372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelet
a veszélyes áruk szállításának ellenőrzésével és szankcionálásával összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról
A Kormány
a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 16. alpontjában,
a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 15. alpontjában,
a 3. alcím tekintetében a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 80. § a) pontjában,
a 4. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 12. pontjában, a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (1) bekezdés m) pontjában,
az 5. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 3. pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
1. A veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról szóló 1/2002. (I. 11.) Korm. rendelet módosítása
1. § A veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárásról szóló 1/2002. (I. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A rendelet hatálya a közúti járművel végzett veszélyes áru szállítással kapcsolatos előírások betartásának
a) az országos és a helyi közutakon, a közforgalom elől el nem zárt magánutakon, a közútnak nem minősülő közterületeken és a c) pont szerinti telephelyeket a közúttal, közforgalom elől el nem zárt magánúttal összekötő területeken,
b) a határátkelőhelyeken, valamint
c) a veszélyes áru szállításában résztvevők - beleértve a címzettet is - telephelyén
történő ellenőrzésére terjed ki."
2. § (1) Az R1. 4. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) Az ellenőrző hatóság a közúti ellenőrzéseket az országos és a helyi közutakon és a közforgalom elől el nem zárt magánutakon, a közútnak nem minősülő közterületeken és a telephelyeket a közúttal, közforgalom elől el nem zárt magánúttal összekötő területeken, valamint a veszélyes áru szállításában résztvevők - beleértve a címzettet is - telephelyén rendszeresen, szúrópróbaszerűen végzi. Az ellenőrzés helyét úgy kell megválasztani, hogy a jármű feltartóztatása a biztonságot ne veszélyeztesse.
(2) A telephelyen végzett ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy a veszélyes áruk közúti szállításával kapcsolatos tevékenység végzése biztonságosan történik-e, és megfelel-e a vonatkozó jogszabályokban foglalt előírásoknak. A telephelyen végzett ellenőrzés a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadóval kapcsolatos rendelkezések betartásának ellenőrzésére is kiterjed."
(2) Az R1. 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A veszélyes áruk közúti szállításának és a szállításhoz kapcsolódó tevékenységnek a hatósági ellenőrzése kizárólag hivatalból indul, az ügyfél saját maga hatósági ellenőrzés alá vonását nem kérheti."
3. § Az R1. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A 2. számú melléklet szerinti I. kockázati kategóriába tartozó szabálytalanság esetén, valamint a II. kockázati kategóriába tartozó, helyszínen megszüntethető szabálytalanság esetén a szabálytalanság megszüntetéséig az ellenőrző hatóság a járművet a biztonság veszélyeztetése nélkül feltartóztathatja."
4. § Az R1. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. § (1) Az ellenőrző hatóság a 3. számú mellékletben szereplő minta szerint jelentést küld a közlekedési hatósági feladatokat ellátó központi szervnek (a továbbiakban: Központ) a tárgyévet követő év január 31-ig.
(2) A Központ a beérkezett jelentések alapján a 3. számú mellékletben szereplő minta szerint jelentést készít a tárgyévet követő 6 hónapon belül a közlekedésért felelős miniszter részére.
(3) A Központ a jelentést a tárgyévet követő 12 hónapon belül az Európai Bizottság számára is megküldi.
(4) Az eljáró hatóság - az éves jelentés összeállításához - tájékoztatja a Központot a szabálytalanság miatt tett büntetőfeljelentésről, illetve a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló kormányrendelet alkalmazásával kiszabott bírságról."
5. § Az R1. a következő 7/A. §-sal egészül ki:
"7/A. § E rendeletnek a veszélyes áruk szállításának ellenőrzésével és szankcionálásával összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított rendelkezéseit a Módr. hatálybalépését követően végzett ellenőrzésekre kell alkalmazni."
6. § Hatályát veszti az R1. 3. § (5) bekezdése.
2. A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosítása
7. § (1) A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) 6. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A Kkt. 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az 5. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki]
"d) a veszélyes hulladékkal kapcsolatos egyes tevékenységek részletes szabályairól szóló jogszabályban,"
[meghatározott, a veszélyes áruk, anyagok, hulladékok szállítására (fuvarozására), valamint a közúti járműre és annak személyzetére, az áru feladójára, átmeneti tárolójára, a csomagolóra, a berakóra, a töltőre, a címzettre és a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezésére és képesítésére vonatkozó rendelkezést megsérti.]
(2) Az R2. 6. § i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A Kkt. 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódóan - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - az 5. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az, aki]
"i) az Országos Tűzvédelmi Szabályzatban,"
[meghatározott, a veszélyes áruk, anyagok, hulladékok szállítására (fuvarozására), valamint a közúti járműre és annak személyzetére, az áru feladójára, átmeneti tárolójára, a csomagolóra, a berakóra, a töltőre, a címzettre és a veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó kinevezésére és képesítésére vonatkozó rendelkezést megsérti.]
8. § Az R2. a következő 6/A. §-sal egészül ki:
"6/A. § (1) Az 5. melléklet 1. táblázatában felsorolt szabálytalanságok esetén, a bírságösszeg meghatározásához a szabálytalanságot a következő meghatározások szerinti, csökkenő súlyosságú kockázati kategóriák egyikébe kell sorolni, ahol az I. kategória a legsúlyosabb:
a) I. kockázati kategória: a veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely haláleset, súlyos személyi sérülés vagy jelentős környezetkárosodás okozásának nagyfokú kockázatával jár;
b) II. kockázati kategória: a veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely személyi sérülés vagy környezetkárosodás okozásának kockázatával jár;
c) III. kockázati kategória: a veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely személyi sérülés vagy környezetkárosodás okozásának kismértékű kockázatával jár.
(2) Az 5. melléklet 2. és 3. táblázata tartalmazza azon szabálytalanságokat, amelyek kockázati kategóriába nem tartoznak.
(3) Az 5. melléklet 1. táblázatában meghatározott bírságösszegnek
a) a 10%-át kell megállapítani az ADR 1.1.3 szakaszában, valamint az ADR belföldi alkalmazásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározottak szerint a további vonatkozó előírások betartása alól részben mentesülő veszélyes áru szállítás során megállapított szabálytalanság esetén, kivéve a b) pont szerinti szállításokat;
b) a 30%-át kell megállapítani az ADR 1.1.3.6 bekezdésében foglalt mentességgel történő veszélyes áru szállítás során megállapított szabálytalanság esetén.
(4) A (3) bekezdésben említett esetek kivételével, az 5. melléklet 1. táblázatában meghatározott bírságösszegnek az 50%-át kell megállapítani, ha
a) a szállított veszélyes áru fizikai és kémiai veszélyeztető hatását, mennyiségét és a szállítás körülményeit, módját figyelembe véve a megállapított szabálytalanság a közúti közlekedés biztonságát nem veszélyezteti és
b) veszélyes áru kiszabadulása nem következett be vagy a veszélyes áru kiszabadulásának közvetlen veszélye nem áll fenn.
(5) A (4) bekezdésben szereplő bírságcsökkentő tényező nem alkalmazható az ADR 3.2 fejezet "A" táblázat 15. oszlopa szerinti "0" és "1" szállítási kategóriába tartozó, valamint a szállításból kizárt veszélyes áruk szállítása esetén."
9. § Az R2. 13. § (1) bekezdés b1) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Amennyiben az ellenőrző hatóság)
"b1) az 5. melléklet 3. táblázat 16. pontjában,"
[meghatározott okmány hiányát állapítja meg, de a hiányzó okmány megléte a Nemzeti Közlekedési Hatóság (a továbbiakban: NKH) nyilvántartásából megállapítható, vagy a nyilvántartásban nem szereplő, az ellenőrzés időpontjában minden kétséget kizáróan érvényes okmányt az ellenőrző hatóságnak - az ellenőrzés napját követő 8 napon belül - bemutatják, a bírság összege a mellékletek megfelelő sorában meghatározott összeg fele, de legfeljebb 30 000 forint.]
10. § Az R2. 16. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) E rendeletnek a veszélyes áruk szállításának ellenőrzésével és szankcionálásával összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított rendelkezéseit a Módr. hatálybalépését követően végzett ellenőrzésekre és az azok alapján indult eljárásokban kell alkalmazni."
11. § Az R2. 16. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Ez a rendelet
a) a veszélyes áruk közúti szállítása ellenőrzésének egységes eljárásáról szóló, 1995. október 6-i 95/50/EK tanácsi irányelvnek,
b) a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályokkal kapcsolatos 3820/85/EGK és a 3821/85/EGK tanácsi rendelet végrehajtásának minimumfeltételeiről szóló 2006/22/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv III. mellékletének módosításáról szóló, 2009. január 30-i 2009/5/EK bizottsági irányelvnek és
c) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvénnyel és a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvénnyel együtt a közúti közlekedésbiztonságot veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjének elősegítéséről szóló, 2015. március 11-i 2015/413/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja."
12. § Az R2. 5. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
3. A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet módosítása
13. § A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4/A. § (1) A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 20. § (1) bekezdés e) pontjához kapcsolódó ellenőrzés lefolytatására a hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi és területi szerve önállóan jogosult. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv helyi és területi szerve illetékességi területén kívül is végezhet önálló ellenőrzési tevékenységet a hivatásos katasztrófavédelmi szerv ellenőrzés helye szerint illetékes területi szervének előzetes értesítése mellett.
(2) A veszélyes áru szállításával kapcsolatos szabályok megsértése esetén a bírság kiszabására és jogszabályban meghatározott egyéb hatósági intézkedés megtételére első fokon a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek az ellenőrzést végrehajtó helyi szerve, másodfokon a hivatásos katasztrófavédelmi szerv első fokon eljárt helyi szervét irányító területi szerve jogosult.
(3) Ha az ellenőrzést a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve hajtotta végre, első fokon a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve által kijelölt, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv más területi szerve irányítása alá tartozó helyi szerve, másodfokon a hivatásos katasztrófavédelmi szerv első fokon eljárt helyi szervét irányító területi szerve jogosult a bírság kiszabására és jogszabályban meghatározott egyéb hatósági intézkedés megtételére.
(4) Ha az ellenőrzést a hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szerve hajtotta végre, és az ellenőrzés során azonnali intézkedés meghozatalára van szükség, első fokon a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek az ellenőrzést végrehajtó területi szerve, másodfokon a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve jár el."
14. § A Korm. rendelet a következő 4/B. §-sal egészül ki:
"4/B. § A Genfben, 2000. május 26. napján kelt, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 2015. évi LXXXIV. törvény 3. § (1a) bekezdése alapján a belföldi belvízi veszélyes áru szállítási műveletnek az ADN-ben előírt feltételektől eltérő feltételekkel való végrehajtására vonatkozó, a hajózási hatóságnál kérelmezett egyedi engedélyhez szükséges katasztrófavédelmi véleményt a hivatásos katasztrófavédelmi szervnek a hajó tervezett indulási vagy a határátlépés helye szerint illetékes területi szerve adja ki."
4. A hivatásos katasztrófavédelmi szerv eljárásai során a veszélyes áruk vasúti és belvízi szállításának ellenőrzésére és a bírság kivetésére vonatkozó egységes eljárás szabályairól, továbbá az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatok általános szabályairól szóló 312/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása
15. § (1) A hivatásos katasztrófavédelmi szerv eljárásai során a veszélyes áruk vasúti és belvízi szállításának ellenőrzésére és a bírság kivetésére vonatkozó egységes eljárás szabályairól, továbbá az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatok általános szabályairól szóló 312/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) 2. § 9. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában)
"9. veszélyes áru:
a) a vasúti szállítás tekintetében: a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény (COTIF) módosításáról Vilniusban elfogadott, 1999. június 3-án kelt Jegyzőkönyv C Függeléke (a továbbiakban: RID) hatálya alá tartozó anyagok és tárgyak vagy a Nemzetközi Vasúti Árufuvarozásról szóló Megállapodás (SzMGSz) - a Veszélyes Áruk Fuvarozásáról szóló Szabályzat (SZMGSZ 2. melléklet) - hatálya alá tartozó anyagok és tárgyak,
b) a vízi szállítás tekintetében: a Genfben, 2000. május 26. napján kelt, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodás (a továbbiakban: ADN) hatálya alá tartozó anyagok és tárgyak;"
(2) Az R3. 2. §-a a következő 15. ponttal egészül ki.
(E rendelet alkalmazásában)
"15. VPSZ: a vasúti közlekedésről szóló törvényben meghatározott Vasúti Pályakapacitás-elosztó Szervezet."
16. § Az R3. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § (1) Az ellenőrzés lefolytatására - az 5. §-ban foglalt eltéréssel - a katasztrófavédelmi hatóság helyi és területi szerve önállóan jogosult. A katasztrófavédelmi hatóság helyi és területi szerve illetékességi területén kívül is önálló ellenőrzési tevékenységet végezhet a katasztrófavédelmi hatóság ellenőrzés helye szerint illetékes területi szervének előzetes értesítése mellett.
(2) A veszélyes áru szállításával kapcsolatos szabályok megsértése esetén a bírság kiszabására és jogszabályban meghatározott egyéb hatósági intézkedés megtételére - a (6) bekezdésben foglalt kivétellel - első fokon a katasztrófavédelmi hatóságnak az ellenőrzést végrehajtó helyi szerve, másodfokon a katasztrófavédelmi hatóság első fokon eljárt helyi szervét irányító területi szerve jogosult.
(3) Ha az ellenőrzést a katasztrófavédelmi hatóság területi szerve végezte, első fokon a katasztrófavédelmi hatóság központi szerve által kijelölt, a katasztrófavédelmi hatóság más területi szerve irányítása alá tartozó helyi szerv, másodfokon a katasztrófavédelmi hatóság első fokon eljárt helyi szervét irányító területi szerv jogosult a bírság kiszabására és jogszabályban meghatározott egyéb hatósági intézkedés megtételére.
(4) Ha az ellenőrzést a katasztrófavédelmi hatóság területi szerve végezte és az ellenőrzés során azonnali intézkedés meghozatalára van szükség, első fokon a katasztrófavédelmi hatóságnak az ellenőrzést végrehajtó területi szerve, másodfokon a katasztrófavédelmi hatóság központi szerve jár el.
(5) A veszélyes áru szállítását a katasztrófavédelmi hatóság azon területi szervéhez kell bejelenteni, amely a bejelentéskor belföldi rakodás esetében a berakás, külföldi rakodás esetében a határátlépés helye szerint illetékes.
(6) A veszélyes áru szállításának bejelentésével kapcsolatos szabályok megsértése esetén a bírság kiszabására és jogszabályban meghatározott egyéb hatósági intézkedés megtételére első fokon az (5) bekezdés szerinti katasztrófavédelmi hatóság által kijelölt és az irányítása alá tartozó helyi szerv, másodfokon az (5) bekezdés szerinti katasztrófavédelmi hatóság jár el."
17. § (1) Az R3. 6. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A vasúti társaság a veszélyes áru vasúti továbbítását köteles a katasztrófavédelmi hatósághoz bejelenteni magyar, angol, német vagy francia nyelven, az 1. melléklet A. része szerinti adattartalommal,
a) a 3. § (5) bekezdése szerinti illetékes területi szerv ügyeletének az árutovábbítás megkezdése előtt - a katasztrófavédelmi hatóság központi szerve honlapján közzétett formanyomtatványon - írásban, szkennelt másolatban e-mailen, telefaxon,
b) a katasztrófavédelmi hatóság informatikai alkalmazásába történő közvetlen, számítógépes rendszerből indított automatikus adatfeltöltéssel vagy
c) a VPSZ által működtetett vasúti pályakapacitás-elosztó informatikai rendszeren keresztül.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti bejelentési mód kizárólag abban az esetben alkalmazható, ha a b) és c) pontban meghatározott módon történő bejelentés a szolgáltató részéről jelentkező technikai ok miatt nem tehető meg. A bejelentésnek a katasztrófavédelmi hatósághoz a továbbítás megkezdését megelőzően legalább egy órával kell beérkeznie, vagy az (1) bekezdés c) pontja alkalmazása esetén a VPSZ által működtetett vasúti pályakapacitás-elosztó informatikai rendszerben rögzítésre kerülnie. Külföldről érkező veszélyes áru szállítmány esetében a bejelentést legkésőbb a vonatnak az üzemváltó állomás elhagyását megelőző egy órával korábban kell megtenni. Magyarország területén - a nem határállomáson történő vasútitársaság-váltás kivételével - a továbbító vasúti társaságot váltó és megállás nélküli technológiával, változatlan vonatazonosítóval közlekedő vonatok esetében a bejelentést a tényleges váltás időpontjáig kell megtenni. Rendszeres szállítás esetében a veszélyes áru vasúti továbbítását végző vasúti társaság egy hónapos időintervallumra is megteheti a bejelentését a tárgyhónapot megelőző hónap utolsó munkanap 12 óráig."
(2) Az R3. 6. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az e § szerinti bejelentési kötelezettség nem vonatkozik
a) azon veszélyes áru továbbítására, amelyet a RID 1.1.3 szakaszában szereplő mentesség alapján végeznek,
b) a nukleáris anyagok vasúton történő szállítására, ha a szállítással kapcsolatos dokumentáció a minősített adat védelméről szóló törvény szerinti minősített adatokat tartalmaz, valamint
c) az üres, tisztítatlan csomagoló- és szállítóeszközök továbbítására."
(3) Az R3. 6. §-a a következő (6)-(8) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti bejelentés, illetve a (4) bekezdés szerinti jelzés esetén az 1. melléklet A. részében előírt adatok közül nem szükséges a 3., és a 14-16. pontban foglalt adatokat megadni.
(7) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti bejelentés, illetve a (4) bekezdés szerinti jelzés adatait a VPSZ megfelelő informatikai kapcsolat útján közvetlenül a hivatásos katasztrófavédelmi szerv informatikai alkalmazásába haladéktalanul feltölti.
(8) Az (1) bekezdés b)-c) pontjában meghatározott bejelentési mód alkalmazásához szükséges informatikai fejlesztések megvalósulásáról és az adatközlés feltételeiről a katasztrófavédelmi hatóság központi szerve a honlapján kihelyezett hirdetmény útján tájékoztatja a vasúti szállításban érintett gazdálkodó szervezeteket."
18. § (1) Az R3. 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A szállítást vagy fuvarozást végző vállalkozás a veszélyes áru vízi szállítását köteles a katasztrófavédelmi hatóság központi szerve honlapján keresztül - a katasztrófavédelmi hatóság által az 1. melléklet B. részében foglalt adattartalommal közzétett formanyomtatványon - vagy a 3. § (5) bekezdése szerinti illetékes területi szerv ügyeletének az árutovábbítás megkezdése előtt írásban, magyar, német vagy angol nyelven, elektronikus aláírással ellátott e-mail vagy telefax formájában bejelenteni. Külföldről érkező veszélyes áru szállítmány esetében a bejelentést legkésőbb az országhatár átlépésekor meg kell tenni."
(2) Az R3. 7. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) Az e § szerinti bejelentési kötelezettség nem vonatkozik
a) azon veszélyes áru szállítására, amelyet az ADN 1.1.3 szakaszában szereplő mentesség alapján végeznek,
b) a nukleáris anyagok vízi úton történő szállítására, ha a szállítással kapcsolatos dokumentáció a minősített adat védelméről szóló törvény szerinti minősített adatokat tartalmaz, valamint
c) az üres, tisztítatlan csomagoló- és szállítóeszközök szállítására.
(4) Nem kell az (1) bekezdésben foglalt adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni, ha a folyami információs szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól szóló jogszabályban meghatározott adatok között a RIS-rendszerben a veszélyes árura vonatkozó adatok is rögzítésre kerültek, valamint a (2) bekezdésben foglaltaknak megfelelően a már bejelentett árutovábbítás adatmódosítását vagy meghiúsulását rögzítették."
(3) Az R3. 7. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A (4) bekezdésben megjelölt adatokhoz a folyami információs szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól szóló jogszabályban meghatározott RIS-működtető - a RIS-üzemeltető közreműködésével - hozzáférést biztosít a katasztrófavédelmi hatóság részére."
19. § Az R3. 12. § b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A katasztrófavédelmi hatóság a veszélyes áru szállításával vagy továbbításával kapcsolatos szabályok megsértése esetén)
"b) elrendeli a veszélyes áru környezetbe jutásának megakadályozását, illetve veszély elhárítása érdekében szükséges intézkedések megtételét, valamint
c) bírságot szab ki."
20. § Az R3. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"13. § A 3. melléklet A. táblázata szerinti I. kockázati kategóriába sorolt, valamint a II. kockázati kategóriába sorolt és helyszínen megszüntethető szabálytalanság esetében annak megszüntetéséig, a katasztrófavédelmi hatóság a veszélyes árut a biztonság veszélyeztetése nélkül visszatarthatja."
21. § Az R3. 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Veszélyes áru vasúti továbbítása esetén, ha az ellenőrzés alá vont veszélyes árut szállító vasúti jármű a berakható össztömegre, a méretre, a veszélyes áru vasúti továbbítására vonatkozó előírásoknak nem felelt meg vagy a lakosság védelme érdekében egyébként indokolt - a vasúti közlekedési hatóság és a veszélyes áru szállítójának értesítése mellett - a katasztrófavédelmi hatóság megtilthatja az érintett vasúti jármű közlekedtetését és kötelezheti a vasúti pályahálózat működtetését végző vasúti társaságot az ehhez szükséges intézkedések megtételére. Ezen intézkedéssel kapcsolatba hozható többletköltségek és károk a 3. melléklet szerint megállapított kötelezettet terhelik. A 3. melléklet A. táblázata szerinti I. kockázati kategóriába tartozó, valamint a II. kockázati kategóriába tartozó és helyszínen megszüntethető szabálytalanság esetében a visszatartott vasúti jármű kizárólag a szabálytalanság megszüntetését követően haladhat tovább."
22. § Az R3. 15. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"15. § Ha a katasztrófavédelmi hatóság a veszélyes áruk vízi szállításának ellenőrzése során a 3. melléklet B. táblázata szerinti I. vagy II. kockázati kategóriába tartozó és a helyszínen megszüntethető szabálytalanságot állapít meg, a szabálytalanság megszüntetéséig a menetben lévő úszólétesítményt veszteglésre kötelezi. A veszteglés - vonatkozó előírásoknak megfelelő - legközelebbi helyét és módját az illetékes vízirendészeti rendőrkapitányság helyszínen jelen lévő képviselőjének javaslata, valamint a hajóvezető észrevétele alapján a katasztrófavédelmi hatóság ellenőre határozza meg."
23. § (1) Az R3. 16. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha egy eljárásban egy ügyfél több, különböző előírás megsértése miatt is bírság megfizetésére kötelezhető, a katasztrófavédelmi hatóság a részére a megsértett előírásonként megállapított bírságtételek egyesített összegét szabja ki."
(2) Az R3. 16. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A (3) bekezdés szerint besorolt mulasztások tekintetében a bírság összegét a 3. melléklet A. és B. táblázata tartalmazza. A 3. melléklet C. és D. táblázata tartalmazza azon szabálytalanságokat, amelyek kockázati kategóriákba nem tartoznak. A tényleges bírság összegét 1000 forintra kerekítve kell megállapítani a kerekítési szabályok figyelembevételével. Ha az ellenőrző hatóság ugyanazon ellenőrzés keretében több jogsértő cselekményt, mulasztást állapít meg, a kiszabott bírság összege egy ügyfél tekintetében legfeljebb 2 200 000 forint lehet."
24. § Az R3. a következő 16/A. §-sal egészül ki:
"16/A. § (1) A 3. melléklet A. táblázatában meghatározott bírságösszegnek
a) a 10%-át kell megállapítani a RID 1.1.3. szakaszában, valamint a RID belföldi alkalmazásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározottak szerint a további vonatkozó előírások betartása alól részben mentesülő veszélyes áru szállítás során megállapított szabálytalanság esetén, kivéve a b) pont szerinti szállításokat,
b) a 30%-át kell megállapítani a RID 1.1.3.6. bekezdésében foglalt mennyiséggel történő veszélyes áru szállítás során megállapított szabálytalanság esetén.
(2) Az (1) bekezdésben említett esetek kivételével, a 3. melléklet A. táblázatában meghatározott bírságösszegnek az 50%-át kell megállapítani, ha
a) a szállított veszélyes áru fizikai és kémiai veszélyeztető hatását, mennyiségét és a szállítás körülményeit, módját figyelembe véve a megállapított szabálytalanság a vasúti közlekedés biztonságát nem veszélyezteti és
b) a veszélyes áru kiszabadulása nem következett be vagy a veszélyes áru kiszabadulásának közvetlen veszélye nem áll fenn.
(3) A (2) bekezdésben szereplő bírságcsökkentő tényező nem alkalmazható a RID 3.2 fejezet "A" táblázat 15 oszlopa szerinti "0" és "1" szállítási kategóriába tartozó, valamint a szállításból kizárt veszélyes áruk szállítása esetén.
(4) A 3. melléklet B. táblázatában meghatározott bírságösszegnek
a) a 10%-át kell megállapítani az ADN 1.1.3 szakaszában meghatározottak szerint a további vonatkozó előírások betartása alól részben mentesülő veszélyes áru szállítás során megállapított szabálytalanság esetén, kivéve a b) pont szerinti szállításokat,
b) a 30%-át kell megállapítani az ADN 1.1.3.6 bekezdésében foglalt mentességgel történő veszélyes áru szállítás során megállapított szabálytalanság esetén.
(5) A (4) bekezdésben említett esetek kivételével, a 3. melléklet B. táblázatában meghatározott bírságösszegnek az 50%-át kell megállapítani, ha
a) a szállított veszélyes áru fizikai és kémiai veszélyeztető hatását, mennyiségét és a szállítás körülményeit, módját figyelembe véve a megállapított szabálytalanság a vízi közlekedés biztonságát és a vízi környezet biztonságát nem veszélyezteti és
b) a veszélyes áru kiszabadulása nem következett be, vagy a veszélyes áru kiszabadulásának közvetlen veszélye nem áll fenn.
(6) Az (5) bekezdésben szereplő bírságcsökkentő tényező nem alkalmazható, ha az ADN 3.2 fejezet "A" táblázat 12. oszlopa, vagy az ADN 3.2 fejezet "C" táblázat 19. oszlopa szerint a hajót jelölő kék fények, kék kúpok száma 2 vagy 3, valamint a szállításból kizárt veszélyes áruk szállítása esetén."
25. § Az R3. a következő 26. §-sal egészül ki:
"26. § E rendeletnek a veszélyes áruk szállításának ellenőrzésével és szankcionálásával összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított rendelkezéseit a Módr. hatálybalépését követően végzett ellenőrzésekre és az azok alapján indult eljárásokban kell alkalmazni."
26. § (1) Az R3. 1. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(2) Az R3. 2. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.
(3) Az R3. 3. melléklete helyébe a 4. melléklet lép.
5. A vasúti közlekedési hatóság által kiszabható bírság mértékéről és megfizetésének részletes szabályairól szóló 277/2014. (XI. 14.) Korm. rendelet módosítása
27. § (1) A vasúti közlekedési hatóság által kiszabható bírság mértékéről és megfizetésének részletes szabályairól szóló 277/2014. (XI. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R4.) 2. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A hatóság az 1. melléklet II. 32. pontjában felsorolt jogsértések esetén a Vtv. 81. § (14) bekezdésében foglalt mérlegelési szempontok alapján, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv eljárásai során a veszélyes áruk vasúti és belvízi szállításának ellenőrzésére és a bírság kivetésére vonatkozó egységes eljárás szabályairól, továbbá az egyes szabálytalanságokért kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatok általános szabályairól szóló 312/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 3. melléklet A. és C. táblázat megfelelő pontjában meghatározott bírságösszegeket alkalmazza."
(2) Az R4. 1. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.
6. Záró rendelkezések
28. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 45. napon lép hatályba.
29. § Ez a rendelet a veszélyes áruk közúti szállítása ellenőrzésének egységes eljárásáról szóló, 1995. október 6-i 95/50/EK irányelv 1., 4-6. és 10. cikkének, valamint II. mellékletének való megfelelést szolgálja.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelethez
"5. melléklet a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelethez
I., II. vagy III. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás
1. táblázat
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
I. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás A veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely haláleset, súlyos személyi sérülés vagy jelentős környezetkárosodás okozásának nagyfokú kockázatával jár. Az ilyen mulasztásoknál általában a veszély elhárítására megfelelő, azonnali intézkedések történnek, így többek között a jármű feltartóztatása, a továbbhaladás megakadályozása | |||
1. | Az ADR szerint a szállításból kizárt veszélyes áru szállítása. | 500 000 | feladó, berakó, szállító (fuvarozó) |
2. | Veszélyes áru szivárgása, szóródása. | 500 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, üzemben- tartó, szállító (fuvarozó) |
100 000 | járműszemélyzet, amennyiben az észlelést követően nem tette meg a szükséges intézkedé- seket | ||
3. | Nem engedélyezett szállítási móddal vagy nem meg- felelő szállítóeszközzel vagy nem megfelelő műszaki állapotú szállítóeszközzel történő szállítás, vagy olyan jóváhagyásban foglaltaknak nem megfelelő járművel történő szállítás, amely közvetlen veszélyt jelent. | 500 000 | feladó, töltő, berakó, szállító (fuvarozó), jármű üzembentartója |
4. | Ömlesztett szállítás olyan konténerben, amely szerkezetileg nem megfelelő állapotú. | 500 000 | konténer üzembentartó- ja, töltő, feladó, szállító (fuvarozó) |
5. | Jóváhagyási igazolással nem rendelkező, vagy 30 nap- nál régebben lejárt jóváhagyási igazolással rendelkező járművel történő szállítás. | 500 000 | feladó, töltő, szállító (fuvarozó) |
6. | Jóváhagyás nélküli csomagolóeszközök használata. | 500 000 | feladó, csomagoló |
7. | A veszélyes árura vonatkozó csomagolási utasításnak nem megfelelő csomagolóeszköz használata. | 500 000 | feladó, csomagoló |
8. | Az egybecsomagolásra vonatkozó különleges előírások be nem tartása. | 500 000 | feladó, csomagoló |
9. | A rakomány elhelyezésére és rögzítésére vonatkozó szabályok be nem tartása a) egyesítő csomagoláson belül | 300 000 | feladó, csomagoló, szállí- tó (fuvarozó) |
b) konténerben | 400 000 | berakó, töltő | |
c) járműben. | 500 000 | berakó, szállító (fuvarozó), töltő | |
100 000 | járműszemélyzet ameny- nyiben az ellenőrzés idő- pontjában a megfelelő rakományrögzítő eszköz a járművön rendelkezés- re állt | ||
10. | A küldeménydarabok együvé rakására vonatkozó sza- bályok be nem tartása a) egyesítő csomagoláson belül | 300 000 | feladó, csomagoló, szállí- tó (fuvarozó) |
b) konténerben | 400 000 | berakó | |
c) járműben. | 400 000 | berakó | |
11. | Megengedett töltési fok be nem tartása a) tartányoknál | 500 000 | töltő |
b) tartályoknál, egyéb csomagolóeszköznél. | 300 000 | csomagoló | |
12. | Az egy szállítóegységben szállítható mennyiségre vo- natkozó korlátozás be nem tartása. | 500 000 | feladó, szállító (fuvarozó), berakó |
13. | Veszélyes áru szállítása anélkül, hogy erre bármilyen jel- zés vagy információ utalna. | 500 000 | feladó, berakó, cso- magoló, töltő, szállító (fuvarozó) |
14. | A járművön, tartányon, konténeren nincs semmilyen jelölés, illetve nagybárca. | 500 000 | feladó, töltő, szállító (fuvarozó) |
100000 | járműszemélyzet, amennyiben az ellenőrzés időpont- jában a jelölés, illetve nagybárca a járművön rendelkezésre állt |
15. | A fuvarokmányban a szállított árura vonatkozó olyan információk (pl. UN-szám, helyes szállítási megnevezés, csomagolási csoport) hiánya, ami miatt nem lehetséges megállapítani, hogy fennáll-e egyéb, I. kockázati kate- góriájú szabálytalanság. | 500 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
16. | A járművezetőnek nincs érvényes oktatási bizonyítvá- nya vagy az oktatási bizonyítvány 30 napnál régebben járt le. | 400 000 | szállító (fuvarozó) |
17. | Tűz vagy nyílt láng használatára vonatkozó tilalom megszegése. | 400 000 | berakó, töltő, kirakó, szállító (fuvarozó) |
100 000 | járműszemélyzet | ||
18. | A dohányzási tilalom be nem tartása. | 200 000 | berakó, töltő, kirakó |
100 000 | járműszemélyzet | ||
19. | Veszélyes áru nem megfelelő UN-szám és helyes szál- lítási megnevezés és csomagolási csoport (ha van) alá sorolása. | 500 000 | feladó |
20. | Az I. kockázati kategóriába tartozó egyéb mulasztások. | 500 000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
II. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás A veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely személyi sérülés vagy környezetkárosodás okozásának kockázatával jár. Az ilyen mulasztásoknál általában a veszély elhárítására megfelelő intézkedések történnek, így többek között a hiba elhárítására való kötelezés - ha lehetséges és célszerű - akkor az ellenőrzés helyén, de legkésőbb a folyamatban lévő szállítási művelet befejezésekor. | |||
21. | A szállítóegységben egynél több pótkocsi, félpótkocsi van. | 300 000 | berakó, töltő, szállító (fuvarozó) |
22. | A jóváhagyásban foglaltaknak nem megfelelő járművel történő szállítás, ami azonban közvetlen veszélyt nem jelent. | 150 000 | szállító (fuvarozó), jármű üzembentartója |
23. | A járművön nincsenek meg az előírt, üzemképes tűzol- tó készülékek. A tűzoltó készülék üzemképesnek tekint- hető akkor is, ha az előírt plomba vagy a lejárat ideje, vagy mindkettő hiányzik. Nem tekinthető üzemképes- nek, ha felülvizsgálati ideje lejárt, valamint ha szemmel láthatóan nem üzemképes, például a nyomásmérő 0-t mutat. | 250 000 | szállító (fuvarozó) |
24. | A járművön nincs meg az ADR-ben, illetve az írásbeli utasításban előírt működőképes, funkcióját betöltő fel- szerelés. | felszerelés-faj- tánként 100 000 | szállító (fuvarozó) |
25. | Csomagolóeszközök, IBC-k, illetve nagycsomagolások ellenőrzésének, időszakos vizsgálatának időpontját vagy a használati időtartamot nem tartották be. | 300 000 | feladó, csomagoló |
26. | Sérült csomagolású küldeménydarabokat, IBC-ket, nagycsomagolásokat szállítanak. | 300 000 | feladó, csomagoló, berakó, szállító (fuvarozó) |
100 000 | járműszemélyzet, ameny- nyiben nem tette meg a szükséges intézkedé- seket |
27. | Küldeménydarabokat olyan konténerben szállítanak, amely szerkezetileg nem megfelelő állapotú. | 300 000 | konténer üzembentartó- ja, berakó, szállító (fuvarozó) |
28. | A tartányokat, tankkonténereket nem zárták le megfe- lelően (de nem szivárog). | 300 000 | feladó, töltő, szállító (fuvarozó) |
29. | Kombinált csomagolás szállítása olyan külső csomago- lással, amely nincs megfelelően lezárva. | 150 000 | feladó, berakó, csomago- ló, szállító (fuvarozó) |
30. | Helytelen bárcázás, jelölés vagy nagybárcázás, vagy a szükséges bárca, jelölés vagy nagybárca hiánya, illetve a jelölések, bárcák, nagybárcák olyan mértékben sérül- tek, ami a felismerhetőségüket befolyásolja. | 300 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, szállító (fuvarozó) |
31. | Írásbeli utasítás hiánya. | 300 000 | szállító (fuvarozó) |
32. | Az okmányokban valamely, az I. kockázati kategória 15. pontja alá tartozó információ hiányzik, de ezzel össze- függésben nem áll fenn egyéb I. kockázati kategóriájú szabálytalanság. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
33. | A II. kockázati kategóriába tartozó egyéb mulasztás. | 250 000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
III. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás A veszélyes áruk szállításáról szóló előírások (ADR) betartásának olyan elmulasztása, amely személyi sérülés vagy környezetkárosodás okozásának kis mértékű kockázatával jár, de nem szükséges a hiányosságokat a közúton kijavítani, elegendő azokat később, a vállalkozásnál megszüntetni. | |||
34. | A narancssárga táblák, nagybárcák, a bárcák mérete, alakja, színe, vagy a betűk, számok, jelképek mérete, formája nem felel meg az előírásoknak. | 100 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, szállító (fuvarozó) |
35. | Az írásbeli utasítás tartalmában nem felel meg az ADR előírásainak. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
36. | Az okmányokban a szállított árura vonatkozóan olyan információ hiánya, amely nem eredményez I. vagy II. kockázati kategóriájú szabálytalanságot. | 100 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
37. | A járművezető az oktatási bizonyítványát nem tudja be- mutatni, de bizonyíték van rá, hogy létezik. | 30 000 | járművezető |
A járművezető oktatási bizonyítványa 30 napnál nem régebben járt le. | 100 000 | szállító (fuvarozó) | |
38. | A jármű jóváhagyási igazolása nincs a járművön, de bizonyíték van rá, hogy létezik vagy 30 napnál nem ré- gebben járt le. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
39. | A járművön a tűzoltó készülékek esetében az előírt plomba vagy a lejárat ideje, vagy mindkettő hiányzik, de a tűzoltó készülék üzemképesnek tekinthető. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
40. | A járművek felügyeletére vonatkozó szabályok megsér- tése. | 50 000 | járműszemélyzet |
41. | A III. kockázati kategóriába tartozó egyéb mulasztás. | 100 000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
Az I., II. vagy III. kockázati kategóriába nem tartozó további szabálytalanság
2. táblázat
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
1. | Veszélyes áru (hulladék) szállításhoz szükséges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
2. | Veszélyes áru (polgári felhasználású robbanóanyag) szál- lításához szükséges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
3. | Veszélyes áru (radioaktív anyag) szállításához szükséges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
4. | A vállalkozásnak nincs biztonsági tanácsadója. | 300 000 | vállalkozás vezetője |
5. | A vállalkozás nem értesítette a közlekedési hatóságot a biztonsági tanácsadó megbízásáról, illetve annak válto- zásáról. | 100 000 | vállalkozás vezetője |
6. | A vállalkozás biztonsági tanácsadójának az adott alága- zatra vagy veszélyességi osztályra nem terjed ki a bizo- nyítvány érvényessége, vagy a tanácsadó bizonyítványá- nak érvényessége 30 napnál régebben járt le. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biz- tonsági tanácsadó |
7. | Nem készült baleseti jelentés vagy a hatóság részére nem küldték meg. | 50 000 | vállalkozás vezetője, biz- tonsági tanácsadó |
8. | Az éves jelentés hiánya. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biz- tonsági tanácsadó |
9. | Közbiztonsági terv hiánya. | 200 000 | vállalkozás vezetője. biz- tonsági tanácsadó |
10. | A munkavállaló az ADR 1.3. fejezete szerinti oktatásban nem, vagy csak részben részesült. | 150 000 | munkáltató |
11. | A munkavállaló ADR 1.3. fejezet szerinti oktatásáról a képzést igazoló dokumentum nem áll rendelkezésre vagy a munkavállaló oktatása nem követi az ADR előírá- sainak változásait. | 100 000 | munkáltató, biztonsági tanácsadó |
12. | Az ADR 1.3 fejezete szerinti oktatásról szóló igazolás nincs a járművön, de bizonyíték van rá, hogy a járműsze- mélyzet részesült a képzésben (beleértve azon járműve- zetőket is, akik nem rendelkeznek az ADR 8.2.1. szakasz szerinti oktatási bizonyítvánnyal), és erről a munkáltató igazolást állított ki a részére. | 30 000 | járműszemélyzet |
13. | A járművön nem áll rendelkezésre a járműszemélyzetre vonatkozó fényképes személyazonosító okmány. | 30 000 | járműszemélyzet |
14. | A járműszemélyzeten kívüli személy szállítása. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
50 000 | járműszemélyzet | ||
15. | A biztonsági tanácsadóval kapcsolatos egyéb, az ADR 1.8.3.3. bekezdésében, vagy más jogszabályban előírt kötelezettség megszegése. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biz- tonsági tanácsadó |
A mezőgazdasági vegyszerek és üzemanyagok mezőgazdasági vontatóval vagy lassú járművel vontatott pótkocsival történő közúti szállítása szabályainak megszegése
3. táblázat
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
1. | Növényvédő szer szállítása ömlesztve vagy tartányban. | 50 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
2. | Nem folyékony műtrágya szállítása tartányban. | 30 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
3. | Üzemanyag és folyékony műtrágya 6500 liternél nagyobb befogadóképességű tartányban való szállítása. | 50 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
4. | Nem megfelelő vontató használata. | 40 000 | szállító (fuvarozó) |
5. | Nem megfelelő tartányos pótkocsi használata. | 50 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
6. | a) A tartánynak nincs érvényes hatósági vizsgája, kivéve a b) pontba sorolt esetet | 50 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
b) a tartány hatósági vizsgájának érvényessége 30 nap- nál nem régebben járt le. | 10 000 | feladó, szállító (fuvarozó) | |
7. | Az ömlesztett árut szállító jármű vagy konténer kialakí- tása szabálytalan. | 40 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
8. | A szállító egység jelölése szabálytalan. | 30 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
9. | A tartány jelölése szabálytalan. | 50 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
10. | A közúton való szállítás távolsága 50 km-nél hosszabb. | 30 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
11. | a) A fuvarokmány adatai a szállított anyagra vonatkozó- an hiányosak. | 40 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
b) A fuvarokmány egyéb adatai hiányosak. | 10 000 | feladó, szállító (fuvarozó) | |
12. | Előírt felszerelés hiánya a szállítóegységen. | 30 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
13. | Élelmiszerrel és takarmánnyal történő együtt szállítás tilalmának megszegése. | 40 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
14. | Rakodási előírások megszegése. | 40 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
15. | A dohányzási tilalom be nem tartása. | 50 000 | berakó, töltő, szállító (fuvarozó), járművezető |
16. | A járművezetőnek nincs érvényes vizsga igazolása. | 40 000 | szállító (fuvarozó), jármű- vezető |
"
2. melléklet a 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelethez
"1. melléklet a 312/2011. (XII. 23.) Korm. rendelethez
Veszélyes áru szállítás bejelentésének tartalmi követelményei
A. Veszélyes áru vasúti továbbítása esetén
1. A veszélyes áru szállítását végző neve, azonosító kódja, címe.
2. A kapcsolattartó neve, elérhetősége (telefon, e-mail).
3. A bejelentő személy neve.
4. A bejelentés verziója [első: E-1, módosító: M-(2-...)].
5. Menetvonal száma és tulajdonosa.
6. Vonatazonosító-szám a szállítás során.
7. Veszélyes árut szállító jármű pályaszáma és vonatban elfoglalt helye (vonatterhelési kimutatás szerinti sorszám).
8. A szállítandó veszélyes áru UN-száma, RID szerinti helyes szállítási megnevezése, bárcaszáma, csomagolási csoportja, mennyisége, szállítási módja (ömlesztett, küldeménydarabos, tartányos, tartálykocsi, ömlesztett konténer, küldeménydarabos konténer, Huckepack, küldeménydarabos Huckepack, Ro-La, küldeménydarabos Ro-La).
9. A veszélyes áru feladójának neve, küldeményazonosítója (a feladási ország és állomás azonosító kódszáma, a feladáskor közreműködő fuvarozó, illetve fuvarozásteljesítési segéd kódszáma, amennyiben rendelkezik vele /SzMGSz szerint: Fuvarozó/, a feladási szám), és a küldemény átvételének dátuma [év, hó, nap] (SzMGSz szerint: a fuvarozási szerződés megkötésének időpontja).
10. Veszélyes árut szállító jármű kisorolási helye és azok azonosító kódszáma, amennyiben a kisorolás Magyarországon történik.
11. A szállítási útvonal részletes leírása (érintett állomások neve és azok azonosító kódszáma vagy a 6. § (1) bekezdés a) pontja szerinti bejelentés esetén az érintett vonalszám).
12. A vonat indulásának helye és annak azonosító kódszáma, valamint tervezett időpontja (év, hó, nap, óra, perc).
13. A vonat tervezett megállási helye és azok azonosító kódja, tervezett érkezési és indulási idővel (év, hó, nap, óra, perc).
14. Nyilatkozat az adatok valódiságáról.
15. A bejelentés dátuma.
16. Bejelentő aláírása és cégbélyegző lenyomata.
B. Veszélyes áru vízi szállítása esetén
1. Bejelentő személy neve, a bejelentés ideje.
2. A szállítandó veszélyes áru UN-száma, ADN szerinti helyes szállítási megnevezése, csomagolási csoportja, bárcaszáma, mennyisége, szállítási módja.
3. A veszélyes áru fuvarozójának neve, címe, elérhetősége, kapcsolattartójának neve, elérhetősége (telefon).
4. A veszélyes áru feladójának neve, címe, elérhetősége, kapcsolattartójának neve, elérhetősége (telefon).
5. A veszélyes áru berakását, töltését végző neve, címe, elérhetősége, kapcsolattartójának neve, elérhetősége (telefon).
6. A veszélyes áru címzettjének neve, elérhetősége, kapcsolattartójának neve, elérhetősége (telefon).
7. A veszélyes áru berakásának helye, tervezett várakozási helyek (kikötési, veszteglési helyek felsorolása), a kirakás helye.
8. Nyilatkozat az adatok valódiságáról.
9. A bejelentés dátuma.
10. Bejelentő aláírása és cégbélyegző-lenyomata."
3. melléklet a 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelethez
1. Az R3. 2. melléklet A. táblázat a következő 20.1. alponttal egészül ki:
(Veszélyes áruk szállításának ellenőrzési területei
A. Veszélyes áruk vasúti szállítása esetén)
"20.1. A bejelentés adattartalmának ellenőrzése"
2. Az R3. 2. melléklet B. táblázat 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Veszélyes áruk szállításának ellenőrzési területei
B. Veszélyes áruk vízi szállítása esetén)
"6. Hajóokmányok:"
3. Az R3. 2. melléklet B. táblázat a következő 20.1. és 20.2. alpontokkal egészül ki:
(Veszélyes áruk szállításának ellenőrzési területei B. Veszélyes áruk vízi szállítása esetén
20. A RIS rendszerbe való bejelentkezési kötelezettség teljesítése.)
"20.1. Bejelentési kötelezettség teljesítése.
20.2. A bejelentés adattartalmának ellenőrzése."
4. Az R3. 2. melléklet B. táblázat 20. pontjában a "bejelentkezési" szövegrész helyébe az "adatrögzítési" szöveg lép.
4. melléklet a 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelethez
"3. melléklet a 312/2011. (XII. 23.) Korm. rendelethez
Bírságolással érintett cselekmények
A. Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások a veszélyes áruk vasúti fuvarozásában (szállításában)
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírság megfizetésére kötelezhető |
I. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás | |||
1. | A RID szerint a fuvarozásból kizárt veszélyes áru továbbítása. | 500 000 | feladó, berakó, fuvarozó (szállító) |
2. | Veszélyes áru szivárgása, szóródása. | 500 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, fuvarozó (szállító), üzembentartó |
3. | Veszélyes áru szállítása anélkül, hogy erre bármi- lyen jelzés vagy információ utalna. | 500 000 | feladó, berakó, csomago- ló, töltő, fuvarozó (szállító) |
4. | A rakomány elhelyezésére és rögzítésére vonat- kozó szabályok be nem tartása. | ||
a) egyesítő csomagoláson belül | 300 000 | feladó, csomagoló | |
b) konténerben | 400 000 | berakó, töltő | |
c) vasúti kocsiban. | 500 000 | berakó, töltő | |
5. | Veszélyes áru nem megfelelő besorolása. | 500 000 | feladó |
6. | A tartányokat, tankkonténereket, mobil tartányo- kat, tartálykocsikat, battériás kocsikat, MEG-kon- ténereket nem zárták le megfelelően vagy a köz- ponti/lefejtő szelep nincs elzárt állapotban. | 500 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, fuvarozó (szállító) |
7. | A küldeménydarabok együvé rakására vonatkozó szabályok be nem tartása a) egyesítő csomagoláson belül | 300 000 | feladó, csomagoló |
b) konténerben | 400 000 | berakó | |
c) vasúti kocsiban. | 500 000 | berakó | |
8. | A tartányok, csomagolóeszközök, illetve tartá- lyok megengedett töltési fokának be nem tartása a) tartányoknál | 500 000 | töltő |
b) tartályoknál, egyéb csomagolóeszköznél. | 300 000 | csomagoló | |
9. | A fuvarokmányban a szállított árura vonatkozóan olyan információ hiánya (például UN-szám, he- lyes szállítási megnevezés, csomagolási csoport), ami miatt nem lehetséges megállapítani, hogy fennáll-e egyéb I. kockázati kategóriájú szabály- talanság. | 500 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
10. | Fuvarokmány hiánya. | 500 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
11. | A tartálykocsiban fuvarozott 2-es osztályba tarto- zó gázoknál az áru helyes szállítási megnevezé- se és a vasúti kocsi vagy a tankkonténer oldalán elhelyezett jelöléseken található adatok nem egyeznek meg. | 500 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
12. | A veszélyes árura vonatkozó csomagolási utasí- tásnak nem megfelelő csomagolóeszköz haszná- lata. | 500 000 | feladó, csomagoló |
13. | Jóváhagyás nélküli csomagolóeszközök haszná- lata. | 500 000 | feladó, csomagoló |
14. | A RID előírásoknak nem megfelelő, vagy a RID előírásainak nem megfelelő műszaki állapotú jár- művel történő fuvarozás. | 500 000 | feladó, töltő, fuvarozó (szállító), üzem- bentartó |
15. | Egyéb, az 1-14. sorokban nem szereplő, az I. koc- kázati kategóriába tartozó mulasztás. (például tartálykocsi időszakos/közbenső vizsgálatának elmulasztása, a veszélyes árura vonatkozó kü- lönleges csomagolási előírás be nem tartása, tűz vagy nyílt láng használatára vonatkozó tilalom megszegése). | 500 000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
II. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás | |||
16. | Felismerhető hiányosság az áru szabadba jutása nélkül (például repedés, horpadás, erőszakos cse- lekmények miatt keletkezett károk, látható bizto- sítás nem hatékony). | 300 000 | feladó, berakó, csomago- ló, töltő, fuvarozó (szállí- tó), üzembentartó |
17. | Csomagolóeszközök, IBC-k, illetve nagycsoma- golások ellenőrzésének, időszakos vizsgálatának időpontját vagy a használati időtartamot nem tartották be. | 300 000 | feladó, csomagoló |
18. | a) Sérült csomagolású küldeménydarabokat, IBC- ket, nagycsomagolásokat szállítanak. | 300 000 | feladó, csomagoló, bera- kó, fuvarozó (szállító) |
b) Sérült, tisztítatlan, üres csomagolóeszközök szabálytalan szállítása. | 150 000 | feladó, berakó, fuvarozó (szállító) | |
19. | Küldeménydarabokat olyan konténerben szállí- tanak, amely nem felel meg a RID 7.1 fejezetben foglalt előírásoknak. | 300 000 | berakó, fuvarozó (szállító) |
20. | Veszélyt jelölő narancssárga tábla hiányzik vagy helytelen, vagy nem az előírásnak megfelelően van elhelyezve. | 300 000 | feladó, töltő, berakó, fuvarozó (szállító) |
21. | A cseppfolyósított, a mélyhűtött- cseppfolyósított vagy oldott gázt szállító tartálykocsin hiányzik a narancssárga csík. | 300 000 | feladó, töltő, berakó, fuvarozó (szállító), üzem- bentartó |
22. | Írásbeli utasítás (RID) hiánya. | 300 000 | fuvarozó (szállító) |
23. | Védőkupakok, vakkarimák/rögzítő csavarok hiá- nyoznak. | 300 000 | feladó, töltő, kirakó, fuva- rozó (szállító) |
24. | Helytelen bárcázás, jelölés vagy nagybárcázás, vagy a szükséges bárca, jelölés vagy nagybárca hi- ánya, illetve a jelölések, bárcák, nagybárcák olyan mértékben sérültek, ami a felismerhetőségüket befolyásolja. | 300 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, fuvarozó (szállító) |
25. | A RID 6.8.2.5 bekezdés szerinti jelölés hiánya. | 300 000 | tartálykonténer, MEG-konténer, tartálykocsi üzembentartója |
26. | Az okmányokban valamely, az I. kockázati kate- gória 9. pontja alá tartozó információ hiányzik, de ezzel összefüggésben nem áll fenn egyéb I. kocká- zati kategóriájú szabálytalanság. | 250 000 | feladó |
27. | Egyéb, a 16-26. sorokban nem szereplő, a II. koc- kázati kategóriába tartozó mulasztás (például zár- sapka/vakkarima tömítetlensége). | 300 000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
III. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás | |||
28. | A RID 5.3.3. szakasza szerinti jelölés (magas hő- mérsékletű anyagok) hiánya, illetve sérülése. | 100 000 | feladó, töltő, fuvarozó (szállító) |
29. | A RID 5.3.6. szakasza szerinti jelölés (környezetre veszélyes anyagok) hiányzik vagy sérült. | 100 000 | feladó, töltő, fuvarozó (szállító) |
30. | A RID 5.4.1. szakasza szerinti nyilatkozatok, be- jegyzések hiánya. | 100 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
31. | Forgatható tábla nincs rögzítve, illetve helytele- nül van felhajtva. | 100 000 | feladó, berakó, töltő, fuvarozó (szállító) |
32. | Az írásbeli utasítás tartalma nem felel meg a RID előírásainak. | 100 000 | fuvarozó (szállító) |
33. | Nincs meg a RID szerinti írásbeli utasításban elő- írt működőképes, funkcióját betöltő felszerelés. | felszerelésfajtán- ként 100 000 | fuvarozó (szállító) |
34. | A narancssárga táblák, a nagybárcák, a bárcák mérete vagy a betűk, számok, jelképek mérete nem felel meg az előírásoknak, vagy olyan mér- tékben sérültek, ami azok felismerhetőségét vagy jelentését nem befolyásolja. | 100 000 | feladó, csomagoló, berakó, töltő, fuvarozó (szállító) |
35. | Az okmányokban a szállított árura vonatkozóan olyan információ hiánya, ami nem eredményez I. vagy II. kockázati kategóriájú szabálytalanságot. | 100 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
36. | Egyéb, a 28-35. sorokban nem szereplő, a III. koc- kázati kategóriába tartozó mulasztás (például a szakosító oktatás tartalma nem megfelelő az adott munkakörhöz; a fuvarokmány nyelvezete nem megfelelő; a RID mező nincs jelölve a fuva- rokmányon). | 100 000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
B. Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások a veszélyes áruk belvízi szállításában
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírság megfizetésére kötelezhető |
I. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás | |||
1. | Megfelelő jóváhagyási bizonyítvánnyal nem rendelkező úszólétesítménnyel történő szállítás. | 500 000 | üzembentartó, szállító (fuvarozó), feladó, töltő |
2. | A jóváhagyási bizonyítvány érvényessége 30 napnál régebben lejárt. | 500 000 | üzembentartó, töltő |
3. | A fuvarokmányban a szállított árura vonatkozó információ (UN-szám, helyes szállítási megneve- zés) az ADN-nek nem felel meg. | 500 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
4. | A fuvarokmányban a szállított árura vonatkozó- an olyan információ hiánya (például UN-szám, helyes szállítási megnevezés, csomagolási cso- port), ami miatt nem lehetséges megállapítani, hogy fennáll-e egyéb I. kockázati kategóriájú szabálytalanság. | 500 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
5. | A dohányzási tilalom be nem tartása. | 200 000 | berakó, töltő, csomagoló, kirakó |
100 000 | hajószemélyzet | ||
6. | Nincs fuvarokmány. | 500 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
7. | A cseppfolyósított gázok tartályhajós szállítá- sára való alkalmasságot tanúsító bizonyítvány nem áll rendelkezésre. | 500 000 | üzembentartó, szállító (fuvarozó) |
8. | Érvényes veszélyes áru szállítási szakértői bizo- nyítvánnyal rendelkező személy nincs a hajón. | 500 000 | üzembentartó, szállító (fuvarozó) |
9. | Veszélyes áru szállítása anélkül, hogy erre bármi- lyen jelölés utalna (küldeménydarabokon, cso- magolóeszközökön UN-szám, bárca stb.). | 500 000 | feladó, csomagoló, bera- kó, töltő, szállító (fuvarozó) |
10. | Konténerek, MEG-konténerek, tankkonténerek, mobil tartányokban történő veszélyes áru szál- lítás anélkül, hogy erre bármilyen jelölés utalna (nagybárca, narancssárga tábla). | 500 000 | feladó, csomagoló, bera- kó, töltő, szállító (fuvarozó) |
11. | A küldeménydarabban lévő anyag szivárog, melynek során fennáll az élővíz azonnali szeny- nyezésének veszélye. | 500 000 | feladó, csomagoló, bera- kó, töltő, szállító (fuvarozó) |
12. | Az 5.1. osztály anyagainak ömlesztett szállítása más áruval a hajón. | 500 000 | berakó, szállító (fuvarozó) |
13. | Az ADN-ben előírt, a küldeménydarabok együvé rakására vonatkozó szabályok be nem tartása | feladó, csomagoló, szállító | |
a) egyesítő csomagoláson belül | 300 000 | (fuvarozó) | |
b) konténerben | 400 000 | berakó | |
c) hajó rakományterében. | 500 000 | berakó, szállító (fuvarozó) | |
14. | Vegyi anyagot, gázt szállító tartályhajón nincs érvényesített veszélyes áru szállítási szakértői bizonyítvánnyal rendelkező személy. | 500 000 | hajó vezetője |
15. | Az ADN szerint a belvízi szállításból kizárt veszé- lyes áru szállítása. | 500 000 | feladó, berakó, szállító (fuvarozó) |
16. | Veszélyes áru szivárgása vagy szóródása, mely nem tartozik a 11. pont alá, de melynek során fennáll az élővíz azonnali szennyezésének ve- szélye. | 500 000 | feladó, csomagoló, bera- kó, töltő, szállító (fuvarozó) |
17. | Megengedett töltési fok be nem tartása a) tartányoknál | 500 000 | töltő |
b) tartályoknál, egyéb csomagolóeszköznél. | 300 000 | csomagoló | |
18. | Vonatkozó csomagolási utasításnak nem megfe- lelő csomagolóeszköz használata. | 500 000 | feladó, csomagoló |
19. | Jóváhagyás nélküli csomagolóeszközök haszná- lata. | 500 000 | feladó, csomagoló |
20. | Tűz vagy nyílt láng használatára vonatkozó tila- | 500 000 | berakó, töltő, szállító |
lom megszegése. | |||
100 000 | hajó személyzete | ||
21. | Az ADN előírásainak nem megfelelő vagy az ADN előírásainak nem megfelelő műszaki álla- potú hajóval történő szállítás. | 500 000 | üzembentartó, szállító (fuvarozó) |
22. | Egyéb, az 1-21. sorokban nem szereplő, az I. koc- kázati kategóriába tartozó mulasztás (például veszélyes árut szállító tolt bárka nem megfelelő orrkialakítása; a 7-es osztályba tartozó veszélyes árura vonatkozó különleges csomagolási előírás be nem tartása). | 500 000 | bármely, a szabálytalanságért felelőssé tehető résztvevő |
II. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás | |||
23. | Az írásbeli utasítás hiánya. | 300 000 | szállító (fuvarozó), hajó vezetője |
24. | Az írásbeli utasítás elhelyezése nem felel meg az ADN 8.1.2.4 pontban foglaltaknak. | 250 000 | szállító (fuvarozó), hajó vezetője |
25. | A rakodási terv nem áll rendelkezésre. | 300 000 | hajó vezetője |
26. | A rakodási tervbe az adott rakodás nincs beve- zetve. | 250 000 | hajó vezetője |
27. | A rakodási tervben a szállított árura a bejegyzés hibás. | 250 000 | hajó vezetője |
28. | Az áru kezeléséhez és tárolásához a kiegészítő követelmények nem teljesültek. | 250 000 | feladó, szállító (fuvarozó), csoma- goló, töltő |
29. | Az áru kezeléséhez és tárolásához a kiegészítő követelmények dokumentálása nem megfelelő, hiányos. | 250 000 | feladó, szállító (fuvarozó), csoma- goló, töltő |
30. | Az áru kezeléséhez és tárolásához a kiegészítő követelmények teljesüléséről az irat nem áll ren- delkezésre. | 250 000 | feladó, szállító (fuvarozó), csoma- goló, töltő |
31. | Küldeménydarabok, csomagolóeszközök hely- telen bárcázása, jelölése. | 300 000 | feladó, csomagoló, berakó, szállító (fuvarozó) |
32. | Konténerek, MEG-konténerek, tankkonténerek, mobil tartányokban történő veszélyes áru szállí- tása során helytelen bárcázás, jelölés vagy nagy- bárcázás. | 300 000 | feladó, csomagoló, töltő, berakó, szállító (fuvarozó) |
33. | Együvé rakás esetében az előírt távolságok be nem tartása. | 250 000 | berakó, szállító (fuvarozó) |
34. | A veszélyes hulladék gyűjtésére alkalmas edé- nyek nem állnak rendelkezésre. | 250 000 | szállító (fuvarozó) |
35. | A hajón nem tartanak készenlétben érvényes felülvizsgálattal rendelkező tűzoltó készüléket vagy a hajón nem áll rendelkezésre megfelelő számú és teljesítményű üzemképes tűzoltó ké- szülék. | 300 000 | szállító (fuvarozó), üzem- bentartó |
36. | A hajón készenlétben tartott tűzoltó készülé- kekben lévő oltóanyag nem megfelelő az adott szállított áruhoz. | 300 000 | szállító (fuvarozó), üzem- bentartó |
37. | A hajón nem került kiépítésre tűzoltó berende- zés. | 300000 | üzembentartó |
38. | A hajón lévő kiépített tűzoltó berendezés nem elégíti ki az ADN előírásaiban foglalt követelmé- nyeket. | 300000 | üzembentartó |
39. | A hajón nem került kiépítésre vízpermetrend- szer vagy a kiépített vízpermetrendszer nem működőképes. | 300000 | üzembentartó |
40. | A hajón nincs meg az ADN-ben, illetve az írásbeli utasításban előírt működőképes, funkcióját be- töltő felszerelés. | felszerelés-fajtán- ként 100 000 | szállító (fuvarozó), üzem- bentartó |
41. | Nem áll rendelkezésre az ADN 3.2 fejezet "A" vagy "C" táblázatban előírt valamelyik különle- ges felszerelés. | felszerelésenként 100 000 | szállító (fuvarozó), üzem- bentartó |
42. | A hajó nincs megjelölve kék kúppal vagy kék lámpával. | 300 000 | szállító (fuvarozó) |
43. | A hajón nem megfelelő számú kék kúp vagy kék lámpa került elhelyezésre. | 300 000 | szállító (fuvarozó) |
44. | Csomagolóeszközök, IBC-k, illetve nagycsoma- golások ellenőrzésének, időszakos vizsgálatá- nak időpontját vagy a használati időtartamot nem tartották be. | 300 000 | feladó, csomagoló |
45. | a) Sérült csomagolású küldeménydarabokat, IBC-ket, nagycsomagolásokat szállítanak. | 300 000 | feladó, berakó, csoma- goló, szállító (fuvarozó) |
b) Sérült, üres, tisztítatlan csomagolóeszközök | 150 000 | feladó, berakó, csomagoló, | |
szabálytalan szállítása. | szállító (fuvarozó) | ||
46. | Küldeménydarabokat vagy ömlesztett árut olyan konténerben szállítanak, amely szerkeze- tileg nem megfelelő állapotú. | 300000 | konténer üzembentartó- ja, berakó, szállító (fuvarozó) |
47. | A hajón a mérési eredményeket rögzítő napló nem áll rendelkezésre. | 300 000 | szállító (fuvarozó), hajó vezetője |
48. | A hajón rendelkezésre álló mérési napló vezeté- sének elmulasztása. | 200 000 | hajó vezetője |
49. | A hajón az ADN 3.2. fejezet "A" vagy "C" táblázat- ban előírt valamely különleges felszerelés felül- vizsgálata vagy élettartama lejárt. | felszerelésfajtán- ként 100 000 | szállító (fuvarozó), üzem- bentartó |
50. | Az okmányokban valamely, az I. kockázati kate- gória 4. pontja alá tartozó információ hiányzik, de ezzel összefüggésben nem áll fenn egyéb I. kockázati kategóriájú szabálytalanság. | 250 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
51. | Egyéb, a 23-50. sorokban nem szereplő, a II. koc- kázati kategóriába tartozó mulasztás (például készülék, berendezés használati utasításában foglaltak be nem tartása; ömlesztett szállításnál a rakodónyílás lefedésének elmulasztása). | 300 000 | bármely, a szabálytalanságért felelőssé tehető résztvevő |
III. kockázati kategóriába tartozó cselekmény vagy mulasztás | |||
52. | A hajózási hatóság által hitelesített hajónapló nem áll rendelkezésre. | 100 000 | szállító (fuvarozó), hajó vezetője |
53. | A hajónapló vezetése nem naprakész. | 100 000 | hajó vezetője |
54. | Az ADN hatályos kiadása nem áll rendelkezésre. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
55. | A villamos berendezések ellenőrzésről szóló bi- zonyítvány a hajón nem áll rendelkezésre. | 100 000 | üzembentartó |
56. | A villamos berendezések ellenőrzésről szóló bi- zonyítvány nem bemutatható. | 100 000 | hajó vezetője |
57. | Az okmányokban a szállított árura vonatkozóan olyan információ hiánya, ami nem eredményez I. vagy II. kockázati kategóriájú szabálytalanságot. | 100 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
58. | A fuvarokmányban hiányzik a szállítási láncra vonatkozó különleges vagy kiegészítő előírás, vagy helytelen valamely olyan bejegyzés, mely nem tartozik más, bejegyzéssel kapcsolatos sza- bálytalanság alá. | 100 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
59. | Az okmányok nyelvezete nem megfelelő. | 100 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
60. | A cseppfolyósított gázok tartályhajós szállításá- ra való alkalmasságot tanúsító bizonyítványban az információk hiányosak, nem megfelelőek. | 100 000 | szállító (fuvarozó), hajó vezetője, üzemben- tartó |
61. | A küldeménydarabokon, csomagolóeszközö- kön, konténeren, MEG-konténeren, tankkonté- neren, mobil tartányon a rajtuk lévő nagybárcák, bárcák vagy a betűk, számok, jelképek mérete, színe, formája nem felel meg az előírásoknak vagy sérült, amely azok felismerhetőségét vagy jelentését befolyásolja. | 100 000 | feladó, csomagoló, bera- kó, töltő, szállító (fuvarozó) |
62. | Az anyagspecifikus felitató-, mentesítő anyag nem áll rendelkezésre. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
63. | A be- vagy kirakodási művelethez nem áll ren- delkezésre acélsodrony-kötél vagy a be- vagy ki- rakodási művelet során a hajót elsodródás ellen acélsodrony-kötél nem védi. | 100 000 | berakó, töltő, szállító (fuvarozó) |
64. | A fuvarokmányban a mentességre vonatkozó utalás helytelen. | 100 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
65. | Az írásbeli utasítás tartalmában nem felel meg az ADN előírásainak. | 100 000 | szállító (fuvarozó), hajó vezetője |
66. | Veszélyes áru szivárgása vagy szóródása a hajó rakterében, melynek során nem áll fenn az élővíz azonnali szennyezésének veszélye. | 100000 | bármely, a szabálytalan- ságért felelőssé tehető résztvevő |
67. | Egyéb, az 52-66. sorokban nem szereplő, a III. kockázati kategóriába tartozó mulasztás (például kábelek/villamos vezetékek raktér feletti átvezetése; nem jóváhagyott helyen történő, hatósági engedély nélküli átrakodás, rakományterek tisztításának elmulasztása). | 100 000 | bármely, a szabálytalanságért felelőssé tehető résztvevő |
C. Az I. II. vagy III. kockázati kategóriájába nem tartozó egyéb szabálytalanságok a veszélyes áru vasúti fuvarozásában (szállításában)
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírság megfizetésére kötelezhető |
1. | Veszélyes áru (radioaktív anyag) szállításához szüksé- ges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
2. | Veszélyes áru (polgári felhasználású robbanóanyag) szállításához szükséges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
3. | Veszélyes áru (hulladék) szállításhoz szükséges enge- dély hiánya. | 200 000 | feladó, fuvarozó (szállító) |
4. | Közbiztonsági terv hiánya. | 200 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanácsadó |
5. | Belső veszélyelhárítási terv hiánya. | 300 000 | vasúti pályahálózat működtetését végző vasúti társaság |
6. | A hatósági kötelezés szerinti biztonságosabb útvonal választásának be nem tartása. | 300 000 | fuvarozó (szállító) |
7. | A vállalkozásnak nincs tanácsadója vagy a tanácsadó bizonyítványának érvényessége 30 napnál régebben járt le. | 300 000 | vállalkozás vezetője |
8. | A veszélyes áru szállítás bejelentésének elmulasztása vagy tartalmi követelményeinek, időkorlátjának, a beje- lentés módosításának, a meghiúsult szállítás bejelenté- sének be nem tartása. | 100 000 | fuvarozó (szállító) |
9. | A vállalkozás nem értesítette a közlekedési hatóságot a tanácsadó megbízásáról, illetve annak változásáról. | 100 000 | vállalkozás vezetője |
10. | A vállalkozás tanácsadójának az adott alágazatra vagy veszélyességi osztályra nem terjed ki a bizonyítvány ér- vényessége. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanácsadó |
11. | Nem készült baleseti jelentés vagy a hatóság részére nem küldték meg. | 50 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanácsadó |
12. | Az éves jelentés hiánya. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanácsadó |
13. | A munkavállaló a RID 1.3. fejezete szerinti oktatásban nem, vagy csak részben részesült. | 150 000 | munkáltató |
14. | A munkavállaló RID 1.3 fejezet szerinti oktatásáról a képzést igazoló dokumentum nem áll rendelkezésre, vagy a munkavállaló oktatása nem követi a RID előírá- sainak változásait. | 100 000 | munkáltató, bizton- sági tanácsadó |
15. | Rendkívüli eseményről történő értesítés elmulasztása [a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 81/C. § (1) bekezdése]. | 400 000 | fuvarozó (szállító), vasúti pályahálózat működtetését végző vasúti társaság, be-/ki-/átrakó, tároló, töltő |
16. | Nem áll rendelkezésre a vonatszemélyzet fényképes személyazonosító okmánya. | 30 000 | vonatszemélyzet |
17. | A biztonsági tanácsadóval kapcsolatos egyéb, a RID 1.8.3.3. bekezdésében, vagy más jogszabályban előírt kötelezettség megszegése. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanácsadó |
D. Az I. II. és III. kockázati kategóriájába nem tartozó egyéb szabálytalanságok a veszélyes áruk belvízi szállításában
Sorszám | Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | A bírság összege forintban | A bírság megfizetésére kötelezhető |
1. | Veszélyes áru (radioaktív anyag) szállításához szükséges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
2. | Veszélyes áru (polgári felhasználású robbanóanyag) szállításához szükséges engedély hiánya. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
3. | Veszélyes áru (hulladék) szállításához szükséges enge- dély hiánya. | 200 000 | feladó, szállító (fuvarozó) |
4. | A vállalkozásnak nincs tanácsadója, vagy a tanácsadó bizonyítványának érvényessége 30 napnál régebben járt le. | 400 000 | vállalkozás vezetője |
5. | A vállalkozás nem értesítette a közlekedési hatóságot a tanácsadó megbízásáról, illetve annak változásáról. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanács- adó |
6. | A vállalkozás tanácsadójának az adott alágazatra vagy veszélyességi osztályra nem érvényes a bizonyítványa. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanács- adó |
7. | A szakértői képzésre vonatkozó bizonyítvány, vagy a ve- gyi anyag-, gázszállítási szakértői bizonyítvány nem áll rendelkezésre a hajón. | 100 000 | hajó felelős vezetője |
8. | A munkavállaló az ADN 1.3. fejezete szerinti oktatásban nem, vagy csak részben részesült. | 150 000 | munkáltató |
9. | Nem készült baleseti jelentés, vagy a hatóság részére nem küldték meg. | 50 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanács- adó |
10. | Az éves jelentés hiánya. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanács- adó |
11. | Közbiztonsági terv hiánya. | 200 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanács- adó |
12. | A RIS rendszerbe az előírt adatok rögzítésének elmu- lasztása vagy nem valós adatok rögzítése. | 100 000 | hajó felelős vezetője |
13. | A veszélyes áru szállítás bejelentésének elmulasztása vagy tartalmi követelményeinek, időkorlátjának be nem tartása, a bejelentés módosításának, a meghiúsult szállítás bejelentésének elmulasztása. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
14. | A munkavállaló ADN 1.3. fejezet szerinti oktatásáról a képzést igazoló dokumentum nem áll rendelkezésre, vagy a munkavállaló oktatása nem követi az ADN elő- írásainak változásait. | 100 000 | munkáltató, bizton- sági tanácsadó |
15. | A hajón nem áll rendelkezésre vészhelyzeti riadó terv vagy lékesedési terv. | 100 000 | szállító (fuvarozó) |
16. | Nem áll rendelkezésre a hajószemélyzet fényképes sze- mélyazonosító okmánya. | 30 000 | járműszemélyzet |
17. | A biztonsági tanácsadóval kapcsolatos egyéb, az ADN 1.8.3.3. bekezdésében vagy más jogszabályban előírt kötelezettségek megszegése. | 100 000 | vállalkozás vezetője, biztonsági tanács- adó |
"
5. melléklet a 372/2016. (XI. 29.) Korm. rendelethez
Az R4. 1. melléklet 32. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
32. | A RID vagy az SZMGSZ 2. melléklete előírásainak megszegése: | 2. § (5) bekezdése |
a) a RID szerint a fuvarozásból kizárt veszélyes áru továbbítása (R. 3. melléklet A. táblázat 1. pontja); | szerint | |
b) veszélyes áru szállítása anélkül, hogy erre bármilyen jelzés vagy információ utalna (R. 3. melléklet A. táblázat 3. pontja); | ||
c) a szállított árura vonatkozó információk (pl. UN-szám, helyes szállítási megnevezés, csomagolási csoport) hiánya, ami miatt nem lehetséges megállapítani, hogy fennáll-e más, I. kockázati kategóriájú szabálytalanság (R. 3. melléklet A. táblázat 9. pontja); | ||
d) veszélyes áru szivárgása vagy szóródása (R. 3. melléklet A. táblázat 2. pontja); | ||
e) jóváhagyás nélküli csomagolóeszköz használata (R. 3. melléklet A. táblázat 13. pontja); | ||
f) megengedett töltési fok be nem tartása (R. 3. melléklet A. táblázat 8. pontja); | ||
g) az együvé rakásra vonatkozó szabályok be nem tartása (R. 3. melléklet A. táblázat 7 pontja); | ||
h) szerkezetileg nem megfelelő állapotú konténerben való szállítás (R. 3. melléklet A. táblázat 14. és 19. pontja); | ||
i) konténerek, tartányok, vasúti kocsik hiányos vagy helytelen jelölése (R. 3. melléklet A. táblázat 24. és 25. pontja); | ||
j) a tartány nincs megfelelően lezárva, de nem szivárog (R. 3. melléklet A. táblázat 6. pontja); | ||
k) veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadóval kapcsolatos előírások be nem tartása (R. 3. melléklet C. táblázat 7., 9-12. pontja). |