16/2024. (VIII. 29.) HM rendelet
az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtott repülések szabályairól szóló 3/2006. (II. 2.) HM rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés m) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró építési és közlekedési miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 16. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § Az állami repülések céljára kijelölt légterekben végrehajtott repülések szabályairól szóló 3/2006. (II. 2.) HM rendelet (a továbbiakban: R.) 18. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Radarkövetéssel történő repülésnél - ahol a kötelékben repülő légijárművek az egymástól való távolságot fedélzeti radar vagy egyéb arra alkalmas fedélzeti szenzor folyamatos alkalmazásával tartják - elkülönített légtérben a legutolsó légijármű távolsága a kötelékparancsnoktól nem lehet nagyobb, mint 7 NM (13 km)."
2. § Az R. 30. §-a a következő (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Légi utántöltés esetén Budapest ATS Központot lehetőség szerint a légi utántöltésről kapott információ kézhezvételével egy időben tájékoztatni kell.
(6) Az (5) bekezdés szerinti tájékoztatásnak a következő elemeket kell tartalmaznia:
a) hívójel,
b) a kötelékrepülésben részt vevő légijárművek száma és típusa,
c) a repülés tervezett dátuma és időtartama.
(7) Az állami repülések céljára kijelölt légtereken, valamint az eseti légtéren kívüli légi utántöltésre vonatkozó rendelkezéseket a Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló miniszteri rendelet határozza meg."
3. § (1) Az R. 84. § 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában:)
"9. GAT: a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk 21. pontjában meghatározott fogalom (General Air Traffic - Általános légiforgalom)."
(2) Az R. 84. § 36. és 37. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(E rendelet alkalmazásában:)
"36. OAT-C: olyan OAT repülés, amely elkülönített légteret nem igényel, a polgári légiközlekedésbe beilleszthető, és amely magában foglalja a szabványos és a nem szabványos OAT-C kötelékrepüléseket (Operational Air Traffic - Compatible).
37. OAT-S: olyan OAT repülés, amely elkülönített légteret igényel, és a polgári légiközlekedésbe nem illeszkedik (Operational Air Traffic - Special)."
4. § Az R.
a) 18. § (2) bekezdésében a "0,5 NM (1 km)" szövegrész helyébe az "1 NM (2 km)" szöveg,
b) 18. § (3) bekezdésében az "a 0,5 NM (1 km)-t" szövegrész helyébe az "az 1 NM (2 km)-t" szöveg
lép.
5. § Ez a rendelet 2024. december 15-én lép hatályba.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf s. k.,
honvédelmi miniszter