2/2001. (I. 10.) KöViM rendelet

a közúti járművezetők képzéséről, vizsgáztatásáról és szakképesítéséről szóló 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény végrehajtására kiadott 30/1988. (IV. 21.) MT rendelet 12. §-ában, valamint a közlekedési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 103/2000. (VI. 28.) Korm. rendelet 2. §-a (2) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművezetők képzéséről, vizsgáztatásáról és szakképesítéséről szóló 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A járművezető-képzés (a továbbiakban: képzés) a megyei (fővárosi) közlekedési felügyelet (a továbbiakban: felügyelet) engedélye alapján az "A", "A korl.", "B", "C", "D", "M",."T", "K", "TR" (a továbbiakban: "Trolibusz") kategóriákban, valamint az "A1", "C1", "D1" alkategóriákban, továbbá a "BE", "CE", "C1E", "DE", "D1E" (a továbbiakban, sorrendben: a "B+E", "C+E", "C1+E", "D+E", "D1+E") kombinált kategóriákban végezhető. Az engedélyezési eljárás során a kérelmező az érdekei képviseletére felkérheti azt a szakmai érdekképviseletet, amelynek tagja."

2. §

Az R. 4. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Tanfolyamra az vehető fel, aki a megszerezni kívánt járművezetésre jogosító okmány kiadásához szükséges, a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendeletben (a továbbiakban: BM rendelet) meghatározott életkort betöltötte, vagy annál legfeljebb fél évvel fiatalabb, továbbá megfelel az elméleti vizsgára bocsátás feltételei közül a 9. § (1) bekezdés b)-c) pontjaiban, valamint a (2) bekezdésében foglaltaknak."

3. §

(1) Az R. 8. §-ának (4) bekezdése az alábbi előírással egészül ki:

"A vizsgáztatási előírások teljesítését a felügyelet a 2/a. számú mellékletben meghatározott tartalmú vizsgaigazolás kiállításával igazolja."

(2) Az R. 8. §-a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A vizsgaigazolást a felügyelet - három munkanapon belül - a vizsgázó részére abban az esetben adja ki, ha a vizsgázó eleget tett a rendeletben meghatározott vizsgakövetelményeknek."

4. §

(1) Az R. 9. §-a (1) bekezdésének b)-d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[(1) Elméleti vizsgára csak az bocsátható, aki...]

"b) megfelel a külön jogszabályokban meghatározott egészségi és pályaalkalmassági, valamint - írásbeli nyilatkozata alapján - a BM rendeletben meghatározott közlekedésbiztonsági feltételeknek,

c) legalább 8 általános - ha 1942. január 1-je előtt született, legalább 6, ha pedig 1930. január 1-je előtt született, legalább 4 általános (elemi) - iskolai végzettséget igazol azzal, hogy a jelentkezési lapon feltünteti az iskolai végzettséget igazoló okirat megnevezését és számát. Az "M", a "T" és a "K" kategóriás járművezetői vizsgához elegendő, ha a jelölt írni, olvasni tud,

d) a megszerezni kívánt járművezetésre jogosító okmány kiadásának feltételéül - kivéve a "K" kategóriás jármű vezetőjét - a BM rendeletben előírt életkornál legfeljebb három hónappal fiatalabb."

(2) Az R. 9. §-a (2) bekezdésének felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározottak teljesítése esetében is csak az bocsátható vizsgára, akinek magyar hatóság által kiállított:"

5. §

(1) Az R. 10. § (1) bekezdése b) pontjának első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

[(1) Járműkezelési, rutin, forgalmi, valamint biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés vizsgára csak az bocsátható, aki...]

"b) a BM rendeletben a járművezetésre jogosító okmány kiadásának feltételéül előírt életkort betöltötte;"

(2) Az R. 10. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) Az (1) bekezdés c)-d) pontjában előírt feltételek teljesülésének hiányában is gyakorlati vizsgára bocsátható az, aki ... ]

"c) a meglévő lassú jármű vezetői igazolványát mezőgazdasági vontató vezetésére kívánja kiterjeszteni,"

(3) Az R. 10. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A vizsgaigazoláson, megfelelő kód alkalmazásával fel kell tüntetni azt a körülményt, ha a vizsgázó a "B" kategóriában a járműkezelési vagy a forgalmi vizsgát automatikus működtetésű erőátviteli berendezéssel, vagy automata tengelykapcsolóval felszerelt gépkocsival teszi le."

6. §

Az R. 12. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az összevont "B" és "C" kategóriás, az összevont "B" és "C1" kategóriás és a "T" kategóriás tanfolyam esetén az adott kategóriákhoz előírt vizsgákat az első sikeres elméleti vizsga időpontjától számított két éven belül lehet letenni."

7. §

Az R. 14. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Érvénytelennek kell minősíteni a felügyeletnek azt a járművezetői vizsgát, amelyet a felügyelet félrevezetésével, hamis adatok közlésével, illetve e rendeletben vagy más jogszabályokban meghatározott feltételek hiányában vagy a vizsgáztatás szabályainak megsértésével tettek le. Amennyiben a járművezetésre jogosító okmány kiadásra került, a vizsga érvénytelenítéséről szóló jogerős határozatot az ügyfél lakóhelye szerint illetékes okmányirodának meg kell küldeni."

8. §

Az R. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"15. § A vizsgaigazolás kiadásához - a "K" járműkategóriát kivéve - a külön jogszabályban meghatározott igazolást be kell mutatni."[1]

9. §

Az R. 27. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A KFF vezetője a külön jogszabályok és e rendelet alapján)

"a) szabályozza a képzés részletes tartalmi követelményeit,"

10. §

Az R. 278. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, valamint azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdető 1994. évi I. tőrvény 3. §-ával összhangban, a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendelettel együttesen; az Európai Közösségek Tanácsának a vezetői engedélyekről szóló 91/439/EGK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz."

11. §

Az R. 28. §-ának l)-m) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A rendelet alkalmazásában)

"l) járműkezelési vizsga: a jármű technikai kezelésének, a manőverezési feladatok végrehajtásának, valamint a jármű biztonsági ellenérzésének számonkérése az "A", "A kort.", "B" és az "M" kategóriák, továbbá az "A1" alkategória esetében;

m) rutin vizsga: a jármű technikai kezelésének, valamint a manőverezési feladatok végrehajtásának számonkérése a "C", "D", "T", "Trolibusz" kategóriák, valamint a "C1", "D1" alkategóriák, továbbá a "B+E", "C+E", "C1+E", "D+E", "D1+E" kombinált kategóriák esetében;"

12. §

(1) Az R. 1. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.

(2) Az R. 2. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.

(3) Az R. e rendelet 3. számú mellékletével megállapított 2/a. számú melléklettel egészül ki.

(4) Az R. 3. számú melléklete helyébe e rendelet 4. számú melléklete lép.

13. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg az R. 278. § (2) bekezdése és a 4. számú melléklete hatályát veszti.

(2) A rendelet hatálybalépését megelőzően kiadott képzési engedélyek - a "Lassú jármű" kategória kivételével - továbbra is érvényesek az alábbiak szerint:

- a "Segédmotoros kerékpár" kategória "M" kategóriára,

- a "Mezőgazdasági vontató" kategória "T" kategóriára,

- a "Kerti traktor" vagy az "Állati erővel vont jármű vezetői" kategória "K" kategóriára érvényes.

(3) A "Lassú jármű" kategóriára kiadott képzési engedély 2001. február 1-jén hatályát veszti.

(4) A rendelet hatálybalépését megelőzően szerzett, lassú jármű vezetésére jogosító járművezetői igazolvány másodlatát a vizsga helye szerinti felügyelet adja ki.

(5) A rendelet hatálybalépése előtt kiadott járművezetői igazolványról - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével másodlat helyett a felügyelet vizsgaigazolást állít ki.

Dr. Fónagy János s. k.,

közlekedési és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 2/2001. (I. 10.) KöViM rendelethez

(1. számú melléklet a 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelethez]

A képzés szakmai feltételei

1. A képző szervnek rendelkeznie kell

a) az ügyfélfogadás céljára ügyfélfogadó helyiséggel (minősítése a vonatkozó építésügyi, közegészségügyi stb. előírások alapján), amelynek felszereltsége biztosítja az ügyfelek kulturált fogadásának és kiszolgálásának feltételeit. A cégtáblán az ügyfélfogadás idejét fel kell tüntetni;

b) az egyes tantárgyak oktatásához alkalmas tanteremmel vagy egyéb oktatásra alkalmas helyiséggel (minősítése a vonatkozó építésügyi, közegészségügyi stb. előírások alapján);

c) az elméleti tantárgyak oktatásához:

- táblával vagy írásvetítő berendezéssel,

- diavetítő berendezéssel vagy videolejátszóval és televíziókészülékkel, továbbá az egyes tantárgyaknak megfelelő - a KFF által jóváhagyott - oktatóprogramokkal,

- fali tablókkal;

d) a "Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés" tantárgy oktatására kialakított helyiséggel, melyben el kell helyezni legalább egy db, az oktatni kívánt kategóriának (alkategóriának, kombinált kategóriának) megfelelő típusú és üzemű üzemképes járművet, illetőleg tanalvázat, továbbá a KFF által meghatározott tantervi feladatok végrehajtásához szükséges szerszámokat és eszközöket;

e) a "Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek" tantárgy oktatásához az "A", "A korl." és "B" kategóriák, valamint az "A1" alkategória esetén az elméleti tanteremmel vagy külön helyiséggel, melyben el kell helyezni a világító- és jelzőberendezések működőképes modelljét;

f) az "A", "A korl.", "B", "C", "D", "M", "T", "Trolibusz" kategóriás, valamint az "A1", "C1", "D1" alkategóriás, továbbá a "B+E", "C+E", "C1+E", "D+E", "D1+E" kombinált kategóriás képzés esetén a tantervben részletesen meghatározott méretű és kialakítású gyakorlópályával.

Az előírt gyakorlópálya feltételei:

- forgalom elől elzárt terület,

- szilárd burkolat,

- legyen alkalmas - az egyidejűleg gyakorlást végzők figyelembevételével - az előírt gyakorlófeladatok biztonságos végrehajtására,

- kulturált szociális helyiség;

g) a vezetési gyakorlat oktatásához a képzési engedélyen szereplő kategóriába tartozó alábbi feltételeknek megfelelő járművekkel és felszerelésekkel:

"M" kategória

- bármely kétkerekű segédmotoros kerékpár;

"A1" alkategória

- "A1" alkategóriába tartozó, legalább 75 cm hengerűrtartalmú, kétkerekű motorkerékpár

"A korl." kategória

- 125 cm3-t meghaladó hengerűrtartalmú, kétkerekű motorkerékpár, amely legalább 100 km/óra sebesség elérésére alkalmas, továbbá a teljesítménye a 25 kW-ot és a teljesítmény/sajáttömeg aránya a 0,16 kW/kg értéket nem haladja meg;

"A" kategória

- kétkerekű motorkerékpár, amely legalább 100 km/óra sebesség étérésére alkalmas és teljesítménye legalább 35 kW;

"B" kategória

- legalább 5 személy befogadóképességű, négy- vagy ötajtós kivitelű személygépkocsi, amely legalább 100 km/óra sebesség elérésére alkalmas,

- a járműnek legalább négy ülését fejtámlával kell felszerelni, amennyiben azt a gyári kialakítás lehetővé teszi,

- kettős pedálrendszer, amely a járművezető melletti ülésből is biztosítja az üzemi pedálokkal elérhető szabályozást. A. pótfék hatásosságának el kell érnie az üzemi fék hatásosságának legalább 90%-át,

- azokon a járműveken, amelyek műszerfalán gyárilag nincs elkülönítve a jobb és a bal oldali irányjelző visszajelző, olyan oldalhelyes irányjelző visszajelzőt kell elhelyezni, amely az oktatói és a hátsó ülésről is jól látható,

- három db visszapillantó tükör, amely a vezetőülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást [a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 78. §-ának (1)-(2) bekezdése alapján],

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást (a két jobb oldali külső visszapillantó tükör egy olyan kialakítású tükörrel is helyettesíthető, amely a vezető- és a vezető melletti ülésből is biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást);

"B" kategória a mozgáskorlátozottak képzéséhez

- bármely - a mozgáskorlátozott egészségi állapotának megfelelő - személygépkocsi, illetőleg a külön rendeletben meghatározott szakértői bizottság egyedi műszaki előírásainak megfelelően átalakított személygépkocsi,

- a járművezető melletti ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedállal. A pótfék hatásosságának el kell érnie az üzemi fék hatásosságának legalább 90%-át,

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást;

"B+E" kombinált kategória

- a járművezetővel azonos légtérben legalább 3 személy befogadóképességű, "B" kategóriába tartozó járműből és egy legalább 1100 kg megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsiból álló járműszerelvény, amely legalább 7,5 m hosszú és legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas, valamint amelynél a pótkocsi legalább 1,5 m magasságú és szélességű, de a vonójárműnél nem lehet alacsonyabb és keskenyebb, továbbá nem lehet különleges felépítményű [az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 20. § (2) bekezdése alapján],

- a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a gépkocsi sajáttömegét. A járműszerelvény megengedett legnagyobb együttes össztömegének a 3500 kg-ot meg kell haladnia,

- a járművezető. melletti ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedál. A pótfék hatásosságának el kell érnie az üzemi fék hatásosságának legalább 90%-át,

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást,

- a pótkocsit legalább a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"C1." alkategória

- a járművezetővel azonos légtérben legalább 3 személy befogadóképességű, legalább 4000 kg megengedett legnagyobb össztömegű "C1" alkategóriába tartozó tehergépkocsi, amely legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas, és nem lehet különleges felépítményű,

- a járművezető melletti ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedál. A pótfék hatásosságának el kell érnie az üzemi fék hatásosságának legalább 90%-át,

- két db pótvisszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást,

- a tehergépkocsit legalább a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"C1 +E" kombinált kategória

- "C1" alkategóriába tartozó oktatójárműből és egy legalább 2000 kg megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsiból álló járműszerelvény, amely legalább 8 m hosszú és legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas. A pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a gépkocsi saját tömegét, és nem lehet különleges felépítményű,

- a tehergépkocsit és a pótkocsit a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"C" kategória

- a járművezetővel azonos légtérben legalább 3 személy befogadóképességű, legalább

10 000 kg megengedett legnagyobb össztömegű, legalább 7 m hosszú, "C" kategóriába tartozó tehergépkocsi, amely legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas, és nem lehet különleges felépítményű,

- a járművezető melletti ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedál,

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást,

- a tehergépkocsit legalább a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"C+E" kombinált kategória

I. Pótkocsis járműszerelvény esetén:

- "C" kategóriás oktatójárműből és egy legalább 4 m hosszú, nem különleges felépítményű pótkocsiból álló járműszerelvény, amelynek megengedett legnagyobb együttes össztömege legalább 18000 kg, hossza legalább 12 m hosszú, és legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas,

- a tehergépkocsit és a pótkocsit legalább a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

II. Félpótkocsis járműszerelvény esetén:

- a járművezetővel azonos légtérben legalább 3 személy befogadóképességű, legalább

18 000 kg megengedett legnagyobb együttes össztömegű, legalább 12 m hosszú és legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas félpótkocsis járműszerelvény, illetőleg csuklós járműszerelvény, amelyeknél a pótkocsi nem lehet különleges felépítményű,

- a járművezető melletti ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedál,

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást,

- a félpótkocsit - illetőleg a csuklós járműszerelvény esetén a tehergépkocsit is - legalább a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"D1 "alkategória

- "D1" alkategóriába tartozó jármű, amely legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas,

- a járművezető melletti ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedál. A pótfék hatásosságának el kell érnie az üzemi fék hatásosságának legalább 90%-át,

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást;

"D1 +E"kombinált kategória

- "D 1" alkategóriába tartozó oktatójárműből és egy legalább 1250 kg megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsiból álló járműszerelvény, amely legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas. A pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a gépkocsi saját tömegét, és nem lehet különleges felépítményű,

- a pótkocsit a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"D" kategória

- legalább 9 m hosszú, legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas "D" kategóriába tartozó jármű,

- a járművezető mellet ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható pótfékpedál,

- két db pót visszapillantó tükör, amely a vezető melletti ülésből biztosítja a külön rendeletben előirt hátralátást,

- az ENSZ EGB 13. számú előírásban meghatározott követelményt kielégítő visszatartó fék (tartósfék-rendszer);

"D+E" kombinált kategória

- "D" kategóriába tartozó oktatójárműből és egy legalább 1250 kg megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsiból álló járműszerelvény, amely legalább 80 km/óra sebesség elérésére alkalmas, és a pótkocsi nem lehet különleges felépítményű,

- a pótkocsit a terhelhetősége feléig meg kell terhelni;

"T" kategória

- terhelhetőségének legalább a felével terhelt két (forgalmi vizsgán egy) pótkocsival összekapcsolt mezőgazdasági vontató, amelynél a pótkocsi nem lehet különleges felépítményű,

- oktatói, illetőleg vizsgabiztosi pótülés,

- két db pót visszapillantó tükör; amely az oktatói, illetőleg a vizsgabiztosi ülésből biztosítja a külön rendeletben előírt hátralátást,

- az oktatói, illetőleg a vizsgabiztosi ülésből működtethető, az üzemi fékberendezésre ható fékpedál;

"Trolibusz" kategória

- az oktatásra és vizsgára kiírt járatra "Tanuló járat" felirat,

- vészkapcsoló,

- az oktató, illetőleg a vizsgabiztos részére két db póttükör,

- oktatói (vizsgabiztosi) pótfék, illetőleg az oktató (vizsgabiztos) által kezelhető üzemi fék.

2. Egyéb előírások

a) Az 1. pontban felsorolt tárgyi feltételeknek a 2. § (5) bekezdése szerinti folyamatos és egyidejű biztosításán a képző szerv saját tulajdonában lévő vagy a tulajdonostól, illetőleg a kizárólagos joggal rendelkező kezelőtől közvetlen úton bérelt oktatásra használt helyiségeket, gyakorlópályát és eszközöket kell érteni. A járművek tekintetében a feltételek a képző szerv által foglalkoztatott oktató tulajdonában lévő vagy az oktatónak a tulajdonostól közvetlen úton bérelt járművével is biztosítható. Az 1. pontban felsorolt járművek teljesítmény- és sebességadatainál hatósági bizonyítvány hiányában a gyártó által kiadott "Kezelési Útmutató" is elfogadható.

b) A kétkerekű járműveket kivéve az oktatásra használt valamennyi járművet fel kell szerelni kék alapszínű, 20 cm magasságú, 3 cm vonalvastagságú - elölről és hátulról egyaránt - jól látható, nyomtatott fehér "T" betűt ábrázoló, 25 x 25 cm oldalélű táblával, valamint jól láthatóan fel kell tüntetni a képző szerv nevét és címét. A "B" kategória esetében ezen jelzéseket a jármű hossztengelyére merőlegesen felszerelt tetőtáblán kell elhelyezni. A tetőtáblán lévő "T" betűt oktatáson kívül le kell takarni.

c) A járművezetési gyakorlat oktatása során-a kétkerekű járművek vezetésének oktatását kivéve - egy oktató egy járművön egyidejűleg csak egy tanuló oktatását végezheti. A kétkerekű járművek vezetésének gyakorlása során egy oktató egyidejűleg - az alapoktatási feladatok oktatásánál maximum három főt, a főoktatásnál maximum két főt oktathat.

d) A kétkerekű j árműveken a tanulóvezetők bukósisakot, továbbá elől-hátul "T" betűvel ellátott, eltérő színű vagy számozott tanulómellényt kötelesek viselni. A főoktatás alatt a tanuló és az oktató közötti kapcsolatot rádió adó-vevő készülékkel kell biztosítani.

e) Az elméleti tantárgyak tanfolyami tanóráinak időtartama: 45 perc.

A gyakorlati tantárgyak tanfolyami tanóráinak időtartama: 50 perc.

g) Az egyes tanórák között 10 perc szünetet kell tartani.

2. számú melléklet a 2/2001. (1. 10.) KöViM rendelethez

[2. számú melléklet a 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelethez]

Vizsgatárgyak és -idők (percben)

KategóriaElméleti vizsgatárgyakGyakorlati vizsgatárgyak
vizsgaideje
Megjegyzés
SzüF1 –2 MuJk RF
MX– –10 –20
A1X– –15 –40
A korl.– –15 –40A1–e1
A kori.X– –15 –40
A– –15 –40A kort. + 2 év gyak.
A– –15 –40A1 + 2 év gyak.
AX– –15 –4021 év + PAV
A– –15 –40*
BX– –15 –40'
B– –15 –4010. § (3) a), b)
B+EXX– X101040
C1XX– X151040
CXX– X151040
C1+EXX– X101040
C+EXX–– –101040
D1X–– –101040
DX–– –101040
D1+EXX–– –101040
D+EXX–– –101040
TX–– X151025
T–– –– 102510. § (3) c)
KX–– –– –
TrolibuszXX–– X101040

Kö = Közlekedési alapismeretek. Tartalmaz járművezetés elméleti, valamint az A, A korl., B, T kategóriáknál, továbbá az A1 alkategóriánál szerkezeti és üzemeltetési kérdéseket is.

Szü = Szerkezeti és üzemeltetési ismeretek.

Bü = Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés.

Jk = Járműkezelési vizsga.

R = Rutin vizsga.

F = Forgalmi vizsga.

Mu = Munkavédelem, tűzvédelem, szállítás.

F 1-2 = F 1-2 számú trolibusz jelzési és forgalmi utasítás.

* = 2 év gyakorlatnál kevesebb A1-gyel vagy A korl.-tal, 21 életév betöltése + PÁV alkalmas minősítés.

A táblázat szerinti időértékek a Bü, a Jk és az R vizsgák esetén a feladatok végrehajtására biztosított maximális időt jelentik, az F vizsgánál megadott időértékek pedig az ún. "tiszta" vizsgaidők. A megadott időértékek nem foglalják magukba a vizsgabiztosnak a vizsga menetéről, valamint értékeléséről szóló tájékoztatását.

3. számú melléklet a 2/2001. (1. 10.) KöViM rendelethez

[2/a. számú melléklet a 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelethez]

A vizsgaigazolás tartalma

1. Vezetői engedéllyel nem rendelkező személy áltál tett vizsga (1. vizsga)

2. Már meglévő vezetési jogosultság bővítéséhez kapcsolódó vizsga (kategóriabővítés)

3. Korábban tett vizsga igazolása (igazoláspótlás)

4. Korábbi igazolás javítása (javítás)

5. Érvénytelenítés

6. Vezetési jogosultság ismételt megszerzése

7. Honosítás/visszahonosítás

Az 1-7. pontban foglaltakat értelemszerűen az igazolás kiadásának alapjául szolgáló eljáráshoz kapcsolódóan kell kitölteni.

8. A vizsgaigazolást kiállító közlekedési felügyelet és az adatok azonosítására szolgáló számjel

9. Vizsgázó:

- neve,

- leánykori neve,

- születési hely,

- anyja neve,

- születési idő,

- állampolgárság.

10. Az adott járműkategóriában tett vizsga megnevezése a külön jogszabályban* meghatározott betűjellel jelölve a. kategóriát, továbbá a vizsga időpontja.

11. A vezethetd jármű műszaki kialakítására vonatkozó korlátozás megnevezése.

12. Dátum és a kiállító hatóság bélyegzőlenyomata és aláírása.

13. Az igazolásra az alábbi záradékot kell feltüntetni:

A vizsga letételéhez a 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendeletben meghatározott feltételek meglétét (érvényességét) a vizsgázó nyilatkozata és a csatolt iratai alapján a közlekedési felügyelet ellenőrizte.

* Lásd a a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendeletet.

4. számú melléklet a 2/2001. (I. 10.) KöViM rendelethez

[3. számú melléklet a 20/1992. (VII. 21.) KHVM rendelethez]

A járművezetői vizsgahellyé nyilvánítás feltételei

Általános előírások

Minden gyakorlati vizsgahelyen és a forgalmi vizsgák kiindulási helyén biztosítani kell a vizsgabiztosok részére

vizsgabiztosi szobát, a vizsgázók és a szakoktatók részére várakozó helyiséget, továbbá kulturált szociális helyiségéket. A helyiségek fűtését fűtési idényben biztosítani kell.

Járművezetői vizsgahellyé az "A", "A korl.", "B", "C", "D" kategóriás, az "A1", "C1", "D1" alkategóriás, továbbá a "B+E", "C+E", "C1+E", "D+E" és "D1+E" kombinált kategóriás forgalmi vizsgák lebonyolításához csak olyan helyszín minősíthető, amely a forgalmi vizsga kiindulási helyét is figyelembe véve, megfelel az alábbi követelményeknek:

a) a vizsga kiindulási helyétől legalább öt olyan vizsgaútvonal jelölhető ki; melyeknek a vonalvezetése legfeljebb 60%-ban lehet közös;

b) az egyes útvonalak forgalomszabályozási szempontból megfelelőek legyének;

c) az útvonalak hosszának legalább 60%-ában a forgalom sűrűsége sávonként 350-1000 E jmű/óra (a forgalom mértékére vonatkozóan öt évnél nem régebbi forgalomszámlálási adatok használhatók fel);

d) az útvonalak 30%-a párhuzamos közlekedésre alkalmas;

e) legyen két olyan csomópont, ahol a közúti közlekedés szabályairól szóló - többször módosított - 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a KRESZ) 9. §-a (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott fényjelző készülék működik;

f) a kijelölendő útvonalak egyike lakott területen kívül vezető főútvonal, vagy ahol arra lehetőség van, autópálya vagy autóút szakaszt is foglaljon magába. (E szakaszra a forgalomsűrűségi előírások nem vonatkoznak.)

A mezőgazdasági vontató vezetői forgalmi vizsgához három olyan vizsgaútvonal jelölendő ki, amelyeknek a vonalvezetése legfeljebb 60%-ban lehet közös. Minden útvonal feleljen meg az alábbi követelményeknek:

a) fele-fele arányban lakott területen belül, illetőleg kívül vezessen;

b) hosszának háromnegyed részében szilárd burkolatú úton vezessen;

c) hosszának egynegyede lehetőleg főútvonalat foglaljon magába.

Segédmotoros kerékpár vezetői forgalmi vizsgához három olyan útvonal jelölendő ki, amelyeknek a vonalvezetése legfeljebb 60%-ban lehet közös. Minden vizsgaútvonal feleljen meg az alábbi követelményeknek:

a) hosszának egynegyede főútvonalat foglaljon magába;

b) jelzőlámpás vagy rendőri forgalomirányítást tartalmazzon.

Városi rangú település a b) pontban előírt feltételek teljesülésének hiányában is kijelölhető vizsgahellyé.

A "Trolibusz" kategória speciális adottságai miatt a vizsgaútvonal kijelölését a KFF egyedileg végzi.

A járműkezelési és a rutin vizsgahelyek követélményei:

a) forgalom elől elzárt területen kell kialakítani,

b) szilárd burkolatú legyen,

c) az előírt technikai kezelési és manőverezési feladatok biztonságos végrehajtására legyen alkalmas,

d) az "A", "A kori.", "B" és a "M" kategóriák, továbbá az "A1" alkategória esetében a járműkezelési vizsga kiindulási helyén olyan - az. adott jármű elhelyezésére és a biztonsági ellenőrzési feladatok végrehajtására alkalmas - tetővel ellátott létesítményt kell kialakítani, amely legalább a csapadék ellen védelmet nyújt.

Lábjegyzetek:

[1] Lásd a közúti járművezetők elsősegély-nyújtási ismeretei megszerzésének igazolásáról szóló 31/1992. (XII. 19.) NM rendeletet.

Tartalomjegyzék