Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

2/2008. (V. 29.) NFGM-PM együttes rendelet

a 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból finanszírozott pénzügyi eszközök keretében nyújtható KKV támogatások felhasználására, valamint a forráskezelő szervezetre vonatkozó különös szabályokról

A 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet 21. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában és a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában foglalt feladatkörben a következőket rendeljük el:

A rendelet célja és hatálya

1. §

(1) E rendelet célja, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozás kölcsönhöz, tőkéhez és egyéb formában megvalósuló finanszírozáshoz történő hozzáférésének elősegítése érdekében az európai uniós forrásokból támogatott pénzügyi eszközök felhasználásának végrehajtására vonatkozó különös szabályokat megállapítsa.

(2) E rendelet hatálya kiterjed a pénzügyi eszközökre vonatkozó európai uniós források felhasználásának pénzügyi lebonyolításában és ellenőrzésében részt vevő, az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) 1. § (2) bekezdés a) és m) pontjában meghatározott szervezetekre, a forráskezelő szervezetre, a közvetítőkre, a kedvezményezettekre és az adóhatóságra.

(3) E rendelet alkalmazásában adóhatóság az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnak a közvetítő vagy a kedvezményezett állandó, ennek hiányában ideiglenes lakóhelye, szokásos tartózkodási helye, illetőleg székhelye, ennek hiányában telephelye szerint illetékes területi szerve.

Értelmező rendelkezések

2. §

(1) E rendelet alkalmazásában:

1. finanszírozási keret: a Gazdaságfejlesztési Operatív Program 4. pénzügyi eszközök prioritásra és a Közép-Magyarországi Operatív Program 1.3. intézkedésre vonatkozó kötelezettségvállalások mindenkori támogatási keretösszegei, amelyeket a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a finanszírozási szerződés szerint a forráskezelő szervezet rendelkezésére bocsát;

2. finanszírozási szerződés: a 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet] 12/A. § (2) bekezdése alapján a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a forráskezelő szervezet között létrejött szerződés;

3. forráskezelő szervezet: a 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés t) pontjában meghatározott szervezet;

4. kedvezményezett: a forráskezelő szervezet által kezelt bármely program szerint finanszírozásra jogosult mikro-, kis- és középvállalkozás;

5. kezesség: jelenti a kezességet, a garanciát és viszont-garanciát is;

6. közvetítő: olyan szervezet vagy személy, amely a közvetítői szerződések alapján a kedvezményezettek javára a velük megkötött hitel-, kölcsön-, kezességi szerződések vagy tőkebefektetésre irányuló szerződések feltételeibe beépített, visszatérítendő támogatást közvetít;

7. közvetítői szerződés: a forráskezelő szervezet által kezelt programmal összefüggésben a közvetítő és a forráskezelő szervezet között létrejött szerződés, amely tartalmazza a termék nyújtásának és felhasználásának részletes szabályait;

8. lehívási értesítés: a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló olyan bizonylat, amellyel a forráskezelő szervezet kezdeményezi a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél a finanszírozási keret terhére történő kifizetést a programszámlára, és amely az Igazoló Hatóság számára az Európai Bizottsággal történő elszámolás alapját képezi;

9. pénzügyi eszköz: a 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdés n) pontjában meghatározott fogalom;

10. program: a forráskezelő szervezet által, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium véleményének figyelembevételével kidolgozott és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által - a finanszírozási szerződés szerint - jóváhagyott, olyan pénzügyi eszközökre vonatkozó program, amelynek célja a finanszírozási keretből megvalósuló KKV finanszírozás végrehajtása;

11. programszámla: a Magyar Államkincstár által a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség mint számlajogosult javára vezetett, a programok finanszírozására szolgáló elkülönített számla, amely felett a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forráskezelő szervezetnek a finanszírozási szerződés szerint rendelkezési jogot biztosít;

12. termék: a közvetítő által a kedvezményezettnek kínált pénzügyi eszköz, amelynek feltételeiről a közvetítő és a kedvezményezett a közöttük létrejött hitel-, kölcsön-, kezességi szerződésben vagy tőkebefektetésre irányuló szerződésben állapodik meg.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő fogalmak értelmezésére az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. július 11-i 1083/2006/EK tanácsi rendeletben, az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról szóló 1083/2006/EK tanácsi rendelet, valamint az Európai Regionális Fejlesztési Alapról szóló 1080/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtására vonatkozó szabályok meghatározásáról szóló, 2006. december 8-i 1828/2006/EK rendeletben és a 2007-2013. programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások fogadásához kapcsolódó pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési rendszerek kialakításáról szóló 281/2006. (XII. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: R.) foglaltak az irányadók.

A programok kidolgozása és jóváhagyása

3. §

(1) A forráskezelő szervezet feladata a pénzügyi eszközökre vonatkozó programok kidolgozása a közvetítők útján támogatható KKV finanszírozás előmozdítása érdekében, a Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium véleményének figyelembevételével. A programok feltételei között meg kell határozni különösen a közvetítők által kínált termékek útján a kedvezményezettek javára nyújtott, illetve nyújtandó pénzügyi támogatás feltételeit.

(2) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség feladata, hogy felülvizsgálja és egyetértése esetén jóváhagyja a forráskezelő szervezet által kidolgozott minden egyes program feltételeit.

4. §

A forráskezelő szervezet az operatív program keretében megvalósuló programok végrehajtása érdekében a finanszírozási keretből forrást hív le és helyez ki.

A közvetítők kiválasztása

5. §

(1) A közvetítők kiválasztására irányuló pályázati felhívások tervezetét a forráskezelő szervezet készíti el, majd a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jóváhagyását követően - a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nevében, illetve kezességvállalás esetén a saját nevében - a pályázati felhívást közzéteszi.

(2) A közvetítők kiválasztására programonként olyan nyilvános pályázatot kell kiírni, amely biztosítja a pályázat átláthatóságát, a verseny tisztaságát és az ajánlattevők esélyegyenlőségét.

6. §

(1) A pályázati felhívás tartalmazza a pályázat előkészítéséhez összeállított útmutatót és a közvetítői szerződés tervezetét.

(2) Az útmutató, illetve a mellékletét képező közvetítői szerződésminta tartalmazza különösen a következőket:

a) a közvetítőre vonatkozó feltételeket,

b) a közvetítő által közvetítendő forrás kihelyezésének feltételeit,

c) a közvetítői pályázat elbírálásának rendjét,

d) a pályázat benyújtásának módját, helyét és határidejét,

e) pályázathoz csatolandó mellékletek listáját,

f) a további részletes információk elérhetőségét,

g) a közvetítői összeférhetetlenség szabályait.

(3) A forráskezelő szervezet köteles biztosítani, hogy a pályázók a pályázati útmutatóban foglaltakkal kapcsolatban kérdéseket tehessenek fel, és azokra legkésőbb 8 napon belül tájékoztatást kapjanak.

(4) A pályázati felhívást, továbbá a pályázati útmutatóban foglaltakkal kapcsolatban kapott kérdésekre adott válaszokat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nyilvánosságra hozza a honlapján.

7. §

(1) A közvetítők pályázatainak értékelését értékelő bizottság végzi. Az értékelő bizottság a közvetítők kiválasztására, az adott közvetítő javára vagy rá tekintettel a finanszírozási keretből lehívható összegre és annak módosítására vonatkozóan javaslatot fogalmaz meg.

(2) Az értékelő bizottság összetételét és működésének szabályait a forráskezelő szervezet javaslatára a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség határozza meg. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kijelölt személyek az értékelő bizottság munkájában tagként részt vesznek. Az értékelő bizottság a pályázatok értékelésének eredményét a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elé terjeszti. Ennek alapján a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség dönt a közvetítői pályázatok elbírálásáról.

(3) A közvetítői pályázatok elbírálására - a pályázat beérkezésétől a pályázat elbírálásáról hozott döntésről szóló értesítésig, ide nem számítva a hiánypótlás határidejét - a pályázati felhívásban meghatározott határidő áll rendelkezésre, amely 75 napnál hosszabb nem lehet. Amennyiben a pályázat jellege indokolja, a határidőt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség egy alkalommal legfeljebb 30 nappal meghosszabbíthatja.

A közvetítői szerződés

8. §

(1) A közvetítők útján a kedvezményezettek javára juttatott támogatások feltételeit, a termék nyújtásának és felhasználásának részletes szabályait a közvetítői szerződésben kell rögzíteni.

(2) A forráskezelő szervezet a közvetítői szerződéseket a közvetítővel a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nevében köti meg, kivéve a forráskezelő szervezet kezességvállalását. A forráskezelő szervezet a kezességvállalást a saját nevében nyújtja a közvetítők javára a kedvezményezetteknek nyújtott hitel-, kölcsön-, kezességi szerződésből vagy tőkebefektetésre irányuló szerződésből származó követeléseik biztosítására vagy azokra vonatkozóan az ilyen követelést biztosító harmadik személy javára.

(3) A közvetítők hitel-, kölcsön-, kezességi szerződéseket vagy tőkebefektetésre irányuló szerződéseket kötnek a kedvezményezettekkel a programok feltételei szerint. A közvetítők kötelesek biztosítani, hogy a kedvezményezettek megfeleljenek a programok feltételeinek.

Programszámla

9. §

(1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gondoskodik minden programra vonatkozóan külön programszámla megnyitásáról a Magyar Államkincstárban. Egy programra több programszámla is nyitható, amennyiben ezt a programon belüli esetleges eltérő feltételek alkalmazásának jobb nyomon követhetősége indokolja.

(2) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség biztosítja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által jóváhagyott programra előirányzott és a forráskezelő szervezet által a finanszírozási keretből a finanszírozási szerződésnek megfelelően lehívott összeg a megfelelő programszámlán a forráskezelő szervezet rendelkezésére álljon.

(3) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a programszámla felett a forráskezelő szervezetnek rendelkezési jogot biztosít. A programszámla feletti rendelkezési jogosultságot két bejelentett személy együttes aláírásával lehet gyakorolni.

(4) A programszámlának az év végén is maradhat egyenlege. A programszámla forgalmáról a Magyar Államkincstár a bankszámlakivonatot két eredeti, sorszámozott példányban állítja ki, amelynek első példányát a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére, második példányát pedig a forráskezelő szervezet részére, a jóváírást vagy terhelést követő két munkanapon belül küldi meg.

(5) A programszámlán nyilvántartott pénzeszköz az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 5. § 11. pontja alapján idegen pénzeszköznek minősül.

(6) A forráskezelő szervezet a programszámla forgalmára vonatkozóan az idegen pénzeszközök változását eredményező gazdasági eseményekről, azoknak a követelésekre és a kötelezettségekre gyakorolt hatásáról is köteles a valóságnak megfelelően, folyamatosan, zárt rendszerben, áttekinthetően elszámolni, illetve azt analitikus nyilvántartással alátámasztani, továbbá negyedévente, az adott negyedévet követő hónap 10. napjáig a Nemzeti Fej -lesztési Ügynökség részére, az általa meghatározottak szerint az államháztartás szervezeteinek beszámolási kötelezettségéhez és az Ámr. előírása szerint készítendő időközi mérlegjelentésekhez adatot szolgáltatni.

Források biztosítása a programszámlákon

10. §

(1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forráskezelő szervezet számára biztosítja a finanszírozási keretből a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által elfogadott program végrehajtására jóváhagyott forrás összegét. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forráskezelő szervezet javaslatára vagy saját kezdeményezésből is az egyes programokra jóváhagyott források között átcsoportosíthat a már megkötött közvetítői szerződések forrásigényének figyelembevételével.

(2) A forráskezelő szervezet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által jóváhagyott programok, illetve a már megkötött közvetítői szerződések forrásigényének figyelembevételével minden hónap 5. napjáig megküldi a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek az arra vonatkozó kifizetési előrejelzését, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől előreláthatólag mekkora összeget kér kifizetni a programszámlára. A forráskezelő szervezet az adott program végrehajtására jóváhagyott összeget részletekben, az általa adott havi előrejelzések alapján hívhatja le.

(3) A forráskezelő szervezet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által elfogadott programra jóváhagyott összegből a már megkötött közvetítői szerződések forrásigényének megfelelő összeget lehívhatja a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek címzett lehívási értesítés, valamint a lehívási értesítéshez csatolt, a finanszírozási szerződésben meghatározott mellékletek átadásával. A forráskezelő szervezet a lehívási értesítéseket folyamatos sorszámmal látja el. A lehívási értesítésnek legalább az alábbiakat tartalmaznia kell:

a) a "lehívási értesítés" megnevezést,

b) annak a programszámlának a számát, amelyre a forráskezelő szervezet a forrás jóváírását kéri,

c) a lehívott összeget,

d) a lehívott összeg kifizetésének kért értéknapját,

e) a lehíváshoz kapcsolódó program megjelölését,

f) a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a programot jóváhagyó döntésének számát és keltét,

g) a forráskezelő szervezet nyilatkozatát arról, hogy a lehívási értesítés napján a finanszírozási szerződés alapján teljesítendő valamennyi előfeltétel teljesült,

h) a lehívási értesítés keltezését és

i) a forráskezelő szervezet cégszerű aláírását.

(4) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a szabályszerű lehívási értesítésben megjelölt összeget a forráslehívási folyamat során az előirányzat-felhasználási keretszámláról a lebonyolítási számlára, majd onnan a megfelelő programszámlára fizeti ki. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forrást a szabályszerű lehívási értesítés beérkezésétől számított 10 munkanapon belül utalja át a programszámlára, amennyiben az adott hónapban lehívott összeg összesen nem haladj a meg a (2) bekezdésben meghatározott havi kifizetési előrejelzésben jelzett összeget.

(5) A forráskezelő szervezet - a közvetítői szerződésekben megfelelő kikötések érvényesítésével - biztosítja, hogy a programszámlán lévő források a lehető legrövidebb időn belül kifizetésre kerüljenek a kedvezményezettek részére.

11. §

(1) A lebonyolítási számláról kifizetést a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kezdeményezhet, amennyiben a megelőző munkafázisok megtörténtek, továbbá a lehívási értesítésben kapott adatokat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség rögzítette az Egységes Monitoring Információs Rendszerben (a továbbiakban: EMIR) .

(2) A finanszírozási szerződésben elő kell írni a forráskezelő szervezet által teljesítendő adatszolgáltatás körét. A forráskezelő szervezet az EMIR helyett a saját pénzügyi számlavezetési és jelentési feladatokat ellátó informatikai rendszerét használja. A forráskezelő szervezet a finanszírozási szerződés teljesítésének ellenőrzése érdekében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek havonta írásban beszámol:

a) a finanszírozási keretből lehívott és még a programszámlára vissza nem utalt források mértékéről programonként adott bontásban;

b) a megkötött közvetítői szerződések teljesítésének előrehaladásáról;

c) a kockázatvállalás teljesítményéről és a kockázatvállalás szempontjából lényeges eseményekről (pl. a kölcsön közvetítő általi minősítéséről, a kezesség beváltására vonatkozó adatokról);

d) a közvetítők által elkövetett szabálytalanságokról szabálytalansági jelentés formájában;

e) a kedvezményezettek által elkövetett nemteljesítésről és más szerződésszegésekről; és

f) a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kért bármely egyéb adatról vagy eseményről.

(3) A programszámlára költségvetési forrásból csak olyan kifizetés kezdeményezhető, amelyhez kapcsolódó közösségi hozzájárulás rendezését az Igazoló Hatóság - az uniós forrásnak a vonatkozó operatív program forint bankszámláin történő rendelkezésre állása esetén - még a folyósítás évében az R.-ben meghatározott határidők figyelembevételével teljesíteni tudja.

(4) A forráskezelő szervezet a kiválasztott közvetítők részére a közvetítői szerződésben meghatározott keretösszeg erejéig, meghatározott részletekben utalja át az igényelt forrásrészt.

12. §

(1) Amennyiben a lehívási értesítés vagy az ahhoz csatolt, e rendeletben vagy a finanszírozási szerződésben meghatározott melléklet hiányos vagy hibás, a beérkezéstől számított 15 naptári napon belül legfeljebb 30 naptári napos határidő kitűzésével, az adott értesítésben szereplő valamennyi hiány, illetve hiba megjelölésével hiánypótlásra, illetve a hiba javítására kell felhívni a forráskezelő szervezetet. Amennyiben a hiány pótlására és a hiba javítására a határidő elteltétől számított 8 naptári napon belül nem kerül sor, az a lehívási értesítés elutasítását eredményezi, ez esetben további lehívásnak nincs helye.

(2) Amennyiben a megvalósítás nyomon követése, illetve folyamatba épített ellenőrzése során szabálytalanság alapos gyanúja merül fel a forráskezelő szervezet, illetőleg a közvetítő vonatkozásában, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forrás kifizetését felfüggesztheti.

(3) A forráskezelő szervezet által a hiánypótlásra igénybe vett időtartam a 10. § (4) bekezdésében meghatározott időszakba nem számít bele.

A forrás felhasználása

13. §

(1) A finanszírozási keretből lehívott összeget a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kizárólag a programszámlára fizetheti ki. A programszámlára átutalt összeget a forráskezelő szervezet - a kezességvállalás esetét kivéve - kizárólag a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által jóváhagyott közvetítőnek fizetheti ki, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által jóváhagyott program szerinti finanszírozás céljából a közvetítői szerződés rendelkezései szerint.

(2) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forráskezelő szervezet által vállalt kezesség teljes összege fedezetének megfelelő összeget a program előrehaladásának megfelelő ütemben a forráskezelő szervezet által benyújtott lehívási értesítés alapján a megfelelő programszámlára kifizeti és azon tartja, kivéve amennyiben forrást más programra átcsoportosít. A kezességvállalás fedezetéül szolgáló programszámla felett a forráskezelő szervezet szabadon rendelkezhet a finanszírozási szerződés rendelkezései szerint. A kezesi kifizetéseket a forráskezelő szervezet a saját bankszámlájáról teljesíti.

(3) A forráskezelő szervezet által vállalt kezesség érvényesítése esetén a forráskezelő szervezet az esetleges megtérítési igényt saját nevében érvényesíti, vagy a megbízottjaként eljáró közvetítővel érvényesítteti, vagy a megtérítési igényt harmadik személy vevő részére értékesítheti.

(4) A programszámlára visszautalt forrást a forráskezelő szervezet a finanszírozási szerződés feltételeinek megfelelően ismételten felhasználhatja.

Hitelesítés

14. §

A finanszírozási szerződés teljesítésének és a finanszírozási keret felhasználásának hitelesítése a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség feladata.

15. §

(1) A folyamatba épített ellenőrzés részeként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek gondoskodnia kell a forráskezelő szervezet által benyújtott valamennyi jelentés, nyilatkozat és bizonylat dokumentumalapú, formai és tartalmi ellenőrzésének lefolytatásáról.

(2) A pénzügyi lebonyolítás során a dokumentumalapú ellenőrzés a lehívási értesítés és annak mellékletei (a forráskezelő szervezet alapító okirata, cégkivonata, aláírási címpéldányok stb.) ellenőrzéséből áll.

(3) A bekért bizonylatoktól függően a dokumentumalapú ellenőrzések keretében legalább a következőket kell ellenőrizni:

a) a programnak az akcióterv és a finanszírozási szerződés szerinti megfelelő előrehaladását,

b) azt, hogy a benyújtott lehívási értesítés az operatív program keretében jóváhagyott pénzügyi eszközök végrehajtására irányuló program kapcsán merült fel, és megfelel a program célkitűzéseinek,

c) a forráskezelő szervezet köztartozás-mentességét az EMIR-en keresztül,

d) valamint azt, hogy a benyújtott lehívási értesítés összhangban van a finanszírozási szerződéssel és a havi kifizetési előrejelzéssel, valamint az elszámolhatósági szabályokkal.

16. §

(1) A folyamatba épített ellenőrzés részeként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek gondoskodnia kell a forráskezelő szervezetnél a programok megvalósításának helyszíni ellenőrzéséről.

(2) A helyszíni ellenőrzések során a forráskezelő szervezetnél ellenőrizni kell különösen:

a) a programnak az akcióterv és a finanszírozási szerződés szerinti megfelelő előrehaladását,

b) a forráskezelő szervezet által benyújtott beszámolók és a program tényleges előrehaladásának összhangját,

c) hogy a forráskezelő szervezet által a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség részére teljesített adatszolgáltatás összhangban áll-e a közvetítők által a forráskezelő szervezet részére teljesített adatszolgáltatással,

d) a nyilvánosságra és a tájékoztatásra vonatkozó közösségi szabályok betartását, továbbá

e) a jogszabályok, valamint a hatékony és célszerű működés követelményeinek betartását.

(3) A folyamatba épített ellenőrzéseket (ideértve a dokumentumalapú ellenőrzéseket és a kockázatelemzésre, mintavételezésre alapozott helyszíni ellenőrzéseket) megfelelően dokumentálni kell, rögzítve az elvégzett munkát, az ellenőrzések eredményeit, valamint szabálytalanságok és hibák feltárása esetén a megtett intézkedéseket.

(4) A forráskezelő szervezet a közvetítői szerződésekben köteles kikötni az arra vonatkozó jogát, hogy a közvetítőknél helyszíni ellenőrzést végezhet. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a helyszíni ellenőrzés jogát magához vonhatja, és a közvetítőknél maga is közvetlenül ellenőrizheti a közvetítői szerződések betartását.

17. §

(1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség minden hónap 10. napjáig hitelesítési jelentést állít ki, melyben nyilatkozik arról, hogy a megelőző hónapban jóváhagyott, az EMIR-ben rögzített és a programszámlára utalt támogatási összeggel kapcsolatos 15. § szerinti dokumentumalapú ellenőrzéseket, továbbá a nyilatkozatában meghatározott, a 16. § szerinti helyszíni ellenőrzéseket elvégezte. A hitelesítési jelentést az államháztartásért felelős miniszter által meghatározott formában és tartalommal kell elkészíteni.

(2) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a kiállított hitelesítési jelentést 5 munkanapon belül továbbítja az Igazoló Hatóság részére.

Szabálytalanságok kezelése

18. §

(1) E rendelet alkalmazásában szabálytalanságnak minősül az is, ha a forráskezelő szervezet megszegi a jogszabályban vagy a finanszírozási szerződésben, illetőleg a közvetítő megszegi a jogszabályban vagy a közvetítői szerződésben a közösségi forrás kihelyezésére vonatkozóan előírt kötelezettségét.

(2) A kedvezményezett nemteljesítése vagy más szerződésszegése esetén a közvetítő köteles az esetet kivizsgálni, és a szerződésszerű teljesítés érvényesítéséhez szükséges intézkedéseket megtenni. A szerződésszegésről a közvetítő a forráskezelő szervezetnek a közvetítői szerződésben foglaltak szerint havonta, továbbá a forráskezelő szervezet kérésére azonnal beszámol. E beszámoló alapján teljesíti a forráskezelő szervezet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség felé a 11. § (2) bekezdés d) és e) pontja szerinti beszámolási kötelezettségét.

(3) A szabálytalanságok nyilvántartása és jelentése érdekében a forráskezelő szervezet vezetői kijelölik a szabálytalanságok nyilvántartásáért és jelentéséért felelős szervezeti egységet vagy személyt (a továbbiakban: szabálytalanságfelelős) .

(4) A szabálytalanságfelelős a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szabálytalanságfelelősével együttműködik, és részére adatokat szolgáltat annak érdekében, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szabálytalanságfelelőse az R.-ben előírt feladatait el tudja látni, különös tekintettel a szabálytalanságok nyilvántartására és a szabálytalanságokkal kapcsolatos negyedéves jelentések összeállítására.

19. §

(1) A forráskezelő szervezet a szabálytalansági vizsgálat elindításáról két munkanapon belül írásban értesíti a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget. A forráskezelő szervezetnél elindított szabálytalansági vizsgálat lefolytatásának jogát a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség annak a vele történt közlését követő 3 munkanapon belül magához vonhatja. Ebben az esetben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség döntéséről írásban értesíti a forráskezelő szervezet vezetőjét, és egyúttal kéri a rendelkezésre álló dokumentumok megküldését.

(2) A forráskezelő szervezet szabálytalanságfelelőse a rendelkezésre álló dokumentumokat - másolat megtartása mellett - az (1) bekezdés szerinti megkereséstől számított 5 munkanapon belül megküldi a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek.

A jogszabálysértő, nem rendeltetésszerű vagy szerződésellenes módon felhasznált támogatások behajtásának eljárási rendje

20. §

(1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség biztosítja, hogy a forráskezelő szervezet által szabálytalanul lehívott támogatási összegek a forráskezelő szervezettől behajtásra kerüljenek. A behajtott összeget a lebonyolítási számlán történő jóváírásáról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül a megfelelő fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlára kell visszautalni. Amennyiben a visszafizetett támogatás összege korábban az Igazoló Hatóságtól lehívásra került, akkor a behajtott összeg közösségi támogatási részét a fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlán történő jóváírásáról szóló bankszámlakivonat kézhezvételét követő 5 munkanapon belül kell visszautalni az Igazoló Hatóság bankszámlájára.

(2) A forráskezelő szervezet két munkanapon belül írásban értesíti a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget az általa feltárt, a közvetítőt érintő szabálytalanságról. A forráskezelő szervezet biztosítja, hogy a közvetítőnek szabálytalanul kifizetett, illetőleg a közvetítő által szabálytalanul felhasznált (kihelyezett) források a közvetítőtől behajtásra kerüljenek. A behajtott összeget a programszámlára, a programszámláról a lebonyolítási bankszámlára, majd onnan az (1) bekezdés szerint kell visszautalni.

(3) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség rögzíti az EMIR-ben a szabálytalanságokra vonatkozó adatokat az R. 37. §-ában előírtak szerint.

(4) A közvetítő két munkanapon belül írásban értesíti a forráskezelő szervezetet az általa feltárt, a kedvezményezettek által elkövetett nemteljesítésről vagy más szerződésszegésről. A közvetítő biztosítja, hogy a kedvezményezettnek a nemteljesítés vagy más szerződésszegés révén kifizetett, illetőleg a kedvezményezett által így felhasznált források a kedvezményezettől behajtásra kerüljenek. A behajtott összeget a közvetítő a közvetítői szerződés rendelkezései szerint a forráskezelő szervezet értesítése mellett ismételten kihelyezheti.

21. §

(1) Amennyiben a kifizetett forrás (támogatás) részben vagy egészben történő visszafizetéséről kell intézkedni,

a) a kedvezményezettet terhelő visszafizetési kötelezettségre vonatkozó követelés érvényesítése érdekében a közvetítő jár el,

b) a közvetítőt terhelő visszafizetési kötelezettségre vonatkozó követelés érvényesítése érdekében a forráskezelő szervezet jár el, és

c) a forráskezelő szervezetet terhelő visszafizetési kötelezettségre vonatkozó követelés érvényesítése érdekében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség jár el.

(2) A forráskezelő szervezet elállhat a közvetítői szerződéstől, ha a közvetítő ellen felszámolás, csőd-, végelszámolási vagy az ismeretlen székhelyű cég megszüntetésére irányuló eljárás indult.

(3) Amennyiben a forráskezelő szervezet vagy a közvetítő visszafizetési kötelezettségének a szerződésben foglalt feltételei bekövetkeznek, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetőleg a forráskezelő szervezet a visszafizetés okának megjelölésével felhívja visszafizetési kötelezettségének teljesítésére.

(4) Amennyiben a forráskezelő szervezet, illetve a közvetítő visszafizetési kötelezettségének a szerződésben megadott határidőben nem, vagy csak részben tesz eleget, és a benyújtott azonnali beszedési megbízás eredménytelen, az illetékes adóhatóságot a visszakövetelt összeg adók módjára történő behajtásának megindítása érdekében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetőleg a forráskezelő szervezet keresi meg, és ezzel egyidejűleg a megkeresés tényéről az érintett szervezetet is értesíti. Amennyiben az adóvégrehajtás során bírósági végrehajtó jár el, az adóhatóság erről értesíti a behajtást kezdeményező szervezetet.

22. §

(1) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget, illetve a forráskezelő szervezetet mint megkeresőt terheli az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 161. § (2) bekezdése szerinti végrehajtási költségminimum előlegezése.

(2) Amennyiben az adók módjára történő behajtás eredménytelen, erről az adóhatóság értesíti a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget, illetve a forráskezelő szervezetet. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetve a forráskezelő szervezet az adók módjára történő eredménytelen behajtásról való adóhatósági értesítés kézhezvételét követően minden további intézkedést köteles megtenni az esetleges további biztosítékok érvényesítése érdekében. Amennyiben ez az eljárás nem vezet eredményre, a forráskezelő szervezettel, illetve a közvetítővel szemben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetve a forráskezelő szervezet felszámolási eljárás elrendelését kezdeményezi.

(3) A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, illetve a forráskezelő szervezet a már elindult csőd-, felszámolási, végelszámolási, az ismeretlen székhelyű cég megszüntetésére irányuló vagy végrehajtási eljárásokba köteles bekapcsolódni.

Egyéb rendelkezések

23. §

Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a pénzügyi eszközök keretében nyújtható támogatások felhasználásának lebonyolítására az R. szabályai megfelelően alkalmazandóak az alábbi eltérésekkel:

a) "a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylatok" alatt érteni kell a forráskezelő szervezet által közölt lehívási értesítés dokumentációját is,

b) az R 5-8., 28-29., 36-37., 39-41. §-ának, 42. § (2)-(5) bekezdésének, 43-50. §-ának, 65. § (2) bekezdésének a jelen rendeletre történő megfelelő alkalmazása során a közreműködő szervezetre vagy a lebonyolító szervezetre vonatkozó szabályokat a forráskezelő szervezetre kell érteni,

c) a támogatási szerződésre vonatkozó utalásokat a termékekre vonatkozóan a közvetítő és a kedvezményezett között létrejött hitel-, kölcsön-, kezességi szerződésre vagy tőkebefektetésre irányuló szerződésre kell megfelelően érteni, valamint

d) az R. 11. § (6) bekezdése, 19-21., 30-35. §-a, 38. §-a, 42. § (1) bekezdése, 57-63. §-a nem alkalmazandók.

Záró rendelkezések

24. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba. A rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokra is alkalmazni kell.

(2) A programszámla megnyitásáig az e rendelet szerinti kifizetések teljesítéséhez szükséges forrást akként kell biztosítani, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a forrást a forráskezelő szervezet korlátozott rendeltetésű bankszámlájára vagy alszámlájára utalja át, és a forráskezelő szervezet e számlájáról utalja tovább a forrást. A forráskezelő szervezet az ilyen számláján rendelkezésre álló forrást és az azon keletkezett kamatokat a programszámla megnyitását követően haladéktalanul átutalja a programszámlára. A közvetítőhöz már kihelyezett forrás visszatérülése esetén a megtérülő összeget a programszámlára kell átutalni.

Az Európai Unió jogának való megfelelés

25. §

Ez a rendelet a következő közösségi rendeletek végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg:

a) az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. július 11-i 1083/2006/EK tanácsi rendelet (HL L 210., 2006.7.31.);

b) az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításáról szóló 1083/2006/EK tanácsi rendelet, valamint az Európai Regionális Fejlesztési Alapról szóló 1080/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtására vonatkozó szabályok meghatározásáról szóló, 2006. december 8-i 1828/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 371., 2006.12.27.) .

Bajnai Gordon s. k.,

nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter

Dr. Veres János s. k.,

pénzügyminiszter

Tartalomjegyzék