Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

24/2008. (III. 7.) FVM rendelet

a gabona intervenciójáról

A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 81. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában szereplő feladatkörre - a következőket rendelem el:

Az intervenciós készletek felvásárlása

1. §

(1) Intervencióra felajánlhat az e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott mennyiségi előírásoknak megfelelő, az Európai Unió területén betakarított, homogén, per-, teher- és igénymentes gabonát annak tulajdonosa, valamint a felajánlott árura vonatkozóan rendelkezési joggal rendelkező természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság (a továbbiakban együtt: felajánlók) a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) honlapján közzétett ajánlati formanyomtatvány kitöltésével. A gabonaintervencióban történő részvétel feltétele, hogy a felajánló rendelkezzen Tv. szerinti regisztrációval.

(2) Az ajánlat kérelemnek minősül, amelyet az (1) bekezdés szerinti formanyomtatványon, kizárólag postai úton kell a felajánláskori tárolás helye szerinti illetékes megyei MVH kirendeltséghez benyújtani. Az ajánlati formanyomtatványhoz mellékelni kell a felajánláskori tárolás helyéről készített, a raktár beazonosítását szolgáló helyszínrajzot, a telep megközelítését elősegítő térképvázlatot, helyben történő átvétel (in-situ) esetén a felajánló azon nyilatkozatát, amelyben kötelezettséget vállal arra, hogy a raktározóval fenntartott kapcsolataiban az 1290/2005/EK rendelet részletes alkalmazási szabályainak a közraktározás formájában megvalósuló intervenciós intézkedések Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) általi finanszírozása és a tagállamok kifizető ügynökségei által végrehajtott közraktározási műveletek könyvelése tekintetében történő megállapításáról szóló, 2006. június 21-i 884/2006/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: 884/2006/EK bizottsági rendelet) II. számú melléklete alapján alkalmazandó raktározási és ellenőrzési előírásokat és feltételeket érvényesíti, kukorica felajánlás esetén mellékelni kell a biztosíték letételét igazoló bizonylatot is. Egy formanyomtatványon egyszerre csak egyféle gabona ajánlható fel.

(3) Kukorica felajánlásakor a gabonafélék intervenciós ügynökségek által történő átvételére vonatkozó eljárások kialakításáról, valamint a gabonafélék minőségének meghatározására szolgáló elemzési módszerek megállapításáról, valamint módosításairól szóló, 2000. április 19-i 824/2000/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: 824/2000/EK bizottsági rendelet) 3a Cikk 1. bekezdésében meghatározott első időszak esetében csak az a felajánlás tekinthető érvényesnek, amely december 31-én 12 óráig beérkezett az MVH felajánlás helye szerint illetékes megyei kirendeltségéhez és hibátlan. Kukorica felajánlásakor a 824/2000/EK bizottsági rendelet 3 a Cikk 1. bekezdésében meghatározott második időszak esetében adott heti felajánlásnak minősül az a felajánlás, amely péntek 12 óráig beérkezett az MVH felajánlás helye szerint illetékes megyei kirendeltséghez és hibátlan.

(4) Az MVH a felajánláskori tárolás helyén előzetesen ellenőrizheti a felajánló által benyújtott ajánlaton szereplő gabona meglétét, mennyiségét, minőségét, valamint azt, hogy a gabonát valóban az ajánlaton feltüntetett telephelyen, elkülönítve tárolják. Az MVH jogosult az előzetes helyszíni ellenőrzés alapján a felajánlást elutasítani.

(5) A felajánlott gabona átvétele a 824/2000/EK bizottsági rendelet értelmében történhet beszállítással MVH ellenőr jelenlétében vagy képviselő közreműködésével, illetve helyben (in-situ) MVH ellenőr jelenlétében vagy közraktár közreműködésével. A gabona átvételével kapcsolatosan előzetesen egyeztetett időpont az MVH írásos engedélye alapján egy alkalommal módosítható. Kukoricától eltérő gabonaféle esetén az MVH azon beszállított mennyiségeket elutasítja, amelyek a beszállításnál alkalmazott szállítójármű kapacitásán felüli mértékben meghaladják a felajánlott mennyiséget. Kukorica esetén csak az Európai Unió Bizottsága által meghatározott mértékben fogadható el az átvétel, az ezt meghaladó kukorica mennyiséget az MVH elutasítja.

(6) Az intervenciós felvásárlással kapcsolatos felajánlót terhelő általános költségeket e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(7) Az intervenciós felajánlás visszavonásának és a felajánlás elutasításának költségeit e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

2. §

(1) A gabonatétel mintavételezését és minőségvizsgálatát csak azok a - 4. számú mellékletben meghatározott - laboratóriumok végezhetik, amelyek a vizsgálat időpontjában rendelkeznek a Grain and Feed Trade Association (GAFTA) minősítéssel és az MVH-val kötött, a mintavételezésre és a minőségvizsgálatra vonatkozó, érvényes szerződéssel.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott laboratóriumok a mintavétel során legfeljebb 500 tonnánként egy reprezentatív mintát képeznek, azonban azon tételek esetében, amelyek az (5) bekezdés alapján mikotoxin vizsgálatra is ki vannak jelölve, az élelmiszerek mikotoxin tartalmának hatósági ellenőrzéséhez használandó mintavételi és elemzési módszerek megállapításáról, valamint módosításairól szóló, 2006. február 23-i 401/2006/EK bizottsági rendelet által előírt sűrített mintaképzési szabályok a mérvadók.

(3) A reprezentatív mintákból három részminta készül, amelyből egy a felajánlót illeti, egyet az MVH - részben a felajánló költségére - laboratóriumban megvizsgáltat, egy pedig referenciamintaként - egy esetleges későbbi vizsgálat céljából - a vizsgálatot végző laboratóriumban kerül megőrzésre.

(4) Abban az esetben, ha a felajánló vagy az intervenciós raktár a laboratóriumi vizsgálat alapján megállapított minőségi eredményt nem fogadja el, újabb, döntő érvényű laboratóriumi vizsgálatot kezdeményezhet az ellenminta bevizsgáltatásával. A döntő laboratóriumi vizsgálatot az előző vizsgálatot végző laboratóriumtól eltérő - az (1) bekezdésben meghatározott körbe tartozó - laboratórium végzi. A döntő laboratórium által kiállított vizsgálati jegyzőkönyvben szereplő eredmények a felajánlóra és az intervenciós raktárra nézve is kötelező érvényűek. A döntő vizsgálatok költsége a vitában vesztes felet terhelik.

(5) A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: FVM) minden gazdasági évben kockázatelemzés alapján meghatározza, hogy mely gabonafélék esetén, mely mikotoxinokat, milyen arányban és milyen körzetekben kell vizsgálnia az MVH-nak a rendes minőségvizsgálattal egy időben.

3. §

(1) A felajánlott gabona elfogadásáról, illetve elutasításáról - az MVH vagy annak képviselője által felvett helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyv, valamint a laboratóriumi vizsgálat eredménye alapján - az MVH határozatot hoz. Az áru elfogadása esetén az MVH elkészíti a felajánlott árura vonatkozó átvételi jegyzéket, vételár-kalkulációt, amelyeket a gabona elfogadásáról szóló határozattal egyidejűleg elküld a gabona felajánlója, valamint az intervenciós raktár részére.

(2) Az elfogadott ajánlatban szereplő gabonát az MVH a gabonák közös piaci szervezetéről szóló, 2003. szeptember 29-i 1784/2003/EK tanácsi rendelet 4. cikk (1) bekezdésében meghatározott intervenciós áron vásárolja fel, azonban a kifizetésre kerülő nettó vételár a 824/2000/EK bizottsági rendelet 8-9. cikkében meghatározottak, valamint a jelen rendelet 2. számú mellékletében meghirdetett átalányösszegek szerint az intervenciós ártól eltérhet.

(3) A bruttó vételár kifizetése a gabona minőségét igazoló laboratóriumi vizsgálati jegyzőkönyv MVH-hoz történő beérkezését követő 30. és 35. nap között történik.

Az intervenciós készletek tárolása

4. §

(1) Az MVH a felvásárolt intervenciós gabonakészletet az intervenciós tárolásra vonatkozó követelményeknek megfelelő raktárakban tárolja. Az intervenciós raktárakat az MVH választja ki.

(2) Az MVH az intervenciós célra felajánlott raktárakról a Tv. 26. § (1) bekezdésének d) pontja alapján hatósági nyilvántartást vezet.

(3) Az MVH a gabona intervenciójával kapcsolatos feladatainak elvégzése céljából - különösen a 884/2006/EK bizottsági rendelet előírásaira figyelemmel - jogosult hatósági szerződést kötni az intervenciós tárolás követelményeinek megfelelő raktárak üzemeltetőivel, a közraktárakkal, a vizsgálatokat végző laboratóriumokkal, valamint egyéb, a gabona intervencióval kapcsolatban szolgáltatást végző természetes személyekkel, jogi személyekkel, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságokkal.

(4) Az MVH az intervenciós raktározók részére a velük megkötött szerződés alapján lekötött tárolókapacitás és a tényleges készlet figyelembevételével, az áru helyszíni ellenőrzési jegyzőkönyvvel történő átvételétől tárolási díjat, valamint egyszeri be- és kitárolási díjat, bizonyos esetekben rendelkezésre állási díjat (a továbbiakban együtt: raktározási díjat) fizet. A tárolási díj magában foglalja a tárolás folyamán szükséges kezelések és műveletek költségét is.

(5) A (3) bekezdés szerinti személyekkel szerződés nem köthető, ha felszámolási eljárás, csőd- vagy végelszámolási eljárás alatt állnak, továbbá ha a természetes személy a gazdasági tevékenységével összefüggő végrehajtási eljárás alatt áll, illetve a szerződéskötést követően meginduló felszámolási, csőd-, végelszámolási, illetve végrehajtási eljárás a szerződés bontó feltétele, amelynek bekövetkezése esetén a (4) bekezdésben meghatározott díjak nem folyósíthatók.

Az intervenciós készletek értékesítése

5. §

(1) Az intervenciós készletek értékesítésére vonatkozó ajánlattételi felhívásokat az MVH az internetes honlapján, a Központi Hivatalában, valamint a kirendeltségeken teszi közzé.

(2) Az intervenciós készletek megvásárlására vonatkozó ajánlatokat az MVH Központi Hivatalához az ajánlattételi felhívásában meghatározott módon kell benyújtani.

A benyújtott ajánlatok érvényessége az MVH-hoz történő megérkezés időpontja alapján kerül meghatározásra.

(3) Az intervenciós készletek értékesítésére benyújtott ajánlatokat sem módosítani, sem visszavonni nem lehet.

(4) Az intervenciós készletek értékesítésére vonatkozó ajánlatok kizárólag akkor érvényesek, ha az intervenciós hivatalok birtokában lévő gabonafélék értékesítési eljárásának és feltételeinek megállapításáról szóló, 1993. július 28-i 2131/93/EGK bizottsági rendelet 13. cikk 4. bekezdése szerint meghatározott biztosítékot a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékekhez kapcsolódó biztosítékrendszer szabályairól szóló 17/2004. (II. 13.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint az MVH rendelkezésére bocsátották.

(5) A nyertes pályázók részére az MVH három munkanapon belül határozatot és számlát küld. A nyertes pályázó köteles elfogadni az elnyert mennyiség mínusz ötszázalékos mértékű eltérését. Az elutasított ajánlatokról az MVH határozatban értesíti a pályázókat.

(6) Kitárolási szándékát a vevő a kitárolást megelőző három munkanappal az MVH tárolás helye szerint illetékes kirendeltségével közli.

(7) Az elnyert tételt a vevő köteles a határozat közlését követő egy hónapon belül kitárolni.

Záró rendelkezések

6. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2)[1]

(3) Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:

a) a Tanács 1784/2003/EK rendelete (2003. szeptember 29.) a gabonák közös piaci szervezetéről,

b) a Bizottság 824/2000/EK rendelete (2000. április 19.) a gabonafélék intervenciós ügynökségek által történő átvételére vonatkozó eljárások kialakításáról, valamint a gabonafélék minőségének meghatározására szolgáló elemzési módszerek megállapításáról, valamint módosításai;

c) a Bizottság 2273/1993/EGK rendelete (1993. július 28.) a gabona intervenciós központok meghatározásáról, valamint módosításai;

d) a Bizottság 884/2006/EK rendelete (2006. június 21.) az 1290/2005/EK rendelet részletes alkalmazási szabályainak a közraktározás formájában megvalósuló intervenciós intézkedések Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) általi finanszírozása és a tagállamok kifizető ügynökségei által végrehajtott közraktározási műveletek könyvelése tekintetében történő megállapításáról;

e) a Bizottság 1913/2006/EK rendelete (2006. december 20.) az euróval kapcsolatos agromonetáris rendszernek a mezőgazdaságban való alkalmazására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról és egyes rendeletek módosításáról;

f) a Bizottság 2220/1985/EGK rendelete (1985. július 22.) a mezőgazdasági termékeket érintő biztosítéki rendszer alkalmazására vonatkozó közös részletes szabályok megállapításáról, valamint módosításai;

g) a Bizottság 1881/2006/EK rendelete (2006. december 19.) az élelmiszerekben előforduló egyes szennyező anyagok felső határértékeinek meghatározásáról, valamint módosításai;

h) a Bizottság 401/2006/EK rendelete (2006. február 23.) az élelmiszerek mikotoxin tartalmának hatósági ellenőrzéséhez használandó mintavételi és elemzési módszerek megállapításáról, valamint módosításai.

Gráf József s. k.,

földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter

1. számú melléklet a 24/2008. (III. 7.) FVM rendelethez

Az intervencióra minimálisan felajánlható mennyiségek

VámtarifaszámTermék megnevezéseA felajánlás minimális mennyisége
1001 90búza80 tonna
1001 10 00durumbúza10 tonna
1003árpa80 tonna
1005kukorica80 tonna
1007cirok80 tonna

2. számú melléklet a 24/2008. (III. 7.) FVM rendelethez

A 24/2008. (III. 7.) FVM rendelet 1. §-ának (6) bekezdésében meghatározott felajánlót általánosan terhelő költségek

A felajánlót a következő általános költségek terhelik:

a) Az alábbiakban felsorolt laboratóriumi vizsgálatok díjai

GabonaféleKöltségtételKöltségdíj összege
(ÁFA nélkül)
ciroktannintartalom meghatározása4 900 Ft/minta
GabonaféleKöltségtételKöltségdíj összege
(ÁFA nélkül)
durumbúzaaz amiláz aktivitási (Hagberg) teszt2 200 Ft/minta
fehérjetartalom meghatározása2 500 Ft/minta
közönséges búzaaz amiláz aktivitási (Hagberg) teszt2 200 Ft/minta
fehérjetartalom meghatározása2 500 Ft/minta
Zeleny-teszt8 000 Ft/minta
abban az esetben, ha a Zeleny-teszt eredménye 22-30 közé esik: a gépi feldolgozhatósági teszt*20 000 Ft/minta
Bármely gabonaféle esetében *Szennyezőanyagtartalom vizsgálat toxinonként12 000 Ft/toxin/minta

* Amennyiben történt ilyen.

b) Amennyiben ismételt, döntő érvényű laboratóriumi vizsgálatra kerül sor, és annak eredménye megerősíti az áru átvétele során az MVH ellenőre által vett reprezentatív mintára vonatkozó laboratóriumi vizsgálat eredményét a) pont szerint;

c) Vételárat módosító egyéb díjtételek (jóváhagyás esetén)

KöltségtételA költségtétel részletezéseKöltségdíj összege (ÁFA nélkül)
szállítási költségtényezőaz intervenciós központtól való
távolság függvényében
15 Ft/t/km
egyszeri kitárolási díjin situ átvétel esetében481 Ft/t

3. számú melléklet a 24/2008. (III. 7.) FVM rendelethez

Felajánlót elutasítás és visszavonás esetén terhelő költségek

KöltségtételA költségtétel részletezéseKöltségdíj összege
(ÁFA nélkül)
Adminisztrációs díjmunkadíj, postai költség20 000 Ft
Előzetes helyszíni ellenőrzés költsége*kiszállási díj,
munkadíj, postai
költség
30 000 Ft
Betároláskor végzett ellenőrzés költsége*kiszállási díj,
munkadíj, postai
költség
30 000 Ft
Betárolási díj*az elutasított tétel
betárolásra került
részére vonatkozóan,
a raktározási
szerződésben foglalt
összegeknek
megfelelően
fizikai mozgatással:
594 Ft/t,
fizikai mozgatás
nélkül: 411 Ft/t
Tárolási díj*az elutasított tétel tárolásra került
részére és a tárolás időtartamára vonatkozóan,
minden megkezdett hónap után, a raktározási
szerződésben foglalt összegeknek megfelelően
303 Ft/t/hó
Kitárolási díj*az elutasított tétel
kitárolásra került
részére vonatkozóan,
a szállítóeszköz
típusának
függvényében,
a raktározási
szerződésben foglalt
összegeknek
megfelelően
árumozgatással:
481 Ft/t,
árumozgatás nélkül:
298 Ft/t
Laboratóriumi vizsgálati díj*a felajánlott gabona
minőségvizsgálati
díja
a 2. számú melléklet a) pontja alapján
Biztosíték kukorica esetén*824/2000/EK
bizottsági rendelet
szerint
15 EUR/t

* Amennyiben történt ilyen.

A vonatkozó szabályok alapján, amennyiben a felajánló a helyszíni ellenőrzés megkezdését követően vonja vissza a felajánlását, szintén a fenti költségek terhelik.

4. számú melléklet a 24/2008. (III. 7.) FVM rendelethez

A gabona intervenciójáról szóló 24/2008. (III. 7.) FVM rendelet 2. §-ában meghatározott laboratóriumok listája

1. Concordia Közraktár Kereskedelmi Részvénytársaság, 1095 Budapest, Soroksári út 24.

2. SGS Hungária Minőségellenőrző, Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, 1124 Budapest, Sirály u. 4.

3. Mertcontrol Részvénytársaság, 1095 Budapest, Kvassay Jenő út 1.

4. INSPECTION SERVICES HUNGARY Szolgáltató Minőségellenőrző Korlátolt Felelősségű Társaság, 1043 Budapest, Lórántffy Zsuzsanna u. 7-9.

5. Hajdúsági Gabonaipari Részvénytársaság, 4025 Debrecen, Széchenyi u. 13.

6. Agrograin Kereskedelmi Részvénytársaság, 1134 Budapest, Váci út 37.

7. Bábolna Takarmányipari Korlátolt Felelősségű Társaság, 2942 Nagyigmánd, Burgert Róbert Agrár Ipari Park

8. MINERÁG Fejlesztési, Termelési és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság, 7100 Szekszárd, Keselyüsi u. 9.

9. Debreceni Egyetem, Agrártudományi Centrum, Mezőgazdaságtudományi Kar, Agrárműszerközpont, A Nemzeti Akkreditáló Testület által NAT-1-1054 Számon Akkreditált Vizsgáló Laboratórium, 4032 Debrecen, Böszörményi u. 138.

10. ABO MILL Malomipari Részvénytársaság, 4400 Nyíregyháza, Simai út 6.

11. FOOD MONITOR Élelmiszeripari és Mezőgazdasági Minőségvizsgáló Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, 7361 Kaposszekcső, Liget ltp. 10.

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 9. § 3. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

Tartalomjegyzék