103/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet
az ásványi nyersanyag és a geotermikus energia természetes előfordulási területének komplex érzékenységi és terhelhetőségi vizsgálatáról
A Kormány a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 50/A. § (1) bekezdés s) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Az ásványi nyersanyag és a geotermikus energia természetes előfordulási területének koncessziós pályázatban való meghirdetését megelőzően komplex érzékenységi és terhelhetőségi vizsgálatot (a továbbiakban: vizsgálat) kell lefolytatni.
(2) A vizsgálat célja, hogy a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény 9. § (2) bekezdése szerint kiírt koncessziós pályázat tartalmára vonatkozó döntés előkészítéséhez[1]
a) környezet-, táj- és természetvédelmi,
b) vízgazdálkodási és vízvédelmi,
c) kulturális örökségvédelmi,
d) termőföldvédelmi,
e) közegészségügyi és egészségvédelmi,
f) nemzetvédelmi,
g) településrendezési,
h) közlekedési, valamint
i) ásványvagyon-gazdálkodási
szempontokat figyelembe véve, meghatározásra kerüljenek azok a terület- és térrészek, ahol bányászati tevékenység nem folytatható, valamint hogy megállapítsa a bányászati tevékenység folytatásának pályázati kiírásban előírni szükséges követelményeit.
(3) A vizsgálat lefolytatása nem mentesít a tevékenység megkezdéséhez szükséges engedélyezési eljárások lefolytatásának kötelezettsége alól.
(4) A jelentés elkészítésében közreműködő közigazgatási szervet a tevékenység engedélyezése során hozott döntésében nem köti a vizsgálat keretében adott véleménye.
2. § (1)[2] A vizsgálat lefolytatását és annak alapján a jelentés elkészítését az állami földtani feladatokat ellátó Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (a továbbiakban: SZTFH), a Herman Ottó Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság és az Országos Vízügyi Főigazgatóság (a továbbiakban: OVF) bevonásával, valamint az 1. mellékletben megjelölt közigazgatási és egyéb szervek (a továbbiakban együtt: közreműködő szerv) közreműködésével végzi.
(2)[3] Az SZTFH a vizsgálatot zárt területen arra a területre és térrészre végzi el, amelyen a rendelkezésére álló földtani adatokat és vállalkozói kezdeményezéseket figyelembe véve az ásványi nyersanyag bányászata vagy a geotermikus energia kinyerése energetikai célra kedvezőnek ígérkezik.
3. § (1)[4] Az SZTFH a koncessziós pályázatban kiírni tervezett területre és térrészre az OVF és a Herman Ottó Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság bevonásával komplex érzékenységi és terhelhetőségi vizsgálati tanulmányt (a továbbiakban: tanulmány) készít.
(2) A tanulmány a koncessziós pályázatra javasolni tervezett terület és térrész jellemzését, valamint a tervezett bányászati tevékenység bemutatását tartalmazza. A tanulmány részletes tartalmát a 2. melléklet határozza meg.
(3)[5] A Herman Ottó Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság a 2. melléklet 3.4. pontjával kapcsolatosan rendelkezésére álló adatokat adja meg.
(4)[6] Az OVF a 2. melléklet 1.4. pontjának elkészítéséhez szükséges adatokat és tájékoztatást, valamint a 2. melléklet 3.2. pontjával kapcsolatosan rendelkezésére álló adatokat adja meg.
4. § (1)[7] Az SZTFH a közreműködő szerveket az 1. mellékletben meghatározott vélemény és adatok szolgáltatása céljából megkeresi, amelyhez egyidejűleg a tanulmányt a közreműködő szervek számára honlapján hozzáférhetővé teszi.
(2)[8] A környezetvédelmi és természetvédelmi hatóság és a vízügyi hatóság a 2. melléklet 3. pontjában foglaltakra is véleményt ad.
(3)[9] A megkeresett közreműködő szerv a véleményét és az adatokat a tanulmány beérkezésétől számított 30 napon belül küldi meg az SZTFH-nak.
(4)[10] Az SZTFH az 5. § (1) bekezdése szerinti jelentés elkészítéséhez szükséges adatot kérhet egyéb, az 1. mellékletben nem szereplő közigazgatási szervtől is.
(5)[11] Az (1) bekezdés szerinti közreműködő szerv a véleményében meghatározza azt a területet vagy térrészt, amelyen a pályázatban kiírni tervezett koncessziós tevékenység nem folytatható, valamint a bányászati koncessziós tevékenység folytatásának pályázati kiírásban előírni szükséges követelményeit. A közreműködő szerv a véleményét indokolni köteles.
(6)[12] Ha a megkeresett közigazgatási szerv az adatszolgáltatási vagy véleményadási kötelezettségét a (3) bekezdésben megállapított határidőn belül nem teljesíti, a bányafelügyelet
a) megkeresi a környezetvédelmi és természetvédelmi hatóság felügyeleti szervének vezetőjét annak érdekében, hogy a közigazgatási szervet az adatszolgáltatás teljesítésére utasítsa,
b) más közigazgatási szerv esetében pedig úgy tekinti, hogy az érintett közigazgatási szerv részéről koncessziós tevékenységet korlátozó körülményt nem kívánnak megnevezni.
(7)[13] Ha az SZTFH a megkeresett közreműködő szerv véleményében foglaltakkal nem ért egyet, a véleményeltérést a vélemény beérkezésétől számított 15 napon belül egyezteti. Ha az egyeztetés nem vezet eredményre, a véleményeltérésről és annak indokáról a bányászati ügyekért felelős minisztert (a továbbiakban: miniszter) a jelentésben tájékoztatni kell.
5. § (1)[14] Az SZTFH a tanulmány, valamint a megkeresett közreműködő szervek által szolgáltatott adatok és vélemény alapján a véleményezésre megállapított határidő leteltétől számított 15 napon belül elkészíti a vizsgálat eredményét tartalmazó jelentés (a továbbiakban: jelentés) tervezetét.
(2) A jelentés tervezete tartalmazza a koncessziós pályázatban kiírni javasolt
a) terület és térrész megjelölését,
b) területre és térrészre vonatkozó térképeket,
c)[15] területre és térrészre vonatkozó tanulmányt, valamint a közreműködő szervek által szolgáltatott adatokat és véleményt,
d) területre és térrészre vonatkozó korlátozásokat és követelményeket,
e) területre és térrészre vonatkozóan azoknak a bányászati technológiáknak a meghatározását, amelyek a bányászati tevékenység során nem alkalmazhatók, és
f) területen és térrészen belül annak a területnek vagy térrésznek a megjelölését, amelyen bányászati tevékenység nem folytatható.
(3) A jelentés tervezetében ismertetni kell a vizsgálat elvégzéséhez felhasznált adatok forrását, a kutatások irodalomjegyzékét, a vizsgálat korlátait és a bizonytalanságokat.
6. § (1)[16] Az SZTFH a jelentés tervezetét, annak elkészítésétől számított öt napon belül a honlapján a nyilvánosság számára véleményezés, a közreműködő szervek számára visszamutatás céljából harminc napra közzéteszi. A közzétételben meg kell jelölni az észrevételek benyújtásának határidejét és módját.
(2)[17] A közreműködő szerv a jelentés tervezetével kapcsolatos észrevételéről az (1) bekezdésben meghatározott harminc napos határidő leteltétől számított 15 napon belül tájékoztatja az SZTFH-t. Ha a közreműködő szerv határidőn belül nem tesz észrevételt, úgy kell tekinteni, hogy a jelentés tervezetében foglaltakkal egyetért.
(3)[18] Ha az MBFSZ a közreműködő szerv észrevételében foglaltakkal egyetért, a jelentés tervezetét az észrevételnek megfelelően módosítja. Ha az MBFSZ az észrevétellel nem ért egyet, az észrevételt a jelentéshez mellékeli és a véleményeltérésről a minisztert a jelentésben tájékoztatja.
(4)[19]
(5)[20] A nyilvánosságtól érkezett észrevételeket az SZTFH a végleges jelentés elkészítése során figyelembe veszi.
(6)[21] A végleges jelentést az SZTFH a (2) bekezdésben foglalt határidő leteltétől számított 15 napon belül készíti el és küldi meg a miniszternek.
(7)[22] A vizsgálat eredményét tartalmazó végleges jelentést az SZTFH a honlapján közzéteszi.
7. § (1)[23] A jelentés elkészítésében való közreműködés a közreműködő szervek részéről, a (2) bekezdésben foglalt kivétellel, ingyenesen történik.
(2)[24] Az SZTFH a jelentés elkészítésében való közreműködésért a környezetvédelmi és természetvédelmi hatóságnak 80 000 forint, a vízügyi hatóságnak 80 000 forint költségtérítést fizet. A fizetési kötelezettséget a 6. § (6) bekezdésében meghatározott határidő lejártát követő 15 napon belül, a környezetvédelmi, természetvédelmi, valamint a vízügyi hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló miniszteri rendeletben meghatározott előirányzat-felhasználási számlára, átutalási megbízással kell teljesíteni.
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 103/2011. (VI. 29.) Korm. rendelethez[25]
A jelentés elkészítésében közreműködő szervek, valamint a véleményezés és adatszolgáltatás köre
A | B | |
1. | Az adatszolgáltatás és véleményezés köre | A jelentés elkészítésében közreműködő szerv |
2. | A tervezett koncessziós tevékenység érint-e oltalom alatt álló területet (védett természeti terület, Natura 2000 terület), az érintett védett természeti területekre, Natura 2000 területekre vonatkozó adatok, az érintett védett természeti területek, Natura 2000 területek térképi ábrázolása. A terület levegőtisztaság-védelmi zóna szerinti besorolása szennyező anyagonkénti bontásban. A tervezett tevékenység földtani közegre, levegőtisztaságra és természetre gyakorolt hatása. | környezetvédelmi és természetvédelmi hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal |
3. | Vízbázisvédelmi terület, védőidom aktualizálása, kiegészítése. A tervezett tevékenység a felszíni és felszín alatti víztestek állapotára, hasznosítási lehetőségeire gyakorolt hatása. | katasztrófavédelmi igazgatóság vízgazdálkodási és vízvédelmi hatáskörében eljárva |
4. | A területen és annak környezetében levő gyógyhelyek ásvány-, gyógyvíz, gyógygáz és gyógyiszap lelőhelyek megadása. | népegészségügyi feladatkörében eljáró Budapest Főváros Kormányhivatala |
5. | A területen található termőföld mennyiségi védelmére vonatkozó követelmények. | ingatlanügyi, földügyi igazgatási hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal |
6. | A területen található erdő és a védelmére vonatkozó követelmények | erdészeti hatáskörében eljáró megyei kormányhivatal |
7. | A területen elhelyezkedő országos és helyi közutak közúti forgalmának biztonságára, a közút fejlesztési terveinek végrehajtására, a közútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, a közút állagára vonatkozó követelmények | a közút kezelője |
8. | A területen elhelyezkedő vasút állagára, a vasúti forgalom biztonságára, a vasútkezelő fenntartási, üzemeltetési feladatainak ellátására, fejlesztési terveinek végrehajtására vonatkozó követelmények | közlekedésért felelős miniszter |
9. | A területen elhelyezkedő vízi közlekedési létesítmények működésével, a biztonságos hajóforgalom lebonyolításával kapcsolatos követelmények | közlekedésért felelős miniszter |
10. | A légiközlekedésre, a földi telepítésű berendezések működésére és a légiközlekedés biztonságára vonatkozó követelmények | légiközlekedési hatóság és a katonai légügyi hatóság |
11 | A Magyar Honvédség nemzeti és szövetségi védelmi feladatainak ellátásához kapcsolódó követelmények | honvédelemért felelős miniszter |
12. | A tervezett koncessziós tevékenység érint-e helyi természetvédelmi oltalom alatt álló (önkormányzati rendeletben meghatározott) területet, és a helyi építési szabályzatnak való megfelelése. | Települési önkormányzat jegyzője, fővárosban a főjegyző |
13. | A kulturális örökségvédelmi hatósági nyilvántartás alapján, a területen található nyilvántartott vagy védetté nyilvánított régészeti lelőhelyre, régészeti védőövezetre vagy műemlékre és műemléki területre vonatkozó követelmények. | kulturális örökségvédelmi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal |
2. melléklet a 103/2011. (VI. 29.) Korm. rendelethez
A komplex érzékenységi és terhelhetőségi vizsgálati tanulmány tartalma
1. A koncessziós pályázatra javasolt terület jellemzése.
1. 1. Földrajzi és térbeli elhelyezkedésének leírása a határoló sokszög EOV koordinátái, térbeli elhelyezkedésének magassági szintekkel (mBf) történő lehatárolása.
1. 2. A területhasználatok térképi bemutatása (CORINE LC).
1. 3. Talajtani, földtani, vízföldtani, tektonikai jellemzés, megkutatottság (geológiai, geofizikai).
1. 4. A vízgyűjtő-gazdálkodás egyes szabályairól szóló kormányrendeletben előírt vízgyűjtő-gazdálkodási terv alapján a védett területek, a területet érintő felszíni és felszín alatti víztestek és állapotuk, a monitoring hálózat, és a felszín alatti vízkivételi tevékenység bemutatása (kitermelt víz mennyisége, minősége és hőmérséklete, cél szerinti eloszlása), vízbázis védőterületek és védőidomok megadása.
1. 5. A terület termálvíz-készletének geotermikus energia célú hasznosítása, az ásványi nyersanyagokra vonatkozó érvényes kutatási és bányászati jogosultságok, ismert egyéb nyersanyagok.
1. 6. A területet, térrészt érintő, a bányászati tevékenységre vonatkozó jogszabályon alapuló tiltások, korlátozások.
2. A tervezett bányászati koncessziós tevékenység vizsgálata.
2. 1. A koncesszió tárgyát képező ásványi nyersanyag teleptani vagy geotermikus energia földtani jellemzőire, kinyerhetőségére és várható mennyiségére vonatkozó adatok.
2. 2. A várható kutatási és termelési módszerek és a bányászati tevékenység megvalósítása során várható, ismert bányászati technológiák bemutatása.
2. 3. A lehetséges kapcsolódó tevékenységek - szállítás, tárolás, hulladékkezelés, energiaellátás, vízellátás - általános leírása.
2. 4. A kitermelt szilárd ásványi nyersanyag elszállítására rendelkezésre álló közlekedési infrastruktúra bemutatása.
2. 5. A bányászati tevékenység során megvalósuló ásványvagyon-gazdálkodási vagy energiaellátási cél bemutatása.
2. 6. A bányászati tevékenység ásványvagyon gazdálkodási szempontú, valamint a várható nemzetgazdasági, társadalmi előnyeinek bemutatása.
2. 7. A terhelés várható időtartama.
2. 8. A várható legfontosabb bányaveszélyek.
3. A hatások, következmények vizsgálata és előrejelzése.
3. 1. A terület, térrész azon környezeti jellemzőinek meghatározása, melyet a tevékenység jelentősen befolyásolhat.
3.2. A bányászati tevékenység értékelése a felszíni és felszín alatti víztestekre, ivóvízbázisokra vonatkozóan a várható állapotváltozások megadása, a várható regionális vagy országhatáron átnyúló hatások bemutatása.[27]
3. 3. A területen és térrészen a környezeti hatások miatti korlátozás vagy tiltás alá eső bányászati technológiák felsorolása.
3.4. A bányászati tevékenység értékelése a védett természeti és NATURA 2000 területekre vonatkozóan a várható állapotváltozások megadása, a várható regionális vagy országhatáron átnyúló hatások bemutatása.[28]
Lábjegyzetek:
[1] A nyitó szövegrészt módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 25. §-a. Hatályos 2022.01.01.
[2] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § a) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[3] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[4] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[5] Módosította a 379/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 175. § (2) bekezdés a) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[6] Beiktatta az 527/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 100. § (3) bekezdése. Hatályos 2014.01.01.
[7] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[8] Módosította a 70/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 173. § (1) bekezdése a) pontja. Hatályos 2015.04.01.
[9] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § e) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[10] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[11] Módosította a 441/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet 141. § b) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[12] Megállapította a 281/2016. (IX. 21.) Korm. rendelet 11. §-a. Hatályos 2016.09.29.
[13] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § c)-d) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[14] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[15] Módosította a 441/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet 142. § b) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[16] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[17] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § f) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[18] Módosította a 162/2017. (VI. 28.) Korm. rendelet 33. § f) pontja. Hatályos 2017.07.01.
[19] Hatályon kívül helyezte a 441/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet 142. § a) pontja. Hatálytalan 2016.01.01.
[20] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § d) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[21] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § d) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[22] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § d) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[23] Módosította a 441/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet 141. § f) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[24] Módosította a 825/2021. (XII. 28.) Korm. rendelet 24. § b) pontja. Hatályos 2022.01.01.
[25] Megállapította a 360/2019. (XII. 30.) Korm. rendelet 89. §-a (lásd: 19. melléklet). Hatályos 2020.03.01.
[26] Módosította a 677/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet 22. §-a. Hatályos 2021.01.01.
[27] Megállapította az 527/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 100. § (6) bekezdése. Hatályos 2014.01.01.
[28] Beiktatta az 527/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 100. § (6) bekezdése. Hatályos 2014.01.01.