Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

18/2009. (VIII. 5.) NFGM rendelet

a Kormány egyedi döntésével a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő kutatás-fejlesztéshez nyújtott projekttámogatások szabályairól

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. § (9) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

Általános rendelkezések

1. §

(1) E rendelet hatálya a Kormány egyedi döntésével a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű - (4) bekezdésben meghatározott - kutatás-fejlesztési projektekhez a Beruházás-ösztönzési célelőirányzat (a továbbiakban: előirányzat) terhére nyújtott állami támogatásokra terjed ki.

(2) Nem tartoznak e rendelet hatálya alá azok a közfinanszírozású támogatások, amelyek nem minősülnek a 2. § 2. pontjában meghatározott állami támogatásnak.

(3) E rendelet alapján támogatás akkor nyújtható, ha a projekt elszámolható költségeinek összege legalább 10 millió eurónak megfelelő forintösszeg, valamint az újonnan létesített munkahelyek száma legalább 10.

(4)[1] A 10 millió eurónak megfelelő forintösszegnél nagyobb, de 25 millió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó elszámolható költségű projektek részére e rendelet alapján támogatás kizárólag abban az esetben nyújtható, ha a Kormány megállapítja, hogy a projekt az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatokból és a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapból nem részesülhet olyan mértékű támogatásban, amely alapján a projektnek Magyarország területén történő megvalósítása biztosított.

(5) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló, 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendeletben (a továbbiakban: 800/2008/EK bizottsági rendelet), az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Ámr.), valamint az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet] foglaltakat kell alkalmazni.

Értelmező rendelkezések

2. §

E rendelet alkalmazásában

1. alapkutatás: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 30. cikk 2. pontjában meghatározott tevékenység,

2. állami támogatás: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikk (1) bekezdése szerinti támogatás, valamint a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 1. § 5. pontja szerinti csekély összegű (de minimis) támogatás,

3. elszámolható költség: a támogatás alapjának meghatározásakor figyelembe vett, a támogatás tárgyával összefüggésben közvetlenül felmerült vagy ahhoz közvetett módon hozzárendelhető költségek, ráfordítások és beszerzett eszközök bekerülési értéke, amelyek finanszírozására a támogatás felhasználható,

4. európai szövetkezet: az európai szövetkezetről szóló 2006. évi LXIX. törvény 1. §-ában meghatározott jogalany,

5. ipari kutatás: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 30. cikk 3. pontjában meghatározott tevékenység,

6. kis- és középvállalkozás: az a vállalkozás, amely a projekt bejelentésének időpontjában megfelel a 800/2008/EK bizottsági rendelet I. számú mellékletében meghatározott vállalkozások valamelyikének,

7. kísérleti fejlesztés: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 30. cikk 4. pontjában meghatározott tevékenység,

8. közfinanszírozású támogatás: a kutatás-fejlesztésről és a technológiai innovációról szóló 2004. évi CXXXIV. törvény 4. § 7. pontjában meghatározott közfinanszírozású támogatás,

9. kutatás-fejlesztés: az alapkutatás, az ipari kutatás és a kísérleti fejlesztés,

10. kutatási szervezet: a 800/2008/EK bizottsági rendelet 30. cikk 1. pontjában meghatározott szervezet, amely az 5. §-ban meghatározott szervezeti formában működik,

11. K+F projekttámogatás: alapkutatáshoz, ipari kutatáshoz és a kísérleti fejlesztéshez nyújtott támogatás,

12. nagyvállalkozás: 800/2008/EK bizottsági rendelet 2. cikk 8. pontjában meghatározott vállalkozás,

13. nehéz helyzetben lévő vállalkozás: a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet8. számúmellékletében meghatározott vállalkozás,

14. projekt: meghatározott kutatás-fejlesztési feladat, technológiai innovációs folyamat végrehajtására irányuló tevékenység az abban érdekeltek által meghatározott terv alapján,

15. projekt megkezdésének napja: az építési munkálatok megkezdése, azaz az építési naplóba történő első bejegyzés időpontja, a tárgyi eszközöknek és immateriális javaknak a vállalkozás által első alkalommal, visszavonhatatlan kötelezettségvállalással történő megrendelése, vagy a projektben dolgozó első munkavállaló munkaviszonya létesítésének napja közül, amelyikre korábban kerül sor, az előzetes megvalósíthatósági tanulmányok kivételével,

16. támogatási intenzitás: a támogatástartalom és a jelenértéken számított elszámolható költség hányadosa, százalékos formában kifejezve,

17. támogatástartalom: a kedvezményezett számára nyújtott állami támogatásnak a 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében foglalt módszer alapján kiszámolt értéke,

18. újonnan létesített munkahelyek száma: egymegha-tározott létesítményben közvetlenül alkalmazottak számának nettó növekménye a projekt megkezdését megelőző 12 hónap átlagával összehasonlítva, ahol az újonnan létrehozott munkakörök számának megállapításakor a részmunkaidős és az idénymunkás alkalmazottakat a teljes munkaidőben alkalmazottak arányos törtrészeként kell figyelembe venni.

A támogatások kategóriái és jogcímei

3. §

(1) K+F projekttámogatás nyújtható alapkutatáshoz, ipari kutatáshoz és kísérleti fejlesztéshez a 800/2008/EK bizottsági rendelet I. fejezete, valamint II. fejezet 7. szakasz 31. cikke alapján.

(2) Ha egy projekt több feladatot foglal magában, az egyes feladatokat minősíteni kell aszerint, hogy melyik, az (1) bekezdésben felsorolt kutatásfajták közé tartozik.

A támogatások formája

4. §

Az előirányzatból a 3. §-ban meghatározott jogcímek alapján támogatásban részesíthető jogalanyok részére működési támogatásnak nem minősülő visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatás nyújtható (vissza nem térítendő támogatás).

A támogatásban részesíthetők köre

5. §

Az előirányzatból támogatás a Magyarországon székhellyel rendelkező gazdasági társaságok, külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepei, az európai részvénytársaság, valamint az európai szövetkezet részére nyújtható.

A projekt bejelentése

6. §

A projekt bejelentése cégszerűen aláírt papír alapú okirat vagy közigazgatási használatra alkalmas elektronikus okirat benyújtásával történik. A bejelentést a beruházónak a gazdaságpolitikáért felelős miniszter által rendeletben kijelölt közreműködő szervezethez kell benyújtania.

A támogatás célja és igénybevételének általános feltételei

7. §

(1) E rendelet alapján nem nyújtható támogatás

a) a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (2) bekezdésében meghatározott tevékenységekhez,

b) a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (3) bekezdés c) pontjában meghatározott célra,

c) a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (5) bekezdésében meghatározott célra,

d) a 800/2008/EK rendelet 1. cikk (6) bekezdésében meghatározott célokra.

(2) E rendelet alapján nem lehet támogatást kifizetni olyan támogatásban részesíthető jogalany részére, amellyel szemben egy támogatást jogellenesnek és a közös piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánító bizottsági határozaton alapuló visszafizetésre kötelező határozat van érvényben.

(3) E rendelet alapján támogatás csak akkor ítélhető meg, ha a kedvezményezett a projektet még a megkezdése előtt a kijelölt közreműködő szervezethez bejelenti. Egyedi támogatás megítélését megelőzően nagyvállalkozások esetében a fentieken kívül a kedvezményezettek kötelesek bizonyítani, hogy az alábbiak közül egy vagy több kritérium teljesül:

a) a támogatás segítségével lényegesen megnövekszik a projekt mérete,

b) kiszélesedik a kedvezményezett tevékenységi köre,

c) növekszik a kedvezményezett által a projektre fordítandó összeg,

d) lényegesen felgyorsult a projekt végrehajtási üteme.

(4) Az e rendeletben szereplő, a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatás különböző elszámolható költségek esetén halmozható más, a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatással. Azonos vagy részben azonos elszámolható költségek esetében a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatás abban az esetben halmozható más, a 800/2008/EK bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatási jogcímen nyújtott támogatással, illetve csekély összegű támogatással, ha az nem vezet a 800/2008/EK bizottsági rendelet szerinti legmagasabb támogatási intenzitás, illetve támogatási összeg túllépéséhez.

(5) A támogatások átláthatóságának növelése céljából a K+F projekttámogatásokra vonatkozó előírásokat a közreműködő szervezet honlapján is közzé kell tenni. A támogatási program nem indítható el a közzététel előtt.

A támogatás mértéke

8. §

(1) K+F projekttámogatás esetén az egyes projektekhez nyújtott, ugyanazon elszámolható költségekre vonatkozó bármely támogatás intenzitása nem haladhatja meg a (2)-(3) bekezdésben meghatározott mértékeket.

(2) A maximális támogatási intenzitás

a) alapkutatásnál 100%,

b) ipari kutatásnál 50%,

c) kísérleti fejlesztésnél 25%.

(3) Ipari kutatás vagy kísérleti fejlesztés esetében, ha a kedvezményezett a projekt bejelentésekor

a) kisvállalkozásnak minősül, akkor a maximális támogatási intenzitás 20 százalékponttal,

b) középvállalkozásnak minősül, akkor a maximális támogatási intenzitás 10 százalékponttal

növelt értéke a (2) bekezdésben meghatározott mértéknek.

(4) A (2)-(3) bekezdésben meghatározott intenzitások - a (2) bekezdés a) pontjában foglaltak kivételével -80%-os támogatási intenzitásig további 15 százalékponttal növelhetők

a) ipari kutatás és kísérleti fejlesztés esetében, ha a projekt legalább két egymástól független vállalkozás tényleges együttműködésével valósul meg, és a következő feltételek együttesen teljesülnek:

aa) egyik vállalkozás sem viseli a projekt elszámolható költségeinek több mint 70%-át, és

ab) a projekt legalább egy kis- és középvállalkozással való együttműködésben valósul meg, vagy a projekt határokon átnyúló (azaz a kutatás-fejlesztési tevékenységet legalább két különböző európai uniós tagállamban folytatják);

b) ipari kutatás és kísérleti fejlesztés esetében, ha a projekt egy vállalkozás és egy kutatási szervezet tényleges

együttműködésével valósul meg, és a következő feltételek együttesen teljesülnek:

ba) a kutatási szervezet az elszámolható költségek legalább 10%-át viseli, és

bb) a kutatási szervezetnek jogában áll a kutatási projekt eredményeinek közzététele, ha azok a szervezet által végzett kutatásból származnak;

c) ipari kutatás esetében, ha a projekt eredményeit széles körben terjesztik az alábbi lehetőségek legalább egyikének igénybevételével:

ca) technikai és tudományos konferenciák keretében,

cb) tudományos és műszaki szaklapokban,

cc) szabadon hozzáférhető adattárakban (adatbankok, amelyekben bárki hozzáférhet a nyers kutatási adatokhoz),

cd) nyílt és szabad forráskódú szoftvereken keresztül.

(5) A (4) bekezdés a) és b) pontjának alkalmazása során alvállalkozó igénybevétele nem minősül tényleges együttműködésnek.

(6) Ha olyan projekt részesül támogatásban, amely kutatási szervezetek és vállalkozások együttműködésében valósul meg, az adott projekthez nyújtott, a 2. § 2. pontja szerinti állami támogatás és - ha támogatásnak minősül -a kutatási szervezetek projekthez nyújtott hozzájárulása nem haladhatja meg az egyes kedvezményezettre alkalmazandó támogatási intenzitást.

Elszámolható költségek

9. §

(1) K+F projekttámogatás esetén az elszámolható költségek - amelyek köre az egyedi döntésben szűkebben is meghatározható - a következők:

a) a projekttel összefüggésben közvetlenül felmerült személyi jellegű ráfordítások - a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.) szerint-, ideértve kizárólag a kutatók, fejlesztők, technikusok és egyéb kisegítő személyzethez kapcsolódóan felmerült személyi jellegű ráfordításokat a támogatott projektben való foglalkoztatásuk arányában;

b) a projekttel összefüggésben közvetlenül felmerült anyagjellegű ráfordítások, ideértve

ba) az anyagköltséget,

bb) az igénybe vett szolgáltatásokat (beleértve a szerződéses kutatás-fejlesztés költségét, a tanácsadás és hasonló szolgáltatások igénybevétele költségeit, valamint, az épület és földhasználattal összefüggésben igénybe vett szolgáltatások miatti költségeket),

bc) egyéb szolgáltatásokat;

c) az általános költségeknek a projekthez a kutatás-fejlesztést megfelelően jellemző vetítési alap arányában, a számviteli politikában meghatározott módon hozzárendelt összege;

d) a projekttel összefüggésben használt épület - Sztv. szerinti - értékcsökkenési leírásának a támogatott projektben való használat mértékében meghatározott összege, a projekttel összefüggésben használt földterület beszerzése esetén annak bekerülési értéke, valamint az adásvétellel összefüggésben felmerülő egyéb költségek;

e) a műszaki berendezések, gépek és egyéb berendezések, felszerelések - Sztv. szerinti - bekerülési értéke a támogatott projektben való használatuk mértékéig;

f) a harmadik féltől piaci áron megvásárolt, illetve pénzügyi lízingbe vett tudás és szabadalmak - Sztv. szerinti - bekerülési értéke, illetve a lízingdíjak tőketörlesztő része.

(2) Az (1) bekezdés b) pont bb) alpontja szerinti szerződéses kutatás-fejlesztés költsége, valamint az (1) bekezdés f) pontja szerint vásárolt, illetve pénzügyi lízingbe vett tudás és szabadalom bekerülési értéke, illetve lízingdíjának tőketörlesztő összege abban az esetben vehető figyelembe az elszámolható költségek között, ha a szerződéskötésre a piaci feltételeknek megfelelően került sor.

(3) Valamennyi elszámolható költségnek a kutatásfejlesztés adott fajtájához kell kapcsolódnia.

A támogatásnyújtás különös szabályai

10. §

(1) Támogatás nem ítélhető meg és nem folyósítható, ha a projekt nem felel meg az e rendelet rendelkezéseinek.

(2) A támogatás nyújtásának feltétele, hogy a támogatási szerződés rendelkezzen a támogatások lehívásának ütemezéséről, valamint a támogatások késedelmes igénybevétele esetén felmerülő jogkövetkezményekről, beleértve a támogatást nyújtó elállási jogát jelentős mértékű késedelem esetén. A támogatás nyújtásának további feltétele, hogy a kedvezményezett a projekt fenntartásával kapcsolatosan vállalja különösen a bejelentett projekt értéknek megfelelő megvalósítást, a létszám fenntartását, a felsőfokú végzettséggel és PhD fokozattal rendelkező munkavállalók foglalkoztatását, valamint érvényesíthetőek legyenek vele szemben a nemteljesítés szankciói.

(3) Támogatás kizárólag a támogatási program interneten történő megjelenését követően nyújtható.

11. §

Nem nyújtható támogatás

a) csőd-, felszámolási eljárás vagy végelszámolás alatt álló szervezetnek,

b) nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak,

c) azon gazdasági társaság részére, amely nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok jogszabályban megállapított feltételeinek,

d) olyan szervezetnek, amelyek az Ámr. 81. § (2) bekezdése szerinti köztartozása áll fenn,

e) olyan szervezetnek, amely nem rendelkezik az Ámr. 81. § (3) bekezdésében foglalt jogerős hatósági engedélyekkel,

f) ha a fejlesztést olyan ingatlanon valósítják meg, amely a támogatás odaítélésének időpontjában nem per- és igénymentes, kivéve ha a támogatást kérelmező az igény jogosultja, illetve bérelt ingatlan esetében a bérleti szerződés kizárólagos joggal nem biztosítja a támogatással megvalósuló létesítmény üzemeltetésének lehetőségét legalább az előírt üzemeltetési kötelezettség idejére.

12. §

A kedvezményezett köteles a támogatással kapcsolatos okiratokat és dokumentumokat a támogatási döntés napjától számított tíz évig megőrizni, és azokat ellenőrzés esetén az ellenőrzésre jogosult állami szervek rendelkezésére bocsátani.

13. §

Az elszámolható költségek körét a támogatási döntés meghozatalakor e rendelet és az Sztv. előírásainak megfelelően kell meghatározni.

Záró rendelkezések

14. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

(2) E rendelet alapján támogatási döntés 2013. december 31-éig hozható.

(3) Ha a kutatás-fejlesztési célú projektekhez regionális beruházási támogatást is nyújtanak - ideértve a maximális támogatási intenzitásra vonatkozó rendelkezéseket is -a Kormány egyedi döntésével megítélhető támogatások nyújtásának szabályairól szóló 8/2007. (I. 24.) GKM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szabályait kell alkalmazni.

(4) A Rendelet 1. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A támogatási szerződés tartalmát a Kormány egyedi döntésében meghatározott feltételek szerint kell megállapítani."

(5) A Rendelet 12. § k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Nem nyújtható támogatás]

"k) azon gazdasági társaság részére, amely nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok jogszabályban megállapított feltételeinek."

(6) A Rendelet 15. §-a a következő (8) bekezdéssel egészül ki:

"(8) A kutatás-fejlesztési projekttámogatásokra a Kormány egyedi döntésével a nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő kutatás-fejlesztéshez nyújtott projekttámogatások szabályairól szóló 18/2009. (VIII. 5.) NFGM rendeletet kell alkalmazni."

(7) Ez a rendelet a Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló, 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendelet (HL L 214; 2008.08.09.; 3-47. o.) hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

Varga István s. k.,

nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 25/2012. (VIII. 23.) NGM rendelet 18. §-a. Hatályos 2012.08.24.

Tartalomjegyzék