168/2014. (VII. 18.) Korm. rendelet
a Közös Agrárpolitika tagállami végrehajtásával összefüggő feladatokat ellátó egyes szervezetek kijelöléséről
A Kormány
a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (1a) bekezdésében,
a 12. § a) pontja tekintetében a mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (2) bekezdésében
kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §[1] A rendelet hatálya az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból és az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból támogatott egyes intézkedésekre terjed ki.
1/A. §[2] Az irányító hatóság a vidékfejlesztési műveletek irányítására és végrehajtására - külön megállapodásban foglaltak szerint - a Magyar Államkincstárt (a továbbiakban: Kincstár) és a vármegyei kormányhivatalt közbenső szervezetként jelölheti ki.
2. §[3] A Kincstár a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalra (a továbbiakban: NÉBIH), valamint a vármegyei kormányhivatalra az alábbi feladatokat ruházhatja át;[4]
a) a szőlőterületek szerkezet-átalakításának és -átállításának támogatásával kapcsolatos helyszíni ellenőrzése;
b) a borászati gépek, technológiai berendezések beszerzésének támogatása körében a beszerzett gép üzemeltetésére, valamint a borászati üzem működésére, a borászati termékek származására, eredetére, minőségére vonatkozó követelmények ellenőrzése;
c) az alábbi tevékenységekkel kapcsolatos intézkedések esetében a támogatási és kifizetési kérelmek feldolgozását, ideértve a kérelemfeldolgozáshoz szükséges adminisztratív és helyszíni ellenőrzést, amelyekhez az átruházó szolgáltatja az országosan egységesített adatokat:
ca) mezőgazdasági területek erdősítése,
cb) az erdészeti potenciál helyreállítása,
cc) erdő-környezetvédelem,
cd) nem termelő beruházások erdőterületen történő megvalósítása,
ce) agrár-erdészeti rendszerek mezőgazdasági földterületen történő első létrehozása,
cf) Natura 2000 erdőterületeken történő gazdálkodáshoz nyújtandó kompenzációs támogatás,
cg) erdőterületeket érintő tűzkárok megelőzése;
d) az alábbi tevékenységekkel kapcsolatos intézkedések esetében a támogatási kérelmek feldolgozását, ideértve a kérelemfeldolgozáshoz szükséges adminisztratív és helyszíni ellenőrzést, valamint a kifizetési kérelmekhez kapcsolódó helyszíni ellenőrzést, amelyekhez az átruházó szolgáltatja az országosan egységesített adatokat:
da) rövid vágásfordulójú fás szárú energiaültetvények telepítése,
db) ültetvények korszerűsítése, telepítése,
dc) évelő, lágy szárú energiaültetvények telepítése,
dd) fiatal erdők állománynevelése.
3. §[5] (1)[6] A Nemzeti Földügyi Központ a Kincstárral kötött átruházási megállapodásban meghatározottak szerint végzi a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer (a továbbiakban: MePAR) működtetésével, valamint a területalapú támogatások távérzékeléses ellenőrzésével összefüggő alábbi feladatokat:
a) a MePAR időszakonkénti, programszerű felújítása,
b) változásvezetési bejelentések vizsgálata, illetve átvezetése a MePAR-ban,
c) a területalapú támogatási kérelmek mezőgazdasági parcellánkénti, távérzékeléses ellenőrzése és
d) a MePAR adatainak kezelése, nyilvánosságra hozatala.
(2) A Nemzeti Földügyi Központ az (1) bekezdés szerint rá átruházott feladatok ellátásába bevonhatja a Lechner Tudásközpont Területi, Építészeti és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot.
4. § A Kincstár a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem szakértői közreműködését veheti igénybe az alábbi feladatai végrehajtása során:[7]
a)[8]
b)[9]
c) a vaj és sovány tejpor intervenció esetében a tároló műszaki, statikai megfelelőségének felmérése;
d) a vaj-, tejszín- és sovány tejpor-előállító üzemek intervenciós jóváhagyási feltételeinek teljesüléséhez kapcsolódó ellenőrzés;
e)[10]
f) az Európai Unió környezetvédelmi, állatjóléti és -higiéniai előírásainak való megfeleléshez nyújtott támogatás keretében a kérelmek elbírálásához kapcsolódó műszaki szakvéleményezés lebonyolítása;
g) az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó támogatások keretében a kérelmek elbírálásához kapcsolódó műszaki-technológiai segédletek kidolgozása, eseti szakvélemény nyújtása, valamint helyszíni ellenőrzések elvégzése.
5. § A Kincstár a NÉBIH szakértői közreműködését veheti igénybe az alábbi feladatai végrehajtása során:[11]
a)[12]
b) a zöldség-gyümölcs termékpályára vonatkozó közös piaci rendtartás hatálya alá tartozó termékek piacról történő kivonásához kapcsolódó helyszíni ellenőrzés;
c) a feldolgozott mezőgazdasági termékek export-visszatérítéséhez kapcsolódóan a regisztrált recepteknek való megfelelés utólagos laboratóriumi vizsgálata;
d)[13]
e)[14]
f)[15]
g) a kender THC tartalmának laboratóriumi vizsgálata a területalapú támogatás igénylése esetén a helyszíni ellenőrzés során vett mintákból;
h)[16]
i)[17] a tejkvóta-nyilvántartással, valamint a hízottbika-tartás, az anyatehén-tartás, a tejhasznú tehéntartás, az anyajuh-tartás és anyakecske-tartás támogatásával, valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból a genetikai erőforrások megőrzése intézkedés keretében a védett őshonos és a veszélyeztetett mezőgazdasági állatfajták genetikai állományának tenyésztésben történő megőrzéséhez nyújtandó támogatással, valamint a tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatással kapcsolatos, az élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszerhez (FELIR) kapcsolódó adatszolgáltatás és azok alapján elvégzett - kereszt vagy adminisztratív - ellenőrzés;
j) a juh- és kecskehús magántárolása esetén a csontozás és a beszállítás, valamint a tárolás és a kitárolás helyszíni ellenőrzése;
k) a marhahús és sertéshús magántárolásának helyszíni ellenőrzése;
l) a marhahús intervenciós felvásárlás, tárolás, értékesítés helyszíni ellenőrzése;
m) a gabonaintervenciós felvásárlás, tárolás, értékesítés helyszíni ellenőrzése;
n)[18] az Európai Unió környezetvédelmi, állatjóléti és -higiéniai előírásainak való megfeleléshez nyújtott támogatásokhoz kapcsolódó Tenyészet Információs Rendszer és Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszer adatszolgáltatása, valamint helyszíni ellenőrzése;
o) az agrár-környezetgazdálkodás intézkedés keretében egyes szántóföldi-, gyepgazdálkodási célprogramok - kivéve az Érzékeny Természeti Területeken alkalmazható célprogramokat -, és ültetvény célprogramok helyszíni ellenőrzése;
p)[19]
q) a termelői csoportok létrehozásához és működtetéséhez nyújtott támogatások feltételei teljesítésének helyszíni ellenőrzése;
r) a félig önellátó mezőgazdasági üzemek szerkezetének átalakításához nyújtott támogatások feltételei teljesítésének helyszíni ellenőrzése;
s) az állattartó telepek korszerűsítéséhez kapcsolódó nyilvántartások ellenőrzése;
t)[20]
u)[21]
v)[22]
x) az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó egyes támogatások keretében a kérelmek elbírálásához kapcsolódó, eseti szakvélemény nyújtása, valamint helyszíni ellenőrzések elvégzése.
6. § A Kincstár a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. szakértői közreműködését veheti igénybe az alábbi feladatai végrehajtása során:[23]
a)[24]
b)[25]
c)[26]
d)[27]
e)[28]
f) vaj és tejszín magántárolásának támogatása esetében a helyszíni ellenőrzés során vett minták laboratóriumi vizsgálata;
g) vaj intervenciós felvásárlása esetében a helyszíni ellenőrzés során vett minták laboratóriumi vizsgálata;
h) sovány tejpor magántárolásának támogatása esetében a helyszíni ellenőrzés során vett minták laboratóriumi vizsgálata;
i) sovány tejpor intervenciós felvásárlása esetében a helyszíni ellenőrzés során vett minták laboratóriumi vizsgálata;
j) sajt magántárolásának támogatása esetében a helyszíni ellenőrzés során vett minták laboratóriumi vizsgálata;
k) a vaj-, tejszín- és sovány tejpor-előállító üzemek intervenciós jóváhagyásához kapcsolódó helyszíni ellenőrzés során vett minták laboratóriumi vizsgálata;
l)[29]
m)[30]
n)[31]
o)[32]
p)[33]
q)[34]
r)[35]
7. §[36] A Kincstár a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara szakértői közreműködését veheti igénybe a támogatások igénybevételéhez kapcsolódó ügyfélszolgálati és tájékoztatási feladatai ellátása során.
7/A. §[37] Az agrárpolitikáért felelős miniszter a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara útján látja el az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott, valamint a nemzeti hatáskörbe tartozó mezőgazdasági és agrár-vidékfejlesztési támogatások környezeti fenntarthatóságával kapcsolatos következő feladatokat:
a) a zöld tanácsadói hálózat kialakítása és népszerűsítése;
b) a zöld tanácsadók képzése;
c) a partner szervezetekkel történő együttműködés;
d) a gyakorlati tapasztalatokat és elméleti ismereteket magában foglaló központi tudásbázis kialakítása és működtetése;
e) a környezeti monitoringhoz szükséges mérések elvégzése, az eredmények és a javaslatok bemutatása;
f) a szaktanácsadásra, képzésre, bemutató üzemi programra (a továbbiakban együtt: tudásátadási szolgáltatás) vonatkozó igény felmérése;
g) a tudásátadási szolgáltatást nyújtó szolgáltatók (a továbbiakban: tudásátadási szolgáltató) akkreditálása, képzése;
h) a tudásátadási szolgáltatások monitoringjához és a tudásátadási szolgáltatók akkreditációjához szükséges informatikai rendszer kialakítása, működtetése és népszerűsítése.
8. §[38] A Kincstár az AKI Agrárközgazdasági Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság szakértői közreműködését veheti igénybe az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból, az Európai Halászati Alapból finanszírozott, valamint a nemzeti hatáskörbe tartozó mezőgazdasági és agrár-vidékfejlesztési támogatásokkal összefüggő monitoring-adatgyűjtési feladataihoz kapcsolódó adatbázis felépítésének, szerkezetének, szakmai definíciórendszerének kialakítása és továbbfejlesztése, továbbá a monitoring-adatgyűjtéshez kapcsolódó adatelemzések, illetve jelentések elkészítése során.
8/A. §[39] Az agrárpolitikáért felelős miniszter az AKI Agrárközgazdasági Intézet Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság útján látja el az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból, az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott, valamint a nemzeti hatáskörbe tartozó mezőgazdasági és agrár-vidékfejlesztési innovációs és digitalizációs támogatásokkal kapcsolatos következő feladatokat:
a) az innovációs célú támogatások keretében létrejövő
aa) együttműködések kialakítása, szakmai céljainak előkészítése,
ab) együttműködések eredményeinek nyilvánossággal történő megismertetése,
ac) operatív csoportok előrehaladásának követése,
ad) támogatások értékelése, felülvizsgálata;
b) a digitalizációs célú támogatások, valamint azok megvalósításához szükséges beruházások
ba) szakmai céljainak előkészítése,
bb) eredményeinek nyilvánossággal történő megismertetése,
bc) értékelése, felülvizsgálata;
c) a digitalizációs célú támogatások hatását növelő agrárdigitalizációs stratégiák megvalósításának értékelése és felülvizsgálata.
9. §[40] A Kincstár szakértő közreműködését veheti igénybe a fehér cukor magántárolásának támogatása esetében a helyszíni ellenőrzés során vett minta laboratóriumi vizsgálatához.
10. § A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa az egyes intézkedésekben való részvételi feltételek teljesítésének ellenőrzési, valamint az ehhez kapcsolódó adatszolgáltatási feladatait az agrárpolitikáért felelős miniszternek, mint illetékes hatóságnak az agrár-vidékfejlesztésért felelős miniszterrel, mint irányító hatósággal egyetértésben kötött külön megállapodásban foglaltak szerint láthatja el.
11. §[41] A nemzeti vidéki hálózat titkársági feladatait az agrár-vidékfejlesztésért felelős miniszter, mint irányító hatóság a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. útján látja el.
12. §[42] A Kormány
a) a burgonyaágazatban a piac stabilizálására irányuló intézkedésekről szóló megállapodások és határozatok engedélyezéséről szóló, 2020. április 30-i európai bizottsági (EU) 2020/593 végrehajtási rendelet 4. cikk (1) bekezdésében,
b) az élő fák és egyéb növények, a hagymák, gumók, gyökerek és hasonlók, valamint a vágott virágok és díszítőlombozat ágazatában a piac stabilizálására irányuló intézkedésekről szóló megállapodások és határozatok engedélyezéséről szóló, 2020. április 30-i európai bizottsági (EU) 2020/594 végrehajtási rendelet 4. cikk (1) bekezdésében,
c) a tej- és tejtermékágazatban a termelési tervekre vonatkozó megállapodások és határozatok engedélyezéséről szóló, 2020. április 30-i európai bizottsági (EU) 2020/599 végrehajtási rendelet 4. cikk (1) bekezdésében
szereplő illetékes hatóságként az agrárminisztert jelöli ki.
13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
a) a burgonyaágazatban a piac stabilizálására irányuló intézkedésekről szóló megállapodások és határozatok engedélyezéséről szóló, 2020. április 30-i európai bizottsági (EU) 2020/593 végrehajtási rendelet,
b) az élő fák és egyéb növények, a hagymák, gumók, gyökerek és hasonlók, valamint a vágott virágok és díszítőlombozat ágazatában a piac stabilizálására irányuló intézkedésekről szóló megállapodások és határozatok engedélyezéséről szóló, 2020. április 30-i európai bizottsági (EU) 2020/594 végrehajtási rendelet,
c) a tej- és tejtermékágazatban a termelési tervekre vonatkozó megállapodások és határozatok engedélyezéséről szóló, 2020. április 30-i európai bizottsági (EU) 2020/599 végrehajtási rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 466/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2015.12.30.
[2] Módosította a 616/2022. (XII. 29.) Korm. rendelet 186. §-a. Hatályos 2023.01.01.
[3] Megállapította a 328/2016. (X. 28.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdése. Hatályos 2017.01.01.
[4] A nyitó szövegrészt módosította a 616/2022. (XII. 29.) Korm. rendelet 186. §-a. Hatályos 2023.01.01.
[5] Megállapította a 220/2019. (IX. 12.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2019.10.15.
[6] Megállapította a 665/2020. (XII. 28.) Korm. rendelet 14. §-a. Hatályos 2021.01.01.
[7] A nyitó szövegrészt módosította a 120/2021. (III. 10.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2021.03.13.
[8] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § a) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[9] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § a) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[10] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § a) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[11] A nyitó szövegrészt módosította a 328/2016. (X. 28.) Korm. rendelet 20. § (2) bekezdés c) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[12] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[13] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[14] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[15] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[16] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[17] Megállapította a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2020.04.19.
[18] Módosította a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 10. §-a. Hatályos 2020.04.19.
[19] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[20] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[21] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[22] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § b) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[23] A nyitó szövegrészt módosította a 328/2016. (X. 28.) Korm. rendelet 20. § (2) bekezdés c) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[24] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[25] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[26] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[27] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[28] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[29] Hatályon kívül helyezte a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 11. § c) pontja. Hatálytalan 2020.04.19.
[30] Hatályon kívül helyezte a 177/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2015.07.08.
[31] Hatályon kívül helyezte a 177/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2015.07.08.
[32] Hatályon kívül helyezte a 177/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2015.07.08.
[33] Hatályon kívül helyezte a 177/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2015.07.08.
[34] Hatályon kívül helyezte a 177/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2015.07.08.
[35] Hatályon kívül helyezte a 177/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatálytalan 2015.07.08.
[36] Módosította a 328/2016. (X. 28.) Korm. rendelet 20. § (2) bekezdés c) pontja. Hatályos 2017.01.01.
[37] Beiktatta a 436/2022. (XI. 2.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2022.11.17.
[38] Módosította a 97/2021. (II. 27.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2021.02.28.
[39] Beiktatta a 436/2022. (XI. 2.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2022.11.17.
[40] Megállapította a 111/2020. (IV. 14.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2020.04.19.
[41] Módosította a 39/2020. (III. 10.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2020.04.01.
[42] Beiktatta a 284/2020. (VI. 17.) Korm. rendelet 72. §-a. Hatályos 2020.06.18.
[43] Beiktatta a 284/2020. (VI. 17.) Korm. rendelet 73. §-a. Hatályos 2020.06.18.