Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

359/2013. (X. 11.) Korm. rendelet

a 2007-2013. programozási időszakban a Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszközből megvalósuló programkomponensének végrehajtásáról

A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a 2007-2013. programozási időszakban a Délkelet-Európai Transznacionális Együttműködési Program (a továbbiakban: Program) Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszközből (a továbbiakban: Támogatási Eszköz) megvalósuló programkomponense (a továbbiakban: Programkomponens) keretében biztosított közösségi támogatás felhasználásának lebonyolítására és ellenőrzésére.

(2) A rendelet hatálya kiterjed a Programkomponens végrehajtásában közreműködő, a Program alapján közösségi támogatásban részesülő jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre és a technikai segítségnyújtás projektek kedvezményezettjeire.

2. § A Támogatási Eszköz felhasználásának lebonyolítása és ellenőrzése során e rendelet eltérő rendelkezése hiányában az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

2. Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazásában

1. forrásgazda: a Támogatási Eszköz előirányzata esetében a tervezési, előirányzat-módosítási és felhasználási, beszámolási, információszolgáltatási, ellenőrzési kötelezettségek viselője és jogok gyakorlója,

2. hitelesítés: a hitelesítési tevékenységre kijelölt szervezet által végzett mindazon folyamatba épített adminisztratív, pénzügyi, szakmai és helyszíni ellenőrzések összessége, amelyek annak megállapítására irányulnak, hogy a partner, illetve a hazai partner a támogatási, illetve a hazai társfinanszírozási szerződésben rögzített kötelezettségeit - a vonatkozó közösségi és hazai jogszabályokkal összhangban - teljesítette,

3. Közös Technikai Titkárság: az Irányító Hatóság által - a részt vevő partnerországok egyetértésével - a Programban meghatározott feladatok ellátása céljából létrehozott szervezet,

4. partner: több jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság által közösen megvalósítandó projekt esetén adott projektrész megvalósításáért a partnerségi megállapodás aláírásával felelősséget vállaló, a Támogatási Eszközből származó közösségi támogatásban részesülő fél,

5. partner szintű hitelesítési nyilatkozat: a hitelesítési tevékenységre kijelölt szervezet által a partner részére kiadott, a hitelesítés tényét igazoló dokumentum,

6. pénzügyi átutalási egység: az Irányító Hatóság által megbízott azon szervezet, amely a közösségi támogatás partnerek felé történő kifizetését végzi,

7.[1] programszámla: a közösségi támogatás fogadása céljából az Irányító Hatóság által euróban nyitott közös fizetési számla,

8. rendszerjellegű szabálytalanság: a Program irányítási és ellenőrzési rendszeréből fakadó szabálytalanság,

9. szabálytalanság: az Európai Unió joga valamely rendelkezésének megsértése, továbbá a nemzeti jogszabályok előírásainak, illetve a felek által a finanszírozási szerződésben vállalt kötelezettségeknek a megsértése, amely az Európai Unió általános költségvetését az általános költségvetésre rótt indokolatlan költség formájában sérti vagy sértheti, illetve amelyek eredményeképpen Magyarország pénzügyi érdekei sérülnek, illetve sérülhetnek,

10. technikai segítségnyújtás projekt: azon projektek, melyek célja a Program hatékony, eredményes, szabályszerű és átlátható megvalósításának biztosítása, valamint a végrehajtásáért felelős intézményrendszer magas színvonalú működése,

11. technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettje: technikai segítségnyújtás projekt esetén a projekt megvalósításának egészéért felelősséget viselő önálló jogi személyiséggel rendelkező szervezet.

II. FEJEZET

A FORRÁSOK TERVEZÉSE

4. § (1) A Programkomponensre tervezett közösségi támogatást az Ávr. előírásai szerint a forrásgazdának kell megterveznie.

(2) Az előirányzatok tervezésénél figyelembe kell venni:

a) a költségvetési tervezés ütemezésével összhangban a programozási időszak kötelezettségvállalási keret-előirányzataira vonatkozó adatokat, az elmúlt év tényleges kifizetéseit, a várható teljesítéseket és a Program pénzügyi zárásáig várható kifizetési ütemre vonatkozó kifizetési előrejelzéseket,

b) az Európai Bizottság által elfogadott Programkomponenst.

III. FEJEZET

A PROGRAMSZINTŰ VÉGREHAJTÁS RÉSZLETES SZABÁLYAI

3. Pályáztatás és szerződéskötés

5. § (1) A Támogatási Eszközből származó közösségi támogatásra vonatkozó pályáztatás, a pályázatok elbírálása, a szerződéskötés, a közösségi támogatás folyósítása, valamint a szerződések teljesítése során az Ávr. rendelkezéseit nem kell alkalmazni.

(2) Az európai szomszédsági és partnerségi támogatási eszköz létrehozására vonatkozó általános rendelkezések meghatározásáról szóló 1638/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet keretében finanszírozott, határokon átnyúló együttműködési programok végrehajtási szabályainak megállapításáról szóló 2007. augusztus 9-i 951/2007/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: 951/2007/EK rendelet) 13. cikke értelmében a projektek kiválasztásának szempontrendszerét a Monitoring Bizottság hagyja jóvá.

(3) A pályáztatásra és a pályázatok elbírálására vonatkozó főbb előírásokat a pályázati kiírásokban kell meghatározni.

(4) A 951/2007/EK rendelet 13. cikke értelmében a projektek kiválasztása a Monitoring Bizottság feladata.

(5) A támogatási szerződéseket az Irányító Hatóság nevében a Közös Technikai Titkárság köti meg.

4. A közösségi hozzájárulások fogadására és kifizetésére szolgáló kincstári fizetési számlák

6. § (1)[2] Az Európai Bizottságtól érkező előfinanszírozás, időközi kifizetés és végsőegyenleg kifizetés fogadására az Irányító Hatóság programszámlát nyit a kincstárnál.

(2)[3] A megnyitott programszámla felett az Irányító Hatóságnak rendelkezési joga van.

(3) A programszámla vezetésével kapcsolatos költségek elszámolása közvetlenül a központi költségvetés terhére történik.

(4) A programszámláról indított átutalásokhoz az átutalási megbízást minden esetben az IMIR 2007-2013-ban kell kiállítani.

7. § (1)[4] A központi költségvetésről szóló törvény uniós fejlesztések költségvetési fejezetét irányító szerv vezetője (a továbbiakban: fejezetet irányító szerv vezetője) euróban vezetett lebonyolítási fizetési számla (a továbbiakban: lebonyolítási számla) nyit a kincstárnál. A lebonyolítási számla felett az Irányító Hatóságnak rendelkezési joga van.

(2) A lebonyolítási számla szolgál az előleg-, időközi- és végsőegyenleg-fizetési kérelem (a továbbiakban: fizetési kérelem) alapján közösségi támogatásra jogosult tevékenységekhez kapcsolódó költségeknek az Irányító Hatóság által a Támogatási Eszközből történő megtérítésére, a partner által bármilyen jogcímen történő visszafizetésre, valamint a technikai segítségnyújtás források kifizetésére.

(3)[5] A lebonyolítási számla felett a fejezetet irányító szerv az Irányító Hatóság javaslatára - a technikai segítségnyújtást kivéve - rendelkezési jogot biztosíthat a pénzügyi átutalási egységnek.

(4) A lebonyolítási számla feletti rendelkezési jogosultságot két bejelentett személy együttes aláírásával lehet gyakorolni.

(5) A lebonyolítási számla vezetésével kapcsolatos költségek elszámolása közvetlenül a központi költségvetés terhére történik.

(6) A lebonyolítási számláról indított átutalásokhoz az átutalási megbízást minden esetben az IMIR 2007-2013-ban kell kiállítani.

(7)[6] A kincstár a lebonyolítási számlára vonatkozó számlakivonatot három eredeti példányban állítja ki, amelyből az egyik példányt a pénzügyi átutalási egységnek, a másik példányt az Irányító Hatóságnak, a harmadik példányt a fejezetet irányító szerv vezetőjének küldi meg.

8. § A kincstár által kiállított fizetési számla kivonatok adatait a fizetési számla felett rendelkezőknek a kivonatok kézhezvételét követő öt munkanapon belül kell rögzíteni és a rögzítést követő két munkanapon belül kell jóváhagyni az IMIR 2007-2013-ban.

5. Az Európai Bizottságtól érkező kifizetések, elszámolás

9. § Az Európai Bizottságtól érkező kifizetésekkel kapcsolatos igényléseket és elszámolásokat az IMIR 2007-2013-ban rögzített adatok alapján kell összeállítani.

6. Előleg

10. § A közösségi hozzájárulás kifizetése a technikai segítségnyújtás kedvezményezettek, illetve a partnerek részére a támogatásokra az Irányító Hatóság által a 951/2007/EK rendelet 23. cikk (1) bekezdése alapján kötelezően alkalmazni rendelt szerződéses eljárásokkal összhangban, az azokban meghatározott ütemezés szerint kerülhet kifizetésre. Az előleg mértéke a támogatási szerződésben az egyes projektszakaszokra meghatározott támogatási összeg 80%-a.

7. A közösségi hozzájárulás forráslehívása és kifizetése

11. § (1) A Közös Technikai Titkárság ellenőrzi a partner által benyújtott előlegfizetési kérelmet, a projektrész előrehaladási jelentést, a partner szintű hitelesítési nyilatkozatot és az összesített számlalistát, valamint a fizetési kérelmet. A Közös Technikai Titkárság rögzíti a fizetési kérelem adatait az IMIR 2007-2013-ban és kezdeményezi a pénzügyi átutalási egységnél a közösségi hozzájárulás kifizetési folyamatának elindítását.

(2) A Közös Technikai Titkárság kezdeményezése alapján a pénzügyi átutalási egység összeállítja az IMIR 2007-2013-ban rögzített, még le nem hívott, közösségi támogatásra jogosult tevékenységekhez kapcsolódó hitelesített költségek összesítését tartalmazó dokumentációt (a továbbiakban: forráslehívási dokumentáció), majd azt elektronikusan és nyomtatott formában megküldi az Irányító Hatóság részére.

(3) Az Irányító Hatóság a forráslehívási dokumentáció jóváhagyása esetén gondoskodik a közösségi támogatás átutalásáról az általa kezelt programszámla egyenlegének erejéig a lebonyolítási számlára. Ha a programszámla egyenlege nem elegendő az utalás teljesítéséhez, az Irányító Hatóság gondoskodik a megfelelő összeg Európai Bizottságtól történő lehívásáról.

(4) A pénzügyi átutalási egység a közösségi támogatás lebonyolítási számlán történt jóváírásáról szóló fizetési számlakivonat kézhezvételét követően indítja a partnerek fizetési számlái javára a közösségi támogatások kifizetésre jóváhagyott összegét euróban.

(5) A lebonyolítási számláról csak akkor lehet átutalást kezdeményezni, ha a kifizetési kérelemmel kapcsolatos adatok az IMIR 2007-2013-ban rögzítésre és jóváhagyásra kerültek.

(6) Az Irányító Hatóság minden hónap tizedik napjáig gondoskodik a magyar technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezetteknek juttatott közösségi forrásokról a lebonyolítási számláról történő kiutalás hónapjában érvényes, az Európai Bizottság által meghatározott havi árfolyamon készült - az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 80. § (2) bekezdése szerinti szabályzatban meghatározott - kiegészítő szelvény megküldéséről a kincstár részére.

8. A technikai segítségnyújtás forráslehívása és kifizetése

12. § (1) Az Európai Bizottság által évente előfinanszírozásként, illetve kiegészítő előfinanszírozásként folyósított közösségi hozzájárulásnak a technikai segítségnyújtás projektek kedvezményezettjei által megvalósuló projektekre vonatkozó összegét az Irányító Hatóság a programszámlán történő jóváírást követően továbbutalja a lebonyolítási számlára.

(2) A technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettje köteles az általa megvalósított projektek keretében felhasznált előfinanszírozás vonatkozásában éves elszámolást készíteni és biztosítani az Irányító Hatóság részére az előfinanszírozási kérelem, az időközi pénzügyi jelentés és a külső audit jelentés összeállításához szükséges adatokat.

(3) Az Irányító Hatóság gondoskodik a lebonyolítási számlán jóváírt támogatási összeg kifizetéséről a technikai segítségnyújtás projektek kedvezményezettjei számlája javára.

(4) Az éves elszámolás benyújtását követően az Irányító Hatóság gondoskodik az előfinanszírozáson, illetve a kiegészítő előfinanszírozáson felül fennmaradó közösségi hozzájárulás átutalásáról a technikai segítségnyújtás projektek kedvezményezettjei számlája javára.

IV. FEJEZET

SZABÁLYTALANSÁGOK KEZELÉSE

13. § (1) A nemzeti hatóság feladata a támogatások rendeltetésszerű és szabályszerű felhasználása érdekében annak biztosítása, hogy az Európai Unió, illetve Magyarország pénzügyi érdeke a támogatások felhasználása során ne sérüljön, illetve ne sérülhessen.

(2) A szabálytalanságok jelentése érdekében a nemzeti hatóság együttműködik az OLAF Koordinációs Irodával.

(3) A nemzeti hatóság vezetője kijelöli a nemzeti hatóság hatáskörébe tartozó, a szabálytalansági ügyek nyilvántartásáért és jelentéséért felelős szervezeti egységet vagy személyt (a továbbiakban: szabálytalanság-felelős).

(4) A szabálytalanság-felelős gondoskodik

a) a szabálytalanságok nyilvántartásáról,

b) a szabálytalanságokkal kapcsolatos negyedéves jelentések összeállításáról,

c) az IMIR 2007-2013 szabálytalanságokkal kapcsolatos adatokkal történő feltöltéséről.

14. § (1) A nemzeti hatóság azon tagja, aki a támogatási folyamat bármely szakaszában szabálytalanság gyanúját észlelte vagy akinek ilyen gyanú a tudomására jutott, köteles azonnal írásban rögzíteni a gyanút, és a gyanúbejelentést haladéktalanul megküldeni a szabálytalanság-felelősnek.

(2) A szabálytalanság-felelős a gyanúbejelentés kézhezvételétől számított öt munkanapon belül megküldi a nemzeti hatóság vezetője részére a szabálytalansági gyanúról kapott tájékoztatást, a kapcsolódó dokumentumokat, valamint a véleményét, javaslatot téve a szabálytalansági gyanú kivizsgálására vagy annak mellőzésére. A nemzeti hatóság vezetője a kézhezvételtől számított öt munkanapon belül dönt a szabálytalansági eljárás elindításáról vagy az arra irányuló javaslat elutasításáról, amely döntéséről egyidejűleg értesíti a szabálytalanság-felelőst.

(3) A nemzeti hatóság vezetője megalapozott szabálytalansági gyanú esetén köteles a szabálytalansági eljárást lefolytatni.

(4) A szabálytalansági eljárás megindításáról szóló döntéssel egyidejűleg - illetve a szabálytalansági eljárás során bármikor - a nemzeti hatóság vezetője rendelkezhet az érintett projektrésszel kapcsolatos kifizetések teljes vagy részleges felfüggesztéséről.

(5) A szabálytalansági eljárás megindításáról szóló döntéssel egyidejűleg ki kell jelölni a szabálytalansági vizsgálat vezetőjét, és a vizsgálatba bevonandó szakértőket.

(6) A szabálytalanság-felelős a szabálytalansági eljárás elrendelésének vagy elutasításának tényét a döntés kézhezvételét követő öt munkanapon belül rögzíti az IMIR 2007-2013-ban. Szabálytalansági eljárás elrendeléséről, továbbá a kifizetések teljes vagy részleges felfüggesztéséről a szabálytalanság-felelős a döntés kézhezvételét követő öt munkanapon belül tájékoztatja az eljárásban érintetteket.

15. § A szabálytalansági eljárás megindítását követően a szabálytalansági vizsgálat vezetője felhívhatja a technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettjét a vizsgálat lefolytatásához szükséges további iratok becsatolására, helyszíni vizsgálat lefolytatását kezdeményezheti, illetve megvizsgálhat bármely dokumentumot, körülményt, tényt, amely a szabálytalanság gyanújával kapcsolatos tényállás tisztázásához szükséges.

16. § (1) A szabálytalansági vizsgálat eredményéről - a szabálytalanság hiányának megállapítása esetében is - a szabálytalansági vizsgálat vezetője szabálytalanság-vizsgálati jelentést készít.

(2) A szabálytalanság-vizsgálati jelentésnek tartalmaznia kell különösen:

a) az érintett projekt megnevezését, azonosító számát, a Programkomponens megnevezését, a technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettjének azonosításához szükséges adatokat,

b) a szabálytalansági gyanú bejelentésének módját és idejét,

c) a szabálytalansági gyanú rövid összefoglalását,

d) a vizsgálatban részt vevők megnevezését,

e) a megvizsgált dokumentumok, körülmények és tények felsorolását,

f) ha a tényállás tisztázásához szükség volt az érintettek meghallgatására, a meghallgatott személyek megnevezését, a meghallgatás, illetve a helyszíni vizsgálat során készült jegyzőkönyvnek a vizsgálatot végző és a meghallgatott, illetve a helyszíni vizsgálat során jelen lévő személyek aláírásával ellátott példányát,

g) a meghallgatott, illetve a helyszíni vizsgálat során jelen lévő személynek az f) pont szerinti jegyzőkönyv tartalmával kapcsolatos egyet nem értése esetén az erre utaló záradékot, és

h) a vizsgálat során megállapított következtetéseket.

(3) A szabálytalanság tényének megállapítása esetén a szabálytalanság-vizsgálati jelentésnek tartalmaznia kell továbbá:

a) a megsértett rendelkezésekre történő pontos hivatkozást,

b) a pontos összeget finanszírozási forrásonként, amely a döntés esetén visszakövetelendő,

c) az alkalmazandó intézkedésre vonatkozó javaslatot, valamint az intézkedési javaslat indokait.

(4) A nemzeti hatóság vezetője a szabálytalanság-vizsgálati jelentés alapján dönt a szabálytalanság vagy annak hiánya megállapításáról és az eljárás lezárásáról.

(5) A szabálytalansági eljárás lezárulhat

a) annak megállapításával, hogy nem történt szabálytalanság és a szabálytalansági eljárás intézkedés nélküli megszüntetésével, vagy

b) a szabálytalanság megtörténtét megállapító, és - ha szükséges - további, a szabálytalansággal arányos intézkedést elrendelő döntéssel, így különösen a technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettje részére kifizetett támogatás részleges vagy teljes visszafizetésének elrendelésével.

17. § (1) Közbeszerzési jogsértés gyanúja esetén a nemzeti hatóság vezetője a közbeszerzésekről szóló törvény rendelkezéseivel összhangban kezdeményezi a Közbeszerzési Döntőbizottság eljárását, és ezzel egyidejűleg dönt a szabálytalansági eljárás 19. § szerinti felfüggesztéséről.

(2) Közbeszerzést érintő szabálytalanság megállapítása esetén a szabálytalansággal érintett közbeszerzési eljárásban az ajánlatkérő nevében eljáró vagy az eljárásba bevont személyt megillető támogatás kifizetése megtagadható, visszakövetelhető, és a támogatói döntés meghozataláig az igényelt támogatási összeg csökkenthető.

18. § (1) A szabálytalanság-felelős a szabálytalansági döntés kézhezvételétől számított öt munkanapon belül értesíti a technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettjét és az elrendelt intézkedések végrehajtásában érintetteket. A szabálytalanság-felelős a döntés kézhezvételétől számított öt munkanapon belül rögzíti az IMIR 2007-2013-ban a szabálytalansági döntést és az elrendelt intézkedéseket.

(2) A szabálytalansági eljárás lezárásának időpontja a szabálytalansági döntés napja.

(3) A nemzeti hatóság köteles a szabálytalansági eljárást az elrendelésétől számított negyvenöt napon belül lezárni.

(4) Szabálytalansági eljárás a Program lezárásról szóló európai bizottsági döntés kiadásáig bármikor megindítható.

19. § Ha a szabálytalanság megállapításához bíróság vagy hatóság előzetes döntése, vagy szakértői vizsgálat szükséges, a nemzeti hatóság vezetője a szabálytalansági eljárást felfüggeszti a hatáskörrel rendelkező bíróság vagy hatóság határozatának (döntésének) meghozataláig, illetve a szakvélemény kézhezvételéig. A felfüggesztés időtartama a 18. § (3) bekezdése szerinti határidőbe nem számít bele. A nemzeti hatóság vezetője a szabálytalansági eljárás felfüggesztésének elrendelésével egyidejűleg elrendelheti a kifizetések felfüggesztését.

20. § (1) Ha az Európai Bizottság vagy más, ellenőrzést végző szervezet szabálytalansági gyanút jelent be a nemzeti hatóság részére, a nemzeti hatóság vezetője szabálytalansági eljárást indít.

(2) Ha a nemzeti hatóság vezetője az ellenőrzést végző szervezet megállapításait elfogadja, további vizsgálat lefolytatása nélkül megállapíthatja a szabálytalanságot és az alkalmazandó intézkedéseket.

21. §[7] Rendszerjellegű szabálytalanság megállapítása esetén a szabálytalanság-felelős köteles a nemzeti hatóságot működtető szervezet belső ellenőrzések lefolytatásáért felelős szervezeti egységét öt munkanapon belül értesíteni.

22. § (1) A nemzeti hatóság köteles gondoskodni a már kifizetett, de szabálytalanul felhasznált támogatási összegeknek a technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettjeitől történő behajtásáról. A behajtott összeg közösségi hozzájárulási részét a lebonyolítási számlán történő jóváírásról szóló fizetési számlakivonat kézhezvételét követő öt munkanapon belül a közös programszámlára kell visszautalni.

(2)[8] Ha a technikai segítségnyújtás projekt kedvezményezettjét érintő visszafizetésre irányuló felszólítás ellenére a szabálytalanságban érintett összeg behajthatatlan, akkor a szabálytalanságot elkövető, illetve annak hiányában a szabálytalanul felhasznált forrást folyósító fejezet költségvetéséből kell az érintett összeget a Program lebonyolítási számlájára visszapótolni.

(3) Ha a szabálytalanságban érintett összegeket a Program zárásáig nem sikerült behajtani, akkor a nemzeti hatóság köteles a behajtásra tett kísérletek és intézkedések valamennyi dokumentációját legalább a Program zárását követő hetedik év végéig megőrzi.

23. § (1) A nemzeti hatóság a megállapított szabálytalanságokról, a megtett intézkedésekről és azok eredményéről - a szabálytalanság megállapítását követő tíz munkanapon belül - az Európai Bizottság által meghatározott formában és tartalommal jelentést küld az OLAF Koordinációs Iroda részére. A nemzeti hatóság a szabálytalan összeg teljes behajtásáig minden negyedévet követő hét héten belül nyomon követési jelentést küld az OLAF Koordinációs Iroda részére az államigazgatási, bírósági eljárások helyzetéről és azok eredményéről.

(2) A nemzeti hatóság a jelentés részeként az érintett projektek korábbi negyedéves jelentésére hivatkozással tájékoztatja az OLAF Koordinációs Irodát az előzőleg bejelentett szabálytalanságokkal kapcsolatosan megindított eljárásokról, valamint ezek változásáról. A nemzeti hatóság a negyedik negyedéves szabálytalansági jelentésekkel egyidejűleg kimutatást küld az OLAF Koordinációs Iroda részére a visszavont összegekről, továbbá a behajtott, illetve adott időpontban behajtásra váró, a behajtási eljárások megindításának éve szerint osztályozott összegekről, illetve tájékoztatja az OLAF Koordinációs Irodát a behajtott összegek újrafelhasználásának módjáról.

(3) A jelentést az OLAF Koordinációs Iroda a negyedévet követő nyolc héten belül megküldi az Európai Bizottság (Európai Csalás Elleni Hivatal) részére.

(4) A nemzeti hatóság a szabálytalansági eljárás elrendelésétől, illetve a szabálytalanságról hozott döntés kézhezvételétől számított öt munkanapon belül soron kívüli szabálytalansági jelentést küld az OLAF Koordinációs Iroda részére azokról a szabálytalansági eljárásokról, amelyeknek Magyarországon kívül is hatásai lehetnek, vagy amelyek újfajta jogellenes gyakorlat alkalmazására utalnak. A jelentést az OLAF Koordinációs Iroda megküldi az Európai Bizottság (Európai Csalás Elleni Hivatal), illetve szükség esetén a szabálytalanságban érintett többi tagállam részére.

V. FEJEZET

ELLENŐRZÉS

24. § (1) A Program keretében aláírt Támogatási Eszköz pénzügyi megállapodásban kijelölt ellenőrző intézmény felelős a Programkomponenshez kötődő ellenőrzési feladatok végrehajtásáért.

(2) A Programkomponens végrehajtásának második évétől kezdődően a kijelölt ellenőrző intézmény évente ellenőrzési tervet készít a Programkomponens keretében megvalósuló projektrészekre vonatkozóan.

(3) A projektrészek mintavételes ellenőrzését az ellenőrzési tervnek megfelelően a kijelölt ellenőrző intézménytől eltérő szerv is végezheti. A kijelölt ellenőrző intézmény köteles gondoskodni az ellenőrzést végző szerv függetlenségéről, továbbá arról, hogy az ellenőrzést végző szerv nem vesz részt a Programkomponens keretében finanszírozott projektek költségeinek hitelesítésében.

(4)[9] A kijelölt ellenőrző intézmény minden év május 15-ig jelentést készít az előző évi ellenőrzési terv végrehajtásáról. A jelentést az Irányító Hatóság megküldi az Európai Bizottság és a Miniszterelnökség részére.

VI. FEJEZET

EGYÉB RENDELKEZÉSEK

9. Az IMIR 2007-2013-ra vonatkozó speciális szabályok

25. § (1) Ha az adott időszakban az IMIR 2007-2013 moduljainak alkalmazása egyes feladatok ellátását nem biztosítja, akkor a projektek végrehajtásával összefüggően az adott modulban el nem végezhető feladatok, kifizetések rendezésének részletezett dokumentálását, továbbá az érintett modul(ok)ban az adatok - azok rögzíthetővé válását követő - tizenöt munkanapon belül történő rögzítését biztosítani kell.

(2) Ha az IMIR 2007-2013 finanszírozási modulja nem biztosítja az adott átutalási megbízás rögzítését, akkor az átutalási megbízás kiállítása az IMIR 2007-2013-on kívül, papír alapon is rendezhető. Ez esetben biztosítani kell az IMIR 2007-2013-on kívüli utalás dokumentumokkal történő alátámasztását.

(3) Az IMIR 2007-2013-ra vonatkozó eljárásrendeket, kézikönyveket az Irányító Hatóság hagyja jóvá.

10. Programkomponens zárójelentése

26. § A Programkomponens végrehajtásának zárójelentése ugyanazokat az elemeket tartalmazza, mint az éves végrehajtási jelentések, beleértve azok függelékeit is. A zárójelentést - összhangban az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2006. július 11-i 1083/2006/EK tanácsi rendelet 67. cikkével - az Irányító Hatóság készíti el és nyújtja be legkésőbb 2017. március 31-ig az Európai Regionális Fejlesztési Alapra vonatkozó zárójelentés részeként.

VII. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

27. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

28. § Ez a rendelet

a) az Európai Szomszédsági és Partnerségi Támogatási Eszköz létrehozására vonatkozó általános rendelkezések meghatározásáról szóló 2006. október 24-i 1638/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet,

b) az európai szomszédsági és partnerségi támogatási eszköz létrehozására vonatkozó általános rendelkezések meghatározásáról szóló 1638/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet keretében finanszírozott, határokon átnyúló együttműködési programok végrehajtási szabályainak megállapításáról szóló 2007. augusztus 9-i 951/2007/EK bizottsági rendelet, és

c) az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2006. július 11-i 1083/2006/EK tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 312/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § a) pontja. Hatályos 2018.12.28.

[2] Módosította a 312/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § b) pontja. Hatályos 2018.12.28.

[3] Módosította az 550/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 100. § c) pontja. Hatályos 2014.01.01.

[4] Módosította a 312/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § c) pontja. Hatályos 2018.12.28.

[5] Módosította a 312/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § d) pontja. Hatályos 2018.12.28.

[6] Megállapította az 550/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 99. § (3) bekezdése. Hatályos 2014.01.01.

[7] Módosította az 550/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 100. § e) pontja. Hatályos 2014.01.01.

[8] Módosította a 175/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 78. §-a. Hatályos 2015.07.08.

[9] Módosította az 550/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet 100. § f) pontja. Hatályos 2014.01.01.

Tartalomjegyzék