Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

16/2024. (VII. 2.) ÉKM rendelet

egyes légiközlekedési tárgyú rendeletek módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. § 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró energiaügyi miniszterrel egyetértésben -,

a 2. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,

a 3. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 148. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben -,

a 4. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés n) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,

az 5. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 6. alcím tekintetében a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló 2005. évi CLXXXIV. törvény 22. § (1) bekezdés b) és d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 7. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,

a 8. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (2) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. § 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró honvédelmi miniszterrel egyetértésben -,

a 9. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés v) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. A repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet módosítása

1. § A repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"b) fő nemzetközi kereskedelmi és kereskedelmi repülőtér: nemzetközi kereskedelmi és kereskedelmi repülőtér, amelyen az aktuális dátumot megelőző három év átlagában polgári légiközlekedési szubszonikus sugárhajtású repülőgéppel egy naptári évben 50 000-nél több műveletet hajtottak végre,"

2. § Az R1. 11. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) A közforgalom számára nyitva álló repülőterek és az Lt. 37. § (1) bekezdés b) pont ba), bd) és be) alpontjában meghatározott repülőterek üzembentartója kizárólag olyan jet repülőgépeket fogadhat, amelyek megfelelnek a 16. függelék I. kötet II. rész 3. fejezetében foglalt előírásoknak.

(4) A közforgalom számára nyitva álló repülőtereken és az Lt. 37. § (1) bekezdés b) pont ba), bd) és be) alpontjában meghatározott repülőtereken, ahol

a) a környezeti zajterhelés döntően légcsavar meghajtású légijárművek - beleértve az ultrakönnyű légijárműveket is - vagy helikopterek forgalmából származik; és

b) a zajgátló védőövezetben élő lakosság több alkalommal tett panaszbejelentést a repülőtér üzemeltetése miatti zajterhelésre, és ezek jogosságát szakértői mérések is megerősítik,

a légiközlekedési hatóság előírhatja a 16. függelék I. kötet 5., 6. és 8. fejezete szerinti légijárművek forgalmának részleges vagy teljes korlátozását, ezenkívül a terület jellegétől függően a repülőtér üzemeltetője számára előírhat a 12. § (1) bekezdés a) pontjában említett, egyes géptípusokra vonatkozó, időszakos forgalomkorlátozási kötelezettséget."

3. § Az R1.

a) 12. § (2) bekezdés a) pontjában a "nem nyilvános" szövegrész helyébe a "közforgalom számára nyitva nem álló" szöveg,

b) 12. § (2) bekezdés b) pontjában, valamint 12. § (3) bekezdés c) pontjában a "nyilvános" szövegrész helyébe a "közforgalom számára nyitva álló" szöveg,

c) 12. § (3) bekezdés b) pontjában a "nem nyilvános" szövegrész helyébe az "az Lt. 37. § (1) bekezdés b) pont ba), bd) és be) alpontjában meghatározott" szöveg,

d) 12/A. §-át megelőző alcím címében, valamint 12/A. § (1), (5) és (13) bekezdésében a "kereskedelmi" szövegrész helyébe a "nemzetközi kereskedelmi és kereskedelmi" szöveg

lép.

2. A résidőkiosztás egységes szabályairól a koordinált repülőtereken című 5/2000. (III. 10.) KHVM rendelet módosítása

4. § A résidőkiosztás egységes szabályairól a koordinált repülőtereken című 5/2000. (III. 10.) KHVM rendelet 3. § (1) bekezdésében az "[Lt. 37. § (2) bek.]" szövegrész helyébe az "[Lt. 37. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja]" szöveg, az "[Lt. 37. § (1) bek. aa) pont]" szövegrész helyébe az "[Lt. 37. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja]" szöveg lép.

3. A légiközlekedéssel kapcsolatos hatósági eljárások díjairól szóló 3/2002. (VI. 20.) GKM rendelet módosítása

5. § (1) A légiközlekedéssel kapcsolatos hatósági eljárások díjairól szóló 3/2002. (VI. 20.) GKM rendelet (a továbbiakban: R2.) Mellékletében foglalt táblázat

a) 142. sorában, 155. sorában, 168. sorában, 180. sorában az "Üzembe helyezési" szövegrész helyébe az "Üzembentartási" szöveg,

b) 144. sorában, 157. sorában, 170. sorában az "Elvi építési engedély kiadása (épület)" szövegrész helyébe az "A repülőtér területén lévő általános építmények elvi építési engedély" szöveg,

c) 145. sorában, 158. sorában, 171. sorában az "Építési engedély kiadása" szövegrész helyébe az "A repülőtér területén lévő általános építmények építési engedély kiadása" szöveg,

d) 146. sorában, 159. sorában a "Használatba vételi engedély kiadása" szövegrész helyébe az "A repülőtér területén lévő általános építmények használatba vételi engedély kiadása" szöveg,

e) 149. sorában a "Repülőtér alkalmasságának 24/1999. (VIII. 13.) KHVM rendelet 3. § (1) bekezdés szerinti ügyfél kérelmére induló audit díja" szövegrész helyébe a "Repülőtér első tanúsítása" szöveg,

f) 152. sorát követő alcímben a "II-III. osztály Kereskedelmi repülőtér" szövegrész helyébe a "Kereskedelmi repülőtér és üzleti célú repülőtér" szöveg,

g) 162. sorában, 175. sorában, 185. sorában a "Repülőtér alkalmasságának 24/1999. (VIII. 13.) KHVM rendelet 3. § (1) bekezdés szerinti ügyfél kérelmére induló audit díja" szövegrész helyébe a "Repülőtér létesítésének, üzemben tartásának, fejlesztésének előzetes szakmai megfelelőségi vizsgálata az ügyfél kérelmére" szöveg,

h) 172. sorában a "Használtba vételi engedély kiadása" szövegrész helyébe az "A repülőtér területén lévő általános építmények használatba vételi engedély kiadása" szöveg,

i) 178. sorát követő alcímben a "VI. osztályú repülőtér" szövegrész helyébe a "Feltöltőhely és mentőhelikopter leszállóhely" szöveg,

j) 182. sorában az "Építési engedély (épület)" szövegrész helyébe az "A repülőtér területén lévő általános építmények építési engedély" szöveg,

k) 183. sorában a "Használatba vételi engedély" szövegrész helyébe az "A repülőtér területén lévő általános építmények használatba vételi engedély" szöveg,

l) 190. sorában a "Létesítési és megszüntetési engedély (A osztályú leszállóhely)" szövegrész helyébe a "Létesítési engedély rendezvények céljából létesített leszállóhely" szöveg,

m) 191. sorában a "Létesítési és megszüntetési engedély (B osztályú leszállóhely)" szövegrész helyébe a "Létesítési engedély mezőgazdasági vagy munkavégzési célú leszállóhely" szöveg

lép.

(2) Az R2. Mellékletében foglalt táblázat 192. sorában a "Létesítési és megszüntetési engedély (C osztályú leszállóhely)" szövegrész helyébe a "Létesítési engedély vízfelszínen létesített leszállóhely" szöveg lép.

6. § Hatályát veszti az R2. Mellékletében foglalt táblázat

a) 140. sora,

b) 147. sora,

c) 151., 152. és 153. sora,

d) 160. sora,

e) 173. sora,

f) 184. sora,

g) 196. sorában az "(I. osztály)" szövegrész,

h) 197. sorában a "(II-III. osztály)" szövegrész,

i) 198-205. sora,

j) 210. sorában az "(I-III. osztály)" szövegrész.

4. A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet módosítása

7. § A magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R3.) a következő alcímmel egészül ki:

"ATZ

3/C. § (1) Az ATZ légtérben a G osztályú légtér szabályait kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy az ATZ légtérben repüléstájékoztató és riasztó szolgálatot csak külön az e szolgálatra vonatkozó engedély birtokában nyújthatnak.

(2) Az ATZ olyan repülőterek körzetében is létesíthető, ahol légiforgalmi szolgáltatást nyújtanak. Abban az esetben, ha a repülőtéren nem nyújtanak légiforgalmi szolgáltatást, akkor a repülőtér üzemben tartója légiforgalmi szolgálatok ellátásától eltérő célra létesített földi rádióállomást üzemeltet, amelyen a repülőtérhez rendelt, kijelölt frekvencián történik a kommunikáció a Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet 46. § (4)-(4f) bekezdése szerint."

8. § (1) Az R3. 12. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A koordinációs feladatokat ellátó szervezet gondoskodik arról, hogy a földi telepítésű rádióállomás működtetését olyan személy lássa el, aki e rendelet alapján a koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelésére jogosult."

(2) Az R3. 12. §-a a következő (3a)-(3i) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezeléséhez a hatóság által kiadott koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedély szükséges.

(3b) A koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedély kizárólag a (4) bekezdésben meghatározott feladatok ellátására jogosítja a koordinációs feladatokat ellátó szervezetet.

(3c) A koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedélyt az a 18. életévét betöltött, legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személy szerezheti meg, aki

a) képzésen történő részvétellel elsajátította a következő elméleti ismereteket:

aa) a koordinációs feladatok ellátására szolgáló rádióállomás kezelésére vonatkozó szabályok és előírások,

ab) rádiótávbeszélő eljárások, kifejezések magyar vagy magyar és angol nyelven,

ac) Magyarország területén belül biztosított légiforgalmi tájékoztatások és szolgálatok,

ad) a földi rádióállomáson lévő távközlési berendezések alapelvei, használata, működésére vonatkozó szabályok, majd ezt követően

b) az a) pontban meghatározott elméleti ismeretekből hatósági vizsgát tett, és

c) legalább 50 óra, koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelésére jogosult személy felügyelete alatt igazolt gyakorlati tapasztalatot szerzett.

(3d) Az elméleti ismeretek elsajátítására szolgáló képzés elvégzését követően a hatósági vizsga elvégzésére egy éven belül legfeljebb két alkalommal van lehetőség.

(3e) A (3d) bekezdés szerinti vizsgaidőpontok között legalább egy hónap időtartamnak kell eltelnie.

(3f) A második sikertelen hatósági vizsga esetén az elméleti ismeretek elsajátítására szolgáló képzés újbóli elvégzése szükséges.

(3g) Mentesül az a személy

a) a (3c) bekezdésben meghatározottak alól, aki légiforgalmi irányító vagy repüléstájékoztató szakszolgálati engedéllyel és érvényes munkahelyi kiterjesztéssel rendelkezett a kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül,

b) a (3c) bekezdés b) és c) pontja alól, aki hajózó személyzet szakszolgálati engedéllyel és oktatói jogosítással rendelkezik,

c) a (3c) bekezdés c) pontjában meghatározott vizsgának a (3c) bekezdés a) pont aa) és ab) alpontjában meghatározott része alól, aki rendelkezik hajózó személyzet szakszolgálati engedéllyel és rádió-távbeszélő kezelői jogosítással.

(3h) A (3c) bekezdés a) pont ab) alpontjában meghatározott ismeretekből, magyar nyelven végrehajtott vizsga vagy magyar nyelvű rádió-távbeszélő kezelői jogosítás alapján kiadott, koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedély magyar nyelven, a magyar és angol nyelven végrehajtott vizsga vagy magyar és angol nyelvű rádió-távbeszélő kezelői jogosítás alapján kiadott koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedély magyar és angol nyelven jogosít földi rádióállomás használatára.

(3i) A légiforgalmi irányító vagy repüléstájékoztató szakszolgálati engedéllyel és érvényes munkahelyi kiterjesztéssel rendelkező személy a (3a) bekezdés szerinti engedély nélkül is jogosult a koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelésére."

9. § Az R3. a 14/C. §-t követően a következő alcím címmel és 15. §-sal egészül ki:

"Az ATZ kijelölése és igénylése

15. § (1) Az ATZ kijelölése iránti kérelmet a repülőtér üzemben tartója nyújthat be.

(2) Az ATZ

a) vízszintes kiterjedése a repülőtér vonatkoztatási pontja vagy ahol az nem áll rendelkezésre, az elsődleges futópálya középpontja körül meghatározott legfeljebb 2,5 NM sugarú kör,

b) magassága a földfelszíntől számított legfeljebb 4000' AMSL magasságig terjedhet.

(3) Az ATZ nem lapolhat át a következő légtérelemekkel:

a) ellenőrzött légtérrel,

b) időszakosan korlátozott légtérrel,

c) veszélyes légtérrel,

d) tiltott légtérrel,

e) koordinált légtérrel,

f) Drop Zone légtérrel,

g) műrepülő légtérrel,

h) korlátozott légtérrel, valamint

i) másik ATZ-vel.

(4) Az ATZ kizárólag abban az esetben lapolhat át TIZ légtérrel, amennyiben a kérelmező rendelkezik - a repülőtér létesítésének, fejlesztésének, megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszűnésének szabályairól szóló 85/2024. (IV. 17.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdés e) pontjában hivatkozott - a légiforgalmi légtérrel rendelkező repülőtér üzemben tartójával kötött, az üzemeléssel összefüggő koordinációra vonatkozó együttműködési megállapodással.

(5) Az ATZ annak kijelölésekor RMZ-ként is meghatározható, azzal megegyező kiterjedésben.

(6) Az ATZ a repülőtér publikált üzemideje alatt aktiválható.

(7) Az ATZ tervezett igénybevételére vonatkozó igényt a repülőtér üzembentartója a működés tervezett megkezdését megelőzően legalább 30 perccel bejelenti Budapest ATS Központ légtérgazdálkodó egységéhez (AMC).

(8) Az ATZ kizárólag akkor vehető igénybe, amennyiben a (7) bekezdésben hivatkozott igényt az AMC visszaigazolta.

(9) Amennyiben az ATZ igénybevételét az elfogadott befejezési időpont előtt befejezik, erről a Budapest ATS Központot azonnal tájékoztatni kell, amely haladéktalanul gondoskodik a légtér deaktiválásáról."

10. § Az R3. 18/H. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"18/H. § A veszélyes légtér, a tanúsítási célú veszélyes légtér, az ATZ, az időszakosan korlátozott légtér, az eseti légtér, a koordinált légtér, a Drop Zone légtér és a műrepülő légtér igénylésére és igénybevételére vonatkozó, a Budapest ATS Központnak megadott adatokat a Budapest ATS Központnak 60 napig meg kell őriznie."

11. § (1) Az R3. 24. §-a a következő 8. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"8. ATZ: repülőtéri forgalmi körzet, a repülőtér körül a repülőtéri forgalom védelme érdekében kijelölt, meghatározott kiterjedésű légtér;"

(2) Az R3. 24. § 12a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"12a. Drop Zone légtér: meghatározott kiterjedésű, ejtőernyős ugrások vagy műrepülés védelme céljából, elsődlegesen e tevékenységek végrehajtására igénybe vehető, bejelentett üzemidő szerint működő, repülőterek felett kijelölt légtér, amelyben légiforgalmi szolgáltatást nem nyújtanak;"

12. § Az R3. 26. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) E rendeletnek az egyes légiközlekedési tárgyú rendeletek módosításáról szóló 16/2024. (VII. 2.) ÉKM rendelettel történő módosítása hatálybalépését megelőzően kiadott földi rádióállomás kezelői engedélyek az érvényességi idejük alatt koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomás kezelői engedélynek tekintendőek."

13. § Az R3. 1. melléklet 3. pontjában a "Drop Zone légtérben és" szövegrész helyébe a "Drop Zone légtérben, ATZ-ben és" szöveg lép.

14. § Hatályát veszti az R3.

a) 1/C. § (6) bekezdése,

b) 1/D. § (3) bekezdése.

5. A léginavigációs és a légiközlekedés biztonságát szolgáló egyéb földi berendezések engedélyezési eljárásáról és hatósági felügyeletéről szóló 68/2011. (XI. 30.) NFM rendelet módosítása

15. § Hatályát veszti a léginavigációs és a légiközlekedés biztonságát szolgáló egyéb földi berendezések engedélyezési eljárásáról és hatósági felügyeletéről szóló 68/2011. (XI. 30.) NFM rendelet 10. alcíme.

6. A légiközlekedési balesetek és a repülőesemények szakmai vizsgálatának, valamint az üzembentartói vizsgálat részletes szabályairól szóló 70/2015. (XII. 1.) NFM rendelet módosítása

16. § A légiközlekedési balesetek és a repülőesemények szakmai vizsgálatának, valamint az üzembentartói vizsgálat részletes szabályairól szóló 70/2015. (XII. 1.) NFM rendelet (a továbbiakban: R4.) 1. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet hatálya)

"c) a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 37. § (1) bekezdés a) pontjában és 37. § (1) bekezdés b) pont ba), bd) és be) alpontjában meghatározott repülőtér üzembentartójára, valamint" (terjed ki.)

17. § Az R4. 3. § (1) bekezdésében az "A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.)" szövegrész helyébe az "Az Lt." szöveg lép.

7. A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása

18. § A Magyarország légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 56/2016. (XII. 22.) NFM rendelet (a továbbiakban: R5.) 3. § (1) bekezdése a következő 43. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"43. ATZ: a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 24. § 8. pontjában meghatározott fogalom (Aerodrome Traffic Zone);"

19. § (1) Az R5. 46. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Azon a légiforgalmi szolgálattal nem rendelkező repülőtéren - ide nem értve az engedélyköteles, koordinációs feladatok ellátására szolgáló földi rádióállomást üzemeltető repülőteret -, ahol a repülőtér kommunikációs frekvenciát tett közzé, a frekvencia

a) a légijármű-vezetők közötti,

b) a képzések során az oktató és a növendék közötti, valamint az oktató és az üzemkiszolgáló személyzet közötti,

c) a légijárművek üzemben tartásával kapcsolatos feladatokat ellátó személyek egymás és a légijármű-vezetők közötti,

d) a repülőtér üzembentartója által megbízott személy és a légijármű-vezetők közötti, valamint

e) a sportvezető és a sportolók közötti sportcélú

információcserét szolgálja."

(2) Az R5. 46. §-a a következő (4a)-(4f) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) A (4) bekezdésben meghatározott információcsere keretében kizárólag légiforgalmi szolgáltatásnak nem minősülő közlemények hangozhatnak el a frekvencián.

(4b) A (4) bekezdés d) pontjában meghatározott, a repülőtér üzembentartója által megbízott személy kizárólag akkor jogosult kommunikációt folytatni a frekvencián, amennyiben a szakszolgálati engedélyben érvényes vagy lejárt nyelvismereti bejegyzés szerepel arra a nyelvre, amilyen nyelven az információcsere zajlik, és

a) rendelkezik érvényes - ballonra jogosító szakszolgálati engedélytől eltérő - pilóta szakszolgálati engedéllyel, vagy

b) bizonyítja az üzembentartó részére, hogy az a) pontban meghatározott jogosítású pilóta szakszolgálati engedélye nem több mint 10 éve járt le.

(4c) A földi rádióállomás kezelői a tevékenységüket folyamatos naplózás vagy hangrögzítés mellett végzik.

(4d) A (4) bekezdésben meghatározott információcsere során a légijármű-vezetők egymás közti információcseréje elsőbbséget élvez bármely egyéb - nem kényszerhelyzettel összefüggő - közleményváltással szemben.

(4e) A légiforgalmi szolgálatok ellátásától eltérő célra létesített földi rádióállomás használata során kizárólag a látvarepülési szabályok szerinti repülésről szóló kiadványban közzétett hívójel használható, oly módon, hogy annak előtagja a repülőtér, vagy közeli város, település, földrajzi elem vagy terület, vagy a honos repülőklub nevére utal, utótagja pedig a "RÁDIÓ" kifejezést tartalmazza.

(4f) Amennyiben a légijármű-vezető olyan ATZ-t érint és a forgalmi helyzet indokolja és lehetővé teszi, a rádióval felszerelt légijármű vezetője a kijelölt frekvencián az alábbi információkat adja meg:

a) az ATZ-vel kijelölt repülőtérre érkezéskor a SERA 6005. a) 2. pontjában foglaltakon túlmenően:

aa) az ATZ-be való belépés helye;

ab) a repülőtér forgalmi körére való csatlakozás helye;

ac) a légijármű forgalmi körön való helyzete,

b) az ATZ-vel kijelölt repülőtérről történő induláskor:

ba) légijármű hívójele, típusa;

bb) a légijármű gurulásának megkezdése;

bc) a futópályára történő felgurulás;

bd) a felszállási nekifutás megkezdése;

be) a légijármű forgalmi körön való helyzete;

bf) az ATZ-ből való kilépés várható helye,

c) az ATZ átrepülése esetén: ca) légijármű hívójele, típusa;

cb) az ATZ-be való be- és kilépés becsült helye, ideje és magassága, valamint a légijárművezető által beállított QNH érték;

cc) ATZ-n belüli szükség szerinti helyzetjelentések."

(3) Az R5. 46. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Azon a repülőtéren, ahol nem nyújtanak légiforgalmi szolgáltatást és Drop Zone légtér került aktiválásra, a légijármű akkor léphet be az aktív Drop Zone légtérbe, amennyiben a koordinációs feladatokat ellátó szervezet által megerősítésre került, hogy a Drop Zone légtérben a műveletet végrehajtó légijármű a földön tartózkodik."

20. § Az R5. 56. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Határkeresztezésnél

a) a G osztályú légtérben ki- és belépő pontot tartani nem szükséges vitorlázó verseny és siklórepülő és vitorlázó repülés esetén,

b) a G osztályú légtérben vitorlázó verseny esetén az abban részt vevő légijárművek tekintetében rádióhasználat nem kötelező."

21. § Hatályát veszti az R5.

a) 3. § (1) bekezdés 58. pontja,

b) 65. § (2) és (3) bekezdése.

8. A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet módosítása

22. § A légiforgalmi szolgálatok ellátásának és eljárásainak szabályairól szóló 57/2016. (XII. 22.) NFM rendelet (a továbbiakban: R6.) 3. § (1) bekezdése a következő 188. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"188. műveletszám: azon műveletek összesített számértéke, amely magába foglalja a motorral felszerelt légijárművel történő felszállást, beleértve motoros vagy segédmotoros vitorlázó repülőgép önerőből való felszállását és a motorral felszerelt légijárművel történő leszállást teljes megállással, a motorral felszerelt légijárművel történő talajérintéses átstartolást."

23. § Az R6. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § (1) Budapest FIR-ben repülőtéri repüléstájékoztató szolgálatot kell biztosítani a repülőtér üzemideje alatt a repülőtéren, ha

a) az aktuális naptári évet megelőző naptári évben a VFR szerint működő induló vagy érkező légijárművek éves műveletszáma meghaladja a 40 000-et,

b) a műszer szerinti megközelítési eljárás - ide nem értve a CAT II. vagy CAT III. precíziós megközelítéseket - végrehajtható,

c) a levegő-föld kommunikáció során alkalmazott nyelvhasználatból adódóan az egyes légijármű-vezetők nem értik a másik légijármű-vezető által közölteket, és a (2) bekezdésben meghatározottak nem valósulnak meg.

(2) Budapest FIR-ben a repülőtéri irányító szolgálatot kell biztosítani a repülőtér üzemideje alatt a repülőtéren, ha

a) az aktuális naptári évet megelőző naptári évben az IFR szerint működő induló vagy érkező légijárművek éves műveletszáma meghaladja a 6000-et,

b) az éves műveletszámtól függetlenül CAT II. vagy CAT III. precíziós megközelítéseket hajtanak végre, vagy

c) egy repülőtérre jellemző időjárási körülmények hatásai olyan jelentőségűek, hogy azt a légiforgalom állandó jellegű áramlásának fenntartása, vagy a menetrendszerű légiforgalom folyamatos kiszolgálása indokolja.

(3) Ha az (1) vagy (2) bekezdésben meghatározott feltételek nem teljesülnek, azonban

a) a légiforgalom összetettsége, különösen a különböző légijármű típusokkal, különböző repülési sebességgel üzemelő légiforgalom;

b) az (1) bekezdés a) pontjában vagy a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott időszaknál szűkebb időszakokban várható légiforgalom sűrűsége;

c) adott repülőtér környezetét meghatározó speciális földrajzi körülmények

alapján a repülőtér üzembentartója indokoltnak tartja, úgy a repülőtér nyitvatartási ideje alatt repülőtéri repüléstájékoztató vagy repülőtéri irányító szolgálatot biztosíthat.

(4) Ha a repülőtéren az (1)-(3) bekezdésben foglaltak alapján légiforgalmi szolgálat biztosítása válik szükségessé, a repülőtér üzembentartója köteles

a) annak tényét a légiközlekedési hatóságnak, annak tudomására jutásától számított nyolc napon belül bejelenteni;

b) a légiközlekedési hatóságnak ütemtervet benyújtani arra vonatkozóan, hogy az 550/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 7. cikk (1) bekezdésével összhangban milyen módon kívánja biztosítani a légiforgalmi szolgálatok ellátását.

(5) A (4) bekezdés b) pontjában meghatározott ütemtervben a repülőtér üzemben tartója megjelöli a (4) bekezdés a) pontjában meghatározott tudomásra jutástól számított 6-18 hónap közötti időpontot, amelyen belül teljesíti a légiforgalmi szolgálat ellátásához szükséges feltételek összességét, valamint amennyiben szükséges, intézkedik a légtér kijelölése iránt.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott ütemtervben foglaltak végrehajtásáig a repülőtér üzembentartója a repülőtér forgalmát úgy szervezi meg, hogy a repülőtér forgalma a légiforgalmi szolgálat felállításához meghatározott küszöbértéket ne lépje át."

24. § Az R6. 405. § j) pontjában a "8. cikk" szövegrész helyébe a "7. cikk (1) bekezdése, 8. cikk" szöveg lép.

25. § Hatályát veszti az R6.

a) 7. §-a,

b) 45. § (2) bekezdése.

9. A légiforgalmi tájékoztatás rendjéről és a légiforgalmi tájékoztató szolgálat ellátásáról szóló 6/2022. (VII. 27.) TIM rendelet módosítása

26. § A légiforgalmi tájékoztatás rendjéről és a légiforgalmi tájékoztató szolgálat ellátásáról szóló 6/2022. (VII. 27.) TIM rendelet (a továbbiakban: R7.) 5. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az AIS az AIP harmadik részében teszi közzé azokat a repülőtereket, amelyek)

"b) vonatkozásában az (EU) 2017/373 bizottsági végrehajtási rendeletben meghatározott követelményekkel összhangban léginavigációs szolgáltatást biztosítanak."

27. § Az R7. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12. § Az Lt. 37. § (1) bekezdés a) pontja és az Lt. 37. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontja szerinti azon repülőterekre vonatkozó légiforgalmi adatokat és tájékoztatásokat, amelyek nem tartoznak az 5. §-ban meghatározott repülőterek közé, az AIS a látvarepülési szabályok szerinti repülésről szóló kiadványban teszi közzé. A látvarepülési szabályok szerinti repülésről szóló kiadványban való közzétételt a repülőtér üzembentartója kezdeményezi."

28. § Az R7. 14. §-a a következő 22. ponttal egészül ki:

(Az AIS a látvarepülési szabályok szerinti repülésről szóló kiadványban legalább a következő adatokat és tájékoztatásokat teszi közzé:)

"22. ATZ légtérrel nem rendelkező, de a légiforgalmi szolgálatok ellátásától eltérő célra létesített földi rádióállomással rendelkező repülőtér esetén a rádióállomás hívójele, frekvenciája, üzemideje, a kommunikáció során használható nyelvek, illetve a használatára vonatkozó speciális eljárások."

10. Záró rendelkezések

29. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Az 5. § (2) bekezdése az e rendelet kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.

30. § Ez a rendelet

a) a léginavigációs szolgálatoknak az egységes európai égbolt keretében történő ellátásáról szóló, 2004. március 10-i 550/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek,

b) a légiforgalmi szolgáltatást/léginavigációs szolgálatokat és más légiforgalmi szolgáltatási hálózati funkciókat és azok felügyeletét ellátó szolgáltatókra vonatkozó közös követelmények meghatározásáról, valamint a 482/2008/EK rendelet, az 1034/2011/EU, az 1035/2011/EU és az (EU) 2016/1377 végrehajtási rendelet hatályon kívül helyezéséről, továbbá a 677/2011/EU rendelet módosításáról szóló, 2017. március 1-i (EU) 2017/373 bizottsági végrehajtási rendeletnek

a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Lázár János s. k.,

építési és közlekedési miniszter

Tartalomjegyzék