Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelet

a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-ának (3) bekezdése b) pontja 12. és 16. alpontjában, valamint a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) kihirdetéséről szóló 2001. évi IX. törvény 4. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A rendelet hatálya a külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járműre (a továbbiakban: külföldi jármű) annyiban terjed ki, amennyiben ezt az egyes rendelkezései kifejezetten előírják."

2. §

Az ER. 2. §-a (4) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[2. § (4) A rendelet alkalmazásában]

"b) "gyártási év": a jármű forgalomba helyezése során a területi közlekedési felügyelet, illetőleg a forgalmazó által az alvázszám alapján meghatározott naptári év, amely a jármű gyártási időpontjára utal. Az alvázszám alapján megállapítható gyártási évet megelőzően használatba vett jármű esetében a használatbavétel naptári éve tekintendő gyártási évnek."

3. §

(1) Az ER. 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A típusbizonyítványt a Központi Közlekedési Felügyelet (a továbbiakban: KKF) típus-jóváhagyási eljárás keretében, típusvizsgálat alapján adja ki. A típusbizonyítvány kiadását írásban kell kérni. A típusbizonyítvány kiadásával kapcsolatos eljárásra - a (2)-(7) bekezdésben, valamint a 4/A-8. §-ban foglalt eltérésekkel - a Függelékek rendelkezései az irányadók."

(2) Az ER. 4. §-ának (5) és (6) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(5) A típusbizonyítvány a kiadásának feltételéül a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben (a továbbiakban: MR.) meghatározott követelmények teljesítéséig érvényes, azonban a mezőgazdasági vontatóra és pótkocsijára, a lassú járműre és pótkocsijára, valamint a munkagépre kiadott típusbizonyítvány a kiadásától számított legfeljebb 3 évig érvényes. A KKF a típusbizonyítvány kiadásakor, illetőleg - az MR.-ben foglalt követelmények megváltozása esetén - utólag az érvényességi időtartamot korlátozhatja.

(6) A típusbizonyítvány érvényességének időtartama alatt, valamint az érvényességének korlátozását eredményező jogszabályi változások kihirdetése előtt kereskedelmi szerződésben lekötött járművek tekintetében a típusbizonyítvány az érvényessége megszűnését követő további hat hónapig - a (2) bekezdésben meghatározott kérelmező (a továbbiakban: a típusbizonyítvány jogosítottja) részére - a járműtípushoz tartozó járművekre vonatkozó általános forgalomba helyezési engedélynek minősül."

4. §

Az ER. 11. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre változik:

"(4) Ha az (1) bekezdésben említett jármű a forgalomba helyezés előtti, vagy az időszakos vizsgálat időpontját követően hatályba lépő - az MR.-ben meghatározott - üzemeltetési műszaki feltételnek nem felel meg, akkor a következő időszakos vizsgálat határidejeként az MR.-ben meghatározott új követelmény hatályba lépési időpontját kell megállapítani."

5. §

Az ER. a 13. §-t követően a következő alcímmel és 13/A. §-sal egészül ki:

"Az autóbuszok emelt sebességgel történő közlekedésének engedélyezésére vonatkozó intézkedések

13/A. § (1) Az MR. 112/A. §-ában meghatározott, emelt sebességgel1 történő közlekedésre feljogosító engedélyt (a továbbiakban: engedélyt) az autóbusz üzemeltetőjének (gyártójának, forgalmazójának) a kérelmére a területi közlekedési felügyelet a forgalomba helyezés előtti, illetve az időszakos vizsgálatához kapcsolódva - a (2)-(6) bekezdésekben meghatározott feltételek alapján - adja ki, illetőleg a kiadott engedély érvényességi idejét meghosszabbítja. A területi közlekedési felügyelet az engedély kiadásáról és az érvényességi idő meghosszabbításáról a Nyilvántartót értesíti.

(2) A kérelemhez csatolni kell a feljogosított szakértő intézmény által - két évnél nem régebben - kiállított szakvéleményt, amely igazolja, hogy az autóbusz megfelel az MR.-ben az emelt sebességgel közlekedéshez meghatározott műszaki feltételeknek.

(3) Az engedély érvényességi idejét az időszakos vizsgálat határidejével megegyezően, de legfeljebb az autóbusz gyártási évét követő nyolcadik naptári év végéig tartóan kell megállapítani.

(4) Az engedély érvényességi idejének meghosszabbításakor a 12. § (6) bekezdésében az időszakos vizsgálatra vonatkozóan meghatározott követelményeken túl vizsgálni kell az engedély alapjául szolgáló szakvéleményben foglalt műszaki felülvizsgálati követelményeket is.

(5) A 4/A. § (1)-(4) bekezdése szerint típusvizsgálói jegyzékbe felvett intézményt, illetőleg a külön jogszabályban2 meghatározott - a KKF által elfogadott szakértőt alkalmazó - felhatalmazott autóbusz-fenntartót, kérelmére a KKF jogosítja fel a (2) bekezdésben meghatározott szakvélemény kiállítására. Csak a típusvizsgálói jegyzékbe felvett intézmény végezheti el az MR. 15. számú mellékletének 3. és 7. pontja szerinti vizsgálatokat, amennyiben azok elvégzése a (6) bekezdésben foglaltak alapján kötelező.

(6) A szakértő intézmény az emelt sebességgel történő közlekedéshez tartozó jogszabályi feltételek teljesülését egyedi szakértői vizsgálat keretében - az autóbusz üzembentartójának költségére - ellenőrzi. A szakértő intézmény a vizsgálata során figyelembe veszi:

a) az autóbusz típusához rendelkezésére álló típusbizonyítványban, vagy nemzetközi jóváhagyási okmányban foglalt adatokat, valamint

b) más kijelölt vizsgálóállomás által készített, emelt sebességű közlekedésre vonatkozó és egyéb szakvéleményeket,

amennyiben azok az MR. 15. számú mellékletének tartalmával összhangban állnak és a vizsgált járműre vonatkoztathatók."

6. §

Az ER. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"Közúti ellenőrzés

14. § (1) A járművek - ideértve a külföldi járműveket is - műszaki állapotát, valamint a közúti forgalomban való részvételükhöz kapcsolódó előírások megtartását a Közlekedési Főfelügyelet, a Központi Közlekedési Felügyelet és a megyei (fővárosi) közlekedési felügyeletek (a továbbiakban együtt: ellenőrző szervek) a közúti forgalomban közúti ellenőrzés keretében ellenőrzik.

(2) A közúti ellenőrzés során az ellenőrző szerv szemrevételezéssel és a rendelkezésére álló vizsgáló eszközökkel megvizsgálja:

a) a jármű- és a jármű kötelező tartozékai közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi (a továbbiakban együtt: műszaki) megfelelőségére (műszaki ellenőrzés),

b) a járművezetőre (a jármű személyzetére), illetőleg a vezetési és pihenőidőre (AETR ellenőrzés),

c) a veszélyes áru szállításához előírt különleges feltételekre (ADR ellenőrzés)

d) a közúti közlekedési szolgáltatási tevékenység (fuvarozás) végzésére (tevékenység ellenőrzés),

e) a nemzetközi forgalomban közlekedő jármű közlekedésének külön feltételeire (nemzetközi ellenőrzés),

f) a járműre előírt tömeg és mérethatárok betartására (ellenőrző mérlegelés),

g) a szállítmány elhelyezésére és rögzítésére (rakomány biztonsági ellenőrzés)

vonatkozó - jogszabályban, továbbá a nemzetközi forgalomban közlekedő járműre nemzetközi egyezményben, vagy megállapodásban foglalt - követelmények teljesítését.

(3) A (2) bekezdés a)-g) pontjaiban meghatározott közúti ellenőrzési módok különállóan és összevontan is végezhetők. Az egyes ellenőrzési módokra vonatkozóan külön jogszabályok részletes feltételeket határozhatnak meg.

(4) A közúti ellenőrzés során az ellenőrző szerv a járművet, továbbá a járműre és a jármű vezetőjére vonatkozó, valamint a jármű közúti forgalomban való részvételéhez, a tevékenység végzéséhez és a szállításhoz előírt okmányokat vizsgálja át. Ha az ellenőrzés során szabálysértés alapos gyanúja merül fel, az ellenőrző szerv az okmányokat bevonja és legkésőbb a következő munkanapon - szabálysértési eljárás kezdeményezésével - az eljárás lefolytatására jogosult hatóságnak megküldi.

(5) Az ellenőrző szerv a szabálysértési eljárás kezdeményezésétől elállhat és a helyszínen elvett okmányokat visszaadhatja, amennyiben a szabálysértési eljárás kezdeményezésére okot adó körülmény megszűnését - az okmányoknak a szabálysértési hatósághoz történő továbbítást megelőzően - igazolják.

(6) A (2) bekezdés a), b), c) és f) pontjaiban meghatározott közúti ellenőrzések esetén az ellenőrző szerv a járművet műszeres ellenőrző vizsgálat alá vonhatja, amelynek - legfeljebb 15 km távolságban lévő - helyszínére történő közlekedésre a jármű vezetőjét utasíthatja.

(7) Az ellenőrző szerv a járművet vizsgálatra rendeli, amennyiben a közúti ellenőrzés során alapos gyanú merül fel arra, hogy

a) a jármű a jogszabályban meghatározott feltételeknek nem felel meg,

b) a járművet engedély nélkül átalakították, illetőleg átalakítás után a közlekedési felügyeletnél vizsgálatra nem mutatták be,

c) a jármű a környezetvédelmi előírásoknak nem felel meg.

(8) A (7) bekezdés alapján elvégzett vizsgálatra és a vizsgálatot követő intézkedésekre a (7) bekezdés a) és b) pontjában említett esetben az időszakos vizsgálatra vonatkozó, a (7) bekezdés c) pontjában említett esetben az erre vonatkozó külön jogszabályban3 foglaltak az irányadók.

(9) Ha a (2) bekezdés a), b), d) és e) pontjaiban meghatározott közúti ellenőrzés során az ellenőrző szerv súlyos, vagy ismételt szabálysértést állapít meg, akkor - szabálysértési eljárás kezdeményezése mellett - a külön jogszabály4 szerinti eljárást is lefolytatja.

(10) Ha az ellenőrző szerv megállapítja, hogy

a) a jármű közúti forgalomban való további részvétele közvetlen balesetveszéllyel jár, illetőleg

b) a járművel az előírt hatósági engedély nélkül végeznek közúti közlekedési szolgáltatást,

a forgalmi engedélyt elveszi, és a rendszámtáblát az érvényesítő címke eltávolításával érvényteleníti.

(11) Az ellenőrző szerv a forgalmi engedély elvételéről átvételi elismervényt ad, amely a (10) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a lakóhelyig vagy a telephelyig történő közlekedésre jogosít. A közúti ellenőrzés során elvett forgalmi engedélyt - szabálysértési eljárás egyidejű kezdeményezésével - az ellenőrző szerv legkésőbb a következő munkanapon megküldi az illetékes közlekedési igazgatási hatóságnak.

(12) A (7)-(11) bekezdések rendelkezései a külföldi járművekre nem alkalmazandók.

(13) Ha a külföldi jármű közúti ellenőrzése során az ellenőrző szerv megállapítja, hogy

a) a jármű műszaki állapota nem felel meg a nemzetközi egyezményben5 a gépjárművekre és a pótkocsikra vonatkozó műszaki feltételeknek,

b) a jármű vezetője (a jármű személyzete) megsértette a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodásban (AETR)6 foglalt előírást, illetőleg

c) a két- vagy többoldalú nemzetközi egyezményben meghatározott engedéllyel nem rendelkezik a jármű,

a közúti forgalomban való részvételt megtilthatja és szabálysértési eljárást kezdeményezhet."

7. §

Az ER. 15. §-a a következő (5)-(8) bekezdésekkel egészül ki:

[Telephelyi ellenőrzés]

"(5) A jármű telephelyén végzett ellenőrzés - az (1)-(4) bekezdésekben meghatározott műszaki ellenőrzésen kívül - kiterjedhet:

a) a hatósági engedély alapján végezhető, illetőleg bejelentési kötelezettség alá tartozó közúti közlekedési szolgáltatáshoz használt jármű üzemeltetésére vonatkozó feltételek, valamint

b) a nemzetközi forgalomban (is) résztvevő járműre és annak személyzetére vonatkozó - jogszabályban, továbbá nemzetközi egyezményben vagy megállapodásban meghatározott - követelmények,

c) a telephelyet elhagyni kívánó jármű esetében az előírt tömeg- és mérethatárok (ellenőrző mérlegelés)

megtartásának ellenőrzésére.

(6) Az ellenőrző szerv jogosult az üzemeltetett járművekhez, a járművekkel közúton végzett tevékenységhez, valamint a járművek üzemeltetése során foglalkoztatott személyzethez tartozó okmányok, így különösen a menet- és fuvarokmányok, valamint a menetíró készülék adatrögzítő lapjainak az átvizsgálására.

(7) Az ellenőrző szerv az átvizsgált okmányokat - indokolással ellátott, tételes jegyzőkönyv felvétele mellett, legfeljebb három munkanap időtartamra - bevonhatja, amennyiben az érintett okmánnyal bizonyítható szabálysértés alapos gyanúja merül fel.

(8) A telephelyi ellenőrzés alapján az ellenőrző szerv - a szabálysértés jellegétől függően - a járművel a telephely elhagyását megtilthatja, szabálysértési eljárást folytathat le, szabálysértési eljárás lefolytatását kezdeményezheti, továbbá a külön jogszabályban7 meghatározottak szerint eljárhat."

8. §

Az ER. 16. §-ának (6) bekezdése a következő mondattal egészül ki:

"Nem engedélyezhető a jármű olyan átalakítása, amely az MR. Függelékeinek Mellékleteiben meghatározott valamely közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi követelmény tekintetében a jármű gyárilag kialakított jellemzőinek romlását eredményezi."

9. §[1]

10. §

Az ER. 23. §-ának (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(11) A KKF által elfogadott intézmény folyamatosan érvényes tanúsítványa szerinti minőségbiztosítási rendszerben gyártott és/vagy forgalmazott pótalkatrészre és tartozékra kiadott minősítő jel használatára vonatkozó engedély visszavonásig érvényes. A minősítő jel használatára vonatkozó engedély egyéb esetben a kibocsátásától számított öt évig, illetve az 1998. január 1. napja előtt kibocsátott engedély 2002. december 31. napjáig érvényes."

11. §

Az ER. 31. §-a a következő francia bekezdésekkel egészül ki:

[31. § Ez a rendelet a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai Megállapodás tárgykörében, a megállapodást kihirdető 1994. évi I. törvény 3. §-ával összhangban, az Európai Közösségeknek az alábbi jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást tartalmaz:]

" - a Bizottság 2000/2/EK irányelve, amely műszaki fejlődéshez igazítja a Tanács 75/322/EGK irányelvét a traktorokra szerelt szikragyújtású motorok által előidézett rádiózavar szűréséről, valamint a Tanács 74/150/EGK irányelvét a traktorok típusjóváhagyásáról;

- a Parlament és a Tanács 2000/7/EK irányelve a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok sebességmérőiről, valamint a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok típusjóváhagyásáról szóló a Tanács 92/61/EGK irányelvének módosításáról;

- a Parlament és a Tanács 2000/25/EK irányelve a traktorok motorja által kibocsátott gáz és szemcsés szennyező-anyagok elleni fellépésről, valamint a Tanács 74/150/EGK irányelvének módosításáról;

- a Parlament és a Tanács 2000/40/EK irányelve az első aláfutás gátlóra vonatkozó tagállami jogszabályok összehangolásáról és a Tanács 70/156/EGK irányelvének módosításáról;

- a Bizottság 2001/9/EK irányelve, amely a műszaki fejlődéshez igazítja a Tanács 96/96/EK irányelvét a gépkocsik és a pótkocsik műszaki felülvizsgálatára vonatkozó tagállami jogszabályok összehangolásáról;

- a Bizottság 2001/11/EK irányelve, amely a műszaki fejlődéshez igazítja a Tanács 96/96/EK irányelvét a gépkocsik és a pótkocsik műszaki felülvizsgálatára vonatkozó tagállami jogszabályok összehangolásáról, a kereskedelmi járművek sebességkorlátozó berendezéseinek működésvizsgálatával kapcsolatban;"

12. §

(1) Az ER. 1. számú melléklete e rendelet 1. számú melléklete szerint módosul.

(2) Az ER. 5. számú melléklete e rendelet 2. számú melléklete szerint módosul.

(3) Az ER. 6. számú melléklete e rendelet 3. számú melléklete szerint módosul.

(4) Az ER. 7. számú melléklete e rendelet 4. számú melléklete szerint módosul.

(5) Az ER. 8. számú melléklete e rendelet 5. számú melléklete szerint módosul.

(6) Az ER. A. Függeléke e rendelet 6. számú melléklete szerint módosul.

(7) Az ER. B. Függeléke e rendelet 7. számú melléklete szerint módosul.

(8) Az ER. C. Függeléke e rendelet 8. számú melléklete szerint módosul.

13. §

Hatálybalépés és átmeneti rendelkezések

(1) Ez a rendelet - a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel - 2002. január 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet 10. §-a 2003. január 1. napján lép hatályba.

(3) A rendelet 6. számú mellékletének 6. pontja 2003. augusztus 10. napján lép hatályba.

(4) A rendelet 5. számú mellékletével megállapított ER. 8. számú mellékletének 1.13.2. pontja tekintetében a területi közlekedési felügyelethez 2002. március 31. napjáig benyújtott kérelmek elbírálása során jogutódnak tekintendő az azonos telephelyen e rendelet hatályba lépése előtt alapított olyan gazdasági társaság is, amely a kijelölt vizsgáló állomással megegyező többségi tulajdonban van.

(5) A rendelet kihirdetését megelőzően kereskedelmi szerződéssel lekötött - az MR. e rendelet kihirdetésekor hatályos követelményeinek megfelelő - új jármű 2002. június 30. napjáig történő forgalomba helyezése engedélyezhető abban az esetben is, amennyiben a jármú nem teljesíti az MR. Függelékeinek Mellékleteiben meghatározott - időközben hatályba lépő - új követelményeit.

Dr. Fónagy János s. k.,

közlekedési és vízügyi miniszter

1. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

Az ER. 1. számú mellékletének "II. A Műszaki adatlap" része helyébe a következő rendelkezés lép:

MŰSZAKI ADATLAP
Közlekedési FelügyeletEredeti alvázszám:
Adatlap száma:A1Rendszám1:A2Rendszám2:
EAlvázszám:
D.1.0.1.Gyártmány:
D.2.0.2.Típus:
Variáns:
Verzió:
D.3.0.2.1.Kereskedelmi név:
0.4.Járműkategória:
- fajta:
- jellege:
KTípusbizonyítvány száma:
EK típusjóváhagyás száma:
F.1.14.1.Megengedett legnagyobb össztömeg:(kg)
G12.1.Saját tömeg:(kg)
17.Vontatás fék nélkül: 0:(kg)
- ráfutófékkel: 1:(kg)
- átmenőfékkel: 2:(kg)
- nyeregterhelés: 3:
Kapcsolási magasság:(mm)
P.1.24.Motor hengerűrtartalom:(cm3)
P.2.26.- teljesítmény:(kW)
P.3.25.- hajtóanyag:
P.5.21.Motorkód, motorszám:
28.Sebességváltó (fajtakód):
R.38.Színei:
Színe2:
Színelhelyezés:
S.Szállítható személyek száma:
42.1.Ülések száma:
45.Zajszint: - álló helyzetben:dB(A) min. fordulatszámon
- elhaladási zaj:dB(A)
46.1.Szennyező gáz kibocsátás:
Környezetvédelmi osztály:
46.2.CO2 kibocsátás:(g/km)
A Tüzelőanyag fogyasztás - váro-
si:
(l/100 km)
- városon kívüli:(l/100 km)
- kombinált:(l/100 km)
50.Megjegyzések:
51.Mentesítések:
Alkalmazható rendszámtábla típusa:Elöl: hátul:
Gyártás időpontja:Gyártási év: Modell év:
Első forgalomba helyezés időpontja:
BElső hazai nyilvántartásba vétel idő-
pontja:
HMűszaki érvényességi idő:
Záradékok:
A fenti műszaki adatokkal azonosított jármű megfelel a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki
feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet előírásainak.
Dátum:Kiállító aláírása:

1. A Műszaki adatlap A/4 (210*297 mm) méretű, nyomdai úton a KFF által előállított, szigorú számadású, védett okmány, mely a jármű forgalomba helyezéséhez (hatósági engedélyeinek kiadásához és a nyilvántartásba vételhez) szükséges adatokat illetőleg ezek megváltozása esetén a módosított, új műszaki adatokat igazolja.

2. A Műszaki adatlapot a jármű forgalomba helyezés előtti megvizsgálása, illetőleg a nyilvántartásban rögzített adat változása esetén - időszakos vizsgálat eredménye alapján - a területi Közlekedési Felügyelet állítja ki az 1. pontban meghatározott adathordozón, a meghatározott tartalommal, nyomtatott formában.

3. A Műszaki adatlapot a 10. § (4) bekezdés alapján történő forgalomba helyezéshez a Központi Közlekedési Felügyelet adja ki a forgalmazó részére, melyet a jármű gyártója által megadott, a típusjóváhagyás során engedélyezett adatok alapján a forgalmazó állít ki, a KKF által elfogadott adatnyilvántartási és elszámolási kötelezettséggel.

4. A külföldi gyártó által kibocsátott Megfelelőségi tanúsítvány helyett azonos tartalmú magyar nyelvű okmány kiállítása alól a KKF a forgalmazót mentesítheti.

5. A Műszaki adatlap első oszlopában feltüntetett jelzések a külön jogszabály szerint a forgalmi engedély megfelelő soraira utaló jelzések. A második oszlopban a Megfelelőségi tanúsítvány megfelelő sorainak hivatkozási jele van feltüntetve.

6. A Műszaki adatlap számítástechnikai eszközökkel történő előállítása miatt a meghatározott forma alkalmazásától - a szöveg keretezése, elrendezése és az alkalmazott karakterkészlet tekintetében - a Nyilvántartó értesítése mellett a Közlekedési Főfelügyelet eltérést engedélyezhet.

2. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

1. Az ER. 5. számú melléklete I. fejezetének 22. pontja a következő 2.2.18. alponttal egészül ki:

[2. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat végzésének tárgyi feltételei

2.2. A forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálat eszközei]

"2.2.18. Menetíró (tachográf) és sebességkorlátozó ellenőrző berendezés

A menetíró (tachográf) és sebességkorlátozó ellenőrző berendezés legyen alkalmas a járműbe épített berendezés működésének és beszabályozási jellemzőinek a járműből történő kiszerelés nélküli vizsgálatára. Az ellenőrző berendezésre vonatkozó részletes követelményeket a KFF határozza meg és teszi közzé a Közlekedési és Vízügyi Értesítőben."

2. Az ER. 5. számú melléklete I. fejezetének 23. pontja a következő 2.3.17. alponttal egészül ki:

[2. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat végzésének tárgyi fel tételei

2.3. A meghatározott járműkategóriák vagy járműkivitelek vizsgálatát végző vizsgáló állomásokra vonatkozó eltérések, valamint helyettesítő vizsgáló eszközök]

"2.3.17. A 22.18. pontban előírt menetíró (tachográf) és sebességkorlátozó ellenőrző berendezést csak a 3,5 t megengedett össztömeget meghaladó gépkocsik és az autóbuszok vizsgálatát (is) végző vizsgáló állomáson kell biztosítani."

3. Az ER. 5. számú melléklete I. fejezete 2.4.1. pontjának bb), bc) és bd) alpontjai, valamint az I. fejezet 2.4.2. pontja hatályát veszti.

4. Az ER. 5. számú melléklete I. fejezetének 2.4. pontja a következő 2.4.4. alponttal egészül ki:

[2. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat végzésének tárgyi feltételei

2.4. Átmeneti rendelkezések a vizsgáló eszközök biztosításához]

"2.4.4. 2003. január 1. napjától kell biztosítani a 22.3. pontban előírt mérő-adatgyűjtő berendezést, valamint a 2.2.18. pontban előírt menetíró (tachográf) és sebességkorlátozó ellenőrző berendezést."

5. Az ER. 5. számú melléklete I. fejezete a következő 2.5. ponttal egészül ki:

[2. A forgalomba helyezés előtti és az időszakos vizsgálat végzésének tárgyi feltételei]

"2.5. Bejelentési kötelezettség

A 2.2. pontban felsorolt vizsgáló eszközök megváltozását a vizsgálati technológiában történő alkalmazásba vétele előtt - jóváhagyás végett - a területi közlekedési felügyeletnek be kell jelenteni. A területi közlekedési felügyelet a jóváhagyást követő két munkanapon belül köteles a változásjelentést a Közlekedési Főfelügyeletnek megküldeni."

6. Az ER. 5. számú mellékletének II. fejezete 1. számú táblázatának "12. Műszerek" gyűjtő megnevezésű sora helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg az ER. 5. számú mellékletének II. fejezete 1. számú táblázatának meghatározott sorait értelmező lábjegyzet a következő 18. számú rendelkezéssel egészül ki:

[Az általános technológia vizsgálati tárgya, köre, az alkalmazandó követelmények, eszközök és módszerek

Vizsgálat
tárgya
KöreMR §EszközMódszer
"12. Műszerek1. Sebességmérő
2. Menetíró (tachográf)
3. Sebességkorlátozó
92.
92.
93/A.
Ell. műszer18
Ell. műszer18
Szemrevételezés /
próba
Szemrevételezés /
Műszeres ellenőrzés18
Szemrevételezés /
Műszeres ellenőrzés18"

"18. A menetíró (tachográf) és a sebességkorlátozó műszeres ellenőrzéséhez alkalmazandó vizsgáló eszközre vonatkozó követelményeket, valamint a vizsgálat technológiáját a KFF határozza meg és teszi közzé a Közlekedési és Vízügyi Értesítőben."

7. Az ER. 5. számú mellékletének II. fejezete 2. számú táblázatának "1. Felszerelés" "2. Műszerek" gyűjtő megnevezésű sora a "2. Menetíró készülék (tachográf)" sort követően a következő "3. Sebességkorlátozó" sorral egészül ki:

A vizsgálatHibaMinősítés
tárgyaköre
1. Felszerelés2. Műszerek3. Sebességkor-0 015 nem megfelelőA
látozó
0 022 előírásnak nemA
megfelelő
0 023 hiányzik / hiányosK
0 057 sérült / működés-A
képtelen

8. Az ER. 5. számú mellékletének II. fejezete 1. számú táblázatának meghatározott sorait értelmező 16. számú lábjegyzet szövege a következő mondattal egészül ki:

"A szennyezőanyag-kibocsátás ellenőrzésére szolgáló fedélzeti diagnosztikai rendszerrel (OBD rendszerrel) felszerelt gépkocsi esetén a kipufogógáz szennyezőanyag-tartalom mérését, illetőleg a füstkibocsátás mérését az OBD rendszer helyes működésének ellenőrzése, illetőleg a MIL lámpa9 jelzésének értékelése helyettesítheti."

9. Az ER. 5. számú mellékletének IV. fejezete 1.5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.5. A III. fejezetben meghatározott görgős fékerőmérő próbapadon végzett fékvizsgálat részletes technológiáját, a vizsgálat és a vizsgálati eredmények egységes értékelési módszerét a Közlekedési Főfelügyelet - a közlekedési és vízügyi miniszter jóváhagyásával - állapítja meg és a Közlekedési és Vízügyi Értesítőben teszi közzé.

A fékvizsgálati technológia alkalmazása:

- M1 és N1 járműkategória vizsgálata esetén 2002. július 1. napjától,

- egyéb járművek fékvizsgálata esetén 2003. január 1. napjától kötelező."

3. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

1. Az ER. 6. számú mellékletének 2.3.4. pontja a következő e) alponttal egészül ki:

[2. Az előzetes járművizsgálatot végző tanúsítványadóra és a járműfenntartóra vonatkozó követelmények

2.3. A tanúsítványadó tevékenységének ellenőrzése a vizsgabiztos, valamint a területi közlekedési felügyelet által

2.3.4. A területi közlekedési felügyelet vezetője - a vizsgabiztos vagy az ellenőrző szerv által a jegyzőkönyvben rögzített ténymegállapítás alapján tett javaslatra - a tanúsítványadót e tevékenység gyakorlásától legfeljebb hat hónap időtartamra eltiltja, ha]

"e) a tanúsítványadó elmulasztotta a 3.2.3. pontban foglalt bejelentési kötelezettségét, kivéve, ha mulasztása számára fel nem róható okból történt."

2. Az ER. 6. számú mellékletének 2.3. pontja a következő 2.3.6. ponttal egészül ki:

[2. Az előzetes járművizsgálatot végző tanúsítványadóra és a járműfenntartóra vonatkozó követelmények

2.3. A tanúsítványadó tevékenységének ellenőrzése a vizsgabiztos, valamint a területi közlekedési felügyelet által]

"2.3.6. A területi közlekedési felügyelet a tanúsítványadó eltiltását a Közlekedési Főfelügyeletnek két munkanapon belül köteles bejelenteni. A tanúsítványadó, eltiltás esetén - a területi közlekedési felügyelet útján - a Közlekedési Főfelügyelethez benyújtott jogorvoslati kérelemmel élhet."

4. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

1. Az ER. 7. számú melléklete a következő 1.2.-1.4. alpontokkal egészül ki:

[1. A vizsgabiztosi névjegyzék]

"1.2 A vizsgabiztosi névjegyzék kezelése

1.2.1. A "Vizsgabiztosi névjegyzék"-et a Közlekedési Főfelügyelet vezeti.

1.2.2. A "Vizsgabiztosi névjegyzék"-ben naprakészen rögzíteni kell

a) a vizsgabiztosok azonosító kódját,

b) személyi adatait (nevét, születési időpontját, anyja nevét, lakcímét),

c) munkahelyének megnevezését és címét,

d) tevékenységének felfüggesztését,

e) névjegyzékből való törlését.

1.3. A "Vizsgabiztosi névjegyzék"-ben feltüntetett adatainak megváltozását a vizsgabiztos - a területi közlekedési felügyelet útján - két munkanapon belül köteles bejelenteni.

1.4 Amennyiben a vizsgabiztos saját hibájából elmulasztotta a 1.3. pontban foglalt bejelentési kötelezettségét, akkor a területi közlekedési felügyelet a tevékenységét felfüggeszti."

2.[2]

5. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

1. Az ER. 8. számú mellékletének 1. pontja a következő 1.1.1.-1.1.3. alpontokkal egészül ki:

[1. A vizsgáló állomássá kijelölés pályázati feltételei

1.1. A vizsgáló állomásként történő kijelölésre a területi közlekedési felügyelet abban az esetben ír ki pályázatot, ha az illetékességi területén valamely járműkategóriára vonatkozóan a járművizsgáztatási igény kielégítési szintje nem megfelelő (ellátatlan terület).]

"1.1.1. Ellátatlannak minősül a kistérségi terület, amennyiben valamely járműkategória vonatkozásában a vizsgára jelentkező járművek időszakos vizsgálatra fogadási ideje - hat hónap átlagában értékelve - a 15 naptári napot meghaladja.

1.1.2. A vizsgáló állomási hálózat bővítésére az 1.1.1. alpontban meghatározott feltétel fennállása esetén pályázat kiírását kezdeményezhetik a gépjárműfentartó szervezetek szakmai érdekképviseleti szervezetei is.

1.1.3. A területi közlekedési felügyeletnél kezdeményezett pályázat kiírásának elutasítása ellen a kezdeményező a Közlekedési Főfelügyeletnél kifogással élhet."

2. Az ER. 8. számú mellékletének 1. pontja a következő 1.13., 1.13.1., 1.13.2., 1.13.3. és 1.13.4. alpontokkal egészül ki:

[1. A vizsgáló állomássá kijelölés pályázati feltételei]

"1.13. Nem minősül új vizsgáló állomási kijelölésnek, ezért pályázati eljárás nélkül teljesíti az 113.1.-1.13.3. alpontokban meghatározott esetekben a területi Közlekedési Felügyelet a vizsgáló állomási kijelölésre vonatkozó kérelmet.

1.13.1. Az 1.12. alpontban meghatározott eljárásban kijelölt vizsgáló állomáson az időszakos vizsgálatra állítható járműkört ki kell terjeszteni az 1.12. b) alpont alapján korlátozott kijelölés szerinti teljes járműkategóriára, ha:

a) a vizsgáló állomáson az 5. számú mellékletben meghatározott vizsgáló berendezések teljes köre a jármű típusától független határérték alapján történő minősítésre alkalmas,

b) a vizsgáló állomáson a tevékenységet a rendelet 12/B. §-ának (4) bekezdés e) pontja szerinti követelmény teljesítésével minőségbiztosítási rendszer alkalmazásával végzik, és

c) az 5. számú melléklet IV. fejezet 1.5. pontjában meghatározott egységes féktechnológiát alkalmazza.

1.13.2. A kijelölt vizsgáló állomás üzemeltetőjének gazdasági vállalkozási formájában végrehajtott változtatás (jogutóddal történő átalakulás) esetén a korábbi telephelyen (átvett személyi és dologi feltételekkel) jogutódként a tevékenységet tovább folytató vállalkozást - a korábbi kijelölés visszavonása mellett, a jogutódra nézve azonos feltételekkel - a jogutód nevére át kell írni.

1.13.3. A kijelölt vizsgáló állomás üzemeltetője által azonos kistérségen belül létesített új telephelye címére - a korábbi telephelyére vonatkozó kijelölés egyidejű visszavonásával - a vizsgáló állomási kijelölést kérelemre át kell írni.

1.13.4. Amennyiben az 1.13.2. alpont szerinti jogutódlás, valamint az 1.13.3. alpont szerinti telephely áthelyezés címen történő vizsgáló állomási kijelölés átírás között legalább egy naptári év nem telt el, akkor a kijelölés átírása megtagadható."

6. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

1. Az ER. A. Függeléke A/1. számú mellékletének 2.3.4. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.3.4. A legelső tengely szélessége (a gumiabroncsok legkülső részénél mérve, leszámítva a gumiabroncsok kidudorodását a talaj közelében):"

2. Az ER. A. Függeléke A/1. számú mellékletének 6.6.2. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

"6.6.2. Gördülési sugarak"

3. Az ER. A. Függeléke A/1. számú melléklete a következő 9.22. és 9.22.1. alpontokkal egészül ki:

[9. Felépítmény]

"9.22. Mellső aláfutásgátlás

9.22.1. Az mellső aláfutásgátlást szolgáló járműalkatrészek rajza, azaz a jármű és/vagy alváz rajza, feltüntetve a legszélesebb mellső tengely helyzetét és beépítését, a mellső aláfutásgátló beépítésének és/vagy felszerelésének rajza. Amennyiben az aláfutásgátlásra nem külön berendezés szolgál, a rajzon világosan fel kell tüntetni azt, hogy a szükséges méretek teljesülnek: ...

Külön berendezés esetében a mellső aláfutásgátló teljes leírása és/vagy rajza (ideértve az alkatrészeket és szerelvényeket), vagy, ha önálló szerelési egységként jóváhagyott, a típusjóváhagyási szám: ... "

4. Az ER. A. Függeléke A/2. számú mellékletének I. Rész 2. pontjában az N3 kategória meghatározása a következő mondattal egészül ki:

[N3 kategória: Áruszállító gépkocsik több, mint 12 t műszakilag megengedett össztömeggel.]

"A különleges célú járművek (darus jármű, műhely gépkocsi, stb.) felépítményének részét képező berendezéseket és felszereléseket a kategóriába soroláskor áruval egyenértékűnek kell tekinteni."

5. Az ER. A. Függeléke A/4. számú melléklete I. Részének táblázatában a 2. sor helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az MR. A. Függeléke mellékletei és az azonos szabályozást tartalmazó irányelv száma

TárgyAz MR
A. Függeléke
mellékletei és az
azonos
szabályozást
tartalmazó irányelv
száma
Official
Journal
hivatkozás
Alkalmazási kör
M
1
M
2
M
3
N
1
N
2
N
3
O
1
O
2
O
3
O
4
2.Légszennye-
zés
70/220/EGK
A/2
L 76 sz.,
1970.04.06.
1.o.
xx

6. Az ER. A. Függeléke A/4. számú melléklete I. Részének táblázata a következő 57. sorral egészül ki:

TárgyAz MR
A. Függeléke
mellékletei és az
azonos
szabályozást
tartalmazó irányelv
száma
Official
Journal
hivatkozás
Alkalmazási kör
M
1
M
2
M
3
N
1
N
2
N
3
O
1
O
2
O
3
O
4
57.Mellső alá-
futás elleni
védelem
2000/40/EK
A/57.
L 203 sz.,
2000.08.10.,
9.o.
xx

7. Az ER. A. Függeléke A/4. számú melléklete II. Rész táblázatának 3. és 43. sora helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a táblázat a következő 50. sorral egészül ki:

TárgyEGB
előírás
száma
Átdolgo-
zott vál-
tozat
Kiegé-
szítés
Helyes-
bítés
3.Légszennyezés8305--
43.Dízelmotorok szennyezőgáz
kibocsátása
4903--
50.Mellső aláfutás elleni véde-
lem
93---

7. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez

1. Az ER. B. Függeléke B/1. számú mellékletének táblázatában a 45. számú sor helyébe a következő rendelkezés lép:

A rovat
szám
RovatJelzés
45.SebességmérőEI

2. Az ER. B. Függeléke B/2. számú mellékletének 4.7. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.7. Sebességmérő: van/nincs 1)"

3. Az ER. B. Függelékének B/2. számú melléklete a következő 4.7.3. - 4.7.8. rendelkezésekkel egészül ki:

"4.7.3. Fényképek és/vagy rajzok a teljes rendszerről

4.7.4. A sebességtartományok kijelzése

4.7.5. A sebességmérő mérési mechanizmusának tűréshatára

4.7.6. A sebességmérő műszaki állandója

4.7.7. A meghajtási mechanizmus működési módja és leírása

4.7.8. A meghajtási mechanizmus áttételi viszonyszáma."

4. Az ER. B. Függeléke B/3. számú mellékletének táblázatában a 10.12. számú sor helyébe a következő rendelkezés lép:

"10.12. Sebességmérő EI"

8. számú melléklet a 43/2001. (XII. 18.) KöViM rendelethez[3]

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 83/2005. (X. 11.) GKM rendelet 10. § (3) bekezdés c) pontja. Hatálytalan 2005.10.19.

[2] Hatályon kívül helyezte a 86/2005. (X. 21.) GKM rendelet 28. § (2) bekezdés b) pontja. Hatálytalan 2005.11.01.

[3] Hatályon kívül helyezte a 144/2004. (XII. 29.) GKM rendelet 4. § (3) bekezdés b) pontja. Hatálytalan 2005.07.01.

Tartalomjegyzék