82/2013. (XII. 29.) NFM rendelet

a transzeurópai vasúti rendszerre vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokkal kapcsolatos miniszteri rendeletek módosításáról

A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 8. pontjában,

a 2. alcím és a 10. § tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 20. pontjában

kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet módosítása

1. § (1) A vasúti járművek üzembehelyezése engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. § 10. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"10. karbantartásért felelős szervezet: a nemzeti vasúti járműnyilvántartásba felvett, a vasúti jármű karbantartásért felelős olyan szervezet, amelynek a tevékenységére vonatkozó előírásokat a 25. § tartalmazza;"

(2) Az R1. 2. §-a a következő 23. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"23. szériavizsgálat: az egy szériába tartozó vasúti járműveken a vonatkozó ÁME-nak megfelelő alrendszerre (részegység, alkatrész) irányuló, a vasúti járművek üzembehelyezésének engedélyezése során elvégzendő vizsgálat."

2. § Az R1. 3. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az engedélyező hatóság indokolt esetben további dokumentumok csatolását is elrendelheti, amelyek igazolják, hogy a vasúti jármű megfelel a működési helye szerinti pályahálózatnak és a helyhez kötött berendezéseknek, többek között az éghajlati feltételeknek, az energiaellátási rendszernek, a jelző-, irányító- és vezérlőrendszernek, a nyomtávnak és a pályahálózatra jellemző szelvényeknek, a legnagyobb engedélyezett tengelyterhelésnek és egyéb hálózati kikötéseknek. A dokumentumokat magyar nyelven kell benyújtani.

(4) Ha a hatóság a vasúti járműre vonatkozóan engedélyezési eljárást folytatott le korábban, akkor meghatározott dokumentumok benyújtását mellőzheti."

3. § Az R1. 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A belföldi vasúti pályahálózaton való közlekedtetésre szánt, típusengedéllyel nem rendelkező járműtípusba tartozó első, prototípus jellegű vasúti jármű gyártása, valamint valamely EGT-állam által kiadott típusengedéllyel rendelkező, de a hagyományos transzeurópai vasúti rendszeren még nem közlekedő vasúti jármű beszerzése akkor kezdhető meg, ha a hatóság az adott járműtípusra előzetes típusengedélyt adott ki."

4. § Az R1. 8. § (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

[A hatóság az (I) bekezdés szerinti vizsgálat eredménye alapján az előzetes típusengedélyben meghatározza]

"e) a szériavizsgálat tartalmát és feltételeit."

5. § (1) Az R1. 13. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A típusengedély iránti kérelemhez mellékelni kell

a) előzetes típusengedéllyel rendelkező jármű esetében a 2. melléklet 3. pontjában felsorolt dokumentumokat és az igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását,

b) előzetes típusengedéllyel nem rendelkező jármű esetében az igazgatási szolgáltatási díj befizetésének igazolását, valamint a 2. melléklet 1. és 3. pontjában felsorolt dokumentumokat.

(2) A típusengedélyezési eljárás keretében a hatóság az (1) bekezdésben meghatározott dokumentumok, valamint az előzetes típusengedélyben, az átalakítási engedélyben foglalt feltételek alapján

a) megvizsgálja, hogy a járműtípus megfelel-e a jogszabályokban, valamint a nemzeti sajátosságok szerint meghatározott követelményeknek,

b) megvizsgálja, hogy a járműtípus megfelel-e a tervezett működési helye szerinti pályahálózat és a helyhez kötött berendezések, a jelző-, irányító- és vezérlőrendszer követelményeinek,

c) különleges próbaüzemet rendelhet el."

(2) Az R1. 13. § (4) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[A hatóság a (2) bekezdés szerinti eljárás eredménye alapján a típusengedélyben meghatározza]

"d) a szériavizsgálatok tartalmát és feltételeit, amennyiben az előzetes típusengedélyben vagy az átalakítási engedélyben nem került meghatározásra."

6. § (1) Az R1. 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A hatóság a típusengedélyt hivatalból felülvizsgálja, ha - különösen vasúti baleset tapasztalatai alapján - kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy a járműtípus műszaki jellemzői megfelelnek-e a jogszabályokban, valamint a típus- vagy üzembehelyezési engedélyben meghatározott követelményeknek. A jármű tulajdonosa, üzembentartója és a karbantartásért felelős szervezet köteles tájékoztatni a hatóságot, ha egy járműtípus azonos rendszerelemre vonatkozó és rendszeresen bekövetkező meghibásodását tapasztalja."

(2) Az R1. 14. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az új típusengedély alapján a járműtípus műszaki adatait a hatóság rögzíti a nemzeti vasúti járműnyilvántartásban."

7. § Az R1. "6. Típusengedély" alcíme a következő 14/A. §-sal egészül ki:

"14/A. § (1) A hatóság a típusengedélyt módosíthatja

a) a jogszabályokban, valamint a típus- vagy üzembehelyezési engedélyben meghatározott követelményeknek való megfelelés érdekében a típusengedélyezési eljárás lefolytatását követően,

b) az átalakítási engedélyezési eljárás lefolytatását követően,

c) a típusengedély jogosultjának vagy a jármű gyártójának kérelmére.

(2) A típusengedély módosítási eljárás lefolytatása során a hatóság megvizsgálja

a) a 13. § (2) bekezdésében foglaltaknak való megfelelőséget,

b) azt, hogy szükséges-e új sorozatjel és pályaszám-csoport meghatározása.

(3) A hatóság a (2) bekezdés szerinti eljárás eredménye alapján módosított típusengedélyben meghatározza

a) az adott járműtípus sorozatjárműveinek a módosított típusengedélynek való megfelelésének feltételeit,

b) az üzembehelyezés feltételeit és az üzembehelyezési eljárás rendjét,

c) a jármű üzemeltetésének általános szabályait, feltételeit, szükség esetén a közlekedtetéssel kapcsolatos korlátozásokat rendel el."

8. § (1) Az R1. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Vasúti jármű belföldi vasúti pályahálózaton való közlekedtetéséhez a hatóság által kiadott üzembehelyezési engedély szükséges, kivéve a külföldi pályaszámú történelmi, muzeális, valamint bemutató és vizsgálat céljából a vasúti pályahálózaton közlekedő vasúti járműveket, amelyekre különleges menet iránti kérelmet kell benyújtani a hatósághoz. Különleges menet iránti kérelmet kell benyújtani a hatósághoz a magyar pályaszámú vasúti járművekre, amennyiben azok üzembehelyezési engedéllyel rendelkeznek, de az üzembentartó a járműben az utasok mozgását vagy elhelyezkedését befolyásoló tárgyat, berendezést, vagy a jármű külső felületén a típusengedélyben nem szereplő berendezést, kiegészítő elemet, ideiglenes berendezést, a jármű közlekedésbiztonsági jellemzőit befolyásoló díszítést - beleértve a jármű reklámmal, illetve fóliával történő ellátását - kíván elhelyezni legfeljebb 3 hónap időtartamra. A 3 hónapnál hosszabb időtartamra elhelyezni tervezett kiegészítő elem, ideiglenes berendezés, a díszítés esetén átalakítási engedély iránti kérelmet kell benyújtani a hatósághoz."

(2) Az R1. 15. §-a a következő (9) és (10) bekezdéssel egészül ki:

"(9) Az üzembehelyezési eljárás során a vasúti járművel hatósági járművizsgát kell tartani.

(10) A (9) bekezdés szerinti hatósági járművizsgát kell tartani az átalakítási engedélyköteles járművek esetében is. A hatósági járművizsga során a hatóság a megváltozott jellemzők mellett a jármű általános műszaki állapotát is vizsgálja."

9. § Az R1. 20. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A szériavizsgálat során a hatóság azon alrendszer, részegység vagy alkatrész vizsgálatát végzi, amely az adott járműbe való beépítésével, integrációjával együtt megfelel a vonatkozó ÁME előírásainak és EC tanúsítással rendelkezik. Szériavizsgálat keretében a prototípus járműnél teljes körű vizsgálatot követően a széria járművek hatóság által meghatározott számánál egyszerűsített vizsgálatot kell elvégezni az előzetes típusengedélyben, átalakítási engedélyben, illetve típusengedélyben foglaltaknak megfelelően."

10. § (1) Az R1. 21. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az üzembehelyezési engedély hatályát veszti)

"a) a tulajdonos vagy az üzembentartó személyének megváltozása esetén (átírás),"

(2) Az R1. 21. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A hatóság az üzembehelyezési engedélyt felfüggeszti, ha a nemzeti vasúti járműnyilvántartásban vezetett üzembentartó, karbantartásért felelős szervezet adatainak változása esetén az előző üzembentartó, karbantartásért felelős szervezet nyilvántartásból való törlésének időpontjáig új üzembentartó, karbantartásért felelős szervezet nem ismeri el üzembentartói, karbantartásért felelős szervezeti jogállását."

(3) Az R1. 21. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A jármű üzembentartója vagy annak meghatalmazottja köteles a karbantartásért felelős szervezetnek bejelenteni a jogosultság első napját megelőző 8 napon belül, hogy a járművel ki jogosult Magyarországon közlekedni."

11. § Az R1. 22. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Amennyiben a hatóság döntése szerint az átalakítás átalakítási engedélyköteles és új típusengedély kiadása vagy a típusengedély módosítása szükséges, az átalakítás elvégzését követően a vasúti jármű az új üzembehelyezési engedély kiadását követően közlekedtethető."

12. § Az R1. 23. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[A hatóság az (I) bekezdés szerinti vizsgálat eredménye alapján az átalakítási engedélyben meghatározza:]

"d) a szériavizsgálatok tartalmát és feltételeit."

13. § Az R1. 24. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A hatóság az átalakítást követő új típusengedély iránti kérelmet egyszerűsített típusengedélyezési eljárásban bírálja el."

14. § Az R1. 13. alcím címe és 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. Karbantartásért felelős szervezet

25. § (1) Az üzembehelyezés vagy a hálózaton való használat előtt valamennyi járműnek rendelkeznie kell egy karbantartásért felelős szervezettel, amelyet a nemzeti vasúti járműnyilvántartásban nyilvántartásba kell venni.

(2) A karbantartásért felelős szervezet vasúti társaság, a vasúti jármű gyártója, a vasúti jármű üzembentartója vagy az üzembentartó által megbízott szervezet lehet.

(3) A karbantartásért felelős szervezet karbantartási rendszere révén biztosítja, hogy az általa karbantartott járművek biztonságos üzemi állapotban legyenek. Ennek érdekében biztosítja, hogy a járművek karbantartása az alábbiakkal összhangban történjen:

a) az egyes járművek karbantartását igazoló dokumentumok;

b) a jogszabályok.

A karbantartást a karbantartásért felelős szervezet saját maga, vagy a vasúti járművek gyártását, javítását végző személyek és szervezetek tevékenységének engedélyezéséről szóló jogszabályban foglalt előírásoknak megfelelő alvállalkozóként igénybe vett karbantartó műhelyek segítségével végzi.

(4) Ha a karbantartásért felelős szervezet vasúti társaság, a hatóság ellenőrzi a karbantartási rendszerét és elfogadja a vasúti társaság ezzel kiegészített vasútbiztonsági tanúsítványát. Amennyiben a karbantartásért felelős szervezet nem vasúti társaság, a karbantartási rendszerét a hatóság kérelemre jóváhagyja.

(5) Amennyiben a karbantartásért felelős szervezet változik, erről az üzembentartó az 5. melléklet szerinti űrlapon tájékoztatja a hatóságot a nemzeti vasúti járműnyilvántartásban szereplő adatok módosításáról. A karbantartásért felelős előző szervezetet a hatóság a nemzeti vasúti járműnyilvántartásból való törlését követően mentesíti a felelősségei alól."

15. § Az R1. 27. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az időszakos vizsga során a hatóság az (I) bekezdésben meghatározott dokumentumok, valamint a vasúti járművek időszakos vizsgálatát végző vizsgahely műhelyi vizsgálata alapján]

"a) vizsgálja, hogy a jármű üzemben tartója és a karbantartásért felelős szervezet teljesíti-e a jármű típusengedélyében, a jogszabályokban meghatározott követelményeket,"

16. § Az R1. 28. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A vasúti járművek pályaszámát a 96/48/EK és a 2001/16/EK irányelv 14. cikkének (4) és (5) bekezdésében előírt nemzeti járműnyilvántartás közös előírásainak elfogadásáról szóló,

2007. november 9-i 2007/756/EK bizottsági határozatban meghatározottak szerint, valamint a vasúti vontatójárművek és a helyi, elővárosi, valamint keskeny-nyomközű pályahálózaton közlekedő járművek esetében a 6. melléklet szerint kell képezni."

17. § Az R1. 30. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"30. § (1) Az üzembentartó köteles az általa üzemben tartott vasúti járművekről a (2) bekezdésben, valamint a 37. § (7) bekezdésében meghatározott tartalmú nyilvántartást vezetni.

(2) Az üzembentartó minden év július 31-ig a vasúti pályaszám szerint azonosított vasúti járműnek az 1. mellékletben meghatározott műszaki adatai közül csak azokat kell bejelentenie a hatóságnak, amelyekben az utolsó adatközlés óta változás állt be."

18. § Az R1. 32. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az üzembehelyezési engedély iránti kérelem benyújtása nyilvántartásba vételi iránti kérelemnek is minősül. A nyilvántartásba való felvételhez a 35. § (1) és (3) bekezdésében előírt, a járműtípusra vonatkozó adatlapokat kell benyújtani, amely adatlapokat az üzembehelyezési engedély kézhezvételét követő 30 napon belül az üzembehelyezési engedély adatai alapján kell kitölteni."

19. § Az R1. 35. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az első nyilvántartásba vételhez kiállított kérelemmel együtt be kell nyújtani a magyar pályaszámmal rendelkező járművekről pályaszámonként kiállított, az 1. melléklet szerinti, a járműtípusra vonatkozó adatlapot is."

20. § Az R1. 37. §-a a következő (11) bekezdéssel egészül ki:

"(11) A 2012. március 31-ig a nemzeti vasúti járműnyilvántartásba bejelentett keskeny-nyomközű járművekre a hatóság a 12 jegyű pályaszámot hivatalból kiadja, ha az adott jármű még nem rendelkezik azzal, vagy a pályaszám nem felel meg a 6. mellékletben foglalt előírásoknak."

21. § Az R1. 38. § (2) bekezdése a következő f)-h) ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet - a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvénnyel együtt -)

"f) az Európai Unió vasúti rendszerének forgalmi szolgálat és forgalomirányítás alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról és a 2007/756/EK határozat módosításáról szóló, 2012. november 14-i 2012/757/EU bizottsági határozat,

g) az Európai Unió vasúti rendszere "járművek - teherkocsik" alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról és a 2006/861/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. március 13-i 321/2013/EU bizottsági rendelet,

h) az áruk szabad mozgása, a személyek szabad mozgása, a letelepedés joga és a szolgáltatásnyújtás szabadsága, a társasági jog, a versenypolitika, a mezőgazdaság, az élelmiszer-biztonság, az állat- és növény-egészségügyi politika, a halászat, a közlekedéspolitika, az energiaügy, az adózás, a statisztika, a szociálpolitika és foglalkoztatás, a környezetvédelem, a vámunió, a külkapcsolatok, valamint a kül-, biztonsági és védelmi politika területén elfogadott egyes rendeleteknek és határozatoknak Horvátország csatlakozására tekintettel történő kiigazításáról szóló,

2013. február 21-i 519/2013/EU bizottsági rendelet"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.)

22. § (1) Az R1. 1. számú melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) Az R1. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) Az R1. 6. melléklete helyébe a 3. melléklet lép.

23. § Az R1.

a) 2. § 15. pontjában az "átalakítási engedély alapján gyártott jármű vagy járművek" szövegrész helyébe az "átalakítási engedély alapján gyártott, átalakított jármű vagy járművek" szöveg,

b) 3. § (2) bekezdés a) pontjában a "vasúti rendszeren közlekedő vasúti jármű elvi előzetes típusengedély alapján történő" szövegrész helyébe a "vasúti rendszeren már közlekedő vasúti jármű" szöveg,

c) 9. § (4) bekezdésében a "vagy annak vizsgálata nem zárul le," szövegrész helyébe a "vagy annak vizsgálata nem zárul le teljes körűen," szöveg,

d) 10. § (2) bekezdésében a "prototípus jármű vizsgálata" szövegrész helyébe a "prototípusvizsgálatok eredményei" szöveg,

e) 15. § (8) bekezdésében a "karbantartással megbízott szervezetnek" szövegrész helyébe a "karbantartásért felelős szervezetnek" szöveg,

f) 22. § (5) bekezdésében a "jármű üzemeltetője" szövegrész helyébe a "jármű üzembentartója" szöveg,

g) 31. § (3) bekezdésében a "4. melléklet V. pontjában" szövegrész helyébe a "2007/756/EK bizottsági határozat melléklet 3.3. pontjában" szöveg,

h) 32. § (1) bekezdésében a "4. mellékelt IV. pontja" szövegrész helyébe a "2007/756/EK bizottsági határozat melléklet 2. függeléke" szöveg,

i) 32. § (5) bekezdésében a "4. melléklet I. pontja" szövegrész helyébe a "2007/756/EK bizottsági határozat melléklet 1. pontja" szöveg,

j) 37. § (10) bekezdésében a "2013. július 1-jétől" szövegrész helyébe a "2015. július 1-jétől" szöveg

lép.

24. § Hatályát veszti az R1.

a) 37. § (1)-(5) és (8) bekezdése,

b) 2. melléklet 9. pontja,

c) 4. melléklete.

2. A transzeurópai vasúti rendszerre vonatkozó átjárhatóságot biztosító műszaki előírásokról szóló 70/2012. (XII. 20.) NFM rendelet módosítása

25. § A transzeurópai vasúti rendszerre vonatkozó átjárhatóságot biztosító műszaki előírásokról szóló 70/2012. (XII. 20.) NFM rendelet (a továbbiakban: R2.) 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § A transzeurópai hagyományos vasúti rendszer forgalmi szolgálat és forgalomirányítás alrendszerére vonatkozó részletes műszaki és üzemeltetési szabályokat, valamint az alrendszer vizsgálati eljárása során alkalmazandó eljárások követelményeire vonatkozó rendelkezéseket a 2013/710/EU bizottsági határozattal módosított 2012/757/EU bizottsági határozat tartalmazza."

26. § (1) Az R2. 14. § l) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ez a rendelet)

"l) az átjárhatósági műszaki előírásról szóló 2006/861/EK, 2008/163/EK, 2008/164/EK, 2008/217/EK, 2008/231/EK, 2008/232/EK, 2008/284/EK, 2011/229/EU, 2011/274/EU, 2011/275/EU, 2011/291/EU és 2011/314/EU határozat módosításáról szóló, 2012. július 23-i 2012/464/EU bizottsági határozat 2-3. cikkének és 8-11. cikkének;"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

(2) Az R2. 14. §-a a következő n)-q) ponttal egészül ki:

(Ez a rendelet)

"n) az Európai Unió vasúti rendszerének forgalmi szolgálat és forgalomirányítás alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról és a 2007/756/EK határozat módosításáról szóló, 2012. november 14-i 2012/757/EU bizottsági határozat;

o) az Európai Unió vasúti rendszere "járművek - teherkocsik" alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról és a 2006/861/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. március 13-i 321/2013/EU bizottsági rendelet;

p) az Európai Unió vasúti rendszere "járművek - teherkocsik" alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról és a 321/2013/EU rendelet módosításáról szóló, 2013. december 2-i 1236/2013/EU bizottsági rendelet;

q) az Európai Unió vasúti rendszerének forgalmi szolgálat és forgalomirányítás alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról szóló 2012/757/EU határozat módosításáról szóló, 2013. december 2-i 2013/710/EU bizottsági határozat"

(végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.)

27. § Hatályát veszti az R2.

a) 1. §-a,

b) 14. § a) és j) pontja.

3. Záró rendelkezések

28. § Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.

29. § Hatályát veszti a nagysebességű transzeurópai vasúti rendszer üzemeltetési alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról szóló 80/2011. (XII. 23.) NFM rendelet.

30. § Ez a rendelet

a) az Európai Unió vasúti rendszerének forgalmi szolgálat és forgalomirányítás alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról és a 2007/756/EK határozat módosításáról szóló, 2012. november 14-i 2012/757/EU bizottsági határozat,

b) az Európai Unió vasúti rendszere "járművek - teherkocsik" alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról és a 2006/861/EK bizottsági határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. március 13-i 321/2013/EU bizottsági rendelet,

c) az áruk szabad mozgása, a személyek szabad mozgása, a letelepedés joga és a szolgáltatásnyújtás szabadsága, a társasági jog, a versenypolitika, a mezőgazdaság, az élelmiszer-biztonság, az állat- és növény-egészségügyi politika, a halászat, a közlekedéspolitika, az energiaügy, az adózás, a statisztika, a szociálpolitika és foglalkoztatás, a környezetvédelem, a vámunió, a külkapcsolatok, valamint a kül-, biztonsági és védelmi politika területén elfogadott egyes rendeleteknek és határozatoknak Horvátország csatlakozására tekintettel történő kiigazításáról szóló, 2013. február 21-i 519/2013/EU bizottsági rendelet,

d) az Európai Unió vasúti rendszere "járművek - teherkocsik" alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásról és a 321/2013/EU rendelet módosításáról szóló, 2013. december 2-i 1236/2013/EU bizottsági rendelet,

e) az Európai Unió vasúti rendszerének forgalmi szolgálat és forgalomirányítás alrendszerére vonatkozó átjárhatósági műszaki előírásokról szóló 2012/757/EU határozat módosításáról szóló, 2013. december 2-i 2013/710/EU bizottsági határozat

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Németh Lászlóné s. k.,

nemzeti fejlesztési miniszter

1. melléklet a 82/2013. (XII. 29.) NFM rendelethez

"1. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez

"

2. melléklet a 82/2013. (XII. 29.) NFM rendelethez

Az R1. 2. mellékletének módosítása

1. Az R1. 2. melléklet 1. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az előzetes típusengedély kiadása iránti kérelemhez legalább egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban mellékelni kell:"

2. Az R1. 2. melléklet 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. Az elvi előzetes típusengedély iránti kérelemhez az 1.1. és 1.2. pontokban foglaltakat, valamint az L3.-l.12. pontok teljesítéséhez szükséges alapparamétereket leíró részletes feltétfüzetet, vagy tender dokumentációt kell mellékelni legalább egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban."

3. Az R1. 2. melléklet 3. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"A típusengedély kiadása iránti kérelemhez egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban mellékelni kell:"

4. Az R1. 2. melléklet 4. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"A honosítási engedély kiadása iránti kérelemhez egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban mellékelni kell:"

5. Az R1. 2. melléklet 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. Az átalakítási engedély iránti kérelemhez egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban az 1. pontban felsorolt dokumentumok közül azokat kell mellékelni, amelyek a jármű típusmeghatározó adatainak valamelyike, vagy a jármű tűzvédelmi, közlekedésbiztonsági, munka- és környezetvédelmi jellemzőinek az átalakítás során bekövetkező megváltoztatásának szakszerűségét igazolják."

6. Az R1. 2. melléklet 6. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az üzembehelyezési engedély iránti kérelemhez egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban mellékelni kell a hatóság részére:"

7. Az R1. 2. melléklet 8. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"Különleges menet lebonyolítására vonatkozó engedély iránti kérelemhez egy eredeti és az eljárásban résztvevők számánál eggyel több másolati példányban mellékelni kell:"

8. Az R1. 2. melléklet 3.8. pont bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:

"vontató járművek és önjáró járművek esetében táblázatos formában meg kell adni a vasúti pályahálózat működtetője által jóváhagyott"

3. melléklet a 82/2013. (XII. 29.) NFM rendelethez

"6. melléklet a 31/2010. (XII. 23.) NFM rendelethez

A 12 JEGYŰ PÁLYASZÁM KIALAKÍTÁSA: HAGYOMÁNYOS TRANSZEURÓPAI VASÚTI VONTATÓJÁRMŰVEK VÁROSI, ELŐVÁROSI KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEI KESKENY-NYOMKÖZŰ VASUTAK JÁRMŰVEI

1. Bevezetés

Az egységes kialakítású, 12 jegyű pályaszámon alapul a 2007/756/EK bizottsági határozat.

A transzeurópai hagyományos vasúti rendszeren közlekedő vasúti járművek pályaszámai képzésének részletes szabályai a 2012/757/EU bizottsági határozatban (a továbbiakban: OPE ÁME) előírtak figyelembevételével az alábbiakban találhatók. Az egységes vasúti járműnyilvántartás miatt szükségessé vált, hogy a 2008/57/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv hatálya alá nem tartozó, de a hatóság feladatkörébe tartozó valamennyi vasúti jármű bekerüljön a nemzeti járműnyilvántartásba. Előzőek miatt az alábbiak szerint kell meghatároznia a 12 jegyű pályaszámot az irányelv és az OPE ÁME mellékletének hatálya alá nem tartozó, helyi-, elővárosi-, térségi- és saját célú vasúti pályahálózaton üzemeltetett valamennyi vasúti járműnél.

1.1. Számozási alapelvek:

A járműveknek Magyarországon belül 7 számjegy alapján is egyértelműen azonosíthatónak kell lenniük. Az új pályaszámrendszer kidolgozásánál alapelvként szerepel a jelenlegi pályaszámformátum lehetséges megtartása is.

A járműsorozatokon belül a járművek meglévő sorszáma változatlan marad, tehát a már leselejtezett járművek helyei üresen maradnak. Új járműsorozatok számozásánál azonban a sorszámok 001-gyel kezdődnek és folyamatosan, kihagyás nélkül lesznek kiadva.

A motorvonatok pályaszámának meghatározásánál a motorvonat hajtott tengelyeinek száma a mértékadó, nem a járműegységé (például a 6341 típusnak 4 db hajtott kerékpárja van, míg az egyes járműegységeknek csak 2-2).

Ilyen megjelölés azonban nem alkalmazható a jelenleg is 12 jegyű pályaszámot viselő, de új 12 jegyű pályaszámot kapó járműveknél, azok nem viselhetik tovább a korábbi homlokfeliratot. Új járműsorozatok esetében a jármű homlokfalán a 12 jegyű pályaszámból alapesetben csak az 5-11. számjegyeket kell feliratozni, ellenőrző szám nélkül, a pályaszámnál szereplő bontásban (például 431 001; 1106 001). Amennyiben az 5. karakter helyén "0" áll, azt nem kell feltüntetni. Az 5. karakter helyén a többtagú egységet jelölő "1-6" számjegyet csak akkor kell feltüntetni a homlokfelületen, ha a jármű (többtagú egység) a 12 jegyű pályaszám 6-11. helyén álló számjegyeivel nem azonosítható egyértelműen.

Az üzemképes és esetenként, vagy rendszeresen közlekedő történelmi (múzeumi, nosztalgia) járműveket az egységes nemzeti járműnyilvántartásba való felvétel miatt el kell látni az új elveknek megfelelő, 12 jegyű pályaszámmal. Ezt a járművön is fel kell tüntetni, ugyanakkor az alkalmazott eredeti pályaszám továbbra is használható.

Megjegyzés: a megőrzött gőzmozdonyok megtartják eredeti pályaszámukat (220,194-től 490,058-ig. Az ezek számára fenntartott számok* - az értelmezhető összeállítások - vontatójárművek részére nem lesznek kiadva.

A 8. számjegyben is eltérő a számkód feloldása, mint általában.

*- fenntartott számok: 220,*** 324,*** 341,*** 424,*** 490,***

1.2. Az üzembentartó a 12 jegyű pályaszámtól eltérő, az OPE ÁME-ban meghatározottnál nagyobb betűket és saját számjelzést is alkalmazhat, ha az hasznos az üzembentartó működése szempontjából. A saját számot az üzembentartó bárhol szabadon elhelyezheti annak figyelembevételével, hogy a 12 jegyű pályaszám körüli 50 cm-es tartományban semmilyen egyéb szám, egyedi azonosító nem helyezhető el, illetve ez az egyedi azonosító egyéb, a hatósági jelzést kiegészítő jelölést nem takarhat el, és annak 20 cm-es tartományába nem helyezhető el. Ez alól kivétel az üzembentartó VKM azonosítója, amelyet lehetőség szerint a 12 jegyű pályaszám közelében, azzal egyező méretű és típusú, nyomtatott nagybetűkkel kell feltüntetni az országkód után kötőjellel elválasztva, H-_ _ _ _ _formában.

Kisebb karakterek a hatósági azonosítókban csak akkor használhatók, ha a karaktereket csak a hossztartón lehet elhelyezni.

A fentiek figyelembevételével járműveken tehát a korábban használt pályaszám továbbra is megmaradhat, ennek részletes feltételeit a hatóság határozatában írja elő. A hatóság határozatában indokolt esetben engedélyezhet további eltérést a 12 jegyű pályaszám körüli 50 cm-es, valamint a kiegészítő jelzések körüli 20 cm-es tartományban feltüntethető egyéb, nem hatósági jelzésekre vonatkozóan.

2. Transzeurópai hagyományos vasúti vontatójárművek új, 12 jegyű pályaszámai

A személyszállító vontatójárművekre (motorkocsi, motorvonat) a 12 jegyű pályaszám mellett a személyszállító vasúti járművekre meghatározott betűjelek és indexbetűk hatósági jelzésként nem alkalmazhatók.

Első számjegy: ■X XX XXXX XXX - X 9 - vontató- (és speciális) járművek

Második számjegy: X■XX XXXX XXX - X

0 gőz-, hibridmozdony, városi vasutak

1 villamos mozdony (V ≥100 km/h)

2 dízel mozdony (V ≥100 km/h)

3 nagysebességű villamos motorkocsi/vonat (V ≥190 km/h)

4 villamos motorkocsi/vonat (V < 190 km/h)

5 dízel motorkocsi/vonat

6 különleges mellék-, vagy pótkocsi*

7 villamos tolatómozdony (V<100 km/h)

8 dízel tolatómozdony (V<100 km/h)

9 speciális, építési és karbantartási járművek

* hajtott tengellyel rendelkező betétkocsi, vagy olyan különleges (betét-)kocsi, amely nélkül a (motor)vonat nem vagy csak korlátozottan üzemképes.

Amennyiben a második számjegy 0, az 5-8. jegyek értelmezése eltér az alább leírtaktól.

Harmadik és negyedik számjegyek: XX■■ XXXX XXX - X

55 - a magyarországi vasutak kódszáma

A GYSEV Zrt. állományában levő járműveken a "43" kód tovább alkalmazható, de új járműveknél már az egységes országkódot kell alkalmazni.

Ötödik számjegy: XX XX ■XXX XXX - X

A motorvonatok számozásánál alapelvként lett meghatározva, hogy minden kocsiszekrénynek külön pályaszámmal kell rendelkeznie, ezért az ötödik számjegyet erre a megjelölésre kell alkalmazni.

Az egyes számjegyek jelentése a következő:

(0-7 és 9: normál nyomtávolságú járművek.)

0 - egytagú egység (minden mozdony és motorkocsi)

1 - többtagú egység A. (kocsija) járműegysége

2 - többtagú egység B. kocsija

3 - többtagú egység 3. kocsija

4 - többtagú egység 4. kocsija

5 - többtagú egység 5. kocsija

6 - többtagú egység 6. kocsija

7 - csatolt - 10-nél több tengelyű mozdony (ekkor a 6. helyen a hajtott kerékpárok száma n-10 áll - például 12 tengelyes jármű, jelölése 9x 55 72xx xxx-x

8 - keskeny nyomtávú egység (mozdony és motorkocsi)

9 - speciális járművek, az OPE ÁME szerint.

Hatodik, hetedik és nyolcadik számjegyek: XX XX X■■■ XXX - X

A jármű sorozatszámát jelölik az alábbiak szerint:

Hatodik számjegy:

- a hajtott kerékpárok számát jelzi

Hetedik számjegy:

- "folyószám", a hajtott kerékpárok száma szerint azonos csoportba tartozó járművek közti megkülönböztetés

A hatodik és hetedik számjegy a mozdonyok esetében - általában - változatlanul a ma használatos (típus-) jelölés lehet.

Nyolcadik számjegy:

- A kialakított kódszám a következő:

0 - villanymozdony-sorozaton belüli változat

1 - villanymozdony-sorozaton belüli változat

2 - villanymozdony-sorozaton belüli változat

3 - villanymozdony-sorozaton belüli változat

4 - villamos motorkocsi - sorozat

5 - villamos motorvonat - sorozat

6 - dízel motorvonat - sorozat

7 - dízel motorkocsi - sorozat

8 - dízelmozdony-sorozaton belüli változat

9 - dízelmozdony-sorozaton belüli változat

Kilencedik, tizedik és tizenegyedik számjegyek: XX XX XXXX ■■■- X

A jármű adott sorozaton belüli sorszáma vagy a jelenlegi sorozaton belül viselt sorszáma ("folyószám").

A jelenlegi pályaszám utolsó 3 számjegyét a legtöbb esetben változatlanul meg lehet hagyni, villamos mozdonyoknál minden esetben:

például V43 1234 = 91 55 0431 234-x

Amennyiben a jelenlegi pályaszám második csoportja csak 3 jegyű, a nyolcadik pozícióban a (hozzáadott) szám villamos mozdonynál: 0

például V63 004 = 91 55 0630 004 - 4

dízel mozdonynál: 8

például M61 017 = 92 55 0618017-9

Abban az esetben, ha a pályaszám más felépítésű, az alábbi az eljárás:

például 1047 001=9155 0470 001-1

Megjegyzés: Kivétel a gőzmozdonyok pályaszáma, itt a hatodik-hetedik-nyolcadik számjegy adja a sorozatszámot, a kilencedik-tizedik-tizenegyedik az egyes sorozatokon belüli sorszám. Amennyiben a régi pályaszám sorszámot tartalmazó szakasza négyjegyű lenne, a 12 jegyű átírásnál egyszerűsítéssel kell élni.

például 424 009 = 90 55 0424 009 - 4,

de: 324 1564 = 90 55 0324 564-9

Amennyiben - és ez csak elvi lehetőség - a meglévő gőzmozdony sorozatszámokkal 6 jegyében azonos pályaszám adódna más járművekre, úgy azt a (sorozat-)számot már foglaltnak kell tekinteni, nem kiadható.

Tizenkettedik számjegy: XX XX XXXX XXX - ■

Ez az ellenőrző számjegy. Számítása az OPE ÁME szerint.

Példák:

V46 01297 55 0460 012-x
M44 32198 55 0448 321-x
M62 50898 55 8628 508-x
Bzmot 23495 55 0117 234-X
6341 01295 55 1416 012-x és 95 55 2416 012-x

3. Helyi és elővárosi pályahálózaton közlekedő vasúti járművek 12 jegyű pályaszámai

3.1. "Motorkocsik, motorvonatok, gumikerekes ("kétéltű") vasúti járművek".

A bevezetőben említettek szerint ezekre a járművekre az irányelv előírásai nem vonatkoznak, ennek ellenére az egységes nemzeti járműnyilvántartás kialakítása érdekében szükséges az azonos számformátumot, nyilvántartási rendszert alkalmazni.

A 12 jegyű pályaszámot a városi járműveken általános esetekben elegendő - hatósági azonosítóként - az azt tartalmazó "normál kivitelű pályaszám-táblán" az "A" végen lévő vezetőállásban arra alkalmas, jól látható helyen, a fülke belső falán a mennyezet alatt, vezetőállás nélküli személyszállító kocsik esetében pedig a kocsi "A" végi homlokfalának belső felületén a mennyezet alatt elhelyezni.

A 12 jegyű pályaszám a fent megadott előírások betartásával a "pályaszám-táblával" azonos kialakítású matricán is elhelyezhető. Ez utóbbi esetben azonban a "normál kivitelű" pályaszámtáblát a jármű kocsiszekrényén vagy alvázán (csuklós kocsik esetében az "A" vagy 1. vezetőállásos járműrészen) a jobb oldalon az alvázszám-tábla közelében, vagy az "erősített kivitelű" pályaszámtáblát a jármű alvázán (csuklós kocsik esetében az "A" vagy 1. vezetőállásos járműrészen) a jobb oldalon az alvázszám-tábla mellett a megadott módon kell elhelyezni.

A jármű kocsiszekrényére csak a pályaszám kilencedik, tizedik és tizenegyedik helyen lévő sorszámát (például 101) vagy a hatóság által az üzembentartó igényeinek lehetőség szerinti figyelembevételével meghatározott rövid pályaszámot kell legalább 80 mm magasságú számjegyekkel, 2000 mm-nél nem magasabbra elhelyezni, mindkét oldalon, vezetőállásos kocsik esetén lehetőleg a vezetőállás közelében és a járművek homlokfelületein. A hatóság indokolt esetben a pályaszámokról szóló határozatában engedélyezheti a sorszám oldalablakok fölötti elhelyezését is, illetve a pályaszám-táblák elhelyezésének módját egyedileg is meghatározhatja. Azok a járművek, melyeknek eredetileg négy számjegyű pályaszáma volt, vagy a rövid pályaszáma háromnál több számjegyű, oldalukon és homlokfelületeiken megtarthatják az eredeti, illetve rövid pályaszámot. A rövid pályaszám kialakításánál, illetve a 12 jegyű pályaszámok meghatározásánál törekedni kell arra, hogy a rövid pályaszám és a 12 jegyű pályaszám egymással összefüggésbe hozható legyen. A felirat színválasztásánál az alapszínnel biztosítani kell a megfelelő kontrasztot. A jármű sorszámát az utastérben is jól látható módon el kell helyezni.

A pályaszám táblákat az alábbiak szerint kell kialakítani:

Normál (N) kivitel

Anyaga: 0,5 mm-es rozsdamentes acéllemez

Felirat kialakítása: dombornyomással vagy gravírozással készített, betűméret 16 mm

A tábla mérete: 24 x 200 mm

A tábla rögzítése: 2 db 4,2 mm-es rozsdamentes acél húzószegeccsel

Alkalmazása: Az "A" vezetőfülkében a szélvédő fölött vagy a vezető háta mögötti falon, a mennyezet alatt, valamint vezetőfülke nélküli, személyszállító kocsik "A" végén levő homlokfal belső felületén. Két fülke esetében is csak egy tábla kerül elhelyezésre. A jármű külső oldalán a kocsiszekrényen vagy az alvázon, az alvázszám-tábla közelében.

Erősített (E) kivitel

Anyaga: 1,5 mm-es rozsdamentes acéllemez

Felirat kialakítása: lézer- (vagy plazma-) vágással készített, betűméret 25 mm

A tábla mérete: 40 x 300 mm

A tábla rögzítése: a függőleges élek mentén hegesztéssel

Alkalmazása: Az alváz hossztartó (külső) felületén.

A hegeszthetőség érdekében, a hossztartó alkalmas részén max. 5 mm vastagságú anyagból a tábla felhegesztéséhez talplemezt kell hegeszteni az alvázra.

Első számjegy:
9 vontatójárműpéldául UV pótkocsi, BHÉV
5 - vontatott jármű, amely nem zárt járműszerelvény része
PXXIII
Második számjegy:
0 - vagyis gőz-, hibrid stb. mozdony, "városi vasutak"
Harmadik és negyedik számjegyek: 55, a magyarországi vasutak
kódszáma.
Ötödik számjegy:
- a jármű felépítésére vonatkozó kódszám:
0 - egytagú ("motorkocsi")például T5C5
1 - csatolt vonategység 1. tagja (vezetőállásos kocsi)
2 - csatolt vonategység 2. tagja (hajtott, vezetőállás nélküli pótkocsi)
3 - csatolt vonategység 3. tagja (futó, vezetőállás nélküli pótkocsi)
4 - csuklós, két, vagy háromtagú, négytengelyespéldául KT4D, FVV
5 - tartalékpéldául IK-280T
6 - csuklós, kéttagú, hattengelyespéldául KCSV6
7 - tartalék-
8 - csuklós, háromtagú, nyolctengelyespéldául KCSV7
9 - csuklós, háromnál több tagúpéldául COMBINO
Hatodik számjegy:
- a jelleg kódolása:
0 földalatti-vasút ("hagyományos")
1 földalatti gyorsvasút (metró)
2 közúti vasút (villamos) - hagyományos, legnagyobb szélesség
<2400 mm
3 közúti vasút (villamos) - hagyományos legnagyobb szélesség ≥
2400 mm
4 közúti vasút (villamos) - földalatti közlekedésre is alkalmas,
legnagyobb szélesség ≤ 2400 mm
5 közúti vasút (villamos) - földalatti közlekedésre is alkalmas,
legnagyobb szélesség >2400 mm
6 elővárosi vasút - hagyományos
7 elővárosi gyorsvasút - földalatti közlekedésre is alkalmas
8 tartalék
9 speciális, kötöttpályás jármű (például sikló)
Hetedik számjegy:
- a jármű üzemi jellemzőit tartalmazza:
KódszámVezetőállásokajtókoldalonpadlószint jellemzője
001A
102A
212A
301N
402N
512N
601M
702M
812M
9* (1)* (1)* (A/N/M)
Vezetőállások 0 - vezetőállás nincs
Vezetőállások 1 - vezetőállás van
N - normál padlószint: fellépő + 1 lépcső
A - alacsony padlószint: fellépő + lépcső nincs
M - magas padlószint: fellépő + 2 lépcső
* - egyéb jármű, ami 0-8-ig nem besorolható
A padlószint besorolása változó szint esetén a kedvezőbb adat szerint történik.
- a vezetőállások oszlop értelmezése - a járművek jellemzői alapján - nem azonos a
motorkocsiknál szereplővel.
Nyolcadik számjegy: általános esetben 6.
Ettől eltérni akkor lehet, ha
a) két jármű ugyanazokkal az 5-7. számjegyekkel rendelkezik, de valamilyen típusmeghatározó
adatukban eltérés mutatkozik közöttük, ezért megkülönböztetésük szükséges;
b) a jármű eredeti pályaszáma négyjegyű volt, ebben az esetben a nyolcadik számjegy a
négyjegyű eredeti pályaszám 1. számjegye lehet.
Kilencedik számjegy:
Az eredeti pályaszám eleme, vagy, ha kétjegyű az eredeti pályaszám: 0.
Tizedik, tizenegyedik számjegyek:
- az eredeti pályaszám eleme - az utolsó két karakter
Tizenkettedik számjegy:
Az OPE ÁME szerinti ellenőrző szám.
A városi közlekedés járműveinek egyértelmű négyjegyű azonosítója miatt, egyetlen ezres sorozat
elegendő a pótkocsik beszámozására. Az esetlegesen üzemben tartott UV pótkocsik jórészt olyan
sorozatba esnek, ahol eddig is voltak ilyen pályaszámmal ellátott járművek.
Átírási példák:
például 6032 pályaszámú BKV ("Füzesi") UV pótkocsi->50 55 0246 032-0
például 300 pályaszámú MKV SGP C3 pótkocsi->50 55 0266 300-6
De eltérő a rendszer - egyedileg - nosztalgia (muzeális) kocsikra:
például 5807 pályaszámú BKV ("MVG") UV pótkocsi->50 55 0245 807-6

3.2. Helyi és elővárosi pályahálózaton közlekedő vasúti teherkocsik, önjáró munkagépek pályaszámai:

Ezeket a járműveket felhasználási területük figyelembevételével az OPE ÁME szerint, teherkocsiként vagy különleges járműként kell 12 jegyű pályaszámmal ellátni.

4. Keskeny-nyomközű vasutak járműveinek 12 jegyű pályaszámai

A meglévő járművek átszámozásakor lehetőség szerint - az alábbiakban foglaltak betartásával - törekedni kell arra, hogy a jármű korábbi pályaszámában, illetve jelölésében található sorszám megmaradjon.

A járművek rövid pályaszámának (egyedi vagy rövid megjelölés) kialakítása:

A pályaszám meghatározásánál kialakítható egy ún. rövid pályaszám (egyedi vagy rövid megjelölés), melynek egyértelműen összefüggésbe hozhatónak kell lennie a 12 jegyű pályaszám 911. helyén álló számjegyeivel meghatározott sorszámmal. (Lehetséges módszerek: ha a korábbi pályaszámban a járműnek háromjegyű sorszáma volt, a korábbi sorszám első számjegyét a 12 jegyű pályaszámban az új 100-as csoportnak megfelelően meg kell változtatni. Ha a korábbi pályaszámban a járműnek négyjegyű sorszáma volt, a korábbi négyjegyű sorszámból az azonosítás szempontjából lényegtelen számjegyet a háromjegyű sorszám kialakítása miatt el kell hagyni. Háromnál kevesebb számjegyből álló sorszámot a sorszám előtt egy vagy két nullával, illetve a 100-as csoportnak megfelelő számjeggyel ki kell egészíteni.) Rövid pályaszámnak (egyedi vagy rövid megjelölésként) alkalmazható az alábbiak valamelyike:

a) a jármű korábbi jelölése, vagy az üzembentartó által adott egyedi megjelölés,

b) a 12 jegyű pályaszámból és (ha van) a jármű betűjeléből képzett rövid megjelölés (vontatójárművek esetében a 12 jegyű pályaszám 5-11. helyén álló számjegyei, vontatott járművek esetében a 6-11. helyen álló számjegyek, de vontatott járművek esetén a 6. helyen található szám helyett a fősorozat betűjele alkalmazandó).

Az a) változat alkalmazása esetén a kiadott 12 jegyű pályaszámot a jármű mindkét oldalán a 4.1-4.4. pontokban meghatározott formátumban és csoportosításban, levelezési minőségű, betűtalp nélküli betűtípussal, legalább 80 mm, legfeljebb 200 mm magasságú számjegyekkel - a sínkorona felett 2000 mm-nél nem magasabban - kell segédeszköz nélkül el nem távolítható, időtálló módon, az alapszíntől jól láthatóan eltérő színnel elhelyezni. A 12 jegyű pályaszámot fel kell tüntetni a jármű vezetőállásán vagy utasterében is, legfeljebb 20 mm magasságú számjegyekkel. Kisebb betűk csak indokolt esetben használhatók (például ha a betűket csak a hossztartón lehet elhelyezni).

A b) változat alkalmazása esetén a jármű mindkét oldalán jól láthatóan az előző bekezdésben foglalt előírások betartásával elegendő a rövid pályaszám feltüntetése. A rövid pályaszámot ebben az esetben a jármű utasterében is jól látható módon fel kell tüntetni. A 12 jegyű pályaszámot a városi vasúti (helyi közforgalmú) járműveknél alkalmazott, jelen melléklet 3.1. pontja szerinti normál vagy erősített kivitelű pályaszámtáblán a jelen melléklet 3.1. pontjában meghatározott módon kell a járművön elhelyezni. A 12 jegyű pályaszámot fel kell tüntetni a jármű vezetőállásán is, legfeljebb 20 mm magasságú számjegyekkel.

Kisebb betűk csak indokolt esetben használhatók (például ha a betűket csak a hossztartón lehet elhelyezni). A rövid pályaszámot a mozdonyok, illetve vezérlőkocsik homlokfelületein (utóbbiaknál csak a vezetőállás felőli végén) is feliratozni kell.

A járművek 12 jegyű pályaszámainak meghatározása:

4.1. Keskeny nyomtávú mozdonyok, motorkocsik

1-4. számjegyek: ■■ ■■ XXXX XXX - X

A 12 jegyű pályaszám 1-4. számjegyeit jelen melléklet 2. pontjában (transzeurópai hagyományos vasúti vontatójárművek új, 12 jegyű pályaszámai) foglaltak szerint kell meghatározni.

Ötödik. számjegy: XX XX ■XXX XXX - X

8 - keskeny nyomtávú egység (mozdony és motorkocsi)

6. számjegy: XX XX X■XX XXX - X

1gőz
2mozdonybelső égésű
3villamos
4motorkocsibelső égésű
5villamos
8hajtány

7-8. számjegyek: XX XX XX ■■ XXX - X (típus-sorszám)

Mozdonyok, motorkocsik esetében (ha a 12 jegyű pályaszám 8. számjegye 1-5) a 6-7. számjegy a jármű maximális tengelyterhelésének (rakottan, kiszerelten mérve) értéke [kN]-ban felfelé kerekítve. Az eltérő járműtípusoknál felmerülő esetleges azonosságok elkerülése érdekében a tengelyterhelés értékét a következő, szabad egész számig kell felfelé módosítani.

Hajtányok esetében (ha a 12 jegyű pályaszám 8. számjegye 8):

00- 49 - kézihajtány

50-99 - motoros hajtány

9-11. számjegyek: XX XX XXXX ■■■ - X

A jármű adott sorozaton belüli, folytatólagosan adott sorszáma, amelyben az altípusok 100-as csoportokban elkülöníthetők. A 2014. január 1-jén meglévő járműveknél a korábbi azonosítóval összefüggésben is képezhető jelen melléklet 4. pontjában foglaltak figyelembevételével.

Tizenkettedik számjegy: XX XX XXXX XXX - ■

Az OPE ÁME melléklete szerinti ellenőrző szám.

4.2. Személyszállító vontatott járművek

1- 2. számjegyek ■■ XX XX-XX XXX - X: 55

3-4. számjegyek XX ■■ XX-XX XXX - X: 55

5-6. számjegyek XX XX ■■-XX XXX - X (típus)

A 12 jegyű pályaszám 5-6. helyén álló számjegyeit, valamint a személyszállító vontatott járművek betűjeleit az alábbi táblázatban foglaltak szerint kell meghatározni. A betűjel az OPE ÁME-ban meghatározott betűjelekkel és indexbetűkkel kiegészíthető. A betűjel utolsó indexbetűje:

u (keskeny nyomtáv).

Betűjel5-6.Kocsi leírása
A14Zárt, 1. vagy részben 1.
osztályú személykocsi,
szalonkocsi
B24Zárt, 2. osztályú
személykocsi
C35Nyitott személykocsi

7-8. számjegyek XX XX XX-■■ XXX - X (típus-sorszám)

Azonos az ugyanezen helyiértékekre a 4.1. pontban, a mozdonyok, motorkocsik esetére meghatározottakkal. Azonos családba tartozó, de valamely jellemzőjében eltérő (például zártnyitott) kocsiknál indokolt esetben alkalmazható ugyanaz a (családba tartozó legnehezebb kocsihoz tartozó) típus-sorszám.

9-11. számjegyek: XX XX XX-XX ■■■ - X

Azonos az ugyanezen helyiértékekre a 4.1. pontban meghatározottakkal.

Tizenkettedik számjegy: XX XX XX-XX XXX - ■

Az OPE ÁME szerinti ellenőrző szám.

4.3. Teherszállító kocsik

1-2. számjegyek: ■■ XX XXXX XXX - X

45 - független tengelyekkel rendelkező kocsik

85 - forgóvázas kocsik

3-4. számjegyek XX ■■ XXXX XXX - X: 55

5-6. számjegyek XX XX ■■XX XXX - X (típus)

A 12 jegyű pályaszám 5-6. helyén álló számjegyeit, valamint a teherkocsik betűjeleit az alábbi táblázatban foglaltak szerint kell meghatározni. A betűjel az OPE ÁME-ban meghatározott indexbetűkkel kiegészíthető. A betűjel utolsó indexbetűje: u (keskeny nyomtáv).

Betűjel5-6.Kocsi leírása
G11Zárt
N (R,33Pőre
J (R, E)35Nyitott
U96Önürítős
Z77Tartály
Y98Egyéb, különleges

7-8. számjegyek XX XX XX■■ XXX - X (típus-sorszám)

Azonos az ugyanezen helyiértékekre a 4.1. pontban, a mozdonyok, motorkocsik esetére meghatározottakkal. Azonos családba tartozó, de valamely jellemzőjében eltérő (például zártnyitott) kocsiknál indokolt esetben alkalmazható ugyanaz a (családba tartozó legnehezebb kocsihoz tartozó) típus-sorszám.

9-11. számjegyek: XX XX XXXX ■■■- X

Azonos az ugyanezen helyiértékekre a 4.1. pontban meghatározottakkal.

Tizenkettedik számjegy: XX XX XXXX XXX - ■

Az OPE ÁME szerinti ellenőrző szám.

4.4. Speciális járművek, munkagépek

1-2. számjegyek ■■ XX XXXX XXX - X: 99

3-4. számjegyek XX ■■ XXXX XXX - X: 55

5-6. számjegyek XX XX ■■XX XXX - X (típus)

89 - önjáró munkagép

99 - nem önjáró munkagép

7-8. számjegyek: XX XX XX■■ XXX - X (típus-sorszám)

Az OPE ÁME-ban a speciális járművek típusainak és altípusainak leírására meghatározott, a 12 jegyű pályaszám 7-8. számjegyei.

9-11. számjegyek: XX XX XXXX ■■■- X

Azonos az ugyanezen helyiértékekre a 4.1. pontban meghatározottakkal.

Tizenkettedik számjegy: XX XX XXXX XXX - ■

Az OPE ÁME szerinti ellenőrző szám."

Tartalomjegyzék