4/2024. (VI. 14.) MK rendelet
a fejezeti és központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 17/2022. (XII. 1.) MK rendeletnek a 2024. évi felhasználási szabályok megállapításával és uniós támogatási szabályok változásával összefüggő módosításáról
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 21. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 148. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § A fejezeti és központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 17/2022. (XII. 1.) MK rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSz) 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatások esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat
1. 6., 8. és 12-16. sora alapján az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás;
2. 6., 13. és 19. sora alapján a 2012/21/EU bizottsági határozat szerinti közszolgáltatásért járó ellentételezéshez nyújtott támogatás;
3. 6. és 13. sora alapján az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű közszolgáltatási támogatás;
4. 6. és 12-15. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 13. és 14. cikke szerinti regionális beruházási támogatás;
5. 15. sora alapján sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 17. cikke szerinti kis- és középvállalkozásnak nyújtott beruházási támogatás;
6. 6. és 13. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 18. cikke szerinti kis- és középvállalkozás részére tanácsadáshoz nyújtott támogatás;
7. 16. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 25. cikke szerinti kutatás-fejlesztési projekthez nyújtott támogatás;
8. 6., 12-14. és 16. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 31. cikke szerinti képzési támogatás;
9. 6. és 13. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 52. cikke szerinti helyhez kötött széles sávú infrastruktúra kiépítéséhez nyújtott támogatás;
10. 12., 14. és 16. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 53. cikke szerinti kultúrát és kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás;
11. 11. és 14. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 55. cikke szerinti sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott támogatás;
12. 6., 8. és 12. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 56. cikke szerinti helyi infrastruktúrára irányuló támogatás;
13. 4-16. és 19-21. sora alapján az SA.103089 (2022/N) számú, valamint az azt módosító európai bizottsági határozatokban foglaltakkal összhangban az "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény (a továbbiakban: válságközlemény) 2.1. szakasza szerinti válságtámogatás
nyújtható."
2. § A Rendelet 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Nem ítélhető meg támogatás
a) - az 5. és a 20. alcím szerinti támogatás kivételével - azon szervezet részére, amely a támogatás odaítélésekor még nem tett eleget valamennyi, az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizettetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozata alapján fennálló visszafizetési kötelezettségének,
b) - az 5. és a 20. alcím szerinti támogatás kivételével - nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére,
c) - a 13. és a 15. alcím szerinti támogatás kivételével - halászati és akvakultúra-termékek termeléséhez,
d) - a 13. és a 15. alcím, valamint ha a támogatás összegét nem a piacon vásárolt vagy forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg - az 5., a 20. és a 22. alcím szerinti támogatás kivételével - halászati és akvakultúra-termékek feldolgozásához és forgalmazásához,
e) - a 9., 13. és a 15. alcím szerinti támogatás kivételével - elsődleges mezőgazdasági termeléshez,
f) mezőgazdasági termék feldolgozásához és mezőgazdasági termék forgalmazásához, ha
fa) a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, vagy
fb) a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ,
g) exporttal kapcsolatos tevékenységhez, ha a támogatás az exportált mennyiségekhez, értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódik,
h) ha azt import áru helyett hazai áru használatától teszik függővé,
i) olyan feltétellel, amely az európai uniós jog megsértését eredményezi,
j) - az 5. alcím szerinti támogatás kivételével - a versenyképtelen szénbányák bezárását elősegítő állami támogatásról szóló, 2010. december 10-i 2010/787/EU tanácsi határozat (HL L 336., 2010.12.24., 24. o.) hatálya alá tartozó versenyképtelen szénbányák részére,
k) - az 5. alcím szerinti támogatás kivételével - atomenergia-termeléshez.
(3) Ha a kedvezményezett az 5. § (2) bekezdés c)-f) pontjában kizárt ágazatok bármelyikében és ezektől eltérő egy vagy több ágazatban egyaránt végez tevékenységet, az 5. és 20. alcím szerinti támogatás akkor nyújtható a kedvezményezett részére ez utóbbi egyéb tevékenységhez, ha a kedvezményezett megfelelő eszközökkel - így különösen a tevékenységek szétválasztásával vagy számviteli elkülönítéssel - biztosítja, hogy az 5. § (2) bekezdés c)-f) pontjában említett kizárt ágazatokban végzett tevékenységek ne részesüljenek az 5. és 20. alcím szerinti támogatásban."
3. § (1) A Rendelet 7. § (6) bekezdés b) pont bd) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az Atr. 18. § (2) bekezdés a) és c) pontja szerint előzetesen be kell jelenteni az Európai Bizottság részére az egyedi támogatást, ha a támogatás összege
kutatásfejlesztési projekthez nyújtott támogatás esetén]
"bd) meghaladja a ba)-bc) alpont szerinti összeg kétszeresét EUREKA-projekt vagy az EUMSz 185. vagy 187. cikke alapján létrehozott közös vállalkozás által megvalósított vagy a 28/B. § (5) bekezdés b) pontjában előírt feltételeknek megfelelő projekt esetén,"
(2) A Rendelet 7. § (7) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alapján)
"b) csekély összegű támogatás esetén 2031. június 30-ig"
(lehet támogatási döntést hozni.)
(3) A Rendelet 7. § (7) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(E rendelet alapján)
"d) csekély összegű közszolgáltatási támogatás esetén 2031. június 30-ig"
(lehet támogatási döntést hozni.)
4. § A Rendelet 5. alcíme helyébe a következő alcím lép:
"5. A csekély összegű (de minimis) támogatás
11. § (1) A kedvezményezett és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, bármely három év során Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 300 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.
(2) A kedvezményezettnek az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdése figyelembevételével - az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon - nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző három év - háromszor háromszázhatvanöt nap - során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
(3) A támogatást nyújtó a kedvezményezett részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2831 bizottsági rendeletre.
(4) A támogatás - az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével - más csekély összegű támogatásokról szóló rendeletek alapján nyújtott csekély összegű támogatással az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárig halmozható.
(5) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget."
5. § A Rendelet 22. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
[A kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás)]
"c) működési támogatásként"
[nyújtható.]
6. § A Rendelet 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"24. § A 2,2 millió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó beruházási vagy működési támogatás esetén a támogatás összege a 23. § (2) és (3) bekezdésében, valamint a 26. § (1)-(4) bekezdésében meghatározott módszerek alkalmazásától eltérően is meghatározható, azzal, hogy a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 80%-át."
7. § A Rendelet 14. alcíme a következő 26. §-sal egészül ki:
"26. § (1) Működési támogatás esetén a támogatás összege nem haladhatja meg a támogatással érintett időszakban keletkező működési veszteséget.
(2) Működési támogatás esetén a támogatás a működési veszteségen felül fedezetet nyújthat az észszerű nyereségre is.
(3) A működésből származó veszteség összegét előzetesen, megalapozott előrejelzések alapján kell meghatározni.
(4) Az (1) és a (2) bekezdésben meghatározottak teljesítése - a (3) bekezdéstől eltérően - visszafizetési mechanizmus alkalmazásával utólag is biztosítható.
(5) A működési támogatás elszámolható költségei:
a) a kulturális intézmény vagy örökségi helyszín állandó vagy időszakos tevékenységéhez - így különösen kiállításokhoz, előadásokhoz, rendezvényekhez és hasonló kulturális tevékenységekhez - kapcsolódó, a szokásos üzletmenetben felmerülő költség,
b) a kulturális és művészeti oktatási tevékenység költsége, a kulturális kifejezésmódok sokfélesége védelmének és népszerűsítésének fontosságát tudatosító oktatási és társadalmi célú figyelemfelhívó programok - így különösen az új technológiák e célokra történő alkalmazásának - költsége,
c) a közönség kulturális intézményhez vagy örökségi helyszínhez és tevékenységhez való hozzáférésének javítását szolgáló - így különösen a digitalizálással, egyéb új technológiákkal és a speciális szükségletű személyek hozzáférési lehetőségeinek javításával kapcsolatos - költség,
d) közvetlenül a kulturális projekthez vagy tevékenységhez kapcsolódó működési költség, így különösen
da) az ingatlanok és kulturális helyszínek bérletének, lízingjének költsége,
db) a kulturális projektekhez vagy tevékenységekhez közvetlenül kapcsolódó utazási, anyag- és felszerelési költség,
dc) a kiállítások és díszletek építészeti elemeinek költsége,
dd) az eszközökhöz, szoftverekhez és felszerelésekhez igénybe vett hitel vagy lízing költsége,
de) az eszközök, szoftverek, felszerelések amortizációja, ha e költséget nem fedezte beruházási támogatás,
df) szerzői jogi védelem alatt álló alkotásokhoz és egyéb kapcsolódó szellemi tulajdonjogi védelem alatt álló tartalmakhoz való hozzáférésre vonatkozó jogokkal kapcsolatos költség,
dg) a marketing költsége,
dh) a projekt vagy tevékenység eredményeként közvetlenül felmerült költség,
e) a kulturális intézmény, örökségi helyszín vagy projekt személyi jellegű ráfordítása,
f) a külső tanácsadással és külső szolgáltatók által biztosított támogató szolgáltatásokkal kapcsolatos, közvetlenül a projekt eredményeként felmerülő költség."
8. § A Rendelet 20. alcíme helyébe a következő alcím lép:
"20. A közszolgáltatásért járó ellentételezés
33. § (1) A közszolgáltatásért járó ellentételezés (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) kizárólag a közszolgáltatás ellátásával megbízott kedvezményezett - ide nem értve a szárazföldi közlekedést biztosító vállalkozásokat - részére nyújtható, amennyiben
a) a támogatás összege nem haladja meg éves szinten a 15 millió eurónak megfelelő forintösszeget, és
b) a támogatást közlekedésen és a közlekedési infrastruktúrán kívüli területeken nyújtják.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés a) pontja szerinti támogatás összege a megbízás időszaka alatt változik, az éves összeg a megbízási időtartamra tervezett támogatás éves összegeinek átlagával egyezik meg.
(3) Az (1) bekezdés szerinti 15 millió eurónak megfelelő forintösszegű éves támogatási maximum nem vonatkozik
a) egészségügyi ellátást, adott esetben sürgősségi betegellátást végző kórházakra,
b) szociális szükségleteket kielégítő közszolgáltatásokra az egészségügy és hosszú távú gondozás, gyermekgondozás, munkaerőpiacra való belépés és visszatérés, szociális lakáshoz juttatás, továbbá a sérülékeny társadalmi csoportok gondozása és társadalmi befogadása vonatkozásában.
(4) A közszolgáltatási megbízás időtartama nem haladhatja meg a tíz évet, kivéve, ha a kedvezményezett olyan jelentős beruházásra kényszerül, amely az általánosan elfogadott számviteli elvekkel összhangban nem amortizálható tíz év alatt.
(5) A kedvezményezett egy vagy több aktussal kerül megbízásra az adott közszolgáltatás biztosítására, amely magában foglalja
a) a közszolgáltatási kötelezettségek tartalmát és idejét,
b) a kedvezményezettet és adott esetben az érintett területet,
c) a támogatást nyújtó által a vállalkozásnak biztosított kizárólagos vagy speciális jogok jellegét,
d) a támogatási mechanizmus leírását és a támogatás kiszámításának, ellenőrzésének és felülvizsgálatának paramétereit,
e) a túlkompenzáció elkerülésére és visszafizettetésére hozott intézkedéseket és
f) a hivatkozást a 2012/21/EU bizottsági határozatra.
(6) A támogatás mértéke nem haladhatja meg a közszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséhez szükséges nettó költséget. A támogatás mértékét a 2012/21/EU bizottsági határozat 5. cikke szerint kell megállapítani.
(7) Ha a kedvezményezett a (6) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó támogatásban részesül, köteles a túlkompenzációt visszafizetni. Ha a túlkompenzáció összege nem haladja meg az átlagos éves támogatás összegének 10%-át, a túlkompenzáció átvihető a következő évre, azzal, hogy azt le kell vonni az arra az évre fizetendő támogatás összegéből.
(8) A támogatást nyújtó a megbízás időtartama alatt legalább 3 évente, valamint a megbízás lejártakor ellenőrzi, hogy a kedvezményezett nem részesült túlkompenzációban.
(9) Amennyiben a kedvezményezett közszolgáltatás mellett más tevékenységet is végez, a közszolgáltatás költségeit és bevételeit a többi tevékenységétől elkülönítve kell kimutatnia, a költségek és bevételek elkülönítésének paramétereivel együtt.
(10) Ha a közszolgáltatási megbízás időtartama alatt a jelen alcímben foglalt feltételek nem teljesülnek, a támogatást nyújtó az Atr. 7. §-a alapján köteles a támogatást bejelenteni az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére."
9. § A Rendelet 21. alcíme helyébe a következő alcím lép:
"21. A csekély összegű közszolgáltatási támogatás
34. § (1) A közszolgáltatás ellátásával megbízott kedvezményezett és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, bármely három év során Magyarországon odaítélt csekély összegű közszolgáltatási támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 750 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.
(2) A kedvezményezettnek az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdése figyelembevételével - az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző három év - háromszor háromszázhatvanöt nap - során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
(3) A támogatást nyújtó a kedvezményezett részére az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2832 bizottsági rendeletre.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárba - a 360/2012/EU bizottsági rendelet és az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével - nem számít bele más csekély összegű támogatásokról szóló rendeletek alapján nyújtott csekély összegű támogatás.
(5) A támogatás a 360/2012/EU bizottsági rendelet és az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatással az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárig halmozható.
(6) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget.
(7) A támogatás nem halmozható ugyanazon közszolgáltatáshoz kapcsolódó más ellentételezéssel, függetlenül attól, hogy ez az ellentételezés uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásnak minősül-e."
10. § A Rendelet 55. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:
"(10) E rendeletnek a fejezeti és központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 17/2022. (XII. 1.) MK rendeletnek a 2024. évi felhasználási szabályok megállapításával és uniós támogatási szabályok változásával összefüggő módosításáról szóló 4/2024. (VI. 14.) MK rendelettel (a továbbiakban: Módr6.) megállapított 2. § (2) bekezdését, 3. § (1) bekezdését, 5. § (1), (2), (3), (7) és (8) bekezdését, 7. § (6) és (7) bekezdését, 9. § (7) bekezdését, 13/C. §-át, 22. § (1) bekezdését, 24. §-át, 26. §-át, 56. §-át, 5., 20. és 21. alcímét, valamint 1. mellékletét a Módr6. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell."
11. § A Rendelet 56. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"56. § E rendelet
a) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet,
b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-i 2012/21/EU bizottsági határozat,
c) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet,
d) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet I. és II. Fejezete, valamint 13., 14., 17., 18., 25., 31., 52., 53., 55., 56. cikke,
e) az SA.103089 (2022/N) számú, valamint az azt módosító európai bizottsági határozatokban foglaltakkal összhangban "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény
hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz."
12. § A Rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
13. § A Rendelet
a) 3. § (1) bekezdés 11. pontjában a "702/2014/EU bizottsági rendelet és az 1388/2014/EU bizottsági rendelet" szövegrész helyébe az "(EU) 2022/2472 bizottsági rendelet és az (EU) 2022/2473 bizottsági rendelet" szöveg,
b) 3. § (1) bekezdés 13. pontjában, valamint 5. § (1) bekezdésében az "1407/2013/EU bizottsági rendelet" szövegrész helyébe az "(EU) 2023/2831 bizottsági rendelet" szöveg,
c) 5. § (1) bekezdésében a "360/2012/EU bizottsági rendelet" szövegrész helyébe az "(EU) 2023/2832 bizottsági rendelet" szöveg,
d) 11. § (3) bekezdésében az "1407/2013/EU bizottsági rendelet" szövegrészek helyébe az "(EU) 2023/2831 bizottsági rendelet" szöveg,
e) 13/C. § (1) bekezdésében a "(2)-(6) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2)-(5) bekezdésben" szöveg
lép.
14. § Hatályát veszti a Rendelet
a) 3. § (1) bekezdés 5., 8., 9., 21., 22., 24., 33., 34., 38-41., 44., 45., 47., 48., 52-53., 57., 60., 64., 69., 76-79., 87., 96., 101. és 102. pontja,
b) 5. § (4) és (5) bekezdése,
c) 5. § (7) bekezdésében az "az induló vállalkozásnak nyújtott támogatás és" szövegrész,
d) 5. § (8) bekezdésében az "Induló vállalkozásnak nyújtott támogatás nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak is nyújtható." szövegrész,
e) 7. § (6) bekezdés a), c), g), k) és l) pontja,
f) 7. § (7) bekezdés f) pontja,
g) 9. § (7) bekezdésében az "(5) bekezdés szerinti" szövegrész,
i) 6., 8., 10., 11. és 23-25. alcíme.
15. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
16. § Ez a rendelet
a) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet,
b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-i 2012/21/EU bizottsági határozat,
c) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet,
d) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet I. és II. Fejezete, valamint 13., 14., 17., 18., 25., 31., 52., 53., 55., 56. cikke,
e) az SA.103089 (2022/N) számú, valamint az azt módosító európai bizottsági határozatokban foglaltakkal összhangban "Az állami támogatásokra vonatkozó, az Ukrajna elleni orosz agresszióval összefüggésben a gazdaság támogatását célzó ideiglenes válság- és átállási keret" című, 2023. március 17-i, 2023/C 101/03. számú európai bizottsági közlemény
hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
Rogán Antal s. k.,
Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter
1. melléklet a 4/2024. (VI. 14.)MK rendelethez
"1. melléklet a 17/2022. (XII. 1.) MK rendelethez
XXI. Miniszterelnöki Kabinetiroda fejezet 2024. évi költségvetési kiadási előirányzatainak feladatterve
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |
1. | Áht. azono- sító | Cím név | Alcím név | Jogcím- csoport név | Jogcím név | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyo- lító szerv | Európai uniós forrásból finanszí- rozott költség- vetési támogatás közre- működő szervezete |
2. | 20 Fejezeti kezelésű előirányzatok | ||||||||||||||
3. | 20/1 Célelőirányzatok | ||||||||||||||
4. | 296646 | 20/1/1 Kormányfői protokoll | Az előirányzat a miniszterelnök és a miniszterelnök helyett, a nevében eljáró személy körüli, valamint a kormányfő házastársához kapcsolódó protokoll- feladatok ellátására használható fel. Az előirányzat fedezi a külföldi és a belföldi kormányfői protokoll- látogatásokhoz, valamint a miniszterelnök és a miniszterelnök helyett, a nevében eljáró személy részvételével lebonyolított nemzetközi, állami rendezvényekhez, a kormányfő házastársához kapcsolódó személyi, valamint az egyéb dologi jellegű kiadásokat. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. | Központi költségvetési szerv, gazdasági társaság, Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár). | - | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | - | - | - | - | |||
5. | 331340 | 20/1/2 Kormányzati kommunikációval és konzultációval | Az előirányzat tartalmazza a miniszterelnökhöz és a Kormány tevékenységéhez kapcsolódó egységes lakossági tájékoztató, kommunikációs és konzultációs feladatok fedezetét. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. | Központi költségvetési szerv, költségvetési szerv, gazdasági társaság, Kincstár. | - | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | - | - | - | - | |||
kapcsolatos feladatok | Visszterhes polgári jogi szerződéssel. | Visszterhes polgári jogi szerződés szerint. | Visszterhes polgári jogi szerződés szerint. | Visszterhes polgári jogi szerződés szerint. | |||||||||||
6. | 402039 | 20/1/5 Digitális Magyarország Ügynökség Zrt. szakmai feladatainak ellátása | Az előirányzat fedezetet nyújt 1) a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: DMÜ Zrt.) működtetése és szakmai feladatainak ellátása kapcsán felmerülő kiadások finanszírozására; 2) a Kormány egyedi döntéseiben meghatározott feladatokra; 3) az előirányzat felhasználásával kapcsolatos kincstári díjakra. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett, illetve olyan utófinanszírozott, teljesült tevékenységekre is nyújtható, amelyek azok megkezdésekor megfeleltek a támogatási feltételeknek. | DMÜ Zrt., Miniszterelnöki Kabinetiroda Igazgatás, Kincstár. | Pályázati rendszeren kívül kérelemre hozott egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés, az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | Támogatási szerződés vagy támogatói okirat szerint. | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | - | - | - |
7. | 302757 | 20/1/6 Infokommunikációs ágazati feladatok | Az előirányzat célja az "Újgenerációs NGA és felhordó hálózatok fejlesztése Közép-Magyarország Régióban" elnevezésű pályázati konstrukcióhoz kapcsolódó költségvetési támogatások elszámolási feladatainak ellátása. | - | - | - | - | - | - | - | Igénybe vehető. | - | ||
8. | 404362 | 20/1/7 A Lechner Tudásközpont Nkft. szakmai feladatainak ellátása | Az előirányzat fedezetet nyújt az ingatlan-nyilvántartáshoz, térképészethez, telekalakítási eljáráshoz kapcsolódó feladatok elektronikus ügyintézését biztosító rendszer üzemeltetésének érdekében az E-ING rendszer kiegészítő fejlesztésével kapcsolatos feladatoknak a Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság útján történő ellátására. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. | Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, Kincstár | Az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat, egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat, vagy támogatási szerződés útján; pályázati kiírás alapján kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | Támogatási szerződés vagy támogatói okirat szerint. | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | - | - | - | ||
9. | 375906 | 20/1/12 Közösségépítő kezdeményezések támogatása | Az előirányzat célja az egyes közösségépítéseket erősítő kiemelt kormányzati kezdeményezések összehangolása, a nemzeti identitást és patriotizmust erősítő kiemelt kormányzati kezdeményezések támogatása. Az előirányzat terhére a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény (a továbbiakban: KEKVA tv.) szerinti pénzbeli vagyoni juttatás nyújtható. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett, illetve olyan utófinanszírozott, teljesült tevékenységekre is nyújtható, amelyek azok megkezdésekor megfeleltek a támogatási feltételeknek. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. A Kormánynak a KEKVA tv. 19. §-a szerinti vagyonjuttatásra vonatkozó egyedi döntése alapján megállapodással. | Költségvetési szerv és az általa fenntartott költségvetési intézmény, civil szervezet, alapítvány, közalapítvány, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány, egyházi jogi személy, közhasznú jogállású szervezet, gazdasági társaság, magánszemély, Kincstár. | Az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat, egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat, vagy támogatási szerződés útján; pályázati kiírás alapján kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | Támogatási szerződés vagy támogatói okirat szerint. | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | - | Igénybe vehető. | - | ||
A Kormánynak a KEKVA tv. 19. §-a szerinti vagyonjuttatásra vonatkozó egyedi döntése alapján megállapodással. | - | - | A KEKVA tv. szerinti pénzbeli vagyoni juttatás esetében a Kormány vonatkozó egyedi döntése szerint. | - | - | - | - | |||||||
10. | 379084 | 20/1/21 Nemzetközi tagdíjak | Az előirányzat célja infokommunikációs feladatokhoz kapcsolódó nemzetközi szervezetekben betöltött tagságból eredő tagdíjak fedezetének biztosítása. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. | Nemzetközi tagdíjra jogosult vagy annak fizetésére kötelezett nemzetközi érdekképviseleti szervezetek, vagy érdekképviseleti tagdíj fizetésére kötelezett magyar szervezetek, gazdasági társaságok, központi költségvetési szerv, Kincstár. | - | - | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | - | - | - | - | ||
11. | 380140 | 20/1/24 Kiemelt társadalmi kapcsolatok | Az előirányzat tartalmazza a nemzetközi és hazai szintéren történő kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatok, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátásának forrását. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. | Központi költségvetési szerv, gazdasági társaság, Kincstár. | - | - | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | - | - | - | - |
12. | 387917 | 20/1/27 Nonprofit, társadalmi, civil szervezetek és köztestületek támogatása | Az előirányzat fedezetet nyújt a nonprofit, civil szervezetek és köztestületek működési és szakmai feladatainak támogatására, a kiemelt társadalompolitikai ügyekben a miniszterelnök munkájának támogatásáért felelős miniszterelnöki biztos kinevezéséről és feladatairól szóló 3/2022. (VI. 9.) ME utasítás 2. § a), d)-f) és h) pontjaihoz kapcsolódó feladatok finanszírozására és az előirányzat felhasználásával kapcsolatos kincstári díjakra. Az előirányzat terhére a KEKVA tv. szerinti pénzbeli vagyoni juttatás nyújtható. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett, illetve olyan utófinanszírozott, teljesült tevékenységekre is nyújtható, amelyek azok megkezdésekor megfeleltek a támogatási feltételeknek. | Egyesület, alapítvány, közalapítvány, határon túli civil szervezet, nonprofit, valamint közhasznú jogállású szervezet vagy gazdasági társaság, köztestület, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány, Kincstár. A nyújtott támogatás teljes összege vagy bizonyos része a támogatott tevékenység megvalósításának veszélyeztetése nélkül a minisztérium és a kedvezményezett között létrejött támogatási jogviszonyban foglaltaknak megfelelően harmadik személy által is felhasználható. | Pályázati úton vagy pályázati rendszeren kívül kérelemre hozott egyedi döntés alapján támogatási szerződéssel, támogatói okirattal, az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirattal. | Előleg biztosítható, a KEKVA tv. szerinti vagyonjuttatás esetében a Kormány egyedi döntése alapján. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | Támogatási szerződés vagy támogatói okirat szerint, a Kormánynak a KEKVA tv. szerinti vagyon- juttatásra vonatkozó egyedi döntése szerint. | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | - | - | - | ||
A Kormánynak a KEKVA tv. 19. §-a szerinti vagyonjuttatásra vonatkozó egyedi döntése alapján megállapodással. | A KEKVA tv. szerinti pénzbeli vagyoni juttatás esetében a Kormány vonatkozó egyedi döntése alapján. | A KEKVA tv. szerinti pénzbeli vagyoni juttatás esetében a Kormány vonatkozó egyedi döntése szerint. | A KEKVA tv. szerinti pénzbeli vagyoni juttatás esetében a Kormány vonatkozó egyedi döntése szerint. | |||||||||||
13. | 347762 | 20/1/28 Kormányzati infokommunikációs szolgáltatások | Az előirányzat forrást biztosít: 1) a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság kijelöléséről és egyes feladatainak meghatározásáról, valamint a nemzeti informatikai és e-közigazgatási tevékenység összehangolt biztosításával összefüggő részletszabályokról szóló 307/2022. (VIII. 11.) Korm. rendeletben foglalt feladatok végrehajtására; 2) jogszabályban vagy kormányhatározatban, az e- közigazgatásért, az informatikáért, az e-közigazgatási és informatikai fejlesztések egységesítéséért, a közigazgatási informatika infrastrukturális megvalósíthatóságának biztosításáért való kormányzati felelősségi körben meghatározott egyéb célok végrehajtására; 3) az információs társadalom folyamatos fejlesztéséhez, a digitálisan írástudók számának növeléséhez, a kis- és középvállalkozások digitalizációs szintjének emeléséhez, új információs technológiák bevezetésének elősegítéséhez, Magyarország teljes lakossága számára elérhető újgenerációs hálózatok kiépítéséhez és elérhetővé tételéhez, az iskolai sávszélesség kiépítéséhez, fejlesztéséhez, fenntartásához; 4) a Tisztaszoftver Program működtetéséhez, a Microsoft licencek biztosításához a köznevelésben tanulók, illetve a tanárok számára, 5) az előirányzat felhasználásával kapcsolatos kincstári díjakra. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett, illetve olyan utófinanszírozott, teljesült tevékenységekre is nyújtható, amelyek azok megkezdésekor megfeleltek a támogatási feltételeknek. | Gazdasági társaság, civil szervezet, helyi önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szerv, köztestület, költségvetési szerv és az általa fenntartott költségvetési intézmény, közalapítvány, köznevelési, szakképzési és felsőoktatási intézmény; Kincstár. A nyújtott támogatás teljes összege vagy bizonyos része a támogatott tevékenység megvalósításának veszélyeztetése nélkül a minisztérium vagy a minisztérium nevében eljáró kezelő szerv és a kedvezményezett között létrejött támogatási jogviszonyban foglaltaknak megfelelően harmadik személy által is felhasználható. | Az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat, egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés és pályázati kiírás alapján kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | DMÜ Zrt. | - | - | ||
Közszolgáltatási szerződéssel, visszterhes polgári jogi szerződéssel. | Közszolgáltatási szerződés, visszterhes polgári jogi szerződés szerint. | Közszolgáltatási szerződés, visszterhes polgári jogi szerződés szerint. | Közszolgál- tatási szerződés, visszterhes polgári jogi szerződés szerint. |
14. | 400751 | 20/1/33 A kiemelt nemzetközi sportesemények és egyéb kiemelt állami rendezvények lebonyolítása | Az előirányzat forrást biztosít a Nemzeti Rendezvényszervező Ügynökség Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság kijelöléséről és egyes feladatainak meghatározásáról szóló 591/2022. (XII. 28.) Korm. rendeletben foglalt közfeladatok végrehajtására. Az előirányzat forrást biztosít a felhasználással kapcsolatos kincstári díjak fedezetére is. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett, illetve olyan utófinanszírozott, teljesült tevékenységekre is nyújtható, amelyek azok megkezdésekor megfeleltek a támogatási feltételeknek. | Gazdasági társaság, civil szervezet, sportszövetség, helyi önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szerv, köztestület, költségvetési szerv és az általa fenntartott költségvetési intézmény, közalapítvány, köznevelési, szakképzési és felsőoktatási intézmény; Kincstár. A nyújtott támogatás teljes összege vagy bizonyos része a támogatott tevékenység megvalósításának veszélyeztetése nélkül a minisztérium vagy a minisztérium nevében eljáró kezelő szerv és a kedvezményezett között létrejött támogatási jogviszonyban foglaltaknak megfelelően harmadik személy által is felhasználható. | Az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat, egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés és pályázati kiírás alapján kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | Nemzeti Kommuni- kációs Hivatal | - | - | ||
15. | 386973 | 20/1/34 Kormányzati szakpolitikák | Az előirányzat forrást biztosít a kormányzati döntés-előkészítést megalapozó tanulmánykészítési, kommunikációs stratégiai tanácsadási feladatok, valamint a kormányzati szintű médiafigyelési és médiaelemzési szolgáltatások finanszírozásához és az előirányzat felhasználásával kapcsolatos kincstári díjakra. A költségvetési támogatás a támogatási igény benyújtásakor már megkezdett, illetve olyan utófinanszírozott, teljesült tevékenységekre is nyújtható, amelyek azok megkezdésekor megfeleltek a támogatási feltételeknek. | Közbeszerzésen nyertes pályázó, illetve pályázók, a legmegfelelőbb ajánlatot tevő partnerek, gazdasági társaság, Kincstár. | Az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat, egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés és pályázati kiírás alapján kiadott, vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | - | - | - | ||
16. | 402117 | 20/1/36 Magyar Külügyi Intézet Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság szakmai feladatainak ellátása | Az előirányzat fedezetet nyújt 1) a Magyar Külügyi Intézet Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság a külgazdasági és külügyi stratégiai kutatási és elemzési feladatokról szóló 366/2016. (XI. 29.) Korm. rendeletben meghatározott szakmai feladatainak ellátása kapcsán felmerülő kiadások finanszírozására; 2) a Kormány egyedi döntéseiben meghatározott feladatokra; 3) az előirányzat felhasználásával kapcsolatos kincstári díjakra. | Magyar Külügyi Intézet Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság és Kincstár. | Az Ávr. 101/A. §-a szerint kiadott támogatói okirat, egyedi támogatói döntésben foglaltak szerint kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés és pályázati kiírás alapján kiadott vagy kötött támogatói okirat vagy támogatási szerződés útján. | Előleg folyósítható. | Egy összegben vagy részletekben, idő- vagy teljesítésarányosan. | - | Az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti lehetséges biztosítékok. | - | - | - |
17. | 21 Központi kezelésű előirányzatok | ||||||||||||
18. | 379240 | 21/1 A Miniszterelnöki Kabinetiroda tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos bevételek és kiadások | |||||||||||
19. | 375340 | 21/2 A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos kiadások | Az előirányzat célja: 1. a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (a továbbiakban: NÚSZ Zrt.), mint az országos közutak használatáért fizetendő útdíjak beszedésére alkalmas elektronikus díjszedési rendszer (a továbbiakban: HU-GO), a tengelysúlymérő-rendszer (a továbbiakban: TSM) és az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer járműellenőrzéshez szükséges eszközei felett az államot megillető tulajdonosi jogokat gyakorló és kötelezettségeket teljesítő szervezet költségeinek finanszírozása; 2. a NÚSZ Zrt. tulajdonosi joggyakorlásában lévő, a HU-GO és a TSM rendszerhez kapcsolódó beruházások és kiadások fedezése (beleértve a vagyonelemek fejlesztését, a rendszer üzembiztos és folyamatos működtetését, a feladatok ellátásához szükséges útdíj-értékesítési és -ellenőrzési szoftver fejlesztését, a fix útdíjellenőrző portálok és kapcsolódó eszközök, szoftverek ütemezett cseréjét, a rendszer működtetését biztosító eszközpark avulás miatti cseréjét, a díjellenőrjárművek cseréjét, pótlását, valamint az új eszközök és licenceinek biztosítását és az egyéb kiadásokat). | Az adásvétellel, beruházással és felújítással, termékbeszerzéssel, szolgáltatás igénybevételével érintett szerződéses partnerek. | Szerződések, egyéb dokumentumok alapján szállítói számlák, számviteli bizonylatok, kötelezettségek kiegyenlítése. | - | NÚSZ Zrt. | - | - | ||||
20. | 402006 | 21/3 Útdíj rendszerek működésével összefüggő átfolyó költségek és adók | A NÚSZ Zrt. jogszabályban meghatározott közfeladataival kapcsolatban, valamint a beszedett használatidíj- és útdíjbevétellel összefüggésben felmerült úgynevezett átfolyó költségek és adó- - kiemelten a helyi iparűzési adó - jellegű tételek elszámolása. | NÚSZ Zrt. | - | - | - | - | - | - | - | - | |
21. | 21/4 Útdíj rendszerek működtetésével összefüggő működési költségek | A NÚSZ Zrt. jogszabályban meghatározott közfeladataival kapcsolatban felmerült - és a vonatkozó jogszabályokban meghatározott -indokolt működési költségek, valamint az észszerű nyereséghányadelszámolá, | NÚSZ Zrt. | - | - | - | - | - | - | - | - |
"