Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelet

egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról

[1] E rendelet célja, hogy elősegítse a gyermekvédelmi és a szociális szolgáltatást nyújtó fenntartók feladatainak hatékony ellátását az egységes, világos, egyértelmű jogszabályi környezet megteremtésével, figyelembe véve az e fenntartóktól, valamint a gyermekvédelmi és a szociális ágazat egyéb jogalkalmazóitól érkező tapasztalatokat. Emellett célja, hogy növelje a súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeinek értékállóságát, és hatékonyabbá tegye a támogatások felhasználását.

[2] A Kormány továbbra is elkötelezett a gyermekek védelme mellett, ezért a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében a gyámhivatal feladat- és hatáskörét bővíti.

[3] A gyermek születését megelőző, új gyámhatósági eljárások eredményeként az újszülött gyermek sorsa rövid távon rendeződhet.

[4] A Kormány

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d), q) és sz) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés g) és gy) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d) és n) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény 86. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva,

a 7. alcím tekintetében a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdés a) pontjában és 28. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 8. alcím tekintetében a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 9. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés f) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 10. alcím tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés z) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés zs) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 11. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 12. alcím és az 1. melléklet tekintetében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés j) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés o) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 13. alcím tekintetében az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló 1991. évi XI. törvény 15. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 14. alcím tekintetében a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 28. § (1) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 15. alcím és a 2. melléklet tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 139. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 16. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1a) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet módosítása

1. § A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyer.) 26/A. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A gyámhivatal)

"a) a Ptk. 4:159. § a) pontjának alkalmazása során a szociális vetítési alap összegének ötszörösét meghaladó összeget tekinti úgy, hogy azt a rendes vagyonkezelés szabályai szerint készen tartani nem kell,"

2. § A Gyer. 26/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kiskorú gyámhatóságnak át nem adott vagyonáról való rendelkezést érintő, a Ptk. 2:15. § (1) bekezdés e) pontja szerinti szülői jognyilatkozathoz abban az esetben szükséges a gyámhivatal jóváhagyása, ha a szülői rendelkezéssel érintett vagyon értéke meghaladja a szociális vetítési alap összegének hatvanszorosát."

3. § A Gyer. 44/C. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4a) A gyámhivatal soron kívül, de legkésőbb az a)-c) pont szerinti eljárási cselekmények bekövetkeztétől számított három napon belül értesíti a gyermek születési helye szerint kijelölt gyámhivatalt, valamint azt az egészségügyi intézményt, ahol a gyermek született,

a) a jegyzőkönyv megküldésével a nyilatkozattételről, ha a hathetes időtartam alatt a szülő vagy a gyermek hozzátartozója nyilatkozatában kifejezi, hogy a gyermeket saját családjában nevelni szeretné,

b) a 83/B. § és a 130/E. § szerinti döntéséről vagy

c) az eljárása megindításáról, ha a hathetes időtartam alatt a gyámhivatal eljárást indít a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezése vagy nevelésbe vétele iránt."

4. § A Gyer. a következő XI/B. Fejezettel egészül ki:

"XI/B. FEJEZET

A SZÜLETENDŐ GYERMEK HAZA NEM ADHATÓSÁGÁNAK MEGÁLLAPÍTÁSA

83/B. § (1) A gyermekjóléti alapellátás eredménytelensége esetén a család- és gyermekjóléti szolgálat legkésőbb a válsághelyzetben lévő várandós anya terhességének 31. hetében hatósági intézkedés megtételét javasolja a család- és gyermekjóléti központnál.

(2) A család- és gyermekjóléti központ a haza nem adhatóság megállapítása iránti eljárás megindítása érdekében legkésőbb a válsághelyzetben lévő várandós anya terhességének 32. hetében javaslatot tesz a gyámhivatalnak.

(3) A család- és gyermekjóléti központ a haza nem adhatóság megállapítása iránti eljárás megindítására irányuló javaslatában

a) részletesen feltárja az alapellátási előzményeket és az alapellátási tevékenység eredménytelenségének okait, a szülők együttműködési készségét,

b) megküldi a gyermekjóléti alapellátás során felvett környezettanulmányt és cselekvési tervet, valamint a rendelkezésére álló valamennyi releváns dokumentumot,

c) véleményt nyilvánít a születendő gyermek haza nem adhatóságának a szülőkkel összefüggő személyi és életkörülménybeli okairól, valamint arról, hogy mindezek mennyiben alapozzák meg közvetlenül a születendő gyermek súlyos veszélyeztetettségét, és

d) javaslatot tesz a születendő gyermek számára kirendelhető gyám személyére, vagy a gyámkeresés eredménytelensége esetén tájékoztatást nyújt annak okairól.

(4) A gyámhivatal a születendő gyermek haza nem adhatósága megállapítása iránti eljárásban hivatalból jár el.

(5) A születendő gyermek haza nem adhatóságának megállapítása iránti eljárásban az ügyintézési határidő negyvenöt nap."

5. § A Gyer. 94. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A családbafogadó gyám éves jelentésének és számadásának elbírálásával egyidejűleg vagy a gyermek veszélyeztetettségére vonatkozó jelzés alapján a gyámhivatal hivatalból vizsgálja, hogy a családbafogadás fenntartása a gyermek érdekében továbbra is indokolt-e. A gyermek érdekében - a feltételek fennállása esetén - a gyámhivatal elrendelheti a gyermek védelembe vételét vagy a gyermek védelembe vételével együtt a megelőző pártfogását."

6. § A Gyer. 124. § (1) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

(A fiatal felnőtt az utógondozói ellátásra irányuló kérelméhez csatolja)

"e) a külső férőhelyet működtető fenntartó nyilatkozatát az ellátás pénzügyi fedezetének biztosításáról, ha a fiatal felnőtt utógondozói ellátására a saját tulajdonát vagy bérleményét képező ingatlanban kerül sor."

7. § A Gyer. 125. § c) pontja a következő ci) alponttal egészül ki:

(Az utógondozói ellátásról szóló határozat rendelkező része a 14. §-ban foglaltakon kívül tartalmazza

a fiatal felnőtt számára meghatározott magatartási szabályokat, így különösen felhívást)

"ci) a külső férőhelyen biztosított ellátás pénzügyi fedezetének az intézménnyel kötött megállapodásban foglaltak szerinti felhasználására és az ettől eltérő gyakorlat jogkövetkezményeire;"

8. § A Gyer. a 130/D. §-át követően a következő alcímmel egészül ki:

"A gyám kirendelését megelőző eljárás

130/E. § (1) A gyermek haza nem adhatóságának megállapítása iránti eljárásban a gyámhivatal a gyám kirendelése előtt hivatalból vizsgálja a gyámnak jelölt személy alkalmasságát.

(2) Az (1) bekezdés szerinti eljárás során a gyámhivatal vizsgálja

a) a gyámrendelés okát,

b) a szülő által megnevezett vagy a család- és gyermekjóléti szolgálat által javasolt gyámnak jelölt személy (a továbbiakban: gyámnak jelölt személy) körülményeit, alkalmasságát a gyermek ellátására és azt, hogy a gyámság viselését vállalja-e, valamint

c) a gyámnak jelölt személlyel szemben felmerülő kizáró körülményeket.

(3) A gyámnak jelölt személy alkalmasságáról szóló határozat rendelkező része tartalmazza a gyámi tisztséggel járó jogokról és kötelezettségekről szóló tájékoztatást és a felhívást arra vonatkozóan, hogy az alkalmasnak minősített személy az élveszületést követően a határozatot hozó gyámhivatalnál haladéktalanul jelentkezzen.

(4) A gyermek élveszületését követő 5 munkanapon belül a gyámhivatal nyilatkozattételre hívja fel a gyám kirendelését megelőző eljárásban alkalmasnak minősített személyt, és a nyilatkozata alapján 3 munkanapon belül gyámnak rendeli. A gyámhivatal a gyámrendelő határozatot közli a vér szerinti anya lakóhelye szerint illetékes, Társadalombiztosítási Azonosító Jelet igazoló hatósági igazolvány kiállításáért felelős egészségbiztosítási szervvel.

(5) A gyámnak jelölt személy alkalmasságának megállapítása és a 83/B. § szerinti eljárásban keletkezett bizonyítékokat a gyámhatóság a gyámrendelési eljárás során felhasználja."

9. § A Gyer. 139. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az (1) bekezdés szerinti tanúsítvány tartalmazza

a megbízáson alapuló vagy munkaköri kötelesség alapján eljáró gyám vagy gondnok]

"ba) természetes személyazonosító adatait,"

10. § (1) A Gyer. 159. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A családbafogadó gyám nem köteles éves számadásra, ha a gyámoltnak nincsen vagyona és bevételeinek havi összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének háromszorosát. Nem köteles éves számadásra a gyermekvédelmi gyám, ha a gyámolt nem rendelkezik vagyonnal, és utána kizárólag családtámogatási ellátást folyósítanak."

(2) A Gyer. 159. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Bizonylat nélkül fogadhatók el az élelmezéssel és háztartással kapcsolatos költségek, feltéve, hogy azok havonkénti összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének négyszeresét."

11. § (1) A Gyer. 159/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A gyámhivatal nem kötelezi évenkénti rendes vagy egyszerűsített számadásra a gondnokot, ha a gondnokoltnak nincs vagyona, és rendszeres jövedelmének havi összege nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének

a) nyolcszorosát, feltéve, hogy a gondnok a gondnokolt házastársa vagy szülője, ideértve a nevelő-, mostoha- és örökbefogadó szülőt is, vagy

b) ötszörösét az a) pont alá nem tartozó esetben."

(2) A Gyer. 159/A. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Bizonylat nélkül fogadhatók el az élelmezéssel és a háztartással kapcsolatos költségek, feltéve, hogy ezen költségek havonta nem haladják meg a szociális vetítési alap összegének hatszorosát."

12. § A Gyer. a következő 177. §-sal egészül ki:

"177. § (1) E rendeletnek az egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr4.) megállapított, illetve módosított 94. § (1) bekezdését, 118. § (2) bekezdését, 124. § (1) bekezdés e) pontját, 125. § c) pont ci) alpontját, 126/A. § (8) bekezdését, 139. § (2) bekezdés b) pont ba) alpontját és 158/A. § (5) bekezdését a Módr4. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendeletnek a Módr4.-gyel módosított 26/A. § (6) bekezdés a) pontját, 26/B. § (3) bekezdését, 146. § (1a) bekezdését, 159. § (1) és (3) bekezdését, valamint 159/A. § (3) és (6) bekezdését a Módr4. hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni."

13. § A Gyer.

a) 44/C. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "gyermekvédelmi jelzés miatt" szövegrész helyébe az "a születendő gyermek haza nem adhatóságát megállapító gyámhatósági döntés alapján, illetve gyermekvédelmi jelzés miatt" szöveg,

b) 118. § (2) bekezdésében az "évente megküldi" szövegrész helyébe a "gyámhivatal megkeresésére megküldi" szöveg,

c) 126/A. § (8) bekezdés c) pontjában a "nevét" szövegrész helyébe a "természetes személyazonosító adatait" szöveg,

d) 146. § (la) bekezdésében a "szociális vetítési alap összegét" szövegrész helyébe a "szociális vetítési alap összegének háromszorosát" szöveg,

e) 158/A. § (5) bekezdésében a "végszámadással" szövegrész helyébe a "számadással és végszámadással" szöveg, valamint a "végszámadás" szövegrész helyébe a "számadás és a végszámadás" szöveg

lép.

2. A gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet módosítása

14. § A gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ar.) 11/N. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A nevelőszülői hálózat fenntartójának 11/O. § (2) bekezdése szerinti e-képviselője a GYVR nevelőszülői alkalmassági alrendszerében állítja össze a keretmegállapodásra vonatkozóan a szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzési és az adatmódosítási kérelmet, valamint a GYVR nevelőszülői alkalmassági alrendszeréből adja át azokat a szolgáltatói nyilvántartást vezető, működést engedélyező szerv részére."

15. § (1) Az Ar. 11/O. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Központ - a honlapján közzétett kijelölő okirat formanyomtatvány beküldését követően - jóváhagyja)

"d) a gyámhivatal vezetőjének"

(regisztrációját.)

(2) Az Ar. 11/O. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A miniszter által vezetett minisztérium e-képviselője - a Központ honlapján közzétett kijelölő okirat formanyomtatvány beküldését követően - jóváhagyja

a) a fővárosi és vármegyei kormányhivatal gyermekvédelmi és gyámügyi feladatkörében eljáró szervezeti egysége ügyintézőjének és

b) a gyermekjogi képviselőnek

regisztrációját."

16. § Az Ar. 11/O. § (2) bekezdés záró szövegrészében és (6) bekezdésében az "ügyfélkapu belépési jogosultsággal rendelkező" szövegrész helyébe az "a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény szerinti, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással rendelkező" szöveg lép.

3. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet módosítása

17. § A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Pr.) 20. § (1) bekezdése a következő k) ponttal egészül ki:

(A gyermekek otthongondozási díja iránti kérelmet az arra rendszeresített kérelemnyomtatványon kell benyújtani. A kérelemnyomtatvány tartalmazza)

"k) az Szt. 39. § (1) bekezdés c) pont ca) és cb) alpontja esetén

ka) a gyermek ápolása révén korábban az ellátásban részesült szülőt azonosító adatot vagy

kb) az Szt. 39. § (1b) bekezdésének alkalmazása esetén az arra vonatkozó adatot, hogy az ápolt gyermek a 18. életévének betöltése előtt került a hozzátartozó gondozásába."

(2) A Pr. 20. § (3) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

(A gyermekek otthongondozási díja iránti kérelemhez mellékelni kell)

"d) az (1) bekezdés k) pont kb) alpontja esetén az ápolt gyermek befogadása, elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése, valamint a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági, illetve gyámhatósági döntést."

(3) A Pr. 20. §-a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) Az Szt. 39. § (1b) bekezdése esetén a gyermekek otthongondozási díját megállapító szerv, ha nem áll rendelkezésre, beszerzi a gyámrendelő határozat másolatát vagy a gyámhatósági nyilvántartásban a gyámrendelés tényéről megtalálható adatot."

18. § A Pr. 21. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(10) A (8b) bekezdés alapján felkért szakfelügyelő főorvos az egészségügyi szolgáltatók szakfelügyeletéről szóló miniszteri rendeletben foglaltak szerinti díjazás ellenében, eseti megbízási szerződés alapján végzi a felülvizsgálatot."

19. § A Pr. 23. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szülőn kívüli más hozzátartozó a gyermekek otthongondozási díja megállapítása iránti kérelmet az Szt. 39. § (1) bekezdés c) pontja szerinti körülmények - ide nem értve az Szt. 39. § (1) bekezdés c) pont cc) alpontja és 39. § (1b) bekezdése szerinti esetet - bekövetkezésétől számított három hónapon belül nyújthatja be."

20. § A Pr.

a) 20. § (3) bekezdés c) pontjában az "igazolását." szövegrész helyébe az "igazolását és" szöveg,

b) 40. § (1) bekezdésében a "jogosultság kezdő időpontjáig" szövegrész helyébe a "jogosultságot megállapító határozat meghozatalát követő 15 napon belül" szöveg,

c) 1. számú melléklet 1. pontjában az "a 4. és az 5., illetve a 9. és a 10. sor nem tölthető ki" szövegrész helyébe a "nem tölthető ki diabétesz diagnózis esetén a 4. és az 5. pont, autizmus diagnózis esetén a 9. és a 10. pont" szöveg

lép.

21. § Hatályát veszti a Pr.

a) 1. § (3) bekezdésében az "Az ügyfél a kérelemnyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a hatóság vele a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény szerinti módon, elektronikus úton tarthat-e kapcsolatot." szövegrész,

b) 20. § (1) bekezdés i) pontjában az "a gyermek ápolása révén korábban az ellátásban részesült szülőt azonosító adatot és" szövegrész,

c) 20. § (3) bekezdés b) pontjában az "és" szövegrész.

4. A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

22. § A gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről szóló 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyár.) 4. §-a a következő t) ponttal egészül ki:

(A gyámhivatal a gyermekek védelme érdekében)

"t) dönt a születendő gyermek haza nem adhatóságának megállapításáról,"

23. § A Gyár. 22. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az illetékesség nem változik a gondnokság alá helyezés iránti per, a gondnokság alá helyezés módosítása iránti per, a gondnokság alá helyezés megszüntetése iránti per és a gondnokság felülvizsgálata iránti per befejezéséig."

24. § A Gyár. 23. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ha a gyermeket a gyámhivatal ideiglenes hatállyal)

"a) a különélő másik szülőnél, másik hozzátartozónál vagy arra alkalmas más személynél helyezte el, a gyermek ügyében - a gyermek elhelyezésére irányuló per jogerős befejezéséig - az a gyámhivatal jár el, amelynél az ideiglenes hatályú elhelyezés felülvizsgálatára irányuló eljárás indult,"

25. § A Gyár. a következő 27/B. §-sal egészül ki:

"27/B. § E rendeletnek az egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr1.) módosított 22. § (3) és (5) bekezdését, valamint 23. § (2) bekezdés a) pontját a Módr1. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell."

26. § A Gyár.

a) 13. § e) pontjában a "43/B. §-a" szövegrész helyébe a "42. § (13) bekezdése" szöveg,

b) 22. § (3) bekezdésében az "ügyei vitelében akadályozott" szövegrész helyébe az "ismeretlen, az ügyei vitelében akadályozott" szöveg

lép.

5. A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény végrehajtásáról szóló 113/2007. (V. 24.) Korm. rendelet módosítása

27. § Hatályát veszti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény végrehajtásáról szóló 113/2007. (V. 24.) Korm. rendelet

a) 21. § (1) bekezdés c) pontja,

b) 35. § (1) bekezdés c) pontja.

6. A súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet módosítása

28. § A súlyos mozgáskorlátozott személyek közlekedési kedvezményeiről szóló 102/2011. (VI. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Mr.) 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A szerzési támogatás mértéke

a) az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben 2 000 000 forint,

b) az (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a vételár 60%-a, de legfeljebb 1 200 000 forint,

c) az (1) bekezdés c)-d) pontja szerinti esetben a vételár 60%-a, de legfeljebb 600 000 forint."

29. § Az Mr. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az átalakítási támogatás mértéke az átalakítás költsége, de legfeljebb 150 000 forint."

7. A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

30. § A megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról szóló 327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Mmr.)

a) 2. § (3) bekezdésében az "Az Mmtv." szövegrész helyébe az "A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv.)" szöveg,

b) 6. § (6) bekezdés d) pontjában a "ha a kérelmező foglalkoztatott" szövegrész helyébe a "ha a kérelmező foglalkoztatott, és a dokumentum rendelkezésre áll" szöveg,

c) 16. § (3) és (4) bekezdésében a "60 napi" szövegrész helyébe a "90 napi" szöveg

lép.

31. § Hatályát veszti az Mmr.

a) 1. § (2) bekezdése,

b) 7/B. § (3) bekezdése.

8. A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról szóló 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet módosítása

32. § A megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról szóló 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet 20/B. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A 31. § (1) bekezdés c) pontja szerinti egyéni támogatás egy főre jutó tervezett éves keretösszege - a miniszter által meghatározott támogatási elvekben kialakított kategóriák szerint - a munkáltatók között differenciáltan is megállapítható."

9. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet módosítása

33. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 17. alcíme a következő 50/K. §-sal egészül ki:

"50/K. § A működést engedélyező szerv 2026. március 31-ig hivatalból bejegyzi a szolgáltatói nyilvántartásba az Szt. 92/K. § (2) bekezdés a) pontja szerinti adatok közül a fenntartó bevett egyház, a bejegyzett egyház, illetve a nyilvántartásba vett egyház nevét, ha az 2026. január 1-jén nem szerepel a nyilvántartásban. Ha az egyházi fenntartónak több vármegye területén van bejegyzett engedélyese, a fenntartó székhelye szerint illetékes működést engedélyező szerv jár el."

34. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet 1. § h) pont záró szövegrészében a "lakhatási forma" szövegrész helyébe a "lakhatási forma, továbbá a he) alpont alkalmazásában az utógondozói ellátást igénybe vevő fiatal felnőtt tulajdona vagy bérleménye;" szöveg lép.

10. A szociális és gyermekvédelmi ellátások országos nyilvántartásáról szóló 392/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet módosítása

35. § A szociális és gyermekvédelmi ellátások országos nyilvántartásáról szóló 392/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A szolgálati időre jogosító ellátások esetében a jogosultra irányadó nyugdíjkorhatár betöltését, vagy ha az ellátásra való jogosultság a nyugdíjkorhatár betöltését követően szűnik meg, a megszűnés dátumát követő öt év elteltével kell törölni az adatokat a Nyilvántartásból."

11. A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

36. § A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Nszr.) 5. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A nevelőszülői hálózat a nevelőszülőnek jelentkező személy eredményes meghallgatása esetén a meghallgatástól számított tizenöt napon belül környezettanulmányt végez, amelynek mellékletét képezik az ingatlanról, annak külső homlokzatáról, a lakószobákról, a konyháról, a fürdőszobáról, az illemhelyről, az udvarról és a melléképületekről készült fényképek."

37. § Hatályát veszti az Nszr. 6. § (3) bekezdés a) pontja.

12. A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

38. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet a következő 21. §-sal egészül ki:

"21. § E rendeletnek az egyes gyermekvédelmi, szociális és fogyatékosságügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelettel módosított 1. melléklete szerinti adatokkal kapcsolatos jelentési kötelezettséget első alkalommal a 2026. január 1-je és 2026. június 30-a közötti jelentési időszakra, valamint a 2026. június 30-ai jelentési időpontra vonatkozóan kell teljesíteni."

39. § A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről szóló 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

13. A fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi feladatai ellátásáról, továbbá az egészségügyi államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 385/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása

40. § Hatályát veszti a fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi feladatai ellátásáról, továbbá az egészségügyi államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 385/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdés d) pont da) és dc) alpontja.

14. A rehabilitációs orvosszakértői névjegyzékről és a foglalkozási rehabilitációs szakértői névjegyzékről szóló 401/2017. (XII. 15.) Korm. rendelet módosítása

41. § Hatályát veszti a rehabilitációs orvosszakértői névjegyzékről és a foglalkozási rehabilitációs szakértői névjegyzékről szóló 401/2017. (XII. 15.) Korm. rendelet

a) 1. § b) pontja,

b) 1. § c) pontjában az "és az egészségbiztosítási szakképesítés" szövegrész.

15. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

42. § Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

16. A gyermekvédelmi intézményben foglalkoztatott személyek pszichológiai alkalmassági vizsgálatáról szóló 191/2024. (VII. 8.) Korm. rendelet módosítása

43. § A gyermekvédelmi intézményben foglalkoztatott személyek pszichológiai alkalmassági vizsgálatáról szóló 191/2024. (VII. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Pavr.) 3. § a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Gyvt. 10/C. §-a szerinti személyek (a továbbiakban: vizsgált személy) körében

szakmai alkalmasságvizsgálatot kell lefolytatni]

"aa) a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet (a továbbiakban: Nmr.) 1. számú melléklet II. alcím 1. és 2. pontjában felsorolt szakmai munkakörökben történő foglalkoztatás esetén és"

44. § (1) A Pavr. 27. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az alkalmasságvizsgálat eredményéről készült dokumentum (a továbbiakban: minősítő dokumentum) tartalmazza]

"b) a vizsgálatot kezdeményező intézmény nevét és címét, a vizsgált személy jelenlegi vagy tervezett munkakörének megnevezését,"

(2) A Pavr. 27. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az alkalmasságvizsgálat eredményéről készült dokumentum (a továbbiakban: minősítő dokumentum) tartalmazza]

"f) "korlátozottan alkalmas" minősítés esetén a korlátozás fajtáját."

(3) A Pavr. 27. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) "Alkalmatlan" és "korlátozottan alkalmas" minősítés esetén a minősítő dokumentum külön íven tartalmazza a minősítést megalapozó okok 1., 2., illetve 3. melléklet érintett pontjára hivatkozással történő megjelölését."

(4) A Pavr. 27. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A vizsgálatot végző szerv

a) az (1) bekezdés szerinti minősítő dokumentum egy példányát a vizsgált személy részére, egy példányát a munkáltatói jogkör gyakorlója részére,

b) a (2) bekezdés szerinti dokumentum egy példányát a vizsgált személy részére

adja át.

(4) A vizsgált személy részére a kézbesítés személyesen vagy elektronikus kézbesítési szolgáltatás útján történik."

45. § A Pavr.

a) 17. § (2) bekezdés a) pontjában a "két" szövegrész helyébe az "egy" szöveg,

b) 17. § (2) bekezdés b) pontjában a "két" szövegrész helyébe a "három" szöveg

lép.

46. § Hatályát veszti a Pavr. 27. § (1) bekezdés g) pontja.

17. Záró rendelkezések

47. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2025. július 1-jén lép hatályba.

(2) A 6. alcím, a 33. §, a 12. alcím és az 1. melléklet 2026. január 1-jén lép hatályba.

48. § E rendelet 8. alcíme az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelethez

"1. melléklet a 415/2015. (XII. 23.) Korm. rendelethez

Az országos jelentési rendszerbe bejelentendő adatok

1. Szociális szolgáltatások:

1.1. Falugondnoki szolgáltatás és tanyagondnoki szolgáltatás:

1.1.1. a jelentési időszakban a szolgáltatást igénybe vevők száma,

1.1.2. a jelentési időszakban futott kilométer,

1.1.3. a jelentési időpontban használt gépjármű rendszáma, forgalomba helyezésének időpontja és összes futott kilométere.

1.2. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás:

1.2.1. a jelentési időpontban az ellátottak szociális rászorultság szerinti megoszlása,

1.2.2. a jelentési időszakban a riasztások száma.

1.3. Pszichiátriai betegek részére nyújtott közösségi alapellátás, szenvedélybetegek részére nyújtott közösségi alapellátás:

1.3.1. a jelentési időszakban a gondozási órák összes száma,

1.3.2. a jelentési időszakban az egy gondozóra jutó gondozási órák száma.

1.4. Szenvedélybetegek részére nyújtott alacsonyküszöbű ellátás: a jelentési időszakban a szolgáltatást igénybe vevők száma.

1.5. Utcai szociális munka: jelentési időszakban a szolgáltatást igénybe vevők száma.

1.6. Bentlakásos intézményi ellátás:

1.6.1. valamennyi tartós bentlakásos intézményi ellátás esetén a hajléktalanok otthona, a rehabilitációs intézmények és a rehabilitációs célú lakóotthon kivételével

1.6.1.1. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulással betölthető és betöltött férőhelyek száma,

1.6.1.2. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulás megállapított összege,

1.6.1.3. a jelentési időszakban a belépési hozzájárulásból származó összes bevétel összege,

1.6.2. idősek otthona esetén

1.6.2.1. a jelentési időpontban az emelt szintű férőhelyekre történő bekerüléshez szükséges egyszeri hozzájárulás összege,

1.6.2.2. a jelentési időpontban ellátásban részesülők közül térítési díjpótlékot fizetők száma és a térítési díjpótlék átlagos összege.

1.7. Támogatott lakhatás:

1.7.1. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulással betölthető és betöltött férőhelyek száma,

1.7.2. a jelentési időpontban a belépési hozzájárulás megállapított összege,

1.7.3. a jelentési időszakban a belépési hozzájárulásból származó összes bevétel összege.

1.8. Valamennyi szociális szolgáltatás:

1.8.1. a jelentési időpontban az engedélyesnél szakmai munkakörben foglalkoztatottak száma,

1.8.2. a jelentési időpontban az engedélyesnél technikai munkakörben foglalkoztatottak száma,

1.8.3. a jelentési időpontban az engedélyesnél tartósan távollévő foglalkoztatottak száma.

2. Gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységek:

2.1. Családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás:

2.1.1. az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységnek a jelentési időszakban történt igénybevétele feladatellátási helyek szerinti bontásban, valamint egyéni formában történő, első találkozást követően tett intézkedéssel lezárható, csoportos vagy közösségi óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység esetén a jelentési időszakban az igénybe vevők száma a tevékenység típusa szerinti bontásban,

2.1.2. óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység kivételével a jelentési időszakban az igénybe vevők száma a tevékenység típusa szerinti bontásban.

2.2. Bölcsődei ellátás:

2.2.1. a jelentési időpontban a szabad férőhelyek száma,

2.2.2. az engedélyesnél a sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása biztosított-e.

2.3. Családok átmeneti otthona: a jelentési időpontban a szolgáltatás igénybevételére várakozók száma.

2.4. Nevelőszülői ellátás: a jelentési időpontban nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló nevelőszülők száma.

2.5. Valamennyi gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenység:

2.5.1. a jelentési időpontban az engedélyesnél szakmai munkakörben foglalkoztatottak száma a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló nevelőszülők kivételével,

2.5.2. a jelentési időpontban az engedélyesnél technikai munkakörben foglalkoztatottak száma,

2.5.3. a jelentési időpontban az engedélyesnél tartósan távollévő foglalkoztatottak száma.

3. Kiegészítő szabályok:

3.1. Jelentési időpont:

3.1.1. bölcsődei ellátás esetén április 1-je és szeptember 1-je,

3.1.2. a 2.4. pont szerinti adatok esetén minden hónap utolsó napja,

3.1.3. a 3.1.1. és 3.1.2. pontban nem említett esetben december 31-e és június 30-a.

3.2. Jelentési időszak:

3.2.1. óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység esetén minden naptári hónap,

3.2.2. a 3.2.1. pontban nem említett esetben a január 1-je és június 30-a, valamint a július 1-je és december 31-e közötti időszak."

2. melléklet a 179/2025. (VI. 30.) Korm. rendelethez

1. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 15. pontjában foglalt táblázat D:9 mezője helyébe a következő mező lép:

(D)
(9.)Gyermekek napközbeni ellátása esetén a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter,
gyermekvédelmi szakellátás esetén a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter,
egyéb szolgáltatás esetén a szociálpolitikáért felelős miniszter

2. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 15. pontjában foglalt táblázat D:10 mezője helyébe a következő mező lép:

(D)
(10.)Gyermekek napközbeni ellátása esetén a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter,
gyermekvédelmi szakellátás esetén a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter,
egyéb szolgáltatás esetén a szociálpolitikáért felelős miniszter

Tartalomjegyzék