59/1979. (XII. 24.) PM rendelet
a vállalatok, a szövetkezetek és területi (szakmai) szövetségeik, valamint a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulások törzskönyvi nyilvántartásáról és képviseleti könyvéről
Az 1977. évi VI. tv. végrehajtásáról szóló 4/1978. (I. 18.) MT sz. rendelet 3. §-ában, az 1971. évi III. tv. végrehajtásáról szóló 30/1971. (X. 2.) Korm. számú rendelet 3. §-ában, valamint az 1978. évi 4. tvr. végrehajtásáról szóló 9/1978. (II. 1.) MT számú rendelet 29. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - szövetkezetekre vonatkozóan az igazságügyminiszterrel, valamint a szövetkezetek országos érdekképviseleti szerveivel, vízgazdálkodási társulatokra vonatkozóan az Országos Vízügyi Hivatal elnökével egyetértésben - az alábbiakat rendelem;
I.
A RENDELET HATÁLYA
1. §
A rendelet hatálya kiterjed:
a) az állami vállalatokra (tekintet nélkül az alapítókra és az alapítás módjára, valamint elnevezésükre és szervezeti formájukra);
b) a vállalati formában működő, gazdasági tevékenységek összefogására alapított szervezetekre (tröszt, központ, igazgatóság stb.);
c) a belföldi székhelyű vegyes (részben külföldi) érdekeltségű gazdálkodó szervezetekre (vállalat, cég) és gazdasági társulásokra, valamint a belföldi székhelyű (teljesen) külföldi érdekeltségű gazdálkodó szervezetekre;
d) a társadalmi szervezetek és egyesületek vállalataira;
e) a szövetkezetek országos érdekképviseleti szervei által alapított vállalatokra (a továbbiakban az a)-e) pont alattiak együtt: vállalatok);
f) a szövetkezetekre (mezőgazdasági és halászati termelőszövetekezetek, mezőgazdasági szakszövetkezetek, ipari szövetkezetek, fogyasztási, értékesítő és beszerző szövetkezetek, lakásépítő és fenntartó szövetkezetek, lakásépítő, lakásfenntartó, garázsépítő és fenntartó, üdülőépítő és fenntartó szövetkezetek, takarékszövetkezetek);
g) a szövetkezetek területi (szakmai) szövetségeire;
h) a jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulásokra;
i) a vízgazdálkodási társulatokra,
(továbbiakban a)-i) pont alattiak együtt: gazdálkodó szervezetek)
II.
A TÖRZSKÖNYV
A törzskönyvi nyilvántartás
2. §
(1) A gazdálkodó szervezetekről a törzskönyvben nyilvántartást kell vezetni.
(2) A gazdálkodó szervezet - ha jogszabály másképp nem rendelkezik - a törzskönyvi nyilvántartásba való bejegyzéssel jön létre.
(3) Ha a gazdálkodó szervezetet jogszabály rendelkezésénél fogva a cégjegyzékbe is be kell jegyezni, a törzskönyvi nyilvántartásba vétel a cégjegyzékbe való bejegyzés előfeltétele.
(4) A gazdálkodó szervezet nevének jelölésére kizárólag az alapító okiratban (alapszabályban, társulási szerződésben, a továbbiakban együtt: alapító okirat) felvett és törzskönyvben bejegyzett nevet használhatja.
A törzskönyvi nyilvántartás tagozódása
3. §
(1) A törzskönyvi nyilvántartás:
a) a gazdálkodó szervezetek törzskönyvi jegyzékére,
b) a bejegyzett gazdálkodó szervezetek egyedi törzskönyvére,
c) a bejegyzett adatokhoz kapcsolódó iratokra (okmánytárra)
tagozódó hatósági nyilvántartás.
(2) A törzskönyvi jegyzék a gazdálkodó szervezeteket a bejegyzés sorrendjében; sorszám, név, székhely, az alapító (alakulást, működést engedélyező) szerv, továbbá az alakulás, illetőleg a megszűnés időpontjának feltüntetésével tartalmazza. A gazdálkodó szervezet törzskönyvi nyilvántartásba vétele a törzskönyvi jegyzékbe való bejegyzéssel történik.
(3) A gazdálkodó szervezet egyedi törzskönyve szám és betűjelzéssel ellátott betétlapokból álló okmány, amely meghatározott sorrendben tartalmazza a (4) bekezdésben felsorolt, nyilvántartási kötelezettség alá eső adatokat.
(4) Az egyedi törzskönyv az alábbi adatokat tartalmazza:
- a gazdálkodó szervezet nevét (teljes és rövidített nevét) és székhelyét, levélcímét, továbbá vállalat esetében a vállalat típusát;
- a gazdálkodó szervezet idegen nyelvű nevének az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda által hitelesített szövegét, a gazdálkodó szervezet nevének rövidítésére használt rövidített cégszöveget, politikai jellegű elnevezését;
- a cég, címer használatára vonatkozó adatokat;
- a gazdálkodó szervezet statisztikai számjelét és pénzforgalmi jelzőszámát;
- a törzskönyvi nyilvántartás sorszámát;
- annak a szervnek megnevezését, határozatának számát és keltét, amely az alapítást elhatározta, az alapításhoz előzetesen hozzájárult, az alakulást jóváhagyta, a működést engedélyezte;
- a gazdálkodó szervezet tevékenységi körét;
- a gazdálkodó szervezet központi telephelyétől elkülönülten működő üzlet, illetőleg termelőegységét, amellyel tevékenységét egészben vagy részben kifejti (gyár, gyáregység, üzemegység, üzem, mezőgazdasági nagyüzem kerülete, áruház, szálloda) továbbá minden olyan termelő egységét, amelyek elkülönült szervezeti, elszámolási, ösztönzési rendszerét, valamint gazdálkodási önállóságát és felelősségét a gazdálkodó szervezet szervezeti és működési szabályzata állapítja meg és pénzforgalma a Magyar Nemzeti Bank területileg illetékes fiókjánál vezetett ún. telepi számlán bonyolódik, kivéve a kiskereskedelmi elárusítóhelyeket, boltokat, vendéglátóipari egységeket, megrendelést felvevő helyeket, raktárakat, kiállító termeket és kiállító helyeket, stb.;
- a gazdálkodó szervezet működési területét;
- a képviseleti könyv hitelesítésének időpontját;
- ha a gazdálkodó szervezet külföldön önálló érdekeltséggel, képviselettel rendelkezik, ennek tényét;
- a gazdálkodó szervezet fogyasztási szolgáltató vállalatnak való kijelölését és a kijelölés visszavonását;
- a cégjegyzékbe való bejegyzésre vonatkozóan a bejegyzés időpontját, a bejegyzést elrendelő cégbíróság nevét, a végzésének számát;
- a gazdálkodó szervezetek és más szervek nevét, amelyekből a gazdálkodó szervezet alakult, amelyeknek jogutóda;
- a gazdálkodó szervezet kategóriáját;
- az alapítás (alakulás) időpontjában a gazdálkodó szervezet tevékenységi körének ellátásához biztosított álló- és forgóeszközök összegét;
- a felügyelő bizottság létrehozásának és megszűnésének időpontját, tagjainak számát;
- annak a gazdasági tevékenység összefogására alapított szervezetnek (pl. tröszt) a nevét, székhelyét és statisztikai számjelét, amelynek keretében a gazdálkodó szervezet működik;
- a gazdasági tevékenység összefogására alapított szervezet (pl. tröszt stb.) esetén a keretében működő gazdálkodó szervezetek nevét és székhelyét;
- jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulás esetében az alapítók, illetve a társulás tagjainak nevét, székhelyét, vagyoni hozzájárulását, valamint a társulás országos vagy helyi jellegét;
- ha a bejegyzett gazdálkodó szervezet jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társulás tagja, a társulás elnevezését, székhelyét, statisztikai számjelét, továbbá a társulás (belépés) időpontját és a vagyoni hozzájárulás összegét;
- jogi személyiség nélküli gazdasági társulásban való részvétel esetén a gazdasági társaság elnevezését és ügyeinek vitelével megbízott gazdálkodó szervezet (gesztor) nevét, székhelyét, statisztikai számjelét, továbbá a belépés időpontját és a vagyoni hozzájárulás összegét;
- a szanálási eljárás elrendelését és befejezését;
- a felszámolási eljárás elrendelését és befejezését;
- a gazdálkodó szervezet megszűnését, a megszűnés módját és jogcímét, valamint jogutódját;
- minden olyan adatot és körülményt, amelynek törzskönyvbe való bejegyzését külön jogszabály előírja.
A törzskönyvi nyilvántartást vezető hatóságok
4. §
(1) Miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője), valamint a társadalmi szervezet, illetőleg a szövetkezetek országos érdekképviseleti szerve által alapított vállalat, továbbá az olyan gazdasági társulás, amely létesítésére vonatkozó társulási szerződést miniszter (országos hatáskörű szerv) hagyta jóvá, törzskönyvi nyilvántartó hatósága a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának a törzskönyvi nyilvántartási kötelezettség alá eső gazdálkodó szervezet székhelye (központja) szerint illetékes területi igazgatósága. A pénzügyminiszter indokolt esetben a gazdálkodó szervezet törzskönyvi nyilvántartására más területi igazgatóságot is kijelölhet.
(2) A tanács által alapított vállalat, a szövetkezet, a szövetkezetek területi (szakmai) szövetsége, továbbá a vízgazdálkodási társulatok, valamint minden olyan gazdasági társulás esetében, amelynek létesítésére vonatkozó társulási szerződést a megyei (fővárosi) tanács vb illetékes szakigazgatási szerve, illetőleg a területileg illetékes vízügyi igazgatóság hagyta jóvá, törzskönyvi nyilvántartó hatósága a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságának a törzskönyvi nyilvántartási kötelezettség alá eső gazdálkodó szervezet székhelye (központja) szerint illetékes megyei (fővárosi) hivatala.
(3) A belföldi székhelyű vegyes (részben külföldi) érdekeltségű, valamint a belföldi székhelyű külföldi érdekeltségű gazdálkodó szervezeteket a PM Bevételi Főigazgatósága Fővárosi Hivatalánál vezetett törzskönyvben kell nyilvántartani.
(4) A gazdálkodó szervezetet nyilvántartó törzskönyvi hatóság változása esetén a gazdálkodó szervezet törzskönyvét a hozzá tartozó iratokkal együtt az illetékessé vált törzskönyvi nyilvántartást vezető hatóságnak (a továbbiakban: törzskönyvi hatóság) kell megküldeni.
Bejegyzés a törzskönyvbe
5. §
(1) A törzskönyvi bejegyzés az alapító (az alakulást jóváhagyó) szerv, továbbá a gazdálkodó szervezet bejelentése alapján történik.
(2) A törzskönyvi hatóság a törzskönyvbe való bejegyzés előtt ellenőrzi, hogy a bejelentés, valamint a csatolt okmányok megfelelnek-e a vonatkozó jogszabály rendelkezéseinek. Ha a bejelentés ennek nem felel meg, a törzskönyvi hatóság erről a bejelentőt értesíti és a bejegyzést csak a hiba kijavítása (a hiányosság pótlása) után teljesíti.
(3) A törzskönyvbe bejegyzett adatok megváltozása harmadik személyek irányában csak akkor hatályos, ha a változást az illetékes törzskönyvi hatóságnál vezetett nyilvántartásba bevezették [Ptk. 29. § (4) bekezdés].
(4) A törzskönyvbe bejegyzett gazdálkodó szervezet alapítására (alakulására) és megszűnésére nézve abban az esetben is a törzskönyvi bejegyzés az irányadó, ha a gazdálkodó szervezetet a cégjegyzékbe is bejegyezték. Ha azonban jogszabály a keletkezés, illetve a törzskönyvbe bejegyzett adatok megváltozásának hatályosságát cégbejegyzéshez is köti, a hatályossághoz a törzskönyvbe való bejegyzés mellett a cégjegyzékbe való bejegyzés is szükséges.
Új gazdálkodó szervezet nyilvántartásba vétele
6. §
(1) Új vállalat alapítását az alapító határozat keltétől számított 8 napon belül az alapító szerv - ha az alapítást jogszabály rendeli el [1977. évi VI. törvény 7. § (2) bekezdés], az abban kijelölt szerv - jelenti be.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a vállalat nevét, székhelyét, típusát;
b) a vállalat jóváhagyott tevékenységi körét - alaptevékenység (fő- és kiegészítő tevékenység) és alaptevékenységen kívüli tevékenység szerint -úgy, hogy a tevékenység ágazati hovatartozása egyértelmű legyen;
c) a vállalat rendelkezésére bocsátott álló és forgóeszközök értékét;
d) a kategória besorolást.
(3) Az adatokat vállalatonként külön-külön az alapítást követő 8 napon belül kell bejelenteni és azok törzskönyvi bejegyzését kérni.
(4) A bejelentéshez mellékelni kell:
a) az alapító határozat,
b) a jogszabályban az alapításhoz előírt egyetértésről szóló okirat,
c) a vállalat politikai vonatkozású elnevezéséről szóló engedély
hiteles másolatát.
7. §
(1) Új szövetkezet alakulását az alapszabály jóváhagyását követő 8 napon belül az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv jelenti be.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a szövetkezet nevét, székhelyét, tevékenységi körét és - ha jogszabály valamely tevékenység folytatásánál területi korlátozást ír elő - az illetékességi területet;
b) az alakuló közgyűlés időpontját;
c) az induló vagyon értékét;
d) a szövetkezet kategóriáját;
e) annak a szövetkezetnek a nevét, amelyből a szövetkezet alakult.
(3) A bejelentéshez hiteles másolatban csatolni kell:
a) az alakuló közgyűlés jegyzőkönyvét,
b) az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv által jóváhagyott alapszabályt,
c) miniszteri engedéllyel (tevékenységi tilalom alóli felmentéssel) folytatható tevékenységek esetén az ezek végzésére vonatkozó engedélyek hiteles másolatát.
8. §
(1) A szövetkezetek területi (szakmai) szövetségének alakulását az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv az alapszabály jóváhagyását követő 8 napon belül jelenti be.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell a szövetség nevét, feladatát, székhelyét és székhelyén kívül létesített szerveit.
(3) A bejelentéshez hiteles másolatban csatolni kell az alakuló küldöttközgyűlés jegyzőkönyvét, valamint a jóváhagyott alapszabályt.
9. §
(1) A mezőgazdasági szakcsoportot működési szabályzatának jóváhagyása után annak a szövetkezetnek törzskönyvi nyilvántartásához kapcsolódóan kell nyilvántartásba venni, amelynek keretében megalakult, illetve működik, Bejelentésére a szövetkezet elnöke köteles.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell a szakcsoport:
a) alakulásának időpontját,
b) nevét és székhelyét,
c) tevékenységi körét.
(3) A bejelentéshez csatolni kell a szövetkezet igazgatósága (vezetősége) megerősítő határozatának és a szakcsoport működési szabályzatának hiteles másolatát.
10. §
(1) Újonnan létesített gazdasági társulást (közös vállalatot, betéti társulást, egyesülést) a társulási szerződést jóváhagyó szerv a szerződés jóváhagyását követő 8 napon belül jelenti be.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a társulás nevét, székhelyét, tevékenységét, országos vagy helyi jellegének meghatározását, -ha jogszabály valamely tevékenység folytatásánál területi korlátozást ír elő -, az illetékességi területet;
b) a társulási szerződés megkötésének és a szerződés jóváhagyásának időpontját;
c) a határozott időre szóló társulási szerződés lejártának az időpontját.
(3) A bejelentéshez hiteles másolatban csatolni kell:
a) a jóváhagyott társulási szerződést;
b) országos jelentőségű tevékenység folytatására létesített társulás esetén a pénzügyminiszter egyetértését;
c) külföldi részvétellel létesített gazdasági társulás esetében a pénzügyminiszter hozzájárulását;
d) külön engedélyhez (tevékenységi tilalom alóli felmentéshez) kötött tevékenység esetén az erre vonatkozó okiratot.
11. §
(1) Vízgazdálkodási társulat megalakulását a társulat állami törvényességi felügyeletét gyakorló vízügyi igazgatóság jelenti be.
(2) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a vízgazdálkodási társulat nevét és székhelyét, tevékenységét, működési formáját (víziközmű, vizitársulat),
b) alakulásának időpontját,
c) a vízgazdálkodási társulat működési területét.
(3) A bejelentéshez csatolni kell az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv által jóváhagyott alapszabályának hiteles másolatát.
12. §
Vállalat átszervezése (összevonás, beolvasztás, megosztás), szövetkezetek egyesülése, szétválása, beolvadása, gazdasági társulások egyesülése, vízgazdálkodási társulatok egyesülése, szétválása esetén - ha az átszervezett gazdálkodó szervezet megszűnik - az említett változások folytán létrejött új gazdálkodó szervezetet a törzskönyvi hatóság csak abban az esetben jegyezheti be a törzskönyvbe, ha az alapító (az alakulást jóváhagyó) szerv a változás folytán megszűnt gazdálkodó szervezetre nézve a megszűnés bejegyzését is kéri.
13. §
(1) Az újonnan alapított (alakult) gazdálkodó szervezet vezetője a szervezet törzskönyvi nyilvántartási kötelezettség alá eső adatait tartalmazó egyedi törzskönyvet 7 példányban - szövetkezet esetében 8 példányban - köteles kiállítani és az alapítást (alapító, alakulást jóváhagyó okirat kiállítását) követő 8 napon belül az illetékes törzskönyvi hatóságnak benyújtani.
(2) A gazdálkodó szervezetnek az alapító okiratban, alapszabályban, társulási szerződésben meghatározott gazdasági tevékenységét - alap (fő- és kiegészítő) valamint alaptevékenységen kívüli tevékenységeinek felsorolásával - úgy kell bejelenteni, hogy abból a tevékenység ágazati, illetve az egyes tevékenységek szakágazati hovatartozása meghatározható legyen.
Bankszámla nyitása
14. §
(1) Az új gazdálkodó szervezet részére bankszámlát az erre kijelölt pénzintézet csak akkor nyithat, ha az illetékes törzskönyvi hatóság a gazdálkodó szervezetet nyilvántartásba vette, a gazdálkodó szervezet egységes statisztikai számjelét a Központi Statisztikai Hivatal közölte és ezekről a pénzintézetet értesítette.
(2) Bankszámláról való rendelkezéshez a törzskönyvben bejegyzett teljes név betű szerinti használata szükséges.
(3) Ha jogszabály a gazdálkodó szervezet létrejöttét cégjegyzékbe való bejegyzéshez is köti, a bankszámla megnyitásának a cégjegyzékbe való bejegyzés is feltétele.
(4) Ha a gazdálkodó szervezet bankszámláját nem a Magyar Nemzeti Bank, illetve az Országos Takarékpénztár vezeti, a gazdálkodó szervezet törzskönyvi adatairól a Magyar Nemzeti Bank, illetve az Országos Takarékpénztár tájékoztatja a számlavezető pénzintézetet, amely a gazdálkodó szervezet részére bankszámlát csali e tájékoztatás alapján nyithat.
15. §
Az új gazdálkodó szervezet egységes statisztikai számjelét a Központi Statisztikai Hivatal a számjel rendszerbe sorolástól; a pénzforgalmi jelzőszámát a bankszámlát vezető pénzintézet a bankszámla megnyitásától számított 8 napon belül közli a törzskönyvi hatósággal és más [22. § (3) bekezdésében meghatározott] érdekeltekkel.
A bejegyzett adatok változásának bejelentése
16. §
(1) A törzskönyvben bejegyzett adatok megváltozását a változás elrendelésétől (jóváhagyásától) számított 8 napon belül be kell jelenteni.
(2) A bejelentés a változást elrendelő (engedélyező, illetve jóváhagyó) határozat hiteles kiadmányának - vállalatot és gazdasági társulást érintő változás esetében 7, szövetkezet esetében 8 példányban történő - megküldésével annak a szervnek a feladata, amely a változásra vonatkozó határozatot hozta, illetőleg azt jóváhagyta.
(3) Az alapító okiratban foglaltak megváltoztatására vonatkozó bejelentéshez csatolni kell a módosító okirat, valamint - ha az egyetértés megszerzését jogszabály írja elő - a pénzügyminiszter és az illetékes ágazati miniszter, szövetkezet, valamint vízgazdálkodási társulat és szövetkezetek területi (szakmai) szövetségének esetében az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szerv, gazdasági társulások esetében a társulási szerződést jóváhagyó szerv hozzájárulásának hiteles másolatát.
(4) A gazdálkodó szervezet vezetője a saját hatáskörben elrendelt, felügyeleti (állami törvényességi felügyeleti) szerv jóváhagyását nem igénylő változást az elrendeléstől számított 8 napon belül köteles a törzskönyvi hatóságnak bejelenteni.
(5) Ha a gazdálkodó szervezet gazdasági társulás tagja, a társuláshoz (társulásokhoz) való hozzájárulás - törzskönyvben bejegyzett vagyoni betét - változását társulási tagságának ideje alatt e rendelet hatálybalépését követően 3 évenként köteles bejelenteni.
17. §
A gazdálkodó szervezet egységes statisztikai számjelének megváltozásáról a Központi Statisztikai Hivatal, pénzforgalmi jelzőszámának módosulásáról a bankszámlát vezető pénzintézet a megváltozás, módosulás elrendelésétől számított 8 napon belül értesíti a 22. § (3) bekezdésében meghatározott szerveket.
18. §
(1) A gazdálkodó szervezet felügyeleti (állami törvényességi felügyeleti) szervének megváltozását a korábbi felügyeleti szerv az addig illetékes, az új felügyeleti (állami törvényességi felügyeleti) szerv az újonnan illetékessé vált törzskönyvi hatóságnak jelenti be. Ilyen változás esetén a korábbi felügyeleti (állami törvényességi felügyeleti) szerv a gazdálkodó szervezet nála levő egyedi törzskönyvét az új felügyeleti (állami törvényességi felügyeleti) szervnek a változástól számított 8 napon belül küldi meg.
(2) Ha a gazdálkodó szervezetet nyilvántartó törzskönyvi hatóság megváltozik [4. § (4) bekezdés] erről a hatáskört átadó illetékes törzskönyvi hatóság értesíti a 22. § (3) bekezdésében felsorolt érdekelteket.
A szanálás, illetőleg a felszámolás bejelentése
19. §
A gazdálkodó szervezet szanálásának elrendelésére, illetőleg a szanálási eljárás befejezésére vonatkozó határozatát a rendelkező szerv - a határozat meghozatalától számított 8 napon belül - köteles az illetékes törzskönyvi hatóságnak a 16. § (2) bekezdésében meghatározott példányszámban megküldeni.
20. §
(1) A gazdálkodó szervezet felszámolását elrendelő határozatot - annak meghozatalától számított 8 napon belül - a rendelkező szerv köteles az illetékes törzskönyvi hatóságnak a 16. § (2) bekezdésében meghatározott példányszámban megküldeni. A felszámoló köteles a felszámolási eljárás megkezdését haladéktalanul, befejezését - a jóváhagyott felszámolási zárómérleg és zárójelentés hiteles másolatának csatolása mellett - a befejezéstől számított 8 napon belül bejelenteni.
(2) A törzskönyvi hatóság a gazdálkodó szervezetet a felszámolás elrendelését követően a felszámolás befejezéséig felszámolás alatt "Fa." - illetve kényszerfelszámolás esetén - "KFa." jelzéssel tartja nyilván.
Gazdálkodó szervezet megszüntetésének bejelentése
21. §
(1) A gazdálkodó szervezet megszűnését az erre vonatkozó határozat hiteles - a 16. § (2) bekezdésében meghatározott példányszámban történő -csatolása mellett, a megszűnésről rendelkező (a megszűnést jóváhagyó) szerv jelenti be a törzskönyvi hatóságnak.
(2) A bejelentésben közölni kell a megszűnt gazdálkodó szervezet nevét, székhelyét, egységes statisztikai számjelét, a megszűnés időpontját, a megszüntetés módját, továbbá a megszüntetett szervezet jogutódjának nevét és székhelyét.
(3) Ha a törzskönyvben nyilvántartott gazdálkodó szervezet jogutód nélkül szűnik meg, a megszűnésre vonatkozó bejelentésben meg kell nevezni azt a szervet, amely a megszűnt gazdálkodó szervezet iratait megőrzésre átvette, továbbá azt a szervet, amellyel szemben a munkaviszonyból eredő, illetve a baleseti kártérítés címén járó követelések érvényesíthetők.
A törzskönyvi nyilvántartás vezetése
22. §
(1) A törzskönyvi hatóság a törzskönyvi jegyzékbe minden gazdálkodó szervezetet külön sorban jegyez be. A bejegyzés sorszámát és időpontját a bejegyzés alapját képező ügyiraton fel kell tüntetni. A gazdálkodó szervezet törzskönyvi nyilvántartásával kapcsolatos minden későbbi időben keletkező iratot a bejegyzés sorszáma alatt a nyilvántartásba vétel alapját képező okmány mellett kell megőrizni.
(2) A törzskönyvi hatóság a nyilvántartásba vett gazdálkodó szervezet vezetőjét a bejegyzéssel egyidejűleg felhívja a 13. § (1) bekezdésében foglalt bejelentési kötelezettségének teljesítésére.
(3) A törzskönyvi hatóság a gazdálkodó szervezet által kiállított egyedi törzskönyv adatait felülvizsgálja, záradékkal és körbélyegzővel látja el és egy példányát 8 napon belül megküldi: a gazdálkodó szervezet vezetőjének, a Központi Statisztikai Hivatalnak, a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatóságnak, az alaptevékenység szerint illetékes ágazati miniszternek, a gazdálkodó szervezet bankszámláját vezető pénzintézetnek, továbbá:
a) vállalat esetében:
- az alapító szervnek,
b) szövetkezetek esetében:
- az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervnek,
c) gazdasági társulás esetében:
- a társulási szerződést jóváhagyó szervnek,
- kizárólag szövetkezetek részvételével működő gazdasági társulás esetén az illetékes országos érdekképviseleti szervnek.
d) vízgazdálkodási társulat esetében:
- az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervnek,
e) a szövetkezetek területi (szakmai) szövetsége esetén:
- az állami törvényességi felügyeletet gyakorló szervnek.
23. §
(1) A törzskönyvi hatóság a törzskönyvben bejegyzett adatok megváltozásáról szóló - a 16. § (2) bekezdésében meghatározott példányszámban - hozzáérkező bejelentést felülvizsgálja és - ha a bejelentés megfelel e jogszabály rendelkezéseinek - a változásról a 22. §-ban felsorolt érdekelteket a változást elrendelő bejelentés (határozat) egy záradékolt példányának megküldésével 8 napon belül értesíti, egy példányát egyidejűleg a gazdálkodó szervezet egyedi törzskönyvéhez csatolja. A bejelentett változás a törzskönyvhöz csatolás időpontjával válik hatályossá.
(2) A törzskönyvben bejegyzett adatok megváltozását tartalmazó bejelentés (16. §) és a változást elrendelő határozat az egyedi törzskönyv része, attól nem különíthető el.
24. §
(1) A gazdálkodó szervezet megszűnése esetén a törzskönyvbe be kell jegyezni: a megszűnés időpontját, a megszüntetést elhatározó (jóváhagyó) szerv nevét, a vonatkozó határozat számát és a megszűnt szervezet jogutódjának nevét és székhelyét. Ha jogutód nélkül szűnt meg, be kell jegyezni azt a szervet, amely a megszűnt gazdálkodó szervezet iratait megőrzésre átvette, továbbá amellyel szemben a munkaviszonyból eredő, illetve baleseti kártérítés címén járó követelések érvényesíthetők.
(2) A megszűnt gazdálkodó szervezetet a törzskönyvi nyilvántartásból törölni kell. Ennek megtörténtéről a 22. § (3) bekezdésében meghatározott szerveket a törzskönyvi hatóság 8 napon belül értesíti.
(3) A megszűnt gazdálkodó szervezetek törzskönyvét és a hozzátartozó iratanyagot a működő gazdálkodó szervezetekétől elkülönítetten kell kezelni és megőrizni.
(4) Ha a gazdálkodó szervezet átszervezés folytán más gazdálkodó szervezetbe olvad be, törzskönyvét és a hozzá kapcsolódó iratokat az őt megszűnéséig nyilvántartó törzskönyvi hatóságnál kell megőrizni.
Tájékoztatás a törzskönyvi adatokról
25. §
(1) A törzskönyvi hatóság a felügyeletet (állami törvényességi felügyeletet) gyakorló szerv, a gazdálkodó szervezet, állami szerv, a bíróság és ügyészség, a társadalmi szervezet, a szövetkezetek érdekképviseleti szerve megkeresésére az ügykörüket, illetve tevékenységi körüket érintő nyilvántartási adatokról tájékoztatást ad.
(2) A nyilvántartás adatairól az (1) bekezdésben felsoroltakon kívül más csak abban az esetben kaphat tájékoztatást, ha a nyilvántartási adatok ismeretéhez fűződő jogos érdekét igazolja.
(3) A nyilvántartás adataiból tájékoztatást, illetve a nyilvántartásba betekintést a törzskönyvi nyilvántartást vezető hatóság vezetője engedélyezhet. Vitás esetekben a pénzügyminiszter, illetve felhatalmazása alapján a Pénzügyminisztérium Bevételi Főigazgatósága dönt.
(4) Az 1950. január 1. napja előtt a cégbíróságnál vezetett cégjegyzékben bejegyzett és felszámolás folytán megszűnt, illetve még felszámolás alatt álló cégre vonatkozó bejegyzések és iratok megtekintését, a cégjegyzékről, valamint a cégiratokról másolat, kivonatos másolat vagy hivatalos bizonyítvány kiadását a pénzügyminiszter felhatalmazása alapján a PM Bevételi Főigazgatóságának vezetője engedélyezi.
III.
A KÉPVISELETI KÖNYV
A képviseletre jogosultak nyilvántartása
26. §
(1) A gazdálkodó szervezet vezetőjét és azokat az alkalmazottakat (szövetkezeti tagokat), akiket a szervezet vezetője aláírási joggal felruházott, képviseleti könyvben kell nyilvántartani.
(2) Az alkalmazottak (szövetkezeti tagok) aláírási joggal való felruházását írásba kell foglalni, amelynek tartalmaznia kell az alkalmazott (szövetkezeti tag) családi és utónevét, beosztását, pontos lakóhelyét, valamint a felruházás kezdetének időpontját és a felruházásnak esetleges korlátozásait.
(3) Az aláírási jog megvonását vagy egyéb módon történő megszűnését ugyancsak írásba kell foglalni és abban a megvonás, illetve megszűnés időpontját is fel kell tüntetni.
(4) Képviseleti könyvként az erre a célra rendszeresített könyvet kell használni. A képviseleti könyvet annak megnyitása előtt az illetékes törzskönyvi hatósággal hitelesíttetni kell; hitelesítés időpontját a törzskönyvi nyilvántartásba be kell jegyezni. A képviseleti könyvet a szervezet vezetője által erre kijelölt alkalmazott (szövetkezeti tag) vezeti.
27. §
(1) Ha a gazdálkodó szervezet neve megváltozik, a képviseleti könyvet nem kell kicserélni. Az új nevet a törzskönyvbe történt bejegyzésről kapott értesítés alapján a már használatban levő képviseleti könyv címlapjára fel kell jegyezni; a feljegyzést a szervezet vezetője (igazgatója, elnöke) aláírásával hitelesíti.
(2) Ha a képviseleti könyv megtelt, a törzskönyvi hatóság a könyvet záradékolja és új képviseleti könyvet hitelesít. A megtelt képviseleti könyv a gazdálkodó szervezet őrizetében marad. A képviseleti könyv nem selejtezhető.
(3) Elveszett (megsemmisült) képviseleti könyv helyett új képviseleti könyvet a törzskönyvi hatóság csak akkor hitelesíthet, ha a hitelesítést kérő gazdálkodó szervezet kérelméhez a korábbi (elveszett) képviseleti könyvre vonatkozóan az illetékes közjegyző megsemmisítő végzését csatolja.
(4) Ha a gazdálkodó szervezet megszűnik, képviseleti könyvét a törzskönyvi hatóságnak kell megküldeni a törzskönyvi okmányokhoz való csatolás végett.
A képviseleti könyv vezetése
28. §
(1) A gazdálkodó szervezet képviseletére, illetve aláírási joggal felruházott alkalmazottjára (szövetkezeti tagjára) vonatkozóan a képviseleti könyvbe be kell jegyezni:
a) a bejegyzés időpontját;
b) a kinevezési, illetőleg felruházási okirat keltét és számát;
c) az aláírási jog kezdetének időpontját;
d) az aláírásra jogosult családi és utónevét;
e) az aláírási jog korlátozását;
f) az aláírásra jogosult sajátkezű aláírását;
g) az aláírási jog megszűnésére vonatkozó okirat keltét és számát, valamint megszűnésének időpontját.
(2) A képviseleti könyvbe az (1) bekezdésben felsorolt adatokat csak okmány alapján szabad bejegyezni.
(3) Az aláírási jog korlátozásával kapcsolatban a képviseleti könyv megfelelő rovatában meg kell jelölni, hogy az aláírói jog mire, illetve azt, hogy mire nem terjed ki.
29. §
(1) Az aláírási joggal felruházott alkalmazott (szövetkezeti tag) a gazdálkodó szervezet vezetője előtt köteles aláírását bejegyezni a képviseleti könyvbe és aláírását a bejegyzett formában használni.
(2) A képviseleti könyvbe bejegyzett adatok valódiságát a gazdálkodó szervezet vezetőjét illetően a felügyeletet (állami törvényességi felügyeletet) gyakorló szerv, az aláírásra jogosult alkalmazottakra (szövetkezeti tagokra) vonatkozóan pedig a gazdálkodó szervezet vezetője, akadályoztatása esetén helyettese igazolja.
(3) A képviseleti könyv adatairól kért tájékoztatásra vonatkozóan a 25. §-ban foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.
Az aláírási jogosultság közlése a pénzintézettel
30. §
(1) A gazdálkodó szervezet vezetőjének kinevezésére (megválasztására) és felmentésére vonatkozó okirat másodpéldányát a gazdálkodó szervezet bankszámláját vezető pénzintézetnek is meg kell küldeni. Csatolni kell a kinevezett (megválasztott) vezetőnek a kinevező, illetve felügyeleti (állami törvényességi felügyeletet gyakorló) szerv által hitelesített sajátkezű aláírását is.
(2) Az alkalmazott (szövetkezeti tag) részére a gazdálkodó szervezet vezetője által adott aláírási felruházásról a számlavezető pénzintézetet - az általa rendelkezésre bocsátott nyilvántartó lapon - azonnal értesíteni kell.
(3) A pénzintézettel haladéktalanul közölni kell az aláírási felruházás visszavonását, illetőleg megszűnését.
IV.
VEGYES RENDELKEZÉSEK
31. §
A törzskönyv, valamint a hozzá tartozó okmányok nem selejtezhetők.
32. §
A külföldön működő magyar gazdasági érdekeltségek nyilvántartásáról külön jogszabály intézkedik.
33. §
A rendelet hatálya alá eső gazdálkodó szervezetek törzskönyvi nyilvántartásával kapcsolatos eljárásban az államigazgatási eljárás általános szabályait - az e rendeletben foglalt eltérésekkel - kell alkalmazni.
34. §
A bejelentési kötelezettség valóságnak megfelelő, határidőben történő teljesítésének ellenőrzése a gazdálkodó szervezet pénzügyi gazdasági ellenőrzése körében történik.
35. §
(1) A rendeletben előírt adatszolgáltatás határidőben történő teljesítésének elmulasztásáért, vagy gondatlanul a valóságnak meg nem felelő adatok közléséért felelős személyek fegyelmi úton, továbbá a Minisztertanács 19/1979. (V. 11.) sz. rendeletével módosított 17/1968. (IV. 14.) Korm. számú rendelet 163. §-a alapján szabálysértés miatt vonhatók felelősségre.
(2) Ahol jogszabály vállalati, szövetkezeti törzskönyvet (nyilvántartást) említ, ezen e rendeletben foglalt törzskönyvi nyilvántartást kell érteni.
36. §
(1) Ez a rendelet 1980. július 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével a 24/1967. (XII. 15.) PM számú, a 12/1972. (III. 23.) PM számú rendelet és a 22/1970. (VIII. 5.) PM számú rendelettel módosított 6/1967. (VI. 18.) PM számú rendelet 2. §-ának (4) bekezdése hatályát veszti.
(3) A gazdálkodó szervezetek nyomtatvány ellátásáról az illetékes törzskönyvi hatóság gondoskodik.
(4) Azok a gazdálkodó szervezetek, amelyeket e rendelet hatálybalépésekor a törzskönyvi nyilvántartásban már bejegyeztek, 1980. szeptember 30-ig kötelesek új egyedi törzskönyvüket a kiállítás napján fennálló állapotnak megfelelően kiállítani, és az illetékes törzskönyvi hatósághoz benyújtani.
(5) A már működő és az illetékes területi vízügyi igazgatóságnál nyilvántartott vízgazdálkodási társulatok nyilvántartásba vételére vonatkozóan a 4. § (4) bekezdésében, illetve a 11. § (3) bekezdésében foglaltak értelemszerű alkalmazásával kell eljárni.
Faluvégi Lajos s. k.,
pénzügyminiszter