398/2024. (XII. 16.) Korm. rendelet
a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 30. § (10) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § (1) bekezdés 9. pont g) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A rendelet alkalmazásában
tárgyi eszköz beruházás, felújítás: az Stv.-ben foglaltak szerint a sportág stratégiai fejlesztési koncepciójához illeszkedő, a támogatás igénybevételére jogosult szervezet által támogatási időszakonként, a támogatás elszámolási időszakát megelőzően készített (több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén támogatási időszakokra lebontott), a jóváhagyást végző szervezethez benyújtott és jóváhagyott sportfejlesztési program megvalósítása érdekében, a fejlesztési programhoz csatolt költségtervben részletezett, a számvitelről szóló törvényben meghatározott beruházás, felújítás - az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok és személygépkocsi beszerzése kivételével -, ideértve]
"g) az elektronikus kapcsolattartással összefüggő, illetve sportszakmai okból felmerülő szoftverfejlesztést, -üzemeltetést, -vásárlást,"
(2) Az R. 2. § (1) bekezdése a következő 20. és 21. ponttal egészül ki:
(A rendelet alkalmazásában)
"20. szabályszerű felhasználás: a sportfejlesztési programban - a módosító és a hosszabbító határozatokra is figyelemmel - jóváhagyott költségekre, jogcímekre, aljogcímekre vonatkozó, támogatási igazolással lefedett támogatásfelhasználás, amelynek pénzügyi elszámolása megfelel az e rendeletben foglalt előírásoknak, a (3a) bekezdés szerinti benchmark-rendszernek és követelményeinek, a központi és a szakszövetségi elszámolási útmutató előírásainak, továbbá amely elszámolás alapját képező bizonylatok a számviteli szabályoknak és egyéb jogszabályi rendelkezéseknek megfelelnek, és az előírt záradékolási rendnek eleget tesznek;
21. központi elszámolási útmutató: a sportpolitikáért felelős miniszter által kibocsátott módszertani útmutató, amely a jóváhagyott sportfejlesztési programban szereplő támogatás, kiegészítő sportfejlesztési támogatás, valamint a sportfejlesztési program megvalósítását biztosító saját forrás összegének felhasználásáról történő elszámolás összeállítására és ellenőrzésére vonatkozó részletszabályokat rögzíti."
(3) Az R. 2. §-a a következő (3e)-(3h) bekezdéssel egészül ki:
"(3e) A sportpolitikáért felelős miniszter a benchmark-rendszert és követelményeit - a szakszövetség ügyintéző-képviselő szerve által, a sportág stratégiai fejlesztési koncepciója alapján tett módosító javaslatok figyelembevételével - a tárgyév során módosíthatja. A szakszövetség a módosított benchmark-rendszert és követelményeit a honlapján nyilvánosságra hozza.
(3f) A sportpolitikáért felelős miniszter a központi elszámolási útmutatót a szakszövetség ügyintéző-képviselő szerve által, a sportág stratégiai fejlesztési koncepciója alapján a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig tett javaslatok figyelembevételével a tárgyév január 15. napjáig meghatározza, és azt a szakszövetség a honlapján nyilvánosságra hozza. A sportpolitikáért felelős miniszter a központi elszámolási útmutatót - a jogszabályi környezet változásai, valamint a szakszövetség ügyintéző-képviselő szerve vagy a (3d) bekezdés alapján meghatalmazott személy által, a sportág stratégiai fejlesztési koncepciója alapján tett módosító javaslatok figyelembevételével - a tárgyév során módosíthatja. A szakszövetség a módosított központi elszámolási útmutatót a honlapján nyilvánosságra hozza.
(3g) A szakszövetség elszámolási útmutatóját (a továbbiakban: szakszövetségi elszámolási útmutató) a tárgyévben a központi elszámolási útmutató szakszövetség részére történő megküldését követő 15 napon belül, de legkésőbb február hó utolsó napjáig meghatározza, és azt a honlapján nyilvánosságra hozza. A szakszövetség a szakszövetségi elszámolási útmutatót a tárgyév során módosíthatja. A szakszövetség a módosított szakszövetségi elszámolási útmutatót a honlapján nyilvánosságra hozza.
(3h) A szakszövetségi elszámolási útmutatókban rögzített rendelkezések csak akkor térhetnek el a központi elszámolási útmutató előírásaitól, amennyiben az eltérések nem ellentétesek a támogatás felhasználására és annak ellenőrzésére vonatkozó jogszabályok rendelkezéseivel. Amennyiben a szakszövetségi elszámolási útmutató rendelkezései a támogatás felhasználására és ellenőrzésére vonatkozó jogszabályok kötelezően alkalmazandó rendelkezéseitől eltérnek, a központi elszámolási útmutató előírásait kell alkalmazni."
(4) Az R. 2. §-a a következő (11) bekezdéssel egészül ki:
"(11) Az ellenőrző, illetve jóváhagyást végző szervezet a látvány-csapatsportok támogatása kapcsán teljesítendő, műszaki-építésügyi szakértelmet igénylő feladatainak ellátásával lebonyolító szervet bízhat meg."
2. § Az R. 1. alcíme a következő 3/A. és 3/B. §-sal egészül ki:
"3/A. § (1) Az ellenőrző szervezet az Stv. 22. § (2) bekezdésében és 51. § (2) bekezdésében meghatározott, nem közigazgatási hatósági hatáskörben végzett feladatainak ellátása során kibocsátott iratait elírás, illetve számítási hiba esetén - amennyiben az ügyet érdemben nem érinti - kérelemre vagy hivatalból bármikor kijavíthatja.
(2) Az ellenőrző szervezet a kijavításról értesíti azokat, akiknek az eredeti iratot is megküldte.
3/B. § (1) Az ellenőrző szervezet által az Stv. 22. § (2) bekezdésében és 51. § (2) bekezdésében meghatározott, nem közigazgatási hatáskörben végzett feladatainak ellátása során kibocsátott iratokat hivatalos iratként, postai úton vagy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvényben meghatározott elektronikus úton kell kézbesíteni.
(2) A nem elektronikusan közölt iratokat a kézbesítés megkísérlésének napján kézbesítettnek kell tekinteni, ha a címzett az átvételt megtagadta. Ha a kézbesítés azért volt sikertelen, mert az a címzett hatósági nyilvántartásban szereplő székhelyéről
a) "nem kereste" jelzéssel érkezett vissza, az iratot a kézbesítés második megkísérlésének napját,
b) "ismeretlen" vagy "elköltözött" jelzéssel érkezett vissza, az iratot a kézbesítés megkísérlésének napját követő ötödik munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni.
(3) A nem elektronikus úton közölt, elszámolást elfogadó, részben elfogadó vagy elutasító értesítés (a továbbiakban: elszámolást lezáró értesítés) kézbesítésével kapcsolatban az értesítést kibocsátó szervezet a kézbesítés (2) bekezdés szerinti időpontjáról a címzettet nyolc munkanapon belül, vagy ha az elszámolást lezáró értesítést kibocsátó szervezet arról csak később szerez hivatalos tudomást, a tudomásszerzéstől számított három munkanapon belül egyszerű postai küldeményben értesíti. Az értesítésben az elszámolást lezáró értesítést kibocsátó szervezet tájékoztatja a címzettet a (4) bekezdés szerinti kifogás szabályairól. Ha az elszámolást lezáró értesítést kibocsátó szervezetnek a címzett elektronikus levélcímét bejelentették, a kézbesítés (2) bekezdés szerinti időpontjáról szóló értesítést a címzett elektronikus levélcímére is meg kell küldeni. A postai úton megküldött értesítéshez mellékelni kell annak az elszámolást lezáró értesítésnek az egyszerű másolatát, amelyet a (2) bekezdés alapján kézbesítettnek kell tekinteni.
(4) Ha a címzett tudomást szerez arról, hogy a neki küldött, nem elektronikusan közölt iratot az ellenőrző szervezet kézbesítettnek tekinti, a tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül, de legkésőbb a közléstől számított harminc napon belül kifogást terjeszthet elő.
(5) A kifogásnak az ellenőrző szervezet akkor ad helyt, ha a címzett a nem elektronikusan közölt iratot azért nem vehette át, mert a kézbesítés a hivatalos iratok kézbesítésére vonatkozó jogszabályok megsértésével történt, vagy más okból nem volt szabályszerű.
(6) A kifogásban elő kell adni azokat a tényeket, illetve körülményeket, amelyek a nem elektronikusan közölt irat kézbesítésének szabálytalanságát igazolják.
(7) A címzettnek kifogása benyújtásával egyidejűleg - ha ez lehetséges - el kell végeznie a korábban elmulasztottnak tekintett cselekményt is.
(8) A kifogást az az ellenőrző szervezet bírálja el, amelyik a kézbesítés tárgyát képező, nem elektronikusan közölt iratot kibocsátotta.
(9) Ha az ellenőrző szervezet a kifogásnak helyt ad, az elmulasztott határnapot vagy határidőt megtartottnak tekinti, ezért ha szükséges, a kifogással érintett, nem elektronikusan közölt iratát módosítja vagy visszavonja, illetve egyes eljárási cselekményeket megismétel."
3. § (1) Az R. 4. §-a a következő (la) és (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A támogatás igénybevételére jogosult szervezet - a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége és a sport stratégiai fejlesztését szolgáló, a költségvetési törvényben meghatározott állami sportcélú támogatás felhasználásában döntéshozatali jogkörrel rendelkező és a támogatást folyósító sportköztestület kivételével -ugyanazon támogatási időszakra ugyanazon látvány-csapatsport sportágban csak egy sportfejlesztési programot nyújthat be.
(1b) Amennyiben a látvány-csapatsport országos sportági szakszövetség által előzetesen meghatározott, a támogatási időszakra vonatkozó szabályok lehetővé teszik, az (1a) bekezdésben foglaltaktól eltérően, a Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés b)-d) pontjában meghatározott támogatás igénybevételére jogosult szervezet ugyanazon támogatási időszakra ugyanazon látvány-csapatsport sportágban legfeljebb két sportfejlesztési programot nyújthat be, amennyiben az egyik sportfejlesztési program a 2. § (1) bekezdés 9. pont c)-f) alpontjában foglalt célok közül legalább az egyik megvalósítását, a másik sportfejlesztési program a 2. § (1) bekezdés 3. és 4. pontjában, 9. pont a), b), g) és h) alpontjában, valamint 11-13. pontjában foglalt célok közül legalább az egyik megvalósítását tartalmazza."
(2) Az R. 4. § (2) bekezdése a következő g) és h) ponttal egészül ki:
(A kérelemhez a támogatás igénybevételére jogosult szervezet részéről csatolni kell)
"g) az Országos Bírósági Hivatal vagy a céginformációs szolgálat által kiadott, elektronikus aláírással ellátott igazolást arról, hogy a támogatás igénybevételére jogosult szervezet az igazolás és a támogatási igazolás iránti kérelme benyújtását megelőző, az előírt benyújtási határidők figyelembevételével legutóbbi évre vonatkozó beszámolójának közzétételre történő megküldési kötelezettségét teljesítette, továbbá
h) a támogatás igénybevételére jogosult szervezet vezetőjének nyilatkozatát arról, hogy a jogszabály által előírt számviteli szabályzatokkal a támogatás igénybevételére jogosult szervezet rendelkezik."
4. § (1) Az R. 6. § (1) bekezdése a következő f)-i) ponttal egészül ki:
(A kérelem teljesítése nem tagadható meg, ha)
"f) az igazolás és a támogatási igazolás kiállítása iránti kérelemhez csatolásra kerül a Tao. tv. 22/C. § (5) bekezdés i) pontja szerinti támogatási szándéknyilatkozat, valamint - amennyiben az országos sportági szakszövetség a támogatás továbbadására vonatkozó igényt sportfejlesztési programjában feltüntette - a 9. § (2) bekezdése szerinti támogatási szerződés,
g) a támogatás igénybevételére jogosult szervezet az Országos Bírósági Hivatal vagy a céginformációs szolgálat által kiadott, elektronikus aláírással ellátott igazolás benyújtásával igazolja, hogy az igazolás és a támogatási igazolás iránti kérelme benyújtását megelőző, az előírt benyújtási határidők figyelembevételével legutóbbi évre vonatkozó beszámolójának közzétételre történő megküldési kötelezettségét teljesítette, és
h) az igazolás és a támogatási igazolás kiállítása iránti kérelemhez csatolásra kerül a támogatás igénybevételére jogosult szervezet vezetőjének nyilatkozata arról, hogy a jogszabály által előírt számviteli szabályzatokkal a támogatás igénybevételére jogosult szervezet rendelkezik,
i) a támogatás igénybevételére jogosult szervezet eleget tett a 11. § (2) bekezdésében rögzített jelentéstételi kötelezettségének."
(2) Az R. 6. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:
"(1b) Ha az (1) bekezdés g) pontjában foglaltak igazolása egy korábbi, az igazolás és a támogatási igazolás kiállítása iránti kérelem benyújtását megelőző eljárásban megtörtént, és időközben a támogatás igénybevételére jogosult szervezet újabb gazdasági évére vonatkozó beszámolójának közzétételre történő megküldési kötelezettségének határideje még nem járt le, az (1) bekezdés g) pontjában foglaltakat nem kell újból igazolni."
5. § Az R. 10. § (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1a) Ha a támogatott szervezet ellen végrehajtási eljárás, csődeljárás, felszámolási eljárás, végelszámolási eljárás, kényszer-végelszámolási, kényszertörlési vagy egyéb olyan eljárás került elrendelésre, amely a támogatott szervezet jóváhagyott sportfejlesztési programjában foglalt kötelezettségek teljesítését veszélyezteti, illetve meghiúsítja, vagy a támogatott szervezet vonatkozásában az Állami Számvevőszék az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. törvény 31/A. §-a szerinti vagyonmegóvási intézkedéssel illetékes hatósághoz vagy szervezethez fordult, a támogatott szervezet
a) csődeljárás, felszámolási eljárás és az Állami Számvevőszék intézkedése esetén haladéktalanul,
b) egyéb esetben az eljárást elrendelő végzés kézbesítésétől számított 8 napon belül
köteles e tényről írásban tájékoztatni az ellenőrző szervezetet."
6. § (1) Az R. 11. § (1) és (1a) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A támogatás, a sportfejlesztési program megvalósítását biztosító saját forrás, valamint a támogatási szerződés keretében nyújtott kiegészítő sportfejlesztési támogatás összegének felhasználásáról történő elszámolást - a (2) bekezdésben foglaltakra is figyelemmel és a 14. § (13) bekezdésében foglaltak kivételével - minden évben, a támogatási időszak lezárultát követően legkésőbb szeptember 30. napjáig, az (5) bekezdésben foglaltak szerint záradékolt számviteli bizonylatokkal alátámasztott módon, összesített elszámolási táblázattal és a pénzügyileg teljesült kiegészítő sportfejlesztési támogatásról szóló összesítő táblázattal együttesen kell az ellenőrző szervezethez benyújtani. Az elszámolást - a 9. § (2) bekezdésében meghatározott továbbadott támogatás esetén is - a támogatott szervezet nyújtja be az ellenőrző szervezethez. A támogatás felhasználását igazoló szöveges, szakmai beszámolóhoz az összesített elszámolási táblázatot is mellékelni kell.
(1a) A támogatott szervezet az elszámolása során az adott támogatási időszak végéig szerződés szerint teljesült, és legkésőbb az (1) bekezdés szerint, az elszámolás benyújtására nyitva álló határidőig - az elszámolás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napját megelőző benyújtás esetén a benyújtás napjáig - pénzügyileg teljesült költségekről számol el. A támogatott szervezet a meghosszabbításra vonatkozó jóváhagyó döntés alapján, az előző időszakban pénzügyileg nem teljesült, de jóváhagyott támogatási összeg és saját forrás erejéig a meghosszabbított időszakokban is elszámolhat a sportfejlesztési program célját biztosító feladatokra felhasznált, előző időszakokban kiállított számviteli bizonylatokkal is."
(2) Az R. 11. § (1c) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1c) A támogatott szervezet az elszámolása során azokat a költségeket is elszámolhatja, amelyek az e rendeletben meghatározott közreműködői feladatok ellátásával összefüggésben merültek fel, és az adott elszámolás elszámolási határidőn belül történő benyújtásának napjáig szerződés szerint és pénzügyileg is teljesültek."
(3) Az R. 11. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) Ha a támogatott szervezet az (1) és (2) bekezdés szerinti határidőben nem nyújtotta be az elszámolását vagy az előrehaladási jelentését, az ellenőrző szervezet egy alkalommal felhívja a támogatott szervezetet az elszámolásnak vagy az előrehaladási jelentésnek a felhívás kézbesítésétől számított 8 napon belül történő benyújtására."
(4) Az R. 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A támogatott szervezet a támogatási időszakban keletkezett támogatásból, támogatási szerződés keretében nyújtott kiegészítő sportfejlesztési támogatásból, valamint a sportfejlesztési program megvalósítását biztosító saját forrás összegéből finanszírozott költségekről, ráfordításokról kiállított számlákkal, illetve más, hitelt érdemlő számviteli bizonylatokkal - a (4a) és a 14. § (13) bekezdésében meghatározott kivétellel - tételesen köteles elszámolni. Amennyiben a támogatott szervezet a 4. § (5) bekezdése szerint jóváhagyott sportfejlesztési program megvalósítását kezdi meg, a sportfejlesztési program jóváhagyásáról rendelkező döntés véglegessé válásától kezdődően a támogatási időszak kezdetéig pénzügyileg teljesült támogatásokkal, támogatási szerződés keretében nyújtott kiegészítő sportfejlesztési támogatásokkal, valamint a sportfejlesztési program megvalósítását biztosító saját forrás összegével is köteles elszámolni. Amennyiben a támogatott szervezet a sportfejlesztési program megvalósítását befejezte, az állami adóhatóság által a sportfejlesztési program megvalósítására nyitva álló határidő utolsó napját követően, de az elszámolás benyújtásáig átutalt támogatás összegével is köteles elszámolni."
7. § (1) Az R. 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az igazolás és a támogatási igazolás alapján nyújtott támogatás, kiegészítő sportfejlesztési támogatás, valamint a sportfejlesztési program megvalósítását biztosító saját forrás felhasználásának szakmai ellenőrzésére az ellenőrző szervezet jogosult. Az ellenőrző szervezet a szakmai ellenőrzés keretében a támogatásból, támogatási szerződés keretében nyújtott kiegészítő sportfejlesztési támogatásból, valamint az ahhoz kapcsolódó saját forrásokból megvalósuló programok dokumentációjába betekinthet, valamint a döntése előkészítése érdekében a 11. § (4) bekezdése szerinti eredeti dokumentációt bekérheti. Ennek érdekében a támogatott szervezet az iratokat az igazolás vagy támogatási igazolás kiállításától számított 10 évig megőrzi, ellenőrzés esetén azt rendelkezésre bocsátja, és az ellenőrzés során együttműködik az ellenőrző szervezettel, az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást az ellenőrző szervezet részére megadja. Amennyiben egy sportfejlesztési program vonatkozásában egy vagy több igazolás és egy vagy több támogatási igazolás is kiállításra kerül, az iratok őrzésére megállapított 10 évet a kiállított igazolások és támogatási igazolások közül a legkésőbb kiállított irat keltétől kell számítani."
(2) Az R. 12. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Ha az (1) bekezdésben megállapított iratőrzési kötelezettség határidejének lejártakor utóellenőrzés van folyamatban, a támogatott szervezet az utóellenőrzés lezárulásáig köteles az iratokat megőrizni, azokat rendelkezésre bocsátani, továbbá az ellenőrző szervezettel együttműködni, részére az utóellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni."
8. § (1) Az R. 14. §-a a következő (4f) bekezdéssel egészül ki:
"(4f) A sportfejlesztési program meghosszabbítására irányuló kérelmekhez csatolni kell
a) az Országos Bírósági Hivatal vagy a céginformációs szolgálat által kiadott, elektronikus aláírással ellátott igazolást arról, hogy a támogatott szervezet a sportfejlesztési program meghosszabbítása iránti kérelme benyújtását megelőző, az előírt benyújtási határidők figyelembevételével legutóbbi évre vonatkozó beszámolójának közzétételre történő megküldési kötelezettségét teljesítette, továbbá
b) a támogatott szervezet vezetőjének nyilatkozatát arról, hogy a jogszabály által előírt számviteli szabályzatokkal a támogatott szervezet rendelkezik."
(2) Az R. 14. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) Ha a fel nem használt támogatás összege a jóváhagyott sportfejlesztési program megvalósítását biztosító támogatási időszak során támogatási jogcímenként a pénzügyileg teljesített igazolások vagy támogatási igazolások összértékének 20 százalékát meghaladja, úgy a 20 százalékos mértéken felül fel nem használt támogatást - a (9) és (10) bekezdésben meghatározott kivétellel - a támogatott szervezet a jegybanki alapkamattal növelt összegben köteles befizetni az állam részére a (7) bekezdésben meghatározottak szerint. Ha a sportfejlesztési program vagy annak tárgyi eszköz beruházás, felújítás jogcímen meghatározott elemei részben vagy egészben elutasításra kerültek, vagy az érintett támogatott szervezet a sportfejlesztési programjáról részben vagy egészben lemond, és a 10. § (1a) bekezdésében foglalt esetekben a támogatott szervezet az ugyanazon bekezdésben rögzített tájékoztatási kötelezettségének határidőben eleget tett, az utófinanszírozással megvalósuló támogatások esetén az ellenőrző szervezet a jegybanki alapkamatot elengedheti."
9. § (1) Az R. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Ha az ellenőrző szervezet ellenőrzési tevékenysége során - ideértve a helyszíni ellenőrzést is - azt állapítja meg, hogy
a) a támogatott szervezet által benyújtott elszámolás alapján a támogatás felhasználása során a támogatott szervezet eltért a jóváhagyott sportfejlesztési programban foglaltaktól, és neki felróható módon nem teljesítette a sportfejlesztési programban vállalt kötelezettségeket vagy azok egy részét,
b) a támogatott szervezet által benyújtott elszámolás nem támasztja alá az igénybe vett támogatás, kiegészítő sportfejlesztési támogatás e rendelet szerinti szabályszerű felhasználását, vagy
c) a támogatott szervezet a 11. § (1) bekezdése szerinti határidőben és az elszámolás benyújtására történő felhívásban megállapított határidőben sem nyújtotta be az elszámolását,
a támogatott szervezet a jogosulatlanul igénybe vett - jegybanki alapkamattal növelt összegű - támogatást, kiegészítő sportfejlesztési támogatást 50%-os mértékkel növelt összegben köteles az állam részére a 14. § (7) bekezdésében foglaltak szerint befizetni."
(2) Az R. 15. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az ellenőrző szervezet a támogatott szervezetet
a) az (1) bekezdés alapján szabálytalanul igénybe vett támogatás, kiegészítő sportfejlesztési támogatás esetén a támogatás, kiegészítő sportfejlesztési támogatás egészének vagy a nem szabályszerűen felhasznált arányos részének (1) bekezdés szerinti befizetésre kötelezés határidejének,
b) a 10. § (1a) bekezdésében foglalt tájékoztatási kötelezettség teljesítésének elmulasztása esetén a tájékoztatási kötelezettség teljesítési határidejének
eredménytelen elteltétől számított legfeljebb 3 évig az e rendelet szerinti támogatásból kizárhatja. Az ellenőrző szervezet a kizárás tényét a honlapján közzéteszi."
10. § Az R. 15/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés c) pont cb), cd) és cf) alpontjában meghatározott jogcímekre nyújtott támogatás és az olyan támogatásra jogosult szervezet támogatása esetén, amely vonatkozásában a támogatás a Tao. tv. 30/I. §-a alapján az Európai Bizottságnak a Tao. tv. 30/I. § (1) bekezdésében rögzített határozatai vagy a 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, a Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés a) pont ac) és ag) alpontjában, b) pont bd), bf) és bg) alpontjában, továbbá d) pont dc), de) és dg) alpontjában meghatározott jogcímek szerinti, egyenként 100 ezer eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatásokról a jóváhagyást végző szervezet adatot köteles szolgáltatni az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke, illetve az Európai Bizottságnak az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (3) bekezdés a) vagy c) pontja szerinti egyedi határozata szerinti közzététel céljából."
11. § Az R. 15/C. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"15/C. § (1) Utóellenőrzés keretében a sportfejlesztési program részben vagy egészben történt megvalósulásának utólagos ellenőrzésére - ideértve a sportfejlesztési program jóváhagyását, a támogatási igazolás kiállítását, a jóváhagyott sportfejlesztési program megvalósítását, a támogatások, kiegészítő sportfejlesztési támogatások, a kamatozó tartalék és a sportfejlesztési program megvalósítását biztosító saját forrás összege felhasználásának ellenőrzését - kerülhet sor.
(2) A sportpolitikáért felelős miniszter az utóellenőrzés lefolytatását hivatalból elrendelheti, ha az Stv. 51. § (2) bekezdés g) pont gd) alpontja szerint meghatározott feladataival összefüggésben saját hatáskörben olyan tényt, körülményt tár fel, amely az általa lefolytatott ellenőrzés megállapításainak megváltoztatását eredményezheti. Az utóellenőrzés lefolytatását elrendelő döntésben meg kell határozni az utóellenőrzés lefolytatásának kezdő időpontját.
(3) A sportpolitikáért felelős miniszter a szakszövetséget utóellenőrzés lefolytatására hívja fel, ha a szakszövetség - az Stv. 22. § (2) bekezdés f) pont ff) alpontja szerint meghatározott feladataival összefüggésben - olyan tényt, körülményt tár fel, amely a szakszövetség által lefolytatott ellenőrzés megállapításainak megváltoztatását eredményezheti. Az utóellenőrzés lefolytatására történő felhívásban meg kell határozni az utóellenőrzés lefolytatásának kezdő időpontját.
(4) A támogatott szervezet az elszámolást lezáró értesítés kézbesítésétől számított 30 napos jogvesztő határidőn belül utóellenőrzés iránti kérelmet nyújthat be az elszámolást lezáró értesítést kibocsátó szervezethez olyan, a támogatott szervezeten kívül álló, a támogatott szervezetnek fel nem róható okból bekövetkezett, az elszámoláshoz közvetlenül kapcsolódó tény, körülmény bemutatásával, amely az ellenőrző szervezet ellenőrzése megállapításainak megváltoztatását eredményezheti.
(5) A támogatott szervezetnek a kérelemben előadott tényeket, körülményeket alátámasztó és igazoló dokumentumokat kérelméhez csatolnia kell.
(6) A (4) bekezdésben meghatározott kérelem benyújtásával egyidejűleg - ha ennek feltételei fennállnak - a támogatott szervezetnek pótolnia kell az elmulasztott cselekményt is.
(7) A (6) bekezdés alapján a 11. § (1) bekezdése szerinti elszámolás, valamint a 11. § (2) bekezdése szerinti előrehaladási jelentés elmulasztott benyújtása nem pótolható.
(8) Amennyiben az elszámolást lezáró értesítést kibocsátó szervezet nem azonos az ellenőrző szervezettel, az elszámolást lezáró értesítést kibocsátó szervezet az utóellenőrzés iránti kérelmet - annak összes mellékletével együtt - haladéktalanul megküldi az ellenőrző szervezetnek.
(9) Az ellenőrző szervezet a támogatott szervezet utóellenőrzés iránti kérelmének beérkezésétől számított 60 napon belül dönt az utóellenőrzés lefolytatásának szükségességéről. Ha az ellenőrző szervezet az utóellenőrzés lefolytatásának szükségességét megállapító döntést hoz, döntésében köteles meghatározni az utóellenőrzés lefolytatásának kezdő időpontját.
(10) Az utóellenőrzés lefolytatását elrendelő döntésnek, az utóellenőrzés lefolytatására történő felhívásnak, valamint az utóellenőrzés lefolytatásának szükségességét megállapító döntésnek halasztó hatálya van az utóellenőrzéssel érintett, visszafizetési kötelezettséget megállapító döntésre. A szakszövetség az általa meghozott, az utóellenőrzés lefolytatásának szükségességét megállapító döntésről 8 napon belül értesíti a sportpolitikáért felelős minisztert.
(11) Az utóellenőrzés lefolytatásának szükségességét vizsgáló eljárásban és az utóellenőrzés során egy alkalommal 5 munkanapos határidő tűzésével kerülhet sor hiánypótlásra.
(12) Az utóellenőrzés lefolytatása során az ellenőrző szervezet a (13) és (14) bekezdés szerinti döntését az utóellenőrzés elrendeléséről szóló döntésben megállapított határidőtől számított 180 napon belül hozza meg.
(13) A sportpolitikáért felelős miniszter a (2) és (4) bekezdés szerint lefolytatott utóellenőrzés megállapításai alapján az elszámolás ellenőrzésének megállapításait módosítja vagy hatályában fenntartja.
(14) A szakszövetség a (3) és (4) bekezdés szerint lefolytatott utóellenőrzés megállapításai alapján az elszámolás ellenőrzésének megállapításait vagy az összesítő elszámolást módosítja vagy hatályában fenntartja. Az összesítő elszámolás módosítása esetén a szakszövetség az Stv. 22. § (2) bekezdés f) pont ff) alpontja szerint jár el. Az összesítő elszámolás módosítása vagy hatályában való fenntartása esetén a szakszövetség erről 8 napon belül tájékoztatja a sportpolitikáért felelős minisztert.
(15) Az utóellenőrzésre a 12. §-ban, valamint a 13. § (4)-(4a) bekezdésében foglaltakat megfelelően alkalmazni kell."
12. § Az R. 15/D. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az egy projekthez több forrásból igénybe vett összes állami támogatás - függetlenül attól, hogy annak finanszírozása uniós, országos, regionális vagy helyi forrásból történik - mértéke nem haladhatja meg az irányadó uniós állami támogatási szabályokban meghatározott támogatási intenzitást vagy támogatási összeget."
13. § (1) Az R. 15/F. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés c) pont cf) alpontja szerinti és az olyan támogatásra jogosult szervezet támogatása esetén, amely vonatkozásában a támogatás a Tao. tv. 30/I. § (3) bekezdése alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, a Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés a) pont ag) alpontja, b) pont bg) alpontja és d) pont dg) alpontja szerinti jogcímekre nyújtott támogatás a 651/2014/EU bizottsági rendelet 55. cikkével összhangban működési támogatásként (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: működési támogatás) nyújtható."
(2) Az R. 15/F. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A működési támogatás összege nem haladhatja meg a Tao. tv. 22/C. § (4) bekezdés f) pontjában meghatározott mértéket és összeget."
14. § (1) Az R. 15/G. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A Tao. tv. 22/C. § (1) bekezdés c) pont ce) alpontjában meghatározott csekély összegű támogatás (e § alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet rendelkezéseivel összhangban nyújtható.
(2) A támogatott szervezet, a támogatás végső kedvezményezettje és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, bármely három évből álló időszakban Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatás bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 300 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését."
(2) Az R. 15/G. § (4)-(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A támogatás - az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével - más csekély összegű támogatással a (2) bekezdésben meghatározott értékhatárig halmozható.
(5) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottságnak a Tao. tv. 30/I. § (1) bekezdésében rögzített határozataiban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget.
(6) A támogatott szervezetnek, a támogatás végső kedvezményezettjének az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdése figyelembevételével - az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon - nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző három év (háromszor háromszázhatvanöt nap) során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
(7) A jóváhagyást végző szervezet a támogatott szervezet vagy a támogatás végső kedvezményezettje részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás bruttó támogatási egyenértékben kifejezett összegéről és arról, hogy az csekély összegűnek minősül, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2831 bizottsági rendeletre."
15. § Az R. 16. §-a a következő (44)-(50) bekezdéssel egészül ki:
"(44) E rendeletnek a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 398/2024. (XII. 16.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr17.) megállapított
a) 2. § (1) bekezdés 9. pont g) alpontját, 10. § (1a) bekezdését, 11. § (1c) és (4) bekezdését, 12. § (1) és (1a) bekezdését, 14. § (8) bekezdését, valamint 15/C. § (1)-(6) és (8)-(15) bekezdését a Módr17. hatálybalépésekor folyamatban lévő sportfejlesztési programok megvalósítása és ellenőrzése során,
b) 3/A. és 3/B. §-át a Módr17. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell.
(45) E rendeletnek a Módr17.-tel megállapított 2. § (1) bekezdés 20. pontját, (3) és (3e)-(3h) bekezdését, 4. § (1)-(1b) bekezdését, 11. § (1), (1a) és (3a) bekezdését, valamint 15. § (1) és (2) bekezdését első alkalommal a 2025-2026-os támogatási időszakra jóváhagyott sportfejlesztési programokra vonatkozóan kell alkalmazni.
(46) E rendeletnek a Módr17.-tel megállapított 15/C. § (7) bekezdését a 2025. január 1-jét követően indult utóellenőrzések során kell alkalmazni.
(47) E rendeletnek a Módr17.-tel megállapított 15/G. § (1)-(2) és (4)-(7) bekezdését 2024. július 1. napjától kell alkalmazni.
(48) A 2016-2017-es támogatási időszak azon sportfejlesztési programjai esetében, amelyek a Módr17. hatálybalépésekor e rendeletnek a Módr16.-tal megállapított 14. § (4d) bekezdése alapján a jóváhagyó szervezet véglegessé vált döntésével jóváhagyott hosszabbított támogatási időszakkal rendelkeznek, a hetedik hosszabbított támogatási időszak - a 2. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározottaktól eltérően - a véglegessé vált, hosszabbítást jóváhagyó döntésben engedélyezett határidőig tartó időszakból, továbbá a Módr17. hatálybalépésétől számított 6 hónapos időszakból áll.
(49) A 2016-2017-es támogatási időszak azon sportfejlesztési programjai esetében, amelyek a Módr17. hatálybalépésekor e rendeletnek a Módr16.-tal megállapított 14. § (4d) bekezdése alapján engedélyezhető hosszabbított támogatási időszak iránti, a jóváhagyó szervezet által hozott, véglegessé vált döntéssel még el nem bírált kérelemmel rendelkeznek, a hetedik hosszabbított támogatási időszak - a 2. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározottaktól eltérően - a hetedik hosszabbított támogatási kérelmet jóváhagyó döntés keltétől számított egyéves időszak.
(50) A (48) és (49) bekezdésben meghatározott sportfejlesztési programok esetében a (48) és (49) bekezdés szerinti hetedik hosszabbított támogatási időszakra vonatkozó elszámolást - a 11. § (1) bekezdésében meghatározott módon - a (48) és (49) bekezdés szerinti hetedik hosszabbított támogatási időszak lezárultát követő 30 napon belül kell benyújtani az ellenőrző szervezethez."
16. § Az R.
a) 2. § (1) bekezdés 17. pontjában a "2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 1407/2013/EU bizottsági rendelet)" szövegrész helyébe a "2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet [a továbbiakban: (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet]" szöveg,
b) 2. § (3) bekezdés a) pontjában az "az 1 000 000" szövegrész helyébe az "a 2 000 000" szöveg,
c) 2. § (3) bekezdés b) pontjában a "2 000 000" szövegrész helyébe a "3 000 000" szöveg, az "1 000 000" szövegrész helyébe az "1 500 000" szöveg, az "500 000" szövegrész helyébe az "1 000 000" szöveg,
d) 7. § (2a) bekezdésében a "2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezethez" szövegrész helyébe az "ellenőrző szervezethez" szöveg, az "a 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet" szövegrész helyébe az "az ellenőrző szervezet" szöveg,
e) 10. § (8) bekezdésében az "a 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezetet" szövegrész helyébe az "az ellenőrző szervezetet" szöveg,
f) 11. § (3) bekezdésében, 13. § (2), (4) és (4a) bekezdésében, valamint 14. § (13) bekezdésében az "a 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet" szövegrész helyébe az "az ellenőrző szervezet" szöveg,
g) 11. § (4b) bekezdésében a "(4a) pont" szövegrész helyébe a "(4a) bekezdés" szöveg,
h) 11. § (7) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, valamint 14. § (14) bekezdésében az "A 2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes ellenőrző szervezet" szövegrész helyébe az "Az ellenőrző szervezet" szöveg,
i) 14. § (4b) bekezdésében a "négy munkanapon" szövegrész helyébe az "öt munkanapon" szöveg,
j) 15/D. § (7) bekezdésében a "2024." szövegrész helyébe a "2031." szöveg,
k) 21. § b) pontjában a "2013. december 18-i 1407/2013/EU bizottsági rendelet (HL L 352., 2013.12.24.,1. o.)" szövegrész helyébe a "2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet (HL L, 2023.12.15.)" szöveg
lép.
17. § (1) Hatályát veszti az R.
a) 2. § (1) bekezdés 3. pont nyitó szövegrészében, 4. pontjában, 9. pont nyitó szövegrészében, 11. pont nyitó szövegrészében, valamint 12. pont nyitó szövegrészében a "(több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén támogatási időszakokra lebontott)" szövegrész,
b) 2. § (1) bekezdés 5. pontjában a "több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program legfeljebb 4 összefüggő és egymás után következő támogatási időszakból állhat" szövegrész,
c) 2. § (1) bekezdés 6. pontjában az "az Stv. 15. § (2) bekezdés c) pontja alapján" szövegrész,
d) 2. § (3b) bekezdésében az "(1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes" szövegrész,
e) 2. § (6a) bekezdésében a " , valamint a Tao. tv. 22/C. § (1a) bekezdésében" szövegrész,
f) 2. § (6c) bekezdésében, 6. § (4) bekezdésében, 9. § (5) és (9) bekezdésében, 11. § (6) bekezdésében, 12. § (2) és (3) bekezdésében, valamint 14. § (2), (5)-(6a) és (8a) bekezdésében a "2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes" szövegrész,
g) 3. §-ában a "- több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén az igazolás és a támogatási igazolás iránti kérelem benyújtásának időpontjában fennálló támogatási időszakra -" szövegrész,
h) 4. § (1) bekezdésében a "- több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén támogatási időszakokra lebontva -" szövegrész,
i) 4. § (3) bekezdés c) pontjában a "- több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program esetén annak támogatási időszakokra lebontott változata -" szövegrész,
j) 10. § (2a) és (2b) bekezdése,
k) 11. § (1d) bekezdésében az "illetékes" szövegrész,
n) 14. § (12) bekezdésében a "- több támogatási időszakra szóló sportfejlesztési program megvalósítása esetén annak a támogatási időszakra vonatkozó részének -" szövegrész,
p) 16. § (3) és (17)-(20) bekezdése.
(2) Hatályukat vesztik az R. 11. § (2) és (4b) bekezdésében, 14. § (11) bekezdésében, valamint 15. § (1a) bekezdésében a "2. § (1) bekezdés 1. pontja szerint illetékes" szövegrészek.
18. § Ez a rendelet az egyes adótörvények módosításáról szóló 2024. évi LV. törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök