Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

4/1991. (II. 13.) PM rendelet

a költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáról

A Magyar Köztársaság 1991. évi állami költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1991. évi szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény 22. §-ának (2) bekezdésében (a továbbiakban: költségvetési törvény), az Állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 18. §-ának b) pontjában, valamint a vállalkozási nyereségadóról szóló 1988. évi IX. törvény (a továbbiakban: VA) 3. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem.

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya kiterjed

a) a központi költségvetési szervekre,

b) a helyi önkormányzati költségvetési szervekre,

c) a Társadalombiztosítási Alap kezelőjére,

d) az elkülönített állami pénzalapokra

(a továbbiakban: költségvetési szervek).

Általános rendelkezések

2. §

(1) A költségvetési szervek gazdálkodási jogkörük szerint:

a) önálló költségvetési szervek,

b) részben önálló költségvetési szervek.

(2) A költségvetési szervek alaptevékenységük érdekeltsége szerint:

a) maradványérdekeltségi,

b) eredményérdekeltségi

rendszerbe sorolhatók.

(3) A központi költségvetési szervek érdekeltségi rendszerüket a pénzügyminiszter hozzájárulásával változtathatják meg.

Az önálló és a részben önálló költségvetési szerv

3. §

(1) Önálló költségvetési szerv

a) az, amely az állami költségvetésben fejezetet alkot, illetve az, amely az éves költségvetésről szóló törvény alapján fejezeti jogosítványokkal és kötelezettségekkel rendelkezik (a továbbiakban: fejezet),

b) az a fejezet felügyelete alá tartozó költségvetési szerv, melyet a fejezet annak besorol,

c) a polgármesteri hivatal, a körjegyzőség, az intézményt irányító társulás, a hatósági igazgatási társulás, valamint

d) a helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó azon költségvetési szerv, melyet a helyi önkormányzat annak sorol be,

e) a Társadalombiztosítási Alap kezelője és a felügyelete alá tartozó azon költségvetési szervek, melyet az Alap kezelője annak besorol.

(2) A felügyeleti szervnek azt a költségvetési szervet kell részben önálló költségvetési szervnek besorolnia, amely gazdasági-pénzügyi feladatait nem képes önállóan ellátni.

(3) A felügyeleti szerv a részben önálló költségvetési szerv besorolásával egyidejűleg kijelöli azt az önálló költségvetési szervet is, amely a részben önálló költségvetési szerv meghatározott gazdasági és pénzügyi feladatait ellátja.

(4) Az önálló költségvetési szervnek kell ellátnia a költségvetési tervezéssel, a pénzellátással, a költségvetési gazdálkodással, a vagyon kezelésével, a munkaerőgazdálkodással, a beszámolással, a számvitellel, az előírt adatszolgáltatással és a belső ellenőrzéssel kapcsolatos feladatokat.

(5) A részben önálló költségvetési szerv a tervezésben, a költségvetési beszámolásban és a könyvviteli elszámolásokban az önálló költségvetési szerv útján és e szerv által meghatározott módon vesz részt.

Maradványérdekeltségi rendszer

4. §

(1) A maradványérdekeltségi rendszerbe sorolt költségvetési szerv alaptevékenységén kívül üzletszerűen, ellenérték fejében termelő- vagy szolgáltató tevékenységet (vállalkozási tevékenységet) is végezhet. Mind a maradványérdekeltségű alaptevékenységet, mind a vállalkozási tevékenységet részletesen, a szakfeladat megjelölésével - a felügyeleti szervvel egyetértésben - a szervezeti és működési szabályzatában köteles rögzíteni.

(2) A maradványérdekeltségi rendszerbe sorolt költségvetési szerv azon termelő- vagy szolgáltató alaptevékenységére, amelyet költségvetési, illetve társadalombiztosítási támogatásból végez maradványelszámolást kell alkalmazni, még akkor is, ha e feladatok ellátása során saját bevételre is szert tett.

(3) A maradványérdekeltségi rendszerbe besorolt költségvetési szerveknek vállalkozási tevékenységük bevételi előírását (bevételét) és elszámolt önköltségét (kiadását) a tevékenység jellegének megfelelő - a Központi Statisztikai Hivatal Egységes Ágazati Osztályozási Rendjére épülő - külön szakfeladatokon kell kimutatniuk.

Az eredményérdekeltségi rendszer

5. §

(1) Eredményérdekeltségi rendszerbe az a költségvetési szerv sorolható, amely alaptevékenységét üzletszerűen, ellenérték fejében, termelő- vagy szolgáltató tevékenységként végzi, ideértve a kizárólag díj (térítés) ellenében ellátott hatósági feladatokat is.

(2) Az eredményérdekeltségi rendszerbe sorolt költségvetési szerv maradványérdekeltségű tevékenységet is végezhet, amelyet szervezeti és működési szabályzatában köteles rögzíteni és a tevékenység jellegének megfelelő külön szakfeladaton kimutatni.

(3) Az eredményérdekeltségi rendszerbe sorolt költségvetési szerv azon maradványérdekeltségű termelő- vagy szolgáltató tevékenységére, amelyet költségvetési támogatásból végez, a maradványelszámolást kell alkalmaznia, még akkor is, ha e tevékenység ellátása során saját bevételre is szert tett.

Az állami költségvetés szerkezeti rendje

6. §

(1) A költségvetési szervek az állami költségvetés szerkezeti rendje, továbbá a pénzügyi és számviteli előírások, valamint a nemzetgazdasági információs rendszer előírásai szerint részletezik előirányzataikat, valamint azok teljesítését.

(2) A rovat- és tételrend az államháztartás bevételeit és kiadásait nemek, illetőleg jogcímek szerint részletezi. A szakfeladatrend az egymásról elkülöníthető szakmai feladatokra (szakfeladatokra) jutó tényleges ráfordítások (kiadások) és bevételi előírások (bevételek) kimutatására szolgál.

(3) Az állami költségvetés rovat- és tételrendjét, valamint a szakfeladatrendet e rendelet melléklete tartalmazza. A mellékletet a Pénzügyi Közlönyben kell közzétenni.

(4) Az önálló költségvetési szerv költségvetése, illetve beszámolója magában foglalja a saját és a gazdálkodási jogkörébe utalt önálló és részben önálló költségvetési szerv bevételeit és kiadásait, továbbá azok teljesítési adatait.

Az éves költségvetési tervezés

7. §

(1) A fejezet a felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknek és alapoknak a tevékenységére és feladataira a költségvetési törvényben meghatározottak, illetve a Pénzügyminisztérium által kiadott éves tervezési tájékoztatók előírásaira figyelemmel költségvetési javaslatot készít.

(2) Az önálló költségvetési szerv költségvetését a költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelően - a jogszabályok előírásai szerint - a felügyeleti szerve hagyja jóvá.

(3) A helyi önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének összeállítására és jóváhagyására a helyi önkormányzat előírásokat adhat.

(4) A fejezet a költségvetéseket az ellenőrzést követően feldolgozás végett - a költségvetés szerkezeti rendje alapján az információs rendszerhez igazodóan - a Pénzügyi Számítástechnikai Intézetnek (a továbbiakban: PSZTI) adja át.

(5)[1]

(6) A helyi önkormányzati költségvetési szervek költségvetését a Területi Államháztartási és Közigazgatási Informatikai Szolgálat (a továbbiakban: TÁKISZ) részére kell megküldeni, melyet a TÁKISZ továbbít a PSZTI-nek.

A pénzellátás

8. §

(1) A 3. § (1) bekezdésének b) és d) pontjában megjelölt költségvetési szervek pénzellátásáról a felügyeleti szerv gondoskodik. A költségvetési támogatást és a társadalombiztosítás egészségügyi támogatását a felügyeleti szerv útján a számlavezető pénzintézet folyósítja. A társadalombiztosítás egészségügyi támogatásának folyósítása - az érdekeltek külön megállapodása alapján - ettől eltérő is lehet.

(2) Az önálló költségvetési szerv gondoskodik a bankszámlával rendelkező részben önálló költségvetési szerve pénzellátásáról.

(3) A helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv költségvetési elszámolási számláját az önkormányzat által saját számlavezetőjének választott pénzintézetnél köteles megnyitni és vezetni.

(4) Az önálló központi költségvetési szerv szabad pénzeszközét a számlavezető pénzintézeténél tartós betétként elhelyezheti.

9. §

(1) A költségvetési elszámolási számlával nem rendelkező részben önálló költségvetési szerv a költségvetési elszámolási számlával rendelkező költségvetési szervtől kaphat ellátmányt. Az ellátmány elszámolásának időpontját a két szervnek megállapodásban kell rögzítenie.

(2) A költségvetési elszámolási számlával nem rendelkező részben önálló költségvetési szerv, valamint az az önálló költségvetési szerv, amelynek költségvetési elszámolási számláját nem a székhelyén, telephelyén levő pénzintézet vezeti, a helyi postahivatalnál pénzforgalmi betétkönyvet nyithat.

10. §

(1) A fejezetek költségvetési számlája kizárólag pénzellátási feladatok lebonyolítására szolgál. E számlán kezelt pénzeszköz gazdálkodásra, tartós betétképzésre, értékpapír vásárlására nem használható fel.

(2) Kiadásainak teljesítésére a költségvetési szerv - teljes körű könyvviteli elszámolás mellett - a költségvetési elszámolási számlájára vagy a házipénztárába befolyt valamennyi bevételét felhasználhatja. A házipénztárba befolyó bevételekről és az ezek terhére közvetlenül kifizetett kiadásokról - a Magyar Nemzeti Bank által kiadott pénzforgalmi jelölőadatok számrendszerét alkalmazva, a bank előírásai szerint - tájékoztatnia kell a költségvetési elszámolási számlát vezető pénzintézetet.

A bér- és munkaerő-gazdálkodás pénzügyi szabályai

11. §

(1) A bér- és munkaerő-gazdálkodás - a költségvetési szerv feladatainak megoldásához szükséges létszámú dolgozó foglalkoztatásával közvetlenül összefüggő összes tevékenység - kiterjed a létszámnak, szakmai és foglalkoztatási forma szerinti összetételének, valamint a béralapnak a megtervezésére, a foglalkoztatásra és a béralap felhasználására, továbbá a bér- és munkaerő-gazdálkodásról esedékes beszámolásra.

(2) A tervezés rendje szerint jóváhagyott éves béralap magában foglalja a feladat ellátásához szükséges teljes munkaidőben, részmunkaidőben foglalkoztatottak, valamint a foglalkoztatott nyugdíjasok, a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban foglalkoztatottak (megbízás), az alkalmi munkavállalók bérelőirányzatát, a jutalmazásra, premizálásra szolgáló összegeket. Tartalmazza továbbá a hadkötelezettség alapján szolgálatot teljesítők illetményét, valamint a vezénylési pótlékot is.

Az állóeszköz-gazdálkodás

12. §

Az állóeszköz-gazdálkodás keretébe tartozik:

a) a már meglevő állóeszközök rendeltetésszerű és hatékony használata,

b) az állóeszközök fenntartása:

- a költségvetési szerv kezelésében (használatában) levő, vagy az általa bérelt állóeszközök folyamatos működtetését biztosító karbantartása,

- a felügyeleti szerv saját kezelésű állóeszközeinek és az illetékességi körébe tartozó költségvetési szervek kezelésében (használatában) levő állóeszközöknek a hosszabb időszakonként ismétlődő, számottevő ráfordítást igénylő felújítása,

c) a beruházás (az elhasználódott állóeszközök pótlása, valamint az állóeszköz-állomány bővítése).

Az állóeszközfelújítás

13. §

(1) A fejezetek és a helyi önkormányzatok a felügyeletük alá tartozó önálló költségvetési szerveket feljogosíthatják az állóeszközfelújítási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra.

(2) A felügyeleti szerv, illetve a helyi önkormányzat gazdálkodását ellátó szerv által központilag kezelt állóeszközfelújítási előirányzat felhasználásakor e szervek előirányzatát csökkenteni, az állóeszközfelújítási pénzeszközökkel önállóan nem gazdálkodó költségvetési szerv előirányzatát azonos összeggel növelni kell.

A beruházás

14. §

(1) A beruházási tevékenység forrásai: a költségvetési (beruházási) juttatás, az elkülönített állami pénzalapok, a költségvetési szerv saját forrása.

(2) A költségvetési juttatásból, valamint a vegyes - költségvetési juttatásból és más - forrásból megvalósított beruházások pénzügyi lebonyolítását a 9/1987. (III. 19.) PM rendeletben meghatározott pénzintézet végzi.

(3) A költségvetési szerv a saját forrás terhére megvalósított beruházásainak pénzügyi lebonyolítását a költségvetési elszámolási számláján köteles végezni.

15. §

(1) A maradványérdekeltségi rendszerbe sorolt költségvetési szervnél a beruházás saját forrása lehet

a) a költségvetési előirányzat,

b) a jóváhagyott pénzmaradvány,

c) az átvett pénzeszköz,

d) a vállalkozási tevékenységet is folytató szerv érdekeltségi alapja.

(2) Az eredményérdekeltségi rendszerbe sorolt költségvetési szervnél a beruházás saját forrása

a) az érdekeltségi alap,

b) az átvett pénzeszköz,

c) a beruházási hitel,

d) ha maradványérdekeltségű tevékenységet is végez, akkor a maradványérdekeltségű tevékenységgel kapcsolatban a költségvetési előirányzat és a jóváhagyott pénzmaradvány.

(3) A költségvetési szervek szabadon dönthetnek a beruházási célú felhasználások nagyságáról, ha azok működtetéséről többlettámogatás nélkül gondoskodni tudnak.

A pénzgazdálkodás

16. §

(1) A költségvetési szerv feladatainak ellátását (végrehajtását) szolgáló fizetési vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni (a továbbiakban: kötelezettségvállalás) vagy ilyen követelést előírni - a költségvetési törvényben meghatározott kivétellel - a költségvetési szerv vezetőjének vagy az általa megbízott személynek (a továbbiakban: kötelezettségvállaló) a hatáskörébe tartozik.

(2) A kötelezettségvállalás, illetőleg a követelés előírása - a költségvetési törvényben meghatározott kivétellel -a gazdasági vezető vagy az általa kijelölt személynek az ellenjegyzése után és csak írásban történhet.

(3) A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott (módosított) költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.

17. §

(1) A kiadás teljesítésének és a bevétel beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és igazolni (továbbiakban: érvényesíteni) kell azok jogosultságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét és azt, hogy az előírt alaki követelményeket betartották-e.

(2) Érvényesítést csak az ezzel írásban megbízott dolgozó végezhet.

(3) Az érvényesítésnek - az "érvényesítve" megjelölésen kívül - tartalmaznia kell a megállapított összeget is. Az érvényesítés előtt - szükség esetén - szakértő véleményét is kell kérni.

18. §

(1) A kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére (a továbbiakban: utalványozás) - a költségvetési törvényben meghatározott kivétellel - az önálló költségvetési szerv vezetője vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(2) Utalványozni csak az érvényesített okmányra rávezetett vagy külön írásbeli rendelkezéssel (a továbbiakban: utalvány) lehet.

(3) A külön írásbeli rendelkezésként elkészített utalványon (utalványrendeleten) fel kell tüntetni:

a) a rendelkezőnek és a rendelkezést végrehajtónak a megnevezését,

b) az "utalvány" szót,

c) a költségvetési évet és az elszámolás módját,

d) a befizetőnek és a kedvezményezettnek a megnevezését, címét, bankszámlájának a számát,

e) a fizetés időpontját és módját,

f) a megterhelendő bankszámla számát és megnevezését,

g) a keltezést, valamint az utalványozó és az ellenjegyző aláírását.

(4) Az érvényesített okmányra vezetett rendelkezésben (rövidített utalványban) - a (3) bekezdésben meghatározottak közül - az okmányon már feltüntetett adatokat nem kell megismételni.

(5) Nem kell külön utalványozni a termékértékesítésből, szolgáltatásból - szabályszerűen kiállított számla alapján - befolyó bevétel beszedését.

19. §

(1) Az utalvány ellenjegyzésére - a költségvetési törvényben meghatározott kivétellel - a költségvetési szerv gazdasági vezetője, illetőleg az általa kijelölt személy jogosult.

(2) Az (1) bekezdés szerint ellenjegyzésre jogosultnak az utalványt - ha nem ért vele egyet - "az ellenjegyzés utasításra történt" záradékkal kell ellátnia, s erről a pénzellátást végző költségvetési szervet nyolc napon belül értesítenie kell.

(3) A pénzellátást végző költségvetési szerv a (2) bekezdés szerinti jelentés kézhezvételétől számított tizenöt napon belül köteles a felügyeleti szervvel együtt megvizsgálni a bejelentést és kezdeményezni az esetleges felelősségre vonást.

20. §

(1) A kötelezettségvállaló és az utalványozó, illetőleg az ellenjegyző és az érvényesítő azonos személy is lehet.

(2) Kötelezettségvállalási, érvényesítési, utalványozási, ellenjegyzési feladatot nem végezhet az a személy, aki ezt a tevékenységét közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pont] vagy a maga javára látná el.

A reprezentáció

21. §

(1) Reprezentációnak minősül:

a) a hivatalos tárgyalásokon, kiállításokon, kongresszusokon, konferenciákon, ankétokon, szimpóziumokon ellenérték nélkül felszolgált étel és ital, illetőleg az ezen felül nyújtott természetbeni ellátás (szállás, utazás) értéke,

b) a vásárolt, vagy a saját előállítású tárgy (termék, vagy szolgáltatás) ellenérték nélküli átadása (ajándékozás),

c) a nemzeti ünnepekhez, évfordulókhoz, társadalmi eseményekhez kapcsolódó munkahelyi megemlékezés költsége (ingyenesen felszolgált étel, ital dolgozó részére nyújtott ajándék, terembérlet, művészek fellépti díja stb.).

(2) A reprezentáció címén elszámolható költségek magukban foglalják az általános forgalmi adó összegét is.

(3) A költségvetési szervek költségvetésében reprezentációs előirányzat a munkaügyi szabályzatban, vagy kollektív szerződésben, illetve a szervezeti és működési szabályzatban rögzített módon tervezhető.

A költségvetési szervek biztosítási szerződéseiről és kárainak rendezéséről

22. §

(1) A költségvetési szerv vagyontárgyaira - központi költségvetési szerv az épületek és építmények kivételével - biztosítási szerződést köthet.

(2) A költségvetési szerv a biztosítási díjakat a költségvetési előirányzata, pénzmaradványa terhére köteles elszámolni.

(3) A biztosítási szerződés alapján kapott kártérítéseket a költségvetési szervnek egyéb bevételei között kell elszámolnia.

A pénzmaradvány megállapítása, elszámolása, felhasználása

23. §

(1) Pénzmaradvány a maradványérdekeltségű tevékenységek után képződik.

(2) Az önálló költségvetési szerv a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor megállapítja, melynek keretében külön meghatározza az elmaradt feladatokra jutó pénzmaradványt.

(3) A fejezet a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek pénzmaradványát felülvizsgálja. A fejezet összesített pénzmaradványát a Pénzügyminisztérium hagyja jóvá, ide értve a kiemelt és a céljellegű előirányzatok maradványát is.

(4) A pénzmaradványt csökkentő tételeket az önálló költségvetési szervnek a felügyeleti szerv, a fejezetnek az állami forgóalap erre a célra kijelölt számlájára kell befizetnie.

(5) A felügyeleti szerv által jóváhagyott pénzmaradványát a felhasználásig az önálló költségvetési szerv könyvvitelében tartalékként mutatja ki.

(6) A központi költségvetési szerveknél pénzmaradvány bérmegtakarításból származó része a béralapba tartozó tételeken túlmenően dologi kiadásokra, az állóeszközfelújítási előirányzatok kiegészítésére fordítható. A pénzmaradvány további része bérkifizetésre, személyi ösztönzésre nem fordítható. A pénzmaradvány terhére olyan tartós kötelezettség, amely támogatási többlettel jár, nem vállalható.

(7) A 3. § (1) bekezdés c)-d) pontjában megjelölt költségvetési szervek pénzmaradványának jóváhagyására és felhasználására az önkormányzat rendelkezései az irányadók.

Vállalkozási tevékenységből származó eredmény megállapítása, módosítása, elszámolása, a nyereségadó alapja

24. §

A vállalkozási tevékenység bevételi előírásaként (bevételeként) csak az elvégzett tevékenységről, szolgáltatásról, termékértékesítésről szóló igazolás (szállítólevél, jegyzőkönyv, átvételi elismervény) alapján kiállított számlával bizonylatolt ár- és díjbevétel számolható el. Az előlegként folyósított összeg nem bevételi előírás, azt a megrendelő nevén vezetett számla javára kell elszámolni.

25. §

(1) A vállalkozási tevékenység adóalapjának kiszámítására, valamint az adó mértékére és az adókedvezményekre a VA előírásai az irányadóak.

(2) A teljesítési (üzemgazdasági) szemléletű kettős könyvvitelt vezetők az eredményt az értékesítés elszámolt bevételi előírása, valamint a költségek és ráfordítások különbözeteként állapítják meg.

(3) Az eredmény megállapítása során a költségek között a vállalkozási tevékenységgel összefüggő állóeszközök értékcsökkenési leírását el kell számolni. Ha az állóeszközt maradványérdekeltségű és vállalkozási tevékenységhez egyaránt igénybe veszik, az állóeszköz értékcsökkenési leírásának megosztási módját a számlarendben kell rögzíteni.

(4) Az értékcsökkenés leírásánál a költségvetési szervek számlakeretében előírt kulcsok alkalmazandók. A számlakeretben előírt kulcsok a VA 1-2. mellékletében foglaltak szerint növelhetők. Az értékcsökkenést a negyedév utolsó napján, a negyedév első napján meglevő állóeszközállomány bruttó értéke alapján kell kiszámítani és költségként könyvelni.

(5) A pénzforgalmi kettős könyvvitelt vezetők az eredményt a befolyt adóköteles bevételek, valamint a kiadások és a vállalkozási tevékenységet terhelő értékcsökkenési leírás különbözeteként állapítják meg.

(6) Az évi eredményelszámolás során a vállalkozási tevékenységből származó eredményt nem csökkenti a maradványérdekeltségű tevékenységre fordított összeg.

(7) A vállalkozási nyereségadó alapja a (2)-(6) bekezdés szerint megállapított naptári évben elért eredmény pozitív összege.

Az alaptevékenységhez, illene a vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó gazdálkodási szabályok

26. §

(1) Működési bevételek között vállalkozási tevékenység bevétele nem számolható el.

(2) A költségvetési szerveknél a maradványelszámolás körébe vonhatók az alábbi bevételek is:

a) a megsemmisült, selejtezett állóeszközök értékesítése,

b) a megsemmisült, selejtezett készletek, valamint hulladékok értékesítése,

c) a betétdíjas göngyölegek visszaváltásakor fizetett térítés,

d) a dolgozóra kirótt kártérítési kötelezettség,

e) kilépett dolgozók munkaruha és egyéb térítése,

f) a vállalkozó visszalépése miatti bánatpénz,

g) a kamat, kötbér, bírság, kártérítés,

h) az adók visszatérítéséből származó pénzösszeg,

i) a lakás- és telekforgalmazással kapcsolatos bevételek

- építési hozzájárulás, lakáshasználatbavételi díj,

- bérlő-, illetve vevőkiválasztási jog megszerzéséért hozzájárulás,

- önkormányzati bérlakások eladásából származó bevétel,

- önkormányzatok tulajdonában lévő építési telkek értékesítéséből származó bevétel (ide nem értve az értékesítés céljára épített lakásokhoz kapcsolódó telekértékesítést),

j) a telekhasználati díj,

k) a tanács által alapított és a tanács felügyelete alatt állt, nem közüzemi vállalatoknak az Állami Vagyonügynökség által történt értékesítésből származó bevétel,

l) az önkormányzat által a vadászati jogért realizált bevétel.

(3) A vállalkozási tevékenységhez használt, megsemmisült, selejtezett állóeszközök értékesítéséből származó be-

vétel vállalkozási tevékenység bevételeként is elszámolható.

(4) A kizárólag vállalkozási tevékenységhez használt állóeszközt csak érdekeltségi alapból lehet beszerezni.

(5) A maradványérdekeltségű alaptevékenységhez és a vállalkozási tevékenységhez egyaránt használt állóeszközök beszerzésének fedezetét meg kell osztani a költségvetési pénzeszközök és az érdekeltségi alap között. A megosztásnál ugyanazt a módszert kell követni, amelyet a költségvetési szerv az értékcsökkenés megosztásánál számlarendjében rögzített.

(6) A költségvetési szerv behajthatatlan követeléseit csak a felügyeleti szerv engedélye alapján törölheti nyilvántartásaiból, más jogszabályok ettől eltérően is rendelkezhetnek.

Érdekeltségi alap képzése, felhasználása

27. §

(1) A vállalkozási tevékenység adózott eredményét érdekeltségi alapba kell helyezni. Az érdekeltségi alapot növeli:

a) más szervezetek érdekeltségi, illetve pénzalapjából, adózott eredményéből véglegesen átvett pénzeszköz, ideértve a költségvetési szervek által kötvényértékesítésből, beváltásból vagy esedékes törlesztésből származó összegeket, továbbá a részvénytulajdonból származó osztalékot,

b) az állóeszközök értékcsökkenési leírása,

c) külön rendelkezés alapján az érdekeltségi alapba helyezhető összegek.

(2) Az érdekeltségi alap felhasználható:

a) veszteség rendezésére, társaságban való részvétel esetén a társaság veszteségeinek rendezésére,

b) állammal szembeni kötelezettségek teljesítésére,

c) pénzintézettel szembeni kötelezettségek teljesítésére,

d) forgóalap feltöltésére,

e) jogi és magánszemélyekkel szemben érdekeltségi alapból fizetendő kötelezettségek rendezésére, ideértve a költségvetési szerv által kibocsátott kötvények beváltását, esedékes törlesztését,

f) szociális, kulturális, sport- és üdülési célt szolgáló létesítmények fenntartására, beleértve a közös létesítményeket is,

g) szabadalmak és gyártási eljárások vásárlására, újítási díjra,

h) a dolgozók lakásépítésének és vásárlásának támogatására,

i) a költségvetési szerv által meghatározott sorrend szerinti további kifizetésekre, így:

- közérdekű célú kötelezettségvállalásra (Ptk. 593-596. §-a), helyi önkormányzati költségvetési szerveknél alapítvány céljára (Ptk. 74/A-74/F. §-a),

- a helyi önkormányzati költségvetési szerveknél gazdasági társaság létrehozására,

- állóeszközök nagyjavítására, fejlesztési célú kifizetésekre, rekonstrukciókra,

- a munkaviszonyban foglalkoztatott dolgozók anyagi ösztönzésére,

- a költségvetési szerv magasabb vezetői állású dolgozójának premizálására,

- külföldi és belföldi tanulmányutak támogatására,

- tanfolyami költség-hozzájárulásra,

- működési előirányzatok kiegészítésére,

- fejlesztési célú kötvények vásárlására,

- szociális, kulturális, sport- és üdülési intézmények létrehozására és bővítésére, ha azok fenntartása az érdekeltségi alapból biztosítható,

- egyéb jogszabályokban meghatározott célokra, valamint a költségvetési szerv által meghatározott egyéb célokra.

(3) Az érdekeltségi alap más szervezeteknek átadható.

(4) Az érdekeltségi alap felhasználása sem közvetlen, sem közvetett költségvetési támogatási igénnyel nem járhat.

A kutatóhelyek gazdálkodása

28. §

(1) A kutatási feladatot ellátó költségvetési szervek (kutatóhelyek) a következők:

a) kutatóközpontok, kutatóintézetek, kutatólaboratóriumok, kutatócsoportok;

b) felsőoktatási intézmények és a felügyeleti szerv által kutatóhelyként nyilvántartott azon költségvetési szervek, amelyeknek a kutatás nem kizárólagos alapfeladata, vagy amelyek alapfeladatuk mellett kutatási tevékenységet is ellátnak.

(2) A kutatóhelyek tevékenységi körébe tartozik:

a) Kutatási és más ezzel összefüggően az alapító okiratban kijelölt alapfeladat ellátása:

- alapfeladat körébe tartozónak kell tekinteni azokat a feladatokat, amelyeket a kutatóhely szervezeti és működési szabályzatával összhangban a felügyeleti szerv megállapított, illetve amit jóváhagyott költségvetésén belül a kutatóhely vezetője saját hatáskörében kijelölt;

- a felügyeleti szerv jogszabályban, vagy egyedi intézkedéssel az alapfeladat körébe utalhat kutatást irányító, koordináló szervezet (pl. minisztérium, programiroda) által kezdeményezett munkákat;

- a kutatóhelyi alapfeladat teljesítéséhez más költségvetési kutatóhely munkájának igénybevétele az utóbbi kutatóhelyeknél - amennyiben ugyanahhoz a felügyeleti szervhez tartoznak - ugyancsak alaptevékenységnek tekintendő.

b) Az alapfeladaton kívüli kutatási és más ezzel összefüggő tevékenység:

- az a tevékenység, amelyet a kutatóhely az e rendelet szerint szabályozott és más (oktatási, egészségügyi) alapfeladat teljesítésén túlmenően végez;

- a kutatóhely által vállalt alapfeladaton kívüli tevékenység teljesítéséhez más költségvetési kutatóhely bevonása az utóbbi kutatóhely szempontjából ugyancsak alapfeladaton kívüli tevékenység;

c) A kutatási eredmények (szerzői jogi védelem alá eső munkák, szolgálati találmányok, szabadalmak, know-how ismeretek stb.) vállalkozásszerűen történő hasznosítása.

29. §

(1) Állami megbízásnak minősül meghatározott kutatási feladatra a felelős minisztérium, országos hatáskörű szerv, vagy felhatalmazása alapján más, kutatást irányító, illetve koordináló szervezet (a továbbiakban: megbízó) által adott kutatási megbízás.

(2) A megbízott kutatóhely a kutatás végzésébe - a vállalt kötelezettségből adódó felelősség fenntartásával, további megbízás alapján - más kutatóhelyet is bevonhat. E megbízás is - költségvetési kutatóhely vonatkozásában - állami megbízónak minősül.

(3) Az állami megbízásnak tartalmaznia kell:

a) az elvégzendő kutatási feladat (részfeladat) megnevezését, tartalmát és annak az országos, illetve minisztérium szintű kutatási feladatnak megnevezését jelét, amelybe ez a tevékenység tartozik,

b) a megbízó által jóváhagyott összeget, ideértve a feladat megoldásához szükséges bér- és bérjellegű, dologi (külön kiemelve a külföldi utazásra előirányzott összeget), maradványérdekeltségű megbízásnál a beruházási részösszegeket, továbbá eredményérdekeltségű megbízásnál a kalkulálható nyereség mértékét, valamint a folyósítás éves ütemezését,

c) a megbízó azon szempontjait, amelyek alapján a feladat teljesítését értékeli, valamint az elszámolásra (eredmény- vagy maradványérdekeltség) vonatkozó előírásait,

d) azoknak a kutatóhelyeknek a megnevezését, amelyeket a feladat elvégzésébe kötelezően be kell vonni,

e) a maradványérdekeltségű kutatási feladat teljesítéséhez beszerzett állóeszközök további felhasználásának módjára vonatkozó megállapodást,

f) a megbízó rendelkezését a kutatási eredmény hasznosításának módjáról,

g) a megbízó rendelkezését a pénz kezelőjének (kutatóhely, kutató) megnevezéséről, amennyiben az személy által benyújtott és személyre szólóan elnyert pályázat (megbízás).

(4) Az állami megbízás keretében végzett kutatásokra a kutatóhely éves költségvetése és/vagy a központosítottan kezelt pénzeszköz (a továbbiakban: központi forrás) használható fel. A kutatóhely költségvetése terhére teljesítendő állami megbízásból a felügyeleti szerv az előirányzatokat a feladathoz kötötten hagyja jóvá.

(5) Központi forrás:

a) a Központi Műszaki Fejlesztési Alap,

b) az Országos Tudományos Kutatási Alap (a továbbiakban: OTKA),

c) a kutatóhelyeket felügyelő minisztériumok, országos hatáskörű szervek tárcakutatási alapja (a továbbiakban: TKA),

d) a minisztériumok, országos hatáskörű szervek tartalékként kezelt (központosított) éves költségvetési előirányzata,

e) a minisztériumok, országos hatáskörű szervek beruházási előirányzata,

f) egyéb, jogszabály szerint igénybe vehető elkülönített állami pénzalap.

(6) A központi forrás pénzeszközeinek odaítélése kijelölés vagy pályázat útján történik. A benyújtott pályázathoz a központi forrásra vonatkozó előírások szerint részletes indokolást és költségtervet kell készíteni. A költségtervnek tartalmaznia kell a pályázat teljes összegét a (3) bekezdés b) pontja szerinti részletezésben.

(7) A kutatási feladat (részfeladat, téma) teljesítésekor, illetve a megbízásban megjelölt határidő (részhatáridő) lejártakor a kutatóhely jelentést készít a megbízó részére. A pénzügyi rendezés, a tudományos eredmény értékelése, és a pénzügyi előirányzat, illetve a teljesítés alapján - az általános szabályok figyelembevételével - történik.

(8) A pénzeszközök rendeltetésszerű felhasználását a megbízó ellenőrizheti.

30. §

(1) A kutatóhely alapfeladaton kívüli tevékenységet - amennyiben azt nem állami megbízásként végzi - megbízóval kötött írásbeli szerződéssel vállalhat. A kutatóhely szerződést a következő feltételek együttes fennállása esetén köthet, ha a tevékenység

a) jellege megfelel a kutatóhely szervezeti és működési szabályzatában rögzített kutatási-fejlesztési tevékenység és egyéb alapfeladatok szakirányának, segíti azok színvonalasabb ellátását,

b) nem akadályozza az alapfeladat megfelelő ellátását,

c) konkrét célját a megbízó meghatározta, az gazdasági (tudományos) érdeket szolgál és eredménye gazdasági (tudományos) hasznot ígér,

d) személyi és tárgyi feltételei a kutatóhelyen belül vagy az együttműködő kutatóhelyeken rendelkezésre állnak, illetve arra a szerződés összege fedezetet nyújt, vagy ezeket a megbízó rendelkezésre bocsátja.

(2) A kutatóhely felügyeletét ellátó miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője) e megbízások vállalását szüneteltetheti, ha azok akadályozzák az (1) bekezdésben foglaltak betartását. E korlátozásokat a kutatóhely vezetőjének is alkalmaznia kell egyes szervezeti egységek, vagy dolgozók esetében.

(3) A megbízás teljesítése során kidolgozott találmány szolgálati találmánynak minősül. A találmánnyal kapcsolatos szabadalmi jogokat a kutatóhely és a megrendelő közötti szerződésben kell rögzíteni.

(4) A kutatóhely a szerződésben kikötheti, hogy a kutatási eredmény alkalmazásából származó és kimutatható gazdasági haszonból meghatározott mértékben részesedik. Közös érdekeltségű munkáknál a költségek (a bér kivételével) forrása az eredmény realizálásáig - megállapodás szerint - a kutatóhely érdekeltségi alapja, illetve a megbízó előlege.

31. §

(1) A kutatóhely alapfeladatának és alapfeladaton kívüli tevékenységének várható bevételi és kiadási előirányzatait költségvetésében megtervezi, kivéve a felügyeleti szervnél tartalékolt (központosított), valamint más fejezetnél vagy az OTKA-ban előirányzott összeget.

(2) A központi forrás költségvetési előirányzatai a megállapodástól eltérően nem használhatók fel.

(3) Költségvetési előirányzaton (támogatáson) kívüli forrást terhelő munkák vállalása, illetve a vállalás teljesítése során létrehozott kapacitások fenntartása sem a tárgyévben, sem a következő években költségvetési többletigénnyel nem járhat.

32. §

(1) A felügyeleti, illetve más finanszírozó szerv

a) az alapfeladat pénzellátását intézmény és/vagy feladatfinanszírozási rendszerben végzi,

b) az alapfeladaton kívüli tevékenységeknél a feladathoz kapcsoltan a szerződés szerinti összeget utalja át,

c) a kutatási eredmény átvételéért díjazást fizet.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt megbízó jogosult a pénz kezelőjének (kutatóhely, kutató) megválasztására.

(3) Intézményfinanszírozást lehet érvényesíteni akkor, ha a feladat pontos célja, eredménye (kimenetele) előre nem határozható meg, és a kutatómunka csak tágabb időhatárok között szakaszolható.

(4) Feladatfinanszírozást lehet érvényesíteni akkor, ha a feladat kijelölhető és esetenként a cél, a várható eredmény meghatározható és a végrehajtás folyamatában körülhatárolható. A feladat végrehajtása szakaszokra bontható, előre meghatározott ütem szerint szakmailag értékelhető.

33. §

(1) Az állami megbízás keretében végzett kutatások érdekeltségi rendje lehet maradvány-, illetve eredményérdekeltségű.

(2) Eredményérdekeltségi rendszerben láthatja el az alapfeladathoz tartozó megbízások közül a közvetlen gazdasági célú (műszaki, gazdasági eredmény elérésére irányuló, termeléssel összefüggő) feladatokat, valamint az alapfeladaton kívüli megbízásokat.

(3) A több évre szóló eredményérdekeltségű állami megbízások éves eredményének megállapítása történhet értékelhető részteljesítésnél a megbízás, illetve a megállapodás szerinti elszámolással (részszámlázással), ide értve a feladatra engedélyezett teljes nyereség arányos részének elszámolását, illetve szakmai értékelés és minősítés nélküli részteljesítésnél a megbízásban előzetesen rögzített nyereség 50%-ának elszámolásával.

(4) Az eredményérdekeltségű feladatoknál költségként kell elszámolni a feladatot terhelő összes közvetlen és általános költséget, beleértve a következőket is:

a) a személyi célú kifizetéseket és a társadalombiztosítási járulék összegét,

b) a felügyeleti szerv által előírt befizetési kötelezettséget, amelynek mértéke az árbevétel 9%-át nem haladhatja meg. A befizetést az TKA javára kell teljesíteni.

(5) A költségként való elszámolási és befizetési kötelezettség nem terjed ki a felügyeleti szerv által meghatározott, költségvetésből, az OTKA-ból származó árbevételekre, valamint a saját kivitelezésű beruházások elszámolására.

(6) Ha egyes feladatok teljesítésében alvállalkozó is részt vesz a kutatóhelynél, árbevételnek csak a saját teljesítmény (alvállalkozói számlaérték nélküli) ellenértéket kell tekinteni.

(7) Közös érdekeltségű munkák átvett (adózott) eredményét a kutatóhely érdekeltségi alapjába kell helyezni.

(8) Maradványérdekeltségű megbízás esetén a kutatóhely szerződésben megállapodhat arról, hogy a feladat teljesítéséhez szükséges állóeszközbeszerzés az árbevétel terhére történik.

34. §

(1) A kutatóhely az alapfeladaton kívüli és a központi műszaki fejlesztési alap igénybevételével végzett feladatainál az állományba tartozó többletmunkájának elismerésére szolgáló fedezetet - eredményérdekeltségű állami megbízás esetén a megbízóval kötött megállapodás szerinti mértékben - a költségek között elszámolhatja. A feladatok végrehajtásában közvetlenül részt vevők anyagi elismerése határozott időszakra szóló alapbéremelés vagy megbízási díj, a közvetetten részt vevőké jutalom formájában történhet.

(2) A határozott időszakra szóló alapbéremelés és a jutalom munkaviszonyból származó személyi jövedelemnek minősül. Az alapbéremelés és a jutalom után a társadalombiztosítási és nyugdíjjárulékot kell fizetni, beszámít az átlagkeresetbe és a társadalombiztosítási ellátások alapjába. A megbízási díj kifizetésére a kutatóhely és a dolgozók között a feladatra vonatkozóan előzetesen kötött megbízási szerződés alapján kerülhet sor, amely nem munkaviszonyból származó jövedelem. Az OTKA terhére - megbízási szerződés alapján - megbízási díj formájában kell a személyi díjazást kifizetni, kivéve ha a munkavállalót az OTKA kutatás elvégzése céljából foglalkoztatják és ezért részére munkabért fizetnek, illetve határozott időre szóló alapbéremelésben részesül.

(3) A kutatóhely a közös érdekeltségű munkából származó és a haszonrészesedésként elszámolt összegből megbízási díjat fizethet. Megbízási díjban a kutatóhely, valamint más - az eredményt realizáló - szervezet dolgozói közül azok részesíthetők, akik közvetlenül részt vettek és eredményesen közreműködtek az eredmény létrehozásában. Kifizetésre csak a kutatóhely és a dolgozó között előzetesen kötött külön megállapodásban foglaltak szerint kerülhet sor.

(4) Maradványérdekeltségű állami megbízás teljesítésekor az elért teljesítmények a megbízó állásfoglalása szerint a bevétel terhére jutalmazhatók. Utólagos elismerés (jutalmazás) az OTKA-ból, illetve a TKA-ból is történhet. Ezzel az összeggel a kutatóhely béralap előirányzatát növelni kell, amely azonban költségvetési támogatási többlettel nem járhat.

35. §

(1) A felügyeleti szerv kutatási alapjának forrása:

a) a kutatóhelyek 33. § (4) bekezdés b) pontja szerinti befizetései,

b) a felügyeleti szervnél központilag kezelt költségvetési támogatás tudományos kutatásokra elkülönített része,

c) egyéb, kutatásra fordítható pénzeszközök (más tárcák, intézmények által átadott összegek, intézményi érdekeltségi alapok, műszaki fejlesztési alap stb.)

d) a felügyeleti szervnél a kutatóhelyek tevékenységének fejlesztésére szolgáló, központilag kezelt beruházási támogatás.

(2) A TKA felhasználható

a) az Országos Középtávú Kutatás-Fejlesztési tervbe tartozó kutatási feladatokra, illetve ezek végrehajtását segítő alapkutatásokra,

b) a felügyeleti szerv által meghirdetett pályázatokra,

c) a kutatóhely kutatási-termelési-fejlesztési társulásban való részvételének támogatására,

d) egyéb országos, valamint tárcaközi és tárcaszintű programba tartozó kutatási témák, továbbá más kutatási alapok támogatására,

e) a felügyeleti szerv támogatásával megvalósuló kutatási program teljesítéséhez szükséges állóeszközök beszerzésére, létesítésére,

f) a kutatóhely, kutatócsoport, kutató számára az előzőekben felsorolt és más kutatási feladatok végrehajtása alapján elért kiemelkedő tudományos teljesítmény, ígéretes kutatási munka alapján és a felügyeleti szerv által jogszabályban megállapított feltételek mellett gép-, műszerbeszerzési és fenntartási támogatásra, személyi ösztönzésre,

g) forgóalappal nem rendelkező kutatóhelyek forgóeszközeinek átmeneti finanszírozására,

h) jogszabályban meghatározott egyéb feladatokra és a felügyeleti szerv által jóváhagyott, a tudományos kutatást támogató, azt elősegítő célokra,

i) minden más olyan célra, amely érdekeltségi alapból is finanszírozható.

(3) A TKA pénzeszközeinek a kutatóhelyek, illetve feladatok szerinti elosztásáról az alappal rendelkező szerv gondoskodik.

(4) Az alap kezelője előírhatja, hogy a befizetéseket a kutatóhelynek mely számlára kell teljesíteni.

Közös létesítmények működtetése

36. §

(1) A költségvetési szervek alapítására jogosult szervek egymással, illetve vállalkozásokkal közösen is alapíthatnak költségvetési szervet.

(2) Költségvetési szerv közös alapításáról és - meghatározott vagy meghatározatlan időre szóló - működtetéséről az alapítók előzetes írásbeli megállapodást kötnek.

(3) A (2) bekezdésben említett megállapodásnak magában kell foglalnia:

a) a közösen alapított szerv nevét és székhelyét,

b) az alapítók nevét és székhelyét,

c) az üzemeltető nevét és székhelyét,

d) a működtetésének meghatározott vagy meghatározatlan időre szóló tartamát,

e) tevékenységi körét (maradványérdekeltségű vagy vállalkozási tevékenységét szakfeladatonként), f) a feladatmutatók számát,

g) a felmerülő költségek fedezetét és a rendelkezésre bocsátás ütemezését, a vagyontárgyak állapotára vonatkozó adatokat és a kezelésükről szóló megállapodást,

h) a folyamatos üzemeltetési költséghez való hozzájárulás megoszlásának arányát,

i) a férőhelyek feletti rendelkezési jog megosztásának arányát,

j) az alapítóknak az ingatlanok és egyéb állóeszközök fenntartására és fejlesztésére, illetőleg felszámolásakor a felosztásra irányuló kötelezettségét,

k) a közösen fenntartott szerv ügyrendjével kapcsolatos esetleges külön megállapodásokat,

l) az üzemeltető és a támogató szervek által rögzíteni kívánt egyéb kérdéseket.

(4) Ha a közösen működtetett költségvetési szervet megszüntetik, a felszámolást az üzemeltető végzi a megállapodásban foglaltak szerint.

A költségvetési szervek törzskönyvi nyilvántartása

37. §

(1) Törzskönyvi nyilvántartást vezet

a) a központi költségvetési szervekről a Pénzügyminisztérium a PSZTI útján,

b) a Belügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, az IM Büntetésvégrehajtás, a PM Vám- és Pénzügyőrség, a Magyar Köztársaság Nemzetbiztonsági Hivatala, a Magyar Köztársaság Információs Hivatala saját hatáskörében,

c) az önkormányzati költségvetési szervekről a TÁKISZ.

(2) A törzskönyvi nyilvántartás adatait a PSZTI foglalja össze, s az azokból készített összeállításokat a Pénzügyminisztérium engedélyével a felhasználók rendelkezésére bocsátja.

(3) A költségvetési szerv törzskönyvi nyilvántartásba vételét a felügyeleti szervnek kell a PSZTI-től, illetve a TÁKISZ-tól kérnie. Újonnan alapított költségvetési szervnek pénzintézet csak akkor nyithat számlát, ha az új költségvetési szerv törzskönyvi nyilvántartásba vétele megtörtént.

38. §

(1) A teljes körű és folyamatos törzskönyvi nyilvántartás magában foglalja a költségvetési szerveknek és az elkülönített állami pénzalapoknak:

a) az azonosításra szolgáló számjelét, ezen belül a törzsszámot, a gazdálkodási jogkört és az önálló költségvetési szerveknél a gazdálkodási jogkörükbe utalt részben önálló költségvetési szerveket,

b) alaptevékenysége szerinti szakágazatba való sorolását és a tevékenységeit szakfeladatok szerint,

c) gazdálkodási formáját (pénzellátást, gazdálkodást végző vagy alap),

d) fejezeti hovatartozását és ezen belül a közvetlen felügyeletet ellátó szervezetet,

e) területi elhelyezkedését.

(2) A törzskönyvi nyilvántartás adatait érintő változásokat - ideértve a nyilvántartásból való törlést is - a felügyeleti szerv a változást követő tizenöt napon belül köteles bejelenteni a törzskönyvi nyilvántartást vezető szervnek, s az azt a bejelentés alapján tizenöt napon belül köteles átvezetni a nyilvántartáson. E változásokról a törzskönyvi nyilvántartást vezető szervnek a számlavezető pénzintézetet is értesíteni kell.

(3) A részben önálló költségvetési szerv a törzskönyvi nyilvántartásban szereplő adatainak megváltoztatását az önálló költségvetési szerv útján kezdeményezheti.

(4) A törzskönyvi nyilvántartás vezetésének részleteit a PSZTI teszi közzé.

A költségvetési beszámolás

39. §

(1) Az önálló költségvetési szerv és az elkülönített állami pénzalap kezelője az előirányzatok felhasználásáról és gazdálkodásáról évközi (negyedéves) és éves beszámolót készít.

(2) A felügyeleti szerv a költségvetési szervet beszámolójának elbírálásáról és jóváhagyásáról írásban értesíti.

(3) Az értesítésben közölni kell

a) a jóváhagyott pénzmaradvány és a befizetési kötelezettség összegét,

b) a felügyeleti szerv jogszabályon alapuló külön rendelkezéseit.

Az információszolgáltatás

40. §

A rendszeresen ismétlődő információszolgáltatás

a) a pénzügyi tervezéshez,

b) a pénzellátáshoz,

c) a költségvetési beszámoláshoz

kapcsolódik.

41. §

(1) Az információk tartalmát és feldolgozásuk módját, az adatszolgáltatás időpontját az éves tervezésről, a költségvetési beszámoló elkészítéséről szóló jogszabályok határozzák meg.

(2) A rendszeresen ismétlődő számszerű információk elkészítéséhez a Pénzügyminisztérium által előírt nyomtatványokat kell felhasználni.

(3) Az ágazati miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - sajátos ágazati információkat is kérhet.

(4) A számlavezető pénzintézetek adatszolgáltatási kötelezettségét a pénzügyminiszter - a Magyar Nemzeti Bankra vonatkozóan a Bank elnökével egyetértésben - külön szabályozza.

(5) Az információszolgáltatás során közölt adatok valódiságáért és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a költségvetési szerv vezetője és a gazdasági vezető együttesen felelős.

Záró rendelkezések

42. §

(1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az állami költségvetési szervek gazdálkodási rendjéről szóló 19/1980. (IX. 27.) PM rendelet, valamint az azt módosító 23/1983. (VIII. 5.) PM rendelet 5. § (2) bekezdése, az 55/1985. (XII. 29.) PM rendelet, az 54/1986. (XI. 26.) PM rendelet, a 3/1988. (II. 23.) PM rendelet, a 71/1988. (XII. 27.) PM rendelet, és a 47/1989. (XII. 27.) PM rendelet, továbbá a fegyveres erők és testületek gazdálkodási rendjéről szóló 12/1990. (V. 22.) PM-HM együttes rendelet hatályát veszti.

(3) A központi költségvetési szervek 1991. december 31-éig - a pénzügyminiszter előzetes véleményének figyelembevételével - a Kormány engedélyével vehetnek részt a tulajdonukban, kezelésükben, használatukban lévő vagyontárgyak, pénzeszközök felhasználásával gazdasági társaságok alapításában és alapítvány létrehozásában, támogatásában, vagy a meglévők átalakításában.

(4) Az Állami pénzügyekről szóló 1979. évi II. törvény 53. §-ának (1) bekezdésében előírt kettős könyvvitel vezetésére a testületi szerveknek - a pénzügyminiszter által jóváhagyott ütemezés szerint - legkésőbb 1991. december 31-éig kell áttérniük. Az áttérést megelőzően vagyonértékelést kell készíteni.

Dr. Kupa Mihály s. k.,

pénzügyminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 8/1992. (IV. 23.) PM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatálytalan 1992.04.23.

Tartalomjegyzék