Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

2025. évi XLI. törvény

az energetikai versenyképesség növeléséről és jogharmonizációs célú módosításokról

[1] A törvénymódosítás az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus magyarországi alkalmazásához szükséges részletszabályok megalkotását szolgálja, az átültetés elmaradása esetén a hazai vállalkozások versenyhátrányba kerülhetnének az európai piacon.

[2] Az Európai Unió előírásaival összhangban a közlekedés valamennyi formájában a megújulóenergia-felhasználás részarányának növelése érdekében szükséges a bioüzemanyagok mellett a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok bevonása is a tagállami célszám teljesítésébe.

[3] Az Országgyűlés az Európai Unió jogának való megfelelés érdekében, különösen az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmust szabályozó normákkal való összhang biztosítása, továbbá a közlekedésben felhasznált megújuló energia részarányának növelése céljából a következő törvényt alkotja:

1. A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló 2010. évi CXVII. törvény módosítása

1. § (1) A megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló 2010. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Büat.) 1. § 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"13. forgalomba hozott üzemanyag:

a) a 30. pont a) alpontja szerinti üzemanyag-forgalmazó esetében az általa szabad forgalomba bocsátott üzemanyag,

b) a 30. pont b) alpontja szerinti üzemanyag-forgalmazó esetében az általa tagállamból beszerzett üzemanyag,

c) a 30. pont c) alpontja szerinti üzemanyag-forgalmazó esetében az általa jármű üzemanyagtartályába töltéssel kiszolgált üzemanyag;"

(2) A Büat. 1. §-a a következő 17a. ponttal egészül ki:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"17a. közlekedési célra felhasznált megújuló villamos energia: a villamosenergiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 3. § 45. pontjában meghatározott megújuló energiaforrásokból előállított és közlekedési célra felhasznált villamos energia;"

(3) A Büat. 1. § 20. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"20. megújuló tüzelő- és üzemanyag: megújuló üzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok;"

(4) A Büat. 1. §-a a következő 20a. és 20b. ponttal egészül ki:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"20a. megújuló üzemanyag: a bioüzemanyagok, és a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok;

20b. megújulóüzemanyag-részarány: a megújuló energiaforrásokból előállított energiának a közlekedés valamennyi formájában felhasznált energiamennyiségéhez viszonyított részaránya;"

(5) A Büat. 1. § 23. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"23. nem biológiai eredetű, megújuló energiaforrásból származó üzemanyag: olyan folyékony és gáznemű üzemanyag, amelynek energiatartalma a biomasszától eltérő megújuló energiaforrásokból származik;"

(6) A Büat. 1. §-a a következő 26a. ponttal egészül ki:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"26a. széntartalom újrahasznosításával nyert üzemanyag: meg nem újuló eredetű, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 7. §-ával összhangban történő hasznosításra nem alkalmas folyékony vagy szilárd hulladékáramokból, vagy meg nem újuló eredetű, ipari létesítmények gyártási folyamatainak elkerülhetetlen, nem szándékos következményeként kibocsátott hulladék-technológiai gázokból és égéstermékekből előállított folyékony és gáznemű üzemanyag;"

(7) A Büat. 1. § 30. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény és a végrehajtására kiadott jogszabályok alkalmazásában:)

"30. üzemanyag-forgalmazó:

a) a jövedéki adóról szóló törvény (a továbbiakban: Jöt.) szerint az üzemanyagot szabadforgalomba bocsátó személy,

b) a Jöt. szerint a másik tagállamban szabadforgalomba bocsátott üzemanyagot kereskedelmi céllal belföldre szállító jövedéki engedélyes kereskedő, vagy

c) a CNG-t, az LNG-t jármű üzemanyagtartályába töltéssel kiszolgáló személy."

2. § A Büat. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. § (1) Az üzemanyagot forgalomba hozó üzemanyag-forgalmazó megújuló üzemanyagot - tisztán vagy a motorbenzinbe, dízelgázolajba, CNG-be, LNG-be bekeverve - úgy köteles forgalomba hozni, hogy az általa a naptári évben forgalomba hozott megújuló üzemanyag minimális mennyisége elérje az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott kötelező megújulóüzemanyag-részarány mennyiségét. A kötelező megújulóüzemanyag-részarány mennyisége megállapításán belül - az általános kötelezettség kiegészítéseként vagy ahelyett - a Kormány az e törvény végrehajtására kiadott rendeletében az egyes meghatározott megújuló üzemanyagnak minősülő termékek kötelező részaránya tekintetében is megállapíthat kötelezettséget.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított kötelezettség teljesítéséhez az üzemanyag-forgalmazó forgalomba hozott megújuló üzemanyagként veheti figyelembe a földgázellátásról szóló törvényben meghatározott szállítóvagy elosztóvezetékbe betáplált biometánt - ideértve a szállítóvezetéken keresztül Magyarországra behozott biometánt is -, amelynek feltételeit az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet határozza meg.

(3) Az (1) bekezdésben megállapított kötelezettség teljesítéséhez az üzemanyag-forgalmazó forgalomba hozott megújuló üzemanyagként veheti figyelembe az általa forgalomba hozott, széntartalom újrahasznosításával nyert üzemanyag mennyiségét, azonban a figyelembe vett mennyiség nem haladhatja meg az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott mértéket.

(4) A kötelező megújulóüzemanyag-részarány számításánál figyelmen kívül kell hagyni

a) azt a forgalomba hozott bioüzemanyagot, amelynek fenntartható módon történő előállítását az arra kötelezett nem igazolja,

b) azt a forgalomba hozott motorbenzint, dízelgázolajat és bioüzemanyagot, amelyre a Jöt. szerint a biokomponens-tartalomra tekintettel a jövedéki adó részben vagy egészben elengedésre vagy visszatérítésre került, valamint

c) a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvényben meghatározott biztonsági készletből kőolaj- és kőolajtermék-ellátási válsághelyzetben szabad forgalomba hozott üzemanyagot."

3. § A Büat. a következő 5/A. és 5/B. §-sal egészül ki:

"5/A. § A nem biológiai eredetű, megújuló üzemanyagot az üzemanyag-forgalmazó úgy köteles forgalomba hozni vagy köztes termékként üzemanyag vagy bioüzemanyag előállításához felhasználni, hogy az általa a naptári évben forgalomba hozott vagy felhasznált nem biológiai eredetű megújuló üzemanyag minimális mennyisége elérje az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott kötelező, a közlekedési ágazat számára szolgáltatott energiamennyiségen belüli részarányt.

5/B. § Az 5. § (1) bekezdésében és az 5/A. §-ban meghatározott kötelezettség az e törvény szerinti zöldtöltés igazolással is teljesíthető."

4. § A Büat. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) Az állami adó- és vámhatóság bírságot szab ki arra az üzemanyag-forgalmazóra, amely

a) a tárgyévben a kötelező megújulóüzemanyag-részaránynak - vagy amennyiben a Kormány az egyes megújuló üzemanyagnak minősülő termékek részarányára vonatkozóan is előírt kötelezettséget, ennek a részaránynak -megfelelő mennyiségnél kevesebb megújuló üzemanyagot hozott forgalomba - ideértve a köztes termékként üzemanyag vagy bioüzemanyag előállításához felhasznált nem biológiai eredetű, megújuló üzemanyagot is -,

b) a tárgyévben a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagra vonatkozó részaránynak megfelelő mennyiségnél kevesebb nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagot hozott forgalomba vagy használt fel,

c) az előírt határidőre nem nyújtotta be, vagy nem a meghatározott tartalommal nyújtotta be a 6. § (2) és (3) bekezdése szerinti jelentést.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben kiszabandó bírság alapja az üzemanyag-forgalmazó tárgyévi üzemanyag-forgalma alapján a megújulóenergia-részaránnyal meghatározott megújulóüzemanyag-mennyiség energiatartalmának és az üzemanyag-forgalmazó által a tárgyévben ténylegesen forgalomba hozott megújulóüzemanyag-mennyiség energiatartalmának - ideértve a köztes termékként üzemanyag vagy bioüzemanyag előállításához felhasznált nem biológiai eredetű, megújuló üzemanyagot is - MJ-ban kifejezett különbsége. A fizetendő bírság összege a bírság alapjának és az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott, a bírságalapot jelentő különbségnek a közlekedési ágazat számára szolgáltatott energia mennyiségéhez viszonyított aránya alapján sávosan meghatározott fajlagos bírságtételnek a szorzata.

(3) Ha az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet a kötelező megújulóüzemanyag-részarányon felül az egyes megújuló közlekedési célú üzemanyagnak minősülő termékek részarányára vonatkozóan is előír kötelezettséget, és a (2) bekezdés szerinti különbség az összesített megújulóüzemanyag-mennyiség tekintetében megállapítható, úgy ugyanarra a hiányzó megújulóüzemanyag-mennyiségre csak az egyes megújuló üzemanyagnak minősülő termékek különbsége tekintetében szabható ki bírság.

(4) Ha az üzemanyag-forgalmazó azért hozott a tárgyévben a kötelező megújulóüzemanyag-részaránynak megfelelő mennyiségnél kevesebb megújuló üzemanyagot forgalomba, mert az általa beszerzett bioüzemanyag fenntarthatósági követelményeknek való megfelelésére vonatkozóan számára valótlan igazolást állított ki az, akitől a bioüzemanyagot beszerezte, a (2) bekezdés szerinti bírságalapot csökkenteni kell a valótlan tartalmú igazolás miatt az igazolást kiállítóra kiszabható, az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott bírság alapjával.

(5) Ha az üzemanyag-forgalmazó azért hozott a tárgyévben a megújulóüzemanyag-részaránynak megfelelő mennyiségnél kevesebb megújuló üzemanyagot forgalomba, mert az általa beszerzett bioüzemanyag fenntarthatósági követelményeknek való megfelelésére vonatkozó igazolást jogosulatlanul állította ki az, akitől a bioüzemanyagot beszerezte és az üzemanyag-forgalmazó a felhasznált igazolás kiállítója tekintetében nem ellenőrizte, hogy az szerepelt-e az igazolás kiadásakor az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott nyilvántartásban, a (2) bekezdés szerinti bírságalapot növelni kell a jogosulatlanul kiállított igazolást felhasználóra kiszabható, az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott bírság alapjával.

(6) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben kiszabandó bírság alapja a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagnak az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott kötelező, a közlekedési ágazat számára szolgáltatott energiamennyiségen belüli részaránnyal meghatározott nem biológiai eredetű megújulóüzemanyag-mennyiség energiatartalmának és a tárgyévben ténylegesen forgalomba hozott, felhasznált nem biológiai eredetű megújulóüzemanyag-mennyisége energiatartalmának MJ-ban kifejezett különbsége. A fizetendő bírság összege a bírság alapjának és az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott fajlagos bírságtételnek a szorzata.

(7) Az (1) bekezdés a)-b) pontja esetében forgalomba hozatallal egy tekintet alá esőnek minősül a zöldtöltés igazolással való teljesítés is.

(8) Az (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti esetben a bírság kiszabásánál az állami adó- és vámhatóság a kiszabott bírságot csökkentheti az üzemanyag-forgalmazó által az egyes pontok teljesítése érdekében eszközölt beruházások értékével az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott módon és mértékben.

(9) Az (1) bekezdés a)-b) pontja szerinti esetben az állami adó- és vámhatóság által kiszabott bírság legmagasabb összegét az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet határozza meg.

(10) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben az üzemanyag-forgalmazó egyszázezer Ft-tól egyszázmillió Ft-ig terjedő bírsággal sújtható. A bírság kiszabása során figyelembe kell venni a forgalomba hozott megújuló üzemanyag azon mennyiségét, amelyre nézve a jelentéstételt elmulasztották, valamint a tárgyévben és az azt megelőző évben a mulasztás ismétlődését. Ha a kötelezett kötelezettségének a bírság kiszabását követően sem tesz eleget, a bírság ismételten kiszabható.

(11) A bioüzemanyag-ellátásban beállott válsághelyzet esetén az állami adó- és vámhatóság az (1) bekezdés a) pontja szerinti bírságot - figyelemmel a válsághelyzet időtartamára és az üzemanyag-forgalmazó jogkövető gyakorlatára - mérsékelheti, vagy a bírság kiszabását mellőzheti.

(12) A bioüzemanyag-ellátásban beállott válsághelyzetnek minősül

a) a bioüzemanyagok termelésében beállott nagymértékű kapacitáskiesés,

b) az üzemanyag-forgalmazónál, illetve annak ellátójánál bekövetkezett tartós üzemzavar, ideértve azon szállító- és elosztóvezetékek üzemzavarát is, amelyeken biogáz betáplálása történik az együttműködő földgázhálózatba, vagy

c) a fenntarthatósági követelményeknek megfelelő bioüzemanyagok európai kereskedelmében bekövetkezett zavar vagy hiány,

ha ennek következtében az üzemanyag-forgalmazó nem volt képes a kötelezettség teljesítéséhez szükséges bioüzemanyag-mennyiséget beszerezni.

(13) A (12) bekezdés a) és c) pontja szerinti események fennállásának tényét, annak kezdő és befejező időpontját - az érintett bioüzemanyag-típusok megjelölésével - az energiapolitikáért felelős miniszter a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben közleményben teszi közzé."

5. § A Büat. 6. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. Zöldtöltés-igazolási rendszer"

6. § A Büat. 6. alcíme a következő 9. §-sal egészül ki:

"9. § A villamos energiáról szóló törvényben meghatározott zöldtöltés-igazolási rendszer keretében az üzemanyag-forgalmazó is szerezhet igazolást az e törvény végrehajtási rendeletében meghatározottak szerint."

7. § A Büat. a 11. §-t megelőzően a következő alcím címmel egészül ki:

"7. Adatszolgáltatás"

8. § A Büat. a 12. §-t követően a következő 8/A. alcímmel egészül ki:

"8/A. Az üzemanyag-forgalmazó átalakulása esetén alkalmazandó különleges rendelkezések

12/A. § (1) Ha az üzemanyag-forgalmazó üzemanyag-forgalmazási tevékenységét annak szétválással történő átalakulását követően jogutódja vagy jogutódjai folytatják, az 5. § (1) bekezdésében, az 5/A. §-ban és az 5/B. §-ban meghatározott kötelezettséget a szétválás hatályosulásának évében az üzemanyag-forgalmazó (e § alkalmazásában: jogelőd) és az üzemanyag-forgalmazási tevékenységet folytató jogutódjai választásuk szerint együttesen is teljesíthetik.

(2) A jogelőd és jogutódjai az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén a 6. § (2) bekezdésben meghatározott jelentést a szétválás hatályosulásának évét követő év április 20. napjáig mint közös jelentést adják le.

(3) Az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén a 6. § (3) bekezdése nem alkalmazandó.

(4) Az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén az e törvényben és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott kötelezettségek teljesítéséért, valamint az e kötelezettségek megsértése esetén kiszabott bírság megfizetéséért a jogelőd és jogutódjai egyetemlegesen felelősek.

(5) Az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén a jogelőd és jogutódjai a szétválás hatályosulását követő 30 napon belül nyilatkoznak választásukról az állami adó- és vámhatóság felé, megjelölve, hogy a (2) bekezdés szerinti jelentést melyik személy nyújtja be."

9. § A Büat. 13. § (1) bekezdése a következő p)-y) ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg)

"p) a bioüzemanyag-részarány és az egyes bioüzemanyagoknak minősülő termékek részarányának nem teljesítése esetén fizetendő bírság mértékét, sávos bírságtétel esetén az egyes sávok meghatározásához alkalmazott arányokat,

q) a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagokra vonatkozó kötelező részarány mértékét,

r) az üzemanyag-fogalmazó által a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok kötelező részarányának teljesítésével kapcsolatosan benyújtandó jelentésekre, valamint a kapcsolódó nyilvántartásokra, bizonylatolásra, továbbá a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok kötelező részarány teljesítésének ellenőrzésére vonatkozó részletes szabályokat,

s) a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok kötelező részaránya teljesítésének ellenőrzésére, valamint a bírság kiszabására jogosult hatóságokat,

t) a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagok részarányának nem teljesítése esetén fizetendő bírság mértékét, u) a zöldtöltés-igazolási rendszerre, az igazolás kiállítására, jóváírására, nyilvántartására, átruházására, felhasználására, ellenőrzésére, kijavítására, módosítására és törlésére, valamint a megújulóüzemanyag-részarányban való elszámolására vonatkozó részletes szabályokat,

v) a megújulóüzemanyag-részarány mértékét, kiszámításának módját, teljesítésének ellenőrzésére, valamint a bírság kiszabására jogosult hatóságokat, nem teljesítése esetén a fizetendő bírság mértékét,

w) a széntartalom újrahasznosításával nyert üzemanyag részarányban elszámolható mértékét,

x) a biometán szállító- vagy elosztóvezetékbe betáplálásának a megújuló üzemanyag részarányban való elszámolásának feltételeit,

y) az e törvényben és a végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott kötelezettségek teljesítésére, a jelentéstételre, a folyékony bio-energiahordozók, a bioüzemanyagok, a biomasszából előállított tüzelőanyagok, valamint a köztes termékek, és ezek alapanyagai eredetének nyomon követésére a 12/A. § (1) bekezdés szerinti esetben alkalmazandó részletes szabályokat."

10. § A Büat.

a) 2. §-ában az "energiaforrásokból előállított energiának a közlekedés valamennyi formájában felhasznált részaránya" szövegrész helyébe az "üzemanyag-részarány" szöveg,

b) 4. alcím címében a "bioüzemanyag" szövegrész helyébe a "megújuló üzemanyag" szöveg,

c) 6. § (2) bekezdésében az "és bioüzemanyagról" szövegrész helyébe a " , bioüzemanyagról és a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagról" szöveg,

d) 13. § (1) bekezdés m) pontjában a "körét." szövegrész helyébe a "körét," szöveg,

e) 13. § (1) bekezdés n) pontjában az "adatokat." szövegrész helyébe az "adatokat," szöveg,

lép.

11. § Hatályát veszti a Büat. 3. § (1) bekezdésében az " , illetve a 9. § (1) bekezdésében" szövegrész.

2. A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvény módosítása

12. § A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvény 53. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) E törvény az (EU) 2022/2557 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek alapvető szolgáltatásokat tartalmazó jegyzék megállapítása révén történő kiegészítéséről szóló, 2023. július 25-i (EU) 2023/2450 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

3. Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusról szóló 2023. évi CV. törvény módosítása

13. § Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusról szóló 2023. évi CV. törvény (a továbbiakban: CBAM törvény) a következő 3/A. alcímmel egészül ki:

"3/A. A CBAM-engedély kiadása, módosítása, visszavonása

5/A. § (1) A CBAM Rendelet 5. cikk (1) bekezdése szerinti, CBAM-engedély kiadása iránti kérelem benyújtásának feltétele, hogy az importőr, valamint közvetett vámjogi képviselő az (EU) 2024/3210 bizottsági végrehajtási rendelet 3. cikk (1) bekezdés szerinti CBAM-nyilvántartásban (a továbbiakban: CBAM-nyilvántartás) rendelkezzen regisztrációval. Az importőr, valamint közvetett vámjogi képviselő a CBAM-nyilvántartásba vételét a CBAM-hatóság részére benyújtott kérelemmel kezdeményezi. Az importőrnek, valamint közvetett vámjogi képviselőnek a kérelemben nyilatkoznia kell arról, hogy rendelkezik EU Login-fiókkal.

(2) A CBAM-hatóság az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendeletben foglalt rendelkezések alapján dönt a CBAM-engedély kiadásával, módosításával, visszavonásával kapcsolatos hatósági eljárásban.

(3) A (2) bekezdésben nem szabályozott esetekben az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusról szóló 2023. évi CV. törvény végrehajtásának egyes szabályairól szóló kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.

5/B. § A CBAM-hatóság CBAM-engedély kiadására és módosítására irányuló eljárásáért az arra vonatkozó kérelem benyújtásával egyidejűleg jogszabályban meghatározott mértékű igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

5/C. § (1) A CBAM-hatóság a CBAM-engedélyt az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelet 18. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint, legalább ötévente, hatósági ellenőrzés keretében felülvizsgálja. Nem szükséges a kiadott engedély felülvizsgálata, ha az engedély kiadásától vagy módosításától számított öt éven belül az engedély módosításra került.

(2) Ha a CBAM-hatóság a kiadott engedély felülvizsgálata során arra a következtetésre jut, hogy a CBAM-engedély módosítása vagy visszavonása nem szükséges, ennek tényéről a CBAM-nyilvántartáson keresztül tájékoztatja a CBAM-engedélyest.

(3) Ha a CBAM-hatóság a kiadott engedély felülvizsgálata során az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelet 19. cikk (1) bekezdése szerint arra a következtetésre jut, hogy a CBAM-engedélyt módosítani szükséges, a CBAM-hatóság a CBAM-engedélyt módosítja a CBAM-nyilvántartásban."

14. § A CBAM törvény 4. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. A CBAM-hatóság eljárásaival, adatkezelésével és ellenőrzési tevékenységével kapcsolatos rendelkezések"

15. § A CBAM törvény 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az e törvény hatálya alá tartozó hatósági eljárásban - a CBAM-engedély kiadására, módosítására és visszavonására vonatkozó hatósági eljárások kivételével - az ügyintézési határidő százhúsz nap."

16. § A CBAM törvény 11. §-a a következő d) ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

"d) az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendeletben nem szabályozott esetekben a CBAM-engedély kiadásával, módosításával, visszavonásával kapcsolatos hatósági eljárás részletes szabályait"

(rendeletben állapítsa meg.)

17. § A CBAM törvény a következő 11/A. §-sal egészül ki:

"11/A. § Felhatalmazást kap a miniszter, hogy a CBAM-engedély kiadására és módosítására irányuló eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjmértékét, megfizetésének részletes szabályait - az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben - rendeletben állapítsa meg."

18. § A CBAM törvény 13. §-a a következő c) és d) ponttal egészül ki:

(E törvény - a végrehajtására kiadott jogszabályokkal együtt -)

"c) az (EU) 2023/956 európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazási szabályainak a CBAM-nyilvántartás tekintetében történő megállapításáról szóló, 2024. december 18-i (EU) 2024/3210 bizottsági végrehajtási rendelet,

d) az (EU) 2023/956 európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazási szabályainak az engedélyezett nyilatkozattevői státusszal összefüggő feltételek és eljárások tekintetében történő megállapításáról szóló, 2025. március 17-i (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelet"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

4. Záró rendelkezések

19. § (1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A 3. alcím az e törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.

(3) Az 1. § (1), (2), (4), (6) és (7) bekezdése, a 2-6. §, a 8. §, a 9. § és a 10. § a), b), d) és e) pontja 2026. január 1-jén lép hatályba.

20. § (1) Ez a törvény az (EU) 2018/2001 irányelvnek, az (EU) 2018/1999 rendeletnek és a 98/70/EK irányelvnek a megújuló energiaforrásokból előállított energia előmozdítása tekintetében történő módosításáról, valamint az (EU) 2015/652 tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2413 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(2) E törvény

a) az (EU) 2023/956 európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazási szabályainak a CBAM-nyilvántartás tekintetében történő megállapításáról szóló, 2024. december 18-i (EU) 2024/3210 bizottsági végrehajtási rendelet,

b) az (EU) 2023/956 európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazási szabályainak az engedélyezett nyilatkozattevői státusszal összefüggő feltételek és eljárások tekintetében történő megállapításáról szóló, 2025. március 17-i (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelet,

c) az (EU) 2022/2557 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek alapvető szolgáltatásokat tartalmazó jegyzék megállapítása révén történő kiegészítéséről szóló, 2023. július 25-i (EU) 2023/2450 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Dr. Sulyok Tamás s. k.,

köztársasági elnök

Kövér László s. k.,

az Országgyűlés elnöke

Tartalomjegyzék