Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelet

egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról

[1] E rendelet célja, hogy elősegítse a gyermekvédelmi és a szociális szolgáltatást nyújtó fenntartók feladatainak hatékony ellátását az egységes, világos, egyértelmű jogszabályi környezet megteremtésével, figyelembe véve az e fenntartóktól, valamint a gyermekvédelmi és a szociális ágazat egyéb jogalkalmazóitól érkező tapasztalatokat. Emellett célja, hogy növelje a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeinek értékállóságát, és hatékonyabbá tegye a támogatások felhasználását.

[2] A Kormány továbbra is elkötelezett a gyermekek védelme mellett, ezért a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében a gyámhivatal feladat- és hatáskörét bővíti.

[3] A gyermek születését megelőző, új gyámhatósági eljárások eredményeként az újszülött gyermek sorsa rövid távon rendeződhet.

[4] A Kormány

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d), q) és sz) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés g) és gy) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d) és n) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény 86. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva,

a 7. alcím tekintetében a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdés a) pontjában és 28. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 8. alcím tekintetében a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 9. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés f) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 10. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés z) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés zs) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 11. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 12. alcím és az 1. melléklet tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés j) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés o) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 13. alcím tekintetében az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény 15. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 14. alcím tekintetében a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 15. alcím és a 2. melléklet tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 139. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 16. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet módosítása

1. § A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyer.) 26/A. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A gyámhivatal)

"a) a Ptk. 4:159. § a) pontjának alkalmazása során a szociális vetítési alap összegének ötszörösét meghaladó összeget tekinti úgy, hogy azt a rendes vagyonkezelés szabályai szerint készen tartani nem kell,"

2. § A Gyer. 26/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kiskorú gyámhatóságnak át nem adott vagyonáról való rendelkezést érintő, a Ptk. 2:15. § (1) bekezdés e) pontja szerinti szülői jognyilatkozathoz abban az esetben szükséges a gyámhivatal jóváhagyása, ha a szülői rendelkezéssel érintett vagyon értéke meghaladja a szociális vetítési alap összegének hatvanszorosát."

3. § A Gyer. 44/C. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4a) A gyámhivatal soron kívül, de legkésőbb az a)-c) pont szerinti eljárási cselekmények bekövetkeztétől számított három napon belül értesíti a gyermek születési helye szerint kijelölt gyámhivatalt, valamint azt az egészségügyi intézményt, ahol a gyermek született,

a) a jegyzőkönyv megküldésével a nyilatkozattételről, ha a hathetes időtartam alatt a szülő vagy a gyermek hozzátartozója nyilatkozatában kifejezi, hogy a gyermeket saját családjában nevelni szeretné,

b) a 83/B. § és a 130/E. § szerinti döntéséről vagy

c) az eljárása megindításáról, ha a hathetes időtartam alatt a gyámhivatal eljárást indít a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése vagy nevelésbe vétele iránt."

4. § A Gyer. a következő XI/B. Fejezettel egészül ki:

"XI/B. FEJEZET

A SZÜLETENDŐ GYERMEK HAZA NEM ADHATÓSÁGÁNAK MEGÁLLAPÍTÁSA

83/B. § (1) A gyermekjóléti alapellátás eredménytelensége esetén a család- és gyermekjóléti szolgálat legkésőbb a válsághelyzetben lévő várandós anya terhességének 31. hetében hatósági intézkedés megtételét javasolja a család- és gyermekjóléti központnál.

(2) A család- és gyermekjóléti központ a haza nem adhatóság megállapítása iránti eljárás megindítása érdekében legkésőbb a válsághelyzetben lévő várandós anya terhességének 32. hetében javaslatot tesz a gyámhivatalnak.

(3) A család- és gyermekjóléti központ a haza nem adhatóság megállapítása iránti eljárás megindítására irányuló javaslatában

a) részletesen feltárja az alapellátási előzményeket és az alapellátási tevékenység eredménytelenségének okait, a szülők együttműködési készségét,

b) megküldi a gyermekjóléti alapellátás során felvett környezettanulmányt és cselekvési tervet, valamint a rendelkezésére álló valamennyi releváns dokumentumot,

c) véleményt nyilvánít a születendő gyermek haza nem adhatóságának a szülőkkel összefüggő személyi és életkörülménybeli okairól, valamint arról, hogy mindezek mennyiben alapozzák meg közvetlenül a születendő gyermek súlyos veszélyeztetettségét, és

d) javaslatot tesz a születendő gyermek számára kirendelhető gyám személyére, vagy a gyámkeresés eredménytelensége esetén tájékoztatást nyújt annak okairól.

(4) A gyámhivatal a születendő gyermek haza nem adhatósága megállapítása iránti eljárásban hivatalból jár el.

(5) A születendő gyermek haza nem adhatóságának megállapítása iránti eljárásban az ügyintézési határidő negyvenöt nap."

5. § A Gyer. 94. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A családbafogadó gyám éves jelentésének és számadásának elbírálásával egyidejűleg vagy a gyermek veszélyeztetettségére vonatkozó jelzés alapján a gyámhivatal hivatalból vizsgálja, hogy a családbafogadás fenntartása a gyermek érdekében továbbra is indokolt-e. A gyermek érdekében - a feltételek fennállása esetén - a gyámhivatal elrendelheti a gyermek védelembe vételét vagy a gyermek védelembe vételével együtt a megelőző pártfogását."

6. § A Gyer. 124. § (1) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

(A fiatal felnőtt az utógondozói ellátásra irányuló kérelméhez csatolja)

"e) a külső férőhelyet működtető fenntartó nyilatkozatát az ellátás pénzügyi fedezetének biztosításáról, ha a fiatal felnőtt utógondozói ellátására a saját tulajdonát vagy bérleményét képező ingatlanban kerül sor."

7. § A Gyer. 125. § c) pontja a következő ci) alponttal egészül ki:

(Az utógondozói ellátásról szóló határozat rendelkező része a 14. §-ban foglaltakon kívül tartalmazza

a fiatal felnőtt számára meghatározott magatartási szabályokat, így különösen felhívást)

"ci) a külső férőhelyen biztosított ellátás pénzügyi fedezetének az intézménnyel kötött megállapodásban foglaltak szerinti felhasználására és az ettől eltérő gyakorlat jogkövetkezményeire;"

8. § A Gyer. a 130/D. §-át követően a következő alcímmel egészül ki:

"A gyám kirendelését megelőző eljárás

130/E. § (1) A gyermek haza nem adhatóságának megállapítása iránti eljárásban a gyámhivatal a gyám kirendelése előtt hivatalból vizsgálja a gyámnak jelölt személy alkalmasságát.

(2) Az (1) bekezdés szerinti eljárás során a gyámhivatal vizsgálja

a) a gyámrendelés okát,

b) a szülő által megnevezett vagy a család- és gyermekjóléti szolgálat által javasolt gyámnak jelölt személy (a továbbiakban: gyámnak jelölt személy) körülményeit, alkalmasságát a gyermek ellátására és azt, hogy a gyámság viselését vállalja-e, valamint

c) a gyámnak jelölt személlyel szemben felmerülő kizáró körülményeket.

(3) A gyámnak jelölt személy alkalmasságáról szóló határozat rendelkező része tartalmazza a gyámi tisztséggel járó jogokról és kötelezettségekről szóló tájékoztatást és a felhívást arra vonatkozóan, hogy az alkalmasnak minősített személy az élveszületést követően a határozatot hozó gyámhivatalnál haladéktalanul jelentkezzen.

(4) A gyermek élveszületését követő 5 munkanapon belül a gyámhivatal nyilatkozattételre hívja fel a gyám kirendelését megelőző eljárásban alkalmasnak minősített személyt, és a nyilatkozata alapján 3 munkanapon belül gyámnak rendeli. A gyámhivatal a gyámrendelő határozatot közli a vér szerinti anya lakóhelye szerint illetékes, Társadalombiztosítási Azonosító Jelet igazoló hatósági igazolvány kiállításáért felelős egészségbiztosítási szervvel.

(5) A gyámnak jelölt személy alkalmasságának megállapítása és a 83/B. § szerinti eljárásban keletkezett bizonyítékokat a gyámhatóság a gyámrendelési eljárás során felhasználja."

9. § A Gyer. 139. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az (1) bekezdés szerinti tanúsítvány tartalmazza

a megbízáson alapuló vagy munkaköri kötelesség alapján eljáró gyám vagy gondnok]

"ba) természetes személyazonosító adatait,"

10. § (1) A Gyer. 159. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A családbafogadó gyám nem köteles éves számadásra, ha a gyámoltnak nincsen vagyona és bevételeinek havi összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének háromszorosát. Nem köteles éves számadásra a gyermekvédelmi gyám, ha a gyámolt nem rendelkezik vagyonnal, és utána kizárólag családtámogatási ellátást folyósítanak."

(2) A Gyer. 159. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Bizonylat nélkül fogadhatók el az élelmezéssel és háztartással kapcsolatos költségek, feltéve, hogy azok havonkénti összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét."

11. § (1) A Gyer. 159/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A gyámhivatal nem kötelezi évenkénti rendes vagy egyszerűsített számadásra a gondnokot, ha a gondnokoltnak nincs vagyona, és rendszeres jövedelmének havi összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének

a) nyolcszorosát, feltéve, hogy a gondnok a gondnokolt házastársa vagy szülője, ideértve a nevelő-, mostoha- és örökbefogadó szülőt is, vagy

b) ötszörösét az a) pont alá nem tartozó esetben."

(2) A Gyer. 159/A. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Bizonylat nélkül fogadhatók el az élelmezéssel és a háztartással kapcsolatos költségek, feltéve, hogy ezen költségek havonta nem haladják meg a szociális vetítési alap összegének hatszorosát."

12. § A Gyer. a következő 177. §-sal egészül ki:

"177. § (1) E rendeletnek az egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr4.) megállapított, illetve módosított 94. § (1) bekezdését, 118. § (2) bekezdését, 124. § (1) bekezdés e) pontját, 125. § c) pont ci) alpontját, 126/A. § (8) bekezdését, 139. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontját és 158/A. § (5) bekezdését a Módr4. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendeletnek a Módr4.-gyel módosított 26/A. § (6) bekezdés a) pontját, 26/B. § (3) bekezdését, 146. § (1a) bekezdését, 159. § (1) és (3) bekezdését, valamint 159/A. § (3) és (6) bekezdését a Módr4. hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni."

13. § A Gyer.

a) 44/C. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "gyermekvédelmi jelzés miatt" szövegrész helyébe az "a születendő gyermek haza nem adhatóságát megállapító gyámhatósági döntés alapján, illetve gyermekvédelmi jelzés miatt" szöveg,

b) 118. § (2) bekezdésében az "évente megküldi" szövegrész helyébe a "gyámhivatal megkeresésére megküldi" szöveg,

c) 126/A. § (8) bekezdés c) pontjában a "nevét" szövegrész helyébe a "természetes személyazonosító adatait" szöveg,

d) 146. § (la) bekezdésében a "szociális vetítési alap összegét" szövegrész helyébe a "szociális vetítési alap összegének háromszorosát" szöveg,

e) 158/A. § (5) bekezdésében a "végszámadással" szövegrész helyébe a "számadással és végszámadással" szöveg, valamint a "végszámadás" szövegrész helyébe a "számadás és a végszámadás" szöveg

lép.

2. A gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása

14. § A gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ar.) 11/N. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A nevelőszülői hálózat fenntartójának 11/O. § (2) bekezdése szerinti e-képviselője a GYVR nevelőszülői alkalmassági alrendszerében állítja össze a keretmegállapodásra vonatkozóan a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzési és az adatmódosítási kérelmet, valamint a GYVR nevelőszülői alkalmassági alrendszeréből adja át azokat a szolgáltatói nyilvántartást vezető, működést engedélyező szerv részére."

15. § (1) Az Ar. 11/O. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Központ - a honlapján közzétett kijelölő okirat formanyomtatvány beküldését követően - jóváhagyja)

"d) a gyámhivatal vezetőjének"

(regisztrációját.)

(2) Az Ar. 11/O. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A miniszter által vezetett minisztérium e-képviselője - a Központ honlapján közzétett kijelölő okirat formanyomtatvány beküldését követően - jóváhagyja

a) a fővárosi és vármegyei kormányhivatal gyermekvédelmi és gyámügyi feladatkörében eljáró szervezeti egysége ügyintézőjének és

b) a gyermekjogi képviselőnek

regisztrációját."

16. § Az Ar. 11/O. § (2) bekezdés záró szövegrészében és (6) bekezdésében az "ügyfélkapu belépési jogosultsággal rendelkező" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény szerinti, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással rendelkező" szöveg lép.

3. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet módosítása

17. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Pr.) 20. § (1) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:

(A gyermekek otthongondozási díja iránti kérelmet az arra rendszeresített kérelemnyomtatványon kell benyújtani. A kérelemnyomtatvány tartalmazza)

"k) az Szt. 39. § (1) bekezdés c) pont ca) és cb) alpontja esetén

ka) a gyermek ápolása révén korábban az ellátásban részesült szülőt azonosító adatot vagy

kb) az Szt. 39. § (1b) bekezdésének alkalmazása esetén az arra vonatkozó adatot, hogy az ápolt gyermek a 18. életévének betöltése előtt került a hozzátartozó gondozásába."

(2) A Pr. 20. § (3) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

(A gyermekek otthongondozási díja iránti kérelemhez mellékelni kell)

"d) az (1) bekezdés k) pont kb) alpontja esetén az ápolt gyermek befogadása, elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése, valamint a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági, illetve gyámhatósági döntést."

(3) A Pr. 20. §-a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) Az Szt. 39. § (1b) bekezdése esetén a gyermekek otthongondozási díját megállapító szerv, ha nem áll rendelkezésre, beszerzi a gyámrendelő határozat másolatát vagy a gyámhatósági nyilvántartásban a gyámrendelés tényéről megtalálható adatot."

18. § A Pr. 21. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A (8b) bekezdés alapján felkért szakfelügyelő főorvos az egészségügyi szolgáltatók szakfelügyeletéről szóló miniszteri rendeletben foglaltak szerinti díjazás ellenében, eseti megbízási szerződés alapján végzi a felülvizsgálatot."

19. § A Pr. 23. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szülőn kívüli más hozzátartozó a gyermekek otthongondozási díja megállapítása iránti kérelmet az Szt. 39. § (1) bekezdés c) pontja szerinti körülmények - ide nem értve az Szt. 39. § (1) bekezdés c) pont cc) alpontja és 39. § (1b) bekezdése szerinti esetet - bekövetkezésétől számított három hónapon belül nyújthatja be."

20. § A Pr.

a) 20. § (3) bekezdés c) pontjában az "igazolását." szövegrész helyébe az "igazolását és" szöveg,

b) 40. § (1) bekezdésében a "jogosultság kezdő időpontjáig" szövegrész helyébe a "jogosultságot megállapító határozat meghozatalát követő 15 napon belül" szöveg,

c) 1. számú melléklet 1. pontjában az "a 4. és az 5., illetve a 9. és a 10. sor nem tölthető ki" szövegrész helyébe a "nem tölthető ki diabétesz diagnózis esetén a 4. és az 5. pont, autizmus diagnózis esetén a 9. és a 10. pont" szöveg

lép.

21. § Hatályát veszti a Pr.

a) 1. § (3) bekezdésében az "Az ügyfél a kérelemnyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a hatóság vele a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény szerinti módon, elektronikus úton tarthat-e kapcsolatot." szövegrész,

b) 20. § (1) bekezdés i) pontjában az "a gyermek ápolása révén korábban az ellátásban részesült szülőt azonosító adatot és" szövegrész,

c) 20. § (3) bekezdés b) pontjában az "és" szövegrész.

4. A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

22. § A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyár.) 4. §-a a következő t) ponttal egészül ki:

(A gyámhivatal a gyermekek védelme érdekében)

"t) dönt a születendő gyermek haza nem adhatóságának megállapításáról,"

23. § A Gyár. 22. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az illetékesség nem változik a gondnokság alá helyezés iránti per, a gondnokság alá helyezés módosítása iránti per, a gondnokság alá helyezés megszüntetése iránti per és a gondnokság felülvizsgálata iránti per befejezéséig."

24. § A Gyár. 23. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ha a gyermeket a gyámhivatal ideiglenes hatállyal)

"a) a különélő másik szülőnél, másik hozzátartozónál vagy arra alkalmas más személynél helyezte el, a gyermek ügyében - a gyermek elhelyezésére irányuló per jogerős befejezéséig - az a gyámhivatal jár el, amelynél az ideiglenes hatályú elhelyezés felülvizsgálatára irányuló eljárás indult,"

25. § A Gyár. a következő 27/B. §-sal egészül ki:

"27/B. § E rendeletnek az egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr1.) módosított 22. § (3) és (5) bekezdését, valamint 23. § (2) bekezdés a) pontját a Módr1. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell."

26. § A Gyár.

a) 13. § e) pontjában a "43/B. §-a" szövegrész helyébe a "42. § (13) bekezdése" szöveg,

b) 22. § (3) bekezdésében az "ügyei vitelében akadályozott" szövegrész helyébe az "ismeretlen, az ügyei vitelében akadályozott" szöveg

lép.

5. A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény végrehajtásáról szóló 113/2007. (V. 24.) Korm. rendelet módosítása

27. § Hatályát veszti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény végrehajtásáról szóló 113/2007. (V. 24.) Korm. rendelet

a) 21. § (1) bekezdés c) pontja,

b) 35. § (1) bekezdés c) pontja.

6. A súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet módosítása

28. § A súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Mr.) 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A szerzési támogatás mértéke

a) az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben 2 000 000 forint,

b) az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a vételár 60%-a, de legfeljebb 1 200 000 forint,

c) az (1) bekezdés c)-d) pontja szerinti esetben a vételár 60%-a, de legfeljebb 600 000 forint."

29. § Az Mr. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az átalakítási támogatás mértéke az átalakítás költsége, de legfeljebb 150 000 forint."

7. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

30. § A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Mmr.)

a) 2. § (3) bekezdésében az "Az Mmtv." szövegrész helyébe az "A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv.)" szöveg,

b) 6. § (6) bekezdés d) pontjában a "ha a kérelmező foglalkoztatott" szövegrész helyébe a "ha a kérelmező foglalkoztatott, és a dokumentum rendelkezésre áll" szöveg,

c) 16. § (3) és (4) bekezdésében a "60 napi" szövegrész helyébe a "90 napi" szöveg

lép.

31. § Hatályát veszti az Mmr.

a) 1. § (2) bekezdése,

b) 7/B. § (3) bekezdése.

8. A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról szóló 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet módosítása

32. § A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról szóló 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet 20/B. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A 31. § (1) bekezdés c) pontja szerinti egyéni támogatás egy főre jutó tervezett éves keretösszege - a miniszter által meghatározott támogatási elvekben kialakított kategóriák szerint - a munkáltatók között differenciáltan is megállapítható."

9. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet módosítása

33. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 17. alcíme a következő 50/K. §-sal egészül ki:

"50/K. § A működést engedélyező szerv 2026. március 31-ig hivatalból bejegyzi a szolgáltatói nyilvántartásba az Szt. 92/K. § (2) bekezdés a) pontja szerinti adatok közül a fenntartó bevett egyház, a bejegyzett egyház, illetve a nyilvántartásba vett egyház nevét, ha az 2026. január 1-jén nem szerepel a nyilvántartásban. Ha az egyházi fenntartónak több vármegye területén van bejegyzett engedélyese, a fenntartó székhelye szerint illetékes működést engedélyező szerv jár el."

34. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 1. § h) pont záró szövegrészében a "lakhatási forma" szövegrész helyébe a "lakhatási forma, továbbá a he) alpont alkalmazásában az utógondozói ellátást igénybe vevő fiatal felnőtt tulajdona vagy bérleménye;" szöveg lép.

10. A szociális és gyermekvédelmi ellátások országos nyilvántartásáról szóló 392/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet módosítása

35. § A szociális és gyermekvédelmi ellátások országos nyilvántartásáról szóló 392/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szolgálati időre jogosító ellátások esetében a jogosultra irányadó nyugdíjkorhatár betöltését, vagy ha az ellátásra való jogosultság a nyugdíjkorhatár betöltését követően szűnik meg, a megszűnés dátumát követő öt év elteltével kell törölni az adatokat a Nyilvántartásból."

11. A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

36. § A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Nszr.) 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A nevelőszülői hálózat a nevelőszülőnek jelentkező személy eredményes meghallgatása esetén a meghallgatástól számított tizenöt napon belül környezettanulmányt végez, amelynek mellékletét képezik az ingatlanról, annak külső homlokzatáról, a lakószobákról, a konyháról, a fürdőszobáról, az illemhelyről, az udvarról és a melléképületekről készült fényképek."

37. § Hatályát veszti az Nszr. 6. § (3) bekezdés a) pontja.

12. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

38. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a következő 21. §-sal egészül ki:

"21. § E rendeletnek az egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelettel módosított 1. melléklete szerinti adatokkal kapcsolatos jelentési kötelezettséget első alkalommal a 2026. január 1-je és 2026. június 30-a közötti jelentési időszakra, valamint a 2026. június 30-ai jelentési időpontra vonatkozóan kell teljesíteni."

39. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

13. A fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi feladatai ellátásáról, továbbá az egészségügyi államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 385/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása

40. § Hatályát veszti a fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi feladatai ellátásáról, továbbá az egészségügyi államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 385/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdés d) pont da) és dc) alpontja.

14. A rehabilitációs orvosszakértői névjegyzékről és a foglalkozási rehabilitációs szakértői névjegyzékről szóló 401/2017. (XII. 15.) Korm. rendelet módosítása

41. § Hatályát veszti a rehabilitációs orvosszakértői névjegyzékről és a foglalkozási rehabilitációs szakértői névjegyzékről szóló 401/2017. (XII. 15.) Korm. rendelet

a) 1. § b) pontja,

b) 1. § c) pontjában az "és az egészségbiztosítási szakképesítés" szövegrész.

15. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

42. § Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

16. A gyermekvédelmi intézményben foglalkoztatott személyek pszichológiai alkalmassági vizsgálatáról szóló 191/2024. (VII. 8.) Korm. rendelet módosítása

43. § A gyermekvédelmi intézményben foglalkoztatott személyek pszichológiai alkalmassági vizsgálatáról szóló 191/2024. (VII. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Pavr.) 3. § a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Gyvt. 10/C. §-a szerinti személyek (a továbbiakban: vizsgált személy) körében

szakmai alkalmasságvizsgálatot kell lefolytatni]

"aa) a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet (a továbbiakban: Nmr.) 1. számú melléklet II. alcím 1. és 2. pontjában felsorolt szakmai munkakörökben történő foglalkoztatás esetén és"

44. § (1) A Pavr. 27. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az alkalmasságvizsgálat eredményéről készült dokumentum (a továbbiakban: minősítő dokumentum) tartalmazza]

"b) a vizsgálatot kezdeményező intézmény nevét és címét, a vizsgált személy jelenlegi vagy tervezett munkakörének megnevezését,"

(2) A Pavr. 27. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az alkalmasságvizsgálat eredményéről készült dokumentum (a továbbiakban: minősítő dokumentum) tartalmazza]

"f) "korlátozottan alkalmas" minősítés esetén a korlátozás fajtáját."

(3) A Pavr. 27. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) "Alkalmatlan" és "korlátozottan alkalmas" minősítés esetén a minősítő dokumentum külön íven tartalmazza a minősítést megalapozó okok 1., 2., illetve 3. melléklet érintett pontjára hivatkozással történő megjelölését."

(4) A Pavr. 27. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A vizsgálatot végző szerv

a) az (1) bekezdés szerinti minősítő dokumentum egy példányát a vizsgált személy részére, egy példányát a munkáltatói jogkör gyakorlója részére,

b) a (2) bekezdés szerinti dokumentum egy példányát a vizsgált személy részére

adja át.

(4) A vizsgált személy részére a kézbesítés személyesen vagy elektronikus kézbesítési szolgáltatás útján történik."

45. § A Pavr.

a) 17. § (2) bekezdés a) pontjában a "két" szövegrész helyébe az "egy" szöveg,

b) 17. § (2) bekezdés b) pontjában a "két" szövegrész helyébe a "három" szöveg

lép.

46. § Hatályát veszti a Pavr. 27. § (1) bekezdés g) pontja.

17. Záró rendelkezések

47. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2025. július 1-jén lép hatályba.

(2) A 6. alcím, a 33. §, a 12. alcím és az 1. melléklet 2026. január 1-jén lép hatályba.

48. § E rendelet 8. alcíme az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelethez

"1. melléklet a 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelethez

Az országos jelentési rendszerbe bejelentendő adatok

1. Szociális szolgáltatások:

1.1. Falugondnoki szolgáltatás és tanyagondnoki szolgáltatás:

1.1.1. a jelentési időszakban a szolgáltatást igénybe vevők száma,

1.1.2. a jelentési időszakban futott kilométer,

1.1.3. a jelentési időpontban használt gépjármű rendszáma, forgalomba helyezésének időpontja és összes futott kilométere.

1.2. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás:

1.2.1. a jelentési időpontban az ellátottak szociális rászorultság szerinti megoszlása,

1.2.2. a jelentési időszakban a riasztások száma.

1.3. Pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás, szenvedélybetegek részére nyújtott közösségi alapellátás:

1.3.1. a jelentési időszakban a gondozási órák összes száma,

1.3.2. a jelentési időszakban az egy gondozóra jutó gondozási órák száma.

1.4. Szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátás: a jelentési időszakban a szolgáltatást igénybe vevők száma.

1.5. Utcai szociális munka: jelentési időszakban a szolgáltatást igénybe vevők száma.

1.6. Bentlakásos intézményi ellátás:

1.6.1. valamennyi tartós bentlakásos intézményi ellátás esetén a hajléktalanok otthona, a rehabilitációs intézmények és a rehabilitációs célú lakóotthon kivételével

1.6.1.1. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulással betölthető és betöltött férőhelyek száma,

1.6.1.2. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulás megállapított összege,

1.6.1.3. a jelentési időszakban a belépési hozzájárulásból származó összes bevétel összege,

1.6.2. idősek otthona esetén

1.6.2.1. a jelentési időpontban az emelt szintű férőhelyekre történő bekerüléshez szükséges egyszeri hozzájárulás összege,

1.6.2.2. a jelentési időpontban ellátásban részesülők közül térítési díjpótlékot fizetők száma és a térítési díjpótlék átlagos összege.

1.7. Támogatott lakhatás:

1.7.1. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulással betölthető és betöltött férőhelyek száma,

1.7.2. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulás megállapított összege,

1.7.3. a jelentési időszakban a belépési hozzájárulásból származó összes bevétel összege.

1.8. Valamennyi szociális szolgáltatás:

1.8.1. a jelentési időpontban az engedélyesnél szakmai munkakörben foglalkoztatottak száma,

1.8.2. a jelentési időpontban az engedélyesnél technikai munkakörben foglalkoztatottak száma,

1.8.3. a jelentési időpontban az engedélyesnél tartósan távollévő foglalkoztatottak száma.

2. Gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységek:

2.1. Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás:

2.1.1. az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységnek a jelentési időszakban történt igénybevétele feladatellátási helyek szerinti bontásban, valamint egyéni formában történő, első találkozást követően tett intézkedéssel lezárható, csoportos vagy közösségi óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység esetén a jelentési időszakban az igénybe vevők száma a tevékenység típusa szerinti bontásban,

2.1.2. óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység kivételével a jelentési időszakban az igénybe vevők száma a tevékenység típusa szerinti bontásban.

2.2. Bölcsődei ellátás:

2.2.1. a jelentési időpontban a szabad férőhelyek száma,

2.2.2. az engedélyesnél a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása biztosított-e.

2.3. Családok átmeneti otthona: a jelentési időpontban a szolgáltatás igénybevételére várakozók száma.

2.4. Nevelőszülői ellátás: a jelentési időpontban nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló nevelőszülők száma.

2.5. Valamennyi gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység:

2.5.1. a jelentési időpontban az engedélyesnél szakmai munkakörben foglalkoztatottak száma a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló nevelőszülők kivételével,

2.5.2. a jelentési időpontban az engedélyesnél technikai munkakörben foglalkoztatottak száma,

2.5.3. a jelentési időpontban az engedélyesnél tartósan távollévő foglalkoztatottak száma.

3. Kiegészítő szabályok:

3.1. Jelentési időpont:

3.1.1. bölcsődei ellátás esetén április 1-je és szeptember 1-je,

3.1.2. a 2.4. pont szerinti adatok esetén minden hónap utolsó napja,

3.1.3. a 3.1.1. és 3.1.2. pontban nem említett esetben december 31-e és június 30-a.

3.2. Jelentési időszak:

3.2.1. óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység esetén minden naptári hónap,

3.2.2. a 3.2.1. pontban nem említett esetben a január 1-je és június 30-a, valamint a július 1-je és december 31-e közötti időszak."

2. melléklet a 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelethez

1. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 15. pontjában foglalt táblázat D:9 mezője helyébe a következő mező lép:

(D)
(9.)Gyermekek napközbeni ellátása esetén a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter,
gyermekvédelmi szakellátás esetén a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter,
egyéb szolgáltatás esetén a szociálpolitikáért felelős miniszter

2. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 15. pontjában foglalt táblázat D:10 mezője helyébe a következő mező lép:

(D)
(10.)Gyermekek napközbeni ellátása esetén a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter,
gyermekvédelmi szakellátás esetén a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter,
egyéb szolgáltatás esetén a szociálpolitikáért felelős miniszter

Tartalomjegyzék