Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1/2023. (I. 12.) BM rendelet

egyes ivóvíz-használattal összefüggő miniszteri rendeletek módosításáról

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (12) bekezdés c) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 22. és 26. pontja szerinti feladatkörömben eljárva,

a 2. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (3) bekezdés n) pont na) és nb) alpontjában, valamint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (12) bekezdés c) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontja szerinti feladatkörömben eljárva,

a 3. alcím tekintetében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (8) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 21. pontja szerinti feladatkörömben eljárva,

a 4. alcím tekintetében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (8) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 21. pontja szerinti feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. A felszíni vizek megfigyelésének és állapotértékelésének egyes szabályairól szóló 31/2004. (XII. 30.) KvVM rendelet módosítása

1. § (1) A felszíni vizek megfigyelésének és állapotértékelésének egyes szabályairól szóló 31/2004. (XII. 30.) KvVM rendelet (a továbbiakban: R1.) 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az Európai Bizottság rendszeres tájékoztatása érdekében Magyarország vízgyűjtő területein magas szintű és egységes monitoring információkkal ellátó mechanizmust - az Európai Bizottság 2008/105/EK irányelv 8b. cikke alapján hozott végrehajtási határozatával elfogadott, kétévente frissített megfigyelési listán (a továbbiakban: megfigyelési lista) szereplő anyagok monitorozását - kell működtetni a lehetséges kockázatok feltérképezése céljából. A mechanizmusnak a megfigyelési listán ideiglenesen feltüntetett, korlátozott számú anyagra és korlátozott számú monitoring helyszínre kell vonatkoznia, ugyanakkor reprezentatív adatokat kell szolgáltatnia, amelyek megfelelnek az elsőbbségi anyagok uniós meghatározási folyamatának céljára. A megfigyelési listán szereplő minden egyes anyagot legalább 12 hónapon át a 9. mellékletben kijelölt mintavételi helyeken kell monitorozni. A monitoringot évente kétszer, a téli és a nyári időszakban kell végezni."

(2) Az R1. 7. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A (6) bekezdés szerinti európai bizottsági végrehajtási határozatot, annak megjelenését követő 5 munkanapon belül, az országos illetékességű vízvédelmi igazgatási szerv a honlapján közzéteszi."

2. § Az R1. 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Ez a rendelet a 2013/39/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított, a vízpolitika területén a környezetminőségi előírásokról, a 82/176/EGK, a 83/513/EGK, a 84/156/EGK, a 84/491/EGK és a 86/280/EGK tanácsi irányelv módosításáról és azt követő hatályon kívül helyezéséről, valamint a 2000/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról szóló, 2008. december 16-i 2008/105/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 8b. cikke szerinti bizottsági végrehajtási határozat végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

3. § Hatályát veszti az R1. 8. melléklete.

2. A Legionella által okozott fertőzési kockázatot jelentő közegekre, illetve létesítményekre vonatkozó közegészségügyi előírásokról szóló 49/2015. (XI. 6.) EMMI rendelet módosítása

4. § A Legionella által okozott fertőzési kockázatot jelentő közegekre, illetve létesítményekre vonatkozó közegészségügyi előírásokról szóló 49/2015. (XI. 6.) EMMI rendelet (a továbbiakban: R2.) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § E rendelet alkalmazásában

a) aeroszol: a gáznemű közegben nem ülepedő, szabad szemmel nem látható, folyadék vagy szilárd részecskéket (10-500 nanométer) finom eloszlásban tartalmazó diszperz rendszer;

b) használati melegvíz rendszer: egy létesítményben élő, dolgozó vagy azt látogató személyek melegvíz használati igényét biztosító melegvíz-előállító, -tároló és -elosztó hálózatok összessége;

c) legionellosis: a Legionella által okozott megbetegedések összefoglaló neve;

d) Legionella: vizes környezetekben és talajban gyakran előforduló baktériumnemzetség, amely az épített vízrendszerekben emberi egészségkockázatot jelentő mértékben elszaporodhat;

e) Legionella-expozíció szempontjából kockázatot jelentő közeg: azon 20-50 °C közötti hőmérsékletű víz és az azt tartalmazó berendezések vagy rendszerek, amelyek használata, működése, bemutatása vagy karbantartása során aeroszol képződés lehetséges;

f) Legionella-fertőzési kockázatot jelentő létesítmény: olyan közintézmény, valamint munkahelyként szolgáló épület, amelyben Legionella-expozíció szempontjából kockázatot jelentő közeg található;

g) fokozott Legionella-fertőzési kockázatot jelentő közeg: a nedves hűtőtornyok hűtővize, a Legionella-fertőzési kockázatot jelentő létesítményekben üzemelő aeroszol előállító melegvizű medencék (különösen pezsgőmedencék, élménymedencék, hidroterápiás kezelők) vize, az egészségügyi intézmények és a bölcsődék kivételével a szociális intézmények ivó- és használati melegvize, a magánszálláshelyek és falusi szálláshelyek kivételével a szálláshelyek ivó- és használati melegvize, a sportközpontok ivó- és használati melegvize, valamint a büntetés-végrehajtási intézetek ivó- és használati melegvize;

h) fokozott Legionella-fertőzési kockázatot jelentő létesítmények: olyan létesítmények, amelyekben a g) pontban felsorolt közeg valamelyike található;

i) monitoring: a vízhőmérséklet mérése vagy a Legionella-koncentráció - speciális esetekben a 22 °C-on számolt telepszám - vizsgálata;

j) nedves hűtőtorony: olyan berendezés, amelyben a felmelegedett víz légárammal szemben haladva lehűl, miközben a víz egy része a környezeti levegőbe párolog, és a lehűtött víz jellemzően valamilyen hőcserélőhöz kerül visszavezetésre, ahol ismét felmelegszik;

k) vízhőmérséklet mérése: a végkifolyókon végzett hőmérsékletmérés, amelyet kalibrált vízhőmérővel kell végezni meleg víz esetén a víz egyperces, hideg víz esetén annak kétperces kifolyatását követően."

5. § (1) Az R2. 5. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A kockázatbecslést a Nemzeti Népegészségügyi Központ (a továbbiakban: NNK) által kiadott módszertani útmutató szerinti gyakorisággal felül kell vizsgálni. Ha a létesítmény üzemeltetésében olyan változás következik be, amely a Legionella-expozíció szempontjából kockázatot jelentő közeg paramétereit érinti, a kockázatbecslést a változást követően 30 napon belül ismételten el kell végezni.

(3) A kockázatbecslési dokumentáció kötelező tartalmi elemeit az NNK módszertani útmutatója tartalmazza."

(2) Az R2. 5. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A nem közforgalmú létesítmények Legionella kockázatának megítéléséhez és a kockázat csökkentési lehetőségeiről az NNK lakossági tájékoztató anyagot készít, és azt a honlapján közzéteszi."

6. § (1) Az R2. 6. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Azon Legionella-fertőzési kockázatot jelentő létesítmények esetén, ahol az NNK által kiadott 5. § (3) bekezdése szerinti módszertani útmutató szerinti értékelés magas kockázatot állapít meg valamely közegre, az adott közegre monitoringot kell végezni az útmutatóban meghatározott gyakorisággal.

(2) A fokozott Legionella-fertőzési kockázatot jelentő közegből minden esetben kötelező monitoring vizsgálatot végezni dokumentált módon, a (3)-(5) bekezdésben foglaltak szerint.

(3) Ivó- és használati melegvízből Legionella-csíraszám-meghatározást évente egyszer kell végezni a kockázatbecslés alapján kijelölt számú és elhelyezkedésű vizsgálati ponton, de épületenként legalább egy, a melegvíz előállítás helyétől távol eső végkifolyón vagy az expozíció szempontjából leginkább releváns ponton. A vizsgálatot az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló kormányrendelet alapján jogosultsággal rendelkező laboratórium végezheti."

(2) Az R2. 6. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A használati melegvíz hőmérsékletét havonta kell ellenőrizni a kockázatbecslés alapján kijelölt számú és elhelyezkedésű vizsgálati ponton."

(3) Az R2. 6. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A Legionella-csíraszám meghatározásához a mintavételt akkreditált módon kell végezni az EN ISO 19458 szabvány "a)" mintavételi céljával összhangban."

7. § Az R2. 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az NNK a honlapján minden év február 15-ig közzéteszi a frissített módszertani útmutatót."

8. § Az R2. a következő 13. §-sal egészül ki:

"13. § Ez a rendelet az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló, 2020. december 16-i (EU) 2020/2184 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja."

9. § Az R2. 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

10. § Az R2.

a) 7. § (2) és (3) bekezdésében a "2. mellékletben" szövegrész helyébe a "2. melléklet 2. táblázatában" szöveg,

b) 9. § (2) bekezdésében a "levél" szövegrész helyébe az "útmutató" szöveg

lép.

3. A közcélú ivóvízművek, valamint a közcélú szennyvízelvezető és -tisztító művek üzemeltetése során teljesítendő vízügyi és vízvédelmi szakmai követelményekről, vizsgálatok köréről, valamint adatszolgáltatás tartalmáról szóló 16/2016. (V. 12.) BM rendelet módosítása

11. § (1) A közcélú ivóvízművek, valamint a közcélú szennyvízelvezető és -tisztító művek üzemeltetése során teljesítendő vízügyi és vízvédelmi szakmai követelményekről, vizsgálatok köréről, valamint adatszolgáltatás tartalmáról szóló 16/2016. (V. 12.) BM rendelet (a továbbiakban: R3.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A rendelet hatálya a közcélú ivóvízművek és közcélú szennyvízelvezető, -tisztító művek (a továbbiakban együtt: víziközművek) üzemeltetőjével, mint víziközmű-szolgáltatóval - ideértve a víziközművek üzemeltetéséhez kapcsolódó részfeladatot kiszervezett tevékenységként ellátó szervezeteket is -, valamint az 50 fő feletti és 10 m3/napnál több ivóvizet szolgáltató, közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízművek üzemeltetőjével szemben a vízjogi engedélyezés és a vízügyi felügyelet során támasztott szakmai követelményekre, a területi vízügyi igazgatási szerv részére teljesítendő adatszolgáltatás tartalmára, valamint az üzemeltetés során elvégzendő vízmennyiségi és vízminőségi vizsgálatok körére terjed ki."

(2) Az R3. 1. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízművek esetében nem kell alkalmazni a 3. § (1) bekezdés c) és f) pontját, a 4. § (2) bekezdését és a 7. § (2) bekezdés c) pontját."

12. § (1) Az R3. 2. § 1. pontja a következő d) alponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában

üzemeltető:)

"d) a közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű üzemeltetője, vagy ennek hiányában tulajdonosa."

(2) Az R3. 2. § 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"3. közcélú ivóvízmű: a település közüzemi ivóvízellátását szolgáló víziközmű, valamint a közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű;"

(3) Az R3. 2. §-a a következő 20. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

"20. közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű: a vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó általános szabályokról szóló kormányrendeletben meghatározott ivóvízmű."

13. § (1) Az R3. 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A közcélú ivóvízmű üzemeltetője köteles a víz minőségét valamennyi üzemelő és ideiglenesen üzemen kívül helyezett vízkivételi műnél, valamint a vízkezelési technológia során is ellenőrizni. A vizsgálatok gyakoriságát és tartalmát - így különösen az összetevők, komponensek körét, a pontos mintavételi helyeket, vizsgálati gyakoriságot - az üzemeltetési szabályzatban vagy az üzemeltetési utasításban és az ivóvízbiztonsági tervben rögzíteni kell. Az ivóvízbiztonsági tervben a vizsgálati gyakoriságok és tartalom tekintetében elfogadható az üzemeltetési utasításra vagy az üzemeltetési szabályzatra vonatkozó pontos hivatkozás is."

(2) Az R3. 6. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A (2) bekezdés szerinti vizsgálat adatait nyilván kell tartani, és az adatszolgáltatást évente a területi vízügyi igazgatási szerv részére - a vízgazdálkodási feladatokkal összefüggő alapadatokról szóló kormányrendeletben foglaltak figyelembevételével - a tárgyévet követő év március 31-ig teljesíteni kell. A területi vízügyi igazgatási szerv mint adatellenőrző és adatérvényesítő szervezet a tárgyévet követő év május 31-ig továbbítja az érvényesített adatokat az országos vízügyi igazgatási szervnek, amely az országosan összesített adatokat a tárgyévet követő év július 31-ig felterjeszti a vízgazdálkodásért felelős miniszter számára."

14. § Az R3. 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A vízkezelés során végzendő vizsgálatokra, az üzemeltetési monitoringra vonatkozó, az üzemeltetési szabályzatban vagy az üzemeltetési utasításban és az ivóvízbiztonsági tervben rögzítendő vizsgálati tervnek alkalmasnak kell lennie a technológia irányításához és ellenőrzéséhez szükséges adatok szolgáltatására és rögzítésére. A vizsgálati terv összeállításakor figyelembe kell venni az ivóvíz minőségéről és az ellenőrzés rendjéről szóló kormányrendelet előírásait."

15. § Az R3. 17. § (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

(Felszín alatti vízkivételi művel rendelkező vízbázis esetén:)

"e) a közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű esetén 2025. január 12-ig"

(kell az első alapállapot-vizsgálatot elvégezni.)

16. § Az R3. 18. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A meglévő közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű üzemeltetője az üzemeltetési szabályzatot jóváhagyásra 2025. január 12-ig terjeszti be a területi vízügyi hatósághoz."

17. § Az R3.

a) 5. § (1) bekezdésében az "ellátásért felelős" szövegrész helyébe az "ellátásért felelős, a közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű esetén a tulajdonos" szöveg,

b) 9. § (2) bekezdésében a "közüzemi" szövegrész helyébe a "közcélú" szöveg,

c) 18. § (2) bekezdésében a "víziközmű" szövegrész helyébe a "víziközmű és közösségi ivóvízellátást biztosító saját célú ivóvízmű" szöveg,

d) 19. § c) pontjában az "1998. november 3-i 98/83/EK tanácsi" szövegrész helyébe az "(EU) 2020/2184 (2020. december 16.) parlamenti és tanácsi" szöveg

lép.

18. § Hatályát veszti az R3. 19. § g) pontja.

4. A vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentáció tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendelet módosítása

19. § A vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentáció tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendelet a következő 6/A. §-sal egészül ki:

"6/A. § Ez a rendelet az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló, 2020. december 16-i (EU) 2020/2184 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja."

5. Záró rendelkezések

20. § Ez a rendelet a kihirdetése napján 23 órakor lép hatályba.

21. § Ez a rendelet az emberi fogyasztásra szánt víz minőségéről szóló, 2020. december 16-i (EU) 2020/2184 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

22. § Hatályát veszti az ivóvízkivételre használt vagy ivóvízbázisnak kijelölt felszíni víz, valamint a halak életfeltételeinek biztosítására kijelölt felszíni vizek szennyezettségi határértékeiről és azok ellenőrzéséről szóló 6/2002. (XI. 5.) KvVM rendelet.

Dr. Pintér Sándor s. k.,

belügyminiszter

1. melléklet az 1/2023. (I. 12.) BM rendelethez

"2. melléklet a 49/2015. (XI. 6.) EMMI rendelethez

1. A Legionella parametrikus értékének meghatározása ivó- és használati melegvízre

ABCD
1.ParaméterParametrikus érték*MértékegységVizsgálati módszer
2.Legionella1000Telepképző egység
(TKE)/l
MSZ EN ISO 11731
[A kockázatalapú igazoló monitorozás céljából, valamint
a tenyésztési módszerek kiegészítésére más módszerek,
például az ISO/TS 12869 szabvány, gyors tenyésztési
módszerek, nem tenyésztésen alapuló módszerek és
molekuláris alapú módszerek - különösen a mennyiségi
meghatározásra alkalmas polimeráz láncreakció (qPCR) - is
alkalmazhatók.]

* Fertőzések vagy járványok esetén a parametrikus érték alatt mért érték esetén is meg kell erősíteni a fertőzés forrását, és azonosítani kell a Legionella fajt.

2. Kockázatkezelés**

ABCDEFG
1.Létesítmény/közeg
megnevezése
Figyelmeztető szintFigyelmeztető szint
esetén szükséges
intézkedések
Beavatkozási szintBeavatkozási szint
esetén szükséges
intézkedések
Azonnali beavatkozási
szint
Azonnali beavatkozási
szint esetén szükséges
intézkedések
2.Ivó- és használati
melegvíz
A Legionella-
koncentráció
parametrikus érték
feletti legalább
egy mintában,
de kevesebb, mint
a minták 50%-ában,
és egyben sem
magasabb
a parametrikus
érték tízszeresénél
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése
A Legionella-
koncentráció
a parametrikus
értéknél magasabb
több, mint a minták
50%-ában vagy
a parametrikus
érték tízszerese
feletti legalább
egy mintában
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
újramintázás;
Újbóli hasonlóan
magas csíraszám
esetén
kockázatcsökkentő
beavatkozás
A Legionella-
koncentráció
a parametrikus
érték tízszerese
feletti a minták
több mint
50%-ában
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges helyesbítő
tevékenységek
elvégzése; azonnali
kockázatcsökkentő
beavatkozás***;
Azonnali újramintázás
3.Ivó- és használati
melegvíz
a fekvőbeteg-
ellátást biztosító
egészségügyi
szolgáltató
érzékeny
osztályain***
A Legionella-
koncentráció
a parametrikus
érték 10 %-a
feletti legalább
egy mintában,
de kevesebb, mint
a minták 50%-ában,
és egyben sem
magasabb
a parametrikus
értéknél
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése
A Legionella-
koncentráció
a parametrikus
érték 10 %-ánál
magasabb több,
mint a minták
50%-ában vagy
parametrikus érték
feletti legalább
egy mintában
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
újramintázás,
fokozott
kórházhigiénés
felügyelet
a tüdőgyulladásos
esetek
vonatkozásában
A Legionella-
koncentráció
parametrikus
érték feletti
a minták több
mint 50%-ában
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
újramintázás, fokozott
kórházhigiénés
felügyelet
a tüdőgyulladásos
esetek
vonatkozásában;
Azonnali
kockázatcsökkentő
beavatkozás*** vagy
az érintett kórterem/
osztály bezárása
4.Aeroszol előállító
meleg vizű
medencék
(>30 °C)
A Legionella-
koncentráció
egyszeri 100 TKE/l
feletti eredménye
(medencevíz)
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése
A Legionella-
koncentráció
ismételt
100 TKE/l feletti
vagy egyszeri
1000 TKE/l feletti
eredménye
(medencevíz/
szűrt víz)
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
újramintázás,
szűrő után is;
20 m3
víztérfogatúnál
kisebb medence
tisztítása és
fertőtlenítése
A Legionella-
koncentráció
ismételt 1000 TKE/l
feletti eredménye
(medencevíz/
szűrt víz)
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
kockázatcsökkentő
intézkedés***;
Azonnali újramintázás,
szűrő után is;
Medence tisztítása és
fertőtlenítése;
Medence
üzemeltetésének
felfüggesztése
a figyelmeztető szintet
meg nem haladó
vizsgálati eredmények
eléréséig
5.Nedves
hűtőtorony
A Legionella-
koncentráció
1000 TKE/l feletti
eredménye vagy
a Legionella-
koncentráció
nem értékelhető
a nem Legionella-
szervezetek túlzott
növekedése miatt
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése
A Legionella-
koncentráció
10 000 TKE/l feletti
vagy a 22 °C-os
telepszám
500 000 TKE/ml
feletti eredménye
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
újramintázás;
Újbóli hasonlóan
magas csíraszám
esetén azonnali
kockázatcsökkentő
intézkedések
alkalmazása,
a figyelmeztető
szintet meg nem
haladó vizsgálati
eredmények
eléréséig
A Legionella-
koncentráció
100 000 TKE/l
feletti vagy
a 22 °C-os
telepszám
5 000 000 TKE/ml
feletti eredménye
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali újramintázás;
Azonnali
kockázatcsökkentő
intézkedés***,
szükség esetén
a rendszer leállítása
6.Egyéb,
Legionella-
fertőzési
kockázatot
jelentő közegek
A Legionella-
koncentráció
1000 TKE/l feletti
legalább
egy mintában,
de kevesebb,
mint a minták
50%-ában, és
egyben sem
magasabb
10 000 TKE/l-nél
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése
A Legionella-
koncentráció
1000 TKE/l-nél
magasabb több,
mint a minták
50%-ában vagy
10 000 TKE/l feletti
legalább egy
mintában
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges
helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Azonnali
újramintázás
A Legionella-
koncentráció
10 000 TKE/l feletti
a minták több mint
50%-ában
Kockázatbecslés
és üzemelés
felülvizsgálata,
valamint
a szükséges helyesbítő
tevékenységek
elvégzése;
Kockázatcsökkentő
beavatkozás***;
Azonnali újramintázás
7.Egészségügyi
ellátás során
alkalmazott
berendezések,
amelyek
működése
során aeroszol
képződés
lehetséges,
különösen
a fogászati
kezelőegységek
és a párásítók***
A Legionella-
koncentráció
egyszeri 100 TKE/l
feletti eredménye
Berendezés tisztítása
és fertőtlenítése,
valamint
a fertőtlenítést követő
újramintázás
** Ha a létesítményhez igazoltan legionellosis megbetegedés vagy járvány köthető, a Legionella-csíraszám értéktől függetlenül az azonnali beavatkozási szintnek megfelelő intézkedéseket kell elvégezni.
*** A Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott módszertani útmutató alapján.

"

Tartalomjegyzék