18/2013. (V. 9.) NFM rendelet
a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet és a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában,
a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 94. § k) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró vidékfejlesztési miniszterrel egyetértésben -
a következőket rendelem el:
1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
1. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:
"(14) A mezőgazdasági vontatók, valamint egyes mezőgazdasági célú lassú járművek T1.-T5. járműkategóriába sorolásának műszaki feltételeit a C. Függelék C/2. számú melléklet A. Fejezete határozza meg."
2. § Az R. 4. §-a a következő (10) és (10a) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A közlekedési hatóság az (1)-(9) bekezdésben foglaltak alapján kiadott típusbizonyítványban, továbbá az egyedi- és sorozat forgalomba helyezési engedélyben meghatározott műszaki adatok alapján megállapítja a járműtípusok műszaki adatait (a továbbiakban: típus-adatbázis).
(10a) A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló kormányrendelet (a továbbiakban: KR.) szerint a jármű forgalomba helyezésekor a típus-adatbázisban meghatározott adatokkal vehető nyilvántartásba a jármű. A típus-adatbázis naprakész állapotáról és a közlekedési igazgatási hatóság számára elektronikus úton biztosított közvetlen hozzáférésről a közlekedési hatóság gondoskodik."
3. § Az R. 4/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdésben felsorolt, forgalomba helyezendő gépkocsikra vonatkozóan a 443/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben és az 510/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben, az 1014/2010/EU bizottsági rendeletben meghatározott módon történő CO2 kibocsátási adatgyűjtésről, valamint a 293/2012/EU bizottsági végrehajtási rendeletben, a 429/2012/EU bizottsági végrehajtási rendeletben és a 114/2013/EU bizottsági végrehajtási rendeletben meghatározott adatgyűjtésről, az adatok karbantartásáról, ellenőrzéséről, hitelesítéséről,valamint az adatoknak e rendeletekben meghatározott határidőig történő továbbításáról:
a) az általános forgalomba helyezési engedély alapján történő forgalomba helyezés esetében a forgalmazó(közreműködő kereskedő) által kiadott Megfelelőségi nyilatkozatok adatai alapján,
b) a sorozat- és egyedi forgalomba helyezési engedéllyel történő forgalomba helyezés esetében az engedély adatai alapján
a közlekedési hatóság gondoskodik."
4. § Az R. 4/C. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A jármű-honosítási eljárás alkalmazásának feltétele, hogy a belföldi üzemeltetés céljából behozott közösségi jármű tulajdonjogát megszerző ügyfél a kérelméhez csatolja a származási ország hatósága által kiadott
a) nem harmonizált adattartalmú forgalmi engedélyt vagy annak a kiállító hatóság által hitelesített másolatát; vagy harmonizált adattartalmú forgalmi engedély I. részét, valamint a II. részét, feltéve, hogy a jármű származási tagállamában ez utóbbi kiállításra került, továbbá
b) a forgalomban való részvétel jogosultságát igazoló érvényes dokumentumot, amely igazolja a származási országban alkalmazott közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi ellenőrzési rendszernek való megfelelőséget."
5. § Az R. 10. §-a a következő (4a) és (4b) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A közlekedési hatóság a megfelelőségi nyilatkozat alkalmazásával történő forgalomba helyezési eljáráskeretében a jármű műszaki adatainak a típus-adatbázissal való összevetését haladéktalanul, de legfeljebb öt napon belül elvégzi. Ezen eljárás során a "Műszaki adatlap" kiadása mellett a jármű ellenőrzött műszaki adatait a közlekedési hatóság elektronikus úton adja át a központi közúti közlekedési nyilvántartó szerv (a továbbiakban:Nyilvántartó) részére.
(4b) Amennyiben az új jármű kereskedelmi forgalomba hozatala vizsgáló állomáson történik, a (4) bekezdésben meghatározott eljárás során kiadott vagy elektronikusan átadott "Műszaki adatlap" adatainak kiegészítésével kiadott új "Műszaki adatlapon" - a változtatással érintett jellemzők MR.-ben foglaltaknak való megfelelősége ellenőrzésére korlátozott időszakos vizsgálat alkalmazásával - a vizsgabiztos megállapíthatja
a) a vonószerkezettel felszerelt jármű vontatásra való alkalmasságát, amennyiben a járműtípus a típusbizonyítvány alapján vontatásra alkalmas, valamint
b) a megkülönböztető- és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló miniszteri rendelet alapján jogosult üzemben tartó járműve esetében a jármű figyelmeztető- vagy megkülönböztető jelzésekkel való felszereltségét."
6. § (1) Az R. 11. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az időszakos vizsgálat határidejét új jármű esetén a forgalomba helyezés napjától, használt jármű esetén a forgalomba helyezés előtti vizsgálat napjától számított)
"b) a motorkerékpárnál, a T5. járműkategóriába tartozó mezőgazdasági vontatónál, a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsinál, a "méhesházas" különleges felépítményű gépkocsi és pótkocsi, továbbá a motorkerékpár, a személygépkocsi és a T5. járműkategóriába tartozó mezőgazdasági vontató pótkocsijánál
ba) új jármű esetében négy évben,
bb) használt jármű esetében az első használatba vétel évét követő három naptári éven belül három évben, három naptári éven túl két évben,"
(kell meghatározni.)
(2) Az R. 11. § (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az időszakos vizsgálat határidejét új jármű esetén a forgalomba helyezés napjától, használt jármű esetén a forgalomba helyezés előtti vizsgálat napjától számított)
"e) "OT" betűjelű különleges rendszámmal üzemeltetett muzeális jellegű jármű, valamint a T1., a T2., a T3. és a T4. járműkategóriába tartozó mezőgazdasági vontató és a kizárólag e járműkategóriákba tartozó mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatható pótkocsi esetében öt évben,"
(kell meghatározni.)
7. § Az R. 12. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az időszakos vizsgálaton az MR. 5-8., 17., 19. és 21. §-a kivételével az üzemeltetési műszaki feltételek megtartását, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezete fennállását, továbbá a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi tulajdonságokat érintő változtatásokat, valamint a közúti közlekedési szolgáltatást végző járművek esetében az ezekre vonatkozó külön feltételek teljesítését ellenőrizni kell, továbbá a gépjárművek esetében - a versenyjárművek kivételével - rögzíteni kell a kilométer-számláló műszer által jelzett értéket is."
8. § Az R. 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az időszakos vizsgálat eredményéről és a jármű megállapított műszaki adatairól a közlekedési hatóság elektronikus úton a Nyilvántartót értesíti, továbbá a jármű műszaki adatait, valamint a következő időszakos vizsgálat határidejét (műszaki érvényességi idejét) tartalmazó "Műszaki adatlap"-ot kell kiadni. Ha a közlekedési hatóság megállapítja, hogy a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek megfelel,
a) a forgalmi engedélybe bejegyzendő műszaki érvényességi időt a 11. §-ban meghatározott időtartamra tekintettel megállapítja,
b) a KR.-ben meghatározott érvényesítő címkét és - a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló rendeletben meghatározott esetben - a plakettet kiadja,
c) a kiadott címkét és a plakettet a rendszámtáblán, valamint a jelzőcsíkot a forgalmi engedélyben rögzíti, és
d) a jelzőcsík sorszámát közli a Nyilvántartóval."
9. § Az R. 13/A. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az engedély időbeli hatályának meghosszabbítását - az időszakos vizsgálathoz a 12. § (6) bekezdésében meghatározott követelményeken túl - az MR. 112/A. §-ában és 15. számú melléklet 6. és 8. pontjában foglaltüzemeltetési műszaki feltételek vizsgálata alapján kell végezni."
10. § Az R. 15. § (5) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
[A jármű telephelyén végzett ellenőrzés - az (1)-(4) bekezdésekben meghatározott műszaki ellenőrzésen kívül - kiterjedhet:]
"d) az üzemben tartott járművekre vonatkozó, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvényben előírt biztosítási kötelezettség"
(megtartásának ellenőrzésére.)
11. § (1) Az R. 19/A. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A (4) bekezdés b) pontjában meghatározott követelmény szempontjából figyelmen kívül kell hagyni az MR.-ben meghatározott követelmény teljesítése érdekében a járműre pótlólag felszerelt vagy kiegészítő világító-és fényjelző berendezéseket."
(2) Az R. 19/A. § (6) és (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A muzeális jellegű jármű forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálata a közlekedési hatóság vizsgabiztosa által a közlekedési hatóság vagy a Magyar Autóklub vizsgáló állomásán a - (4)-(5) bekezdésben meghatározott - muzeális minősítő vizsgálatot követő legfeljebb 60 napig végezhető el.
(7) A muzeális jellegű jármű összeépítési- és egyedi forgalomba helyezése engedélyezési eljárása, továbbá forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálata során a jármű gyártási időpontja alapján meghatározott műszaki követelményeket kell alkalmazni."
12. § Az R. 31. § (2) bekezdése a következő 17. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"17. az 510/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az új könnyű haszongépjárművekre alkalmazandó fajlagos szén-dioxid-kibocsátási célértékektől való eltérés iránti kérelmekre vonatkozó szabályok tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2012. november 6-i 114/2013/EU bizottsági rendelet "
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
13. § Az R. 5. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
14. § Az R.
a) 2. § (3) bekezdés a) pontjában az "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelet (a továbbiakban: MR)" szövegrész helyébe az "az MR." szöveg,
b) 9. § (1) bekezdésében a "közúti közlekedésről szóló törvény" szövegrész helyébe a "közúti közlekedésről szólótörvény (a továbbiakban: Kkt.)" szöveg,
c) 12. § (1) bekezdésében az "a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló miniszteri rendelet" szövegrész helyébe az "a KR." szöveg,
d) 12. § (15) bekezdés b) pontjában a "közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló miniszteri rendeletben" szövegrész helyébe a "KR.-ben" szöveg,
e) 12/A. § (5) bekezdésében a "közúti közlekedésről szóló törvényben" szövegrész helyébe a "Kkt.-ben" szöveg,
f) 13/A. § (1) bekezdésében a "(2)-(6) bekezdésekben" szövegrész helyébe a "(2)-(3) és (5)-(6) bekezdésben"szöveg,
g) 14. § (10) bekezdés záró mondatában az "a rendszámtáblát az érvényesítő címke és - ha van - a plakett eltávolítja," szövegrész helyébe az "a rendszámtábláról az érvényesítő címkét eltávolítja," szöveg, a "Nyilvántartóval" szövegrész helyébe az "a Nyilvántartóval" szöveg,
h) 15. § (9) bekezdésében a "szabálysértési eljárást folytathat le," szövegrész helyébe a "közigazgatási hatósági eljárást folytathat le," szöveg,
i) 15/A. § (2) bekezdésében a "közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.)" szövegrész helyébe a "Kkt." szöveg,
j) 17. § (1) bekezdésében a "közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló miniszteri rendeletben" szövegrész helyébe a "KR.-ben" szöveg,
k) A. Függelék 3. cikk 1-2. és 37. pontjában, 7. cikk (2) bekezdésében, 35. cikkében, A/1. mellékletében az "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló külön jogszabály" szövegrész helyébe az "az MR." szöveg
lép.
15. § Hatályát veszti az R. 13. § (2) bekezdésében, valamint az R. 15. § (3) bekezdés b) pontjában az "és - ha van - a plakettet" szövegrész, továbbá az R. 19/A. § (12) bekezdés e) pontja és (13) bekezdése.
2. A közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet módosítása
16. § A közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet 3. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
3. Záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(4) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
(2) Az 1. § és a 6. § 2013. június 1-jén lép hatályba.
(3) A 7. §, a 10. §, a 16. § és a 2. melléklet 2013. július 1-jén lép hatályba.
(4) A 2. § és az 5. § 2013. október 1-jén lép hatályba.
18. § Ez a rendelet az 510/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az új könnyű haszongépjárművekre alkalmazandó fajlagos szén-dioxid-kibocsátási célértékektől való eltérés iránti kérelmekre vonatkozó szabályok tekintetében történő kiegészítéséről szóló, 2012. november 6-i 114/2013/EU bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Németh Lászlóné s. k.,
nemzeti fejlesztési miniszter
1. melléklet a 18/2013. (V. 9.) NFM rendelethez
Az R. 5. számú mellékletének módosítása
1. Az R. 5. számú melléklet 1. fejezete a következő 1.3.20. ponttal egészül ki:
"1.3.20. A T1.-T4. kategóriájú mezőgazdasági vontatóknak, lassú járműveknek, valamint e járművek által vontatható pótkocsiknak a 12. § (10) bekezdése alapján az üzemeltető kérelmére a közlekedési hatóság által kijelölt telephelyen végzett időszakos vizsgálata esetében az 1.2. pontban meghatározott eszközök közül
a) az 1.2.1. pontban meghatározott vizsgálóakna helyettesíthető sík, száraz, kemény burkolatú, a vizsgálat céljára lezárt útfelülettel, valamint a vizsgálat jármű tengelyeinek emelésére szolgáló emelővel és kerékmozgató kézi eszközzel,
b) az 1.2.2. pontban meghatározott görgős fékerőmérő berendezés helyettesíthető olyan szilárd burkolatú, száraz és pormentes közúti forgalomtól elzárt útszakasszal (a fékpróbára kijelölt területtel), amely alkalmas a vizsgált jármű által elérhető legnagyobb sebesség 80%-áról, de legfeljebb 25 km/óra kezdősebességről elvégzett fékpróbára oly módon, hogy eközben ellenőrizhető a fékezett kerekek állóra fékezhetősége, a haladási irány megtartása, valamint a lefékezett pótkocsi kerekeinek az elmozdítással szembeni ellenállása,
c) az 1.2.19. pontban meghatározott informatikai rendszerhez való csatlakozás feltételeit a közlekedési hatóság biztosítja,
d) nem kell biztosítani az 1.2.3.-1.2.9. pontban, az 1.2.12. pontban, az 1.2.15. pontban, az 1.2.16. pont e) alpontjában,az 1.2.18. pontban és az 1.2.20. pontban meghatározott eszközöket."
2. Az R. 5. számú melléklet 2. fejezet 2.1.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"2.1.2. A közlekedési hatóság, illetve a tanúsító vizsgáló állomás köteles - a körülmények által indokolt mértékben és módon - vizsgálni és dokumentálni a képviselő képviseleti jogosultságát. Időszakos vizsgálatra irányuló kérelemesetében az üzemben tartó képviseletét - külön okirat kiállítása nélkül - elláthatja a tanúsító vizsgáló állomással munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy, valamint az a személy is, aki rendelkezik a járművel és annak hatósági engedélyével, valamint az üzemben tartó helyett képes biztosítani a jármű vizsgálatának elvégzéséhez a feltételeket. Külön okirat kiállítása nélkül az üzemben tartót képviselő személy képviseleti jogosultsága az időszakos vizsgálat során a jármű üzemben tartóját terhelő kötelezettségek teljesítésére és a közlekedési hatósághatározatának átvételére terjed ki."
3. Az R. 5. számú melléklet 3. fejezet 3.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"3.1. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálatok során az 1. számú táblázatban foglalt tárgyban és körben, illetve - a vizsgáló állomáson elvégzett vizsgálat esetében - a meghatározott eszköz és módszeralkalmazásával kell ellenőrizni, hogy a vizsgált jármű meghatározott jellemzői megfelelnek-e a 10. és 12. §-ban foglalt követelményeknek."
2. melléklet a 18/2013. (V. 9.) NFM rendelethez
"3. melléklet a 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelethez
A jármű környezetvédelmi tulajdonságának jelölése plakettel
1. A jelölés célja
A plakett (öntapadós matrica) alkalmazásának célja a jármű környezetvédelmi tulajdonságának látható,megkülönböztető jelölése.
2. Környezetvédelmi tulajdonság és a plakett színe
A plakett fekete, kék vagy zöld színével jelzi a jármű környezetvédelmi tulajdonságát, amelynek alapja a jármű környezetvédelmi osztályba sorolása. A járműveket a környezetvédelmi tulajdonság szerint a következő három csoport valamelyikébe kell sorolni:
2.1. Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát jármű, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3, valamint az olyan 2. környezetvédelmi osztályba sorolt jármű, amely a 4. osztályba történő átsoroláshoz az MR.-ben meghatározott feltételeknek nem felel meg.
2.2. Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát jármű, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6,7, 8, továbbá az olyan 2. környezetvédelmi osztályba sorolt jármű, amely a 4. környezetvédelmi osztályba soroláshoz az MR.-ben meghatározott feltételeknek megfelel.
2.3. Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát jármű, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.
A tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású és a hibrid (elektromos és Otto- vagy dízelmotoros) 5. számú környezetvédelmi osztályba sorolt járművekhez, amennyiben az az Otto- vagy dízelmotor osztályba sorolása szerint korszerűtlen, akkor fekete, minden más esetben zöld színű plakettet kell kiadni.
3. A plakett alakja, felhelyezése
3.1. A plakett alakja:
A plakett egyedi sorszámot tartalmaz. A sorszám a szín kezdőbetűjével kezdődik (F=fekete, K=kék, Z=zöld).
3.2. A plakett felhelyezése
3.2.1. A plakettet a forgalomba helyezés előtti vizsgálat alapján, valamint időszakos vizsgálat keretében a forgalmi engedély időbeli hatályának meghosszabbítását követően - a 3.2.2. pontban meghatározott esetek kivételével a rendszámtáblán lévő plakett eltávolítása után - biztonságos felragasztással kell elhelyezni.
3.2.2. Nem kell eltávolítani a rendszámtábláról a korábban elhelyezett, a kiadandó plakett színével megegyező színű, ép (jól olvasható azonosítóval rendelkező) plakettet.
3.2.3. A plakettet a hátsó rendszámtáblára a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló kormányrendeletben meghatározott:
- "A" típusú rendszámtábla esetében betűjelek és a számjegyek közötti kötőjel alá, középre,
- "B" típusú rendszámtábla esetében az utolsó számjegy jobb felső részéhez,
- "C" típusú rendszámtábla esetében a bal felső sarokba kell elhelyezni.
3.2.4. A rendszámtáblán elhelyezett plakettek színe a kiadásukkor hatályos rendeleteknek megfelelően
- színüktől függetlenül - a jármű műszaki érvényességi idejéig érvényesek vagy az ügyfélkérelmére a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenőrzésével, továbbá a gépjárműfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló jogszabályban meghatározott díj megfizetése mellett a 2. pont szerinti plakettre cserélhetők.
4. A plakett kezelése, adminisztráció
4.1. A plakett
a) a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként működő járási (fővárosi kerületi)hivatalai, valamint a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala,
b) a hatósági szerződéssel rendelkező vizsgáló állomást üzemeltető gépjárműfenntartó szervezetek,
c) a közlekedési hatósággal a műszaki megvizsgálás nélküli, megfelelőségi nyilatkozat alkalmazásával történő forgalomba helyezés érdekében megállapodást kötött jármű forgalmazók, továbbá
d) a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek és a nemzetbiztonsági szolgálatok felülvizsgáló szervezetei
részére szín és sorszám szerint adható át.
4.2. A vizsgálóállomás köteles a plakett színét és sorszámát a műszaki adatlapon rögzíteni.
4.3. Az átvevő szervezeteknek színenként sorszám szerint el kell számolnia a közlekedési hatóságtól felvett plakettekkel. Ennek érdekében az átvevő szervezet köteles a felvett és kiadott plakettekről, valamint a megmaradt készletről a közlekedési hatóság által meghatározott nyilvántartást naprakészen vezetni, és azt a közlekedési hatóság által meghatározott időközönként a közlekedési hatóságnak bemutatni. A Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek és a nemzetbiztonsági szolgálatok felülvizsgáló szervezeteinél a felvett plakettek nyilvántartását és a velük való elszámolást és annak ellenőrzését a szerv vezetője szabályozza."