323/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet

a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az 1. § (1) és (3)-(6) bekezdése tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. és 18. alpontjában,

az 1. § (2) bekezdése tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. és 18. alpontjában, valamint a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 53. § a) pontjában,

a 4. § tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 29. alpontjában, a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 73. § (1) bekezdés a) pontjában, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (1) bekezdés s) pontjában, a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint

a 3. § és a 7. § tekintetében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174/A. § (1) bekezdés a) és b) pontjában

kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) A Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KR.) 4. § (2) bekezdése a következő m) ponttal egészül ki:

(Közlekedési hatóságként első fokon az Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal jár el:)

"m) a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás (a továbbiakban: ADR) "A" Melléklet 1. rész 1.9.5 szakaszában és "B" Melléklet 8. rész 8.6 fejezetében az alagutakkal kapcsolatos közlekedési hatósági hatáskörök gyakorlása"

(során.)

(2) A KR. 4. § (3) bekezdés 14. és 15. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Közlekedési hatóságként első fokon a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal jár el:)

"14. a 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben, a 429/2012/EU bizottsági végrehajtási rendelettel módosított 1014/2010/EU bizottsági rendeletben, valamint az 510/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben és a 293/2012/EU bizottsági végrehajtási rendeletben meghatározott, az új személygépkocsik üzemanyag-fogyasztási és kibocsátási adatainak nyilvántartása és közzététele, a CO2 kibocsátás nyomon követési adatainak összegyűjtése és az Európai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) részére történő továbbítása, továbbá az üzemanyag-töltőállomásokra vonatkozóan a bejelentett adatok gyűjtése és a tagállami bejelentési feladatok ellátása,

15. a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadók és - ha kormányrendelet eltérően nem rendelkezik - a Kkt. 16/A. §-a szerinti szakértői tevékenység tekintetében a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti szolgáltatás felügyelete, így a hatósági nyilvántartás vezetése," (során.)

(3) A KR. 4. § (5) bekezdés 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Közlekedési hatóságként első fokon a területileg illetékes megyei (fővárosi) közlekedési felügyelőség jár el:]

"1. a közúti közlekedésről szóló törvény szerinti vizsgáló állomási tevékenység engedélyezésével kapcsolatos hatáskörök gyakorlása, a vizsgáló állomással a hatósági szerződés megkötése, valamint a vizsgáló állomások tevékenységének ellenőrzése, a vizsgáló állomás és a járműfenntartó szervezet tekintetében a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szolg.tv.) szerinti szolgáltatás felügyelete, továbbá az általa üzemeltetett, valamint az illetékességi területén hatósági szerződéssel rendelkező vizsgáló állomáson - a jármű tulajdonosára egyébként irányadó illetékességi szabálytól függetlenül - forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálat végzése,"

(során.)

(4) A KR. 4. § (5) bekezdés 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Közlekedési hatóságként első fokon a területileg illetékes megyei (fővárosi) közlekedési felügyelőség jár el:]

"8. a közúti járművek közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzése, a közúti járművek összeépítésének, egyedi átalakításának, valamint a forgalomba helyezésének engedélyezése,"

(során.)

(5) A KR. 4. § (5) bekezdése a következő 22. és 23. ponttal egészül ki:

[Közlekedési hatóságként első fokon a területileg illetékes megyei (fővárosi) közlekedési felügyelőség jár el:]

"22. a gumiabroncsok üzemanyag-hatékonyság és más lényeges paraméterek tekintetében történő címkézéséről szóló, 2009. november 25-i 1222/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti hitelesítési eljárás lefolytatása és a gumiabroncsok üzemanyag-hatékonyság és más lényeges paraméterek tekintetében történő címkézéséről szóló, 2009. november 25-i 1222/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 4-6. cikkében foglaltak betartásának ellenőrzése,

23. a (15) bekezdés szerinti eljárásban felvett ellenőrzési jegyzőkönyv - amennyiben azok megállapításai jogsértést tartalmaznak - alapján kezdeményezett eljárás"

(során.)

(6) A KR. 4. §-a a következő (15) bekezdéssel egészül ki:

"(15) A Kormány az (5) bekezdésben kijelölt hatóságon kívül

a) a díjköteles országos közutak díjfizetés ellenében történő használatának ellenőrzésére az Állami Autópálya Kezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot,

b) a közúti járműre előírt tömeg- és mérethatárok betartásának ellenőrzésére a Magyar Közút Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaságot

jelöli ki."

2. § (1) A KR. 5. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) Az ügyintézési határidő 6 hónap

a) a harmadik fél részére történő földi kiszolgálást végzők, valamint a saját kiszolgálásra jogosult repülőtér-használók kiválasztására irányuló,

b) a repülőtér zajgátló védőövezetének kijelölésére irányuló,

c) a légiközlekedési szakszemélyzet szakirányú képzéséhez szükséges engedélyek, képző szervezet engedélyek kiadására és módosítására irányuló, valamint

d) repülés-szimulációs oktatóeszköz engedélyének kiadására és módosítására irányuló hatósági eljárásokban."

(2) A KR. 5. § (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(11) Ha

a) a repülőtér zajgátló védőövezetének kijelölésére irányuló,

b) a légiközlekedési szakszemélyzet szakirányú képzéséhez szükséges engedélyek, képző szervezet engedélyek kiadására és módosítására irányuló,

c) a repülés-szimulációs oktatóeszköz engedélyének kiadására és módosítására irányuló, valamint

d) a légijármű üzemben tartási feltételeinek vizsgálatára, ellenőrzésére, valamint a légijármű üzemben tartási engedély kiadására, időbeli hatályának meghosszabbítására irányuló

eljárás során az ügyfél a kérelmet hiányosan nyújtotta be, a légiközlekedési hatóság tizenöt napon belül bocsátja ki a hiánypótlási felhívást."

3. § (1) A KR. 8/A. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A Kormány a közúti alagutaknak az ADR "A" Melléklet 1. rész 1.9.5 szakasza szerinti kategóriához rendelésében - a katasztrófavédelemmel összefüggő létesítési és használati szempontok érvényre juttatása kérdésében -a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakhatóságként jelöli ki."

(2) A KR. 8/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A Kormány az ADR "B" Melléklet 9. rész 9.1 fejezete szerinti jármű-jóváhagyási eljárásban - a járműre szerelt felépítmény műszaki biztonsági szempontú megfelelőségének a megállapítása kérdésében - elsőfokú eljárásban a fővárosi és megyei kormányhivatal mérésügyi és műszaki biztonsági hatóságát, másodfokú eljárásban a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalt szakhatóságként jelöli ki."

4. § A KR. "A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával kapcsolatos rendelkezések" alcím megjelölése és az azt követő 8/G. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával kapcsolatos rendelkezések

8/H. § (1) A Hatóság a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény alapján az eljárást felfüggeszti, ha az eljárásban a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség szakhatósági állásfoglalásában megállapította, hogy a tevékenység várható környezeti hatásai jelentősek. A felfüggesztésről szóló végzésnek tartalmaznia kell a szakhatóságként eljáró környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség megnevezését, valamint állásfoglalása rendelkező részét és indokolását.

(2) A Hatóság - annak jogerőre emelkedésére tekintet nélkül - a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény szabályai szerint nyilvánosan közzéteszi azt a határozatot, valamint a felfüggesztés tárgyában hozott végzést és a szakhatósági állásfoglalást, amit olyan eljárásban hozott, amelyben a szakhatóságként eljáró környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség a tevékenység következtében várható környezeti hatások jelentőségét vizsgálta.

(3) A 3. melléklet 8. pontjában, az 5. melléklet I. pont 1. alpontjában, II. pontjában, III. pont 1. alpontjában és IV. pont 1. alpontjában, valamint 8/D. § (1) bekezdés f) pontjában foglalt esetekben, ha az engedélyezési eljárása Khvr. 3. számú mellékletében meghatározott olyan tevékenység megkezdését vagy folytatását szolgálja, amely a Khvr.-ben meghatározott küszöbértéket nem éri el vagy a tevékenységre a Khvr.-ben megállapított feltétel nem teljesül, az engedély iránti kérelemhez mellékelni kell a környezeti hatások jelentőségének vizsgálatára szolgáló - a Khvr.-ben meghatározott - adatlapot.

(4) Ha a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség a környezeti hatások jelentőségét előzetes szakhatósági állásfoglalásban vizsgálja, az előzetes szakhatósági állásfoglalás kiadásához az ügyfélnek a Khvr. 2/A. § (4) bekezdése szerinti dokumentumokat kell benyújtania."

5. § A KR. a következő 9/C. §-sal egészül ki:

"9/C. § E rendeletnek a Nemzeti Közlekedési Hatóságról szóló 263/2006. (XII. 20.) Korm. rendelet módosításáról szóló 323/2012. (XI. 16.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód. Kr2.) megállapított 5. § (10) és (11) bekezdését a Mód. Kr2. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell."

6. § (1) A KR. 10. § (2) bekezdés j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet a következő közösségi és uniós rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:)

"j) az új személygépkocsik nyilvántartásba vett adatainak a 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti nyomon követéséről és bejelentéséről szóló, 2010. november 10-i 1014/2010/EU bizottsági rendelet és az 1014/2010/EU rendeletnek a személygépkocsi gyártók által észlelt hibákra vonatkozó értesítések egységes formátumának megállapítása céljából történő módosításáról szóló, 2012. május 22-i 429/2012/EU bizottsági végrehajtási rendelet,"

(2) A KR. 10. § (2) bekezdése a következő v) és w) ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet a következő közösségi és uniós rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:)

"v) az új könnyű haszongépjárművek nyilvántartásba vett adatainak az 510/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti ellenőrzéséről és bejelentéséről szóló, 2012. április 3-i 293/2012/EU bizottsági végrehajtási rendelet, w) a gumiabroncsok üzemanyag-hatékonyság és más lényeges paraméterek tekintetében történő címkézéséről szóló, 2009. november 25-i 1222/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet."

(3) A KR. 10. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Ez a rendelet

a) a közösségi repülőterek földi kiszolgálási piacára való bejutásról szóló, 1996. október 15-i 96/67/EGK tanácsi irányelvnek,

b) a harmadik országok közösségi repülőtereket használó légi járműveinek biztonságáról szóló, 2004. április 21-i 2004/36/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

c) a hajók által okozott szennyezésről és a szennyezéssel elkövetett jogsértésekre alkalmazandó, büntetőjogi szankciókat is magukban foglaló szankciók bevezetéséről szóló, 2005. szeptember 7-i 2005/35/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 12. cikkének,

d) a repülőtéri díjakról szóló, 2009. március 11-i 2009/12/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

e) az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló, 2011. december 13-i 2011/92/EU európai parlamenti és a tanács irányelv 2. és 4. cikkének,

f) a gépjárművezető nélkül bérelt járművek közúti árufuvarozásra történő használatáról szóló, 2006. január 18-i 2006/1/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek, és

g) a lobogó szerinti állammal szembeni követelmények teljesítéséről szóló, 2009. április 23-i 2009/21/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk b) pontjának, 6. cikk d)-e) pontjának, valamint 7. cikkének

való megfelelést szolgálja."

7. § A KR. 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

8. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a KR. 5. § (8) bekezdés d) és i) pontja.

9. § Ez a rendelet

a) az új könnyű haszongépjárművek nyilvántartásba vett adatainak az 510/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti ellenőrzéséről és bejelentéséről szóló, 2012. április 3-i 293/2012/EU bizottsági végrehajtási rendelet,

b) az 1014/2010/EU rendeletnek a személygépkocsigyártók által észlelt hibákra vonatkozó értesítések egységes formátumának megállapítása céljából történő módosításáról szóló, 2012. május 22-i 429/2012/EU bizottsági végrehajtási rendelet és

c) a gumiabroncsok üzemanyag-hatékonyság és más lényeges paraméterek tekintetében történő címkézéséről szóló, 2009. november 25-i 1222/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 323/2012. (XI. 16.) Korm. rendelethez

A KR. 3. melléklet 8. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(Bevonás és közreműködés feltételeSzakkérdésElső fokú eljárásbanMásodfokú eljárásban)
"8.1. Ha a tevékenység1. Minden esetben annakkörnyezet-Országos
megkezdéséhezelbírálása kérdésében, hogyvédelmi,Környezetvédelmi,
környezetvédelmi engedélytermészet-Természetvédelmi
vagy egységesa) a tevékenység a természetvédelmi és vízügyiés Vízügyi
környezethasználati engedélyvédelmére vonatkozó nemzetifelügyelőségFőfelügyelőség"
nem szükséges, főút, összekötőés közösségi jogi
út, bekötőút, állomáshoz vezetőkövetelményeknek, valamint a
út, belterületi gyorsforgalmi út,tájvédelem jogszabályban
belterületi elsőrendű főút,rögzített követelményeinek a
belterületi másodrendű főút,kérelemben foglaltak szerint
gyűjtőút, közforgalom elől elvagy további feltételek mellett
nem zárt magánút - kivévemegfelel-e,
autóbusz öböl át-, kiépítése,
forgalomba helyezése -,b) az adott tevékenység
parkoló, zajárnyékoló fal,megfelel-e az elérhető legjobb
zajárnyékoló töltés, valaminttechnika alapján meghatározott
- a nem kizárólag gyalogos vagylevegőtisztaság-védelmi
kerékpáros forgalomkövetelményeknek és
lebonyolítására szolgáló -előírásoknak, a levegő
híd, felüljáró, alagút, aluljáró,minőségére vonatkozó
kerékpárút engedélyezéseelőírásoknak, valamint a védelmi
esetén.övezet kijelölési szabályainak,
2. Ha a tevékenységc) az engedélyezési
megkezdéséhez a környezetitervdokumentáció és a
hatásvizsgálati és az egységeslétesítmény zajkibocsátása
környezethasználatikielégíti-e a környezeti zaj és
engedélyezési eljárásról szólórezgés elleni védelem
314/2005. (XII. 25.) Korm.követelményeit,
rendelet 1. § (3) bekezdésében
foglalt vizsgálatra az eljárástd) az adott tevékenység
megelőzően más hatóságimegfelel-e a felszín alatti vizek
eljárásban nem került sor azés ivóvízbázisok állapotának
alábbi létesítmények esetében:védelme, továbbá a vizek
a) helyi közút;lefolyási viszonyainak vizsgálata
b) közforgalom elől el nem zártkövetelményeinek,
magánút;
c) kerékpárút;e) az építésnél az építési és a
d) parkoló, 30 parkolóhelytől.bontási hulladékok kezelése,
valamint a hulladékok
felhasználása megfelel-e a
hulladékgazdálkodási
követelményeknek.
A 2. számú bevonási és
közreműködési feltétel esetében
annak elbírálása kérdésében,
hogy a tevékenység alapján
jelentős környezeti hatások
feltételezhetők-e.

Tartalomjegyzék