216/2025. (VII. 22.) Korm. rendelet
a digitális állammal összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról
[1] A mai digitalizált környezetben elengedhetetlen, hogy az állampolgárok az állammal kapcsolatos ügyeiket kényelmesen, egyszerűen és gyorsan intézhessék el. A fejlődés egyik legfontosabb eszköze az okostelefon, ezért a központi Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban már most is számos funkció érhető el. A digitális államhoz kapcsolódó kormányrendeletek módosításának célja a digitális szolgáltatásokkal kapcsolatos rendelkezések pontosítása, a szolgáltatás igénybevételével, nyújtásával kapcsolatos megfelelőségértékelési és más eljárások, valamint egyes részletes műszaki követelmények pontosítása.
[2] A Kormány
a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 47. § (1) bekezdés a) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím, a 4. alcím és az 1. melléklet tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
a 3. alcím tekintetében a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 198. § (1) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az 5. alcím tekintetében a Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2022. évi XXIV. törvény 252. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 6. alcím tekintetében a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló 2009. évi CXXXIII. törvény 13. § (1) bekezdés e) pont eb) alpontjában és 13. § (1) bekezdés f) pont fb) alpontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 7. alcím és a 2. melléklet tekintetében a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 113. § (1) bekezdés 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 8. alcím tekintetében a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 113. § (1) bekezdés 1., 3., 4., 8. és 21. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása
1. § A személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól szóló 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet] 17. alcím címe helyébe a következő alcím cím lép:
"17. A tanúsítvány közzététele"
2. § A 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet 18. alcím címe helyébe a következő alcím cím lép:
"18. A tanúsítvány felfüggesztése, visszavonása"
3. § Hatályát veszti a 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet
a) 50. § (2) bekezdés b) pont bc) alpontjában, 50. § (2a) bekezdés c) pontjában, valamint 50. § (3) bekezdés c) pontjában az "és a visszavonási jelszó" szövegrész,
2. Az okos város központi platformszolgáltatás létrehozásáról és működtetéséről szóló 252/2018. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása
4. § Hatályát veszti az okos város központi platformszolgáltatás létrehozásáról és működtetéséről szóló 252/2018. (XII. 17.) Korm. rendelet
a) 1. § 3. pontjában az "az IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság," szövegrész,
b) 3. § d) pontja,
c) 1. mellékletében foglalt táblázat 5. sora.
3. A Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsról, valamint a Digitális Kormányzati Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a kormányzati informatikai beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről szóló 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet módosítása
5. § A Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsról, valamint a Digitális Kormányzati Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a kormányzati informatikai beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről szóló 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(12) Alkalmazás esetén az egységes Állami Alkalmazás-fejlesztési Környezetről és az Állami Alkalmazás-katalógusról, valamint az egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: ÁAFK Kr.) hatálya alá tartozó szervezet esetében az ÁAFK Kr. szerinti fejlesztést támogató döntés, valamint a központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokról szóló 341/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet alapján a központi szolgáltató kötelező igénybevétele tárgyában hozott hatósági határozat nélkül nincs helye a 7. § (1) bekezdés b) pontja szerinti megküldésnek."
4. Az egységes Állami Alkalmazás-fejlesztési Környezetről és az Állami Alkalmazás-katalógusról, valamint az egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet módosítása
6. § (1) Az egységes Állami Alkalmazás-fejlesztési Környezetről és az Állami Alkalmazás-katalógusról, valamint az egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet] 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) E rendelet hatálya - a (2)-(4) bekezdésben foglalt eltérésekkel -
a) a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervek,
b) az a) pont szerinti költségvetési szerv irányítása vagy felügyelete alá tartozó központi, területi és helyi költségvetési szervek vagy intézmények,
c) a Kormány által alapított, illetve a Kormány vagy a Kormány tagja alapítói joggyakorlása alá tartozó alapítványok és közalapítványok,
d) - a Magyar Nemzeti Bank, valamint a Magyar Nemzeti Banknak a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 8:2. §-a szerinti többségi befolyása alatt álló és az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 42/A. § (1) bekezdése szerinti kivezetésre szánt állami vagyon körébe tartozó gazdasági társaság kivételével - azon gazdasági társaságok, amelyekben az állam a Ptk. 8:2. §-a szerinti többségi befolyást gyakorol, által kezdeményezett, a közfeladatok ellátása, támogatása vagy kiszolgálása érdekében szükséges, valamint az adott közfeladat ellátásához közvetetten kapcsolódó, a közfeladat ellátását nem önállóan biztosító, de azt közvetve támogató informatikai alkalmazásfejlesztésekre és alkalmazás-továbbfejlesztésekre terjed ki."
(2) A 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 2. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) E rendelet hatálya abban az esetben terjed ki az (1) bekezdés alá nem tartozó költségvetési szerv mint megrendelő szerv által kezdeményezett alkalmazásfejlesztésekre, ha a szerv vezetője az e rendeletben foglalt szolgáltatások igénybevételét a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaságnál (a továbbiakban: DMÜ) kezdeményezi."
7. § A 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
8. § A 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet
a) 1. § 16. pontjában az "az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.) 1. § 16. pontjában meghatározott" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény szerinti" szöveg,
b) 2. § (4) bekezdésében az "a nemzeti adatvagyon körébe tartozó állami nyilvántartások adatfeldolgozásának biztosításáról szóló 38/2011. (III. 22.) Korm. rendelet mellékletében" szövegrész helyébe az "a Nemzeti Adatvagyon Ügynökség feladatairól és az adathasznosítás-támogatási szolgáltatásokról szóló 250/2024. (VIII. 15.) Korm. rendelet 2. mellékletében" szöveg,
c) 2. § (6) bekezdésében a "(2) bekezdése" szövegrész helyébe az "(1a) bekezdése" szöveg
lép.
5. A Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság kijelöléséről és egyes feladatainak meghatározásáról, valamint a nemzeti informatikai és e-közigazgatási tevékenység összehangolt biztosításával összefüggő részletszabályokról szóló 307/2022. (VIII. 11.) Korm. rendelet módosítása
9. § A Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság kijelöléséről és egyes feladatainak meghatározásáról, valamint a nemzeti informatikai és e-közigazgatási tevékenység összehangolt biztosításával összefüggő részletszabályokról szóló 307/2022. (VIII. 11.) Korm. rendelet 10/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A DMÜ és az egyes állami tulajdonban álló gazdasági társaságok felett az államot megillető tulajdonosi jogok és kötelezettségek összességét gyakorló személyek kijelöléséről szóló miniszteri rendelet szerint a DMÜ tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaságok, valamint azok tulajdonosi joggyakorlása alatt álló gazdasági társaságok részére a működésükhöz szükséges informatikai szolgáltatásokat az IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság, valamint a Pro-M Professzionális Mobil és Hálózati Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban együtt: szolgáltató) is nyújthatja."
6. A minősített elektronikus aláírást és minősített elektronikus bélyegzőt létrehozó eszközök megfelelőségértékelési tevékenységére irányuló kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének különös szabályairól szóló 227/2023. (VI. 8.) Korm. rendelet módosítása
10. § A minősített elektronikus aláírást és minősített elektronikus bélyegzőt létrehozó eszközök megfelelőségértékelési tevékenységére irányuló kijelöléséről, valamint a kijelölt szervezetek tevékenységének különös szabályairól szóló 227/2023. (VI. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 227/2023. (VI. 8.) Korm. rendelet] 3. § (2) bekezdése a következő g) és h) ponttal egészül ki:
(A kérelmező szervezet alkalmassága és felkészültsége tekintetében a következő feltételeket kell vizsgálni:)
"g) a megfelelőségértékelő tevékenység végzéséhez szükséges szakmai folytonosság biztosítása érdekében rendelkezzen megfelelő számú tanúsítást végző személyzettel, amely esetében a munkaviszonyban álló alkalmazottak száma - ide nem értve a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban lévőket - eléri vagy meghaladja a két főt,
h) a megfelelőségértékelő szervezet alkalmazottai a legnagyobb szakmai önállósággal és műszaki hozzáértéssel legyenek képesek elvégezni azokat a feladatokat, amelyekre a tanúsító szervet kijelölték, és mentesek legyenek minden olyan, különösen pénzügyi nyomástól és ösztönzéstől, amely befolyásolhatná döntéseiket vagy bármely ellenőrzésük eredményét, különösen az ilyen eredményekben érdekelt személyek vagy csoportok részéről."
11. § A 227/2023. (VI. 8.) Korm. rendelet 4. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A kijelölési kérelem elutasítása esetén ismételt kijelölési kérelem az elutasító döntést követő egy éven belül nem nyújtható be."
12. § A 227/2023. (VI. 8.) Korm. rendelet 7. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A kijelölt tanúsító szervezetek kijelölést követő ellenőrzése során a 315/2009. (XII. 28.) Korm. rendelet 19-22. §-át is alkalmazni kell, azzal, hogy a bizalmi felügyelet kezdeményezi a kijelölő hatóságnál a kijelölési engedélyekkel kapcsolatos eljárások lefolytatását, és javaslatot tesz a kijelöléssel kapcsolatos döntések meghozatalára."
7. A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet módosítása
13. § A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Dápvhr.) 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
14. § A Dápvhr. 3. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
15. § A Dápvhr.
a) 51. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "dap.gov.hu honlapon" szövegrész helyébe a "honlapján" szöveg,
b) 53. § (5) bekezdésében az "a dap.gov.hu-n" szövegrész helyébe az "az 51. § (1) bekezdése szerinti honlapon" szöveg
lép.
8. A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet módosítása
16. § A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 42/B. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A (4) bekezdés szerinti tájékoztatás elektronikus információs rendszerek útján történik, közvetlen hozzáférés biztosításával."
17. § A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 43. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A költségvetési szervnek, köztestületnek, nonprofit szervezetnek vagy helyi önkormányzatnak minősülő együttműködő szervek, a köznevelési intézmények és fenntartóik, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar, a nemzetiségi önkormányzatok, valamint a költségvetési szervnek minősülő, adószámmal nem rendelkező gazdálkodó szervezetek, továbbá a közjegyzők és az önálló bírósági végrehajtók számára a hivatali tárhely létesítése és fenntartása díjmentes."
18. § A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 91. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Dáptv. 65. § (1) bekezdés b) pontja szerinti szervezet, valamint a Dáptv. 80. §-a szerinti szervezet a Dáptv. 80. § (2)-(6) bekezdésében a rá vonatkozóan nem említett szolgáltatások esetében, a piaci szereplők részére nyújtható központi állami szolgáltatást (a továbbiakban: PKASZ) e §-ban meghatározottak szerint igényelhet."
19. § A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet XIX. Fejezete a következő 138/A. §-sal egészül ki:
"138/A. § (1) A címképzésért felelős szerv - szükség szerint a közreműködő szerv igénybevételével - felülvizsgálja az illetékességi területén található, a központi címregiszter kialakításához szükséges adatellenőrzési feladatokról szóló 216/2014. (VIII. 28.) Korm. rendeletben foglaltak alapján elvégzett adatellenőrzés során "felülvizsgálandó" megjelöléssel ellátott címek megfelelését e rendelet előírásainak, és szükség esetén az érintett ingatlanok vonatkozásában a címkezelést lefolytatja. A címképzésért felelős szerv szükség esetén egyeztet az ingatlan azonosítása céljából az illetékes ingatlanügyi hatósággal az erre a célra rendszeresített elektronikus alkalmazás útján.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott felülvizsgálathoz a központi címregiszter működtetéséért felelős szerv a címképzésért felelős szerv részére erre a célra rendszeresített elektronikus úton biztosítja a címadatokat és a helyrajzi számot."
20. § A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 152. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:
"(14) Az elektronikus aláírás-ellenőrző alkalmazások 2025. december 1-jétől a közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltatótól induló bizalmi lánc helyett az eIDAS Rendelet 22. cikke szerinti bizalmi lista alapján ellenőrzik az elektronikus aláírások érvényességét."
21. § Hatályát veszti a digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 94. § a) pontja.
9. Záró rendelkezések
22. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 7. alcím és a 16-19. § 2025. szeptember 30-án lép hatályba.
(3) A 20. § és a 21. § 2025. december 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 216/2025. (VII. 22.) Korm. rendelethez
1. A 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 1. melléklet 14. pontja helyébe a következő pont lép:
"14. Amennyiben az adott alkalmazás elektronikus dokumentumot állít elő, biztosítani kell, hogy a készített elektronikus dokumentum más szoftverrel is olvasható, illetve szerkeszthető legyen. A dokumentum elektronikus előállítására a digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 21. alcímében a dokumentumformátumokra vonatkozó rendelkezések az irányadóak."
2. A 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 1. melléklet 2. pontja helyébe a következő pont lép:
"2. A fejlesztésekbe be kell építeni az ÁAFK által biztosított, a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény szerinti támogató szolgáltatások és a digitális állampolgárság szolgáltatások (keretszolgáltatások) komponensek használatát."
3. A 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 1. melléklet 3. pontja helyébe a következő pont lép:
"3. A fejlesztések eredménytermékeiben kötelezően biztosítani kell a támogató szolgáltatások és a digitális állampolgárság szolgáltatások (keretszolgáltatások) igénybevételét, az általuk lefedett szolgáltatási elemekre és funkciókra egyéb megoldások nem alakíthatóak ki a fejlesztett alkalmazásokban."
2. melléklet a 216/2025. (VII. 22.) Korm. rendelethez
A Dápvhr. 1. melléklete a következő 2.1.4. ponttal egészül ki:
"2.1.4. állampolgárság"
3. melléklet a 216/2025. (VII. 22.) Korm. rendelethez
A Dápvhr. 3. melléklete a következő 2. és 3. ponttal egészül ki:
"2. A 23/D. § (2) bekezdése szerinti, a felhasználó hozzájárulása alapján az úti okmány nyilvántartásból információátadási szolgáltatás útján átadható adatok:
2.1. viselt név,
2.2. születési név,
2.3. születési hely, születési idő,
2.4. neme adat,
2.5. állampolgárság,
2.6. arckép,
2.7. aláírás,
2.8. nemzetiségi név,
2.9. úti okmány adatok.
3. A 23/D. § (2) bekezdése szerinti, a felhasználó hozzájárulása alapján a közúti közlekedési nyilvántartás engedély-nyilvántartásából információátadási szolgáltatás útján átadható adatok:
3.1. viselt név,
3.2. születési név,
3.3. születési hely, születési idő,
3.4. állampolgárság,
3.5. arckép,
3.6. aláírás,
3.7. vezetői engedély okmány adatok."