29/2020. (VII. 17.) ITM rendelet

a közúti járművek műszaki megfelelőségével kapcsolatos egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 40. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában

meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

1. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: ER.) 31. § (1) bekezdés 4. és 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet)

"4. a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról és a 2009/40/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2004. április 3-i 2014/45/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és helyesbítésének,

5. az Unió területén közlekedő haszonjárművek közlekedésre való alkalmasságának közúti műszaki ellenőrzéséről és a 2000/30/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/47/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és helyesbítésének,"

(való megfelelést szolgálja.)

2. § Az ER. 31. § (2) bekezdése a következő 52. ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"52. a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

3. § (1) Az ER. 5. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az ER. 10. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) Az ER. A. Függeléke a 3. melléklet szerint módosul.

4. § Hatályát veszti az ER.

a) 12/A. § (9a)-(9d) bekezdése,

b) 5. számú melléklet 1.7. pontja,

c) 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázathoz tartozó (10) lábjegyzet,

d) 10. számú melléklet III. rész 3.3. pont 1. táblázathoz tartozó (10) és (11) lábjegyzet.

2. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

5. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 5. §-a a következő (14) bekezdéssel egészül ki:

"(14) A járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöket a (10)-(13) bekezdésben meghatározottak szerint, a járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöknek a 96/53/EK tanácsi irányelv szerinti használatára vonatkozó részletes rendelkezések megállapításáról szóló, 2019. november 15-i (EU) 2019/1916 bizottsági végrehajtási rendelet 3. cikkében előírt műszaki használati feltételeknek megfelelően kell alkalmazni."

6. § (1) Az MR. 121. §-a a következő 58. ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"58. a járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöknek a 96/53/EK tanácsi irányelv szerinti használatára vonatkozó részletes rendelkezések megállapításáról szóló, 2019. november 15-i (EU) 2019/1916 bizottsági végrehajtási rendelet,"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

(2) Az MR. 121. §-a a következő 59. ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"59. a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

7. § Az MR. 1. számú melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

3. Az egyes jóváhagyásra kötelezett közúti járművekkel, alkatrészekkel, tartozékokkal kapcsolatos piacfelügyeleti eljárásról szóló 25/2016. (VII. 22.) NFM rendelet módosítása

8. § Az egyes jóváhagyásra kötelezett közúti járművekkel, alkatrészekkel, tartozékokkal kapcsolatos piacfelügyeleti eljárásról szóló 25/2016. (VII. 22.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a a következő c) ponttal egészül ki:

(A rendelet hatálya)

"c) a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2018/858 rendelet) 2. cikk (1) bekezdésében"

(foglaltakra terjed ki.)

9. § Az R. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A gyártónak, a gyártó képviselőjének, az importőrnek és a forgalmazónak a tevékenységét és a közlekedési hatósággal történő kapcsolattartást a rá vonatkozó 167/2013/EU rendeletben, a 168/2013/EU rendeletben vagy a 2018/858 rendeletben meghatározott követelményeknek megfelelően kell végeznie."

10. § Az R. 7. §-a a következő l) ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"l) a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

4. Záró rendelkezések

11. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésekben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A 2. §, a 3. § (3) bekezdése, a 6. § (2) bekezdése, a 7-10. §, valamint a 3. és 4. melléklet 2020. szeptember 1-jén lép hatályba.

12. § (1) Ez a rendelet

a) a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról és a 2009/40/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/45/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv helyesbítésének,

b) az Unió területén közlekedő haszonjárművek közlekedésre való alkalmasságának közúti műszaki ellenőrzéséről és a 2000/30/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/47/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv helyesbítésének

való megfelelést szolgálja.

(2) Ez a rendelet

a) a járművek hátuljára szerelt aerodinamikai eszközöknek a 96/53/EK tanácsi irányelv szerinti használatára vonatkozó részletes rendelkezések megállapításáról szóló, 2019. november 15-i (EU) 2019/1916 bizottsági végrehajtási rendelet, valamint

b) a gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről, a 715/2007/EK és az 595/2009/EK rendelet módosításáról, valamint a 2007/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. május 30-i (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter

1. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez

1. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 9-27. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(ABCDEF
1.SorszámMódszer/eszközHiba okokA hiányosságok értékelése
2.KisebbKomolyVeszélyes)
"9.0.2.
Alvázszám
Szemrevételezés/Ipari
kézitükör,
kézilámpa
a) Hiányzik vagy nem található.X
10.b) Nem teljes, olvashatatlan,
nyilvánvalóan hamisított vagy nem
egyezik a jármű okmányaival.
X
11.c) A jármű okmányai
olvashatatlanok vagy elírásokat
tartalmaznak
X
12.d) Nem eredeti / hamis.X
13.e) Nem érvényes / olvashatatlan.X
14.f) Nem típusazonos / engedély
nélküli alvázcsere.
X
15.g) Sérült / deformált.XX
16.h) Típusazonos / engedély nélküli
alvázcsere.
X
17.0.3.
Okmányok
(forgalmi
engedély;
lassújármű ig.
lap engedély,
egyéb)
Szemrevételezés/UV
lámpa; nagyító;
mérőszalag
a) A jármű az okmánnyal nem
egyezik.
X
18.b) A bizonylat / engedély hiányzik.X
19.c) Hiányos / hiányzik.XX
20.d) Nem eredeti / hamis.X
21.e) Nem érvényes.X
22.f) A jármű okmányai
olvashatatlanok vagy elírásokat
tartalmaznak
XX
23.0.4.
Motorszám
Szemrevételezés/
Ipari kézitükör,
kézilámpa
a) A jármű az okmánnyal nem
egyezik.
XX
24.b) Hiányos / hiányzik.XX
25.c) Nem eredeti / hamisX
26.d) Nem érvényes / olvashatatlan.XX
27.e) Nem típusazonos.X"

2. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 196. és 197. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDEF
1.SorszámMódszer/eszközHiba okokA hiányosságok értékelése
2.KisebbKomolyVeszélyes)
"196.1.2.2.
Hatásosság
Fékpadon végzett
vizsgálat a
megengedett
maximális tömegre
vonatkoztatott vagy
nyerges pótkocsi
esetében a
megengedett
tengelyterhelések
összegére
vonatkoztatott
lefékezési arány
megállapítására.
Nem éri el az alábbi minimális
értékeket
1. Ha a jármű nyilvántartásba
vétele első alkalommal
2012. január 1-je után történt:
- M1 kategória: 58%
- M2 és M3 kategória: 50%
- N1 kategória: 50%
- N2 és N3 kategória: 50%
- O2, O3 és O4 kategória - a
ráfutófékes pótkocsi kivételével:
- nyerges pótkocsi esetében:
45% (2)
- vonórudas pótkocsi esetében:
50%
X
197.2. Ha a jármű nyilvántartásba
vétele első alkalommal
2012. január 1-je előtt történt:
- M1, M2 és M3 kategória: 50% (3)
- N1 kategória: 45%
- N2 és N3 kategória: 43% (4)
- O2, O3 és O4 kategória - a
ráfutófékes pótkocsik kivételével:
40% (5)
X"

3. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 634-640. sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(ABCDEF
1.SorszámMódszer/eszközHiba okokA hiányosságok értékelése
2.KisebbKomolyVeszélyes)
"634.6.2. Vezetőfülke és karosszéria
635.6.2.1. ÁllapotSzemrevételezésKilazult vagy sérült szerelvényfal
vagy alkatrész, amely sérülést
okozhat.
X
636.Kieshet/leeshet.X
637.Bizonytalan rögzítésű kocsitest
tartóoszlop. / Engedély nélküli
átalakítás3
X
638.A kocsitest tartóoszlop
rögzítésének bizonytalansága
olyan mértékű, hogy az már
befolyásolja a stabilitást.
X
639.Motor- vagy kipufogógáz juthat az
utastérbe.
Ez veszélyezteti a járműben utazó
személyek egészségét.
X
640.Túl kicsi a távolság a jármű forgó
vagy mozgó alkatrészeihez,
illetőleg az útfelülethez képest. /
Vezetőfülke, bukókeret nem
megfelelő. / Vezetőfülke,
bukókeret korrodált sérült,
deformált. / Éles, veszélyes szélek
a vezetőfülkében, bukókereten.
X"

4. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában foglalt táblázat 696. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDEF
1.SorszámMódszer/eszközHiba okokA hiányosságok értékelése
2.KisebbKomolyVeszélyes)
"696.7.1.3. A biztonsági
öv
terheléskorlátozója
/ övfeszítője
Szemrevételezés
vagy elektronikus
jármű-interfész
alkalmazása.
b) A rendszer az elektronikus
jármű-interfészen keresztül hibát
jelez.
X"

5. Az ER. 5. számú melléklet 5.2. pontjában lévő táblázatot követő (9) lábjegyzet helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) Ha a típusjóváhagyás a 98/69/EK irányelvvel vagy azt követően módosított 70/220/EGK irányelv I. melléklete 5.3.1.4. pontjának B sorában található határértékek szerint, illetőleg a 88/77/EGK irányelv I. melléklete 6.2.1. pontjának B1, B2 vagy C sorában található határértékek szerint történt, vagy az első nyilvántartásba vétel vagy a forgalomba helyezés 2008. július 1-je után történt."

2. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez

1. Az ER. 10. számú melléklet III. rész 3.3. pontjában foglalt 1. táblázat 271. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDEF
1.Ellenőrzött tételMódszerHiba okokA hiányosságok értékelése
2.KisebbKomolyVeszélyes)
"271.4.1.2. BeállításSzemrevételezéssel
és működtetéssel
történő ellenőrzés.
b) A fényforrás helytelenül van
felszerelve.
X"

2. Az ER. 10. számú melléklet III. rész 3.3. pontjában foglalt 1. táblázat 632. és 633. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDEF
1.Ellenőrzött tételMódszerHiba okokA hiányosságok értékelése
2.KisebbKomolyVeszélyes)
"632.8.2.2.2.
Fényelnyelés
Az 1980. január
1. előtt
nyilvántartásba
vett vagy
forgalomba
helyezett
járművek
mentesülnek e
követelmény
alól.
- Legfeljebb Euro
5 és Euro V (7)
kibocsátási
osztályú (14-es
kvo-besorolású)
járművek
esetében:
A kipufogógáz
fényelnyelésének
mérése (terhelés
nélkül, az alapjá-
rattól a leszabá-
lyozott fordulat-
számig tartó)
szabadgyorsítás
mellett, miközben
a sebességváltó
üres állásban van,
a tengelykapcsoló
pedig ki van
nyomva, vagy
az OBD- rendszer
leolvasásával.
A kipufogógáz-
kibocsátás
ellenőrzés
alapértelmezett
módszere
a kipufogócsövön
keresztüli
vizsgálat.
Az egyenérté-
kűség értékelése
alapján
a tagállamok
engedélyezhetik
az OBD-
rendszernek
a gyártó
ajánlásaival és
egyéb
előírásokkal
összhangban
történő
használatát.
a) 1987. január 1. után
nyilvántartásba vett vagy először
forgalomba helyezett járművek
esetében a fényelnyelés
mértéke meghaladja a gyártó
által a járművön elhelyezett
adattáblán szereplő értéket.
X
- Euro 6 és Euro
VI (8) kibocsátási
osztályú (16-os
kvo besorolású)
járművek
esetében
A kipufogógáz
fényelnyelésének
mérése (terhelés
nélkül, az
alapjárattól a
leszabályozott
fordulatszámig
tartó)
szabadgyorsítás
mellett, miközben
a sebességváltó
üres állásban van,
a tengelykapcsoló
pedig ki van
nyomva, vagy az
OBD- rendszer
leolvasásával
történik, a gyártó
ajánlásaival,
illetve egyéb
követelményekkel
összhangban1.
633.A jármű
előkészítése
1. A járművek
előkészítés nélkül
is vizsgálhatók,
bár biztonsági
okokból ellenőrizni
kell, hogy a motor
meleg-e, és
megfelelő műszaki
állapotban van-e.
b) Ha ez az adat nem érhető el,
vagy a követelmények1 nem
engedélyezik a referenciaértékek
használatát, a határérték
- szívómotorok esetében:
2,5 m-1,
- turbótöltéses motorok
esetében: 3,0 m-1, a
követelményekben1 azonosított
járművek esetében, illetve 2006.
október 1. után nyilvántartásba
vett vagy először forgalomba
helyezett járművek esetében
pedig: 1,5 m-1 (9), vagy 0,5 m-1 (8)
X"

3. Az ER. 10. számú melléklet III. rész 3.3. pontjában foglalt 1. táblázathoz tartozó (9) lábjegyzet helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) Ha a típusjóváhagyás a 70/220/EGK irányelv I. melléklete 5.3.1.4. pontjának B sorában található határértékek szerint vagy a 88/77/EGK irányelv I. melléklete 6.2.1. pontjának B1, B2 vagy C sorában található határértékek szerint történt, vagy az első nyilvántartásba vétel vagy a forgalomba helyezés 2008. július 1. után történt."

3. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez

Az ER. A. Függelék 2. cikke a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) A gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyására vonatkozó követelményeket ezen Függelék rendelkezései és a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet határozza meg.

a) A 2020. szeptember 1-jét megelőzően típusjóváhagyott járművek esetében a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásait nem kell alkalmazni.

b) A gépjárművek és pótkocsijaik, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek jóváhagyásával kapcsolatos jóváhagyási eljárásokat a közlekedési hatóság végzi.

c) A gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek a forgalomba hozatala, a nyilvántartásba vétele vagy a forgalomba helyezése nem tiltható meg, nem korlátozható vagy nem akadályozható olyan okokból, amelyek a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá tartozó szerkezeti vagy működési kérdéseivel kapcsolatosak, amennyiben azok megfelelnek a nevezett rendelet szerinti követelményeknek.

d) A közlekedési hatóság kizárólag olyan gépjárművet, gépjármű pótkocsiját, jármű rendszert, alkotóelemet vagy önálló műszaki egységet hagy jóvá, amely a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet követelményeinek megfelel."

4. melléklet a 29/2020. (VII. 17.) ITM rendelethez

Az MR. 1. számú melléklete a következő 10. ponttal egészül ki:

"10. Az A. Függelék mellékletei a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban az 1/A. táblázat szerint értelmezendőek. A 2020. szeptember 1-jét megelőzően típusjóváhagyott járművek esetében a 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásait nem kell alkalmazni."

Tartalomjegyzék