a fogyasztó figyelmét."

(2) Az R2. 5. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) Az (1) bekezdésben előírtak a jótállási igényről felvett jegyzőkönyvben is teljesíthetők."

7. A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet módosítása

8. § A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) 3. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

9. § Az R3. 5. § (6) bekezdésében a "nyolcadik" szövegrész helyébe a "harmadik" szöveg lép.

8. A környezeti alapnyilvántartásról szóló 78/2007. (IV. 24.) Korm. rendelet módosítása

10. § Hatályát veszti a környezeti alapnyilvántartásról szóló 78/2007. (IV. 24.) Korm. rendelet 13. § (2) és (3) bekezdése.

9. A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet módosítása

11. § A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet a következő alcímmel egészül ki:

"(A VET 81/A. §-ához)

A biomassza-feldolgozó üzemeken belüli veszélyes berendezések létesítésére vonatkozó engedély

63/A. § (1) A biomassza-feldolgozó üzemeken belüli veszélyes berendezések engedélyezésére a Vet. és e végrehajtási rendelete rendelkezéseit a megfelelő eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A próbaüzem időtartama 120 nap, amely további 60 nappal a hatóságnak küldött, egyoldalú értesítés útján meghosszabbítható. A létesítési engedély jogosultja a próbaüzem lezárásától számított 30 napon belül a hatóság részére jegyzőkönyvet küld, amelyben összegzi a próbaüzem tapasztalatait. A jegyzőkönyv megküldésével egyidejűleg - a próbaüzem folytatása mellett - a létesítési engedély jogosultja üzembe helyezési/ működési engedély iránti kérelmet nyújt be az illetékes hatósághoz."

10. A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet módosítása

12. § A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 9. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) A környezeti hatásvizsgálat vagy egységes környezethasználati engedélyköteles tevékenységek létesítéséhez és megvalósításához kapcsolódó szállítási, fuvarozási útvonalakat úgy kell megválasztani, hogy hatásterületük a lehető legkisebb legyen. A kapcsolódó szállítás, fuvarozás zajterhelésére tekintettel a területi környezetvédelmi hatóság javaslatára a közlekedési feladatkörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal megvizsgálja a meghatározott útvonal előírásának lehetőségét."

11. Az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló 54/2008. (III. 20.) Korm. rendelet módosítása

13. § Hatályát veszti az ásványi nyersanyagok és a geotermikus energia fajlagos értékének, valamint az értékszámítás módjának meghatározásáról szóló 54/2008. (III. 20.) Korm. rendelet 8. § (3) bekezdése.

12. A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

14. § A levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 32. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az adatszolgáltatás során közölt adatok teljeskörűségéért, a bejelentésre kötelezettre érvényes számviteli szabályokkal, statisztikai rendszerrel, valamint egyéb nyilvántartási rendszereivel, mérési, megfigyelési adataival való egyezéséért a bejelentésre kötelezett a felelős."

13. A környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerben (EMAS) részt vevő szervezetek nyilvántartásáról szóló 308/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

15. § A környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerben (EMAS) részt vevő szervezetek nyilvántartásáról szóló 308/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. mellékletében

a) a "Főigazgató" szövegrész helyébe a "főispán" szöveg,

b) a "General Director" szövegrész helyébe a "capital and county government commissioner" szöveg

lép.

14. A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása

16. § A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 110. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1a) A közlekedési igazgatási hatóság a jogszabály alapján arra jogosult vagy a hulladékgazdálkodási hatóság határozatában kötelezett birtokos kérelmére bontási átvételi igazolás alapján véglegesen vonja ki a járművet a forgalomból."

15. A hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

17. § (1) A hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R4.) 3. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) Amennyiben a kérelmező nem mellékeli az (1) bekezdés e) pontja szerinti nyilatkozatot, a hulladékgazdálkodási hatóság a köztartozásmentes adózói adatbázis alapján hivatalból ellenőrzi, hogy a kérelmezőnek nincs köztartozása."

(2) Az R4. 7. § (1) bekezdés g) és h) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A gyűjtési, szállítási, közvetítési, kereskedelmi tevékenység végzésére vonatkozó hulladékgazdálkodási engedély iránti kérelemnek a következőket kell tartalmaznia:)

"g) a tervezett tevékenységgel érintett telephely címét (ideértve a szállítójárművek tárolási, tisztítási és karbantartási helyét), helyrajzi számát, a telepengedély vagy a telep létesítésének bejelentése számát;

h) a kérelmező nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a környezetbiztonságra, az esetlegesen bekövetkező káresemény (havária) elhárítására vonatkozó tervvel rendelkezik;"

(3) Az R4. 7. § (1) bekezdés m) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A gyűjtési, szállítási, közvetítési, kereskedelmi tevékenység végzésére vonatkozó hulladékgazdálkodási engedély iránti kérelemnek a következőket kell tartalmaznia:)

"m) közvetítési, kereskedelmi tevékenység végzésére vonatkozó hulladékgazdálkodási engedély iránti kérelem esetén a közvetítési, a kereskedelmi műveleteket közvetlenül irányító vezetőnek legalább középfokú környezetvédelmi szakirányú végzettségére vagy környezetvédelmi megbízotti foglalkoztatására vonatkozó nyilatkozatot;"

(4) Az R4. 7. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:

"(1b) Amennyiben a kérelem nem tartalmazza az (1) bekezdés o) pontja szerinti igazolást vagy nyilatkozatot, a hulladékgazdálkodási hatóság a köztartozásmentes adózói adatbázis alapján hivatalból ellenőrzi, hogy kérelmezőnek nincs köztartozása."

(5) Az R4. 9. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:

"(1b) Amennyiben a kérelem nem tartalmazza az (1) bekezdés m) pontja szerinti nyilatkozatot, a hulladékgazdálkodási hatóság a köztartozásmentes adózói adatbázis alapján hivatalból ellenőrzi, hogy a kérelmezőnek nincs köztartozása."

(6) Az R4. 14. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) Ha a hulladékszállítási engedély jogosultjának tárgyi feltételeiben - különösképpen a járművek műszaki adatait, rendszámát érintően - változás következik be, a módosítási kérelemhez elegendő a változást igazoló dokumentumokat csatolni. A hatóság az engedély módosításáról az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényben foglalt feltételek fennállása esetén egyszerűsített határozatot hoz."

(7) Az R4. a következő 18. §-sal egészül ki:

"(1) E rendeletnek a jogi versenyképesség érdekében egyes kormányrendeletek deregulációs célú módosításáról szóló 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított 3. § (1a) bekezdését, 7. § (1b) bekezdését, 9. § (1b) bekezdését, 14. § (4a) bekezdését a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell."

18. § Hatályát veszti az R4. 3. § (1) bekezdés f) pontja.

16. A fémkereskedelmi tevékenységről szóló 443/2013. (XI. 27.) Korm. rendelet módosítása

19. § Hatályát veszti a fémkereskedelmi tevékenységről szóló 443/2013. (XI. 27.) Korm. rendelet 4. § (1b) bekezdése.

17. Az egyes hulladékgazdálkodási létesítmények kialakításának és üzemeltetésének szabályairól szóló 246/2014. (IX. 29.) Korm. rendelet módosítása

20. § Az egyes hulladékgazdálkodási létesítmények kialakításának és üzemeltetésének szabályairól szóló 246/2014. (IX. 29.) Korm. rendelet 15. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Üzemi gyűjtőhelyen a külső munkavégzési helyszínen képződő hulladék is gyűjthető, amennyiben a hulladék jellege és mennyisége az üzemi gyűjtőhelyen való gyűjtést műszakilag lehetővé teszi."

18. A hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet módosítása

21. § A hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R5.) 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

19. A hulladékká vált gépjárművekről szóló 369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása

22. § A hulladékká vált gépjárművekről szóló 369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A gépjármű tulajdonosa vagy jogszabály által felhatalmazott, vagy a hulladékgazdálkodási hatóság határozata alapján kötelezett birtokosa a forgalomból véglegesen kivonni szándékozott gépjárművet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a koncessziós társaságnak, a koncesszori alvállalkozó bontónak, egyéni teljesítés esetén a gyártónak, a forgalmazónak, a bontónak átadja, ide nem értve azt az esetet, ha a hulladékká vált gépjármű kezelését a tulajdonos hulladékgazdálkodási engedély birtokában maga végzi."

23. § A hulladékká vált gépjárművekről szóló 369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet 6. § (3) bekezdésében a "váltómű" szövegrész helyébe a "váltómű, az akkumulátor" szöveg lép.

20. A fluortartalmú üvegházhatású gázokkal és az ózonréteget lebontó anyagokkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 14/2015. (II. 10.) Korm. rendelet módosítása

24. § A fluortartalmú üvegházhatású gázokkal és az ózonréteget lebontó anyagokkal kapcsolatos tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 14/2015. (II. 10.) Korm. rendelet 5/E. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A képesített vállalkozás adott kategóriához kapcsolódó, klímagázokkal kapcsolatos tevékenységet nem folytathat, ha a vállalkozás nem felel meg az 5/D. § szerinti követelményeknek. Amennyiben az 5/D. § szerinti követelményeket a képesített vállalkozás 2 éven keresztül folyamatosan nem teljesíti, a Hatóság felhívja a képesített vállalkozást az 5/D. § szerinti követelmények teljesítésére. A Hatóság a felhívás eredménytelensége esetén a vállalkozás érintett képesítési kategóriáját a felhívást követő félév első napjával kezdődő hatállyal, január 1-jétől vagy július 1-jétől törli."

21. Egyes központi hivatalok és költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával összefüggő jogutódlásáról, valamint egyes közfeladatok átvételéről szóló 378/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása

25. § Hatályát veszti az egyes központi hivatalok és költségvetési szervi formában működő minisztériumi háttérintézmények felülvizsgálatával összefüggő jogutódlásáról, valamint egyes közfeladatok átvételéről szóló 378/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 23. § (2) bekezdésében "a mezőgazdasági és erdészeti gépkezelői jogosítvány bevezetéséről és kiadásának szabályairól szóló 83/2003. (VII. 16.) FVM rendeletben, valamint" szövegrész.

22. A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása

26. § A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 1. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

23. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

27. § Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R6.) 1. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

24. Az egyéni védőeszközök megfelelőségét értékelő szervezetek kijelölésének és tevékenysége felülvizsgálatának szabályairól szóló 30/2018. (II. 28.) Korm. rendelet módosítása

28. § (1) Az egyéni védőeszközök megfelelőségét értékelő szervezetek kijelölésének és tevékenysége felülvizsgálatának szabályairól szóló 30/2018. (II. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R7.) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § A kijelölési eljárás kérelemre indul, amelyet az 1. melléklet szerinti nyomtatványon, elektronikus formában kell benyújtani a kijelölő hatósághoz. A kérelem elbírálásával kapcsolatban felmerülő szakértői költségeket a kérelmező viseli."

(2) Az R7. 1. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.

25. Az (EU) 2020/1828 irányelv szerinti jegyzékbe való felkerülés céljából lefolytatandó eljárásról, valamint a jogsérelem orvoslására irányuló képviseleti keresetek finanszírozásának vizsgálatáról szóló 530/2022. (XII. 19.) Korm. rendelet módosítása

29. § Az (EU) 2020/1828 irányelv szerinti jegyzékbe való felkerülés céljából lefolytatandó eljárásról, valamint a jogsérelem orvoslására irányuló képviseleti keresetek finanszírozásának vizsgálatáról szóló 530/2022. (XII. 19.) Korm. rendelet 2. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A kérelemben megjelölteket - a (3) bekezdés a)-c) pontjában foglalt dokumentumok hiánya esetén - az Fgytv. 38. § (1) bekezdés a)-d) pontjában foglaltaknak való megfelelés vonatkozásában a miniszter a civil szervezetek bírósági nyilvántartása, valamint a cégnyilvántartás adatai alapján hivatalból is ellenőrzi, és jogosult a nyilvántartást vezető szerv megkeresésére is."

26. A környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet módosítása

30. § Hatályát veszti a környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet

a) 12. § (3) bekezdése,

b) 6. melléklete.

27. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet módosítása

31. § Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet a következő 165/A. §-sal egészül ki:

"165/A. § A földmérési és térinformatikai államigazgatási szerv a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszerből történő szolgáltatással a levegőtisztaság-védelmi ügyben eljáró járási környezetvédelmi hatóság részére hatósági feladatainak ellátása körében az ingatlan tulajdonosának azonosítása érdekében elektronikusan szerkeszthető formában jogosulti adatokkal kiegészített földkönyvet szolgáltat."

28. Egyes kormányrendeletek hatályon kívül helyezése

32. § Hatályát veszti

a) a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet módosításáról szóló 92/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet,

b) a felszíni vizek minősége védelmének szabályairól szóló 220/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet módosításáról szóló 93/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet,

c) az Európai Szennyezőanyag-kibocsátási és -szállítási Nyilvántartás létrehozásáról, valamint a 91/689/EGK és a 96/61/EK tanácsi irányelv módosításáról szóló 166/2006/EK Európai Parlamenti és Tanácsi rendelethez (E-PRTR) kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 194/2007. (VII. 25.) Korm. rendelet,

d) a piacfelügyeleti tevékenység részletes szabályairól szóló Korm. rendelettel összefüggő egyes Korm. rendeletek módosításáról szóló 7/2013. (I. 18.) Korm. rendelet,

e) a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet és a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 137/2015. (VI. 2.) Korm. rendelet módosításáról szóló 277/2015. (IX. 22.) Korm. rendelet,

f) a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet, valamint a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet módosításáról szóló 427/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet,

g) a Nagykálló területén komposztgyártó, gombafeldolgozó és gombakutató központ létesítésére irányuló beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 67/2018. (IV. 6.) Korm. rendelet.

29. Egyes miniszteri rendeletek hatályon kívül helyezése

33. § Hatályát veszti

a) a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény végrehajtásáról szóló 10/1995. (IX. 28.) KTM rendelet módosításáról szóló 31/2005. (XII. 27.) KvVM rendelet,

b) a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet módosításáról szóló 2/2007. (II. 9.) SZMM rendelet,

c) a dohánytermékek gyártásáról, forgalmazásáról és ellenőrzéséről szóló 102/2005. (X. 31.) FVM rendelet módosításáról szóló 158/2008. (XII. 15.) FVM rendelet,

d) a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény végrehajtásáról szóló 10/1995. (IX. 28.) KTM rendelet módosításáról szóló 41/2011. (V. 26.) VM rendelet,

e) az egyes veszélyes anyagok elektromos és elektronikai berendezésekben való alkalmazásának korlátozásáról szóló 16/2004. (X. 8.) KvVM rendelet módosításáról szóló 120/2011. (XII. 15.) VM rendelet.

30. Záró rendelkezések

34. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - 2025. január 1. napján lép hatályba.

(2) A 27. alcím 2025. január 15. napján lép hatályba.

(3) A 14. alcím, a 22. § 2025. március 1. napján lép hatályba.

31. Az Európai Unió jogának való megfelelés

35. § Ez a rendelet a szervezeteknek a közösségi környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerben (EMAS) való önkéntes részvételéről és a 761/2001/EK rendelet, a 2001/681/EK és a 2006/193/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2009. november 25-i 1221/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelethez

Az R3. 3. számú melléklet 8. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(A.
Sorszám
B.
A tevékenység megnevezése
C.
Küszöbérték, feltétel)
8.Erdő telepítéseFaültetvény természetességi állapotú erdő esetén,
30 ha-tól

2. melléklet a 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelethez

Az R5. 1. melléklet 5.2. pont d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Adatok hulladéktípusonként:)

"d) a gyűjtött, a kereskedőnek átadott vagy kereskedőtől átvett, vagy a kezelt hulladék mennyisége közvetlen méréssel megállapítva (ha a hulladék tömege közvetlen méréssel nem állapítható meg, a hulladék tömegét anyagmérleg alapján, vagy becsléssel kell meghatározni);"

3. melléklet a 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelethez

A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. pontjában foglalt táblázat B:5 mezője helyébe a következő rendelkezés lép:

(B)
(Szakkérdés)
(5.)1. Minden esetben annak elbírálása kérdésében, hogy
a) a tevékenység a természet védelmére vonatkozó nemzeti
és közösségi jogi követelményeknek, valamint a tájvédelem
jogszabályban rögzített követelményeinek a kérelemben
foglaltak szerint vagy további feltételek mellett megfelel-e,
b) az adott tevékenység megfelel-e az elérhető legjobb
technika alapján meghatározott levegőtisztaság-védelmi
követelményeknek és előírásoknak, valamint a levegő
minőségére vonatkozó előírásoknak,
c) a forgalomba helyezési és a fennmaradási engedélyezési
eljárásban az engedélyezési tervdokumentáció és
a létesítmény zajkibocsátása kielégíti-e a környezeti zaj és
rezgés elleni védelem követelményeit,
d) az építésnél az építési és a bontási hulladékok kezelése,
valamint a hulladékok felhasználása megfelel-e
a hulladékgazdálkodási követelményeknek.
2. A 2. számú bevonási és közreműködési feltétel esetében
annak elbírálása kérdésében, hogy a tevékenység alapján
jelentős környezeti hatások feltételezhetők-e.

4. melléklet a 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelethez

1. Az R6. 1. melléklet 9. pontjában foglalt táblázat a következő 20. sorral egészül ki:

(ABCDEF
1.Közigazgatási
hatósági eljárás
SzakkérdésBevonás és
közreműködés
feltétele
Elsőfokon eljáró
szakhatóság
Másodfokon
eljáró
szakhatóság
Állásfoglalás
beszerzésének
határideje)
20.Előzetes
vizsgálati,
környezeti
hatásvizsgálati
eljárás.
A településrendezési
tervben, és a helyi
építési szabályzatban
meghatározott előírások
érvényesülnek-e.
Minden
esetben
Települési
önkormányzat
jegyzője,
fővárosban
a főjegyző
--

2. Az R6. 1. melléklet 19. pontjában foglalt táblázat a következő 65b. sorral egészül ki:

(ABCDEF
1.Közigazgatási
hatósági eljárás
SzakkérdésBevonás és
közreműködés
feltétele
Elsőfokon eljáró
szakhatóság
Másodfokon
eljáró
szakhatóság
Állásfoglalás
beszerzésének
határideje)
65b.A csődeljárásról
és a felszámolási
eljárásról szóló
1991. évi
XLIX. törvény
27/D. §
(1b) bekezdése
szerinti
hozzájárulás.
A környezeti kárral vagy
környezeti teherrel érintett
vagyontárgy értékesítése
tekintetében merülnek-e
fel olyan,
a hulladékgazdálkodásból
eredő környezeti
kockázatok, amelyek
mellett a hozzájárulást
nem lehet megadni.
Ha
az ingatlanon
még nem
kezelt hulladék
van.
területi
hulladék-
gazdálkodási
feladatkörében
eljáró,
az érintett
ingatlan
fekvése szerint
illetékes
vármegyei
kormányhivatal
-30 nap

5. melléklet a 416/2024. (XII. 20.) Korm. rendelethez

Az R7. 1. melléklet 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a melléklet a következő 7. ponttal egészül ki:

"6. A kérelemhez csatolandó dokumentumok:

a) a kérelmezett megfelelőségértékelési területre vonatkozó minőségirányítási kézikönyv(ek),

b) a működési és eljárási szabályzat,

c) a személyzet minden (munkavállaló vagy megbízási szerződéssel tevékenykedő) tagjának összeférhetetlenségi nyilatkozata,

d) az igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről szóló igazolás.

7. A kérelem elbírásához szükséges nyilatkozatok:

a) felelősségbiztosítási szerződés száma, a biztosító megnevezése:

b) védjegyjogosultság megléte esetén:

ba) a védjegy lajstromszáma:

bb) a jogosultságot megállapító határozat száma:

c) a kérelem tárgyát képező megfelelőségértékelési tevékenységgel kapcsolatos határozatok száma a határozatot hozó szerv/hatóság megjelölésével."

Tartalomjegyzék