2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet
egyes gépjárművek vámkezelését megelőző vizsgálatról
A közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 44/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. §-ának (2) bekezdésében, továbbá a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 43/1990. (IX. 15.) Korm. rendelet 3. §-ának f) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendeljük:[1]
1. § (1)[2] A rendelet hatálya a külföldről behozott - a belföldi forgalom számára való vámkezelést követően belföldön forgalomba helyezni kívánt - használt vagy sérült
a) 250 cm3 hengerűrtartalom feletti motorkerékpárra,
b) személygépkocsira,
c) autóbuszra, tehergépkocsira és vontatóra
(a továbbiakban együtt: gépjármű), továbbá egyedi azonosításra alkalmas jelzéssel (alvázszám, motorszám) ellátott alkatrészekre (a továbbiakban: számozott fődarab) terjed ki.
(2) A gépjármű új, illetőleg használt állapota tekintetében a termékek vámáruosztályozási szabályait meghatározó előírások, valamint a Vámtarifa Magyarázatáról szóló - módosított - 23/1990. (XII. 3.) PM rendelet és mellékletének 87. Árucsoportra vonatkozó magyarázatai és áruosztályozási rendelkezései az irányadók.
(3) A vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény 79. §-ának (2) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek megfelelően a gépjármű vámkezeléséhez szükséges engedélyt a Fővárosi Közlekedési Felügyelet adja ki, a vámkezelést megelőző, a 7. számú Vámhivatal telephelyén végzett előzetes vizsgálat alapján.
(4)[3] Az előzetes vizsgálathoz a Fővárosi Közlekedési Felügyelet - a vizsgálat kezdeményezőjének előzetes hozzájárulásával - külső szakértőt vehet igénybe. A szakértő igénybevételének költsége az előzetes vizsgálat kezdeményezőjét terheli.
2. §[4] (1) A Fővárosi Közlekedési Felügyelet a gépjármű belföldi forgalom számára történő vámkezelését abban az esetben engedélyezi, ha a gépjármű megfelel a (2) vagy (3) bekezdésben meghatározott feltételeknek.
(2) A gépjármű a belföldi forgalom számára vámkezelhető, ha
a) megfelel a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben a forgalomba helyezés engedélyezésére meghatározott követelményeknek;
b) a karosszéria oldható kötésekkel rögzített, különválasztható külső burkoló lemezelemei közül 30%-nál több nem sérült;
c) a fődarabok és kisfődarabok nem hiányoznak, valamint sérülésük nem haladja meg a 10%-os mértéket;
d) a motorszám és az alvázszám eredeti gyári beütésű és sérülésmentes;
e) a motorblokk nem sérült (javítása nem szükséges);
f) a futómű és a biztonsági öv bekötési pontjai nem sérültek, és nem korrodáltak;
g) az alváz, a fenékváz és a karosszéria (kocsiszekrény) teherviselő elemei olyan mértékben nem átkorrodáltak és deformáltak, hogy cseréjük szükséges legyen;
h) a kormánymű és rögzítési pontjai nem sérültek, nem korrodáltak;
i)[5] a világító- és jelzőberendezések európai rendszerűek;
j) a különleges felépítménye megfelel a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek;
k) a gépjármű nem üzemképtelen;
l) a személygépkocsi és a motorkerékpár gyártási éve óta négy évnél több nem telt el;
m) az autóbusz, a tehergépkocsi, a vontató gyártási éve óta hat évnél több nem telt el.
(3) A (2) bekezdés l) és m) pontjában foglalt feltételek hiánya esetén a határvámhivatal a gépjármű beléptetését köteles megtagadni.
(4) A (3) bekezdésben előírt rendelkezést nem lehet alkalmazni a muzeális jellegű és legalább 30 évnél régebben gyártott olyan gépjárművek esetében, amelyeknek eredeti műszaki jellemzőit nem változtatták meg.
2/A. §[6] Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott számozott fődarab vámkezelését - az azonosítási jelzések nyilvántartásba vétele mellett - a Fővárosi Közlekedési Felügyelet engedélyezi, ha megfelel a 2. § (2) bekezdés b)-h) pontjaiban foglalt rendelkezéseknek.
3. § (1)[7] Ha a Fővárosi Közlekedési Felügyelet a gépjármű belföldi forgalomba helyezés céljából történő vámkezeléshez szükséges közlekedési engedélyt kiadja, a vámkezeléshez szükséges környezetvédelmi engedélyt is megadottnak kell tekinteni.
(2)[8][9] A Fővárosi Közlekedési Felügyelet az (1) bekezdésben meghatározott engedély kiadásáról, illetőleg az elutasított engedélykérelmekről a kérelmező lakóhelye, székhelye (telephelye) szerint illetékes környezetvédelmi felügyelőséget értesíti.
4. §[10] A gépjármű belföldi forgalomba helyezése céljából történő vámkezelésének elvégzését igazoló okmányon a vámhatóság feltünteti a Fővárosi Közlekedési Felügyelet által kiadott engedély számát.
5. §[11] (1) Ha a kérelmező a gépjárműre a belföldi forgalom számára történő vámkezeléshez szükséges engedélyt nem kapta meg, de kéri a belföldi forgalom számára alkatrészként történő vámkezeltetését, akkor igazolnia kell, hogy
a) a számozott fődarabok alkatrészként történő vámkezeléséhez a 2/A. §-ban meghatározott engedélyt megkapta;
b) a számozott fődarabok kivételével a gépjármű alkatrészeit, tartozékait az arra feljogosított személy vagy szervezet - az alkatrészként történő vámkezelést követően - bontásra átveszi, és
c) a hulladéknak minősülő alkatrészek, tartozékok importjához külön jogszabályban meghatározott engedélyt a hasznosítás helye szerint illetékes első fokú környezetvédelmi felügyelőség megadta.
(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott feltételek teljesítésének hiányában a vámhatóság a vámtörvényben és annak végrehajtási rendeletében foglaltak szerint jár el.
6. §[12]
7. §[13] (1) A 2. § (1) bekezdésében meghatározott vámkezelési engedély kiadásáért
a)[14] motorkerékpár esetében 12 600 Ft,
b) személygépkocsi esetében 16 000 Ft,
c) tehergépkocsi, autóbusz, vontató esetében 17 000 Ft
díjat kell a kérelmezőnek megfizetni. A díj tartalmazza a közúti járművek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával kapcsolatos egyes díjakról szóló 8/1993. (III. 5.) KHVM-BM együttes rendelet 1. számú mellékletének 18. pontjában meghatározott díjat is.
(2) A 2/A. §-ban meghatározott engedély kiadásáért a kérelmezőnek 5000 Ft díjat kell fizetnie.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott díjakat a Fővárosi Közlekedési Felügyelet 10032000-01731969-00000000 számú kincstári előirányzat-felhasználás keretszámlájára kell a vizsgálat megkezdése előtt igazoltan befizetni.
(4) A fellebbezés díja megegyezik az (1) és (2) bekezdésekben meghatározott díjjal, melyet a másodfokon eljáró hatóság kincstári előirányzat-felhasználási keretszámlájára kell a fellebbezés benyújtásával egy időben befizetni. Ha a fellebbezést elbíráló hatóság a fellebbezésnek helyt ad, a fellebbezés díját a fellebbező részére vissza kell utalni.
(5) Az (1)-(4) bekezdésekben említett díjak általános forgalmi adót nem tartalmaznak.
7/A. § (1)[15] Nem alkalmazható a 2. § (2) bekezdésének
- l) pontja az olyan gépjármű esetében, amelynek tulajdonjogát a vámkezelést kérő 1997. november 14-től 1997. december 20-ig igazoltan megszerezte,
- m) pontja az olyan gépjármű esetében, amelynek tulajdonjogát a vámkezelést kérő 1997. december 31-ig igazoltan megszerezte, vagy ezen időpontig a gépjármű adásvételére érvényes külkereskedelmi szerződést kötött.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezések alapján a gépjármű belföldi forgalom számára történő vámkezelése - a rendeletben meghatározott egyéb feltételek teljesítése esetén - legkésőbb 1998. július 31-ig kérelmezhető. Az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek a határvámhivatalnál történő igazolásakor a 2. § (3) bekezdésében foglaltakat nem kell alkalmazni.
8. § Ez a rendelet 1993. február 1-jén lép hatályba.
Siklós Csaba s. k.,
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter
Keresztes K Sándor s. k.,
környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter
Lábjegyzetek:
[1] A hivatkozott jogszabályt hatályon kívül helyezte és a kérdéskört újraszabályozta a 151/1994. (XI. 17.) Korm. rendelet.
[2] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 1. § 1-3. bekezdése a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 1. §-ának megfelelően módosított szöveg
[3] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 1. § 4. bekezdése a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 6. § 4. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[4] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 2. §-a a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 2. §-ának megfelelően módosított szöveg
[5] Lásd a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletet.
[6] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 2/A. §-át a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 3. §-a iktatta be
[7] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 3. § 1. bekezdése a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 6. § 4. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[8] Lásd az 1/1990. (XI. 13.) KTM rendelet 3. számú mellékletét.
[9] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 3. § 2. bekezdése a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 6. § 4. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[10] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 4. §-a a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 6. § 4. bekezdésének megfelelően módosított szöveg
[11] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 5. §-a a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 4. §-ának megfelelően módosított szöveg
[12] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 6. §-át a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 6. § 2. bekezdése hatályon kívül helyezte
[13] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 7. §-a a 27/1997. (XII. 12.) KHVM-KTM együttes rendelet 5. §-ának megfelelően módosított szöveg
[14] Lásd 8/1993. (III. 5.) KHVM-BM együttes rendelet.
[15] A 2/1993. (I. 27.) KHVM-KTM együttes rendelet 7/A. §-át a 15/1998. (VI. 25.) KHVM-KTM együttes rendelet 1. §-a iktatta be