29/2020. (VII. 17.) ITM rendelet
a közúti járművek műszaki megfelelőségével kapcsolatos egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,
a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 40. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában
meghatározott feladatkörömben eljárva
a következőket rendelem el:
1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
1. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 31. § (1) bekezdés 4. és 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ez a rendelet)
"4. a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról és a 2009/40/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2004. április 3-i 2014/45/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és helyesbítésének,
5. az Unió területén közlekedő haszonjárművek közlekedésre való alkalmasságának közúti műszaki ellenőrzéséről és a 2000/30/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/47/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és helyesbítésének,"
(való megfelelést szolgálja.)
2. § Az ER. 31. § (2) bekezdése a következő 52. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"52. a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
3. § (1) Az ER. 5. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az ER. 10. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az ER. A. Függeléke a 3. melléklet szerint módosul.
4. § Hatályát veszti az ER.
a) 12/A. § (9a)-(9d) bekezdése,
b) 5. számú melléklet 1.7. pontja,
c) 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázathoz tartozó (10) lábjegyzet,
d) 10. számú melléklet III. rész 3.3. pont 1. táblázathoz tartozó (10) és (11) lábjegyzet.
2. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása
5. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 5. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:
"(14) A járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöket a (10)-(13) bekezdésben meghatározottak szerint, a járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöknek a 96/53/EK tanácsi irányelv szerinti használatára vonatkozó részletes rendelkezések megállapításáról szóló, 2019. november 15-i (EU) 2019/1916 bizottsági végrehajtási rendelet 3. cikkében előírt műszaki használati feltételeknek megfelelően kell alkalmazni."
6. § (1) Az MR. 121. §-a a következő 58. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"58. a járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöknek a 96/53/EK tanácsi irányelv szerinti használatára vonatkozó részletes rendelkezések megállapításáról szóló, 2019. november 15-i (EU) 2019/1916 bizottsági végrehajtási rendelet,"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
(2) Az MR. 121. §-a a következő 59. ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"59. a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
7. § Az MR. 1. számú melléklete a 4. melléklet szerint módosul.
3. Az egyes jóváhagyásra kötelezett közúti járművekkel, alkatrészekkel, tartozékokkal kapcsolatos piacfelügyeleti eljárásról szóló 25/2016. (VII. 22.) NFM rendelet módosítása
8. § Az egyes jóváhagyásra kötelezett közúti járművekkel, alkatrészekkel, tartozékokkal kapcsolatos piacfelügyeleti eljárásról szóló 25/2016. (VII. 22.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a a következő c) ponttal egészül ki:
(A rendelet hatálya)
"c) a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2018/858 rendelet) 2. cikk (1) bekezdésében"
(foglaltakra terjed ki.)
9. § Az R. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A gyártónak, a gyártó képviselőjének, az importőrnek és a forgalmazónak a tevékenységét és a közlekedési hatósággal történő kapcsolattartást a rá vonatkozó 167/2013/EU rendeletben, a 168/2013/EU rendeletben vagy a 2018/858 rendeletben meghatározott követelményeknek megfelelően kell végeznie."
10. § Az R. 7. §-a a következő l) ponttal egészül ki:
(Ez a rendelet)
"l) a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet"
(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)
4. Záró rendelkezések
11. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésekben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A 2. §, a 3. § (3) bekezdése, a 6. § (2) bekezdése, a 7-10. §, valamint a 3. és 4. melléklet 2020. szeptember 1-jén lép hatályba.
12. § (1) Ez a rendelet
a) a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról és a 2009/40/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/45/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv helyesbítésének,
b) az Unió területén közlekedő haszonjárművek közlekedésre való alkalmasságának közúti műszaki ellenőrzéséről és a 2000/30/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/47/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv helyesbítésének
való megfelelést szolgálja.
(2) Ez a rendelet
a) a járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöknek a 96/53/EK tanácsi irányelv szerinti használatára vonatkozó részletes rendelkezések megállapításáról szóló, 2019. november 15-i (EU) 2019/1916 bizottsági végrehajtási rendelet, valamint
b) a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Dr. Palkovics László s. k.,
innovációért és technológiáért felelős miniszter
1. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez
1. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 9-27. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A | B | C | D | E | F | |
1. | Sorszám | Módszer/eszköz | Hiba okok | A hiányosságok értékelése | ||
2. | Kisebb | Komoly | Veszélyes) | |||
"9. | 0.2. Alvázszám | Szemrevételezés/Ipari kézitükör, kézilámpa | a) Hiányzik vagy nem található. | X | ||
10. | b) Nem teljes, olvashatatlan, nyilvánvalóan hamisított vagy nem egyezik a jármű okmányaival. | X | ||||
11. | c) A jármű okmányai olvashatatlanok vagy elírásokat tartalmaznak | X | ||||
12. | d) Nem eredeti / hamis. | X | ||||
13. | e) Nem érvényes / olvashatatlan. | X | ||||
14. | f) Nem típusazonos / engedély nélküli alvázcsere. | X | ||||
15. | g) Sérült / deformált. | X | X | |||
16. | h) Típusazonos / engedély nélküli alvázcsere. | X | ||||
17. | 0.3. Okmányok (forgalmi engedély; lassújármű ig. lap engedély, egyéb) | Szemrevételezés/UV lámpa; nagyító; mérőszalag | a) A jármű az okmánnyal nem egyezik. | X | ||
18. | b) A bizonylat / engedély hiányzik. | X | ||||
19. | c) Hiányos / hiányzik. | X | X | |||
20. | d) Nem eredeti / hamis. | X | ||||
21. | e) Nem érvényes. | X | ||||
22. | f) A jármű okmányai olvashatatlanok vagy elírásokat tartalmaznak | X | X | |||
23. | 0.4. Motorszám | Szemrevételezés/ Ipari kézitükör, kézilámpa | a) A jármű az okmánnyal nem egyezik. | X | X | |
24. | b) Hiányos / hiányzik. | X | X | |||
25. | c) Nem eredeti / hamis | X | ||||
26. | d) Nem érvényes / olvashatatlan. | X | X | |||
27. | e) Nem típusazonos. | X" |
2. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 196. és 197. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
(A | B | C | D | E | F | |
1. | Sorszám | Módszer/eszköz | Hiba okok | A hiányosságok értékelése | ||
2. | Kisebb | Komoly | Veszélyes) | |||
"196. | 1.2.2. Hatásosság | Fékpadon végzett vizsgálat a megengedett maximális tömegre vonatkoztatott vagy nyerges pótkocsi esetében a megengedett tengelyterhelések összegére vonatkoztatott lefékezési arány megállapítására. | Nem éri el az alábbi minimális értékeket 1. Ha a jármű nyilvántartásba vétele első alkalommal 2012. január 1-je után történt: - M1 kategória: 58% - M2 és M3 kategória: 50% - N1 kategória: 50% - N2 és N3 kategória: 50% - O2, O3 és O4 kategória - a ráfutófékes pótkocsi kivételével: - nyerges pótkocsi esetében: 45% (2) - vonórudas pótkocsi esetében: 50% | X |
197. | 2. Ha a jármű nyilvántartásba vétele első alkalommal 2012. január 1-je előtt történt: - M1, M2 és M3 kategória: 50% (3) - N1 kategória: 45% - N2 és N3 kategória: 43% (4) - O2, O3 és O4 kategória - a ráfutófékes pótkocsik kivételével: 40% (5) | X" |
3. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 634-640. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A | B | C | D | E | F | |
1. | Sorszám | Módszer/eszköz | Hiba okok | A hiányosságok értékelése | ||
2. | Kisebb | Komoly | Veszélyes) | |||
"634. | 6.2. Vezetőfülke és karosszéria | |||||
635. | 6.2.1. Állapot | Szemrevételezés | Kilazult vagy sérült szerelvényfal vagy alkatrész, amely sérülést okozhat. | X | ||
636. | Kieshet/leeshet. | X | ||||
637. | Bizonytalan rögzítésű kocsitest tartóoszlop. / Engedély nélküli átalakítás3 | X | ||||
638. | A kocsitest tartóoszlop rögzítésének bizonytalansága olyan mértékű, hogy az már befolyásolja a stabilitást. | X | ||||
639. | Motor- vagy kipufogógáz juthat az utastérbe. Ez veszélyezteti a járműben utazó személyek egészségét. | X | ||||
640. | Túl kicsi a távolság a jármű forgó vagy mozgó alkatrészeihez, illetőleg az útfelülethez képest. / Vezetőfülke, bukókeret nem megfelelő. / Vezetőfülke, bukókeret korrodált sérült, deformált. / Éles, veszélyes szélek a vezetőfülkében, bukókereten. | X" |
4. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 696. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
(A | B | C | D | E | F | |
1. | Sorszám | Módszer/eszköz | Hiba okok | A hiányosságok értékelése | ||
2. | Kisebb | Komoly | Veszélyes) | |||
"696. | 7.1.3. A biztonsági öv terheléskorlátozója / övfeszítője | Szemrevételezés vagy elektronikus jármű-interfész alkalmazása. | b) A rendszer az elektronikus jármű-interfészen keresztül hibát jelez. | X | " |
5. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában lévő táblázatot követő (9) lábjegyzet helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Ha a típusjóváhagyás a 98/69/EK irányelvvel vagy azt követően módosított 70/220/EGK irányelv I. melléklete 5.3.1.4. pontjának B sorában található határértékek szerint, illetőleg a 88/77/EGK irányelv I. melléklete 6.2.1. pontjának B1, B2 vagy C sorában található határértékek szerint történt, vagy az első nyilvántartásba vétel vagy a forgalomba helyezés 2008. július 1-je után történt."
2. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez
1. Az ER. 10. számú melléklet III. rész 3.3. pontjában foglalt 1. táblázat 271. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
(A | B | C | D | E | F | |
1. | Ellenőrzött tétel | Módszer | Hiba okok | A hiányosságok értékelése | ||
2. | Kisebb | Komoly | Veszélyes) | |||
"271. | 4.1.2. Beállítás | Szemrevételezéssel és működtetéssel történő ellenőrzés. | b) A fényforrás helytelenül van felszerelve. | X | " |
2. Az ER. 10. számú melléklet III. rész 3.3. pontjában foglalt 1. táblázat 632. és 633. sora helyébe a következő rendelkezés lép:
(A | B | C | D | E | F | |
1. | Ellenőrzött tétel | Módszer | Hiba okok | A hiányosságok értékelése | ||
2. | Kisebb | Komoly | Veszélyes) | |||
"632. | 8.2.2.2. Fényelnyelés Az 1980. január 1. előtt nyilvántartásba vett vagy forgalomba helyezett járművek mentesülnek e követelmény alól. | - Legfeljebb Euro 5 és Euro V (7) kibocsátási osztályú (14-es kvo-besorolású) járművek esetében: A kipufogógáz fényelnyelésének mérése (terhelés nélkül, az alapjá- rattól a leszabá- lyozott fordulat- számig tartó) szabadgyorsítás mellett, miközben a sebességváltó üres állásban van, a tengelykapcsoló pedig ki van nyomva, vagy az OBD- rendszer leolvasásával. A kipufogógáz- kibocsátás ellenőrzés alapértelmezett módszere a kipufogócsövön keresztüli vizsgálat. Az egyenérté- kűség értékelése alapján a tagállamok engedélyezhetik az OBD- rendszernek a gyártó ajánlásaival és egyéb előírásokkal összhangban történő használatát. | a) 1987. január 1. után nyilvántartásba vett vagy először forgalomba helyezett járművek esetében a fényelnyelés mértéke meghaladja a gyártó által a járművön elhelyezett adattáblán szereplő értéket. | X |
- Euro 6 és Euro VI (8) kibocsátási osztályú (16-os kvo besorolású) járművek esetében A kipufogógáz fényelnyelésének mérése (terhelés nélkül, az alapjárattól a leszabályozott fordulatszámig tartó) szabadgyorsítás mellett, miközben a sebességváltó üres állásban van, a tengelykapcsoló pedig ki van nyomva, vagy az OBD- rendszer leolvasásával történik, a gyártó ajánlásaival, illetve egyéb követelményekkel összhangban1. | ||||||
633. | A jármű előkészítése 1. A járművek előkészítés nélkül is vizsgálhatók, bár biztonsági okokból ellenőrizni kell, hogy a motor meleg-e, és megfelelő műszaki állapotban van-e. | b) Ha ez az adat nem érhető el, vagy a követelmények1 nem engedélyezik a referenciaértékek használatát, a határérték - szívómotorok esetében: 2,5 m-1, - turbótöltéses motorok esetében: 3,0 m-1, a követelményekben1 azonosított járművek esetében, illetve 2006. október 1. után nyilvántartásba vett vagy először forgalomba helyezett járművek esetében pedig: 1,5 m-1 (9), vagy 0,5 m-1 (8) | X" |
3. Az ER. 10. számú melléklet III. rész 3.3. pontjában foglalt 1. táblázathoz tartozó (9) lábjegyzet helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Ha a típusjóváhagyás a 70/220/EGK irányelv I. melléklete 5.3.1.4. pontjának B sorában található határértékek szerint vagy a 88/77/EGK irányelv I. melléklete 6.2.1. pontjának B1, B2 vagy C sorában található határértékek szerint történt, vagy az első nyilvántartásba vétel vagy a forgalomba helyezés 2008. július 1. után történt."
3. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez
Az ER. A. Függelék 2. cikke a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyására vonatkozó követelményeket ezen Függelék rendelkezései és a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet határozza meg.
a) A 2020. szeptember 1-jét megelőzően típusjóváhagyott járművek esetében a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásait nem kell alkalmazni.
b) A gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásával kapcsolatos jóváhagyási eljárásokat a közlekedési hatóság végzi.
c) A gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek a forgalomba hozatala, a nyilvántartásba vétele vagy a forgalomba helyezése nem tiltható meg, nem korlátozható vagy nem akadályozható olyan okokból, amelyek a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá tartozó szerkezeti vagy működési kérdéseivel kapcsolatosak, amennyiben azok megfelelnek a nevezett rendelet szerinti követelményeknek.
d) A közlekedési hatóság kizárólag olyan gépjárművet, gépjármű pótkocsiját, jármű rendszert, alkotóelemet vagy önálló műszaki egységet hagy jóvá, amely a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet követelményeinek megfelel."
4. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez
Az MR. 1. számú melléklete a következő 10. ponttal egészül ki:
"10. Az A. Függelék mellékletei a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban az 1/A. táblázat szerint értelmezendőek. A 2020. szeptember 1-jét megelőzően típusjóváhagyott járművek esetében a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásait nem kell alkalmazni."