10/2019. (IX. 4.) PM rendelet

az egyes foglalkoztatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 20. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 2. alcím tekintetében a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (4) bekezdés d) pont ds) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró emberi erőforrások miniszterével egyetértésben -,

a 3. alcím tekintetében a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 13/A. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 4. alcím tekintetében a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (4) bekezdés d) pont dc) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró emberi erőforrások miniszterével egyetértésben -,

az 5. alcím tekintetében a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 58. § (8) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 6. alcím tekintetében a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 7. § (6) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró emberi erőforrások miniszterével egyetértésben -,

a 7. alcím tekintetében a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39/A. § (13) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 8. alcím tekintetében a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 88. § (4) bekezdés d) pont dc) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró emberi erőforrások miniszterével egyetértésben -,

a 32. § a) pontja tekintetében a prémiumévek programról és a különleges foglalkoztatási állományról szóló 2004. évi CXXII. törvény 7. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 32. § b) pontja tekintetében a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 10. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 32. § c) pontja tekintetében az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 2. és 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. A foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet módosítása

1. § (1) A foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerőpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet (a továbbiakban: 6/1996. MüM rendelet) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az állami foglalkoztatási szervként eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) - a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) egyetértésével és az 1. §-ban foglaltak alapján - meghatározza és nyilvánosságra hozza azokat a képzési irányokat, amelyekhez tartozó képzésben történő részvételhez mérlegelési jogkörben támogatás nyújtható. Döntését megelőzően figyelembe veszi:

a) a bejelentett munkaerőigényeket,

b) a foglalkoztatás szerkezetében bekövetkezett változásokat,

c) a munkaerőpiaci előrejelzéseket."

(2) A 6/1996. MüM rendelet 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kormányhivatal a képzési irányok nyilvánosságra hozatalát megelőzően - egyetértési jog gyakorlása céljából -megküldi a képzési irányokra vonatkozó tervezetét a miniszter részére. A miniszter 15 munkanapon belül írásban tájékoztatja a kormányhivatalt a képzési irányokkal való egyetértéséről vagy annak megtagadásáról. Amennyiben a miniszter határidőre nem nyilatkozik, úgy az egyetértést megadottnak kell tekinteni. Nem hozható nyilvánosságra az a képzési irány, amelynek a nyilvánosságra hozatalával a miniszter nem ért egyet, és írásban az egyetértését megtagadta."

2. § A 6/1996. MüM rendelet 3. § (2) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

[A kormányhivatal - a (4) bekezdésben meghatározott szempontok figyelembevételével - a jegyzékre olyan intézményt vehet fel, amely]

"i) a miniszter által meghatározott és a kormányhivatalok által a képzési irányok nyilvánosságra hozatalával egyidejűleg közzétett szempontrendszernek megfelel."

3. § A 6/1996. MüM rendelet 10. §-a a következő (1b) bekezdéssel egészül ki:

"(1b) Az (1) bekezdésben előírtakon túl a támogatás nyújtásának további feltétele, hogy a támogatást igénylő, az Flt. 58. § (5) bekezdés s) pontja szerint egyéni vállalkozónak minősülő álláskereső személy ne szerepeljen a rá vonatkozó külön jogszabály szerinti nyilvántartásban egyéni vállalkozói tevékenységét szüneteltető egyéni vállalkozóként sem."

4. § (1) A 6/1996. MüM rendelet 11. § (2) bekezdés a) pont aa) alpont 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bértámogatás megállapításakor

hátrányos helyzetű személynek kell tekinteni azt a személyt, aki

álláskereső és)

"6. 12 hónapon belül gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermeknevelési támogatásban, terhességi-gyermekágyi segélyben, csecsemőgondozási díjban, gyermekgondozási díjban, ápolási díjban vagy gyermekek otthongondozási díjában részesült, vagy"

(2) A 6/1996. MüM rendelet 11. § (2) bekezdés a) pont aa) alpont 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bértámogatás megállapításakor

hátrányos helyzetű személynek kell tekinteni azt a személyt, aki

álláskereső és)

"6. 12 hónapon belül gyermekgondozást segítő ellátásban, gyermeknevelési támogatásban, csecsemőgondozási díjban, gyermekgondozási díjban, ápolási díjban vagy gyermekek otthongondozási díjában részesült, vagy"

5. § A 6/1996. MüM rendelet 27. § (1) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazása szempontjából)

"i) megváltozott munkaképességű személy: az Flt. 58. § (5) bekezdés m) pontjában meghatározott személy,"

6. § A 6/1996. MüM rendelet

a) 1. § (1) bekezdés d) pontjában az "a szakképesítéssel rendelkező személyek számára" szövegrész helyébe az "a szakképesítéssel vagy középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személyek számára" szöveg,

b) 6. § (6)-(8) bekezdésében az "Flt. 14. § (4) bekezdés c) pontjában" szövegrész helyébe az "Flt. 14. § (4) bekezdés b) pontjában" szöveg,

c) 8/A. § (6) bekezdés a) pontjában és 2. számú melléklet e) pontjában a "megváltozott munkaképességű munkavállaló" szövegrész helyébe a "megváltozott munkaképességű személy" szöveg,

d) 9. § (4) bekezdésében a "kérelemnek" szövegrész helyébe a "munkaadó kérelmének" szöveg,

e) 9. § (6) bekezdésében az "átlagkereset" szövegrész helyébe a "havi átlagjövedelem" szöveg,

f) 11. § (9) bekezdésében a "32-33." szövegrész helyébe a "32." szöveg,

g) 27. § (19) bekezdésében az "az általános csoportmentességi rendelet" szövegrész helyébe az "a 651/2014/EU bizottsági rendelet" szöveg,

h) 27/B. § (1) bekezdés a) pontjában a "jellemzőt" szövegrész helyébe a "jellemzőit" szöveg

lép.

7. § Hatályát veszti a 6/1996. MüM rendelet

a) 10. § (1) bekezdés b) pontjában a "rehabilitációs járadékban vagy" szövegrész,

b) 27. § (5) bekezdése,

c) 27/A. § (2) bekezdésében az "1996. évi LXXV.", a "2003. évi CXXV.", valamint a "2003. évi XCII." szövegrész,

d) 28. § (3) és (4) bekezdése.

2. A foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról szóló 27/1996. (VIII. 28.) NM rendelet módosítása

8. § A foglalkozási betegségek és fokozott expozíciós esetek bejelentéséről és kivizsgálásáról szóló 27/1996. (VIII. 28.) NM rendelet (a továbbiakban: 27/1996. NM rendelet) 2. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"b) bejelentésazonosító: a bejelentő orvos vagy a foglalkozás-egészségügyi alapszolgálat orvosa által adott azonosító szám. Az első öt számjegy a bejelentő orvos vagy a foglalkozás-egészségügyi alapszolgálat orvosának pecsétszáma, a hatodik és a hetedik számjegy évszázad nélkül a bejelentés éve, az utolsó három számjegy az orvos által adott sorszám."

9. § (1) A 27/1996. NM rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az orvosi tevékenység körében észlelt - a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) hivatalos honlapján közzétett jegyzékben szereplő - foglalkozási betegség, foglalkozási eredetű heveny vagy idült mérgezés (a továbbiakban együtt: foglalkozási betegség) gyanúját a munkáltató telephelye szerint illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal járási hivatalához mint munkavédelmi hatósághoz (a továbbiakban: munkavédelmi hatóság) be kell jelenteni, ki kell vizsgálni és elfogadásuk esetén nyilvántartásba kell venni. A munkavédelmi hatóság a hozzá érkezett, a foglalkozási betegség gyanújával kapcsolatos bejelentéseket egy munkanapon belül továbbítja a miniszter részére."

(2) A 27/1996. NM rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti bejelentést

a) a foglalkozási betegség kórisméjét vagy annak gyanúját megállapító orvosnak a diagnózis felállítását követő 24 órán belül,

b) halálos kimenetelű, illetve ugyanazon munkahelyen öt vagy több munkavállalót érintő, azonos, egy időben kialakult, heveny (a továbbiakban: tömeges) foglalkozási betegség esetén az elsőként észlelő orvosnak szóban azonnal és írásban legkésőbb 24 órán belül

kell megtenni."

(3) A 27/1996. NM rendelet 3. §-a a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) Az (1) bekezdés szerinti bejelentés céljára rendszeresített nyomtatványt és a kitöltési útmutatót a munkavédelmi hatóság a miniszter hivatalos honlapján közzéteszi. Az (1) bekezdés szerinti bejelentés tartalmazza:

a) a bejelentésazonosítót, a megye kódját, a bejelentő nevét, a bejelentés dátumát;

b) a keresőképességre vonatkozó információt, az előfordulás egyedi vagy tömeges jellegét;

c) a munkáltató nevét, adószámát (ennek hiányában adóazonosító jelét), székhelyét, a bejelentés helye szerinti telephely címét, a szakágazati kódot;

d) a megbetegedéssel kapcsolatos munkakört és a diagnózist;

e) a munkavállaló nevét, nemét, társadalombiztosítási azonosító jelét (a továbbiakban: TAJ szám), születési dátumát, születési helyét, anyja nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét;

f) a munkavállaló jelenlegi munkakörét, FEOR kódját, korábbi munkaköreit (a felsorolásánál jelölendő a munkáltató neve, címe, a betöltött munkakör és az adott munkakörben eltöltött időtartam);

g) a megbetegedéssel kapcsolatos jelenlegi munkakörben eltöltött expozíciós időt, a megbetegedéssel kapcsolatos munkakörben összesen eltöltött expozíciós időt;

h) a bejelentést indokoló, csatolt orvosi dokumentumok számát.

(2b) Az (1) bekezdés szerinti bejelentés megtörténtét és keltét - a kórisme feltüntetésével - a munkavállalóról vezetett egészségügyi nyilvántartásban rögzíteni kell. A munkavédelmi hatóság a bejelentést nyilvántartásba veszi, és erről a bejelentőt három napon belül értesíti. Ha a bejelentés nem a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosától érkezett, a munkavédelmi hatóság a bejelentőlap másolatát is megküldi az érintett foglalkozás-egészségügyi szolgálatnak."

10. § (1) A 27/1996. NM rendelet 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A foglalkozási megbetegedés keletkezésének körülményeit a munkavédelmi hatóság a (2) bekezdés szerinti személyek és szervek bevonásával kivizsgálja. A fokozott expozíciós eset keletkezésének körülményeit a munkavédelmi hatóság a (2) bekezdés szerinti személyek és szervek bevonásával kivizsgálhatja."

(2) A 27/1996. NM rendelet 5. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) Amennyiben a munkáltató jogutód nélkül megszűnt, és a külön jogszabályban előírtak alapján a munkakörülmények rekonstruálásához szükséges dokumentumok nem kerültek elhelyezésre a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi feladatkörében eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalánál (a továbbiakban: népegészségügyi feladatkörében eljáró járási hivatal) vagy a munkavédelmi hatóságnál, a foglalkozási eredetet a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv bírálja el."

(3) A 27/1996. NM rendelet 5. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az (1) bekezdés szerinti vizsgálat lefolytatása érdekében a kivizsgálás vezetője öt példányban vizsgálati lapot állít ki. A vizsgálati lap egy példányát a munkavédelmi hatóság megőrzi, egyet a bejelentőlappal együtt a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv részére továbbít."

(4) A 27/1996. NM rendelet 5. §-a a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:

"(7a) A (7) bekezdés szerint alkalmazandó vizsgálati lapot és az annak részét képező kitöltési útmutatót a munkavédelmi hatóság a miniszter hivatalos honlapján közzéteszi. A vizsgálati lap tartalmazza:

a) a bejelentésazonosítót;

b) a munkavállaló TAJ számát;

c) a bejelentés tárgyát képező megbetegedést okozó kóroki tényezők műszeres vizsgálatának leírását, különösen a mérések irányát, időpontját, eredményeit;

d) a megtett intézkedéseket;

e) a megbetegedés okát;

f) az előzetes és időszakos orvosi vizsgálatok időpontját;

g) annak megállapítását, hogy a munkavállaló, illetve a munkáltató a magatartásával hozzájárult-e a megbetegedés kialakulásához;

h) a kivizsgálást követő hatósági intézkedés ismertetését;

i) az esemény körülményeinek és a kivizsgálás tapasztalatainak részletes leírását."

(5) A 27/1996. NM rendelet 5. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) Betegség esetén, annak foglalkozási megbetegedésként történő elfogadásáról a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv 30 napon belül tájékoztatja a munkavédelmi hatóságot."

(6) A 27/1996. NM rendelet 5. §-a a következő (9a)-(9c) bekezdéssel egészül ki:

"(9a) A munkavédelmi hatóság az elfogadott foglalkozási betegségről 5 napon belül értesíti a társadalombiztosítási kifizetőhelyet, ennek hiányában a fővárosi és megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalt. Az alkalmazandó értesítési nyomtatványt a munkavédelmi hatóság a miniszter hivatalos honlapján közzéteszi. Az értesítés tartalmazza:

a) az érintett munkavállaló nevét, nemét, TAJ számát, születési helyét, idejét, anyja nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,

b) a munkáltató nevét, székhelyét, adószámát (ennek hiányában adóazonosító jelét),

c) a bejelentés helye szerinti telephely címét.

(9b) A kifogásolt eseteket a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv ismételt vizsgálatra, adatkiegészítésre vagy törlésre visszaküldi a munkavédelmi hatóságnak.

(9c) A munkavédelmi hatóság a betegség foglalkozási megbetegedésként történő elfogadásáról az Eüak. 33. § (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével értesíti a munkáltatót."

(7) A 27/1996. NM rendelet 5. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A munkavédelmi hatóság a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv (9) bekezdés szerinti tájékoztatásának kézhezvétele után a vizsgálati lap egy-egy példányát

a) a munkavállalónak, halált okozó foglalkozási megbetegedés esetén a hozzátartozónak,

b) a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosának, továbbá

c) TAJ számmal ellátva és a bejelentőlappal, valamint a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv tájékoztatásával együtt a fővárosi és megyei kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári feladatkörében eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatal részére

küldi meg."

11. § A 27/1996. NM rendelet "A foglalkozási betegségek és a fokozott expozíciók bejelentése" című alcíme a következő 5/A-5/D. §-sal egészül ki:

"5/A. § (1) A foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa az általa észlelt, külön jogszabályban meghatározott vegyi anyagok, továbbá zaj okozta fokozott expozíciós esetről a munkavállaló leletének kézhezvételét követő 1 munkanapon belül értesíti a munkáltatót.

(2) A munkáltatónak a fokozott expozíciós eset kivizsgálását a körülmények által lehetővé tett legrövidebb időn belül meg kell kezdeni, valamint az esetről való tudomásszerzés napjától számított legkésőbb 30 napon - különösen bonyolult esetekben hatvan napon - belül a lehetséges okokat fel kell tárni, és intézkedni kell a további fokozott expozíciós esetek megelőzése érdekében. A kivizsgálást a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa, a munkavédelmi szakember és a munkavédelmi képviselő bevonásával kell lefolytatni.

(3) A tömeges fokozott expozíciós esetet a munkáltatónak az esetről való tudomásszerzést követően - telefonon, telefaxon, e-mailben vagy személyesen - haladéktalanul be kell jelentenie a fokozott expozíció kialakulásának helyszíne szerint illetékes munkavédelmi hatóságnak.

5/B. § (1) A munkáltató az általa kivizsgált fokozott expozíciós esetről - a miniszter honlapján közzétett módon - jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a fokozott expozícióval érintett munkavállalókra vonatkozóan személyenként kell kitölteni.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) a bejelentésazonosítót, a megyekódot;

b) a fokozott expozíció megnevezését, valamint az előfordulás egyedi vagy tömeges jellegét;

c) a munkáltató nevét, adószámát (ennek hiányában adóazonosító jelét), székhelyét, a fokozott expozíció kialakulásának helyszíne szerinti telephely címét, a szakágazati kódot;

d) az érintett munkavállaló nevét, nemét, TAJ számát, születési helyét, idejét, anyja nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét;

e) az érintett munkavállaló jelenlegi munkakörben végzett tevékenységét, FEOR kódját, jelenlegi és előző munkáltatóknál betöltött korábbi munkaköreit (a munkakörök felsorolásánál jelölendő a munkáltató neve, címe, a betöltött munkakör és az adott munkakörben eltöltött időtartam);

f) a fokozott expozíciós esettel kapcsolatos jelenlegi munkakörben eltöltött expozíciós időt, a fokozott expozíciós esettel kapcsolatos munkakörben összesen eltöltött expozíciós időt;

g) a fokozott zaj expozíciós eset bejelentésének alapjául szolgáló audiometriás vizsgálat vagy a fokozott vegyi expozíciós eset bejelentésének alapjául szolgáló biológiai expozíciós (hatás) mutató vizsgálati eredményeit;

h) a bejelentést indokoló kóroki tényezővel kapcsolatban a korábbi munkahelyein előforduló fokozott expozíciót vagy megbetegedést;

i) az előzetes és időszakos munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálat tényét, eredményeit;

j) az érintett munkavállaló soron kívüli munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálatának eredményét;

k) az adott munkakörben végzett biológiai monitor/audiológiai vizsgálat előírt gyakoriságát, az utolsó öt biológiai monitor/audiológiai vizsgálat dátumát, eredményeit;

l) a fokozott expozíciót okozó kóroki tényezők műszaki vizsgálatának eredményeit, különösen a mérések irányát, időpontját;

m) a fokozott expozíció okát;

n) annak megállapítását, hogy a munkavállaló, illetve a munkáltató magatartásával hozzájárult-e a fokozott expozíció kialakulásához;

o) a fokozott expozíciós eset körülményeinek, okainak és a kivizsgálás tapasztalatainak, valamint a kivizsgálás során hozott munkáltatói intézkedések részletes, tartalmi ismertetését;

p) a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa, a munkavédelmi szakember és a munkavédelmi képviselő észrevételeit, véleményét, javaslatát és azt, hogy a kivizsgálással egyetértenek-e;

q) annak igazolását, hogy az eset kivizsgálásában a foglalkozás-egészségügyi szolgálat orvosa, a munkavédelmi szakember és a munkavédelmi képviselő részt vett.

(3) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a) a zaj okozta fokozott expozíciós eset bejelentésének alapjául szolgáló audiológiai leleteket és az akkreditált szervezet által elvégzett zajmérés jegyzőkönyvét vagy

b) a fokozott vegyi expozíciós eset bejelentésének alapjául szolgáló biológiai expozíciós mutatók laboratóriumi vizsgálati eredményeit, valamint a munkahelyi levegőszennyezettség meghatározására irányuló vizsgálatok eredményeit.

5/C. § (1) A munkáltató a vizsgálat lezárását követően a jegyzőkönyvet, a laborleletet, valamint a mérési eredményeket elektronikusan vagy egyéb úton 3 munkanapon belül megküldi a fokozott expozíció kialakulásának helyszíne szerint illetékes munkavédelmi hatóságnak.

(2) A munkavédelmi hatóság a fokozott expozíciós esetről felvett jegyzőkönyvben rögzített adatokról az 5/D. § (1) bekezdése szerint nyilvántartást vezet.

(3) A munkavédelmi hatóság az 5. § (2) és (3) bekezdésben felsorolt iratokat azok beérkezésétől számított 8 napon belül nyilvántartás céljából megküldi a munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szervnek.

5/D. § (1) A munkavédelmi hatóság a bejelentett foglalkozási betegségekkel, fokozott expozíciós esetekkel kapcsolatos vizsgálati lapokat, jegyzőkönyveket munkáltatók szerint az alábbi csoportosításban tartja nyilván:

a) a bejelentés dátuma,

b) diagnózis,

c) halálos vagy tömeges foglalkozási betegség,

d) keresőképtelenséggel járó foglalkozási betegség,

e) keresőképtelenséggel nem járó foglalkozási betegség,

f) fokozott expozíció (anyagonként), valamint

g) kiváltó ok, munkakörülmény, rendelkezésre álló higiénés adat.

(2) A munkahigiénés és foglalkozás-egészségügyi szerv az Országos Statisztikai Adatszolgáltatási Program (OSAP) által előírt jelentési rendnek megfelelően évenként országos összesítő jelentést készít."

12. § A 27/1996. NM rendelet

a) 4. § (1) bekezdésében a "minisztériumot" szövegrész helyébe a "minisztert" szöveg,

b) 5. § (2) bekezdésében "a minisztérium orvos végzettségű kormánytisztviselőjét" szövegrész helyébe "a miniszter által vezetett minisztérium orvos végzettségű kormánytisztviselőjét" szöveg,

c) 5. § (3) bekezdésében az "(1) bekezdés szerinti" szövegrész helyébe az "(1) és (1a) bekezdés szerinti" szöveg,

d) 5. § (5) bekezdés nyitó szövegrészében az "az (1) és (2) bekezdésben" szövegrész helyébe az "az (1)-(2) bekezdésben" szöveg

lép.

13. § Hatályát veszti a 27/1996. NM rendelet

a) 2. § d) pontjában a "(fokozott expozíciót)" szövegrész,

b) 4. § (3) bekezdésében a "vagy fokozott expozícióval" szövegrész,

c) 5. § (2) bekezdésében az " , illetve fokozott expozíciós eset körülményeinek" szövegrész,

d) 5. § (6) bekezdésében az " , illetve a fokozott expozíció körülményeinek" szövegrész,

e) 2-6. számú melléklete.

3. A munkaerőpiaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet módosítása

14. § A munkaerőpiaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet (a továbbiakban: 30/2000. GM rendelet) 15. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A munkaadó a munkaerőigény bejelentésével egyidejűleg kérheti az állami foglalkoztatási szervet, hogy a be nem töltött álláshelyre előszűrést végezzen. Az előszűrés keretében a munkaadó igényének megfelelően a járási hivatal összegyűjti az álláskeresőként nyilvántartottak közül a munkaadó elvárásainak megfelelő, közvetíthető álláskeresőket."

15. § A 30/2000. GM rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"16. § (1) A munkaadónak a 15. § (1) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségének teljesítése során az Flt. 57/A. § (1) bekezdés n)-q) pontjában meghatározott adatait az első alkalommal történő munkaerőigény bejelentésekor kell közölnie a székhelye (telephelye) szerint illetékes járási hivatallal. Ezt követően ezekről az adatokról a munkaadó akkor tájékoztatja a járási hivatalt, ha azokban változás történik.

(2) A munkaerőigény a bejelentés napjától számított legfeljebb 60 napig érvényes. A munkaerőigény érvényessége annak lejárta előtt meghosszabbítható."

16. § A 30/2000. GM rendelet 1. számú melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

17. § A 30/2000. GM rendelet 21. § (2) bekezdés d) pontjában az "a mellékletben" szövegrész helyébe az "az 1. mellékletben" szöveg lép.

18. § Hatályát veszti a 30/2000. GM rendelet

a) 2. §-a,

b) 20. § (1) bekezdésében a "(pl. a foglalkoztató neve, címe, telefonszáma, az álláshelyről tájékoztatást nyújtó személy neve, az ellátandó munkakör, tevékenység megjelölése, várható kereset, alkalmazási feltételek)" szövegrész.

4. A munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló 3/2002. (II. 8.) SZCSM-EüM együttes rendelet módosítása

19. § A munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló 3/2002. (II. 8.) SZCSM-EüM együttes rendelet 7. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) A klímakörnyezet kedvezőtlen hatásainak megelőzése céljából munkaszervezési intézkedéseket kell tenni. A munkaidő részeként óránként legalább 5, de legfeljebb 10 perces pihenőidőt kell közbeiktatni, ha a munkahelyi klíma zárt téri munkahelyen a 24 °C (K) EH értéket meghaladja, valamint a hidegnek minősülő munkahelyeken. A munkahely hidegnek minősül, ha a várható napi középhőmérséklet a munkaidő 50%-nál hosszabb időtartamban szabadtéri munkahelyen a +4 °C-ot vagy zárt téri munkahelyen a +10 °C-ot nem éri el."

5. Az álláskeresőként való nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásból való törlésről szóló 2/2011. (I. 14.) NGM rendelet módosítása

20. § Hatályát veszti az álláskeresőként való nyilvántartásba vételről, valamint a nyilvántartásból való törlésről szóló 2/2011. (I. 14.) NGM rendelet 2. § (3) bekezdés 5. pontja.

6. Az EU Kék kártyával foglalkoztatott harmadik országbeli állampolgár részére fizetendő kötelező legkisebb munkabér megállapításáról, valamint egyes munkaügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 44/2011. (XII. 16.) NGM rendelet módosítása

21. § Hatályát veszti az EU Kék kártyával foglalkoztatott harmadik országbeli állampolgár részére fizetendő kötelező legkisebb munkabér megállapításáról, valamint egyes munkaügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 44/2011. (XII. 16.) NGM rendelet 1. mellékletében a "2212 Szakorvos" szövegrész.

7. A Nemzeti Foglalkoztatási Alap kezeléséről és felhasználásáról szóló 18/2013. (VI. 11.) NGM rendelet módosítása

22. § (1) A Nemzeti Foglalkoztatási Alap kezeléséről és felhasználásáról szóló 18/2013. (VI. 11.) NGM rendelet (a továbbiakban: 18/2013. NGM rendelet) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A miniszter - az Flt. 39. § (12) bekezdés d) pontjában meghatározott előirányzat tekintetében a közfoglalkoztatásért felelős miniszter - határozza meg az NFA előirányzatainak azon összegét, amely felett a kormányhivatal az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 9. § (8) bekezdése szerint rendelkezik (a továbbiakban: megyei NFA keret). A fővárosi és megyei kormányhivatal (a továbbiakban: kormányhivatal) az Ávr. 9. § (8) bekezdése szerinti szervezeti egysége vagy a fővárosi és megyei kormányhivatal alkalmazásában álló személy (a továbbiakban együtt: a kormányhivatal megyei NFA kerettel gazdálkodó szervezeti egysége) a megyei NFA kerettel önállóan gazdálkodik."

(2) A 18/2013. NGM rendelet 2. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A gazdálkodási, nyilvántartás-vezetési és adatszolgáltatási feladatokat a megyei NFA keret tekintetében a kormányhivatal megyei NFA kerettel gazdálkodó szervezeti egysége, a képzési alaprész tekintetében az állami szakképzési és felnőttképzési szerv látja el."

(3) A 18/2013. NGM rendelet 2. § (2)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) A kormányhivatal megyei NFA kerettel gazdálkodó szervezeti egysége, valamint az állami szakképzési és felnőttképzési szerv - a miniszter által, az NFA keretek feletti rendelkezés érdekében - részére nyitott fizetési számla felett önállóan rendelkezik.

(3) A megyei NFA keret feletti rendelkezés során az Ávr. szerinti pénzügyi ellenjegyző a kötelezettségvállalás fedezetének vizsgálatakor ellenőrzi, hogy a tervezett kötelezettségvállalással a kötelezettségvállalások összege ne lépje túl a kormányhivatal megyei NFA kerettel gazdálkodó szervezeti egysége részére meghatározott megyei NFA keretet. Az állami szakképzési és felnőttképzési szerv a pénzügyi ellenjegyzés során a kötelezettségvállalások fedezetvizsgálatát a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény 12. § c) és k) pontjában meghatározott keretek tekintetében végzi.

(4) Az NFA terhére teljesített kiadások utalványozása során készpénzes fizetési mód nem rendelhető el.

(5) A miniszter az NFA kezeléséhez, felhasználásához kapcsolódó, megyei szintű pénzügyi és számviteli feladatokat az Ávr. 13. § (2) és (3) bekezdése szerinti szabályzatban határozza meg. Az NFA könyvvezetési feladatai ellátásához a minisztérium által meghatározott informatikai rendszert kell alkalmazni."

23. § A 18/2013. NGM rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § A kormányhivatal megyei NFA kerettel gazdálkodó szervezeti egysége - a járási hivatal adatszolgáltatását is alapul véve -, valamint az állami szakképzési és felnőttképzési szerv a rendelkezési körébe tartozó NFA keretek évközi alakulásáról a 2. § (5) bekezdése szerinti szabályzatban meghatározottak szerint nyilvántartást vezet, valamint a miniszter számára adatszolgáltatást teljesít."

24. § A 18/2013. NGM rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § A kormányhivatal megyei NFA kerettel gazdálkodó szervezeti egysége és a járási hivatal megyei NFA kerettel kapcsolatos, továbbá az állami szakképzési és felnőttképzési szerv képzési alaprésszel kapcsolatos szakmai és pénzügyi tevékenységét a miniszter által vezetett minisztérium ellenőrzi."

25. § A 18/2013. NGM rendelet

a) 1. § b) pont bb) alpontjában az "arányáról" szövegrész helyébe az "összegéről" szöveg,

b) 3. §-ában a "részét" szövegrész helyébe az "összegét" szöveg

lép.

26. § Hatályát veszti a 18/2013. NGM rendelet 5. § (1) és (2) bekezdése.

8. A munkaeszközök és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről szóló 10/2016. (IV. 5.) NGM rendelet módosítása

27. § A munkaeszközök és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről szóló 10/2016. (IV. 5.) NGM rendelet (a továbbiakban: 10/2016. NGM rendelet) (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az időszakos ellenőrző felülvizsgálatot - a Villamos Műszaki Biztonsági Szabályzat rendelet szerinti lakóépület, kommunális épület és egyéb épület villamos berendezései kivételével - szabványossági felülvizsgálattal rendszeresen, legalább háromévente kell elvégezni a munkahelynek minősülő helyen."

28. § A 10/2016. NGM rendelet 61. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Munkaállvány tartóelemeinek elcsúszását a felfekvési területen történő rögzítéssel vagy elcsúszást megakadályozó elemmel vagy más hasonló, azonos értékű megoldással kell biztosítani. A terhelt felület teherviselő képességének meg kell felelnie az állványosztálynak. A munkaállvány állékonyságát biztosítani kell. A gördíthető munkaállványt akaratlan elmozdulás ellen e célra kialakított rögzítőberendezéssel kell stabilizálni. A gördíthető munkaállvány mozgatásakor az állványon tartózkodni, anyagokat, tárgyakat tárolni nem szabad."

29. § A 10/2016. NGM rendelet 62. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"62. § A gördíthető munkaállványra, valamint az építőipari kivitelezés során alkalmazott munkaállványra az építési munkahelyeken és az építési folyamatok során megvalósítandó minimális munkavédelmi követelményekről szóló rendelet előírásait, valamint a vonatkozó nemzeti szabványokat kell alkalmazni."

9. Záró rendelkezések

30. § (1) Ez a rendelet - a (2)-(4) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A 8-13. § a fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítéséről szóló törvény hatálybalépését követő napon lép hatályba.

(3) A 4. § (2) bekezdése 2020. január 1-jén lép hatályba.

(4) A 32. § a) pontja 2020. március 1-jén lép hatályba.

31. § A 4. § a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

32. § Hatályát veszti

a) a prémiumévek programmal, valamint a különleges foglalkoztatási állománnyal kapcsolatos egyes munkáltatói költségek költségvetési megtérítésének eljárási szabályairól szóló 8/2005. (II. 8.) PM rendelet,

b) a Karrier Híd programban való részvétel további feltételeiről, valamint a szociális hozzájárulási adókedvezmény igénybevételéhez szükséges igazolás kiadásáról szóló 2/2012. (II. 7.) NGM rendelet,

c) a Nemzeti Foglalkoztatási Alap kiadási előirányzatainak felhasználási szabályairól szóló 36/2015. (XII. 28.) NGM rendelet.

Varga Mihály s. k.,

pénzügyminiszter

1. melléklet a 10/2019. (IX. 4.) PM rendelethez

"1. melléklet a 30/2000. (IX. 15.) GM rendelethez

A szolgáltatás nyújtásának személyi feltételei

A kormányhivatal által támogatott szolgáltatást - az e) pont 3. alpontjában foglaltak kivételével - egyetemi vagy főiskolai szintű végzettséggel, illetve az új, többciklusú képzési rendszernek megfelelően alapfokozattal vagy mesterfokozattal rendelkezők nyújthatnak, ha a következőkben meghatározott szakképzettség valamelyikével rendelkeznek:

a) munkaerőpiaci és foglalkozási információk nyújtása, valamint helyi (térségi, EURES) foglalkoztatási tanácsadás esetén bármely felsőfokú végzettség, továbbá munkaerőpiaci információnyújtás esetében ezen a területen szerzett egy év szakmai gyakorlat;

b) munka-, pálya-, rehabilitációs tanácsadás nyújtása esetén

1. munkavállalási tanácsadó végzettség,

2. szociálpedagógiai végzettség, szociálpedagógus végzettség,

3. szociális munkás végzettség,

4. munka- és pályatanácsadó végzettség,

5. felsőoktatási diáktanácsadó posztgraduális végzettség,

6. tanulási és pályatanácsadó pedagógus végzettség,

7. felsőfokú mentálhigiénés végzettség,

8. pályaorientációs tanár,

9. pszichológus vagy viselkedéselemző végzettség,

10. tanácsadó szakpszichológus végzettség, munka- és pályatanácsadó specializációval, vagy okleveles pszichológus végzettség (munka- és szervezetpszichológia vagy tanácsadás- és iskolapszichológia specializáción),

11. szociális menedzser,

12. szociológus, szociológia alapszakos szakelőadó vagy okleveles szociológus,

13. szociális szervező,

14. jogász, okleveles jogász,

15. andragógus vagy okleveles andragógus,

16. személyügyi szervező,

17. szociálpolitikus vagy okleveles szociálpolitikus,

18. gyógypedagógus, gyógypedagógus bármely szakirányon vagy okleveles gyógypedagógus,

19. bármilyen szakos tanár, tanító, óvodapedagógus,

20. igazgatásszervező, humánszervező, emberi erőforrás tanácsadó, emberi erőforrás menedzser vagy

21. romológus;

c) pszichológiai tanácsadás esetén

1. pszichológus vagy viselkedéselemző végzettség,

2. tanácsadó szakpszichológus végzettség, munka- és pályatanácsadó specializációval, vagy

3. munka- és szervezetpszichológiai szakpszichológus végzettség, okleveles pszichológus végzettség (munka- és szervezetpszichológia vagy tanácsadás- és iskolapszichológia specializáción);

d) álláskeresési tanácsadás esetén felsőfokú humán (pedagógia, pszichológia, szociológia, kommunikáció) végzettség;

e) munkaerőpiaci segítő (mentor) tevékenység esetében

1. munkavállalási tanácsadó, munkaügyi kapcsolatok vagy személyügyi szervező szakképzettség, okleveles munkaügyi és társadalombiztosítási szakember (munkaügyi kapcsolatok specializáción),

2. szociálpedagógiai végzettség, szociálpedagógus végzettség,

3. szociális munkás, szociálpolitikus vagy okleveles szociálpolitikus szakképzettség,

4. felsőfokú mentálhigiénés végzettség,

5. gyógypedagógus, gyógypedagógus bármilyen szakirányon vagy okleveles gyógypedagógus végzettség,

6. egészségügyi végzettségek: orvos, okleveles orvosdoktor, egészségügyi szociális munka, komplex rehabilitáció, rekreációs végzettség,

7. pszichológus, viselkedéselemző, okleveles pszichológus végzettség (munka- és szervezetpszichológia vagy tanácsadás- és iskolapszichológia specializáción),

8. szociális menedzser vagy szociális szervező,

9. igazgatásszervező, humánszervező, emberi erőforrás tanácsadó, emberi erőforrás menedzser,

10. szociológus szakképzettség, szociológia alapszakos szakelőadó, okleveles szociológus,

11. interkulturális pszichológia és pedagógiai vagy neveléstudományi végzettség,

12. romológus végzettség,

13. egyetemen vagy főiskolán szerzett tanári, tanítói végzettség,

14. egyetemi szintű jogász, okleveles jogász végzettség,

15. bölcsészettudományi vagy közgazdasági felsőoktatásban szerzett szakképzettség,

16. az 1. pontban fel nem sorolt egyetemi vagy főiskolai szintű végzettség és munkaügyi, társadalombiztosítási, személyügyi, személyzeti szakképesítés vagy szakirányú továbbképzésben szerzett személyügyi szakigazgatás-szervező szakképzettség vagy

17. középiskolai végzettség és államilag elismert felsőfokú munkaügyi, felsőfokú személyzeti, felsőfokú személyügyi, felsőfokú társadalombiztosítási, középfokú munkaügyi, középfokú személyügyi, középfokú társadalombiztosítási, szociális ügyintéző vagy szociális asszisztens szakképesítés."

Rendezés: -
Rendezés: -
Kapcsolódó dokumentumok IKONJAI látszódjanak:
Felület kinézete:

Visszaugrás

Ugrás az oldal tetejére