116/2004. (IX. 24.) GKM rendelet

a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-ának (3) bekezdése b) pontjának 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 3. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. § (1) A rendelet A., B. és C. Függelékeinek a mellékleteiben foglalt követelményeket az egyes kategóriákba tartozó járművek típusjóváhagyása, illetőleg forgalomba helyezésének engedélyezése során az 1. számú mellékletben meghatározottak szerint kell alkalmazni. A rendelet A., B. és C. Függelékeinek a mellékleteiben foglalt követelmények alkalmazásakor figyelembe kell venni az ER. A., B. és C. Függelékeiben, valamint az e rendelet A., B. és C. Függelékeinek vonatkozó mellékletében meghatározott hatályba léptető és átmeneti rendelkezéseket is."

2. §

Az MR. 4. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A járművek egyedi forgalomba helyezésének eljárása során a megyei, fővárosi Közlekedési Felügyelet gyakorolja - a KKF számára meghatározott feltételek szerint -a rendelet 8. §-ának (1) bekezdés b) pontjában, a 34. § (3) bekezdésében, a 35. § (2) bekezdésében, a 36. § (1) bekezdésében, továbbá a 44. § (1) bekezdésében a KKF számára meghatározott eltérés engedélyezési jogkört."

3. §

Az MR. 120. §-a a következő francia bekezdésekkel egészül ki:

[Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az Európai Közösségeknek az alábbi jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:]

"- az Európai Parlament és a Tanács 2004/3/EK irányelve (2004. február 11.) a 70/156/EGK és a 80/1268/EGK tanácsi irányelvnek az N1 kategóriájú gépjárművek széndioxid-kibocsátásának és tüzelőanyag-fogyasztásának mérése tekintetében történő módosításáról;

- a Bizottság 2004/78/EK irányelve (2004. április 29.) a gépjárművek és pótkocsijaik fűtőrendszereiről szóló 2001/56/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és a 70/156/EGK tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazításáról;

- a Bizottság 2004/86/EK irányelve (2004. július 5.), amely a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás érdekében módosítja a két- és háromkerekű gépjárművek tömegéről és méreteiről szóló 93/93/EGK tanácsi irányelvet."

4. §

(1) Az MR. 1. számú melléklete az e rendelet 1. számú melléklete szerint módosul.

(2) Az MR. A. Függelékének

a) A/36. számú melléklete az e rendelet 2. számú melléklete szerint módosul,

b) A/39. számú melléklete az e rendelet 3. számú melléklete szerint módosul.

(3) Az MR. B. Függelékének B/9. számú melléklete az e rendelet 4. számú melléklete szerint módosul.

5. §

(1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -2004. szeptember 30. napján lép hatályba.

(2) E rendelet 4. § (2) bekezdésének b) pontja, valamint a 4. számú mellékletének 3. pontja 2005. január 1. napján lép hatályba.

Dr. Csillag István s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

1. számú melléklet a 116/2004. (IX. 24.) GKM rendelethez

Az MR. 1. számú melléklet 1/A. táblázatának 39. számú sora helyébe a következő sor lép:

[Jóváhagyási kötelezettségek

1/A. táblázat

GÉPKOCSIKRA ÉS PÓTKOCSIKRA VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK]

[MREK (EGK)ENSZ-EGBMűszaki területAB
függelék/melléklet (műszaki terület sorszáma)alapirányelvutolsó módosító irányelvelőírásmódosítási sorozatalkalmazási kötelezettség
típusjóváhagyási eljárásban M1 kategóriatípusjóváhagyási eljárásban M2, M3, N, O kategóriaegyedi engedélyezési eljárásban]
"A/39.80/12682004/310100CO2-kibocsátás és tüzelőanyag-fogyasztás++(4)+(4)
(4)Az alkalmazási kört és az alkalmazási kötelezettség hatálybalépését lásd A/39. számú mellékletben."

2. számú melléklet a 116/2004. (IX. 24.) GKM rendelethez

1. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete címéhez tartozó lábjegyzet a következőre módosul: "1 Ez a melléklet a Parlament és a Tanács 2001/56/EK, valamint az azt módosító, a Bizottság 2004/78/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz."
2. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete I/1. Rész 9. pontja a következő 9.10.5.3. és 9.10.5.3.1. alponttal egészül ki, és egyidejűleg a jelenlegi 9.10.5.3. alpont számozása 9.10.5.4.-re változik: "9.10.5.3. A járműtípus rövid leírása, tekintettel az égéshő felhasználásával működő fűtőrendszerre és az automata vezérlésre: ......................................................................................................................................................................... 9.10.5.3.1. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezés, a légszívó rendszer, a kipufogórendszer, a tüzelőanyag-tartály, a tüzelőanyag-ellátó rendszer (beleértve a szelepeket) és az elektromos csatlakozások elrendezési rajza, amely mutatja ezek helyét a járműben."
3. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete I/2. Rész Kiegészítés fejezete a következő 1.2.1. és 1.2.2. alponttal egészül ki:
"1.2.1. Gyártmány és típus:............................................................................................................................................
1.2.2. Alkatrész-típusjóváhagyási szám, adott esetben: ............................................................................................."

4. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete I/3. Rész 1.2. pont helyébe a következő rendelkezés lép: "1.2. Az égéshő felhasználásával működő fűtőberendezés és alkatrészei részletes leírása, elrendezési rajza és felszerelésének leírása."

5. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete III. Rész 3.2.1. pont táblázatában a "Gáz-halmazállapotú tüzelőanyaggal működő fűtőberendezés sorban a "Lásd a 2. és 3. megjegyzést" utalás helyébe a "Lásd a 3. megjegyzést" utalás lép.

6. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete III. Rész 3.3. pontjához tartozó "2. megjegyzés" rendelkezése hatályát veszti.

7. Az MR. A. Függelékének A/36. számú melléklete III. Rész 9. pont helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. Az LPG-tüzelőanyagú fűtőberendezésekre és az LPG tüzelőanyaggal működő fűtőrendszerekre vonatkozó biztonsági követelmények

9.1. LPG tüzelőanyaggal (a továbbiakban: LPG-vel) működő fűtőrendszerek közúti használatra 9.1.1. Amennyiben a gépjárműbe szerelt LPG-vel működő fűtőberendezés akkor is használható, ha a jármű mozgásban van, az LPG-vel működő fűtőberendezésnek és tüzelőanyag ellátórendszerének meg kell felelnie a következő követelményeknek:

9.1.1.1. Az LPG tüzelőanyagú fűtőberendezésnek meg kell felelnie az MSZ EN 624:2000, Cseppfolyósított szénhidrogéngázzal üzemelő készülékek előírásai. Járművekbe és hajókba építhető, cseppfolyósított szénhidrogéngázzal üzemelő, zárt égésterű helyiségfűtő berendezések című harmonizált szabvány* követelményeinek.

9.1.1.2. Tartósan a gépjárműre szerelt LPG tartály esetén a rendszer valamennyi, a folyékony halmazállapotú LPG gázzal érintkező alkatrészének (minden alkatrész a töltőegységtől a párologtatóig/nyomásszabályozóig) és tartozékainak meg kell felelnie a 67. számú ENSZ-EGB előírás** I. és II. részében, 3-10., 13. és 15-17. mellékletében meghatározott műszaki követelményeknek.

9.1.1.3. Az LPG-vel működő fűtőrendszer gáz-halmazállapotú LPG-gázzal érintkező alkatrészeinek meg kell felelnie az MSZ EN 1949:2002, Cseppfolyósított szénhidrogéngázzal üzemelő gázberendezések emberi tartózkodás céljára szolgáló szabadidő-lakójárművekbe és egyéb közúti járművekbe való beszerelési előírásai című szabvány*** követelményeinek.

9.1.1.4. Az LPG-gázellátó rendszert úgy kell megtervezni, hogy az a felszerelt LPG-gáztüzelésű fűtőberendezés számára az LPG-gázt a szükséges nyomáson és megfelelő halmazállapotban adagolja. A tartósan felszerelt LPG-gáztartály-ból az LPG gáz- és folyékony halmazállapotban is kivezethető.

* A Bizottság közleménye a gázüzemű berendezésekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről szóló, 1990. június 29-i 90/396/EGK tanácsi irányelv végrehajtása keretében (HL C 202., 2001.7.18., 5. o.) .

** 67. számú ENSZ-EGB előírás Egységes előírások az alábbiakra vonatkozóan:

I. LPG-gázzal működő meghajtórendszerű gépjárművek különleges berendezésének jóváhagyása.

II. A meghajtórendszer LPG-gázzal való működésére szolgáló különleges berendezéssel ellátott gépjármű jóváhagyása, tekintettel a berendezés felszerelésére.

*** Az EN: 1949:2002 szabványt az Európai Szabványügyi Szervezet (CEN) készítette. Az EN: 624:2000 az EN: 1949:2002 szabványra hivatkozik.

9.1.1.5. A tartósan felszerelt LPG-gáztartálynak a fűtőberendezés ellátására szolgáló folyadékkivezető nyílására fel kell szerelni a 67. számú ENSZ-EGB előírás 17.6.1.1. bekezdésének megfelelően egy távirányítású tápszelepet túlfolyó szeleppel. A túlfolyó szeleppel ellátott távirányítású tápszelepet oly módon kell vezérelni, hogy a motor leállását követő 5 másodpercen belül automatikusan záródjon, a gyújtáskapcsoló állásától függetlenül. Ha öt másodpercen belül a fűtőrendszert vagy a LPG-gázellátó rendszert aktiválják, a fűtőrendszer üzemben maradhat. A fűtést bármikor újra lehet indítani.

9.1.1.6. Amennyiben a LPG-gázellátás a tartósan felszerelt LPG-gáztartályból vagy külön hordozható LPG-gázpa-lackból gáz-halmazállapotban történik, meg kell tenni a megfelelő intézkedéseket annak biztosítására, hogy

9.1.1.6.1. a nyomásszabályozóba, illetve az LPG-gáztüzelésű fűtőberendezésbe ne kerülhessen folyékony LPG-gáz. Szétválasztó használható; és

9.1.1.6.2. baleset következtében ne legyen véletlen szivárgás. Az LPG-gázáramlás lezárására egy készüléket kell felszerelni közvetlenül a tartály vagy palackra szerelt nyomásszabályozó után, illetve amennyiben a nyomásszabályozót a palacktól vagy tartálytól távol szerelték fel, a készüléket közvetlenül a palack vagy tartály kivezető csöve elé kell felszerelni, és egy segédkészüléket kell felszerelni a nyomásszabályozó után.

9.1.1.7. Amennyiben az LPG-gáz folyékony halmazállapotú, a párologtató és nyomásszabályozó egységet egy megfelelő hőforrás segítségével a szükséges hőmérsékletre kell felfűteni.

9.1.1.8. Azon gépjárművekben, amelyek meghajtórendszere LPG-gázzal működik, az LPG-gáztüzelésű fűtőberendezést a tartósan felszerelt LPG-gáztartályhoz lehet csatlakoztatni, amely a motor számára az LPG-gázt adja, feltéve, hogy a meghajtórendszerre vonatkozó biztonsági követelmények teljesülnek. Amennyiben a fűtéshez külön LPG-gáz-tartályt használnak, e tartálynak saját töltőegységgel kell rendelkeznie.

9.2. A kizárólag álló helyzetű járműben használható LPG-gázzal működő fűtőrendszer

9.2.1. Az LPG-gáztüzelésű fűtőberendezésnek és az LPG-gázüzemű fűtőrendszer ellátórendszerének, amelyet csak álló helyzetű járműben való használatra szántak, a következő követelményeknek kell megfelelnie:

9.2.1.1. Arra a részre, ahol a hordozható LPG-gázpalackot tárolják és a fűtőrendszer vezérlőberendezésének közvetlen közelébe tartós címkét kell elhelyezni, amelyen szerepel azon utasítás, hogy miközben a jármű mozgásban van, az LPG-gázüzemű fűtőberendezés nem üzemelhet, és a hordozható gázpalack szelepének zárva kell lennie.

9.2.1.2. Az LPG-gáztüzelésű fűtőberendezésnek meg kell felelnie a 9.1.1.1. pont követelményeinek.

9.2.1.3. Az LPG-gázüzemű fűtőrendszer gáz-halmazállapotú LPG-gázzal érintkező alkatrészeinek meg kell felelnie a 9.1.1.3. pont követelményeinek.

9.3. Átmeneti rendelkezések az LPG-tüzelőanyagú fűtőberendezésekre és az LPG tüzelőanyaggal működő fűtőrendszerekre vonatkozó követelmények alkalmazásához

9.3.1. 2004. október 1. napját követően a 9. pont hatálya alá tartozó, a III. Rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott

- járműtípushoz EK típusjóváhagyás, típusbizonyítvány, valamint

- új járműhöz, vagy járműsorozathoz egyedi, vagy sorozat forgalomba helyezési engedély, továbbá

- LPG-vel működő új típusú fűtőberendezésre, illetőleg LPG-fűtőrendszerre típusjóváhagyás

kiadása az e mellékletben meghatározott követelményekre hivatkozással nem tagadható meg, ha a járműtípus CO2-kibocsátási és a tüzelőanyag-fogyasztási értékeit a melléklet rendelkezései alapján állapították meg.

9.3.2. 2006. január 1. napját követően a 9. pont hatálya alá tartozó a III. Rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott

- járműtípushoz kiadott típusbizonyítvány, valamint

- új járműhöz, vagy járműsorozathoz egyedi, vagy sorozat forgalomba helyezési engedély, továbbá

- az LPG-vel működő fűtőberendezésre, illetőleg LPG-fűtőrendszerre típusjóváhagyás

csak abban az esetben adható ki, ha a járműtípus, az új jármű, illetőleg az LPG-fűtőrendszer vagy LPG-fűtőberendezés megfelel az I. Részben, a II. Részben, továbbá a III. Rész 5-9. pontjaiban foglalt követelményeknek.

9.3.3. 2007. január 1. napját követően nem tekinthető érvényesnek a - 9. pont hatálya alá tartozó, a III. Rész 3.2.1. pontjának táblázatában meghatározott - olyan járműhöz kiállított "Megfelelőségi nyilatkozat", valamint "Műszaki adatlap", továbbá nem helyezhető forgalomba az az új jármű, amely a melléklet I. Részében, a II. Részében, illetőleg a III. Rész 5-9. pontjaiban foglalt követelményeket nem teljesíti.

9.3.4. 2007. január 1. napját követően a melléklet I. Részének, II. Részének, és a III. Rész 5-9. pontjainak az LPG-gáztüzelésű fűtőberendezésekre mint alkatrészekre vonatkozó követelményeit kell alkalmazni az ER. A. Függelék 7. cikke (2) bekezdésében előírtak tekintetében."

3. számú melléklet a 116/2004. (IX. 24.) GKM rendelethez

1. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének címéhez tartozó lábjegyzet a következőre módosul:

"1 Ez a melléklet a Tanács 80/1268/EGK irányelvével, az azt módosító, a Bizottság 93/116/EK irányelvével, a Bizottság 1999/100/EK irányelvével, valamint az Európai Parlament és a Tanács 2004/3/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz. A melléklet követelményei az ENSZ-EGB 101. számú előírásával egyenértékűek."

2. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének I. Rész 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. A MELLÉKLET ALKALMAZÁSI KÖRE ÉS AZ ALKALMAZÁSÁRA VONATKOZÓ ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

E melléklet rendelkezéseit az M1 és N1 kategóriába tartozó gépkocsik (a továbbiakban: jármű) széndioxid (CO2)-kibocsátásának és tüzelőanyag-fogyasztásának mérésére kell alkalmazni.

E melléklet rendelkezéseit nem kell alkalmazni az N1 kategóriába tartozó gépkocsikra, ha

- az adott járműtípusba szerelt motortípus az A/41. számú melléklete* szerinti jóváhagyással rendelkezik, és[1]

- a gyártó az N1 kategóriába tartozó gépkocsiból az egész világon évente kevesebb, mint 2000 egységet gyárt.

1.1. 2005. február 19. napját követően a melléklet hatálya alá tartozó

- járműtípushoz EK típusjóváhagyás, típusbizonyítvány, valamint

- új járműhöz, vagy járműsorozathoz egyedi, vagy sorozat forgalomba helyezési engedély

kiadása az e mellékletben meghatározott követelményekre hivatkozással nem tagadható meg, ha a járműtípus CO2-kibocsátási és a tüzelőanyag-fogyasztási értékeit e melléklet 2005. január 1. napjától hatályos rendelkezései alapján állapították meg.

1.2. Az N1 kategóriájú, I. osztályba tartozó járművekre 2005. január 1. napját követően, az N1 kategóriájú, II. és III. osztályba tartozó járművekre 2007. január 1. napját követően kell e melléklet rendelkezéseit alkalmazni:

- az ER. A. Függelékének 4. cikkében meghatározott EK típusjóváhagyási,

- az ER. 4. §-ában meghatározott típusbizonyítvány (általános forgalomba helyezési engedély), valamint sorozat forgalomba helyezési engedély kiadási

eljárásban, kivéve, ha az eljárást az ER. A. Függelékének 8. cikk (2) bekezdése alapján folytatják le.

1.3. Az N1 kategóriájú, I. osztályba tartozó járművek esetében 2006. január 1. napját követően, az N1 kategóriájú, II. és III. osztályba tartozó járművek esetében 2008. január 1. napját követően

- nem tekinthető érvényesnek a járműhöz kiállított "Megfelelőségi nyilatkozat", valamint a "Műszaki adatlap", továbbá

- nem helyezhető forgalomba az új jármű,

ha a járműtípus CO2-kibocsátási és a tüzelőanyag-fogyasztási értékeit a melléklet rendelkezései alapján nem állapították meg, kivéve, ha a jármű forgalomba helyezésének engedélyezését ER. A. Függelékének 8. cikk (2) bekezdése alapján folytatják le.

1.4. A több lépcsőben jóváhagyott, N1 kategóriájú járművekre az 1.2. és 1.3. pontokban meghatározott határidőket egy naptári évvel későbbi időponttól kezdődően kell alkalmazni.

1.5. Az 1. pont alkalmazásában:

- N1 kategóriájú, I. osztályba tartozó jármű: az 1305 kg-ot meg nem haladó vonatkozási tömegű N1 kategóriájú jármű,

- N1 kategóriájú, II. osztályba tartozó jármű: az 1305 kg-nál nagyobb, de 1760 kg-ot meg nem haladó vonatkozási tömegű N1 kategóriájú jármű,

- N1 kategóriájú, III. osztályba tartozó jármű: az 1760 kg-nál nagyobb vonatkozási tömegű N1 kategóriájú jármű."

3. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének I. Rész 2.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[2. A TÍPUSJÓVÁHAGYÁS KÉRELMEZÉSE]

"2.3. A 6. pont szerinti vizsgálathoz egy, a jóváhagyandó járműtípust reprezentáló járművet kell bemutatni, ha a típusjóváhagyási vizsgálatok elvégzésével megbízott vizsgáló intézmény maga végzi el a vizsgálatokat. Az M1 és N1 kategóriába tartozó jármű vizsgálata során a vizsgáló intézmény ellenőrzi, hogy a jármű kielégíti-e az A/2. számú mellékletben foglalt, adott típusra érvényes határértékeket."

4. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének I. Rész 6.1. pontja a következő rendelkezéssel egészül ki:

[6.1. Vizsgálati ciklus]

"Azon járműveket, amelyek nem érik el a vizsgálati ciklusban meghatározott gyorsulási és legnagyobb sebességi értékeket, teljesen lenyomott gázpedállal kell működtetni addig, amíg a meghatározott menetgörbét ismét el nem érik. A vizsgálati ciklustól való eltéréseket a vizsgálati jelentésben rögzíteni kell."

5. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének I. Rész 11. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"11. A TÍPUSJÓVÁHAGYÁS KITERJESZTÉSE

11.1. A típusjóváhagyást abban az esetben lehet kiterjeszteni az ugyanolyan típusú járművekre vagy olyan kü lönböző típusú járművekre, amelyek a II. Részben felsorolt jellemzői tekintetében különböznek, ha a vizsgálatot végző műszaki szolgálat által mért CO2-kibocsátás nem lépi túl a típusjóváhagyásra meghatározott értéket az M1 kategóriájú járműveknél 4%-ot meghaladó mértékben, illetőleg az N1 kategóriájú járműveknél 6%-ot meghaladó mértékben:

- a vonatkozási tömeg,

- a megengedett legnagyobb össztömeg,

- a felépítmény típusa:

= M1 esetén: lépcsőshátú limuzin, ferdehátú limuzin, kombi, kupé, kabrió, többcélú jármű;

= N1 esetén: nyitott vagy zárt felépítményű,

- a teljes áttételi viszonyszám,

- a hajtómotor és a segédberendezések.

11.2. Az N1 kategóriájú járművek jóváhagyásának kiterjesztése egy járműcsaládon belül

11.2.1. A 12.2. pontban meghatározott eljárás szerint járműcsalád tagjaként jóváhagyott N1 kategóriájú járművekre a típusjóváhagyás az ugyanazon járműcsaládhoz tartozó más járművekre csak akkor terjeszthető ki, ha a műszaki szolgálat szakvéleménye szerint az új jármű tüzelőanyag-fogyasztása nem haladja meg annak a járműnek a tüzelőanyag-fogyasztását, amelyen a járműcsalád tüzelőanyag-fogyasztása alapul.

A jóváhagyások kiterjeszthetőek olyan járművekre is, amelyek:

- tömege legfeljebb 110 kg-mal haladja meg a járműcsalád vizsgált járművének tömegét, amennyiben a járműcsalád legkönnyebb járművénél legfeljebb 220 kg-mal nagyobb tömegűek,

- teljes áttétele kizárólag az abroncsméret változása következtében kisebb, mint a járműcsalád vizsgált járművéé, és

- minden egyéb szempontból megfelelnek a járműcsaládnak.

11.2.2. A 12.3. pontban meghatározott eljárás szerint járműcsalád tagjaként jóváhagyott N1 kategóriájú járművekre a típusjóváhagyás az ugyanahhoz a járműcsaládhoz tartozó más járművekre további vizsgálat nélkül csak akkor terjeszthető ki, ha a műszaki szolgálat szakvéleménye szerint az új jármű tüzelőanyag-fogyasztása a járműcsalád legkisebb és legnagyobb tüzelőanyag-fogyasztású járművének tüzelőanyag-fogyasztása által megszabott határok közé esik."

6. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének I. Része a következő 12. ponttal egészül ki:

"12. N1 KATEGÓRIÁJÚ JÁRMŰVEK TÍPUSJÓVÁHAGYÁSA EGY JÁRMŰCSALÁDON BELÜL

Az N1 kategóriájú járművek a 12.1. pontban meghatározott járműcsaládon belül a 12.2. és a 12.3. pontban leírt két módszer egyikének alkalmazásával hagyhatók jóvá.

12.1. E melléklet alkalmazásában az N1 kategóriájú járművek akkor sorolhatók egy járműcsaládba, ha a következő paraméterek azonosak, vagy a meghatározott határértékeken belül vannak.

12.1.1. Azonos paraméterek:

- a gyártó és típus a II. Rész I. szakaszának 0.2. pontjában meghatározottak szerint,

- a motor lökettérfogata,

- a kibocsátás-csökkentő rendszer típusa,

- a tüzelőanyag-ellátó rendszer típusa a II. Rész 1.5.2. pontja szerint.

12.1.2. A következő paramétereknek az alábbi határértékeken belül kell lenniük:

- a teljes áttételi viszonyszám (legfeljebb 8%-kal lehet nagyobb, mint a legkisebb érték) a II. Rész 1.6.3. pontja szerint,

- a vonatkozási tömeg (legfeljebb 220 kg-mal lehet kisebb, mint a legnehezebb változat),

- az elülső felület (legfeljebb 15%-kal lehet kisebb, mint a legnagyobb változat),

- a motorteljesítmény (legfeljebb 10%-kal lehet kisebb, mint a legnagyobb érték) .

12.2. A 12.1. pontban meghatározott járműcsaládra típusjóváhagyás adható, ha a CO2-kibocsátás és a tüzelőanyag-fogyasztás adatai azonosak a család összes tagjára vonatkozóan. A műszaki szolgálat vizsgálatra a járműcsaládnak azt a tagját választja ki, amelynek a szolgálat véleménye szerint a legmagasabb a CO2-kibocsátása. A méréseket a 6. pont szerint kell elvégezni, és a 6.5. pontban leírt mérési eljárás szerinti eredményeket kell használni típusjóváhagyási értékként, amely a járműcsalád összes tagjára vonatkozóan azonos.

12.3. A 12.1. pont szerint egy járműcsaládba sorolt jár-művek típusjóváhagyása megadható a család minden egyes tagjának egyedi CO2-kibocsátási és tüzelőanyagfogyasztási adatai alapján. A műszaki szolgálat vizsgálatra a járműcsaládnak azt a két járművét választja ki, amelynek a szolgálat véleménye szerint a legnagyobb, illetve a legkisebb a CO2-kibocsátása. A méréseket a 6. pontban leírtak szerint kell végezni. Ha a gyártó által erre a két járműre megadott adatok a 6.5. pontban meghatározott tűréshatárok közé esnek, abban az esetben a gyártó által a járműcsalád összes tagjára megadott CO2-kibocsátási érték alkalmazható típusjóváhagyási értékként. Ha a gyártó adatai nem esnek a tűréshatárok közé, abban az esetben a 6.5. pontban meghatározott eljárás szerinti eredmények alkalmazhatók típusjóváhagyási értékekként, és a műszaki szolgálat a járműcsalád megfelelő számú más járművét választja ki további vizsgálatokra."

7. Az MR. A. Függelék A/39. számú mellékletének II. Részének "Függelék a ..... sz. típusjóváhagyási tanúsítványhoz" megnevezésű táblázat címe és a táblázat helyébe a következő cím és táblázat lép:

"Kiegészítés
a ..... sz. típusjóváhagyási tanúsítványhoz
egy járműnek(vi) a legutóbb a 2004/3/EK irányelvvel módosított 80/1268/EGK irányelv (CO2-kibocsátás és tüzelőanyag-fogyasztás) szerinti típusjóváhagyására vonatkozóan
1.Kiegészítő információk
1.1.A jármű menetkész tömege:....................................................................................................................
1.2.Maximális tömeg:....................................................................................................................................
1.3.A felépítmény típusa:...............................................................................................................................
1.3.1.M1 esetén: lépcsőshátú limuzin, ferdehátú limuzin, kombi, kupé, kabrió, többcélú jármű(i)............................
1.3.2.N1 esetén: nyitott vagy zárt felépítményű...............................................................................................
1.4.Hajtott kerekek: mellső, hátsó, 4x4(1)
1.5.Motor:....................................................................................................................................................
1.5.1.A motor lökettérfogata:..........................................................................................................................
1.5.2.Az tüzelőanyag-ellátó rendszer: porlasztó/befecskendező(i)
1.5.3.A gyártó által ajánlott tüzelőanyag:.........................................................................................................
1.5.4.Maximális teljesítmény: .................................................... kW ............................. min-1 fordulatszámon
1.5.5.Feltöltő berendezés: van/nincs(i)
1.5.6.Gyújtó rendszer: dízel/hagyományos vagy elektronikus gyújtás(i)
1.6.Sebességváltó:........................................................................................................................................
1.6.1.A sebességváltó típusa: kézi/automata(i)
1.6.2.Sebességváltó fokozatok száma:............................................................................................................
1.6.3.Összáttétel (beleértve a terhelt gumiabroncsok gördülési sugara kerületét is): haladási sebességek 1000 min–1 fordulatszámnál, km/h
Első fokozat: ...................................Negyedik fokozat: .............................
Második fokozat: ............................Ötödik fokozat: .................................
Harmadik fokozat: ..........................Gyorsító fokozat: ...............................
1.6.4.Differenciálmű-áttétel:.............................................................................................................................
1.6.5.Gumiabroncsok:
Típus: ..............................................Méretek: ....................................
Gördülési sugár terhelt állapotban: .........................................................................................................
1.7.Típusjóváhagyási értékek(iv)
1.7.1.CO2-kibocsátás
1.7.1.1.Kibocsátott CO2-tömeg (városi viszonyok): .................................................................................. g/km
1.7.1.2.Kibocsátott CO2-tömeg (városon kívüli viszonyok): ..................................................................... g/km
1.7.1.3.Kibocsátott CO2-tömeg (kombinált): ............................................................................................. g/km
1.7.2.Tüzelőanyag-fogyasztás
1.7.2.1.Tüzelőanyag-fogyasztás (városi viszonyok): ....................................................................... l/100 km(v)
1.7.2.2.Tüzelőanyag-fogyasztás (városon kívüli viszonyok): .......................................................... l/100 km(v)
1.7.2.3.Tüzelőanyag-fogyasztás (kombinált): .................................................................................. l/100 km(v)
Megjegyzések:
(i) A nem megfelelő törlendő. (ii) Ha a típus azonosítására szolgáló jelölés olyan karaktereket tartalmaz, amelyek az e típusjóváhagyási tanúsítvány által érintett jármű, alkatrész vagy ön­álló műszaki egység típusleírása szempontjából nem lényegesek, az ilyen karaktereket a dokumentációban a "?" jellel kell helyettesíteni (pl. ABC? 123?). (iii) Az ER. A. Függelék A/2 melléklet (70/156/EGK irányelv II. A. melléklet) szerint. (iv) Olyan gépjármű esetében, amely benzinnel és gázzal is tud üzemelni, meg kell ismételni a vizsgálatot mind benzinnel, mind gázzal. Azokat a gépjármű­veket azonban, amelyek mind benzinnel, mind gáz tüzelőanyaggal működhetnek, de a benzin rendszer csak szükséghelyzetre vagy indítás céljára van beépítve, és amelyek benzintankjában legfeljebb 15 liter benzin tölthető, kizárólag gázzal üzemelő gépjárműnek kell tekinteni a vizsgálat szempontjából. (v) Földgáz üzemű gépjárművek esetében a "liter/100 km" mértékegységet "m3/100 km" váltja fel. (vi) A járműcsaládon belül az I. melléklet 12. pontja szerint jóváhagyott járművek esetén a járműcsaládhoz tartozó minden egyes járműnek ezzel a kiegészí­téssel kell rendelkeznie."

4. számú melléklet a 116/2004. (IX. 24.) GKM rendelethez

1. Az MR. B. Függelék B/9. számú mellékletének címéhez tartozó lábjegyzet a következőre módosul:

"1 Ez a melléklet a Tanács 93/93/EK irányelvével, valamint a Bizottság 2004/86/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz."

2. Az MR. B. Függelék B/9. számú mellékletének 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. A melléklet alkalmazási köre és az alkalmazására vonatkozó átmeneti rendelkezések

1.1. Ez a melléklet a motorkerékpárokra és a segédmotoros kerékpárokra (a továbbiakban: jármű) terjed ki.

1.2. 2005. július 1. napját követően a járműre EK-típusjóváhagyás csak abban az esetben adható ki, ha a járműtípus megfelel az e melléklet 2005. január 1. napjától hatályos előírásainak"[2]

3. Az MR. B. Függelék B/9. számú mellékletének 2.5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.5. terheletlen tömeg:

a terheletlen tömeg az üzemképes állapotú jármű tömegét jelenti, amelynek felszereltsége a következő:

- kiegészítő berendezések csak a szóban forgó szokásos használathoz szükséges mértékben,

- teljes villamossági felszerelés, beleértve a gyártó által szállított világítási és fényjelző készülékeket,

- műszerek és készülékek, ahogyan azok a jogszabályok követelik meg, amelyek szerint a terheletlen tömeg mérése megtörtént,

- a kellő folyadékmennyiségek a jármű valamennyi részének megfelelő működtetése érdekében.

1.5.1. Az áruszállításra szánt és cserélhető felépítménnyel való ellátásra tervezett L6e és L7e kategóriájú járművek esetében ezeknek a felépítményeknek a teljes tömegét nem szabad a terheletlen tömeg számításánál figyelembe venni, hanem azt a hasznos teher részének kell tekinteni.

Ebben az esetben a következő kiegészítő feltételeknek kell teljesülniük:

a) A jármű alaptípusának (vezetőfülkés alvázának), amelyre a fent említett felépítményeket tervezték, teljesítenie kell az áruszállításra használt L6e és L7e négykere-kűekre megállapított összes előírást (beleértve a terheletlen tömeg 350 kg-os korlátját az L6e kategóriájú járműveknél és a terheletlen tömeg 550 kg-os korlátját az L7e járműveknél) .

b) Egy felépítményt akkor tekintenek cserélhetőnek, ha a vezetőfülkés alvázról könnyen, szerszámok használata nélkül eltávolítható.

c) Az adott felépítményt illetően a jármű gyártója köteles megadni a tájékoztató anyagban - amelyre egy minta az ER. B. Függelékének B/2. számú* mellékletében szerepel - az engedélyezett maximális méreteket, a tömeget, a súlypont helyzetére vonatkozó korlátozásokat, illetve egy rajzot a rögzítő készülékek elhelyezéséről.[3]

Megjegyzés: Az üzemanyag és az üzemanyag/olaj keverék nem szerepel a mérésben, de az akkumulátorsavnak, a hidraulikus folyadéknak, a hűtőfolyadéknak és a motorolajnak szerepelniük kell."

Lábjegyzetek:

[1] * Az A/41. számú melléklet a Tanács 88/77/EGK irányelvével, és az azt módosító, a Tanács 1999/96/EK irányelvével és a Bizottság 2001/27/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz. A melléklet követelményei az ENSZ-EGB 49. számú előírásának 03 változatával egyenértékűek.

[2] 2004. október 1. napjával lépett hatályba a melléklet azon módosítása, amely biztosítja a Bizottság 2004/86/EK irányelvével való összeegyeztethető szabályozást.

[3] * Az ER. B. Függelékének B/2. számú melléklete a Tanács 2002/24/EK irányelve II. mellékletével egyezik meg.

Tartalomjegyzék