4/2023. (VII. 19.) KKM rendelet
a fejezeti kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 4/2019. (VI. 14.) KKM rendelet módosításáról
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 18. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 148. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 4/2019. (VI. 14.) KKM rendelet (a továbbiakban: KKM rendelet) 3. § (1) bekezdés b) pont bn) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a pont a következő bo) alponttal egészül ki:
[E rendelet szerinti, az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSz) 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatás esetében az 1. melléklet szerinti táblázat
3c. sora alapján]
"bn) 360/2012/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű közszolgáltatási támogatás,
bo) a 2012/21/EU bizottsági határozat szerinti közszolgáltatásért járó ellentételezés,"
[nyújtható.]
(2) A KKM rendelet 3. § (1) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek, és a bekezdés a következő e)-g) ponttal egészül ki:
[E rendelet szerinti, az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSz) 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatás esetében az 1. melléklet szerinti táblázat]
"c) 4., 6. és 7. sora alapján
ca) a 360/2012/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű közszolgáltatási támogatás,
cb) a 2012/21/EU bizottsági határozat szerinti közszolgáltatásért járó ellentételezés,
d) 4. és 11. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 53. cikke szerinti kultúrát és kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás,
e) 8. sora alapján
ea) az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás,
eb) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 13. és 14. cikke szerinti regionális beruházási támogatás,
ec) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 18. cikke szerinti kis- és középvállalkozás részére tanácsadáshoz nyújtott támogatás,
ed) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 19. cikke szerinti kis- és középvállalkozás vásáron való részvételéhez nyújtott támogatás,
ee) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 22. cikke szerinti induló vállalkozásoknak nyújtott támogatás,
ef) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 25. cikke szerinti kutatás-fejlesztési projektekhez nyújtott támogatás,
eg) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 28. cikke szerinti kis- és középvállalkozásoknak nyújtott innovációs támogatás,
eh) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 41. cikke szerinti megújuló energia támogatására irányuló beruházási támogatás,
ei) a 360/2012/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű közszolgáltatási támogatás,
ej) a 2012/21/EU bizottsági határozat szerinti közszolgáltatásért járó ellentételezés,
f) 15. sora alapján
fa) az 1407/2013/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás,
fb) a 360/2012/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű közszolgáltatási támogatás,
fc) a 2012/21/EU bizottsági határozat szerinti közszolgáltatásért járó ellentételezés,
fd) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 18. cikke szerinti kis- és középvállalkozás részére tanácsadáshoz nyújtott támogatás,
fe) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 25. cikke szerinti kutatás-fejlesztési projekthez nyújtott támogatás,
ff) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 26. cikke szerinti kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás,
fg) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 27. cikke szerinti innovációs klaszterre nyújtott támogatás,
fh) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 28. cikke szerinti kis- és középvállalkozásnak nyújtott innovációs támogatás,
fi) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 29. cikke szerinti eljárási és szervezési innovációs támogatás,
fj) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 31. cikke szerinti képzési támogatás,
fk) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 36. cikke szerinti, az uniós szabvány túlteljesítését, illetve uniós szabvány hiányában a környezetvédelem szintjének emelését szolgáló beruházási támogatás,
fl) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 37. cikke szerinti jövőbeni uniós szabványhoz idő előtt történő alkalmazkodáshoz nyújtott beruházási támogatás,
fm) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 38. cikke szerinti energiahatékonysági intézkedéshez nyújtott beruházási támogatás,
fn) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 45. cikke szerinti szennyezett terület szennyeződésmentesítéséhez nyújtott beruházási támogatás,
fo) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 48. cikke szerinti energetikai infrastruktúrára irányuló beruházási támogatás,
fp) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 49. cikke szerinti környezetvédelmi tanulmányhoz nyújtott támogatás,
fq) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 53. cikke szerinti, a kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás,
fr) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 55. cikke szerinti sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott támogatás,
fs) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 56. cikke szerinti helyi infrastruktúrára irányuló támogatás,
ft) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 13. és 14. cikke szerinti regionális beruházási támogatás,
g) 3a-15. sora alapján az SA.104850 számú, valamint az azt módosító európai bizottsági határozatokban foglaltakkal összhangban az "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény 2.1. szakasza szerinti támogatás"
[nyújtható.]
(3) A KKM rendelet 3. § (4) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
[E rendelet szerinti, az EUMSz 107. cikk (I) bekezdése szerinti állami támogatás esetében az 4. melléklet szerinti táblázat]
"d) 6a-15. sora alapján az SA.104850 számú, valamint az azt módosító európai bizottsági határozatokban foglaltakkal összhangban az "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény 2.1. szakasza szerinti támogatás"
[nyújtható.]
2. § (1) A KKM rendelet 5. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Nem ítélhető meg e rendelet alapján)
"d) a 360/2012/EU bizottsági rendelet szerinti támogatás nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére, kivéve azt a vállalkozást, amely 2019. december 31-én nem volt nehéz helyzetben, de 2020. január 1. és 2021. június 30. között nehéz helyzetbe került."
(2) A KKM rendelet 5. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nem ítélhető meg e rendelet alapján)
"a) a halászati és akvakultúra-termékek piacának közös szervezéséről, az 1184/2006/EK és az 1224/2009/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 11-i 1379/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott akvakultúra-termékek termeléséhez, feldolgozásához és értékesítéséhez csekély összegű támogatás, mezőgazdasági csekély összegű támogatás, csekély összegű közszolgáltatási támogatás, közszolgáltatásért járó ellentételezés, mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával kapcsolatos beruházásokhoz nyújtott támogatás, valamint mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termelésre irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás, valamint a 651/2014/EU bizottsági rendelet 14., 17., 18., 19., 29., 36., 37., 38., 41., 45., 48., 49., 53., 55., 56. cikke szerinti támogatás,"
(3) A KKM rendelet 5. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nem ítélhető meg e rendelet alapján)
"g) támogatás olyan feltétellel, amely az európai uniós jog megsértését eredményezi,"
(4) A KKM rendelet 5. § (2) bekezdése a következő l) ponttal egészül ki:
(Nem ítélhető meg e rendelet alapján)
"l) a 23-26. § és a 27. § szerinti támogatás a 2022/2472/EU bizottsági rendelet 1. cikk (3) bekezdés a) pontjában foglaltak fennállása esetén."
3. § A KKM rendelet 6. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával kapcsolatos beruházásokhoz nyújtott támogatás, valamint mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termelésre irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás ugyanazon elszámolható költségek tekintetében nem halmozhatók a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet 145. cikk (2) bekezdése és 146. cikke szerinti kifizetésekkel, ha az ilyen halmozódás eredményeként a támogatási intenzitás vagy a támogatási összeg meghaladná a 2022/2472/EU bizottsági rendeletben megállapított értékeket."
4. § A KKM rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A több részletben kifizetett támogatást a támogatási döntés időpontja szerinti értékre kell diszkontálni az állami támogatások versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet (a továbbiakban: TVI) honlapján közzétett diszkont kamatláb alkalmazásával."
5. § A KKM rendelet 7/B. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"7/B. § Az Atr. 18. § (2) bekezdés c) pontja szerint előzetesen be kell jelenteni az Európai Bizottság részére az egyedi támogatást, ha a támogatás összege
a) a mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával kapcsolatos beruházásokhoz nyújtott támogatás esetén vállalkozásonként és beruházási projektenként meghaladja a 7,5 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
b) mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termeléshez irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás esetén kedvezményezettenként és projektenként meghaladja az 600 000 eurónak megfelelő forintösszeget."
6. § A KKM rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. § E rendelet alapján regionális beruházási támogatás esetén 2023. december 31-ig, mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával kapcsolatos beruházásokhoz nyújtott támogatás és mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termeléshez irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás esetén 2030. június 30-ig, mezőgazdasági csekély összegű támogatás esetén 2028. június 30-ig, csekély összegű támogatás, a - regionális beruházási támogatás kivételével - 651/2014/EU bizottsági rendelet szerinti támogatás esetén 2024. június 30-ig lehet támogatási döntést hozni."
7. § (1) A KKM rendelet 11. §-a a következő 2a. és 2b. ponttal egészül ki:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"2a. állami támogatás: az Atr. 2. § 1. pontjának megfelelő támogatás,
2b. átlátható formában nyújtott támogatás: olyan támogatás, amelynél előzetesen, kockázatértékelés nélkül kiszámítható a bruttó támogatástartalom,"
(2) A KKM rendelet 11. §-a a következő 6b. ponttal egészül ki:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"6b. eljárási innováció: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 97. pontja szerinti módszer alkalmazása,"
(3) A KKM rendelet 11. § 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"7. elsődleges mezőgazdasági termelés: az EUMSz I. mellékletében felsorolt növények vagy állati eredetű termék előállítása, ide nem értve bármely, azok lényegi tulajdonságát megváltoztató tevékenységet,"
(4) A KKM rendelet 11. §-a a következő 8a. és 8b. ponttal egészül ki:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"8a. energetikai célú infrastruktúra: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 130. pontja szerinti fizikai berendezés vagy létesítmény,
8b. energiahatékonyság: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 103. pontja szerint megtakarított energiamennyiség,"
(5) A KKM rendelet 11. §-a a következő 11b-11f. ponttal egészül ki:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"11b. helyi infrastruktúra: olyan infrastruktúra, amely helyi szinten járul hozzá az üzleti és fogyasztói környezet korszerűsítéséhez és ipari bázisok fejlesztéséhez,
11c. hitel: olyan megállapodás, amelyben a hitelező kötelezi magát, hogy meghatározott pénzösszeget meghatározott időre a hitelfelvevő rendelkezésére bocsát, és amely a hitelfelvevőt arra kötelezi, hogy meghatározott időszakon belül visszafizesse az összeget, különösen kölcsön vagy egyéb finanszírozási eszköz, ideértve a lízinget is, amely a hitelező számára elsődlegesen minimumhozamot nyújt, azzal, hogy már meglévő hitel kiváltása nem finanszírozható,
11d. hivatásos csapat: az a sportvállalkozás, amely hivatásos sportolót alkalmaz,
11e. hivatásos sport: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 143. pontja szerinti sporttevékenység,
11f. hivatásos sportoló: az a sportoló, aki jövedelemszerzési céllal, foglalkozásszerűen vagy más módon, ellenszolgáltatás fejében folytat sporttevékenységet,"
(6) A KKM rendelet 11. §-a a következő 18a-18e. ponttal egészül ki:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"18a. környezetvédelem: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 101. pontja szerinti tevékenység,
18b. közszolgáltatás: az EUMSz 106. cikk (2) bekezdése szerinti általános gazdasági érdekű szolgáltatás,
18c. kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 11. szakasz 53. cikke szerinti támogatás,
18d. kutatási infrastruktúra: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 91. pontja szerinti infrastruktúra,
18e. kutatási és tudásközvetítő szervezet: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 83. pontja szerinti szervezet,"
(7) A KKM rendelet 11. § 24. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"24. mezőgazdasági ágazat: a mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével, feldolgozásával és forgalmazásával foglalkozó vállalkozások összessége,"
(8) A KKM rendelet 11. §-a a következő 44. ponttal egészül ki:
(E rendelet 11-40/J. §-a alkalmazásában:)
"44. uniós szabvány: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 102. pontja szerinti szabvány."
8. § (1) A KKM rendelet 12. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával kapcsolatos beruházásokhoz nyújtott támogatás, valamint mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termeléshez irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás, valamint a 651/2014/EU bizottsági rendelet szerinti támogatás - a 651/2014/EU bizottsági rendelet 22., 32. és 53. cikke szerinti támogatás kivételével - csak akkor ítélhető meg, ha a kedvezményezett a 651/2014/EU bizottsági rendelet 6. cikk (2) bekezdésében vagy a 2022/2472/EU bizottsági rendelet 6. cikk (2) bekezdésében meghatározott kötelező tartalmi elemeket tartalmazó támogatási kérelmét a projekt megkezdése előtt írásban benyújtotta."
(2) A KKM rendelet 12. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Mezőgazdasági termékek feldolgozásával vagy forgalmazásával kapcsolatos beruházásokhoz nyújtott támogatás, mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termeléshez irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás, megújuló energiához nyújtott beruházási támogatás, kutatás-fejlesztési támogatás és kis- és középvállalkozásoknak nyújtott innovációs támogatás esetén a projekt megkezdésének napja a tevékenységek megkezdése vagy a beruházás építési munkáinak megkezdése, illetve a berendezések megrendelésére vagy szolgáltatások igénybevételére irányuló első, jogilag kötelező érvényű kötelezettségvállalás, vagy bármely egyéb, a projektet vagy a tevékenységet visszafordíthatatlanná tévő kötelezettségvállalás közül a legkorábbi. Nem tekintendő a munkák vagy a tevékenység megkezdésének a földterület megvásárlása, az engedélyek beszerzése és a megvalósíthatósági tanulmányok készítése."
9. § A KKM rendelet a következő 15/A. és 15/B. §-sal egészül ki:
"15/A. § Kutatási infrastruktúra fejlesztéséhez akkor nyújtható támogatás, ha az infrastruktúrához való hozzáférést több felhasználó számára átlátható és megkülönböztetésmentes módon biztosítják.
15/B. § (1) A támogatás szélessávú infrastruktúra kiépítéséhez abban az esetben nyújtható, ha a beruházást olyan területen valósítják meg, ahol nincs azonos kategóriájú infrastruktúra (különösen szélessávú alaphálózat, újgenerációs hozzáférési hálózat), és ahol a piaci szereplő - egy ebből a célból meghirdetett nyilvános konzultáció keretében - nyilatkozik, hogy a támogatási döntés meghozatalától számított három éven belül piaci feltételek mellett nem tervez azonos kategóriájú infrastruktúrát kiépíteni.
(2) A hálózat üzemeltetője tisztességes és megkülönböztetésmentes feltételek mellett a lehető legszélesebb körű aktív és passzív nagykereskedelmi hozzáférést köteles biztosítani a támogatott infrastruktúrához.
(3) A hálózat üzemeltetője a nagykereskedelmi hozzáférést az új generációs elérési hálózat esetén fizikai átengedés révén köteles biztosítani.
(4) A kedvezményezettről és a támogatás összegéről a támogatást nyújtó nyílt, átlátható, megkülönböztetésmentes és a technológiasemlegesség elvén alapuló pályáztatás alapján köteles dönteni."
10. § A KKM rendelet 17. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Ha a tárgyi eszköz és az immateriális javak beszerzéséhez a vásárlást megelőzően már nyújtottak támogatást, e tárgyi eszköz és immateriális javak költségének a korábbi támogatásból fedezett részösszegét, valamint az ott esetlegesen előírt saját forrás összegét le kell vonni a létesítmény felvásárlásához kapcsolódó elszámolható költségekből. Ha egy a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvény szerinti kisvállalkozást az eredeti tulajdonos Ptk. szerinti közeli hozzátartozói vagy korábbi munkavállalók vesznek át, a tárgyi eszköznek és az immateriális javaknak a vevőtől független harmadik féltől való megvásárlására vonatkozó feltételnek nem kell teljesülnie. Ha a korábbi támogatás valamely, a vásárlást megelőző korábbi évben került kiutalásra, a korábbi támogatás összegét jövőérték-számítással kell megállapítani. A jövőérték-számítás alapjául szolgáló kamatláb a TVI honlapján található, a támogatási részösszeg, illetve összeg kiutalásának napján érvényes referencia-kamatláb."
11. § A KKM rendelet a következő 17/C. §-sal egészül ki:
"17/C. § (1) A kis- és középvállalkozásnak nyújtott beruházási támogatás (e § alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) kis- és középvállalkozás induló beruházásához nyújtható.
(2) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg kisvállalkozás esetén az elszámolható költségek 20%-át, középvállalkozás esetén az elszámolható költségek 10%-át.
(3) A támogatás keretében
a) a tárgyi eszközre és immateriális javakra irányuló beruházási költsége,
b) a közvetlenül a beruházási projekt által létrehozott munkahelyek két évre számított, becsült bérköltsége,
c) - ha a kapott összeg nem haladja meg az a) és b) pont szerinti összeg közül a magasabbat, akkor - az a) és b) pontban szereplő költségtípusok kombinációja
számolható el.
(4) A támogatás a 17. § (2), (3) és (5) bekezdése, (6) bekezdés a)-d) pontja, (7) bekezdés a)-b) pontja, (8) bekezdés a)-c) pontja, valamint (9) bekezdése szerinti feltételekkel nyújtható.
(5) A (3) bekezdés b) pontja szerinti elszámolható költség esetén akkor nyújtható támogatás, ha a kis- és középvállalkozás a beruházás megkezdésekor már létező, továbbá a beruházással létrejött új munkahelyeket a munkahely első betöltésétől számított legalább három évig fenntartja.
(6) A beruházás megkezdésének napja a 12. § (2) bekezdése szerinti nap."
12. § (1) A KKM rendelet 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A mezőgazdasági üzemekben végrehajtott, elsődleges mezőgazdasági termeléshez irányuló beruházásokhoz nyújtott támogatás (a 23-26. § alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) esetén a beruházásnak az alábbi célkitűzések egyikéhez kapcsolódnia kell:
a) a mezőgazdasági üzem összteljesítményének és fenntarthatóságának javítása különösen a termelési költségek csökkentése, illetve a termelés javítása és átcsoportosítása révén,
b) a természeti környezet minőségének, a higiéniai körülményeknek vagy az állatjólét színvonalának javítása,
c) a mezőgazdaság fejlesztéséhez, átalakításához és korszerűsítéséhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítése és fejlesztése,
d) a természeti katasztrófák, természeti katasztrófához hasonlítható kedvezőtlen éghajlati jelenségek, állatbetegségek és növénykárosítók, védett állatok által károsított termelési potenciál helyreállítása és ezen események és tényezők általi károkozás megelőzése; ha a kár összefüggésbe hozható az éghajlatváltozással, a kedvezményezettek adott esetben az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodást célzó helyreállítási intézkedéseket is feltüntetik,
e) az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentése és a szénmegkötés fokozása révén hozzájárulás az éghajlatváltozás mérsékléséhez és az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodáshoz, valamint a fenntartható energia használatának és az energiahatékonyságnak az előmozdításához,
f) a fenntartható körforgásos biogazdasághoz való hozzájárulás, valamint a fenntartható fejlődés és a természeti erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás támogatása többek között a vegyi anyagoktól való függés csökkentésével,
g) hozzájárulás a biológiai sokféleség csökkenésének megállításához és visszafordításához, az ökoszisztémaszolgáltatások gyarapítása, valamint az élőhelyek és a tájak megőrzése."
(2) A KKM rendelet 23. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A támogatás feltétele, hogy)
"b) a támogatás odaítéléséről szóló döntés időpontját megelőzően a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló kormányrendelet szerinti eljárás lefolytatásra kerüljön."
13. § A KKM rendelet 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"25. § (1) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 65%-át.
(2) A támogatási intenzitás legfeljebb 80%-ra növelhető a következő beruházások esetében:
a) a 23. § (1) bekezdés e), f) és g) pontja szerinti környezetvédelmi és éghajlat-politikai célkitűzések közül egyhez vagy többhöz vagy az állatjóléthez kapcsolódó beruházások,
b) fiatal mezőgazdasági termelők beruházásai.
(3) A támogatási intenzitás legfeljebb 100%-ra növelhető a következő beruházások esetében:
a) a 23. § (1) bekezdés e), f) és g) pontja szerinti célokhoz kapcsolódó, nem termelő beruházások,
b) a 23. § (1) bekezdés d) pontja szerinti termelési potenciál helyreállítására irányuló beruházások, valamint a természeti katasztrófák, rendkívüli események, természeti katasztrófához hasonlítható kedvezőtlen éghajlati jelenségek vagy védett állatok által okozott károk megelőzésével és kockázatcsökkentésével kapcsolatos beruházások.
(4) A 26. § (1) bekezdés f) pontja szerinti öntözési támogatási intenzitás mértéke az alábbiak közül legalább egyre korlátozódik:
a) a 26. § (1) bekezdés f) pont fd) alpontja szerint végrehajtott, gazdaságon belüli öntözéssel kapcsolatos beruházások esetében az elszámolható költségek 80%-a;
b) a mezőgazdasági üzemen kívüli, öntözésre szánt mezőgazdasági infrastruktúrába történő beruházások esetében az elszámolható költségek 100%-a;
c) a mezőgazdasági üzemekben végrehajtott egyéb öntözési beruházások esetében az elszámolható költségek 65%-a."
14. § (1) A KKM rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A támogatás keretében elszámolható
a) az ingatlan építése, vásárlása - ideértve a lízinget is - vagy fejlesztése kapcsán felmerülő költség, földterület esetén az adott tevékenységhez kapcsolódó elszámolható költség legfeljebb 10%-a,
b) a gépek és berendezések vásárlása - ideértve a lízinget is - kapcsán annak piaci értéke,
c) a lízing kivételével az a) és b) pont szerinti kiadáshoz kapcsolódó általános költségek - különösen építészek, mérnökök díjai, tanácsadási díjak, a környezeti és a gazdasági fenntarthatóságra vonatkozó tanácsadással kapcsolatos díjak, a megvalósíthatósági tanulmányok költségei akkor is, ha a tanulmányok eredményei alapján nem merülnek fel az a) és b) pont szerinti kiadások -,
d) a számítógépes szoftver vásárlásának, fejlesztésének, valamint szabadalom, licencia, szerzői jog és védjegy megszerzésének költsége,
e) a 23. § (1) bekezdés e), f), g) pontjához kapcsolódó, konkrét környezetvédelmi és éghajlat-politikai célokhoz kapcsolódó nem termelő beruházás keretében felmerülő költség,
f) az öntözéshez kapcsolódó beruházás költsége, ha
fa) a 2000/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 13. cikkében meghatározott vízgyűjtő-gazdálkodási terv az Európai Bizottsághoz bejelentésre került,
fb) a vonatkozó intézkedési program részletesen ismerteti - a vízgyűjtő-gazdálkodási terv értelmében és a 2000/60/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 11. cikkével összhangban hatályba lépő - a mezőgazdasági ágazat szempontjából releváns intézkedéseket,
fc) rendelkezésre áll olyan vízfogyasztásmérő rendszer, amely a támogatott beruházás vonatkozásában lehetővé teszi a vízfogyasztás mérését, vagy a vízfogyasztásmérő rendszer a beruházás részeként kerül kiépítésre,
fd) meglévő öntözőberendezések vagy az öntözési infrastruktúra elemeinek fejlesztésére irányuló beruházás esetében előzetes értékelés szükséges, hogy a meglévő létesítmény vagy infrastruktúra műszaki paramétereit tükröző vízmegtakarítást tesznek-e lehetővé,
fe) a beruházás eredményeként a vízfelhasználás a korábbi szinthez képest legalább 25%-kal csökken, és
ff) a vízfelhasználás tényleges csökkenésének százalékos aránya a beruházás egészének szintjén a meglévő öntözőberendezések vagy a meglévő öntözőrendszerek részeinek fejlesztésére irányuló beruházás által lehetővé tett potenciális vízmegtakarítás legalább 50%-a,
g) a 23. § (1) bekezdés d) pontjához kapcsolódó beruházás esetén az a költség, amely a mezőgazdasági termelési potenciál károsító események bekövetkezése előtti szintre történő visszaállítása kapcsán merül fel, illetve az okozott károk megelőzésére irányuló intézkedések költségei és
h) a természeti katasztrófák, természeti katasztrófához hasonlítható kedvezőtlen éghajlati jelenségek, állatbetegségek vagy növénykárosítók általi károkozás megelőzésének költsége."
(2) A KKM rendelet 26. § (4) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Nem nyújtható támogatás)
"c) adathálózatok magánterületen kívüli vezetékezéséhez vagy kábelezéséhez,
d) állatok vásárlásának finanszírozásához a 23. § (1) bekezdés d) pontjához kapcsolódó beruházás kivételével."
15. § (1) A KKM rendelet 27. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A támogatási intenzitás - a (2a) bekezdésben foglaltak kivételével - nem haladhatja meg az elszámolható költségek 65%-át."
(2) A KKM rendelet 27. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A támogatási intenzitás legfeljebb 80%-ra növelhető a következő beruházások esetében:
a) a 23. § (1) bekezdésének e), f) és g) pontja szerinti környezetvédelmi és éghajlat-politikai célkitűzések közül egyhez vagy többhöz vagy az állatjólét javításához kapcsolódó beruházások:
aa) az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentése és a szénmegkötés fokozása révén hozzájárulás az éghajlatváltozás mérsékléséhez és az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodáshoz, valamint a fenntartható energia használatának és az energiahatékonyságnak az előmozdításához;
ab) a fenntartható körforgásos biogazdasághoz való hozzájárulás, valamint a fenntartható fejlődés és a természeti erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás támogatása, különösen a vegyi anyagoktól való függés csökkentésével;
ac) hozzájárulás a biológiai sokféleség csökkenésének megállításához és visszafordításához, az ökoszisztémaszolgáltatások gyarapítása, valamint az élőhelyek és a tájak megőrzése;
b) fiatal mezőgazdasági termelők beruházásai."
(3) A KKM rendelet 27. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A támogatás keretében)
"a) ingatlan építése, vásárlása - ideértve a lízinget is - vagy fejlesztése kapcsán felmerülő költség, ezen belül az adathálózatok passzív, házon belüli vezetékezésére vagy strukturált kábelezésére és adott esetben a passzív hálózat épületen kívüli magánterületen lévő kiegészítő részére fordított beruházások, földterület esetén az adott tevékenységhez kapcsolódó elszámolható költség legfeljebb 10%-a,"
(4) A KKM rendelet a 27. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) Nem minősül elszámolható költségnek
a) a lízingszerződésekkel kapcsolatos, (3) bekezdés a) és b) pontjában foglaltakon kívüli egyéb költségek (különösen a lízingbe adó árrése, a kamatok refinanszírozási költségei, az általános költségek és a biztosítási díjak),
b) a forgótőke, valamint
c) az adathálózatok magánterületen kívüli vezetékezése vagy kábelezése."
(5) A KKM rendelet 27. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A beruházásnak meg kell felelnie az uniós jogszabályoknak, valamint az érintett tagállam nemzeti környezetvédelmi jogszabályainak. Azoknak a beruházásoknak az esetében, amelyekhez a 2011/92/EU irányelv értelmében környezeti hatásvizsgálatra van szükség, a támogatás nyújtását ahhoz a feltételhez kell kötni, hogy a támogatás odaítéléséről szóló döntés időpontját megelőzően a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló kormányrendelet szerinti eljárás lefolytatásra kerüljön."
16. § A KKM rendelet 29. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ha a támogatás formája nem piaci kamatozású, legfeljebb tízéves futamidőre nyújtott hitel, annak névértéke nem haladhatja meg)
"b) az Atr. 25. § (1) bekezdése szerinti régióban letelepedett vállalkozás esetén a kétmillió eurót."
17. § A KKM rendelet 30. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ha a támogatás formája nem piaci díj ellenében, legfeljebb tízéves futamidőre nyújtott kezességvállalás, a kezességvállalással biztosított hitel névértéke nem haladhatja meg)
"b) az Atr. 25. § (1) bekezdése szerinti régióban letelepedett vállalkozás esetén a hárommillió eurót."
18. § A KKM rendelet 31. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Ha a támogatás formája vissza nem térítendő támogatás - ideértve a sajáttőke-befektetést és a kvázisajáttőke-befektetést is -, kamatlábcsökkentés vagy kezességvállalási díjcsökkentés, annak bruttó támogatási egyenértéke nem haladhatja meg)
"b) az Atr. 25. § (1) bekezdése szerinti régióban letelepedett vállalkozása esetén a 0,8 millió eurót."
19. § A KKM rendelet a következő 32/J. §-sal egészül ki:
"32/J. § (1) A szennyezett terület szennyeződésmentesítéséhez nyújtott beruházási támogatás (e § alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) a környezeti károk (különösen a talaj, a felszíni vagy felszín alatti vizek károsodása) helyreállításához nyújtható.
(2) A támogatás az elszámolható költségek 100%-áig nyújtható.
(3) A szennyező fizet elvvel összhangban támogatás akkor nyújtható, ha - az uniós környezetvédelmi felelősségi szabályok sérelme nélkül - a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 101. §-a alapján nem állapítható meg a szennyezésért felelős személy kiléte, vagy az nem kötelezhető a költségek viselésére. A támogatás a helyreállítási vagy szennyezés-mentesítési munkák elvégzéséért felelős személy részére nyújtható.
(4) A támogatás keretében a terület szennyeződésmentesítéséhez kapcsolódó, a szennyeződésmentesített földterület független szakértő által meghatározott értéknövekedésével csökkentett költsége számolható el, függetlenül attól, hogy az adott költség tárgyi eszközként feltüntethető-e a kedvezményezett mérlegében."
20. § A KKM rendelet 40/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A válságtámogatás (a 40/A-40/F. § alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) az EUMSz 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül, és az "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény (a 40/A-40/F. § alkalmazásában a továbbiakban: közlemény) 2.1. szakaszának szabályaival összhangban, a 40/A-40/F. § szerinti támogatási programot jóváhagyó európai bizottsági határozat elfogadását követően nyújtható olyan vállalkozásoknak, amelyek működését a háború gazdasági hatásai hátrányosan érintik. Az érintettségről a vállalkozás a támogatás odaítélését megelőzően nyilatkozni köteles."
21. § A KKM rendelet a következő 43. §-sal egészül ki:
"43. § A miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található kormányváró üzemeltetésével kapcsolatos feladatokat a KKM Subsidium Kft. útján látja el, amely feladatok ellátására a KKM Subsidium Kft.-vel közszolgáltatási vagy támogatási szerződést köt."
22. § (1) A KKM rendelet 45. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet)
"d) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének alkalmazásában a mezőgazdasági és az erdőalapú ágazatban, valamint a vidéki térségekben nyújtott támogatások bizonyos kategóriáinak a belső piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló, 2022. december 14-i 2022/2472/EU bizottsági rendelet 14. és 17. cikke,"
(hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.)
(2) A KKM rendelet 45. §-a a következő e) ponttal egészül ki:
(E rendelet)
"e) az SA.38454 (2015/C) (ex2015/N) C(2015) 8227 final számú, 2015. november 23-i Európai Bizottsági határozat,"
(hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.)
(3) A KKM rendelet 45. § j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet)
"j) "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény,"
(hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.)
23. § A KKM rendelet
a) 1. melléklete az 1. melléklet szerint,
b) 4. melléklete a 2. melléklet szerint
módosul.
24. § A KKM rendelet
1. 3. § (1) bekezdés b) pont bl) és bm) alpontjában, 4. § (1) bekezdésében, 5. § (1) bekezdés a) és b) pontjában, 5. § (2) bekezdés c), e) és f) pontjában, 7/C. § (1) bekezdés b) pontjában, 11. § 25-28., 33., 41. és 42. pontjában a "702/2014/EU" szövegrész helyébe a "2022/2472/EU" szöveg,
2. 3. § (4) bekezdés a) pontjában a "6a. és 6b." szövegrész helyébe a "6a., 6b. és 15." szöveg,
3. 4. § (1) bekezdésében és 5. § (2) bekezdés c), e) és f) pontjában a "rendelet és az 1408/2013/EU bizottsági rendelet hatálya" szövegrész helyébe a "rendelet, az 1408/2013/EU bizottsági rendelet és a 360/2012/EU bizottsági rendelet hatálya" szöveg,
4. 5. § (1) bekezdés c) pontjában a "651/2014/EU" szövegrész helyébe a "28-32. § szerinti támogatás kivételével a 651/2014/EU" szöveg, valamint a "került." szövegrész helyébe a "került," szöveg,
5. 5. § (2) bekezdés b) pontjában a "14., 19., 22., 41., 53.," szövegrész helyébe a "14., 17., 19., 22., 29., 53.," szöveg,
6. 5. § (2) bekezdés k) pontjában a "702/2014/EU" szövegrészek helyébe a "2022/2472/EU" szöveg, valamint a "mértékben." szövegrész helyébe a "mértékben," szöveg,
7. 7/C. § (1) bekezdésében a "Támogatásokat Vizsgáló Iroda" szövegrész helyébe a "TVI" szöveg,
8. 7/C. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában az "500 000" szövegrész helyébe a "100 000" szöveg,
9. 7/C. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontjában a "60 000" szövegrész helyébe a "10 000" szöveg,
10. 11. § 20. pontjában a "Polgári Törvénykönyv" szövegrész helyébe a "Polgári Törvénykönyv (a továbbiakban: Ptk.)" szöveg,
11. 11. § 25. pontjában a "2. cikk (4) bekezdése szerinti ágazat" szövegrész helyébe a "2. cikk 7. pontja szerinti termék" szöveg,
12. 11. § 26. pontjában a "2. cikk (3) bekezdése szerinti ágazat" szövegrész helyébe a "2. cikk 45. pontja szerinti tevékenység" szöveg,
13. 11. § 27. pontjában a "2. cikk (3) bekezdése szerinti ágazat" szövegrész helyébe a "2. cikk 35. pontja szerinti tevékenység" szöveg,
14. 11. § 28. pontjában a "2. cikk (8) bekezdése" szövegrész helyébe a "2. cikk 6. pontja" szöveg,
15. 11. § 33. pontjában a "2. cikk (18) bekezdése" szövegrész helyébe a "2. cikk 43. pontja" szöveg,
16. 11. § 41. pontjában a "2. cikk (9) bekezdése" szövegrész helyébe a "2. cikk 38. pontja" szöveg,
17. 11. § 42. pontjában a "2. cikk (16) bekezdése" szövegrész helyébe a "2. cikk 2. pontja" szöveg,
18. 11. § 32. pontjában és 16. § (4) bekezdésében a "megyében" szövegrész helyébe a "vármegyében" szöveg,
19. 24. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában az "éves közlekedési célú üzemanyag-fogyasztásának" szövegrész helyébe az "éves üzemanyag-fogyasztásának" szöveg,
20. 26. § (3) bekezdésében az "az (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feltételeket" szövegrész helyébe az "a (2) bekezdésben meghatározottakat" szöveg,
21. 27. § (1) bekezdésében az "és mezőgazdasági termékek forgalmazásával" szövegrész helyébe a "vagy forgalmazásával" szöveg,
22. 32/I. § (1) bekezdésében a "7. cikke" szövegrész helyébe a "7. szakasza" szöveg,
23. 40/B. § (1) bekezdésében a "8-18. pontjában" szövegrész helyébe az "1.1. szakaszában" szöveg,
24. 40/F. § (4) bekezdésében a "81." szövegrész helyébe a "92." szöveg,
25. 40/I. § (1) bekezdésében az "e § vonatkozásában" szövegrész helyébe a "40/I. § és a 40/J. § alkalmazásában" szöveg,
26. 42. §-ában a "KKM Subsidium Korlátolt Felelősségű Társaság" szövegrész helyébe a "KKM Subsidium Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: KKM Subsidium Kft.)" szöveg,
27. 41. § 41. pontjában a "CED Közép-európai Gazdaság-fejlesztési Hálózat Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság" szövegrész helyébe a "CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft.)" szöveg
lép.
25. § Hatályát veszti a KKM rendelet
a) 3. § (1) bekezdés a) pont ag) alpontja,
b) 3. § (4) bekezdés a) pont au) alpontja,
c) 3. § (4) bekezdés b) pont bc) alpontja,
d) 3. § (4) bekezdés c) pont cc) alpontja,
e) 26. § (1) bekezdés h) pontja,
f) 29. § (1) bekezdés c) pontja,
g) 30. § (1) bekezdés c) pontja,
h) 31. § c) pontja,
i) 1. mellékletében foglalt táblázat G:8 mezőjében az " , MFK NKft.," szövegrész,
j) 1. mellékletében foglalt táblázat M:15 mezőjében a "PIP Közép-Duna Menti Térség-fejlesztési Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság" szövegrész.
26. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Szijjártó Péter s. k.,
külgazdasági és külügyminiszter
1. melléklet a 4/2023. (VII. 19.) KKM rendelethez
1. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat I:3a mezője helyébe a következő mező lép:
(I | |
Támogatási előleg) | |
(3a) | előleg biztosítható |
2. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat N:3a mezője helyébe a következő mező lép:
(N | |
Lebonyolító szerv) | |
(3a) | HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: HIPA NZrt.) |
3. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat F:3c és G:3c mezője helyébe a következő mezők lépnek:
(F | G | |
Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre) | |
(3c) | Az előirányzat a kiemelkedő hazai ágazatok külpiaci lehetőségeit és az ágazatok exporttevékenységét segíti elő. Az előirányzat fedezetet biztosíthat a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság közfeladatainak körében a kifejezetten kereskedelemfejlesztéshez kapcsolódó részfeladatok ellátására is közszolgáltatási vagy támogatási szerződés formájában. Az előirányzat forrást biztosít továbbá: a) az Európai Űrügynökségben való tagsággal összefüggő díjfizetési kötelezettségek teljesítésére, b) az Európai Űrügynökség tevékenységéhez kapcsolódó szakmai feladatok ellátására, c) a bilaterális és multilaterális kapcsolatokból fakadó űrtechnológiai fejlesztések, programok, feladatok megvalósítására, d) a hazai űrkutatással és űriparral kapcsolatos feladatok ellátására, valamint az űrkutatási, űripari nemzetközi és hazai szervezetekben való részvétel tagdíjának, továbbá egyéb felmerülő költségeknek (különösen projektfinanszírozás) teljesítésére. Az előirányzat az európai területi együttműködési csoportosulásról szóló, 2006. július 5-i 1082/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és az azt módosító az európai területi együttműködési csoportosulásról szóló 1082/2006/EK rendeletnek a csoportosulások létrehozásának és működésének egyértelművé tétele, egyszerűsítése és javítása tekintetében történő módosításáról szóló, 2013. december 17-i 1302/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet előírásaival összhangban alapított, valamint az európai területi társulásról szóló 2014. évi LXXV. törvény 6. §-a alapján nyilvántartásba vett európai területi társulás és a külföldi székhelyű társulás magyarországi intézménye, valamint egyéb, határ menti fejlesztéssel foglalkozó civil, államháztartáson kívüli szervezetek számára, a társulás, intézmény, illetve szervezet működésével és fejlesztésével, valamint saját fejlesztéseik, projektjeik megvalósításával kapcsolatos költségekhez, továbbá európai területi együttműködéshez kapcsolódó pályázataik önerejéhez biztosít támogatást. Az előirányzat célja továbbá a határon túli partnerek bevonásával meghatározott gazdaságfejlesztési célok megvalósítása, kiemelt figyelemmel a vajdasági magyar közösségek terület- és gazdaságfejlesztési stratégiájában, a kárpátaljai magyar közösség gazdaságfejlesztési stratégiájában, az erdélyi gazdaságfejlesztési programban, a felvidéki gazdaságfejlesztési programban, a horvátországi magyarok vidék- és gazdaságfejlesztési stratégiájában és a Muravidék gazdaságfejlesztési program és akciótervben foglalt célokra, az ukrajnai háború gazdasági hatásainak mérséklésére, valamint a határon átnyúló együttműködésben érintett és a világjárvány miatt nehéz helyzetbe került magyarországi vállalkozások beruházásainak támogatására, ezenkívül az előirányzat fedezetet biztosít egyéb határon túli projektekhez is. | gazdasági társaság, civil szervezet, közalapítvány, társulás, egyéni vállalkozó, köztestület, szövetkezet, költségvetési szerv, önkormányzat, az űripari ágazatban működő szervezetek űripari szereplők, felsőoktatási intézmények, állami kutatóintézetek, magyarországi székhelyű európai területi társulás és a külföldi székhelyű társulás magyarországi intézménye, valamint egyéb, határ menti fejlesztéssel foglalkozó civil, államháztartáson kívüli szervezetek, természetes személy, külföldi szervezet, külföldi kormányzati vagy önkormányzati szerv és az általa fenntartott intézmény; a gazdaságfejlesztési programok esetén külön erre a feladatra létrehozott vagy jogszabályban vagy a Kormány határozatában foglalt döntés alapján kijelölt külföldi vagy belföldi szervezet, úgymint a Prosperitati Alapítvány, az "Egán Ede" Kárpátaljai Gazdaság-fejlesztési Központ Jótékonysági Alapítvány, a Fundatia Pro Economica - Pro Economica Alapítvány, az ECONOMICA HUNGARICA Alapítvány, a Magyar Regionális Nemzetiségi Fejlesztési Intézet Lendva, a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. és más kijelölt szervezet; a határon átnyúló együttműködésben érintett és a világjárvány miatt nehéz helyzetbe került magyarországi vállalkozások beruházásainak támogatása tekintetében Magyarországon székhellyel, telephellyel vagy fiókteleppel rendelkező vállalkozások |
Az előirányzat a fenntartható fejlődés teljes spektrumára - vízgazdálkodás, energia, közlekedés, hulladékgazdálkodás, élelmiszeripar, okos városfejlesztés - koncentrálva a hazai vállalkozások széles körű külpiaci tevékenységének elősegítését is szolgálja. Ennek keretében az előirányzat alapvető célkitűzése, hogy támogatást biztosítson a fentebb felsorolt szektorok szereplőinek a kiválasztott súlyponti régiókban a fejlesztési és együttműködési lehetőségekbe történő bekapcsolódáshoz. Az előirányzat célja továbbá a magyar nemzetközi fejlesztési együttműködési (a továbbiakban: NEFE) tevékenység kiadásaihoz, nemzetközi fejlesztési együttműködésekre irányuló egyezményeken és bilaterális vagy multilaterális megállapodásokon alapuló fizetési kötelezettségek, fejlesztési alapokhoz való hozzájárulások, valamint humanitárius segítségnyújtás teljesítéséhez szükséges fedezet biztosítása. Az előirányzat céljával összhangban álló kifizetések a magyar külképviseletek közreműködésével és kezdeményezésére is teljesíthetők. Az előirányzat terhére adományozólevél útján adomány, felajánlás és segély is nyújtható. Az előirányzat fedezetet biztosít továbbá minden egyéb, a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó, kormánydöntésben foglalt program, projekt és fejlesztési vagy működési támogatási cél megvalósítására. |
4. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat J:3c mezője helyébe a következő mező lép:
(J | |
Rendelkezésre bocsátás módja) | |
(3c) | a) költségvetési támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan; a gazdaságfejlesztési programok esetén vissza nem térítendő vagy kamattámogatás egy összegben vagy részletekben, teljesítésarányosan, az intézményrendszer felállításához és működtetéséhez működési és felhalmozási célú, a végső kedvezményezettek részére a külföldi vagy belföldi szervezet útján felhalmozási és működési célú támogatásként; előirányzat-átcsoportosítással; az intézményrendszer felállításához és működtetéséhez a lebonyolító szervvel kötött megállapodással b) egyéb kifizetés esetén közvetlen kifizetéssel egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan; közszolgáltatási szerződéssel, előirányzat-átcsoportosítással, visszterhes szerződés útján vagy tagdíjfizetés útján |
5. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat F:4-G:4 mezője helyébe a következő mező lép:
(F | G | |
Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre) | |
(4) | Az előirányzat elsősorban a nem nevesített, azonban a minisztérium vagy az irányítása alá tartozó intézmény szakmai programjainak, valamint a Magyar Állam képviseletében a minisztérium által alapított közérdekű vagyonkezelő alapítvány közfeladat-ellátásának támogatását szolgálja. Az előirányzat támogatási projektek, valamint visszterhes szerződések kiadásainak fedezetére egyaránt fedezetet nyújt. Az előirányzat terhére adományozólevél útján adomány és felajánlás is nyújtható. Az előirányzat terhére kerül lebonyolításra az egységes külképviseleti rendszer és a külképviseleti hálózat működtetésével és fenntartásával kapcsolatos adminisztratív- technikai és egyéb feladatok ellátásának - kiemelten a konzuli hálózat és konzuli szolgáltatások működtetésének, az egységes külképviseleti rendszert és külképviseleti hálózatot érintő üzemeltetési, technikai feladatok ellátásának, a biztonságos működés érdekében, valamint a minisztérium egyes - a kötelezően központi szolgáltató által nyújtott központosított informatikai szolgáltatások kivételével - informatikai, távközlési és infokommunikációs rendszerei üzemeltetésének, valamint az iratkezelési és irattovábbítási tevékenységnek - a támogatása, valamint a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Kormányvárójának üzemeltetéséhez szükséges feladatok ellátása is. Az előirányzat fedezetet nyújt a kulturálisdiplomácia-projektek támogatására is, melyek célja a magyar kultúra, oktatás és tudomány eredményeinek elsősorban külföldi közönség számára történő, Magyarország diplomáciai kapcsolatait elősegítő népszerűsítése, a magyarság kulturális értékeinek bemutatása, hagyományainak és kapcsolatainak ápolása. Az előirányzat biztosít forrást a külképviseleteken megvalósuló kulturális, oktatási és tudományos programokra, támogatási szerződések keretében nyújtható támogatásra külföldön és Magyarországon megrendezett nemzetközi kulturális és tudományos eseményekhez, valamint a magyar kortárs képzőművészet nemzetközi művészeti vásárokon való megjelenéséhez kapcsolódóan. Az előirányzat fedezetet biztosít még a Gül Baba türbéje és környezete kiemelkedő értékeinek fenntartására, megőrzésére, hasznosítására és üzemeltetésére, valamint a magyar-török kulturális kapcsolatok ápolásával összefüggő feladatok ellátására, melyek célja a Gül Baba türbéje és környezete kiemelkedő kulturális értékként történő megőrzése és az azzal kapcsolatos egyes közművelődési feladatok ellátása is. Az előirányzat célja továbbá vissza nem térítendő költségvetési támogatás nyújtása a Demokrácia Központ Közalapítvány és intézete részére az éves működési és fejlesztési kiadások fedezésére, egyes szakmai feladatok ellátásához szükséges kiadások finanszírozására, valamint a Demokrácia Központ Közalapítvány alapító okiratában foglalt céljaival összhangban álló, az alapító által meghatározott projektek finanszírozására, továbbá az előirányzat céljával összefüggő egyéb kiadásokhoz fedezet biztosítása. Az előirányzat fedezetet biztosít továbbá a miniszter által meghatározott egyéb feladatok végrehajtásával összefüggő kiadások teljesítésére is. Az előirányzat céljával összhangban álló kifizetések a magyar külképviseletek közreműködésével és kezdeményezésére is teljesíthetők. | költségvetési szerv, gazdasági társaság, civil szervezet, közalapítvány, társulás, egyéni vállalkozó, köztestület, szövetkezet, közérdekű vagyonkezelő alapítvány, KKM Subsidium Kft., Gül Baba Türbéje Örökségvédő Alapítvány, Demokrácia Központ Közalapítvány, Tom Lantos Intézet, Külügyi és Külgazdasági Intézet, külföldi kormányzati vagy önkormányzati szerv, illetve az általa fenntartott intézmény, egyéb külföldi szervezet |
6. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat J:4 mezője helyébe a következő mező lép:
(J | |
Rendelkezésre bocsátás módja) | |
(4) | a) költségvetési támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan b) egyéb kifizetés esetén közvetlen kifizetéssel egy összegben vagy részletekben; időarányosan vagy teljesítésarányosan; közszolgáltatási szerződéssel; visszterhes szerződéssel, adományozó levéllel, előirányzat-átcsoportosítással |
7. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat a következő 5c sorral egészül ki:
(A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |
1 | Áht. azonosító | Címnév | Alcímnév | Jogcím csoportnév | Jogcímnév | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyolító szerv | Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete) |
5c | 379017 | Nyugat-Balkán Beruházási Támogatás | Az előirányzat célja vissza nem térítendő támogatás útján azon hazai vállalkozások támogatása, amelyek a Magyarország által támogatott határon túli gazdaságfejlesztési stratégiák célkitűzéseihez illeszkedő és a stratégiák célterületeihez tartozó külpiacokon, vagy azokon túl tőkebefektetéseket és beruházásokat magukba foglaló projekteket kívánnak végrehajtani és megvalósítani. Az előirányzat fedezetet biztosíthat továbbá a gazdaságfejlesztési célok megvalósítása érdekében a határon átnyúló együttműködésben érintett és a világjárvány miatt nehéz helyzetbe került magyarországi vállalkozások beruházásainak támogatására is. | gazdasági társaság, egyéni vállalkozó költségvetési szerv, külföldi szervezet | külön erre a feladatra létrehozott vagy jogszabályban, illetve a Kormány határozatában foglalt döntés alapján kijelölt szervezet bevonásával pályázati úton, továbbá egyedi írásos kérelemre, egyedi döntés alapján, támogatási szerződéssel vagy támogatói okirattal | előleg biztosítható | a) költségvetési támogatás esetén egy összegben vagy részletekben történő kifizetéssel, időarányosan vagy teljesítésarányosan b) egyéb kifizetés esetén közvetlen kifizetéssel egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan; közszolgáltatási szerződéssel; előirányzat- átcsoportosítással | az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat | igénybe vehető |
8. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat G:7 mezője helyébe következő mező lép:
(G | |
Kifizetésben részesülők köre) | |
(7) | költségvetési szervek, köztestületek, Tempus Közalapítvány, gazdálkodó szervezetek, civil szervezetek, közalapítványok, társulások, állami és nem állami fenntartású felsőoktatási intézmények, KKM Magyar Diplomáciai Akadémia Korlátolt Felelősségű Társaság, sportszervezetek és szövetségek; Oktatási Alapítvány |
9. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat J:7 mezője helyébe a következő mező lép:
(J | |
Rendelkezésre bocsátás módja) | |
(7) | a) költségvetési támogatás esetén egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan; b) egyéb kifizetés esetén közvetlen kifizetéssel egy összegben vagy részletekben, időarányosan vagy teljesítésarányosan, közszolgáltatási szerződéssel, adományozó levéllel, előirányzat-átcsoportosítással |
10. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat F:8 mezője helyébe a következő mező lép:
(F | |
Előirányzat célja) | |
(8) | Az előirányzat a hazai vállalkozások külföldi befektetéseinek támogatását, beruházási lehetőségeinek bővítését, a magyar beszállítói háttér fejlesztését, a magyar export növekedését, hazai vállalkozások számára új üzleti lehetőségek felkutatását, a magyar termékek és szolgáltatások versenyképességének javítását, a kis- és középvállalkozások külpiaci értékesítését segíti elő. A minisztérium kereskedelemfejlesztési feladatainak ellátása is ezen előirányzat terhére valósul meg. Az előirányzat biztosítja a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság közfeladat-ellátásához szükséges fedezetet közszolgáltatási vagy támogatási szerződés formájában. Az előirányzat biztosítja a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. közfeladat ellátásához szükséges fedezetet közszolgáltatási vagy támogatási szerződés formájában. Az előirányzat a következő külgazdaság-fejlesztési feladatok végrehajtását segíti elő: a) közép-európai partnerirodák kiválasztása, felkészítése és működtetése; b) Magyarország területén működő belföldi irodahálózat kiválasztása, felkészítése és működtetése; c) exportlehetőségek felkutatása a közép-európai partnerirodák bevonásával; d) üzleti partnerek kiközvetítése; e) magyar cégek külpiacra jutásának elősegítése proaktív kiajánlások formájában; f) kiállítások, vásárok szervezése a magyar vállalkozások számára; g) exportlehetőségek felkutatása, üzleti partnerek közvetítése és üzletember-találkozók szervezése a magyar vállalkozások számára; h) vállalati igények felmérése, az illetékességi területen működő és ágazati szereplők célirányos felkutatása és látogatása; i) a hazai és határon túli exportképes árualap felkutatása; j) a két- és többoldalú nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlesztésének elősegítése; k) Magyarország külképviseleteivel való együttműködés az a)-j) és az l)-x) pontokban meghatározott feladatok végrehajtása érdekében, kapcsolattartás a Magyarországon működő külképviseletekkel, valamint a Magyarországon, illetve külföldön működő partnerintézményekkel; l) a külgazdasági attasékkal való együttműködés az exportfejlesztési tevékenységek megvalósítása során az a)-k) pontokban és az m)-x) pontokban meghatározott feladatok végrehajtása érdekében; m) közreműködés a kis és közepes méretű vállalkozások beszállítói lehetőségeinek feltárásában, mind a magyarországi külföldi befektetők, mind a környező országokban megtelepedett befektetők vonatkozásában; n) külkereskedelem-technikai, értékesítési, valamint az európai uniós és állami támogatási rendszerekkel kapcsolatos kérdésekben külpiaci információk (országspecifikus üzleti és gazdasági információk) gyűjtése és továbbítása a kis- és középvállalkozók számára export és tőkekihelyezési kapacitásaik optimalizációja céljából; o) tanácsadás a külkereskedelem-technikai, vámügyi, jogi, adózási kérdésekben képzések keretében; p) tanácsadás és segítségnyújtás a magyar vállalkozások külföldi cégalapításához, tájékoztatás a tőkekihelyezéssel kapcsolatos információkról, jogszabályokról, valamint a befektetési és privatizációs lehetőségekről; q) külföldi tenderfigyelés folytatása, tájékoztatás a magyar vállalkozások számára adott célország tendereiről; r) a magas szintű delegációkhoz kapcsolódó B2B találkozók, üzleti fórumok szervezése belföldön és külföldön; s) együttműködés és közvetlen kapcsolattartás helyi vállalkozásokkal, hazai és határon túli gazdaságfejlesztő szervezetekkel, a területen működő külgazdasági diplomatákkal, az államigazgatás egyéb szerveivel és érdekképviseletekkel; t) a meghatározott fókuszágazatokban és fókuszrégiókban a magyar vállalkozások állami támogatás mellett megvalósuló részvételének szervezése a külföldi vásárokon, kiállításokon; u) az ügyfélkapcsolatok kezelése, ügyféltámogatással és ügyfélszerzéssel összefüggő feladatok ellátása, növelve ezáltal az ügyfélkapcsolatok profitabilitását; v) a közép-európai potenciális partnerszervezeteket tartalmazó adatbázis fejlesztése, fenntartása és folyamatos frissítése, különös figyelemmel a határon túli gazdaságfejlesztési programokban való felhasználás igényeire; w) a határon túli gazdaságfejlesztési programok lebonyolításában és ellenőrzésében való közreműködés; x) az a)-w) pontokban meghatározott feladatokkal összefüggésben a külgazdasági attasék ismereteinek bővítésében, kiküldetésüket megelőzően felkészítésében való részvétel. Az előirányzat fedezetet biztosít a HIPA NZrt. feladatainak ellátásával összefüggésben keletkezett éves működési és fejlesztési kiadások finanszírozására, valamint a társaság lebonyolító szervi feladatainak és egyes szakmai feladatoknak az ellátásához szükséges kiadások finanszírozására is. Az előirányzat költségvetési támogatást nyújt a Határon Átnyúló Kezdeményezések Közép-európai Segítő Szolgálata működéséhez is, az éves szakmai programban nem szereplő tevékenység az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvényben foglaltak szerint támogatható. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett vagy megvalósult tevékenységre is nyújtható. Az előirányzat céljával összhangban álló kifizetések a magyar külképviseletek közreműködésével és kezdeményezésére is teljesíthetők. |
11. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat F:11 mezője helyébe a következő mező lép:
(F | |
Előirányzat célja) | |
(11) | Célja a magyar kultúra, oktatás és tudomány eredményeinek elsősorban külföldi közönség számára történő, Magyarország diplomáciai kapcsolatait elősegítő népszerűsítése, a magyarság kulturális értékeinek bemutatása, hagyományainak és kapcsolatainak ápolása. Az előirányzat biztosít forrást a külképviseleteken megvalósuló kulturális, oktatási és tudományos programokra, támogatási szerződések keretében nyújtható támogatásra külföldön és Magyarországon megrendezett nemzetközi kulturális és tudományos eseményekhez, valamint a magyar kortárs képzőművészet nemzetközi művészeti vásárokon való megjelenéséhez kapcsolódóan. Az előirányzat célja a Gül Baba türbéje és környezete kiemelkedő kulturális értékként történő megőrzése és az azzal kapcsolatos egyes közművelődési feladatok ellátása is. Az előirányzat fedezetet biztosít a Gül Baba türbéje és környezete kiemelkedő értékeinek fenntartására, megőrzésére, hasznosítására és üzemeltetésére, valamint a magyar-török kulturális kapcsolatok ápolásával összefüggő feladatok ellátására. Az előirányzat célja továbbá vissza nem térítendő költségvetési támogatás nyújtása a Demokrácia Központ Közalapítvány és két intézete részére az éves működési és fejlesztési kiadások finanszírozására, egyes szakmai feladatok ellátásához szükséges kiadások finanszírozására, valamint a Demokrácia Központ Közalapítvány alapító okiratában foglalt céljaival összhangban álló, az Alapító által meghatározott projektek finanszírozására, továbbá az előirányzat céljával összefüggő egyéb kiadásokhoz fedezet biztosítása. Az előirányzat céljával összhangban álló kifizetések a magyar külképviseletek közreműködésével és kezdeményezésére is teljesíthetők. |
12. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat F:13 mezője helyébe a következő rendelkezés lép:
(F | |
Előirányzat célja) | |
(13) | a) Ösztöndíjprogram támogatása Az előirányzat lehetőséget biztosít a felsőfokú tanulmányok folytatására magyarországi képzési helyeken olyan keresztény fiatalok (18-30 év) számára, akik saját országukban vallási üldöztetésnek vagy fenyegetésnek vannak kitéve. Az előirányzat felhasználása az "Ösztöndíjprogram Keresztény Fiataloknak" elnevezésű ösztöndíjprogramról és a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III. 26.) Korm. rendelet módosításáról szóló 120/2017. (VI. 1.) Korm. rendelet rendelkezései szerint történik. b) Hungary Helps Program Az előirányzat a Hungary Helps Programról szóló 2018. évi CXX. törvény rendelkezéseivel összhangban fedezetet nyújt a Hungary Helps Programmal összefüggésben történő nemzetközi humanitárius segítségnyújtás keretében ellenérték, valamint elszámolási és visszafizetési kötelezettség nélkül, adományként biztosított forrás biztosítására azzal a céllal, hogy közvetlen vagy közvetett, és azonnali segítségnyújtásra kerülhessen sor a szükséget szenvedő, üldöztetésnek kitett vagy humanitárius katasztrófák sújtotta területen élő emberek és közösségek részére, segítve a helyben megmaradásukat támogató, a szabad vallásgyakorlás védelmét előmozdító projektek megvalósítását, különös tekintettel az üldözött keresztény és más vallási kisebbségek, továbbá veszélyeztetett közösségek értékmegőrzése, helyben maradása érdekében. |
13. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat J:13 mezője helyébe a következő rendelkezés lép:
(J | |
Rendelkezésre bocsátás módja) | |
(13) | a) költségvetési támogatás esetén egyösszegű kifizetéssel, részletekben történő kifizetéssel, időarányosan vagy teljesítésarányosan; b) egyéb kifizetés esetén közvetlen kifizetéssel, adománylevél útján, valamint megállapodás alapján előirányzat-átcsoportosítással |
14. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat D:14-E:14 mezője helyébe a következő mező lép:
(D | E | |
Jogcím csop. név | Jogcímnév) | |
(14) | Hungary Helps Ügynökség Nonprofit Zrt. szakmai feladatainak ellátása |
15. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat F:15 mezője helyébe a következő rendelkezés lép:
(F | |
Előirányzat célja) | |
(15) | Az előirányzat a Közép-Duna menti térségfejlesztési feladatokon belül a Paksi Atomerőmű két új blokkjának kivitelezéséhez szükséges és közvetlenül kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztési, innovációs, lokalizációs, képzési, vállalkozásfejlesztési, valamint területfejlesztési feladatok megvalósításához szükséges forrást biztosítja. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett vagy megvalósult tevékenységre is nyújtható. |
16. A KKM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat N:15 mezője helyébe a következő mező lép:
(N | |
Lebonyolító szerv) | |
(15) | Az előirányzat terhére létrehozott és még folyamatban lévő, pénzügyi teljesítést azonban már nem igénylő azon támogatási jogviszonyok esetén, amelyek a Paksi Atomerőmű két új blokkjának kivitelezéséhez szükséges és közvetlenül kapcsolódó térség- és területfejlesztési tevékenységen kívüli egyéb térségfejlesztési célok megvalósítására irányulnak a KDMFÜ Közép-Duna Menti Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság lebonyolító szervként járhat el. |
2. melléklet a 4/2023. (VII. 19.) KKM rendelethez
1. A KKM rendelet 4. mellékletében foglalt táblázat C:8-E:8 mezője helyébe a következő mező lép:
(C | D | E | |
Alcímnév | Jogcím csop. név | Jogcímnév) | |
(8) | A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség NZrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos bevételek és kiadások |
2. A KKM rendelet 4. mellékletében foglalt táblázat D:9-E:9 mezője helyébe a következő mező lép:
(D | E | |
Jogcím csop. név | Jogcímnév) | |
(9) | A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség NZrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások |