Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

79/1992. (V. 12.) Korm. rendelet

az egészségügy 1992. évi társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről

A Kormány a Társadalombiztosítási Alap 1992. évi költségvetéséről, valamint a Társadalombiztosítási Alapról szóló 1988. évi XXI. törvény módosításáról rendelkező 1992. évi X. törvény (a továbbiakban: TV.) 23. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I.

A háziorvosi ellátás finanszírozása

1. §

(1) A háziorvosi és a házi gyermekorvosi (a továbbiakban: háziorvosi) ellátás finanszírozása a Társadalombiztosítási Alap (a továbbiakban: Alap) kezelője és

a) a háziorvosi szolgálatot fenntartó települési önkormányzat vagy önkormányzati társulás, vagy

b) a háziorvosi szolgálatot működtető egyesített egészségügyi intézmény, vagy

c) a területi ellátási kötelezettséget vállaló egészségügyi vállalkozás vagy háziorvosi magángyakorlatot folytató orvos (a továbbiakban: vállalkozás) esetén az önkormányzat és a vállalkozás közötti szerződésben foglaltak szerint az önkormányzat vagy a vállalkozás, amennyiben a települési önkormányzat a kötelező feladatát képező egészségügyi alapellátás köréből a háziorvosi ellátási feladatokat - az ahhoz szükséges tárgyi feltételek, ideértve az adott háziorvosi szolgálat alapelőirányzatát is, egyidejű átadása vagy más módon történő biztosítása mellett - szerződés alapján vállalkozás útján látja el;

d) a területi ellátási kötelezettséget nem vállaló, de a bejelentkezett biztosítottak részére folyamatos háziorvosi ellátást nyújtó üzemorvos munkáltatója, egészségügyi vállalkozás vagy háziorvosi magángyakorlatot folytató orvos

(a továbbiakban együtt: háziorvosi szolgálat működtetője) között létrejött szerződés alapján történik.

(2) Amennyiben 1992-ben a háziorvosi szolgálat működtetője változik, az Alap kezelője új szerződést köt a háziorvosi ellátás finanszírozására.

(3) Amennyiben a háziorvosi szolgálat ellátási területe több önkormányzatra terjed ki, a finanszírozás az érintett önkormányzatok megegyezése szerint, illetve eltérő megállapodás hiányában, vagy ha 1992. július 1-jéig az érintett önkormányzatok nem állapodnak meg, annál az önkormányzatnál történik, amellyel az orvos főfoglalkozású munkaviszonyban áll, illetve amellyel az 1. § (1) bekezdés c) pontja szerinti szerződést a leghosszabb rendelési időre kötötték meg.

2. §

(1) A szerződés megkötéséhez a háziorvosi szolgálat működtetője az Alap kezelőjével köteles közölni az 1. számú melléklet szerinti adatokat, valamint

a) vállalkozás által működtetett háziorvosi szolgálat esetén a 113/1989. (XI. 15.) MT rendelet, illetőleg a 30/1989. (XI. 15.) SZEM rendelet alapján a tevékenység folytatására kiadott engedély és a felelősségbiztosítási szerződés, továbbá a területi ellátási kötelezettséget vállalók esetén az önkormányzattal kötött szerződés másolatát;

b) az üzemorvos az üzemegészségügyi szolgálat fenntartójának - a Vasútegészségügyi Szolgálattal munkaviszonyban álló üzemorvos esetén, a Szolgálatnak - az üzemorvosi rendelő használatára vonatkozó engedélyét, továbbá az üzemorvos nyilatkozatát, amelyben a bejelentkezett biztosítottak folyamatos háziorvosi ellátását vállalja, valamint az e tevékenységére vonatkozó felelősségbiztosítási szerződésének másolatát, vagy a szolgálat fenntartójának írásbeli nyilatkozatát arról, hogy a felelősséget üzemorvosa háziorvosi tevékenységéért is vállalja;

c) a háziorvosi ügyeleti szolgálat működtetőjének a rendelet 2 számú mellékletében foglalt feladatait.

(2) A háziorvosi szolgálat működtetője az (1) bekezdésben foglalt adatok változását folyamatosan közli az Alap kezelőjével.

3. §

(1) A szerződésben - az 1. § (1) bekezdés d) pontja szerinti eset kivételével - rögzíteni kell az 1991. december 31-én működő orvosi körzetek 1992. évre vonatkozó, a Tv. 12. §-ában foglaltak szerinti körzetenkénti előirányzatát.

(2) A szerződésben - az 1. § (1) bekezdés d) pontja szerinti eset kivételével - rögzíteni kell a háziorvosi szolgálat területi ellátási kötelezettségét és annak földrajzi határait.

(3) A pénzellátást havonta előre az (1) bekezdés szerinti éves előirányzat 1/12 részével kell folyósítani, ideértve, az 1991. december 31-én működő orvosi körzetek esetén a szerződés megkötését megelőző időszakot is.

4. §

(1) Amennyiben a feladatok a háziorvosi szolgálat működtetői között átcsoportosításra kerülnek, az Alap kezelője az alapelőirányzatot - az érintettek előzetes megállapodása alapján - a finanszírozási szerződések egyidejű módosításával - átcsoportosítja.

(2) Amennyiben a körzethatárokat az illetékes önkormányzat év közben módosítja, az alapelőirányzatot az önkormányzat és a működtető közötti megállapodásnak megfelelően (amennyiben a működtető az önkormányzat, akkor az önkormányzat döntésének megfelelően) az érintett körzetek között az Alap kezelője átcsoportosítja.

(3) Ha a körzethatárok módosítása vagy gyermekkörzet létesítése következtében új körzet jön létre és az érintett önkormányzat lakosságát alapul véve egy-egy körzetre legalább 1800, illetve gyermekkörzet esetén 800 lakos jut, az Alap kezelője a körzetenkénti alapelőirányzatok (2) bekezdés szerinti átcsoportosítása mellett többletelőirányzatot is megállapíthat. Ennek során az új körzet üzemeltetéséhez szükséges ráfordításokat kell figyelembe venni (teljes alapelőirányzat).

(4) Új körzet létesítésnél, amennyiben az ellátandó lakosság száma eléri a (3) bekezdésben foglalt létszámot, az Alap kezelője teljes alapelőirányzatot állapíthat meg. Amennyiben az ellátandó lakosság száma nem éri el a (3) bekezdés szerinti létszámot, akkor az Alap kezelője csak kivételes esetben állapíthat meg új előirányzatot, a teljes alapelőirányzathoz képest az ellátandó lakosság számának figyelembevételével arányosan csökkentett mértékben.

(5) Az új alapelőirányzat megállapítását az illetékes önkormányzatnak a területileg illetékes megyei (fővárosi) tisztifőorvosnál kell kezdeményeznie, aki a kérelmet véleményével ellátva az Alap kezelőjének továbbítja. Az Alap kezelője a kérelem elbírálásáról a Népjóléti Minisztérium által kialakított szakmai rangsor figyelembevételével, az Egészségbiztosítási Felügyelő Bizottság által meghatározott rendnek megfelelően dönt. A döntés során a 3. számú mellékletben felsorolt szempontok az irányadók.

(6) Az új körzetet ellátó háziorvosi szolgálat számára az 5-6. §-okban foglalt díjat akkor is folyósítani kell, ha az Alap kezelője nem állapított meg új alapelőirányzatot a körzet számára.

5. §

(1) Az alapelőirányzaton túl az Alap kezelője - szerződés alapján - a háziorvosi szolgálat működtetőjének körzetenkénti bontásban, teljesítményarányos támogatást (díjat) (a továbbiakban: díjat) folyósít havonta utólag a (2)-(7) bekezdésben foglaltak szerint.

(2) A díj összege a háziorvosnál a tárgyhó végéig leadott biztosítási igazolványok ellenőrző szelvényeinek száma, a korcsoportonkénti pontszám, a szakképesítési szorzó és a területi pótlék alapján kerül megállapításra.

(3) A díj alapértéke ellenőrző szelvényenként havonta korcsoportok szerint

a) a 0-3 év közötti bejelentkezettek után 3,5 pont

b) a 3-18 év közötti bejelentkezettek után 2,0 pont

c) a 18-35 év közötti bejelentkezettek után 1,0 pont

d) a 35-60 év közötti bejelentkezettek után 1,5 pont

e) a 60 éven felüli bejelentkezettek után 2,5 pont,

amely 20 Ft/pont értékben a leadott ellenőrzőszelvények és a változásjelentések alapján kerül folyósításra.

(4) A szakképzettségi szorzó értéke a (3) bekezdésben foglalt összeget a szolgálatot folyamatosan ellátó orvos szakképzettsége és az orvosi gyakorlati ideje függvényében az alábbiak szerint módosítja:

a) szakvizsgával és 10 éves gyakorlati idővel nem rendelkező háziorvos esetén 1,0

b) alapszakvizsgától eltérő szakvizsgával (szakvizsgákkal) rendelkező és 10 éves gyakorlati idővel nem rendelkező háziorvos esetén 1,1

c) szakvizsgával nem rendelkező és több mint 10 éves gyakorlattal rendelkező háziorvos esetén 1,1

d) alapszakvizsgától eltérő szakvizsgával (szakvizsgákkal) és több mint 10 éves gyakorlati idővel rendelkező háziorvos esetén 1,2

e) egy alapszakvizsgával rendelkező és 10 éves gyakorlati idővel nem rendelkező háziorvos esetén 1,2

f) üzemorvosi szakorvosi szakképesítéssel rendelkező háziorvos esetén a gyakorlati időtől függetlenül 1,2

g) egy alapszakvizsgával és több mint 10 éves gyakorlati idővel rendelkező háziorvos esetén 1,3

h) alapszakvizsgával és más szakvizsgával rendelkező és 10 éves gyakorlati idővel nem rendelkező háziorvos esetén 1,3

i) alapszakvizsgával és más szakvizsgával és 10 évnél több gyakorlati idővel rendelkező háziorvos esetén 1,4

(5) A területi ellátási kötelezettséget ellátó háziorvosi szolgálat működtetője részére, területi pótlék címén az ellátott terület adottságait figyelembe véve az alábbi összeget kell folyósítani:

a) város, főváros 2000 Ft/hó

b) községek 3000 Ft/hó

c) csatolt községek 3500 Ft/hó

d) tanyás település 4500 Ft/hó

(6) Az (5) bekezdés szerinti összegig, illetve - a szolgálat alapelőirányzatából - ezen összeg kétszerese mértékéig a háziorvosi szolgálat működtetője a szolgálat munkatársai részére közlekedési célú költségtérítést állapíthat meg, amely összeg nem minősül az 1991. évi XC. törvény 30. §-ának (2) bekezdése a) pontjában említett igazolás nélkül elszámolható összegnek.

(7) A hónap közben más háziorvosi szolgálathoz átjelentkező biztosított akkor szerepeltethető a tárgyhavi jelentésben, ha az átjelentkezés a hónap 15. napja előtt történt.

6. §

(1) A területi ellátásra kötelezett háziorvosi szolgálat az után a biztosított után, aki e háziorvoshoz nem jelentkezett be, de akit e háziorvos indokoltan ellátott a (2)-(4) bekezdésben meghatározottak szerint kap kiegészítő díjat.

(2) A háziorvosi szolgálat orvosa 1992. október 5-ig jelenti az ambuláns napló adatai alapján, hogy 1992. július 1. és szeptember 30. között hány olyan biztosított személyt látott el - ide nem értve az ügyeleti szolgálatot -, aki nem hozzá jelentkezett be.

(3)[1] Az egy ellátottra jutó kiegészítő díj forintértéke azonos az 5. § (3) bekezdése szerinti pontérték alapértékének tízszeresével.

(4) A háziorvosi szolgálat részére az Alap kezelője legkésőbb 1992. december 15-ig a (2) bekezdés szerinti ellátottak száma és a (3) bekezdés szerinti forintérték szorzatának megfelelő kiegészítő díjat folyósítja.

(5)[2] A háziorvosi szolgálat teljesítményfinanszírozására elkülönített összeg és az 1992. december 5-ig bejelentett teljesítmények alapján, valamint az (1)-(4) bekezdés szerint járó díj különbözetét az Alap kezelője a területi ellátásra kötelezett háziorvosi szolgálatok között az 1992. november havi pontértékeik alapján osztja fel azzal, hogy a kiegészítő díj nem haladhatja meg az 5000 pontra számított összeget.

7. §

Az 5-6. §-okban foglalt díjak és költségtérítések összege céljellegű, azt a működtetőnek annak a háziorvosi szolgálatnak (körzetnek) a céljaira kell fordítania, amelynek teljesítménye alapján a díjat folyósították. Ennek során - ha törvény külön megállapodás megkötését nem írja elő - a működtető a szolgálat orvosa véleményének figyelembevételével dönt.

8. §

(1) A háziorvosi szolgálat működtetője a háziorvosi szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak számának, korcsoportonkénti összetételének változását havonta, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig - első ízben 1992. június 5-ig - jelenti az Alap kezelőjének, a tárgyhónapban összegyűjtött biztosítási igazolványok ellenőrző szelvényének és a változásokról szóló összesítő jelentésnek (4. számú melléklet) a megküldésével.

(2) Az Alap kezelője havonta tájékoztatja a háziorvosi szolgálat orvosát arról, hogy a szolgálathoz leadott ellenőrző szelvények közül, melyik vált érvénytelenné. Az orvos intézkedik a változásoknak az orvosi nyilvántartásban történő átvezetéséről.

(3) Az érvénytelenné vált szelvények után az 5. § szerinti díj nem folyósítható.

9. §

(1) Az 5. § alapján számított összeget az Alap kezelője a jelentés leadását követő hónap 5. napjáig folyósítja a háziorvosi szolgálat működtetője részére. Az első folyósításra az 1992. június 5-ig beérkezett dokumentáció alapján 1992. július 5-ig kerül sor oly módon, hogy az 1992. május 15-ig az orvoshoz leadott ellenőrző szelvények alapján egyhavi díj kerül megállapításra.

(2) A díjazás folyósítása a működtető által a háziorvosi finanszírozás számára megnyitott számlára történik. A számla megnyitásáról, számlaszámáról a működtető az Alap kezelőjét 1992. június 15-ig tájékoztatja.

10. §

A háziorvosi szolgálat működtetője az Alapból folyósított pénzösszegekről az Alap kezelője által a szerződésben egységesen meghatározottak szerinti nyilvántartásokat is köteles vezetni és az Alap kezelője felé a szerződésben meghatározott módon köteles elszámolni.

11. §

(1) Az Alap kezelője - az ellenőrző hálózat orvosai útján - a háziorvosi szolgálatban vezetett törzsadatkartonok, betegforgalmi és ambuláns naplók alapján jogosult ellenőrizni a háziorvosi szolgálatban az általa finanszírozott ellátások teljesítését, azok indokoltságát, valamint a finanszírozás alapjául szolgáló nyilvántartások és adatszolgáltatások rendszerességét és helyességét.

(2) A háziorvosi szolgálat valamennyi dokumentációja számítógéppel is vezethető, de ez esetben is érvényesíteni kell az adatkezelésre vonatkozó szabályokat.

12. §

(1) Az Alap kezelője a háziorvosi szolgálat finanszírozására kötött szerződést 30 napos határidővel felmondhatja, ha a háziorvosi szolgálat működtetője ismételten és súlyosan megszegi a háziorvosi szolgálat működtetésével kapcsolatos kötelezettségét, illetve az Alap kezelőjével kötött szerződésben foglaltakat.

(2) A szerződés felbontása a szolgálat működtetőjét nem mentesíti ellátási kötelezettségének teljesítése alól.

13. §

(1) A háziorvosi szolgálat helyettesítéssel, továbbképzéssel, ügyelettel, gyermek- és oktatási intézményekkel kapcsolatos költségeinek fedezetéről a Tv. 12. §-a alapján, az 1991. évi szabályok szerint kell gondoskodni.

(2) A háziorvosok által választott kollegiális vezető orvos a minőségbiztosítással és a keresőképesség elbírálásával kapcsolatos többletfeladatai elvégzéséért az Alap kezelőjével kötött külön megbízási szerződés alapján részesül díjazásban.

II.

Az egészségügyi szakellátás és a háziorvosi ellátáson kívüli egyes egészségügyi alapellátások finanszírozása

14. §

(1) Az Alap kezelője a Tv. 12. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak szerinti alapelőirányzatot az egészségügyi szolgáltatást nyújtóknak, az 1991. december 31-én ellátási kötelezettségük körébe tartozó feladataik finanszírozására folyósítja.

(2) 1992. évben finanszírozási szerződés (megállapodás) alatt az alapelőirányzat Tv. 12. § (3) bekezdése szerinti közlését és az intézmény által erről feladatok szerinti bontásban adott visszaigazolást kell érteni.

15. §

Az alapelőirányzat címzettjei e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül kötelesek visszaigazolni az Alap kezelőjének az ellátási kötelezettségük körébe tartozó, elemenként részletezett feladataikat, az 5. számú mellékletben foglaltak szerint.

16. §

A 14. § szerinti alapelőirányzat összege év közben az alábbi esetekben módosítható:

a) feladatátcsoportosítás az ellátó, illetőleg az ellátásért felelős szervek között;

b) beruházásokból, rekonstrukciókból belépő új létesítmények üzemeltetése;

c) az 1991. évben esetszám arányosan finanszírozott tevékenységek teljesítmény egysége mennyiségének, valamint az esetszámra jutó normatíva meghatározása, sajátos finanszírozási módszerek változása;

d) szakmai programokból belépő feladatok;

e) nagy értékű orvostechnikai nagyberuházások telepítése és üzemeltetése;

f) központilag kezelt, illetve sajátos módszerrel elszámolható célelőirányzatok felosztása;

g) előre nem látható rendkívüli, a feltételek alapvető változását okozó események;

h) kapacitás csökkentése, megszüntetése.

17. §

(1) Feladatátcsoportosítás esetén az előirányzat átcsoportosítását az Alap kezelője, előzetes bejelentés alapján hagyja jóvá, az érintettek írásbeli megállapodása alapján.

(2) A 16. § b), valamint d)-g) pontjában foglaltak alapján az alapelőirányzat csak akkor módosítható, ha a részletesen kimunkált működési többletköltségeket az Alap kezelője előzetesen jóváhagyta.

(3) A működtetéshez az Egészségbiztosítási Alapból támogatásra igényt tartó új egészségügyi beruházás és nagy értékű orvostechnikai eszköz telepítése e rendelet hatálybalépését követően csak az Alap kezelőjének a részletesen kimunkált működési többletköltségek vállalására vonatkozó előzetes nyilatkozata birtokában indítható.

18. §

(1) A 16. § szerinti alapelőirányzat módosítására vonatkozó igényeket az Alap kezelőjéhez kell benyújtani az alábbiak szerint:

a) a 16. § b) és e) pontjában foglaltakat a 6. számú melléklet szerinti formában, a megyei (fővárosi) tisztifőorvos véleményével ellátva e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül;

b) a 16. § c) pontjában foglaltakat az illetékes szakmai kollégiumok véleményével ellátva e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül;

c) a 16. § d) pontjában foglaltakat a szakmai program pályázati elbírálása keretében foglaltak szerint;

d) a 16. § g), h) pontjában foglaltakat a feltételek alapvető változását okozó események felismerését követően.

(2) A benyújtott igényeket az Alap kezelője pénzügyi szempontból értékeli, majd szakmai véleményezésre a Népjóléti Minisztériumhoz továbbítja.

(3) A 16. § a) pontja szerinti igényeket az Alap kezelőjéhez kell közvetlenül benyújtani e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül.

19. §

(1) Az Alap kezelője az állami egészségügyi ellátásban hiányt pótló, vagy az állami egészségügyi ellátásból hatékonysági szempontok alapján kivont feladatokra a TV. 13. §-ában foglalt szervekkel és személyekkel - az Egészségbiztosítási Felügyelő Bizottság egyetértésével - szerződést köthet a jóváhagyott egészségügyi szolgáltatások finanszírozására.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakra vonatkozó igényeket a megyei (fővárosi) tisztifőorvos véleményével ellátva e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül a Népjóléti Minisztérium egészségpolitikai főosztályához kell benyújtani.

20. §

(1) A 18-19. §-okban foglalt igényeket a Népjóléti Minisztérium rangsorolja, és az Alap kezelője elé terjeszti.

(2) Az Alap kezelője a szakmai rangsor figyelembevételével, az Egészségbiztosítási Felügyelő Bizottság által meghatározott rendnek megfelelően dönt az igények befogadásáról. A többletelőirányzat mértékének meghatározásánál az Alap kezelője eltérhet a rangsorolásnál kialakított mértéktől, de az (1) bekezdés szerint szakmailag nem támogatott igények befogadásáról nem dönthet.

(3) Az igények jóváhagyását követően az Alap kezelője az igénylővel új szerződést köt, vagy a meglévő szerződést (finanszírozási megállapodást) módosítja.

III.

Vegyes rendelkezések

21. §

(1) Az Alap kezelője e jogszabály I. fejezetében meghatározott hatáskörét a társadalombiztosítás területi szervein - ideértve a Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóságot is - keresztül gyakorolja.

(2) A2. § (1) bekezdésének b) pontjában szereplő folyamatos ellátáson azt kell érteni, hogy az orvos a rendelési időn túl személyesen részt vesz egy olyan ügyeleti rendszerben, amely a hozzá bejelentkezett személyek folyamatos ellátását biztosítja.

(3) Az 5. § (3) bekezdésének alkalmazásánál

a) 0-3 év közöttinek kell tekinteni az 1989. március 31. után születetteket;

b) 3-18. év közöttinek kell tekinteni az 1974. április 1. és 1989. március 31. között születetteket;

c) 18-35. év közöttinek kell tekinteni az 1957. április 1. és 1974. március 31. között születetteket;

d) 35-60 év közöttinek kell tekinteni az 1932. április 1. és 1957. március 31. között születetteket;

e) 60 éven felülinek kell tekinteni az 1932. április 1. előtt születetteket.

(4) Az 5. § (4) bekezdésének alkalmazásánál 1,0 pontértéket kell alkalmazni akkor, ha a háziorvosi szolgálatot tartósan - legalább három hónapon keresztül - helyettesítő orvosok látják el.

(5) Az 5. § (5) bekezdése szempontjából alapszakvizsgának minősül az általános orvostan, a belgyógyász és a csecsemő- és gyermekgyógyász szakorvosi szakképesítés.

(6) E rendelet alkalmazásánál finanszírozási szempontból biztosítottnak minősül 1992. július 1. előtt minden, az egészségügyi szolgáltatások igénybevételére jogosító igazolvánnyal rendelkező személy, 1992. július 1-jétől pedig az 1975. évi II. törvény 10. §-ában, valamint 118. §-ában felsorolt személy.

22. §

Az Alapból finanszírozott egészségügyi szolgáltatók 1992. szeptember 30-ig az Alap kezelője részére megküldik a 7. számú mellékletben foglaltak szerinti bontásban az általuk ellátott feladatokat.

23. §

A gyógyszerek teljesáras beszerzésére történő áttérés miatti többletkiadások ellentételezését szolgáló előirányzatok tételes meghatározását - az 1991. évi felhasználás összetételének alapulvételével - az Alap kezelője a Népjóléti Minisztérium szakmai javaslatának kikérését követően 1992. május 31-ig végzi el.

24. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 10. napon lép hatályba. Az 5. § szerinti díj megállapításánál a rendelet hatálybalépését megelőzően leadott ellenőrző szelvények számát is figyelembe kell venni, az 5. § (5) bekezdése szerinti térítés pedig április hónapra is megállapítható.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a fegyveres erők, a rendőrség, a Belügyminisztérium, a büntetésvégrehajtási intézmények és a MÁV által fenntartott egészségügyi szolgálatok külön jogszabályban meghatározott feladatainak finanszírozására.

(3) Felhatalmazást kap a belügyminiszter, az igazságügyminiszter, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, valamint a nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő miniszter, hogy a népjóléti miniszterrel egyetértésben külön jogszabályban határozzák meg az általuk fenntartott egészségügyi szolgálatok feladatait.

(4) A 18-20. §-ok rendelkezéseit a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

Dr. Antall József s. k.,

miniszterelnök

1. számú melléklet a 79/1991 (V. 12.) Korm. rendelethez

2. számú melléklet a 79/1992. (V. 12.) Korm. rendelethez

3. számú melléklet a 79/1992. (V. 12.) Korm. rendelethez

SZEMPONTOK AZ ÚJ HÁZIORVOSI KÖRZET ALAPELŐIRÁNYZATÁNAK MEGÁLLAPÍTÁSÁHOZ

Az Alap kezelője új háziorvosi körzet létesítése esetén az alábbi szempontok figyelembevételével állapíthat meg új - teljes - alapelőirányzatot.

1. A körzet létesítéséhez szükséges beruházás már 1991-ben folyamatban volt.

2. A településen az egy körzetre eső felnőtt, illetve gyermek lakosok száma a rendelet 4. §-ának (3) bekezdése szerinti mértéket az új körzet(ek) létesítése esetén is jelentősen meghaladja.

3. A körzet létesítésére a meglévő infrastruktúra felhasználásával - azaz túlterhelése nélkül - kerül sor és ezért az a dologi költségelőirányzat lényeges növelését nem igényli.

4. Az adott településen (településrészen) és vonzáskörzetében az 1. § (1) bekezdés b) pontja szerinti szerződések létrejöttére nem vagy csak kis számban került sor.

5. Az új körzet létesítése lényegesen csökkenti a rendelő és az ellátott lakosság közötti földrajzi távolságot.

6. Az adott település (településrész) lakossága 1992-ben jelentősen emelkedik, vagy az elmúlt 5 évben jelentősen emelkedett, de azt nem követte az orvosi körzetek számának a bővülése.

4. számú melléklet a 79/1992. (V. 12.) Korm. rendelethez

5. számú melléklet a 79/1992. (V. 12.) Korm. rendelethez

MÓDSZERTANI ÚTMUTATÓ

a szakfeladatok besorolásához

85120 JÁRÓBETEGEK ELLÁTÁSA

85121-9 Háziorvosi szolgálat

A háziorvosok feladatkörébe tartozó gyógyítómegelőző ellátás, valamint a szolgálathoz tartozó szakdolgozók (ápoló, asszisztens), valamint szakképzetlen segédszemélyzet (pl. orvosírnok) tevékenységével összefüggő bevételeket és kiadásokat ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni.

Kivéve:

- az ügyeleti szolgálat, melyet a 85124-2 Ügyeleti szolgálat szakfeladaton,

- a gyermek- és oktatási intézmények orvosi ellátása, melyet a 85126-4 Iskolaegészségügyi ellátás szakfeladaton,

- a keresőképesség elbírálásán túlmenő szakértői tevékenység, melyet a háziorvos külön díjazás ellenében végez.

A védőnő által történő ellátás bevételeit és kiadásait a 85129-7 Védőnői szolgálat szakfeladaton kell tervezni és elszámolni.

Feladatmutató: szolgálatok száma db

Teljesítménymutató: ellátottak száma fő

85122-0 Házi gyermekorvosi szolgálat

A házi gyermekorvosok feladatkörébe tartozó gyógyító-megelőző ellátás, valamint a szolgálathoz tartozó szakdolgozók (asszisztens) és szakképzetlen segédszemélyzet tevékenységével összefüggő bevételeket és kiadásokat ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni.

Kivéve:

- az ügyeleti szolgálat, melyet 85124-2 Ügyeleti szolgálat szakfeladaton,

- a gyermek- és oktatási intézmények orvosi ellátása, melyet a 85126-4 Iskolaegészségügyi ellátás szakfeladaton

- a keresőképesség elbírálásán túlmenő szakértői tevékenység, melyet a házi gyermekorvos külön díjazás ellenében végez.

A védőnő által történő ellátás bevételeit és kiadásait a 85129-7 Védőnői szolgálat szakfeladatban kell tervezni és elszámolni.

Feladatmutató: szolgálatok száma db

Teljesítménymutató: ellátottak száma fő

85123-1 Kiegészítő alapellátási szolgáltatások

Ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni azoknak a háziorvosi szolgálathoz kapcsolódó, alaptevékenységével összefüggő diagnosztikai és terápiás többletszolgáltatásoknak a bevételeit és kiadásait, amelyek biztosítása nem a szakellátás keretében történik (pl. fizikoterápia, ún. kislabor). Feladatmutató: Teljesítménymutató:

85124-2 Ügyeleti szolgálat

A háziorvosi feladatok sürgősségi ellátására szervezett ügyeleti szolgálatok (készenléti, összevont hétvégi ügyeleti, központi ügyeleti sürgősségi orvosi) bevételeit és kiadásait ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni.

Feladatmutató:

Teljesítménymutató:

82125-3 Munkaegészségügyi ellátás

A munkaegészségügyi (üzemegészségügyi) szakrendelés és a munkaegészségügyi szolgálat által a dolgozók munkahelyén végzett munkaegészségügyi tevékenység bevételeit és kiadásait ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni.

Feladatmutató: napi orvosi órák száma óra

Teljesítménymutató:

85126-4 Iskolaegészségügyi ellátás

Ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni

- a háziorvos (házi gyermekorvos) által végzett, a gyermek- és oktatási intézmények orvosi ellátásának,

- a középfokú oktatási intézmények orvosi ellátásának, valamint

- a szakorvosi rendeléstől és gondozástól elkülönítetten a gyermekek és ifjak számára szervezett speciális szakellátás és gondozás bevételeit és kiadásait.

A tanulók részére szervezett fogászati szakrendelés bevételeit és kiadásait a 85123-1 Fogorvosi szolgáltatás szakfeladaton, az oktatási intézményekben a védőnői ellátás bevételeit és kiadásait a 85129-7 Védőnői szolgálat szakfeladaton kell tervezni és elszámolni.

Feladatmutató:

Teljesítménymutató:

85127-5 Járóbetegek szakorvosi ellátása és gondozása

Ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni a fekvőbeteg-ellátó intézmények szervezeti egységébe vont, vagy önálló rendelőintézetekben és gondozókban végzett, járóbetegek szakorvosi ellátásnak bevételeit és kiadásait.

Feladatmutató: napi szakorvosi órák száma db

Teljesítménymutató: ellátott esetek száma db

85128-6 Fogorvosi szolgáltatás

Ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvényt módosító 1992. évi IX. törvény 16/A. § (3) bekezdés bb) pontjában meghatározott - járóbeteg-ellátás keretében nyújtott - fogorvosi szolgáltatások bevételeit és kiadásait.

Feladatmutató: napi fogorvosi órák száma óra

Teljesítménymutató:

85129-7 Védőnői szolgálat

Ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni a védőnők tevékenységének bevételeit és kiadásait

Feladatmutató: szolgálatok száma db

Teljesítménymutató:

85190 EGYÉB HUMÁN EGÉSZSÉGÜGYI TEVÉKENYSÉG

85191-2 Anya-, gyermek- és csecsemővédelem

Ezen a szakfeladaton kell tervezni és elszámolni az anya-, csecsemő- és gyermekvédelmi tanácsadók, az anyatejgyűjtő állomások, az Országos Csecsemő- és Gyermekegészségügyi Intézet bevételeit és kiadásait

Feladatmutató:

Teljesítménymutató:

SZAKFELADATREND-MEGFELELTETÉS

6. számú melléklet a 79/1992. (V. 12.) Korm. rendelethez

7. számú melléklet a 79/1992. (V. 12.) Korm. rendelethez

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 169/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 1992.12.25.

[2] Megállapította a 169/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 1992.12.25.

Tartalomjegyzék