7/1972. (IV. 22.) MüM rendelet

a saját személygépkocsi használatáról belföldi hivatalos kiküldetés (külszolgálat) alkalmával

A Munka Törvénykönyve végrehajtásáról szóló 34/1967. (X. 8.) Korm. rendelet 41. §-ában kapott felhatalmazás alapján a pénzügyminiszterrel és a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben a következőket rendelem:

1. §

A dolgozók belföldi hivatalos kiküldetése, illetőleg külszolgálata, valamint áthelyezése alkalmával felszámítható költségek megtérítéséről szóló 33/1951. (I. 31.) MT rendeletnek - a 3/1965. (VIII. 28.) MüM rendelet 1. §-ával megállapított - 20 §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"20. § (1) A kiküldő szerv vezetője engedélyezheti, hogy a dolgozó a belföldi hivatalos kiküldetése (külszolgálata) során a saját tulajdonát képező személygépkocsit használja. Engedély akkor adható, ha

a) a saját gépkocsi használata a közforgalmú, illetőleg menetrend szerint közlekedő járművön teljesített kiutazáshoz képest gazdaságosabb, és

b) a gépkocsira casco biztosítás van érvényben.

(2) Az (1) bekezdésben említett esetben a dolgozót a gépkocsi használata fejében kilométerenként kettő forint térítés illeti meg. Ezen felül a gépkocsi használatáért semmiféle további pénzbeni vagy természetbeni térítés nem adható.

(3) A megtett út hosszát távolsági térkép, ennek hiányában az érvényes távolsági autóbusz menetrend alapján kell megállapítani.

(4) Olyan munkakörökben, amelyeknél a munkát egészben vagy részben rendszeresen a helységek belterületén kell végezni, és a gépkocsi használat a munkavégzést eredményesebbé teszi, engedélyezhető a (2) bekezdésben megállapított térítés fizetése a helységek belterületén megtett utakra is.

20/A. § (1) A saját személygépkocsit rendszeresen használó dolgozó részére mind a helységek közti, mind a belterületi használat esetén az esetenkénti elszámolás helyett átalányt kell megállapítani. Az átalány összegét arányosan csökkenteni kell, ha a dolgozót betegség, katonai szolgálat vagy más akadályoztatás, illetőleg a gépkocsi üzemképtelensége egyfolytában harminc napot meghaladóan gátolja a kiküldetések teljesítésében.

(2) A kollektív szerződésben meg kell határozni azokat a munkaköröket, amelyben dolgozók saját személygépkocsijukat a munka végzése során rendszeresen használhatják. Ugyancsak meg kell határozni a megállapítható átalány mértékét.

(3) Azokon a területeken, ahol kollektív szerződést nem kötnek, a (2) bekezdésben foglaltakat a miniszter határozza meg.

20/B. § (1) A 20. § (2) bekezdésében említett térítést a kiküldő szerv kiküldetési költségkerete terhére kell elszámolni.

(2) A kiküldő szerv kiküldetési költségei a magánszemélygépkocsi használatáért fizetett térítési díjjal együtt sem haladhatják meg - a (3) bekezdésben említett eset kivételével - az 1971. évben kiküldetésre felhasznált összeget.

(3) Az 1971. évben kiküldetésre felhasznált összeg a 14/1972. (IV. 22.) Korm. rendelettel módosított 17/1969. (IV. 24.) Korm. rendelet alapján leadott személygépkocsi üzemeltetési költségeinek 50%-ával megemelhető."

2. §

(1) Ez a rendelet 1972. július 1. napján lép hatályba.

(2) A 33/1951. (I. 31.) MT rendelet 19. §-ának - a 113/1951. (V. 27.) MT rendelet 4. §-a által megállapított - (5)-(6) bekezdése, valamint a 3/1965. (VIII. 28.) MüM rendelet 2. §-a hatályát veszti.

Lázár György s. k.,

munkaügyi miniszter