42/2004. (XI. 17.) PM rendelet
a katonai csapat- és árumozgásokra vonatkozó vámeljárás különös szabályairól
A közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 82. §-a (3) bekezdésének d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel az egyes fegyverekre és katonai felszerelésekre alkalmazandó behozatali vámok felfüggesztéséről szóló, a Tanács 150/2003) EK rendeletére (a továbbiakban: EK rendelet) is - a honvédelmi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el.
1. §
(1) E rendelet alkalmazásában:
a)[1] vámjogszabályok: a Tanács 2913/92/EGK rendelete a Közösségi Vámkódex létrehozásáról (a továbbiakban: Vámkódex), a Bizottság 2454/93/EGK rendelete a Közösségi Vámkódexet létrehozó 2913/92/EGK számú tanácsi rendelet végrehajtásáról, a Tanács 1186/2009/EK rendelete a vámmentességek közösségi rendszerének létrehozásáról (a továbbiakban: vámmentességi rendelet), a Tanács 2658/87/EGK rendelete a vám- és statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról a módosításaikkal együtt, a közösségi vámjog végrehajtásáról szóló 2003. évi CXXVI. törvény a közösségi vámjog végrehajtásának részletes szabályairól szóló 15/2004. (IV. 5.) PM rendelet;
b) nemzetközi szerződés:
ba) az 1999. évi CXVII. törvénnyel megerősített és kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés tagállamai közötti, fegyveres erőik jogállásáról szóló, 1951. június 19-én, Londonban aláírt Megállapodás (a továbbiakban: NATO SOFA),
bb) az 1995. évi LXVII. törvényben kihirdetett "Békepartnerség" más részt vevő államainak fegyveres erejére vonatkozó, és az 1995. évi CII. törvénnyel megerősített és kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés részes államai és a "Békepartnerség" más részt vevő államai közötti, fegyveres erőik jogállásáról szóló Megállapodás (a továbbiakban: PfP SOFA),
bc) a Magyar Köztársaság Kormánya és az Egyesült Államok Kormánya közötti, az Egyesült Államok Fegyveres Erőinek a Magyar Köztársaság területén történő tevékenységéről szóló Megállapodás, valamint az ennek mellékletét képező Végrehajtási Megállapodások megerősítéséről és kihirdetéséről szóló 1997. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: OMNIBUS Megállapodás),
bd) a Magyar Köztársaság Kormánya és az Amerikai Egyesült Államok Kormánya közötti, a gazdasági, technikai és egyéb kapcsolódó segítségnyújtásról szóló Egyezmény kihirdetéséről szóló 178/1995. (XII. 29.) Korm. rendelet,
be) az 1999. évi CXVI. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés alapján felállított nemzetközi katonai parancsnokságok jogállásáról szóló, Párizsban, 1952. augusztus 28-án készült Jegyzőkönyv,
bf) a 2000. évi XII. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, a nemzeti képviselők és a nemzetközi titkárság jogállásáról szóló, Ottawában, 1951. szeptember 20-án kelt Megállapodás;
c)[2] vámhatóságok: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatósági jogkörrel rendelkező vámszervei;
d)[3] katonai vámügyi szerv: a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) vám- és határforgalmi feladatok végrehajtásáért felelős szervezeti egysége;
e)[4] katonai áru: az EK rendelet mellékleteiben felsorolt fegyverek és katonai felszerelések a haditechnikai eszközök és szolgáltatások kivitelének, behozatalának, transzferjének és tranzitjának engedélyezéséről, valamint a vállalkozások tanúsításáról szóló 160/2011. (VIII. 18.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. Rendelet) meghatározott, továbbá a nemzetközi szerződés hatálya alá tartozó és védelmi célokat szolgáló közösségi és nem közösségi áru;
f) egyéb áru: a nemzetközi szerződésben meghatározott személyi kör által vagy részére behozott, kivitt, vagy átvitt, személyi használatra szolgáló közösségi és nem közösségi áru;
g)[5] HM alárendeltségébe tartozó szervek: a HM, a honvédelmi miniszter alárendeltségébe, közvetlen irányítása és fenntartói irányítása alá tartozó szervezetek, továbbá a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) katonai szervezetei;
h) NATO okmány: a vámeljárás során alkalmazandó NATO okmányok köréről, alkalmazásáról, valamint kibocsátásuk eljárási szabályairól szóló 15/2000. (IV. 14.) PM-HM együttes rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 4. §-ának (1) és (3) bekezdésében meghatározott okmány.
i)[6] nemzetközi katonai szervezet: a 2000. évi XII. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, a nemzeti képviselők és a nemzetközi titkárság jogállásáról szóló, Ottawában, 1951. szeptember 20-án kelt Megállapodás alá tartozó szervezet, vagy a Magyar Köztársaság területén szolgálati céllal tartózkodó külföldi fegyveres erők, valamint a Magyar Köztársaság területén felállított nemzetközi katonai parancsnokságok és állományuk nyilvántartásáról, valamint jogállásukhoz kapcsolódó egyes rendelkezésekről szóló törvény szerinti nemzetközi katonai parancsnokság.
(2) A katonai csapat- és árumozgással kapcsolatos vámeljárások során a vámjogszabályok rendelkezéseit e rendeletben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
2. §[7]
(1) E rendelet hatálya a HM alárendeltségébe tartozó szervek, valamint a külföldi fegyveres erők és nemzetközi katonai szervezetek részére vagy azok által behozott, kivitt, továbbá átvitt katonai és egyéb árura, illetve a vámjogszabályok által meghatározott eljárásokra terjed ki.
(2) E rendelet szervi hatálya a vámhatóságokra, személyi hatálya a nemzetközi szerződésben meghatározott személyre, nemzetközi katonai szervezetre, továbbá a HM alárendeltségébe tartozó szervekre - ideértve a katonai vámügyi szervet is - terjed ki.
3. §
(1) A katonai vámügyi szerv az Európai Unió, a NATO, az Egyesült Nemzetek Szervezete, a két- vagy többoldalú katonai megállapodások keretében a HM alárendeltségébe tartozó szerveket és a külföldi fegyveres erőket érintő vám- és határforgalmi feladatokat külön jogszabályban és az e rendeletben meghatározott feladatok egységes végrehajtását biztosítja.
(2) A katonai vámügyi szerv az EK rendelet 3. cikkének (1) bekezdésében meghatározott, illetve annak a III. számú mellékletében közzétett "Az illetékes hatóság tanúsítványa" (a továbbiakban: tanúsítvány) kiállítására illetékes hatóság.
(3) A katonai vámügyi szerv feladatkörébe tartozik a katonai és egyéb árukkal kapcsolatban különösen:
a)[8] a Vámkódex 4. cikk 16. pontja szerinti vámeljárások indítványozása,
b)[9] a Vámkódex 4. cikk 14. pontja szerinti vámellenőrzés feltételeinek biztosítása,
c) a vámhatóság felé a vámigazgatási jogviszonyból eredő elszámolások teljesítése,
d) szükség szerint az 5. § (1) bekezdésében meghatározott engedély beszerzése,
e) a NATO okmányok kiadványozása,
f) külföldi fegyveres erők vámeljárásainak indítványozása és az abban való közreműködés.
(4) A katonai vámügyi szerv az (1)-(3) bekezdésben meghatározott feladatai teljesítése során jogosult a HM alárendeltségébe tartozó szervek, valamint a nemzetközi szerződés hatálya alá tartozó külföldi fegyveres erők vonatkozásában a vámellenőrzés feltételeinek meglétét ellenőrizni, illetve ezek biztosítása érdekében intézkedéseket hozni, amennyiben a csapat, katona személy- és anyagmozgás katonai kötelékben vagy katonai logisztikai rendszeren keresztül, valamint polgári fuvarozó bevonásával történik. A katonai vámügyi szerv jogosult e bekezdés alapján a Magyar Honvédség külföldön szolgálatot teljesítő egysége, katona személy vonatkozásában is eljárni szakmai, ellenőrzési feladatai ellátása során.
(5) A katonai vámügyi szerv a vámigazgatási eljárások lebonyolítása során közvetett képviselőnek minősül.
(6) A katonai vámügyi szerv jelvényének mintáját az e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(7)[10] A katonai vámügyi szervnek az egyszerűsített a vámeljárásokhoz, a nemzetközi szerződés feladatainak teljesítése kapcsán a vámeljárások során benyújtandó NATO okmány, az EK rendelet szerinti tanúsítvány hitelesítésére az e rendelet 2. számú mellékletében meghatározott bélyegzőt külön, vagy a katonai vámügyi szerv képviseletében eljáró személy részére kiadott körbélyegzőt együtt kell használnia.
4. §
(1) A vámeljárás során alkalmazandó korlátozó és tiltó rendelkezéseket - a növény- és állat-egészségügyi előírások kivételével - a NATO okmányok fedezetével szállított katonai és egyéb áru vámeljárás alá vonása során a következő nemzetközi megállapodások hatálya alá eső vámeljárás esetében nem kell érvényesíteni:[11]
a) az OMNIBUS Megállapodás,
b) a NATO SOFA Megállapodás,
c) a PfP SOFA Megállapodás,
d) az 1999. évi CXVI. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés alapján felállított nemzetközi katonai parancsnokságok jogállásáról szóló, Párizsban, 1952. augusztus 28-án készült Jegyzőkönyv, és
e) a 2000. évi XII. törvénnyel kihirdetett, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete, a nemzeti képviselők és a nemzetközi titkárság jogállásáról szóló, Ottawában, 1951. szeptember 20-án kelt Megállapodás.
(2)[12] A vámeljárás során az állat- és növény-egészségügyi vizsgálat alá eső katonai és egyéb árura az illetékes katonai egészségügyi szolgálat által kiállított állat- és növényegészségügyi bizonyítványt el kell fogadni.
(3)[13] Amennyiben a NATO okmánnyal ellátott külföldi fuvarozó nem rendelkezik Magyarország területére való belépésre vagy kilépésre feljogosító nemzetközi közúti áruszállítási engedéllyel, e tényről az adó- és vámigazgatóság soron kívül értesíti a katonai vámügyi szervet, amely igazolást adhat ki arról, hogy a szállítás a NATO érdekében történik. A igazolás alapján a kiléptetést vagy a beléptetést el kell végezni.
(4) A nemzetközi szerződés alapján a NATO okmány fedezete mellett szállított katonai és egyéb áru mentes a vám- és adófizetés, illetve a vám biztosítása alól.
(5) Az e rendelet 1. §-a (1) bekezdésének f) pontjában az egyéb áru fogalmának meghatározásában szereplő személyi kör által a HM alárendeltségébe tartozó szervek részére védelmi cél érdekében behozott vagy beküldött katonai és egyéb áruk vám- és adófizetés, valamint a vámbiztosíték alóli mentességének igazolásául a katonai vámügyi szerv nyilatkozata szolgál.
5. §
(1)[14] A katonai vámügyi szerv, valamint a nemzetközi katonai szervezet a vámjogszabályokban foglalt feltételek megléte esetén rendelkezhet:
a) egyszerűsített eljárásra vonatkozó,
b) vámraktár és átmeneti megőrzési raktár üzemeltetésére, valamint vámraktározás vámeljárásra vonatkozó,
c) különleges vámzárak használatára vonatkozó,
d) engedélyezett feladó és
e) engedélyezett címzetti, valamint a TIR eljáráshoz kapcsolódó engedélyezett címzetti
engedéllyel.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott engedélyek kiadásánál az alábbiakra kell figyelemmel lenni:
a)[15]
b) az egyszerűsített, illetve a vámraktározási eljárás iránti kérelemhez a kérelmezőnek az eljárás alá vont nem közösségi áruk vámtarifaszáma helyett a Korm. rendelet hatálya alá tartozó azon termékjegyzékét kell becsatolnia, amelyre a tevékenységi engedélyt kéri,
c) az egyszerűsített eljárás során a NATO okmányok alapján vezetett nyilvántartási kötelezettség nem terjed ki a katonai áru tarifális megnevezésére, devizában és forintban megadott értékére, a vámtartozásra, valamint a kiegészítő nyilvántartásra,
d) a vámraktározásra vonatkozóan a kérelem elbírálásához nem kell benyújtani a gazdasági indokoltságra, a raktárhelyiségre vonatkozó hatósági engedélyekre és a használat jogcímére vonatkozó okiratokat, a biztosítási szerződést, amennyiben a kérelmező nyilatkozik arról,
hogy a vámraktárban tárolt áru elháríthatatlan ok miatt történt megsemmisülése esetén is a vámtartozást megfizeti,
e) a NATO okmányok fedezetével érkezett és vámraktárba betárolt katonai és egyéb árukról csak készletnyilvántartást kell vezetni,
f)[16] az engedélyezett feladó és engedélyezett címzetti, valamint a TIR eljáráshoz kapcsolódó engedélyezett címzetti kérelemhez a cégkivonat és az aláírási címpéldány helyett a közhivatal jogállásra vonatkozó nyilatkozatot, nemzetközi katonai szervezet esetén a Magyarországon történő településről és működésről szóló megállapodást, vagy erről külön jogszabály alapján kiállított közhiteles igazolást kell elfogadni.
(3)[17] Az adó- és vámigazgatóság a védelmi érdekek zavartalan ellátása érdekében a katonai vámügyi szerv és a nemzetközi katonai szervezet indokolt kérelmére a nem közösségi katonai áru szállítóeszközről történő kirakását soron kívül engedélyezi.
6. §
(1)[18] A nemzetközi szerződés alapján üzemeltetett vámmentes katonai üzletet üzemeltető köteles olyan nyilvántartást vezetni, amelyből megállapítható a katonai és egyéb áru, illetve annak behozatalának, beszerzésének, valamint vámeljárás alá vonásának adatai, továbbá a mindenkori valós árukészlet, a vásárlók köre, illetve a forgalomra vonatkozó adatok.
(2)[19] A vámmentes katonai üzletnek a nemzetközi szerződésnek és a vámjogszabályoknak megfelelő üzleti szabályzattal kell rendelkeznie, amelyet a katonai vámügyi szerv útján a felügyeletet ellátó adó- és vámigazgatóság részére kell megküldeni.
(3) A vámmentes katonai üzletben a jövedéki termék adó-, illetve zárjegy nélkül hozható forgalomba.
(4) A vámmentes katonai üzletben forgalmazott termékek kizárólag a külföldi fegyveres erő elhelyezési területén belül kerülhetnek felhasználásra. A mentességet élvező termékeknek az elhelyezési területen kívüli értékesítése a vám-, adó- és jövedéki jogszabályokban foglaltak megsértését jelentik.
7. §
(1)[20] A katonai futár útján továbbított hivatalos okiratokat és küldeményeket - amennyiben bűncselekmény vagy szabálysértés megalapozott gyanúja nem áll fenn - nem lehet tételes vámvizsgálat alá vonni, ha a futár úti okmányából és az általa szállított küldeményre vonatkozó - a Rendeletben meghatározott - nyilatkozatból egyértelműen megállapítható a futár jogállása és a küldemény hivatalos jellege.
(2) A katonai futárok közlekedéséről a katonai vámügyi szerv szükség esetén értesíti a vámhatóságot a zökkenőmentes eljárás biztosítása érdekében.
8. §
(1) A vámhatóság illetékes szerve a mélységi ellenőrzés során, amennyiben katonai áruknak, szállítójárműveknek és tartályoknak a katonai bázis területén kívül történő ellenőrzését végzi, a katonai vámügyi szerv vagy a külföldi fegyveres erő közreműködését igényelheti.
(2) A vámhatóság a katonai vámügyi szerv bevonásával a külföldi fegyveres erők elhelyezési területén az e rendelet 6. §-a szerinti vámmentes katonai üzlet üzemeltetését, a jogszerűen behozott vámmentes árukat, azok okmányait, nyilvántartását, értékesítését ellenőrizheti. Az ellenőrzést végző pénzügyőrök az elhelyezési területre történő belépésére a katonai vámügyi szerv intézkedik.
(3)[21] Az adó- és vámigazgatóság - amennyiben jogsértő cselekmény elkövetésére van gyanú - az e rendelet személyi hatálya alá tartozó szerv egyenruhát viselő tagjának ellenőrzését a személyforgalom elől elkülönített helyen tarthatja meg. Amennyiben az adó- és vámigazgatóság az ellenőrzés alkalmával vámvagy egyéb jogszabályba ütköző cselekményt derít fel, a felvett jegyzőkönyv egy példányának megküldésével értesítenie kell a katonai vámügyi szervet is.
(4)[22] A vámhatóság a szükséges vámvizsgálatot a katonai vámügyi szerv vagy a nyilatkozattevő kérésére - a védelmi érdekek sérülésének elkerülése érdekében - az azok által megjelölt helyen tartja meg.
9. §[23]
A katonai vámügyi szerv értesíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítását a határon átkelő csapat- és katonai árumozgásokról, a határátlépés várható időpontja előtt legalább 3 munkanappal. Előre nem látható esetben ettől a határidőtől a katonai vámügyi szerv eltérhet, az előzetes értesítés azonban nem mellőzhető. Amennyiben az értesítés a határátlépés várható időpontja előtt kevesebb, mint huszonnégy órával történik, a katonai vámügyi szerv köteles az átlépés kapcsán érintett adó- és vámigazgatóságot közvetlenül is értesíteni. A vámhatóság az értesítés alapján biztosítja a katonai csapat és katonai áruszállítmány zökkenőmentes be-, illetve kiléptetését.
10. §
A HM alárendeltségébe tartozó szervek, illetve a külföldi fegyveres erők által vagy részére történő katonai és egyéb áruk szállítása esetén az azonosság biztosítására a katonai vámügyi szerv részére engedélyezett, valamint a külföldi fegyveres erők függőzára, vagy szalagzára, vagy a csomagon elhelyezett pecsétje szolgálhat.
11. §[24]
A NATO okmány fedezetével szállított katonai és egyéb áru vámeljárás alá vonása esetén azokat - a vonatkozó nemzetközi szerződésben foglaltakkal összhangban - a katonai vámügyi szerv eltérő értesítésének hiányában, a vám- és pénzügyőri igazgatóság a behozatali vám és nem közösségi adók és díjak alól mentesítve bocsátja szabad forgalomba. A szabad forgalomba bocsátás tényét és az elidegenítési korlátozást záradék formájában a NATO okmányra rávezeti.
12. §
(1) A katonai vámügyi szerv által kiállított tanúsítvánnyal rendelkező és az EK rendelet hatálya alá tartozó katonai áru szabad forgalomba bocsátása esetén a vámot fel kell függeszteni.
(2)[25] A vámhatóság a vámeljárás lefolytatását követően a vámeljárás alá vonás megtörténtét a két példányban benyújtott tanúsítványon záradékával és bélyegzőlenyomatával igazolja, annak eredeti példányát a katonai vámügyi szerv részére megküldi. A vámhatóság által záradékolt tanúsítványt az elévülési idő lejáratáig meg kell őrizni.
(3) A HM alárendeltségébe tartozó szervnek, az általa nyilvántartásba vett, behozatali vámok alól felfüggesztett katonai áru megsemmisüléséről, elvesztéséről, eltulajdonításáról vagy a jogszabályban meghatározott céltól eltérő felhasználásáról a katonai vámügyi szerven keresztül a vámhatóságot haladéktalanul tájékoztatnia kell. A behozatali vámok alól felfüggesztett katonai áru megsemmisítéséről legalább öt munkanappal előbb a katonai vámügyi szerven keresztül a vámhatóságot értesíteni kell.
13. §
(1) A külföldi fegyveres erő, ezek tagjai, annak polgári állománya, illetve azok hozzátartozója részére a behozatali vámok alól mentesítve szabad forgalomba bocsátott katonai- és egyéb áru elidegenítésére csak a behozatali vám, valamint a nem közösségi adók és díjak megfizetése után kerülhet sor.
(2) Az elidegenítés alkalmával az áru vámértékét és az ennek alapján fizetendő vám és nem közösségi adók és díjak összegét a szabad forgalomba helyezésre irányuló indítvány elfogadásának napján érvényes szabályok alapján kell meghatározni.
(3) A (2) bekezdés szerint megállapított vámtartozás és a nem közösségi adók és díjak összegének megfizetéséért az eladót és a vevőt egyetemleges fizetési kötelezettség terheli.
14. §
(1)[26] Hadműveleti területen a HM alárendeltségébe tartozó szerveknél az MH külszolgálatot ellátó személyei által feladott magánpostai küldemények továbbítása - postai forgalom üzemeltetésének szüneteltetése esetén - az MH logisztikai rendszerén keresztül történhet. Az ilyen küldemény vámeljárás alá vonását a logisztikai telephely szerint illetékes adó- és vámigazgatóság végzi.
(2) A katonai vámügyi szerv jogosult az MH futárposta és a magánpostai küldeményekkel kapcsolatos vámeljárás indítványozására, a szükséges intézkedések megtételére, a vámjogszabály előírásainak nem megfelelő magánküldemények visszafordítására.
(3)[27] Az MH futárposta, valamint a magánpostai küldemények vámeljárás alá vonását a Rendeletben meghatározott NATO okmánnyal, a postacsomaghoz a feladó által kiállított CN-23 típusú vámárunyilatkozattal kell indítványozni.
(4)[28] Az MH logisztikai telephelyen a behozatali vám és nem közösségi adók és díjak megfizetését követően szabad forgalomba bocsátott magánpostai küldemények kiszolgáltatásukig az MH logisztikai telephely elkülönített helyiségében tárolhatók a vámadós által a katonai vámügyi szerv részére történő vám és nem közösségi adók és díjak megfizetésének megfelelő igazolásáig.
(5)[29] Amennyiben a vám és nem közösségi adók és díjak fizetésére vonatkozó kötelezettséggel járó küldemény után a vám és a nem közösségi adók és díjak vámjogszabályok szerinti megfizetésének igazolása elmarad, vagy a címzett kéri a postaküldemény megosztás nélküli visszaküldését, vagy az államnak ellenszolgáltatás nélkül azt felajánlja, a katonai vámügyi szerv köteles az adó- és vámigazgatóságnál ismételten bemutatni a küldeményt, és azt a külföldre történő visszaszállításáig vagy a felajánlás elfogadásáig a raktárában tárolni.
15. §[30]
16. §[31]
17. §[32]
18. §[33]
19. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2)[34]
(3) Ez a rendelet az egyes fegyverekre és katonai felszerelésekre alkalmazandó behozatali vámok felfüggesztéséről szóló 150/2003/EK tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
Dr. Draskovics Tibor s. k.,
pénzügyminiszter
1. számú melléklet a 42/2004. (XI. 17 .) PM rendelethez
A katonai vámügyi szerv jelvénye
2. számú melléklet a 42/2004. (XI. 17.) PM rendelethez[35]
A katonai vámügyi szervnek a 3. § (7) bekezdésében meghatározott esetekben a hitelesítésre szolgáló bélyegzőjének mintája
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2013.09.13.
[2] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2013.09.13.
[3] Megállapította a 12/2007. (VI. 6.) PM rendelet 1. §-a. Hatályos 2007.06.21.
[4] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 4. § (3) bekezdése. Hatályos 2013.09.13.
[5] Megállapította a 12/2007. (VI. 6.) PM rendelet 1. §-a. Hatályos 2007.06.21.
[6] Beiktatta a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 4. § (4) bekezdése. Hatályos 2013.09.13.
[7] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 5. § - a. Hatályos 2013.09.13.
[8] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 6. § - a. Hatályos 2013.09.13.
[9] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 6. § - a. Hatályos 2013.09.13.
[10] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § a) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[11] A felvezető szöveget módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § b) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[12] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § c) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[13] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § a) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[14] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2013.09.13.
[15] Hatályon kívül helyezte a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 11. § - a. Hatálytalan 2013.09.13.
[16] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2013.09.13.
[17] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § b) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[18] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § e) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[19] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § c) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[20] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § g) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[21] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § a), d) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[22] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § h) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[23] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § e) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[24] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 8. § - a. Hatályos 2013.09.13.
[25] Megállapította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 9. § - a. Hatályos 2013.09.13.
[26] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § c) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[27] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § k) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[28] Módosította a 32/2013. (VIII. 14.) NGM rendelet 10. § l)-m) pontja. Hatályos 2013.09.13.
[29] Módosította a 47/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 3. § f) pontja. Hatályos 2016.01.01.
[30] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 79. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[31] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 79. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[32] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 79. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[33] Hatályon kívül helyezte a 12/2007. (VI. 6.) PM rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2007.06.21.
[34] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 43. § 78. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[35] Megállapította a 12/2007. (VI. 6.) PM rendelet 4. §-a. Hatályos 2007.06.21.