90/2006. (XII. 26.) GKM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A gazdasági és közlekedési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 163/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § e) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-ának (3) bekezdése b) pontjának 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 21. §-ának (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(11) A (10) bekezdés második mondatában meghatározott korlátozás alól a területi közlekedési felügyelet az üzembentartó kérelmére felmentést ad, amennyiben a gépjárművet kizárólag olyan szállításra használják, amely a 92. §-ban foglaltak alapján mentesített a tachográffal való ellátási kötelezettség alól."
2. §
Az MR. 66. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A megkülönböztető lámpa fényének nappal, a ráeső napfényben legalább 150 méterről, sötétben, tiszta időben pedig - a jármű távolsági fényszórójának bekapcsolt állapotában is - legalább 300 méterről határozottan felis-merhetőnek kell lennie. A megkülönböztető lámpa kék, vagy kizárólag egyidejűleg bekapcsolható kék és piros villogó fényt bocsáthat ki."
3. §
Az MR. 106. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: "106. § (1) A járműveken szabvány szerinti elsősegélynyújtó felszerelést kell készenlétben tartani:
a) oldalkocsi nélküli motorkerékpár és motoros tricikli esetében "A" típusú,
b) személygépkocsi, tehergépkocsi, oldalkocsis motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű, valamint a kizárólag menetrendszerű helyi járatban közlekedő autóbusz esetén "B" típusú,
c) minden egyéb jármű esetén, ahol a szállítható személyek száma 10 vagy annál több, valamint a tűzoltó jármű esetében "C" típusú
kivitelben.
(2) A szabvány szerinti elsősegélynyújtó felszerelés - a tartalmának alkalmazhatóságára vonatkozó lejárati időn belül - helyettesíthető olyan elsősegélynyújtó felszereléssel, amelyet az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes állam a jármű kategóriájához alkalmazni rendelt, amennyiben azt magyar nyelvű, vagy ábrás elsősegélynyújtási tájékoztatóval ellátták."
4. §
Az MR. 107. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A veszélyes anyagot szállító járművön a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó jogszabályban előírtaknak megfelelő, de legalább az (1) bekezdés szerinti tűzoltó készüléket kell készenlétben tartani."
5. §
Az MR. 120. §-a a következő 112. ponttal egészül ki:
[Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:]
"112. az Európai Parlament és a Tanács 2005/64/EK irányelve (2005. október 26.) a gépjárművek újrafelhasz-nálhatóságra, újrafeldolgozhatóságra és hasznosíthatóságra tekintettel történő típusjóváhagyásáról és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról."
6. §
(1) Az MR. 1. számú melléklete e rendelet 1. számú melléklete szerint módosul.
(2) Az MR. A. Függeléke az e rendelet 2. számú melléklete szerint módosul.
7. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) az egyes közlekedési miniszteri rendeletek módosításáról szóló 21/1998. (IX. 11.) KHVM rendelet 3. §-a (5) bekezdésének az MR. 107. §-ának (4) bekezdését megállapító rendelkezése,
b) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról rendelkező 44/2001. (XII. 18.) KöViM rendelet 9. §-a (1) bekezdésének az MR. 66. §-ának (2) bekezdését megállapító rendelkezése,
c) a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról rendelkező 145/2004. (XII. 29.) GKM rendelet 1. §-a.
8. §
Ez a rendelet a gépjárművek újrafelhasználhatóságra, újrafeldolgozhatóságra és hasznosíthatóságra tekintettel történő típusjóváhagyásáról és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2005. október 26-ai 2005/64/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
1. számú melléklet a 90/2006. (XII. 26.) GKM rendelethez
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. mellékletének módosítása
Az MR. 1. számú melléklet 1/A. táblázata a következő A/59. sorral egészül ki:
[Jóváhagyási kötelezettségek: 1/A. táblázat
GÉPKOCSIKRA ÉS PÓTKOCSIKRA VONATKOZÓ JÓVÁHAGYÁSI KÖTELEZETTSÉGEK]
[MR | EK (EGK) | ENSZ-EGB | Műszaki terület | A | B | |||
Alkalmazási kötelezettség(1) | ||||||||
függelék/ melléklet (műszaki terület sorszáma) | alap-irányelv | utolsó módosító irányelv | előírás | módosítási sorozat | típus-jóváhagyási eljárásban M1 kategória | típus-jóváhagyási eljárásban M2, M3, N, O kategória | egyedi engedélyezési eljárásban] | |
"A/59. | 2005/64 | Újrafelhasználhatóság, újrahasznosíthatóság, feldolgozhatóság | + | + |
[Megjegyzés
(1) Az alkalmazási kört, az alkalmazási kötelezettség hatálybalépését és az arra vonatkozó átmeneti rendelkezéseket lásd az MR. megfelelő műszaki területét szabályozó A. Függelék Mellékletben.]
2. számú melléklet a 90/2006. (XII. 26.) GKM rendelethez
Az MR. A. Függeléke a következő A/59. számú melléklettel egészül ki:
"Az A. Függelék A/59. számú melléklete a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez1
A gépjárművek újrafelhasználhatóságra, újrafeldolgozhatóságra és hasznosíthatóságra tekintettel történő típusjóváhagyásának feltételei
1. Általános rendelkezések
1.1. Ez a melléklet a 2. pontban meghatározott járművek típusjóváhagyására vonatkozó igazgatási és műszaki rendelkezéseket határozza meg annak biztosítása érdekében, hogy alkatrészeik és alapanyagaik az I. Fejezetben meghatározott minimális arányban újrafelhasználhatóak, újrafeldolgozhatóak és hasznosíthatóak legyenek.
1.2. Ez a melléklet külön rendelkezéseket határoz meg annak biztosítására, hogy az alkatrészek újrahasználata ne járjon biztonsági vagy környezetvédelmi kockázattal.
2. A melléklet alkalmazási köre
Ezen melléklet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) A. Függelékének A/2. mellékletének A. részében meghatározott M1és N1 kategóriájú járművekre, valamint az ilyen járművek új, illetve újrafelhasznált alkatrészeire alkalmazandó.
3. Kivételek
A 7. pontban foglalt rendelkezések sérelme nélkül, ezen melléklet rendelkezései nem alkalmazandóak:
3.1. az ER. A/2. melléklet A. részének 5. pontjában meghatározott különleges rendeltetésű járművekre;
3.2. az N1 kategóriába tartozó, több fázisban (lépcsőben) gyártott járművekre, amennyiben az alapjármű megfelel az e mellékletben foglaltaknak;
3.3. az ER. 8. cikke (2) bekezdésének a) pontjában említett, kis sorozatban gyártott járművekre.
4. Fogalommeghatározások
E melléklet alkalmazása során:
4.1. "jármű" a gépjármű;
4.2. "alkatrész" a járművet annak gyártásakor alkotó bármely rész vagy azok csoportja. A fogalom magában foglalja az ER. A. Függelékének 2. cikkében meghatározott alkatrészeket és külön műszaki egységeket is;
4.3. " járműtípus" az ER. A. Függelékének A/2. melléklet B. részének 1. és 3. pontjában meghatározott járműtípus;
4.4. "elhasználódott jármű" az a jármű, amely a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 3. §-ának a) pontja alapján hulladéknak minősül;
4.5. "reprezentatív jármű" a járműtípus azon változata, amelyet a jóváhagyó hatóság a gyártóval történő konzultáció alapján és az I. részben foglalt feltételeknek megfelelően az újrafelhasználhatóság, az újrafeldolgozhatóság és a hasznosíthatóság vonatkozásában a legproblematikusabbnak tekint;
4.6. "több fázisban gyártott jármű" a többfázisú gyártási folyamat eredményeként létrejött jármű;
4.7. "alapjármű" az ER. 2. cikkének c) pontjában meghatározott jármű, amelyet a többfázisú gyártási folyamat kezdeti fázisában használnak fel;
4.8. "többfázisú gyártási folyamat" azon folyamat, amelynek során a járművet több fázisban állítják elő alkatrészeknek az alapjárműhöz való hozzáadásával vagy az alkatrészek megváltoztatásával;
4.9. "újrahasználat" a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 3. §-ának i) pontjában meghatározott, eredeti célra történő ismételt felhasználás;
4.10. "újrafeldolgozás" a hulladék anyagának a termelési folyamatban való ismételt felhasználása, az eredeti célra vagy egyéb célra (recycling), kivéve azonban az energetikai hasznosítást;
4.11. "energetikai hasznosítás" az éghető hulladék égetés során energiatermelésre való felhasználása, közvetlen, más hulladékokkal együtt történő vagy azok nélküli égetés keretében, de a hő hasznosításával;
4.12. "hasznosítás" a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 3. §-ának j) pontjában meghatározott művelet;
4.13. "újrafelhasználhatóság" az elhasználódott járműből származó alkatrészek újrahasználatának lehetősége;
4.14. "újrafeldolgozhatóság" az elhasználódott járműből származó alkatrészek vagy anyagok újrafeldolgozásának lehetősége;
4.15. "hasznosíthatóság" az elhasználódott járműből származó alkatrészek vagy anyagok hasznosításának lehetősége;
4.16. "a jármű újrafeldolgozhatósági aránya (Rcyc) " az új jármű újrahasználatra és újrafeldolgozásra alkalmas tömegének százalékos aránya;
4.17. "a jármű hasznosíthatósági aránya (Rcov) " az új jármű újrahasználatra és hasznosításra alkalmas tömegének százalékos aránya;
4.18. "stratégia" a szétszerelésre, bezúzásra vagy hasonló folyamatokra, anyagok újrafeldolgozására és hasznosítására vonatkozó összehangolt tevékenységekből és műszaki intézkedésekből álló átfogó terv annak biztosítására, hogy a kitűzött újrafeldolgozhatósági és hasznosíthatósági arányok elérhetőek legyenek a jármű megtervezésének fázisában;
4.19. "tömeg" a menetkész állapotú járműnek az ER. A. Függelék A/1. mellékletének 2.6. pontjában meghatározott tömege a vezető nélkül, akinek becsült tömege 75 kg;
4.20. "illetékes szerv" olyan szervezet, műszaki szolgálat vagy egyéb szerv, amelyet a tagállam a gyártó előzetes értékelésének elvégzésére és arról megfelelőségi tanúsítvány kiadására kijelölt. Az illetékes szerv feladatait a Magyar Köztársaság tekintetében a Központi Közlekedési Felügyelet látja el.
5. Típus-jóváhagyási rendelkezések
5.1. EK-típusjóváhagyás, valamint általános forgalomba helyezési engedély azon járműtípusra adható, amely az újrafelhasználhatóság, újrafeldolgozhatóság és hasznosíthatóság tekintetében megfelelnek az ezen mellékletben foglalt követelményeknek.
5.2. Az 5.1. pont alkalmazásában a gyártónak a jóváhagyó hatóság rendelkezésére kell bocsátania az I. részben említett számításokhoz és ellenőrzésekhez szükséges részletes műszaki információkat, amelyek a jármű és alkatrészeinek gyártása során alkalmazott anyagok természetére vonatkoznak. Amennyiben az ilyen információ szellemi tulajdonjog tárgya, illetve a gyártó vagy annak beszállítója különleges know-how-ját képezi, a gyártónak vagy beszállítójának elegendő információt kell szolgáltatnia ahhoz, hogy a számításokat megfelelően el lehessen végezni.
5.3. Az újrafelhasználhatóság, újrafeldolgozhatóság és hasznosíthatóság vonatkozásában a jóváhagyó hatóság biztosítja, hogy a gyártó az ezen melléklet II. részében meghatározott adatközlőlap-mintát használja, amikor az ER. A. Függelék 3. cikkének (1) bekezdése alapján EK-típusjóváhagyási kérelmet nyújt be.
5.4. Az ER. A. Függelék 4. cikkének (4) bekezdése szerinti EK-típusjóváhagyás engedélyezésekor a típusjóváhagyó hatóság az ezen melléklet III. részében meghatározott EK-típusbizonyítvány-mintát alkalmazza.
6. A gyártó előzetes értékelése
6.1. Az EK-típusjóváhagyás, valamint az általános forgalomba helyezési engedély kiadásának feltétele annak biztosítása, hogy a gyártó a IV. rész 3. pontjával összhangban megfelelő intézkedéseket tesz, és eljárásokat hoz létre az ezen melléklet hatálya alá tartozó valamennyi újrafelhasználhatósági, újrafeldolgozhatósági és hasznosíthatósági szempont teljesítése érdekében. Miután ezt az előzetes értékelést a jóváhagyó hatóság elvégezte, a "Tanúsítvány a IV. résznek való megfelelésről" elnevezésű igazolást kiadja a gyártónak (a továbbiakban: "megfelelőségi tanúsítvány") .
6.2. A jóváhagyó hatóság a gyártó előzetes értékelése keretében biztosítja, hogy a járműtípus gyártásához használt anyagok megfeleljenek a rendelet 16/A. §-ában meghatározott követelményeknek.
6.3. A 6.1. bekezdés alkalmazásában a gyártó stratégiát javasol az alkatrészek szétszerelése és újrahasználata, az anyagok újrafeldolgozása és hasznosítása biztosítására. A stratégiának figyelembe kell vennie a jármű-típusjóváhagyás kérelmezésének időpontjában elérhető vagy fejlesztés alatt álló elismert technológiákat.
6.4. A jóváhagyó hatóság a IV. rész 2. pontjával összhangban kinevezi a gyártó előzetes értékelésének elvégzésére és a megfelelőségi tanúsítvány kiadására illetékes szervet.
6.5. A megfelelőségi tanúsítvány tartalmazza a megfelelő dokumentációt, és leírja a gyártó által ajánlott stratégiát. Az illetékes szerv a IV. rész függelékében meghatározott mintát alkalmazza.
6.6. A megfelelőségi tanúsítvány a kiállításától számított legalább két évig érvényes, mielőtt újabb vizsgálatok végezhetőek.
6.7. A gyártónak értesítenie kell az illetékes szervet bármely jelentős változásról, amely kihathat a megfelelőségi tanúsítvány érvényességére. Az illetékes szerv a gyártóval történő konzultációt követően határoz arról, hogy szükségesek-e újabb vizsgálatok.
6.8. Az illetékes szerv a megfelelőségi tanúsítvány érvényességi időszakának végén - amennyiben helyénvaló - kiad egy új megfelelőségi tanúsítványt, vagy további két évre meghosszabbítja annak érvényességét. Az illetékes szerv új tanúsítványt ad ki, ha jelentős változásokról értesítették őt.
7. Az alkatrészek újrahasználata
Az V. részben felsorolt alkatrészek:
a) az újrafeldolgozhatósági és hasznosíthatósági arányokra vonatkozó számítások tekintetében nem újrafelhasz-nálhatónak minősülnek;
b) az ER. A. Függelék hatálya alá tartozó járművek gyártása során nem használhatóak újra.
8. Típus-jóváhagyási bevezetési dátumok
8.1. A jóváhagyó hatóság 2006. december 15. napját követően az ezen melléklet követelményeinek megfelelő járműtípusok tekintetében:
a) nem utasítja el az EK-típusjóváhagyás vagy az általános forgalomba helyezési engedély (típusbizonyítvány) megadását;
b) nem tiltja meg az új jármű forgalomba helyezését, értékesítését vagy üzembe helyezését.
8.2. 2008. december 15. napját követően az ezen melléklet követelményeinek nem megfelelő járműtípusok tekintetében:
a) nem adható ki az EK-típusjóváhagyás, valamint
b) az általános forgalomba helyezési engedély (típusbizonyítvány) .
8.3. 2010. július 15. napját követően az ezen melléklet követelményeinek nem megfelelő járműtípushoz tartozó új jármű:
a) "Megfelelőségi tanúsítványa" és "Műszaki adatlapja" a forgalomba helyezés tekintében érvényességét veszti,
b) nem helyezhető forgalomba - kivéve, ha az ER. A. Függelék 8. cikke (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott eljárást -, továbbá nem értékesíthető.
8.4. A 7. pontot 2006. december 15. napját követően kell alkalmazni.
A RÉSZEK JEGYZÉKE
I. rész: Követelmények
II. rész: Adatközlő lap az EK-típusjóváhagyáshoz
III. rész: Minta az EK-típusbizonyítványhoz
IV. rész: A gyártó előzetes értékelése
Függelék: A megfelelőségi tanúsítvány mintája
V. rész: A nem újrafelhasználhatónak minősülő alkatrészek
I. Rész
KÖVETELMÉNYEK
1. Az M1 és N1 kategóriába tartozó járműveket úgy kell gyártani, hogy
- tömegük szerint legalább 85%-ban újrafelhasználhatóak és/vagy újrafeldolgozhatóak, és
- tömegük szerint legalább 95%-ban újrafelhasználhatóak és/vagy hasznosíthatóak
legyenek az ezen részben meghatározott eljárások szerint.
2. A gyártó típusjóváhagyás céljából benyújt egy megfelelően kitöltött - az ISO 22628:2002 szabvány A. mellékletével összhangban elkészített - adatbejelentési formanyomtatványt. Az adatbejelentési lap tartalmazza az anyagok szerinti bontást.
Az adatbejelentési laphoz csatolni kell a gyártó nyilatkozatát a szétszerelt alkatrészek felsorolásáról a szétszerelés szakaszára vonatkozóan és az általa javasolt kezelési folyamatról.
3. A gyártó az 1. és a 2. pont alkalmazása során igazolja a jóváhagyó hatóság számára, hogy a reprezentatív jármű megfelel a követelményeknek. Az ISO 22628:2002 szabvány B. melléklete szerinti számítási módszer alkalmazandó.
A gyártónak azonban képesnek kell lennie annak igazolására, hogy a járműtípuson belül bármely változat megfelel ezen melléklet követelményeinek.
4. A reprezentatív járművek kiválasztásánál figyelembe kell venni az alábbi kritériumokat:
- a karosszéria típusa,
- a rendelkezésre álló felszereltségi szintek1,
- a rendelkezésre álló kiegészítő berendezések1, amelyeket a gyártó felelősségére szerelnek fel.
5. Amennyiben a típusjóváhagyó hatóság és a gyártó egy gépjárműtípuson belül együttesen nem azonosítja az újra-felhasználhatóság, újrafeldolgozhatóság és hasznosíthatóság tekintetében legproblematikusabbnak megítélt változatot, ki kell választani egy reprezentatív járművet, mégpedig:
a) az ER. A. Függelék A/2. számú melléklete III. részének 1. pontjában meghatározott "karosszériatípusonként" az M1 kategóriájú járművek esetében;
b) "karosszériatípusonként", például egyterű teherautó, vezetőfülke, kisteherautó az N1 kategóriájú járművek esetében.
6. A számítások vonatkozásában a gumiabroncsokat újrafeldolgozhatónak kell tekinteni.
7. A tömeget egytizedes pontossággal kilogrammban kell kifejezni. Az arányokat egytizedes pontossággal százalékban kell kiszámolni, majd az alábbiak szerint kell kerekíteni:
a) amennyiben a tizedespontot követő szám 0 és 4 között van, lefelé kerekítendő;
b) amennyiben a tizedespontot követő szám 5 és 9 között van, felfelé kerekítendő.
8. A jóváhagyó hatóság az ezen részben említett számítások ellenőrzése céljából biztosítja, hogy a 2. pontban említett adatbejelentési formanyomtatvány összhangban legyen az ezen melléklet 6.1. pontjában említett megfelelési tanúsítványhoz csatolt ajánlott stratégiával.
9. A gyártó az alkatrészek anyagának és tömegének ellenőrzésére biztosítja a típusjóváhagyó hatóság által szükségesnek ítélt járműveket és alkatrészeket.
1 Ez a melléklet a gépjárművek újrafelhasználhatóságra, újrafeldolgozhatóságra és hasznosíthatóságra tekintettel történő típusjóváhagyásáról és a 70/156/EGK tanácsi irányelv módosításáról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2005/64/EK irányelvével (2005. október 26.) megegyező szabályozást tartalmaz.
II. Rész
ADATKÖZLŐ LAP AZ EK-TÍPUSJÓVÁHAGYÁSHOZ
a gépjárművek újrafelhasználhatóságra, újrafeldolgozhatóságra és hasznosíthatóságra tekintettel történő EK-típusjóváhagyásához az ER. A. Függelékének A/1. mellékletével (70/156/EGK tanácsi irányelv2 I. mellékletével) összhangban.
Az alábbi információkat három példányban kell benyújtani, és mellékelni kell egy tartalomjegyzéket. A rajzokat megfelelő méretarányban és részletességgel A4 méretben vagy A4 formátumúra hajtogatva kell benyújtani. Az esetleges fényképeknek elégséges részletességűnek kell lenniük.
1 Például: bőrkárpit, autórádió felszerelések, légkondicionáló rendszer, alumínium kerekek.
2 Az ezen adatközlő lapon használt számok és lábjegyzetek megfelelnek a 70/156/EGK irányelv I. mellékletében foglaltaknak. Az ezen irányelv szempontjából nem releváns tételek nem szerepelnek.
0. | ÁLTALÁNOS | |
0.1. | Gyártmány (gyártó kereskedelmi neve):................................................................................................................................................ | |
0.2. | Típus: ......................................................................................................................................................................................................... | |
0.2.0.1. | Alváz: ......................................................................................................................................................................................................... | |
0.2.1. | Kereskedelmi név (nevek), (adott esetben): ........................................................................................................................................ | |
0.3. | Típusazonosító, ha jelölték a járművön (b): .......................................................................................................................................... | |
0.3.1. | A fenti megjelölés helye: ........................................................................................................................................................................ | |
0.4. | A jármű kategóriája (c): ............................................................................................................................................................................ | |
0.5. | A gyártó neve és címe: ........................................................................................................................................................................... | |
0.8. | Az összeszerelő üzem(ek) címe(i): | |
1. | A JÁRMŰ ÁLTALÁNOS SZERKEZETI JELLEMZŐI | |
1.1. | Fényképek és/vagy rajzok a reprezentatív járműről: ........................................................................................................................... | |
1.2. | A teljes jármű méretezett rajza: ............................................................................................................................................................... | |
1.3. | A tengelyek és a kerekek száma: ........................................................................................................................................................... | |
1.3.1. | Ikerabronccsal szerelt keréktengelyek száma és helye: ...................................................................................................................... | |
1.3.3. | Hajtott kerekek (száma, elrendezése, más tengelyekhez való kapcsolódás): .................................................................................. | |
1.7. | Vezetőfülke (előretolt vagy rendes) (z): ................................................................................................................................................ | |
3. | MOTOR (q) [a mind benzinnel, gázolajjal stb., mind ezek és más üzemanyagok keverékével működő járművek | |
esetében megismételendő (+)] | ||
3.1. | Gyártó: ....................................................................................................................................................................................................... | |
3.2. | Belső égésű motor: .................................................................................................................................................................................. | |
3.2.1. | Egyedi információk a motorról: .............................................................................................................................................................. | |
3.2.1.1. | Működési elv: külső gyújtású motor/kompressziós gyújtású motor, négyütemű/kétütemű (1): ................................................. | |
3.2.1.2. | Hengerek száma és elrendezése: ............................................................................................................................................................ | |
3.2.1.3. | Motor hengerűrtartalma (s): .............................................................................................................................................................. cm3 | |
3.2.2. | Üzemanyag: gázolaj/benzin/PB-gáz/földgáz/etanol (1): ...................................................................................................................... | |
4. | ERŐÁTVITEL ( | |
4.2. | Típus (mechanikus, hidraulikus, elektromos stb.):.............................................................................................................................. | |
4.5. | Tengelykapcsoló | |
4.5.1. | Típus [kézi/automata/FVE (fokozatmentesen változtatható erőátvitel)] (1): ................................................................................... | |
4.9. | Differenciálzár: igen/nem/választható (1) | |
9. | KAROSSZÉRIA | |
9.1. | Karosszéria típusa: .................................................................................................................................................................................. | |
9.3.1. | Ajtók elrendezése és az ajtók száma: .................................................................................................................................................... | |
9.10.3. | Ülések | |
9.10.3.1. | Száma: ........................................................................................................................................................................................................ | |
15. | ÚJRAFELHASZNÁLHATÓSÁG, ÚJRAFELDOLGOZHATÓ SÁG ÉS HASZNOSÍTHATÓSÁG | |
15.1. | A reprezentatív jármű változata: ............................................................................................................................................................ | |
15.2. | A reprezentatív jármű tömege karosszériával vagy a vezetőfülkés alváz tömege a karosszéria és/vagy a kapcsolószerkezet nélkül, amennyiben a gyártó nem látja el karosszériával és/vagy kapcsolószerkezettel (adott esetben folyadékkal, eszközökkel, pótkerékkel) a vezető nélkül: ........................................................................................................................................... | |
15.3. | A reprezentatív jármű anyagainak tömege: .......................................................................................................................................... | |
15.3.1. | Az előkezelés során figyelembe vett anyagok tömege (##): ............................................................................................................. | |
15.3.2. | A szétszerelés során figyelembe vett anyagok tömege (##):.............................................................................................................. | |
15.3.3. | A nemfém hulladék feldolgozása során figyelembe vett, újrafeldolgozásra alkalmasnak ítélt anyagok tömege (##): ..................................................................................................................................................................................................................... | |
15.3.4. A nemfém hulladék feldolgozása során figyelembe vett, energetikai hasznosításra alkalmasnak ítélt anyagok tömege (##): | ||
..................................................................................................................................................................................................................... | ||
15.3.5. Anyagok szerinti bontás (##): .......................................................................................................................................................................................................................... | ||
15.3.6. Az újrafelhasználható és/vagy újrafeldolgozható anyagok össztömege: ....................................................................... | ||
15.3.7. Az újrafelhasználható és/vagy hasznosítható anyagok össztömege: ............................................................................. | ||
15.4. Arányok | ||
15.4.1. Újrafeldolgozhatósági arány "Rcyc (%)": .............................................................................................................................. | ||
15.4.2. Hasznosíthatósági arány "Rcov (%)": .................................................................................................................................... | ||
III. Rész
MINTA AZ EK-TÍPUSBIZONYÍTVÁNYHOZ
Legnagyobb méret: A4 (210 × 297 mm)
EK-TÍPUSBIZONYÍTVÁNY
EK-típusjóváhagyó hatóság pecsétje | ||
A közlemény tárgya: | ||
- EK-típusjóváhagyás (1) egy járműtípusra vonatkozóan | ||
- EK-típusjóváhagyás meghosszabbítása (1) | ||
- EK-típusjóváhagyás elutasítása (1) | ||
tekintettel a 2005/64/EK irányelvre | ||
EK-típusjóváhagyási szám: | ||
A meghosszabbítás indoka: | ||
I. Szakasz | ||
0.1. Gyártmány (gyártó kereskedelmi neve): ............................................................................................................................... | ||
0.2. Típus: ......................................................................................................................................................................................... | ||
0.2.1. Kereskedelmi név (nevek) (2): ................................................................................................................................................. | ||
0.3. Típusazonosító, hajelölték a járművön: ................................................................................................................................ | ||
0.3.1. A fenti megjelölés helye: ......................................................................................................................................................... | ||
0.4. A jármű kategóriája (3): ............................................................................................................................................................ | ||
0.5. A gyártó neve és címe: ............................................................................................................................................................ | ||
0.8. Az összeszerelő üzem(ek) neve és címe: ............................................................................................................................... | ||
[...] | ||
II. Szakasz | ||
1. További információk: | ||
A reprezentatív jármű(vek) újra feldolgozhatósági aránya: ............................................................................................................... | ||
A reprezentatív jármű(vek) hasznosíthatósági aránya: ...................................................................................................................... | ||
2. A vizsgálatok elvégzéséért felelős műszaki szolgálat: ......................................................................................................... | ||
3. A vizsgálatról szóló jelentés időpontja: ................................................................................................................................. | ||
1 A nem kívánt rész törlendő. 2 Ha nem áll rendelkezésre az EK-típusjóváhagyás megadásakor, akkor ezt a pontot legkésőbb a jármű forgalomba hozatalakor kell kitölteni. 3 A 70/156/EK irányelv II. mellékletének A. részében meghatározottak szerint. |
4. A vizsgálatról szóló jelentés hivatkozási száma: ................................................................................................................. |
5. Megjegyzések:........................................................................................................................................................................... |
6. Mellékletek: az index és a tájékoztató csomag: ..................................................................................................................... |
7. A jármű megfelel/nem felel meg (1) az Európai Parlament és a Tanács 2005/64/EK irányelvében meghatározott műszaki követelményeknek:........................................................................................................................ |
(hely) (aláírás) (dátum) |
Mellékletek:................Tájékoztató csomag. |
IV. Rész
A GYÁRTÓ ELOZETES ÉRTÉKELÉSE
1. E rész célja
E rész leírja az illetékes szerv által elvégzendő előzetes értékelést, amely biztosítja, hogy a gyártó meghozza a szükséges intézkedéseket és létrehozza a szükséges eljárásokat.
2. Az illetékes szerv
Az illetékes szervnek meg kell felelnie a minőségbiztosítási rendszerek tanúsítását végző szervek általános követelményeire vonatkozó EN 45012:1989 vagy az ISO/IEC Guide 62:1996 szabványnak a gyártó irányítási rendszere tekintetében.
3. Az illetékes szerv által elvégzendő vizsgálatok
3.1. Az illetékes szerv biztosítja, hogy a gyártó meghozza a szükséges intézkedéseket, hogy
a) összegyűjtse az ezen melléklet által megkövetelt számítások elvégzéséhez szükséges megfelelő adatokat a teljes beszállítói láncon belül, különösen a járművek gyártása során alkalmazott anyagok természete és tömege tekintetében;
b) rendelkezésre álljanak a számítási folyamathoz szükséges egyéb járműadatok, mint például a folyadékok térfogata stb.;
c) megfelelő mértékben ellenőrizze a beszállítóktól érkező információkat;
d) kezelje az anyagok szerinti bontást;
e) képes legyen elvégezni a feldolgozhatósági és hasznosíthatósági arányokkal kapcsolatos számításokat az ISO 22628:2002 szabvánnyal összhangban;
f) megjelölje a polimerekből és elasztomerekből készülő alkatrészeket a rendelet 16/A. §-ában és a 7/A. mellékletben meghatározott módon;
g) ellenőrizze, hogy nem használnak fel újra az V. részben felsorolt alkatrészeket új gépjárművek gyártása során.
3.2. A gyártó dokumentált formában az illetékes szerv rendelkezésére bocsátja az összes vonatkozó információt. Különösen az anyagok újrafeldolgozását és hasznosítását kell megfelelően dokumentálni.
1 A nem kívánt rész törlendő.
A IV. rész függeléke A megfelelőségi tanúsítvány mintája
MEGFELELÉSI TANÚSÍTVÁNY A 2005/64/EK irányelv IV. MELLÉKLETÉVEL SZÁM: [....... hivatkozási szám] [....... az illetékes szerv] igazolja, hogy |
(gyártó): ..................................................................................................................................................................................................... |
(a gyártó címe): ......................................................................................................................................................................................... |
megfelel a 2005/64/EK irányelv IV. mellékletében foglaltaknak. |
Az elvégzett vizsgálatok időpontja: |
A vizsgálat végzője (az illetékes szerv neve és címe): |
A jelentések száma: |
Ez a tanúsítvány [..........................-ig időpont] érvényes. |
Kelt[...................................................................... hely] |
[........................................................................... dátum] |
[.......................................................................... aláírás] |
Mellékletek: A gyártó által javasolt stratégia leírása az újrahasználat, az újrafeldolgozás és a hasznosítás területén. |
V. Rész
A NEM ÚJRA FELHASZNÁLHATÓNAK MINOSÜLŐ ALKATRÉSZEK
1. Bevezetés
Ez a rész az M1 és N1 kategóriába tartozó járművek alkatrészeire vonatkozik, amelyeket nem szabad újrafelhasználni új járművek gyártása során.
2. Az alkatrészek listája
- valamennyi légzsák1, beleértve a párnákat, pirotechnikai működtetőket, elektronikai vezérlőegységeket és érzékelőket,
- biztonsági övek automata vagy nem automata egységei, beleértve a hevedereket, csatokat, övvisszahúzókat, pirotechnikai működtetőket,
- ülések (amennyiben a biztonsági öv rögzítéseit és/vagy a légzsákokat beépítették az ülésekbe),
- kormányzár-alkatrészek, amelyek a kormányoszloppal állnak kapcsolatban,
- indításgátlók, beleértve a jeladókat és az elektronikus vezérlőegységeket,
- kibocsátás-utókezelő rendszerek (például katalizátorok, részecskeszűrők),
- kipufogó hangtompítók.
1 Amennyiben a légzsákot a kormánykerékbe építik be, maga a kormánykerék.