Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

32/1972. (XI. 1.) PM rendelet

a veszteséges vagy alaphiányos mezőgazdasági termelőszövetkezetek gazdaságos működési feltételeinek megteremtéséről, a veszteség vagy alaphiány rendezéséről

A szövetkezetekről szóló 1971. évi III. tv. végrehajtása tárgyában kiadott 30/1971. (X. 2.) Korm. rendelet 28. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel, a munkaügyi miniszterrel, a Magyar Nemzeti Bank elnökével és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

E rendelet hatálya arra a mezőgazdasági termelőszövetkezetre, halászati termelőszövetkezetre és mezőgazdasági szakszövetkezetre (a továbbiakban: termelőszövetkezet) terjed ki, amelynél a tárgyévi mérlegbeszámoló olyan veszteséget vagy alaphiányt mutat ki, vagy az év közben lefolytatott pénzügyi revízió jogerős határozata olyan veszteséget vagy alaphiányt állapit meg, hogy azt a termelőszövetkezet:

a) jövedelembiztonsági alapja,

b) beruházási betétszámláján (ideértve az amortizációs betétszámlát is) levő és más célra le nem kötött eszközei,

c) az 1/1972. (I. 25.) OT-PM együttes rendelet szerint képzett beruházási pénzügyi tartaléka,

d) a külön jogszabályban meghatározott tartalékalapja

terhére az itt megjelölt sorrendben rendezni nem tudja.

A veszteség vagy alaphiány rendezése szanálási eljáráson kívül

2. §

(1) Nem kell szanálási eljárást lefolytatni annál a termelőszövetkezetnél:

a) amelynél a veszteség vagy alaphiány a tárgyévet követő évben képződő jövedelemből és amortizációs alapból rendezhető az esedékes hitelvisszafizetési kötelezettség teljesítése mellett;

b) amely elhatározza, hogy a tárgyévet követő évben a részesedési alapját olyan mértékben csökkenti, hogy a csökkenés a veszteség és alaphiány rendezését az egyéb szükséges intézkedéssel együtt

lehetővé teszi; ilyen esetben viszont a következő évek munkadíjszintjének megállapításánál az eredetileg megállapított (nem csökkentett) részesedési alapot kell figyelembe venni;

c) amelynél fejlesztési alaphiány jelentkezik és a fejlesztési alaphiányát:

1. gazdasági társulás keretén belül fejlesztési alap átvételével, vagy

2. gazdasági társuláson kívül fejlesztési alap átvételével, illetve

3. gazdasági társulásból történő eszközkivonás útján a tárgyévet követő év április 30. napjáig

rendezi;

d) amely a veszteségét vagy alaphiányát a nélkülözhető eszközeinek értékesítéséből a tárgyévet követő év március hó 31. napjáig rendezi; a rendezés következtében azonban az állóeszközök és a tartós forgóeszköz készletállomány nem csökkenhet a fennálló, nem esedékes kötelezettségek öszszege alá;

e) amely a termelőszövetkezeti Kölcsönös Támogatási Alapból a veszteség vagy alaphiány-rendezésre végleges juttatást vagy a Magyar Nemzeti Bank útján (továbbiakban: Bank) kölcsönt kapott.

(2) Nem kell szanálási eljárást lefolytatni annál a mezőgazdasági szakszövetkezetnél, ahol a veszteség vagy alaphiány a tagok által már befizetett vagy a tárgyévet követő évben befizetésre kerülő évenkénti vagyoni hozzájárulásból rendezhető.

(3) Az (1) és (2) bekezdéseken alapuló határozatokat a közgyűlés hozza meg. A közgyűlés határozata előtt a hitelképességről a Bank állásfoglalását a termelőszövetkezetnek ki kell kérnie. A közgyűlés döntéséről az állami törvényességi felügyeletet ellátó szervet tájékoztatni kell.

A szanálási eljárás elrendelése

3. §

(1) Ha a veszteség vagy alaphiány szanáláson kívül nem rendezhető, a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága (a továbbiakban: végrehajtó bizottság) a szanálási eljárást határozattal elrendeli.

(2) El kell rendelni a szanálási eljárást, ha a pénzügyminiszter, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke vagy a Magyar Nemzeti Bank elnöke javasolja. A szanálási eljárás megindítását a termelőszövetkezet (közgyűlés, vezetőség) is kérheti.

(3) A szanálást elrendelő határozattal egyidejűleg a végrehajtó bizottság utasíthatja az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet, hogy a termelőszövetkezet vezetőségének működését a 46/1971. (XII. 28.) Korm. rendelettel módosított és kiegészített 35/1967. (X. 11.) Korm. rendelet 162. és 163. §-ában foglaltaknak megfelelően függessze fel. A szanálási eljárás ideje alatt a szanálási bizottság is (a továbbiakban: Bizottság) tehet javaslatot a végrehajtó bizottságnak a vezetőség felfüggesztésére.

A szanálási eljárás

4. §

(1) A szanálási eljárás elrendeléséről értesíteni kell:

a) a Pénzügyminisztériumot,

b) a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot,

c) a Magyar Nemzeti Bankot,

d) a termelőszövetkezet vezetőségét,

e) a termelőszövetkezet illetékes területi (szakmai) szövetségét,

f) az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet,

g) a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának illetékes megyei (fővárosi) hivatalát.

(2) A szanálási eljárás megkezdésének és befejezésének időpontját a végrehajtó bizottság határozza meg azzal, hogy a helyszíni eljárás 30 napnál tovább nem tarthat.

5. §

(1) A szanálási eljárás lefolytatására Bizottságot kell létrehozni.

(2) A Bizottság vezetőjét és tagjait - a termelőszövetkezettől független szakemberekből - a végrehajtó bizottság jelöli ki. A Bizottságban részt vesz a végrehajtó bizottság és a Bank képviselője, továbbá a pénzügyminiszter, valamint a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter kívánságára az általuk javasolt személyek.

6. §

A Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának illetékes megyei (fővárosi) hivatala a szanálás elrendeléséről szóló értesítés kézhezvétele, illetve a mérlegbeszámoló elkészülte után 30 napon belül köteles pénzügyi revíziót lefolytatni a termelőszövetkezetnél. A pénzügyi revíziót úgy kell lefolytatni, hogy a megállapítások a szanálási eljárás során a Bizottság rendelkezésére álljanak.

A Bizottság eljárása

7. §

(1) A szanálási eljárás során a Bizottságnak a veszteség és alaphiány okainak feltárása és az esetleges felelősség megállapítása végett vizsgálnia kell:

a) a tárgyévet megelőző évi és a tárgyévi mérlegbeszámoló helyességét,

b) a termelőszövetkezetnek az a) pontban megjelölt időszakra vonatkozó gazdálkodását és a folyamatban levő beruházásait.

(2) A termelőszövetkezet tárgyévi gazdálkodásának (vesztesége vagy alaphiánya) vizsgálatánál a Bizottság köteles feltárni:

a) azokat az okokat, amelyek az egyes ágazatoknál a veszteséget előidézték,

b) az alaphiány keletkezésének okait.

(3) A Bizottság a termelőszövetkezet tárgyévi gazdálkodásának vizsgálatához felhasználhatja:

a) a termelőszövetkezet számviteli anyagait,

b) az ellenőrző bizottság értékelő jelentéseit,

c) a Népi Ellenőrzési Bizottság vizsgálati anyagait,

d) a pénzügyi revíziók anyagát,

e) a Bank által végzett fedezet-vizsgálatok, elemzések anyagát,

f) a közgyűlési és vezetőségi ülések jegyzőkönyveit, okmányait,

g) az előző szanálások adatait és megállapításait.

(4) A vizsgálat során a termelőszövetkezet minden tagja és alkalmazottja köteles a szükséges felvilágosításokat és adatokat megadni és a vizsgálatot elősegíteni.

A Bizottság javaslatai

8. §

(1) A Bizottság a szanálási eljárás helyszíni befejezését követő 15 napon belül értékelő jelentést készít, amelyben javaslatokat tesz a végrehajtó bizottságnak a veszteség vagy alaphiány rendezésére, a folyamatban levő beruházások további forrásaira, illetőleg a gazdálkodás megjavításához szükséges intézkedésekre.

(2) Ha a Bizottság a vizsgálat során személyi felelősséget állapít meg, a fegyelmi felelősségrevonásra, illetőleg a kár megtérítésére a végrehajtó bizottság indítványára az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv tesz javaslatot a közgyűlésnek, illetőleg a szövetkezet más illetékes szervének. Bűncselekmény gyanúja esetén a szükséges intézkedéseket a végrehajtó bizottság teszi meg.

A veszteség vagy alaphiány rendezésének módja

9. §

(1) A veszteségnek vagy alaphiánynak azt a részét, amelyet a termelőszövetkezet saját forrásaiból (2. §) nem tud fedezni, a végrehajtó bizottság akkor rendezheti, ha a termelőszövetkezet elfogadja a végrehajtó bizottságnak az e rendelet alapján javasolt feltételeit.

(2) Az (1) bekezdésben említett, a végrehajtó bizottság által történő rendezés formái:

a) a visszatérítendő állami juttatás,

b) a fedezet (óvadék) mellett nyújtott szanálási hitel és

c) a dotáció.

A fejlesztési alaphiány rendezése

10. §

(1) Fejlesztési alaphiányt csak visszatérítendő állami juttatással lehet rendezni. A visszatérítendő állami juttatást a 35/1967. (X. 11.) Korm. rendelet 50. §-ának (2) bekezdése szerint kell nyilvántartani.

(2) A visszatérítendő állami juttatás után a termelőszövetkezet évi 5%-os járulékot fizet termelési költségei terhére. A járulékot a PM Termelőszövetkezeti Visszatérítendő Állami Juttatási Alap elnevezésű számlára kell befizetni. A járulék átutalása, elszámolása, valamint a mulasztások során hozandó intézkedések tekintetében a gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjéről, továbbá a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárás szabályairól szóló jogszabályok, illetőleg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A visszatérítendő állami juttatást a termelőszövetkezet a következő években képződő jövedelméből és az amortizációs alapból köteles visszafizetni; a visszafizetés összegét éves tervében határozza meg. A visszafizetés előtt új telepítési, építési és építés-szerelési beruházásra ártámogatási okiratot kiadni nem lehet.

A veszteség vagy egyéb alaphiány rendezése

11. §

A veszteség rendezésére dotáció, illetőleg szanálási hitel adható.

12. §

(1) Dotáció adható olyan veszteség rendezésére, amely

a) rendkívüli ár- vagy belvíz sújtotta területté nyilvánított [1001/1972. (I. 18.) Korm. határozattal módosított 1017/1970. (V. 30.) Korm. határozat] termelőszövetkezetben keletkezett, ha a veszteséget

1. a kárnak megfelelő biztosítási szerződéssel rendelkező termelőszövetkezet saját forrásból (2. §) egy éven belül rendezni nem tudja;

2. a kárnak megfelelő biztosítási szerződéssel nem rendelkező termelőszövetkezet saját forrásból (2. §) két éven belül rendezni nem tudja;

b) a biztosítási feltételek szerinti elemi kárból származott veszteségnek a biztosítási szerződéssel nem fedezhető része, feltéve, hogy e veszteséget a kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezet egy éven belül, minden egyéb termelőszövetkezet két éven belül saját forrásból (2. §) nem tudja rendezni.

(2) A kedvezőtlen termőhelyi adottságú termelőszövetkezetnek az (1) bekezdésben nem említett veszteségére is adható dotáció a 14. § (1) bekezdésében meghatározott forrásból, ha a veszteséget két éven belül saját forrásból (2. §) nem lehet rendezni.

13. §

(1) Szanálási hitel útján lehet rendezni a veszteségnek dotációval nem fedezhető részét, valamint az egyéb alaphiányt.

(2) Szanálási hitelt a Bank a végrehajtó bizottság által a 14. §-ban megjelölt forrásokból biztosított fedezet (óvadék) mellett legfeljebb az óvadék lekötési időtartamára nyújthat.

A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének fedezete

14. §

(1) Visszatérítendő állami juttatást, a szanálási hitelhez szükséges óvadékot és a 12. § (2) bekezdése szerinti dotációt a végrehajtó bizottság a kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezetek jövedelemkiegészítő támogatásának keretmaradványából, valamint az állami költségvetésből a megyei tanácsnak átutalt fejlesztési hozzájárulás keretéből [48/1970. (XII. 24.) PM - MÉM számú együttes rendelet] és ennek előző évi keretmaradványaiból biztosítja.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt források összege a veszteség vagy alaphiány rendezésére nem elegendő, a végrehajtó bizottság a Pénzügyminisztériumtól

a) visszatérítendő állami juttatás céljára a Pénzügyminisztérium által kezelt Termelőszövetkezeti Visszatérítendő Állami Juttatási Alapból;

b) a szanálási hitelhez szükséges óvadékra és a 12. § (1) bekezdése alapján megállapított dotációra

fedezetet igényelhet.

A veszteség vagy alaphiány rendezésére a végrehajtó bizottság által folyósított fedezet visszafizetése

15. §

(1) A visszatérítendő állami juttatást a 10. § (2) bekezdésében megjelölt számlára kell visszautalni.

(2) Az óvadék lekötési időtartamát a végrehajtó bizottság határozatban állapítja meg. A hitel visszafizetése után az óvadékot a Bank visszautalja.

A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének feltételei

16. §

(1) A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének feltételeiről a végrehajtó bizottság határozatot hoz, amelyet közöl a termelőszövetkezettel. A feltételek elfogadásáról a közgyűlés dönt.

(2) A veszteséget vagy alaphiányt csak a végrehajtó bizottság feltételeinek elfogadása után lehet a 14. §-ban foglalt forrásokból rendezni.

17. §

(1) A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének a tárgyévet követő évekre szóló kötelező feltételei a következők:

a) az alaptevékenységen kívüli veszteséges tevékenység felszámolása;

b) a folyamatban levő beruházások ütemének oly mértékű csökkentése, hogy ha a termelőszövetkezetnek a beruházás folytatásához hitelen és állami támogatáson túl a tárgyévet követő évben saját erő szükséglete is van, a saját erő mértéke csak az amortizációs alapjának 50%-áig terjedhet;

c) a munkadíjra felhasználható összegnek legfeljebb az előző két év átlagos részesedése 80%-ában való meghatározása, ha a veszteség rendezése szanálási hitellel történt. Az így meghatározott összeget kell év közben tartani a tárgyévet követő éven túl egészen a szanálási hitel visszafizetéséig. Ha év végén a kötelezettségek teljesítése után a rendelkezésre álló jövedelem lehetővé teszi, kiegészítő részesedés fizethető legfeljebb az előző két év átlagos részesedésének 20%-áig. Amennyiben a termelőszövetkezet a tárgyévet követő években a tevékenységét új üzemággal bővíti, a csökkentett részesedési alapot az 1045/1970. (X. 17.) Korm. határozat I. részének 3. b) pontjában foglaltak szerint növelni lehet;

d) a vezető beosztású tagok jövedelmének a TOT irányelvei alapján való meghatározása;

e) a termelőszövetkezet elnökénél, függetlenített elnökhelyettesénél, továbbá akár tagként, akár alkalmazottként foglalkoztatott főkönyvelőjénél, főmérnökénél (a termelés első számú felelős vezetője, aki vagy főmezőgazdászi vagy főkertészi, fő-állattenyésztői címet visel), valamint a veszteséges üzemágak vezetőinél a személyes jövedelem alapmunkadíjra, alkalmazottaknál a besorolás szerinti munkabér 80%-ára, fejlesztési alaphiány esetén a munkadíj, illetve a munkabér 75%-ra való csökkentése. Ezt a korlátozást 12 hónapi időtartamra érvényesíteni kell. Munkahelyváltoztatás esetén - a 12 hónapból még nem érvényesített levonást - tartozásként kell kezelni. A határidőt a szanálási eljárás elrendelésétől, illetőleg a 3/1972. (I. 25.) PM rendelet 3. §-a (3) bekezdésének első mondata alapján végrehajtott intézkedéstől kell számítani. Azt, aki év közben került a termelőszövetkezet felsorolt munkakörébe, arányos díj-(bér-) csökkentés terheli. A személyes jövedelem megállapításánál - a díjazásra vonatkozó közgyűlési határozatban, illetve munkaszerződésben rögzítettől függetlenül - a TOT irányelve, illetve az alkalmazottak esetében a vonatkozó jogszabályok szerinti eredményességi javadalmazás (prémium) nélkül számított összes jövedelem két éves átlagát kell figyelembe venni.

(2) Az (1) bekezdés e) pontjában foglaltaktól a végrehajtó bizottság eltekinthet, ha megállapítja, hogy az ott felsorolt vezetők a veszteség és alaphiány keletkezésében vétlenek.

(3) A végrehajtó bizottság feltételként előírhatja továbbá:

a) a termelési szerkezet módosítását a veszteséges alaptevékenység gazdaságosságának biztosítására;

b) a termelőszövetkezet munkadíjazási rendjének a szükségesnek megfelelő változtatását.

Vegyes rendelkezések

18. §

(1) A 17. § (1) bekezdésének b) pontja szerint csökkentett éves ütemben folytatható (vagy leállított) folyamatban levő beruházás esetén a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatósága illetékes megyei (fővárosi) hivatalának a végrehajtó bizottság javaslatára új határidők meghatározása mellett mellőznie kell az ártámogatásban részesülő beruházásokra előírt - a befejezési határidő vagy a rendeltetésszerű használatbavétel elmulasztása miatti - pénzügyi szankciók (beruházási járulék) alkalmazását.

(2) Ha a veszteséges termelőszövetkezet más termelőszövetkezettel egyesül, a szanálási eljárás alapján tett intézkedésekből származó jogok és kötelezettségek a jogutód termelőszövetkezetet illetik meg, illetve terhelik.

(3) Ha a végrehajtó bizottság megállapítása szerint a termelőszövetkezet eredményes gazdálkodásának feltételei nem biztosíthatók, a termelőszövetkezet tartósan veszteséges, vagy a jövőbeni eredményes gazdálkodás megteremtésére hozott intézkedéseket a termelőszövetkezet nem hajtja végre, az 1967. évi iii. törvény 130/A. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.

(4) Amennyiben a termelőszövetkezet az óvadék - ideértve a 3/1972. (I. 25.) PM rendelet szerinti, a hitelképesség helyreállításához nyújtott óvadékot is - mellett nyújtott hitelt, vagy annak egy részét a lejárat időpontjára visszafizetni nem tudja, azt a termelőszövetkezet mérlegbeszámolójában az állammal szembeni esedékes kötelezettségként (veszteség) kell kimutatni.

(5) A szanálási bizottság tagjait a termelőszövetkezet semmiféle díjazásban nem részesítheti.

(6) A végrehajtó bizottság a szakigazgatási szerveivel évenként ellenőriztesse a szanálással kapcsolatos végrehajtó bizottsági határozat teljesítését és tegyen intézkedéseket a határozat megszegői ellen.

Hatálybalépés

19. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; rendelkezéseit első ízben az 1972. évi veszteség vagy alaphiány rendezésénél kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 29/1968. (X. 25.) PM-MÉM együttes rendelet, valamint ennek alapján kiadott miniszteri leiratok.

Dr. Garamvölgyi Károly s. k.,

a pénzügyminiszter első helyettese

Tartalomjegyzék