Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelet

energetikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról

[1] Az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendelet 3m. cikkében határozta meg az Oroszországból származó nyersolajés kőolajtermékek vásárlására, behozatalára és átadására vonatkozó tilalmat.

[2] A tilalom alól a tengerparttal nem rendelkező országok felmentést kaptak, azonban ezen tagállamok vállalatai sem értékesíthetik tovább az Oroszországból származó nyersolajból készült kőolajtermékeket, de a regionális ellátásbiztonság fenntartása érdekében magyar kezdeményezésre született meg a tömegmérleg elvének alkalmazása.

[3] A hazai jogba a szankciós rendelkezések átültetését a veszélyhelyzet során az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet eltérő alkalmazásáról szóló 9/2023. (I. 17.) Korm. rendelet valósította meg, amely előírta a jelentéstételi kötelezettséget a kőolajtermék-előállítók és a kőolajtermék-kereskedők részére a tárgyévet megelőzően az előzetes tervről, a tárgyévben a változásokról, valamint a tárgyévet követően az állami adó- és vámhatóság felé.

[4] A szankciós rendszer végrehajtása szempontjából kiemelt célunk a Bizottsággal való együttműködés a veszélyhelyzeti időszak lezárultát követően is.

[5] A kormányrendelet módosításának célja olyan, további veszélyhelyzeti kormányrendeletekben foglalt szabályok beépítése a szabályozásba, amelyek gyakorlati alkalmazása túlmutat veszélyhelyzeti jellegükön, így indokolt azokat normál jogrendben szabályozni.

[6] A Kormány

a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (1) bekezdés 4., 6., 23., 30., 33. és 50. pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (1) bekezdés 7., 24., 26-27. és 29. pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 3. és az 5. alcím, valamint a 2. melléklet tekintetében a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 132. § 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím, valamint a 3. és a 4. melléklet tekintetében az európai uniós csatlakozással összefüggő egyes törvénymódosításokról, törvényi rendelkezések hatályon kívül helyezéséről, valamint egyes törvényi rendelkezések megállapításáról szóló 2004. évi XXIX. törvény 140/E. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet módosítása

1. § (1) A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vet. Vhr.) 5. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Ha az elszámolási időszak során a vételezett és betáplált villamosenergia-mennyiségek szaldója alapján elosztó hálózatba történő villamos energia betáplálás áll fenn, akkor a betáplált villamos energia elszámolása a háztartási méretű kiserőmű üzemeltetőjét mint felhasználót ellátó

a) villamosenergia-kereskedő által az üzemeltető mint felhasználó részére a villamosenergia-vásárlási szerződés alapján értékesített villamos energia átlagos termékárán történik,

b) az a) pontban foglaltaktól eltérően az egyetemes szolgáltató által az üzemeltető mint felhasználó részére értékesített villamos energiának a villamos energia egyetemes szolgáltatás árképzéséről szóló miniszteri rendeletben meghatározott egyetemes szolgáltatási árán történik, az alkalmazott árszabás egységárára figyelemmel."

(2) A Vet. Vhr. 5. §-a a következő (6a)-(6r) bekezdéssel egészül ki:

"(6a) A villamosenergia-rendszer jelentős zavarának elkerülése érdekében a (4)-(6) bekezdésben foglaltak az új csatlakoztatások tekintetében korlátozhatók úgy, hogy háztartási méretű kiserőművek által termelt villamos energiának a közcélú hálózatba történő betáplálásának lehetősége ideiglenesen felfüggesztésre kerül.

(6b) Az elosztó hálózati engedélyes megvizsgálja, és adatot szolgáltat a Hivatal és az átviteli rendszerirányító részére, hogy a háztartási méretű kiserőművek betáplálása szempontjából mely kisfeszültségű transzformátorok mely áramköreinek

a) zárolása vagy

b) zárolás alóli feloldása

indokolt.

(6c) A közcélú hálózati betáplálást korlátozó és az azt felfüggesztő műszaki megoldás szabályait az elosztói szabályzat tartalmazza azzal, hogy a korlátozó műszaki megoldás szabályainak meghatározása során a rugalmassági szolgáltatás igénybevételének lehetőségét is figyelembe kell venni.

(6d) Az elosztó hálózati engedélyes a (6b) bekezdés szerinti vizsgálat alapján tervet készít azokról az intézkedésekről, amelyek a kisfeszültségű transzformátor zárolásra javasolt áramköre zárolásának feloldásához szükségesek, és a tervet megküldi a Hivatalnak és az átviteli rendszerirányítónak. A terv tartalmazza az intézkedések leírását és végrehajtásának ütemezését. Az elosztó hálózati engedélyes a terv elkészítése során az infrastrukturális fejlesztések mellett az elosztói rugalmassági szolgáltatások és a rugalmas csatlakozási szerződések igénybevételének lehetőségét is megvizsgálja.

(6e) Az átviteli rendszerirányító az elosztó hálózati engedélyesek által szolgáltatott adatok és a villamosenergiarendszer egésze szempontjainak vizsgálata alapján megküldi a zárolás feloldására vonatkozó álláspontját a Hivatal részére.

(6f) A Hivatal a hálózati engedélyesek által a (6b), (6d) és (6e) bekezdés alapján megadott javaslatok alapján az elosztó hálózati engedélyes (6b) bekezdés szerinti javaslata kézhezvételétől számított harminc napon belül jelentést készít, amely tartalmazza a zárolt és zárolás alól feloldani javasolt áramköröket és

a) a zárolt áramkörök feloldásához szükséges intézkedések összefoglaló leírását, valamint

b) az intézkedések ütemezését.

(6g) A Hivatal a (6f) bekezdés szerinti jelentése alapján a (6f) bekezdés szerinti határidőig a honlapján elérhetővé teszi a zárolt és zárolás alól feloldott áramkörök listáját.

(6h) A háztartási méretű kiserőmű által termelt villamos energia közcélú hálózatba történő betáplálását az elosztó hálózati engedélyes engedélyezi a (6g) bekezdés szerinti honlap adatok alapján.

(6i) Az elosztó hálózati engedélyes a (6b) bekezdés szerinti vizsgálatot hathavonta elvégzi, majd haladéktalanul megküldi a Hivatalnak és az átviteli rendszerirányítónak.

(6j) Az átviteli rendszerirányító a (6e) bekezdés szerinti álláspontját az elosztó hálózati engedélyesek javaslatának kézhezvételét követő 10 napon belül megküldi a Hivatal részére.

(6k) Az elosztó hálózati engedélyes az adott áramkör (6j) bekezdés szerinti határidőt követő 90 napon belül tervet készít azokról az intézkedésekről, amelyek a kisfeszültségű transzformátor adott áramköre zárolásának feloldásához szükségesek, és a tervet tájékoztatásul megküldi a Hivatalnak. A terv tartalmazza az intézkedések leírását és végrehajtásának ütemezését. Az elosztó hálózati engedélyes a terv elkészítése során az infrastrukturális fejlesztések mellett az elosztói rugalmassági szolgáltatások és a rugalmas csatlakozási szerződések igénybevételének lehetőségét is megvizsgálja.

(6l) Ha a zárolt áramkörön végrehajtott intézkedést követően a Hivatal jelentése alapján a zárolt áramkör feloldásra kerül, akkor erről a hálózati engedélyes az adott áramkörre vonatkozóan korábban visszwatt védelemmel csatlakoztatott háztartási méretű kiserőmű felhasználóját és azt az igénybejelentőt, aki a bejelentett igényre adott érvényes ajánlattal vagy műszaki gazdasági tájékoztatóval rendelkezik, a feloldás időpontját követő harminc napon belül értesíti.

(6m) Ha az igénybejelentő a (6l) bekezdés szerinti értesítést követően kérelmet nyújt be az elosztó hálózati engedélyeshez, az elosztó hálózati engedélyes az elosztói szabályzatban rögzített feltételekkel biztosítja a közcélú hálózatra történő betáplálás lehetőségét a zárolás feloldását megalapozó hálózati műszaki feltételek figyelembevételével. A hálózati csatlakozási szerződés módosítására az ellátási szabályzatok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(6n) Azon háztartási méretű kiserőmű esetén, amely megfelel az (5) bekezdés a) vagy b) pontjában foglalt feltételeknek, de az üzembe helyezés időpontjában a veszélyhelyzet idején a háztartási méretű kiserőművek közcélú hálózatba történő feltáplálásának kérdéseiről szóló 413/2022. (X. 26.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése szerinti ideiglenes felfüggesztés hatálya alatt áll vagy állt, a villamosenergia-kereskedő által alkalmazandó szaldóelszámolásra irányadó 10 éves időszak kezdő időpontja a (6l) bekezdés alapján a hálózati engedélyes által kiadott értesítés időpontjával egyezik meg.

(6o) Az elosztó hálózati engedélyes a kisfeszültségű transzformátorok zárolt áramköreire vonatkozóan és a (6k) bekezdés szerinti tervről háromhavonta adatot szolgáltat a Hivatal számára.

(6p) A Hivatal a (6o) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján hat havonta tájékoztatja az energiapolitikáért felelős minisztert a zárolt áramkörök számáról és a zárolás feloldása érdekében tervezett intézkedések végrehajtásáról és ütemezésükről.

(6q) A Hivatal az elosztó hálózati engedélyes kisfeszültségű transzformátorok zárolt áramköreire vonatkozóan adott adatszolgáltatásában foglalt beavatkozások indokoltságát, ütemezését a terv bekérésével mintavételezéssel ellenőrzi. Az ellenőrzés eredményéről hathavonta tájékoztatja az energiapolitikáért felelős minisztert.

(6r) A kisfeszültségű transzformátor áramkörének zárolásához szükséges transzparens, objektív műszaki feltételeket és modellezési módszertant az elosztói szabályzat határozza meg. Az elosztói szabályzatba foglalt rendelkezések kiterjednek az egyes áramkörök zárolására vonatkozó javaslat kialakítása során figyelembe veendő szempontokra és a szempontok figyelembevételének módjára. Az egyes áramkörök zárolására vonatkozó javaslat kialakítása során figyelembe kell venni

a) a mérés eredményeit,

b) a zároláshoz szükséges küszöbértéket,

c) a panaszbejelentések figyelembevételének módját és

d) a rugalmassági szolgáltatás igénybevételének vizsgálatát."

2. § A Vet. Vhr. a 13/I. §-t követően a következő alcímmel egészül ki:

"(A VET 39. §-ához)

A háztartási méretű kiserőművek hálózati csatlakozásának elősegítése és a mikrogridek

13/J. § (1) Az 5. §-ban és a 2. számú mellékletben foglaltaktól eltérően legfeljebb 10,8 kVA csatlakozási teljesítményű háztartási méretű kiserőmű esetén - amennyiben a termelő berendezés teljesítménye nem haladja meg a fogyasztási helyen az igény benyújtásakor meglévő rendelkezésre álló teljesítményt, és ha az igénybejelentő az igénybejelentést az elosztó hálózati engedélyes erre kijelölt elektronikus felületén nyújtotta be - a helyszíni felülvizsgálatot nem igénylő csatlakozási igényekre vonatkozó eljárási szabályokat kell alkalmazni. A hálózati engedélyes a legfeljebb 10,8 kVA csatlakozási teljesítményű háztartási méretű kiserőmű csatlakoztatására vonatkozó műszaki tervet három munkanapon belül elbírálja.

(2) A 10,8 kVA csatlakozási teljesítményt meghaladó, de legfeljebb 50 kVA csatlakozási teljesítményű háztartási méretű kiserőmű esetén - amennyiben a termelő berendezés teljesítménye nem haladja meg a fogyasztási helyen az igény benyújtásakor meglévő rendelkezésre álló teljesítményt - az igénybejelentő a hálózati engedélyes által kiadott műszaki-gazdasági tájékoztató alapján, a műszaki dokumentáció jóváhagyását megelőzően saját kockázatára megkezdheti a háztartási méretű kiserőmű telepítését és a háztartási méretű kiserőmű csatlakoztatásához szükséges átalakítások elvégzését a csatlakozási pontig, valamint a mérőszekrény kiépítését.

(3) Az igénybejelentő a (2) bekezdésben meghatározott háztartási méretű kiserőmű telepítésének befejezését és a csatlakozási dokumentáció elosztó hálózati engedélyes általi jóváhagyását követően a hálózati engedélyes felé megteszi a készre jelentésre vonatkozó bejelentést. A hálózati engedélyes a készre jelentést követő nyolc napon belül időpontot egyeztet az igénybejelentővel a helyszíni ellenőrzésre vonatkozóan, és - ha az igénybejelentő ettől eltérően nem kéri - harminc napon belül megtartja a helyszíni ellenőrzést.

(4) A háztartási méretű kiserőművek csatlakoztatásával és üzemeltetésével kapcsolatos további szabályokat az ellátási szabályzat és a hálózati engedélyes üzletszabályzata, a villamos energia értékesítés elszámolásával kapcsolatos további szabályokat a villamosenergia-kereskedő üzletszabályzata tartalmazza."

3. § A Vet. Vhr. 49. § (3) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A szabályzati bizottságban az érintett villamosenergia-ellátási szabályzatban meghatározottak szerint az átviteli rendszerirányítón kívül)

"c) a miniszter az általa delegált tag"

(útján vesznek részt szavazati joggal.)

4. § A Vet. Vhr. 50. § (3) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A szabályzati bizottságban az elosztói szabályzatban meghatározottak szerint az elosztókon kívül)

"c) a miniszter"

(az általuk kijelölt képviselőik útján vesznek részt szavazati joggal.)

5. § A Vet. Vhr. a következő 122. §-sal egészül ki:

"122. § (1) E rendeletnek az energetikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr2.) megállapított 5. § (6d) bekezdése szerinti tervet az elosztó hálózati engedélyes először 2026. január 1-jéig küldi meg a Hivatalnak."

6. § A Vet. Vhr. 1. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

7. § A Vet. Vhr. 50/A. § (2) bekezdésében a "bizottság a szervezett" szövegrésze helyébe a "bizottság, a miniszter és a szervezett" szöveg lép.

8. § Hatályát veszti a Vet. Vhr.

a) 27. §-át megelőzően a "(A VET 50. §-ához) Közszolgáltatási kötelezettség keretében villamosenergia-vételezésre jogosult szervezetek köre" alcíme,

b) 26/A. §-a.

2. A megújuló energiaforrásból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia kötelező átvételéről és átvételi áráról szóló 389/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

9. § A megújuló energiaforrásból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia kötelező átvételéről és átvételi áráról szóló 389/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a következő 5/A. §-sal egészül ki:

"5/A. § (1) A megújuló energiaforrásból termelt villamos energia kötelező átvételi és prémium típusú támogatásáról szóló rendelet szerinti prémium típusú támogatás szabályai szerinti elszámolásra váltó KÁT termelőre vonatkozó kötelező átvételi árak kivételével az átvételi ár meghatározása során az 5. számú melléklet szerinti éves indexálás módszere 2029. december 31-ig nem alkalmazható. Ezen időszakban a Hivatal a kötelező átvételi árakat a tárgyévet megelőző évre megállapított szinten állapítja meg és teszi közzé.

(2) Ha a Központi Statisztikai Hivatal által a tárgyévet megelőzően utoljára közzétett, a megelőző év azonos időszakához viszonyított aktuális (utolsó) éves fogyasztói árindex értéke az 1,06-ot eléri, a tárgyévre az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni."

3. A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet módosítása

10. § A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Get. Vhr.) 2. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

4. Az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet módosítása

11. § (1) Az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a a következő 4a. és 4b. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"4a. biomassza: a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvényben meghatározott biomassza és köztes termék;

4b. bioüzemanyag: a bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomasszából előállított tüzelőanyagok fenntarthatósági követelményeiről és igazolásáról szóló kormányrendeletben meghatározott bioüzemanyagnak minősülő termék;"

(2) Az R. 1. §-a a következő 8a-8e. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"8a. KN-kód: a vám- és a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, 1987. július 23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelet 1. melléklete szerinti Kombinált Nómenklatúrában meghatározott áruazonosító szám;

8b. kőolajtermék: a 2710 KN-kód alá tartozó termék;

8c. kőolajtermék-előállító: a 2022. január 1-jén hatályos Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere (TEÁOR'08) szerint a 19.20 Kőolaj-feldolgozás szakágazatba sorolt tevékenységet Magyarország területén végző személy;

8d. kőolajtermék-kereskedő: a 2022. január 1-jén hatályos Gazdasági Tevékenységek Egységes Osztályozási Rendszere (TEÁOR'08) szerint a 46 Nagykereskedelem (kivéve: jármű, motorkerékpár) ágazatba sorolt tevékenységet kőolajtermékkel Magyarország területén végző személy;

8e. nyersolaj: a 2709 KN-kód alá tartozó termék;"

12. § Az R. a következő 6/U. alcímmel egészül ki:

"6/U. Kőolajtermékekre vonatkozó különös szabályok

13/U. § (1) Az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendelet 3m. cikk (8) bekezdés harmadik albekezdése szerinti tilalomnak (a továbbiakban: tilalom) történő megfelelés érdekében a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a naptári évben kőolajterméket más tagállamba vagy harmadik országba - ide nem értve az Ukrajnába, valamint 2025. február 24-ét követően Szlovákiába szállított, átadott, értékesített mennyiséget - nem adhat át, nem szállíthat és más tagállam vagy harmadik ország vásárlója számára nem értékesíthet azt meghaladó mennyiségben, mint amilyen mennyiséget a naptári évben a (4) bekezdés szerinti tömegmérlegrendszerben nem az Oroszországi Föderációból 2022. június 3-át követően az Európai Unió területére szállított nyersolajból előállított kőolajtermékként tart nyilván.

(2) Ha a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő kőolajterméket más tagállamba vagy harmadik országba átad, szállít, vagy más tagállamban vagy harmadik országban lévő vásárló számára értékesít, az ezen alcímben foglaltaknak megfelelően igazolja a tilalomnak történő megfelelést, és megállapítja a tilalom alá nem eső kőolajtermék mennyiségét.

(3) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő

a) a különböző eredetű nyersolajat, biomasszát, bioüzemanyagot a feldolgozást megelőzően vagy a feldolgozás során összekeverheti, és

b) a különböző eredetű nyersolajból, biomasszából, bioüzemanyagból előállított félkész- és készterméket a feldolgozás során és a feldolgozást követően, valamint a tároláskor összekeverheti.

(4) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tilalomnak való megfelelés igazolása érdekében tömegmérlegrendszert alkalmaz, amely alapján

a) nyilvántartást vezet a feldolgozott nyersolaj mennyiségéről és eredetéről, a kőolajtermékbe bekevert, illetve az előállítás során felhasznált biomasszáról, bioüzemanyagról, valamint az előállított, beszerzett és értékesített kőolajtermékről,

b) az előállított és beszerzett kőolajtermékek összevont mennyiségéhez rendelten nyilvántartja, hogy az előállításukhoz felhasznált alapanyagból mekkora arányt képvisel az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott, illetve más nyersolaj, valamint a biomassza, bioüzemanyag, és

c) biztosítja, hogy egy naptári évben az értékesített kőolajtermékek összevont mennyisége az alapanyagként felhasznált nyersolaj, biomassza, bioüzemanyag tekintetében azonos jellemzőkkel kerüljön leírásra, és ugyanolyan arányban, mint a nyitókészlet és az előállított vagy beszerzett kőolajtermékek összege.

(5) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tömegmérlegrendszerben összevontan tarthatja nyilván a telephelyein tárolt, feldolgozott, előállított nyersolajat, biomasszát és bioüzemanyagot, valamint kőolajterméket.

(6) Az (1) bekezdés alkalmazásában a naptári évben nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék összevont mennyiségét a naptári évben a (4) bekezdés szerinti tömegmérlegrendszerben

a) kőolajtermék előállítása esetén a feldolgozott, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajnak és ilyen nyersolajból előállított kőolajterméknek, a feldolgozott biomasszának és a bekevert bioüzemanyagnak a naptári évben feldolgozott összes nyersolaj és biomassza, valamint bekevert bioüzemanyag mennyiségén belül képviselt arányának, vagy

b) a beszerzett, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajterméknek a naptári évben beszerzett összes kőolajtermék mennyiségén belül képviselt arányának

alkalmazásával és a kőolajtermékek nyitókészletének figyelembevételével kell meghatározni.

(7) Az (1) bekezdés alkalmazásában a biomasszából előállított kőolajtermék és a kőolajtermékhez kevert bioüzemanyag úgy tekintendő, mint amelyet nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból állítottak elő.

(8) A (6) bekezdés b) pontja szerinti esetben a naptári évben nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék mennyiségének meghatározása során a Magyarország területén kívül beszerzett és továbbértékesített kőolajtermék mennyiségét figyelmen kívül kell hagyni.

13/V. § (1) A tilalomnak történő megfelelés igazolása érdekében

a) a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig a 9. melléklet szerinti tartalommal jelentést tesz az állami adó- és vámhatóságnak a nyitókészletekről, a naptári évben feldolgozni tervezett nyersolajról, kőolajtermékről származás szerinti bontásban, továbbá a feldolgozni vagy bekeverni tervezett biomasszáról és bioüzemanyagról, az előállítani, beszerezni és értékesíteni tervezett kőolajtermékről,

b) ha az év során az a) pont szerint jelentett tervhez képest olyan eltérés azonosítható, amely a tilalomnak való nem megfelelést idézheti elő, a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő haladéktalanul módosítja és benyújtja az állami adó- és vámhatóságnak az a) pont szerinti jelentést, és

c) a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő a tárgyévet követő hónap 25. napjáig a 9. melléklet szerinti adattartalommal jelentést tesz az állami adó- és vámhatóságnak a nyitókészletekről, a tárgyévben feldolgozott nyersolajról, kőolajtermékről származás szerinti bontásban, továbbá a feldolgozott vagy bekevert biomasszáról és bioüzemanyagról, az előállított, beszerzett és értékesített kőolajtermékről és ezek készleteiről.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jelentést az állami adó- és vámhatóság honlapján közzétett elektronikus formanyomtatványon kell benyújtani.

(3) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő az e rendeletben előírtaknak való megfelelés érdekében és az (1) bekezdés szerinti jelentés céljára olyan nyilvántartást vezet, amelyből az adatszolgáltatásban szereplő adatok valódisága megállapítható.

(4) A kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő az általa értékesített kőolajtermék átadásakor tájékoztatja az átvevőt, hogy a (3) bekezdés szerinti nyilvántartása alapján az átadott kőolajtermék az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból vagy más alapanyagból előállított kőolajterméknek minősül.

13/W. § (1) Ha a 13/V. § (1) bekezdés a) pontja szerinti jelentés alapján az állami adó- és vámhatóság megállapítja, hogy a kőolajtermék-előállító, a kőolajtermék-kereskedő által a más tagállamokba vagy harmadik országokba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a naptári évben várhatóan nem haladja meg a 13/U. § (4) bekezdése szerinti mértéket, a 10. melléklet szerinti magyar és angol nyelvű igazolást állít ki e tényről.

(2) Ha a 13/V. § (1) bekezdés b) pontja szerinti jelentés alapján az állami adó- és vámhatóság megállapítja, hogy a más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a naptári évben várhatóan meghaladja a 13/U. § (4) bekezdése szerinti mértéket, az (1) bekezdés szerinti igazolást visszavonja.

(3) Ha a 13/V. § (1) bekezdés c) pontja alapján az állami adó- és vámhatóság megállapítja, hogy a más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a tárgyévben meghaladta a 13/U. § (1) bekezdése szerinti mértéket (különbözet), az állami adó- és vámhatóság kötelezi a kőolajtermék-előállítót és a kőolajtermék-kereskedőt, hogy a tárgyévet követő évre vonatkozó jelentését módosítsa úgy, hogy a különbözet 25%-kal növelt értékének megfelelő mennyiséget levonja a tárgyévet követő évre átadni, szállítani vagy értékesíteni tervezett mennyiségből.

(4) Ha az állami adó- és vámhatóság két egymást követő évben megállapítja, hogy a más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyisége a két egymást követő naptári évben meghaladja a 13/U. § (1) bekezdése szerinti mértéket, a megállapítás évében kötelezi a kőolajtermék-előállítót és a kőolajtermék-kereskedőt, hogy a tárgyévre vonatkozó jelentését módosítsa úgy, hogy a különbözet 25%-kal növelt értékének megfelelő mennyiséget levonja a tárgyévet követő évre átadni, szállítani vagy értékesíteni tervezett mennyiségből és féléves alapú tömegmérlegelv alkalmazására kötelezi a kőolajtermék-előállítót és a kőolajtermék-kereskedőt.

13/X. § (1) Amennyiben a kőolajtermék-előállító, valamint a kőolajtermék-kereskedő e rendelet hatálya alá tartozó tevékenységét - annak átalakulását, egyesülését, vagy szétválását követően - jogutódja vagy jogutódjai (a továbbiakban együtt: Jogutód) folytatják, a 13/U. § (1) bekezdésében foglaltakat az átalakulás, egyesülés vagy szétválás évében a kőolajtermék-előállító, valamint a kőolajtermék-kereskedő (a továbbiakban együtt: Jogelőd) és a Jogutód választásuk szerint együttesen is teljesíthetik.

(2) A Jogelőd és a Jogutód az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén

a) a 13/U. § (4) bekezdése szerinti tömegmérlegrendszert az átalakulás, egyesülés vagy szétválás évében együttesen vezeti, és a szétválás évében a más tagállamba vagy harmadik országba átadható, szállítható, értékesíthető mennyiségre vonatkozó, a 13/U. § (1) bekezdésében meghatározott korlátot az e közös tömegmérlegrendszerben mint nem az Oroszországi Föderációból 2022. június 3-át követően az Európai Unió területére szállított nyersolajból előállított kőolajtermékként nyilvántartott mennyiség alapján állapítja meg,

b) a 13/V. § (3) bekezdése szerinti nyilvántartást saját tevékenysége vonatkozásában vezeti.

(3) A Jogelőd és a Jogutód az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén a 13/V. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott jelentést közösen teszi meg.

(4) Az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén a Jogutód kérelmére az állami adó- és vámhatóság az 13/W. § (1) bekezdés szerinti új igazolást állít ki a Jogutód részére.

(5) Az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén az 13/W. § (3) és (4) bekezdésében foglaltak alkalmazásakor a Jogutód vonatkozásában az átalakulás, egyesülés vagy szétválás évében más tagállamba vagy harmadik országba átadott, szállított, vagy más tagállam vagy harmadik ország vásárlói számára értékesített kőolajtermék összmennyiséget a (2) bekezdés szerinti közös tömegmérleg alapján kell megállapítani.

(6) Az (1) bekezdés rendelkezéseinek választása esetén a Jogelőd és a Jogutód az átalakulásról, egyesülésről vagy szétválásról szóló döntés véglegessé válását követő 30 napon belül nyilatkoznak a választásról az állami adó- és vámhatóság felé, megjelölve, hogy a (3) bekezdés szerinti jelentést melyik személy nyújtja be."

13. § (1) Az R. a 3. melléklet szerinti 9. melléklettel egészül ki.

(2) Az R. a 4. melléklet szerinti 10. melléklettel egészül ki.

14. § Az R. 19. § f) pontjában a "3l., 3o." szövegrész helyébe a "3l., 3m., 3o." szöveg lép.

5. A nagycsaládosokat megillető földgáz árkedvezményről szóló 494/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

15. § A nagycsaládosokat megillető földgáz árkedvezményről szóló 494/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: NACSA kr.) 2. § (1) bekezdés 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"3. jogosult: olyan természetes személy, aki a családok támogatásáról szóló törvény szerinti legalább három gyermek után, illetve figyelembevételével részesül családi pótlékban, vagy az e szerint családi pótlékban részesülő személlyel egy háztartásban él, és rendelkezik egyetemes földgázszolgáltatási szerződéssel lakossági fogyasztóként vagy közvetve fogyasztói közösség tagjaként,"

16. § (1) A NACSA kr. 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A jogosult - a nagycsaládos kedvezményre vonatkozó jogosultság megállapítása esetén - három gyermek esetén a földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó értékesítési árak megállapításáról és alkalmazásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott kedvezményes lakossági sávhatáron felül további 22 086 MJ, valamint a negyedik gyermektől számítva gyermekenként további 11 043 MJ kedvezményes árú földgázmennyiségre jogosult naptári évenként."

(2) A NACSA kr. 3. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A nagycsaládos kedvezmény - a kérelem naptári év közben történő benyújtása esetén - a kérelem benyújtásának évében a naptári évből hátralévő időtartam fogyasztási jelleggörbe szerinti fogyasztásával arányos mértékben jár."

17. § A NACSA kr. 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A felhasználási hely, illetve fogyasztói közösség esetén a lakás megállapítása szempontjából a személyi adat-és lakcímnyilvántartás adatai, a nagycsaládos kedvezményre való jogosultság megállapítása szempontjából a Kincstárnál és a kormányhivatalnál a családi pótlékra való jogosultságra vonatkozó nyilvántartás adatai az irányadók."

18. § A NACSA kr. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. § A nagycsaládos kedvezményre való jogosultságot megállapító döntésben a gyermekekre tekintettel adható nagycsaládos kedvezmény felső határáról MJ-ban kifejezve kell rendelkezni."

19. § A NACSA kr. 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A jogosult a felhasználási helyében, illetve fogyasztói közösség esetén a lakásában történő változás esetében az adatváltozást a kormányhivatalnak bejelenti. A kormányhivatal az 5. § szerint az új felhasználási hely, illetve fogyasztói közösség esetén az új lakás tekintetében dönt a módosításról és az (1) bekezdés szerint értesíti az egyetemes szolgáltatót."

20. § A NACSA kr. 7. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A nagycsaládos kedvezményt jogosulatlanul igénybe vevő a fogyasztott mennyiség kedvezmény nélkül számított ellenértékének és a kedvezményes mennyiség ellenértékének az általános forgalmi adóval és a törvényes késedelmi kamattal növelt különbözetét 30 napon belül köteles az egyetemes szolgáltatónak megfizetni."

21. § A NACSA kr. a következő 12. §-sal egészül ki:

"12. § (1) E rendeletnek az energetikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított 3. § (1) és (5) bekezdését, 5. §-át, 7. § (4) bekezdését, 9. § (1) és (3) bekezdését, továbbá 10. § (2) bekezdését a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell."

22. § A NACSA kr.

a) 1. §-ában a "földgáz egyetemes szolgáltatóra" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltatóra" szöveg,

b) 4. § (6) bekezdésében a "földgáz egyetemes szolgáltatásra" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltatásra" szöveg, valamint a "földgáz egyetemes szolgáltatási" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltatási" szöveg,

c) 10. § (2) bekezdésében a " (4) bekezdése" szövegrész helyébe az " (1) bekezdése" szöveg,

d) 2. melléklet 1. pontjában a "felhasználási helyenként" szövegrész helyébe a "felhasználási helyenként, illetve fogyasztói közösség esetén a lakásonként" szöveg,

e) 2. melléklet 4. pont 4.1. alpontjában a "földgáz egyetemes szolgáltatásra" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltatásra" szöveg,

f) 2. melléklet 4. pont 4.2. alpontjában a "földgáz egyetemes szolgáltatási" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltatási" szöveg,

g) 2. melléklet 6. pont 6.2. alpontjában a "földgáz egyetemes szolgáltató" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltató" szöveg,

h) 2. melléklet 6. pont 6.3. alpontjában az "egyetemes szolgáltató" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltató" szöveg,

i) 2. melléklet 6. pont 6.4. alpontjában a "felhasználási helyen" szövegrész helyébe a "felhasználási helyen, valamint lakás tekintetében" szöveg,

j) 2. melléklet 6. pont 6.5. alpontjában a "felhasználási hely" szövegrész helyébe a "felhasználási hely, illetve fogyasztói közösség esetén a lakás" szöveg,

k) 3. melléklet 3. pontjában a "(fogyasztási hely)" szövegrész helyébe a "(felhasználási hely, illetve fogyasztói közösség esetén a lakás címe)" szöveg,

l) 3. melléklet 6. pontjában a "Szolgáltató" szövegrész helyébe az "Egyetemes földgázszolgáltató" szöveg,

m) 3. melléklet 9. pontjában a "szolgáltatónál" szövegrész helyébe az "egyetemes földgázszolgáltatónál" szöveg, a "fogyasztási hely" szövegrész helyébe a "felhasználási hely" szöveg,

n) 3. melléklet 11. pontjában az "az 5. § a) pontja esetén MJ-ban vagy az 5. § b) pontja esetén forintban" szövegrész helyébe a "MJ-ban" szöveg

lép.

23. § Hatályát veszti a NACSA kr.

a) 3. § (4) bekezdése,

b) 8. § (1) és (2) bekezdése,

c) 9. § (1) bekezdésében a "b) pontja" szövegrész,

d) 9. § (3) bekezdésében a "b) pontja" szövegrész,

e) 10. § (1) bekezdése,

f) 1. melléklete.

6. Záró rendelkezések

24. § Ez a rendelet 2025. augusztus 1-jén lép hatályba.

25. § A 4. alcím az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendeletnek az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 833/2014/EU rendelet módosításáról szóló (EU) 2022/879 tanácsi rendelettel módosított 3m. cikk (8) bekezdés harmadik és hetedik albekezdése végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelethez

1. A Vet. Vhr. 1. számú melléklet 2. pontja a következő 2.7. alponttal egészül ki:

(Egyetemes szolgáltatás igénybevétele, villamosenergia-vásárlási szerződés)

"2.7. Ha a felhasználó egyetemes szolgáltatóval fennálló szerződése a 7.5. vagy a 7.8. alpontban foglaltak alapján szűnt meg, az egyetemes szolgáltató a felhasználó egyetemes szolgáltatásra való jogosultság feltételei fennállásának bizonyításáig a szerződéskötést megtagadja."

2. A Vet. Vhr. 1. számú melléklete a következő 7. ponttal egészül ki:

"7. Egyetemes szolgáltatás jogosulatlan igénybevétele

7.1. Ha az egyetemes szolgáltató megállapítja, hogy a felhasználó egyetemes szolgáltatásra nem jogosult, az egyetemes szolgáltató az egyetemes szolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony fennállása alatt jogosulatlanul vételezett villamos energiát az adott hónapra vonatkozó átlagos HUPX másnapi órás piaci áron, de legalább a VET 145. § (3b) bekezdése alapján megállapított egységáron számolja el a felhasználóval.

7.2. A felhasználó és az egyetemes szolgáltató között fennálló hatályos szerződés - a felek elszámolási kötelezettségének fennmaradása mellett - a jogosultság hiánya miatt azon a napon szűnik meg, amikor a jogosultság hiányát az egyetemes szolgáltató megállapítja. Az egyetemes szolgáltató a felhasználót a szerződés megszűnésének tényéről a megszűnést követő 15 napon belül tájékoztatja.

7.3. Az egyetemes szolgáltató az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság hiányának megállapítását megelőzően - kivéve, ha a felhasználó a jogosultság hiányáról már nyilatkozott - a felhasználót legalább 8 napos határidő biztosításával nyilatkozattételre hívja fel a jogosultság fennállására vonatkozóan. Az egyetemes szolgáltató nyilatkozattételi felhívásra - amelyben a nyilatkozattétel elmulasztásának 7.5. alpont szerinti jogkövetkezményeire a felhasználó figyelmét felhívja - bármikor jogosult.

7.4. A 7.3. alpont szerinti nyilatkozat az egyetemes szolgáltató által e célra biztosított elektronikus felületen keresztül, a felhasználó e-mail-címének megjelölésével tehető meg, a más módon megtett nyilatkozat érvénytelen.

7.5. Ha a felhasználó a 7.3. alpont szerinti nyilatkozatot határidőben nem teljesíti, a felhasználó egyetemes szolgáltatásra való jogosultsága a 7.3. alpont szerinti határidő lejártát megelőző egy évre visszamenőleg, a felhasználó egyetemes szolgáltatóval fennálló szerződése - a felek elszámolási kötelezettségének fennmaradása mellett - pedig a 7.3. alpont szerinti határidő lejártát követő napon megszűnik, és az egyetemes szolgáltató a 7.1. alpont szerinti jogkövetkezményt alkalmazza.

7.6. Az egyetemes szolgáltató a 7.3. alpontban meghatározottakon túl az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság fennállását alátámasztó bizonyítékot legalább 15 napos határidő biztosításával - az adatszolgáltatás elmulasztásának 7.8. pont szerinti jogkövetkezményeire való figyelem felhívással együtt - bármikor bekérheti és ellenőrizheti.

7.7. Ha az egyetemes szolgáltató a 7.6. alpont alapján benyújtott bizonyíték alapján azt állapítja meg, hogy a nyilatkozatban foglaltaktól eltérően a felhasználó nem jogosult egyetemes szolgáltatásra, akkor a 7.1. alpontban foglaltaktól eltérően a jogviszony fennállása alatt jogosulatlanul felhasznált villamos energiát az adott hónapra vonatkozó átlagos HUPX másnapi órás piaci ár, de legalább a VET 145. § (3b) bekezdése alapján megállapított egységár 120%-án számolja el a felhasználóval.

7.8. Ha a felhasználó a 7.6. alpont szerinti kötelezettségét határidőben nem teljesíti, a felhasználó egyetemes szolgáltatásra való jogosultsága a 7.6. alpont szerinti határidő lejártát megelőző egy évre visszamenőleg, a felhasználó egyetemes szolgáltatóval fennálló szerződése pedig - a felek elszámolási kötelezettségének fennmaradása mellett - a határidő lejártát követő napon megszűnik, és az egyetemes szolgáltató a 7.7. alpont szerinti jogkövetkezményt alkalmazza. Ha a 7.6. alpont szerinti bizonyíték a megjelölt határidőt követő 15 napon belül az egyetemes szolgáltatóhoz beérkezik, úgy kell tekinteni, mintha azt a felhasználó határidőben rendelkezésre bocsátotta volna.

7.9. A 7.1. és 7.7. alpont esetén az euróban megadott árak forintra történő átszámításakor az MNB által megállapított, tárgyhónap utolsó munkanapján érvényes deviza középárfolyamot kell alkalmazni."

2. melléklet a 233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelethez

A Get. Vhr. 2. számú melléklete a következő 9. ponttal egészül ki:

"9. Egyetemes szolgáltatás jogosulatlan igénybevétele

9.1. Ha az egyetemes szolgáltató megállapítja, hogy a felhasználó egyetemes szolgáltatásra nem jogosult, az egyetemes szolgáltató az egyetemes szolgáltató és a felhasználó közötti jogviszony fennállása alatt jogosulatlanul vételezett földgázt az adott hónapra vonatkozó átlagos CEEGEX másnapi súlyozott átlagáron, de legalább a GET 107. § (6) bekezdése alapján megállapított egységáron számolja el a felhasználóval.

9.2. A felhasználó és az egyetemes szolgáltató között fennálló hatályos szerződés - a felek elszámolási kötelezettségének fennmaradása mellett - a jogosultság hiánya miatt azon a napon szűnik meg, amikor a jogosultság hiányát az egyetemes szolgáltató megállapítja. Az egyetemes szolgáltató a felhasználót a szerződés megszűnésének tényéről a megszűnést követő 15 napon belül tájékoztatja.

9.3. Az egyetemes szolgáltató az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság hiányának megállapítását megelőzően - kivéve, ha a felhasználó a jogosultság hiányáról már nyilatkozott - a felhasználót legalább 8 napos határidő biztosításával nyilatkozattételre hívja fel a jogosultság fennállására vonatkozóan. Az egyetemes szolgáltató nyilatkozattételi felhívásra - melyben a nyilatkozattétel elmulasztásának 9.5. alpont szerinti jogkövetkezményeire a felhasználó figyelmét felhívja - bármikor jogosult.

9.4. A 9.3. alpont szerinti nyilatkozat az egyetemes szolgáltató által e célra biztosított elektronikus felületen keresztül, a felhasználó e-mail-címének megjelölésével tehető meg, a más módon megtett nyilatkozat érvénytelen.

9.5. Ha a felhasználó a 9.3. alpont szerinti nyilatkozatot határidőben nem teljesíti, a felhasználó egyetemes szolgáltatásra való jogosultsága a 9.3. alpont szerinti határidő lejártát megelőző egy évre visszamenőleg, a felhasználó egyetemes szolgáltatóval fennálló szerződése - a felek elszámolási kötelezettségének fennmaradása mellett - pedig a 9.3. alpont szerinti határidő lejártát követő napon megszűnik, és az egyetemes szolgáltató a 9.1. alpont szerinti jogkövetkezményt alkalmazza.

9.6. Az egyetemes szolgáltató a 9.3. alpontban meghatározottakon túl az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság fennállását alátámasztó bizonyítékot legalább 15 napos határidő biztosításával bármikor - az adatszolgáltatás elmulasztásának 9.8. pont szerinti jogkövetkezményeire való figyelem felhívással együtt - bekérheti és ellenőrizheti.

9.7. Ha az egyetemes szolgáltató a 9.6. alpont alapján benyújtott bizonyíték alapján azt állapítja meg, hogy a nyilatkozatban foglaltaktól eltérően a felhasználó nem jogosult egyetemes szolgáltatásra, akkor a 9.1. alpontban foglaltaktól eltérően a jogviszony fennállása alatt jogosulatlanul felhasznált földgázt az adott hónapra vonatkozó átlagos CEEGEX másnapi súlyozott átlagár, de legalább a GET 107. § (6) bekezdése alapján megállapított egységár 120%-án számolja el a felhasználóval.

9.8. Ha a felhasználó a 9.6. alpont szerinti kötelezettségét határidőben nem teljesíti, a felhasználó egyetemes szolgáltatásra való jogosultsága a 9.3. alpont szerinti határidő lejártát megelőző egy évre visszamenőleg, a felhasználó egyetemes szolgáltatóval fennálló szerződése pedig - a felek elszámolási kötelezettségének fennmaradása mellett - a határidő lejártát követő napon megszűnik, és az egyetemes szolgáltató a 9.7. alpont szerinti jogkövetkezményt alkalmazza. Ha a 9.6. alpont szerinti bizonyíték a megjelölt határidőt követő 15 napon belül az egyetemes szolgáltatóhoz beérkezik, úgy kell tekinteni, mintha azt a felhasználó határidőben rendelkezésre bocsátotta volna.

9.9. A 9.1. és 9.7. alpont esetén az euróban megadott árak forintra történő átszámításakor az MNB által megállapított, tárgyhónap utolsó munkanapján érvényes deviza középárfolyamot kell alkalmazni."

3. melléklet a 233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelethez

"9. melléklet az 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelethez

A kőolajtermék-előállító, kőolajtermék-kereskedő 13/V. § (1) bekezdése szerinti jelentésének adattartalma

1. A 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont nyitókészlete, ide nem értve azon termékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül

1.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból,

1.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag.

2. Feldolgozott nyersolaj, kőolajtermék és biomassza, bekevert bioüzemanyag mennyisége

2.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolaj, az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék,

2.2. Egyéb nyersolaj, egyéb nyersolajból előállított kőolajtermék, biomassza és bekevert bioüzemanyag.

3. Előállított, a 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont mennyisége, ide nem értve azon termékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül

3.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolaj,

3.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag.

4. Beszerzett, a 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont mennyisége, ide nem értve azon kőolajtermékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül, továbbá azon kőolajtermékeket, melyeket Magyarország területén kívül szereztek be és értékesítettek tovább:

4.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék, kivéve a Szlovákiából engedélyezett mennyiséget

4.2. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított, Szlovákiából 2025. február 25-től engedélyezett kőolajtermék

4.3. Egyéb nyersolajból, biomasszából előállított kőolajtermék, továbbá bekevert bioüzemanyag

5. Értékesített, a 2710 KN-kód alá tartozó termékek összevont mennyisége

5.1. Belföldi értékesítés esetén - Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból, kivéve a Szlovákiából engedélyezett mennyiséget

5.2. Belföldi értékesítés esetén- Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított, Szlovákia által 2025. február 25-től engedélyezett mennyiség

5.3. Belföldi értékesítés esetén - Egyéb nyersolajból, biomasszából előállított kőolajtermék és bekevert bioüzemanyag

5.4. Külföldi értékesítés esetén, kivéve: Ukrajnába és Szlovákiába engedélyezett mennyiséget

5.5. Ukrajnába engedélyezett mennyiség

5.6. Szlovákiába engedélyezett mennyiség

6. A 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek összevont zárókészlete, ide nem értve azon termékeket, melyek értékesítést megelőzően a kőolajtermék-előállítónál további feldolgozási folyamaton mennek keresztül.

6.1. Az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból,

6.2. Egyéb nyersolajból, biomasszából és bekevert bioüzemanyag.

7. A naptári évben feldolgozott, bekevert, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolaj, nem az Oroszországi Föderációból származó, 2022. június 3-át követően az Európai Unió területén szabad forgalomba bocsátott nyersolajból előállított kőolajtermék, biomassza és bioüzemanyag aránya a feldolgozott, bekevert összes nyersolaj, kőolajtermék, biomassza és bioüzemanyag mennyiségén belül.

8. A tilalom alá nem eső kőolajtermékek mennyisége."

4. melléklet a 233/2025. (VII. 31.) Korm. rendelethez

"10. melléklet az 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelethez

A 13/W. § (1) bekezdése szerinti igazolás

1. Magyar nyelven:

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a veszélyhelyzet során az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet alapján a(z) .............................. (gazdálkodó megnevezése) (székhely: .............................., adószám: .............................., közösségi adószám: .............................., a továbbiakban: Kérelmező) kérelmére igazolja, hogy a Kérelmező által a ...... évre bemutatott, a 2709 KN-kód alá tartozó nyersolajfeldolgozására és a 2710 KN-kód alá tartozó kőolajtermékek kereskedelmére vonatkozó terve alapján az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló, 2014. július 31-i 833/2014/EU tanácsi rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3m. cikk (3) bekezdés d) pontjában meghatározott derogáció alá nem tartozó nyersolaj, illetve a nem ilyen nyersolajból származó kőolajtermék feldolgozni, beszerezni tervezett mennyisége alapján várhatóan elegendő ahhoz, hogy a Kérelmező által ...... évben más tagállamba és harmadik országba kivinni, értékesíteni tervezett kőolajtermék-mennyiség ne essen a Rendelet 3m. cikk (8) bekezdés harmadik albekezdése szerinti tilalom alá.

Az igazolás a Kérelmező által benyújtott, tömegmérlegelven alapuló jelentésen alapul, melynek adattartalmáért a Kérelmező büntetőjogi felelősséggel tartozik.

2. Angol nyelven:

Based on the request submitted by .............................. (name of the operator) (having its seat at .............................., Tax ID: .............................., Community Tax ID: .............................. hereinafter the Applicant) and the authorisation vested by by Government Decree No. 52/2012. (28. III.) on the trade of certain goods, services and rights of material value across customs or national borders, the National Tax and Customs Authority hereby certifies, that on the basis of the plan presented by the Applicant for the year......for the processing of crude oil under CN code 2709 and the trade of oil products under CN code 2710, the volume of crude oil not subject to the derogation under point d) paragraph (3) of Article 3m. of Council Regulation 833/2014/EU of 31 July 2014 concerning restrictive measures in view of Russia's actions destabilising the situation in Ukraine (hereinafter referred to as the Regulation) and oil products obtained from such crude oils, planned to be processed, purchased, is presumably sufficient to ensure that the volume of oil products planned to be exported and sold by the Applicant to other member states and third countries in the year......does not fall under the ban according to the third subparagraph of paragraph (8) of Article 3m. of the Regulation.

This certification has been issued based on the report prepared using the mass balance principle and submitted by the Applicant. The Applicant is liable for validity of the content in the report under the criminal law."

Tartalomjegyzék