Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

32/1972. (XI. 1.) PM rendelet

a veszteséges vagy alaphiányos mezőgazdasági termelőszövetkezetek gazdaságos működési feltételeinek megteremtéséről, a veszteség vagy alaphiány rendezéséről

A szövetkezetekről szóló 1971. évi III. tv. végrehajtása tárgyában kiadott 30/1971. (X. 2.) Korm. rendelet 28. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az Országos Tervhivatal elnökével, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterrel, a munkaügyi miniszterrel, a Magyar Nemzeti Bank elnökével és a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsával egyetértésben - a következőket rendelem:

A rendelet hatálya

1. §

E rendelet hatálya arra a mezőgazdasági termelőszövetkezetre, halászati termelőszövetkezetre és mezőgazdasági szakszövetkezetre (a továbbiakban: termelőszövetkezet) terjed ki, amelynél a tárgyévi mérlegbeszámoló olyan veszteséget vagy alaphiányt mutat ki, vagy az év közben lefolytatott pénzügyi revízió jogerős határozata olyan veszteséget vagy alaphiányt állapit meg, hogy azt a termelőszövetkezet:

a) jövedelembiztonsági alapja,

b) beruházási betétszámláján (ideértve az amortizációs betétszámlát is) levő és más célra le nem kötött eszközei,

c) az 1/1972. (I. 25.) OT-PM együttes rendelet szerint képzett beruházási pénzügyi tartaléka,

d) a külön jogszabályban meghatározott tartalékalapja

terhére az itt megjelölt sorrendben rendezni nem tudja.

A veszteség vagy alaphiány rendezése szanálási eljáráson kívül

2. §

(1) Nem kell szanálási eljárást lefolytatni annál a termelőszövetkezetnél:

a) amelynél a veszteség vagy alaphiány a tárgyévet követő évben képződő jövedelemből és amortizációs alapból rendezhető az esedékes hitelvisszafizetési kötelezettség teljesítése mellett;

b) amely elhatározza, hogy a tárgyévet követő évben a részesedési alapját olyan mértékben csökkenti, hogy a csökkenés a veszteség és alaphiány rendezését az egyéb szükséges intézkedéssel együtt

lehetővé teszi; ilyen esetben viszont a következő évek munkadíjszintjének megállapításánál az eredetileg megállapított (nem csökkentett) részesedési alapot kell figyelembe venni;

c) amelynél fejlesztési alaphiány jelentkezik és a fejlesztési alaphiányát:

1. gazdasági társulás keretén belül fejlesztési alap átvételével, vagy

2. gazdasági társuláson kívül fejlesztési alap átvételével, illetve

3. gazdasági társulásból történő eszközkivonás útján a tárgyévet követő év április 30. napjáig

rendezi;

d) amely a veszteségét vagy alaphiányát a nélkülözhető eszközeinek értékesítéséből a tárgyévet követő év március hó 31. napjáig rendezi; a rendezés következtében azonban az állóeszközök és a tartós forgóeszköz készletállomány nem csökkenhet a fennálló, nem esedékes kötelezettségek öszszege alá;

e) amely a termelőszövetkezeti Kölcsönös Támogatási Alapból a veszteség vagy alaphiány-rendezésre végleges juttatást vagy a Magyar Nemzeti Bank útján (továbbiakban: Bank) kölcsönt kapott.

(2) Nem kell szanálási eljárást lefolytatni annál a mezőgazdasági szakszövetkezetnél, ahol a veszteség vagy alaphiány a tagok által már befizetett vagy a tárgyévet követő évben befizetésre kerülő évenkénti vagyoni hozzájárulásból rendezhető.

(3) Az (1) és (2) bekezdéseken alapuló határozatokat a közgyűlés hozza meg. A közgyűlés határozata előtt a hitelképességről a Bank állásfoglalását a termelőszövetkezetnek ki kell kérnie. A közgyűlés döntéséről az állami törvényességi felügyeletet ellátó szervet tájékoztatni kell.

A szanálási eljárás elrendelése

3. §

(1) Ha a veszteség vagy alaphiány szanáláson kívül nem rendezhető, a megyei (fővárosi) tanács végrehajtó bizottsága (a továbbiakban: végrehajtó bizottság) a szanálási eljárást határozattal elrendeli.

(2) El kell rendelni a szanálási eljárást, ha a pénzügyminiszter, a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke vagy a Magyar Nemzeti Bank elnöke javasolja. A szanálási eljárás megindítását a termelőszövetkezet (közgyűlés, vezetőség) is kérheti.

(3) A szanálást elrendelő határozattal egyidejűleg a végrehajtó bizottság utasíthatja az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet, hogy a termelőszövetkezet vezetőségének működését a 46/1971. (XII. 28.) Korm. rendelettel módosított és kiegészített 35/1967. (X. 11.) Korm. rendelet 162. és 163. §-ában foglaltaknak megfelelően függessze fel. A szanálási eljárás ideje alatt a szanálási bizottság is (a továbbiakban: Bizottság) tehet javaslatot a végrehajtó bizottságnak a vezetőség felfüggesztésére.

A szanálási eljárás

4. §

(1) A szanálási eljárás elrendeléséről értesíteni kell:

a) a Pénzügyminisztériumot,

b) a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot,

c) a Magyar Nemzeti Bankot,

d) a termelőszövetkezet vezetőségét,

e) a termelőszövetkezet illetékes területi (szakmai) szövetségét,

f) az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervet,

g) a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának illetékes megyei (fővárosi) hivatalát.

(2) A szanálási eljárás megkezdésének és befejezésének időpontját a végrehajtó bizottság határozza meg azzal, hogy a helyszíni eljárás 30 napnál tovább nem tarthat.

5. §

(1) A szanálási eljárás lefolytatására Bizottságot kell létrehozni.

(2) A Bizottság vezetőjét és tagjait - a termelőszövetkezettől független szakemberekből - a végrehajtó bizottság jelöli ki. A Bizottságban részt vesz a végrehajtó bizottság és a Bank képviselője, továbbá a pénzügyminiszter, valamint a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszter kívánságára az általuk javasolt személyek.

6. §

A Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának illetékes megyei (fővárosi) hivatala a szanálás elrendeléséről szóló értesítés kézhezvétele, illetve a mérlegbeszámoló elkészülte után 30 napon belül köteles pénzügyi revíziót lefolytatni a termelőszövetkezetnél. A pénzügyi revíziót úgy kell lefolytatni, hogy a megállapítások a szanálási eljárás során a Bizottság rendelkezésére álljanak.

A Bizottság eljárása

7. §

(1) A szanálási eljárás során a Bizottságnak a veszteség és alaphiány okainak feltárása és az esetleges felelősség megállapítása végett vizsgálnia kell:

a) a tárgyévet megelőző évi és a tárgyévi mérlegbeszámoló helyességét,

b) a termelőszövetkezetnek az a) pontban megjelölt időszakra vonatkozó gazdálkodását és a folyamatban levő beruházásait.

(2) A termelőszövetkezet tárgyévi gazdálkodásának (vesztesége vagy alaphiánya) vizsgálatánál a Bizottság köteles feltárni:

a) azokat az okokat, amelyek az egyes ágazatoknál a veszteséget előidézték,

b) az alaphiány keletkezésének okait.

(3) A Bizottság a termelőszövetkezet tárgyévi gazdálkodásának vizsgálatához felhasználhatja:

a) a termelőszövetkezet számviteli anyagait,

b) az ellenőrző bizottság értékelő jelentéseit,

c) a Népi Ellenőrzési Bizottság vizsgálati anyagait,

d) a pénzügyi revíziók anyagát,

e) a Bank által végzett fedezet-vizsgálatok, elemzések anyagát,

f) a közgyűlési és vezetőségi ülések jegyzőkönyveit, okmányait,

g) az előző szanálások adatait és megállapításait.

(4) A vizsgálat során a termelőszövetkezet minden tagja és alkalmazottja köteles a szükséges felvilágosításokat és adatokat megadni és a vizsgálatot elősegíteni.

A Bizottság javaslatai

8. §

(1) A Bizottság a szanálási eljárás helyszíni befejezését követő 15 napon belül értékelő jelentést készít, amelyben javaslatokat tesz a végrehajtó bizottságnak a veszteség vagy alaphiány rendezésére, a folyamatban levő beruházások további forrásaira, illetőleg a gazdálkodás megjavításához szükséges intézkedésekre.

(2) Ha a Bizottság a vizsgálat során személyi felelősséget állapít meg, a fegyelmi felelősségrevonásra, illetőleg a kár megtérítésére a végrehajtó bizottság indítványára az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv tesz javaslatot a közgyűlésnek, illetőleg a szövetkezet más illetékes szervének. Bűncselekmény gyanúja esetén a szükséges intézkedéseket a végrehajtó bizottság teszi meg.

A veszteség vagy alaphiány rendezésének módja

9. §

(1) A veszteségnek vagy alaphiánynak azt a részét, amelyet a termelőszövetkezet saját forrásaiból (2. §) nem tud fedezni, a végrehajtó bizottság akkor rendezheti, ha a termelőszövetkezet elfogadja a végrehajtó bizottságnak az e rendelet alapján javasolt feltételeit.

(2) Az (1) bekezdésben említett, a végrehajtó bizottság által történő rendezés formái:

a) a visszatérítendő állami juttatás,

b) a fedezet (óvadék) mellett nyújtott szanálási hitel és

c) a dotáció.

A fejlesztési alaphiány rendezése

10. §

(1) Fejlesztési alaphiányt csak visszatérítendő állami juttatással lehet rendezni. A visszatérítendő állami juttatást a 35/1967. (X. 11.) Korm. rendelet 50. §-ának (2) bekezdése szerint kell nyilvántartani.

(2) A visszatérítendő állami juttatás után a termelőszövetkezet évi 5%-os járulékot fizet termelési költségei terhére. A járulékot a PM Termelőszövetkezeti Visszatérítendő Állami Juttatási Alap elnevezésű számlára kell befizetni. A járulék átutalása, elszámolása, valamint a mulasztások során hozandó intézkedések tekintetében a gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjéről, továbbá a vállalatok és szövetkezetek adóigazgatására, költségvetési kapcsolatainak lebonyolítására és pénzügyi revíziójára vonatkozó eljárás szabályairól szóló jogszabályok, illetőleg az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A visszatérítendő állami juttatást a termelőszövetkezet a következő években képződő jövedelméből és az amortizációs alapból köteles visszafizetni; a visszafizetés összegét éves tervében határozza meg. A visszafizetés előtt új telepítési, építési és építés-szerelési beruházásra ártámogatási okiratot kiadni nem lehet.

A veszteség vagy egyéb alaphiány rendezése

11. §

A veszteség rendezésére dotáció, illetőleg szanálási hitel adható.

12. §

(1) Dotáció adható olyan veszteség rendezésére, amely

a) rendkívüli ár- vagy belvíz sújtotta területté nyilvánított [1001/1972. (I. 18.) Korm. határozattal módosított 1017/1970. (V. 30.) Korm. határozat] termelőszövetkezetben keletkezett, ha a veszteséget

1. a kárnak megfelelő biztosítási szerződéssel rendelkező termelőszövetkezet saját forrásból (2. §) egy éven belül rendezni nem tudja;

2. a kárnak megfelelő biztosítási szerződéssel nem rendelkező termelőszövetkezet saját forrásból (2. §) két éven belül rendezni nem tudja;

b) a biztosítási feltételek szerinti elemi kárból származott veszteségnek a biztosítási szerződéssel nem fedezhető része, feltéve, hogy e veszteséget a kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezet egy éven belül, minden egyéb termelőszövetkezet két éven belül saját forrásból (2. §) nem tudja rendezni.

(2) A kedvezőtlen termőhelyi adottságú termelőszövetkezetnek az (1) bekezdésben nem említett veszteségére is adható dotáció a 14. § (1) bekezdésében meghatározott forrásból, ha a veszteséget két éven belül saját forrásból (2. §) nem lehet rendezni.

13. §

(1) Szanálási hitel útján lehet rendezni a veszteségnek dotációval nem fedezhető részét, valamint az egyéb alaphiányt.

(2) Szanálási hitelt a Bank a végrehajtó bizottság által a 14. §-ban megjelölt forrásokból biztosított fedezet (óvadék) mellett legfeljebb az óvadék lekötési időtartamára nyújthat.

A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének fedezete

14. §

(1) Visszatérítendő állami juttatást, a szanálási hitelhez szükséges óvadékot és a 12. § (2) bekezdése szerinti dotációt a végrehajtó bizottság a kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezetek jövedelemkiegészítő támogatásának keretmaradványából, valamint az állami költségvetésből a megyei tanácsnak átutalt fejlesztési hozzájárulás keretéből [48/1970. (XII. 24.) PM - MÉM számú együttes rendelet] és ennek előző évi keretmaradványaiból biztosítja.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt források összege a veszteség vagy alaphiány rendezésére nem elegendő, a végrehajtó bizottság a Pénzügyminisztériumtól

a) visszatérítendő állami juttatás céljára a Pénzügyminisztérium által kezelt Termelőszövetkezeti Visszatérítendő Állami Juttatási Alapból;

b) a szanálási hitelhez szükséges óvadékra és a 12. § (1) bekezdése alapján megállapított dotációra

fedezetet igényelhet.

A veszteség vagy alaphiány rendezésére a végrehajtó bizottság által folyósított fedezet visszafizetése

15. §

(1) A visszatérítendő állami juttatást a 10. § (2) bekezdésében megjelölt számlára kell visszautalni.

(2) Az óvadék lekötési időtartamát a végrehajtó bizottság határozatban állapítja meg. A hitel visszafizetése után az óvadékot a Bank visszautalja.

A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének feltételei

16. §

(1) A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének feltételeiről a végrehajtó bizottság határozatot hoz, amelyet közöl a termelőszövetkezettel. A feltételek elfogadásáról a közgyűlés dönt.

(2) A veszteséget vagy alaphiányt csak a végrehajtó bizottság feltételeinek elfogadása után lehet a 14. §-ban foglalt forrásokból rendezni.

17. §

(1) A veszteség vagy alaphiány végrehajtó bizottság által történő rendezésének a tárgyévet követő évekre szóló kötelező feltételei a következők:

a) az alaptevékenységen kívüli veszteséges tevékenység felszámolása;

b) a folyamatban levő beruházások ütemének oly mértékű csökkentése, hogy ha a termelőszövetkezetnek a beruházás folytatásához hitelen és állami támogatáson túl a tárgyévet követő évben saját erő szükséglete is van, a saját erő mértéke csak az amortizációs alapjának 50%-áig terjedhet;

c) a munkadíjra felhasználható összegnek legfeljebb az előző két év átlagos részesedése 80%-ában való meghatározása, ha a veszteség rendezése szanálási hitellel történt. Az így meghatározott összeget kell év közben tartani a tárgyévet követő éven túl egészen a szanálási hitel visszafizetéséig. Ha év végén a kötelezettségek teljesítése után a rendelkezésre álló jövedelem lehetővé teszi, kiegészítő részesedés fizethető legfeljebb az előző két év átlagos részesedésének 20%-áig. Amennyiben a termelőszövetkezet a tárgyévet követő években a tevékenységét új üzemággal bővíti, a csökkentett részesedési alapot az 1045/1970. (X. 17.) Korm. határozat I. részének 3. b) pontjában foglaltak szerint növelni lehet;

d) a vezető beosztású tagok jövedelmének a TOT irányelvei alapján való meghatározása;

e) a termelőszövetkezet elnökénél, függetlenített elnökhelyettesénél, továbbá akár tagként, akár alkalmazottként foglalkoztatott főkönyvelőjénél, főmérnökénél (a termelés első számú felelős vezetője, aki vagy főmezőgazdászi vagy főkertészi, fő-állattenyésztői címet visel), valamint a veszteséges üzemágak vezetőinél a személyes jövedelem alapmunkadíjra, alkalmazottaknál a besorolás szerinti munkabér 80%-ára, fejlesztési alaphiány esetén a munkadíj, illetve a munkabér 75%-ra való csökkentése. Ezt a korlátozást 12 hónapi időtartamra érvényesíteni kell. Munkahelyváltoztatás esetén - a 12 hónapból még nem érvényesített levonást - tartozásként kell kezelni. A határidőt a szanálási eljárás elrendelésétől, illetőleg a 3/1972. (I. 25.) PM rendelet 3. §-a (3) bekezdésének első mondata alapján végrehajtott intézkedéstől kell számítani. Azt, aki év közben került a termelőszövetkezet felsorolt munkakörébe, arányos díj-(bér-) csökkentés terheli. A személyes jövedelem megállapításánál - a díjazásra vonatkozó közgyűlési határozatban, illetve munkaszerződésben rögzítettől függetlenül - a TOT irányelve, illetve az alkalmazottak esetében a vonatkozó jogszabályok szerinti eredményességi javadalmazás (prémium) nélkül számított összes jövedelem két éves átlagát kell figyelembe venni.

(2) Az (1) bekezdés e) pontjában foglaltaktól a végrehajtó bizottság eltekinthet, ha megállapítja, hogy az ott felsorolt vezetők a veszteség és alaphiány keletkezésében vétlenek.

(3) A végrehajtó bizottság feltételként előírhatja továbbá:

a) a termelési szerkezet módosítását a veszteséges alaptevékenység gazdaságosságának biztosítására;

b) a termelőszövetkezet munkadíjazási rendjének a szükségesnek megfelelő változtatását.

Vegyes rendelkezések

18. §

(1) A 17. § (1) bekezdésének b) pontja szerint csökkentett éves ütemben folytatható (vagy leállított) folyamatban levő beruházás esetén a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatósága illetékes megyei (fővárosi) hivatalának a végrehajtó bizottság javaslatára új határidők meghatározása mellett mellőznie kell az ártámogatásban részesülő beruházásokra előírt - a befejezési határidő vagy a rendeltetésszerű használatbavétel elmulasztása miatti - pénzügyi szankciók (beruházási járulék) alkalmazását.

(2) Ha a veszteséges termelőszövetkezet más termelőszövetkezettel egyesül, a szanálási eljárás alapján tett intézkedésekből származó jogok és kötelezettségek a jogutód termelőszövetkezetet illetik meg, illetve terhelik.

(3) Ha a végrehajtó bizottság megállapítása szerint a termelőszövetkezet eredményes gazdálkodásának feltételei nem biztosíthatók, a termelőszövetkezet tartósan veszteséges, vagy a jövőbeni eredményes gazdálkodás megteremtésére hozott intézkedéseket a termelőszövetkezet nem hajtja végre, az 1967. évi iii. törvény 130/A. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglaltakat kell alkalmazni.

(4) Amennyiben a termelőszövetkezet az óvadék - ideértve a 3/1972. (I. 25.) PM rendelet szerinti, a hitelképesség helyreállításához nyújtott óvadékot is - mellett nyújtott hitelt, vagy annak egy részét a lejárat időpontjára visszafizetni nem tudja, azt a termelőszövetkezet mérlegbeszámolójában az állammal szembeni esedékes kötelezettségként (veszteség) kell kimutatni.

(5) A szanálási bizottság tagjait a termelőszövetkezet semmiféle díjazásban nem részesítheti.

(6) A végrehajtó bizottság a szakigazgatási szerveivel évenként ellenőriztesse a szanálással kapcsolatos végrehajtó bizottsági határozat teljesítését és tegyen intézkedéseket a határozat megszegői ellen.

Hatálybalépés

19. §

(1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba; rendelkezéseit első ízben az 1972. évi veszteség vagy alaphiány rendezésénél kell alkalmazni.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 29/1968. (X. 25.) PM-MÉM együttes rendelet, valamint ennek alapján kiadott miniszteri leiratok.

Dr. Garamvölgyi Károly s. k.,

a pénzügyminiszter első helyettese

Tartalomjegyzék